luni, 21 octombrie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



ȘTIM SĂ NE FACEM CANONUL ȘI RUGĂCIUNEA?

- PR. ELISEI -

 

 

Gheronda Elisei, starețul mănăstirii athonite Simonos-Petras din Sf. Munte Athos, ne oferă câteva sfaturi prețioase pentru a da autenticitate canonului administrat de duhovnicul nostru. Cum aflăm dacă pravila și canonul pe care le împlinim sunt autentice și pline de roadă? Chiar dacă aceste sfaturi au fost adresate în special monahilor, ele sunt foarte bune și pentru creștinii care doresc să se apropie cu toată ființa lor de Dumnezeu.

 

 Canonul personal

Canonul personal trebuie să fie măsurat ca să-l putem urma în fiecare zi, dar cu atenție și cu smerenie, cu un simțământ deplin în interiorul nostru că nu facem ceva special, ci să avem trăirea că suntem asemenea unui copil care stă înaintea lui Dumnezeu și Îi spune: „Doamne, ajută-mă!”. De aceea canonul de rugăciune nu trebuie să constituie o obișnuință pe care o săvârșim ca să se termine cât mai repede, ci el trebuie să fie un prilej de bucurie.

Dar când este adevărată această rugăciune? Autenticitatea rugăciunii de seară se vede a doua zi. Dacă a doua zi ieși și nu ești în pace, nu ești liniștit, rugăciunea ta nu a fost corectă. Dacă undeva reacționezi în timpul zilei, dacă te împotrivești în cuvânt, dacă ți-ai pierdut din dispoziția ta cea bună, pentru că tu te-ai rugat astă noapte, atunci rugăciunea ta făcută, nu este adevărată.

 

Canonul vindecă

Rugăciunea personală de chilie o adeverește și certifică viața de zi cu zi. În mănăstirea în care suntem, treci pe lângă un părinte și îl întrebi: „Ce faci, părinte? De ce nu ești bine?”. „Pentru că nu mi-am făcut pravila, nu sunt bine”. De multe ori îl întreb pe un altul: „De ce răspunzi așa, de ce reacționezi altfel?”. „Sunt obosit”. „De ce ești obosit?”. „Din cauza privegherii”. Atunci înseamnă că privegherea ta a fost greșită. Așadar ca rugăciunea să aibă rezultatele pe care le-am menționat, trebuie să aibă și condițiile pe care le-am menționat. Canonul și rugăciunea personală într-o mănăstire sunt necesare.

Este ceea ce încălzește hrana, vindecă rănile și săvârșește o împreună împlinire, astfel încât monahul să poată obține și să poată primi harismele Sf. Duh: bucuria, pacea, iubirea de frați, jertfa, ascultarea și atunci obștea poate fi desăvârșită pentru că duce pe monah la smerenie, îl face să fie sociabil, să poată comunica cu ceilalți, îl face și isihast și îl face să fie înger într-o sinodie(comunitate). Iar ceea ce adeverește că suntem o sinodie este faptul că trebuie să fim o sinodie angelică, îngerească, sinodie care în mod continuu trebuie să slăvească și să se apropie de Dumnezeu.

 

„Trăiești atât timp cât te rogi”

Această conjuncție, această legătură - asceză și smerenie - constituie ceea ce numim ethos ortodox.

Toate acestea, atât slujirea cât și asceza au drept consecință curățirea monahului de patimile lui, în spatele cărora se află eul nostru. Rugăciunea este cea care ne face trecerea între noi și Dumnezeu, mijlocul prin care putem să vorbim cu Dumnezeu. Viața monahală fără rugăciune este ceva pe care Dumnezeu nu îl înțelege. Când monahul se roagă, atunci el este om. Astfel el arată că trăiește împreună cu Dumnezeu. Trăiești atât timp cât te rogi. Rugăciunea este cea care întărește și sfințește orice altă lucrare săvârșită în mănăstire.

 

(Extras din cuvântul Pr. Elisei, rostit la mănăstirea Agapia

 

 

 

 

Sfinții Mărturisitori Ardeleni

 

 

Sfintii Marturisitori Ardeleni sunt: Visarion Sarai, Sofronie și Oprea Miclăuș, canonizați în 1955 și preoții Ioan din Galeș și Moise Măcinic din Sibiel, canonizați în 1992.

Au luptat împotriva impunerii confesiunii Greco-catolice.

Vă învit să aflați despre ei:

 

Visarion Sarai

Visarion Sarai s-a născut în anul 1714 și a primit la botez numele Nicolae.

S-a călugărit în 1738 la Mănăstirea Sfântul Sava.

În 1742 ajunge la Mănăstirea Pakra din Slovenia, iar în ianuarie 1744 vine în Transilvania și începe lupta pentru apărarea Ortodoxiei.

Este arestat pe 26 aprilie 1744 de autoritățile imperiale și supus unui interogatoriu cu 44 de întrebări.

A fost trimis la închisoarea din Deva, apoi la cele din Timișoara, Osieck și Raab, iar în cele din urma la celebra închisoare Kufstein din Munții Tirolului (Austria), unde a murit ca martir.

 

Sofronie de la Cioara

Sofronie de la Cioara a fost preot de mir, iar după ce a rămas văduv, s-a călugărit la Mănăstirea Cozia.

A condus răscoala populara împotriva autorităților habsburgice și a Episcopiei Unite de la Blaj care patrona acțiunea de dezbinare a Bisericii Ortodoxe Românești.

În august 1760, Sofronie a convocat un Sinod, în care cerea episcop ortodox, restituirea bisericilor, eliberarea celor închiși și respectarea libertății religioase.

A murit la o dată pe care nu o cunoaștem, fie la Mănăstirea Vierosi, fie la Mănăstirea Robaia.

 

Nicolae Oprea Miclăuș

Nicolae Oprea Miclaus, originar din Săliștea Sibiului, satul Tilisca, a mers de trei ori la Viena pentru a prezenta plângerile românilor, în 1748, 1749 și 1752.

În memoriile prezentate, aceștia cereau libertatea credinței ortodoxe și episcop ortodox.

A fost arestat în anul 1752 la Viena și dus în închisoarea de la Cușteni, unde a și murit ca mărturisitor pentru Ortodoxie.

 

Ioan din Galeș

Ioan din Gales a înmânat lui Oprea Miclăuș un memoriu pe care să-l adreseze Curții din Viena și s-a aflat în fruntea mișcării de apărare a Ortodoxiei la Sibiu.

A cutreierat mai multe sate și a strâns semnături prin care credincioșii ardeleni cereau sa li se acorde libertate pentru credința ortodoxa.

Din ordinul Mariei Tereza, ajunge în închisoarea de la Deva, apoi la Graz și în final la Kufstein.

Preotul Ioan a murit după anul 1780, de când datează ultima știre despre el.

 

Moise Măcinic

Moise Macinic pentru că a luptat împotriva uniației, a fost închis la Sibiu, timp de 17 luni.

La eliberare i s-a cerut sa nu mai slujească, ci să se întrețină din munca brațelor.

S-a refugiat în Banat, unde s-a întâlnit cu Oprea Miclăuș.

L-a însoțit pe acesta în călătoriile sale la Viena și a fost arestat împreuna cu Miclăuș.

A murit în închisoarea de la Kufstein.

 

 

 

MARETIA LUI DUMNEZEU

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Cât de mare si cât de apropiat Te arati într-a furtunii puternica miscare, cât de mult se vadeste a mâinii Tale tarie în serpuirile fulgerelor orbitoare; minunata este a Ta maretie. Glasul Domnului peste câmpii si în freamatul padurilor, glasul Domnului în nasterea ploilor si a tunetelor, glasul Domnului peste ape multe. Lauda Tie rasuna în vuirea muntilor celor ce sufla cu foc. Tu ca pe o haina pamântul îl scuturi. Tu pâna la cer înalti ale marii talazuri. Lauda Tie, Celui Care smeresti omeneasca trufie, scotând din adâncuri a pocaintei strigare: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p.





PUȚIN CREDINCIOȘI

       

Pentru cei care nu cred în izvorârea mirului din moaștele Sf. Dimitrie, marele mucenic din Tesalonic. Aflați o minune cutremurătoare Sf. Dimitrie, prin care Dumnezeu a vrut să dovedească slava și harul cu care l-a împodobit pe unul dintre cei mai iubiți dintre mucenici, Sf. Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de mir. CUM SF. DIMITRIE ȘI-A ARĂTAT PUTEREA UNOR PUȚIN CREDINCIOȘI.

 

Sf. Dimitrie și puțin credincioșii

Mult timp m-am întrebat de ce Biserica a socotit pe mucenici mai mari întru slavă decât pe cuvioși, pentru că mie mi se părea că sfinții cuvioși au o nevoință mai înaltă, ca unii ce își supun de bunăvoie trupul spre osteneli mucenicești, mortificându-și patimile cu multă trudă. Teoretic știam eu cum stau lucrurile: după cuvântul Domnului care zice Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi (In. 15:13), așa și mucenicii, care și-au vărsat sângele pentru dragostea Mântuitorului, sunt socotiți ca fiind mai cinstiți între sfinți. Dar, concret, avea să îmi arate măreția harului mucenicilor și să îmi explice aceasta Sf. Mare Mucenic Dimitrie.

 

Pelerinajul din Grecia și puterea Sf. Dimitrie

Era în vara anului 2015 și mă aflam, împreună cu alte câteva maici din obștea mănăstirii noastre, într-un pelerinaj în Grecia, să ne închinăm sfinților, mult îndrăgiți de noi, iar eu mai cu seamă aveam nevoie de rugăciunile sfinților, ca una ce eram programată în toamnă pentru o intervenție chirurgicală pe coloană cervicală. Ardeam de nerăbdare să mă închin Sf. Nectarie de Eghina, să mă tămăduiască și să nu mai fie nevoie de operație. Credeam cu toată ființa mea că sfinții mă pot vindeca, dacă și Dumnezeu binevoiește, bineînțeles, pentru că uneori ne îngăduie boli trupești pentru folosul nostru sufletesc.

 

Spre bucuria mea, trecem și prin Tessalonic, cetatea marelui Păstor și dascăl al rugăciunii lui Iisus, Sf. Grigorie Palama, unul dintre sfinții dragi mie, pe care îl citeam adesea cu nesaț, dorind să învăț și eu lucrarea rugăciunii lăuntrice, care se zice cu mintea în inimă, fiind de altfel și una dintre lucrările de căpătâi ale oricărui monah. M-am închinat cu multă emoție la moaștele Sf. Grigorie, rugându-l să mă învețe și pe mine meșteșugul rugăciunii inimii, spre luminarea și desăvârșirea sufletului. Am simțit binecuvântarea și rugăciunea sfântului cu noi, pentru care am mulțumit și ne pregăteam să mergem spre Atena, aproape de Eghina, casa Sf. Nectarie.

 

Sf. Grigorie Palama arată slava Sfântului Dimitrie

Însă maica noastră ghid ne amintește că nu putem părăsi Tesalonicul fără să ne închinăm ocrotitorului cetății, Sf. Mare Mucenic Dimitrie, izvorâtorul de mir. Eu am fost puțin contrariată, deoarece era destul de târziu și drumul până la Atena era lung, mă gândeam să ajungem mai repede și în siguranță la o oră rezonabilă și cugetam greșit în sinea mea: Dacă m-am închinat marelui isihast și teolog, Sf. Grigorie Palama, ce rost mai are să ne închinăm acum și la un mucenic, care nu a oferit atâtea învățături Bisericii și nu a ajuns la măsuri așa de înalte precum isihaștii, care și-au unit mintea cu inima în rugăciunea neîncetată?

 

Cugetam, bineînțeles, strâmb, dar în același timp nici nu doream să petrec în multă zarvă, risipindu-ne mai mult mintea prin agitația unui oraș plin de pelerini și catedrala destul de aglomerată. Dar m-am supus dorinței celorlalți și ne-am dus să ne închinăm, chipurile, repede la moaștele Sf. Dimitrie.

 

Biserica Sf. Dimitrie din Tesalonic și măreția ei

De cum am intrat în curtea catedralei, mirosea de afară atât de puternic a mir, o mireasmă cu totul nepământească, încât te îmbătai parcă de acel miros. Aflu de la maici ca acea mireasmă este de la mirul izvorât din trupul Sf. Dimitrie. În sinea mea, m-am îndoit puțin, gândindu-mă că este miros de tămâie și nu poate mirosi sfântul până afară. Apoi mai și aflasem părerile unor așa-ziși teologi care contestau existența mirului, spunând că de fapt preoții ung moaștele Sf. Dimitrie cu mir comercial.

 

Nu știam ce să cred, nici nu mă interesa pe mine prea mult acest aspect al minunilor și senzaționalului, axându-mă mai mult pe lucrarea lăuntrică, silindu-mă să evit arătările minunilor care uneori pot fi și înșelătoare. Doream doar să ne închinăm mai repede și să putem pleca. Dar, din iconomia lui Dumnezeu, marele între sfinți, Dimitrie, ne pregătise o surpriză, spre smerirea mea, cu siguranță, care am îndrăznit să minimalizez harul sfințeniei sale.

 

Îndoiala puțin credincioșilor și puterea Sf. Dimitrie

Când am ajuns în fața raclei impunătoare a Sfântului, zugrăvit pe toți pereții nobilului baldachin, cu chipul învăluit într-o prestanță covârșitoare, ce copleșea în măreție până și pe cei mai puternici împărați, am amuțit de uimire. Ne-am închinat pe partea din spate a raclei, să nu încurcăm trecerea și pelerinii mai grăbiți din fața raclei. Ne-am așezat în genunchi dar eu nu mă mai puteam ridica de jos, nici cu trupul, nici cu sufletul. Atâta har și dulceață îmi inundau tot trupul și ființa mea, încât nici nu eram în stare să mă ridic de acolo și nu pricepeam ce se petrece cu mine.

 

Nu era niciun merit al meu, doar eu venisem cârtind la sfântul, era numai Harul Sfântului care voia să mă învețe ceva. Am început să plâng de bucurie și mă rugam ca acea stare să nu se mai termine niciodată și, mai ales, să nu mai plecăm de lângă îndumnezeitele moaște ale acestui preaputernic sfânt. Eu, care mai înainte eram îngrijorată în privința timpului și nici nu voiam să mai ajung la racla sa, acum nu mă mai puteam desprinde de lângă racla sfintelor sale moaște.

 

Lecția Sfântului Dimitrie

Simțeam atâta dragoste pentru Domnul și pentru toată făptura, încât și dacă m-ar fi lovit cineva, nu cred că aș fi simțit ceva, dragostea Sa mistuia tot trupul meu, în toată nevrednicia mea. În acel moment am simțit cum Domnul vrea să îmi explice Harul mucenicilor. Pentru răbdarea și dragostea lor către Domnul, mucenicii primesc un asemenea Har, încât ard ca un rug aprins și nemistuit de dragoste, prin Harul Său iar acel Har strălucește înlăuntrul sfinților cu o putere mai mare decât orice posibilă durere trupească. Astfel mucenicii puteau ușor răbda chinurile și torturile prigonitorilor nemitarnici, prin simțirea în trup a Harului dumnezeiesc. Dar aceasta nu era tot, minunea de acum urma să se petreacă.

 

Eu, de bucuria acelui Har, am început să cer necontenit de la Domnul să mă învrednicească și pe mine de harul muceniciei și să-I pot jertfi și eu viața mea precum acest mărit mucenic. Știam că cer un lucru prea mare de care eram cu totul nevrednică, dar în acel moment nu puteam să cer altceva, învăluită ca într-o uimire de neînțeles. Mi-am amintit de boala și operația mea, dar nu mă mai puteam ruga să mă vindece și, neștiind ce zic, mă rugam să mă întărească să rabd cât mai multe dureri pentru El. Maicile erau deja agitate că ora era târzie, iar eu nu mă puteam desprinde de racla sa.

 

Izvorârea de mir

Trecuse deja o oră de când eram acolo și o rog pe maica ghid să ceară și pentru noi puțin mir ca să putem pleca. Maica îmi spune însă că doar părintele stareț poate să ne dea din mirul izvorât din trupul sfântului, iar în acel moment starețul se afla într-o sinaxă importantă, la care participau și episcopii locului, astfel că maica sugera că ar fi mai bine să plecăm să nu întârziem. Eu, când am auzit că putem primi mir chiar din trupul său, m-am prins și mai strâns de racla sa și nu voiam cu niciun chip să plec de acolo până nu iese părintele stareț din sinaxă să luăm și noi mir.

 

Dar a mai trecut aproape o oră și starețul tot nu venea și deja simțeam că forțam prea mult răbdarea maicilor, care se rugau și ele cu bucurie la sfântul, când simțim deodată o mireasmă mult mai puternică. Ridic capul de jos și priveam înmărmurită racla de sticlă. Sticla, în care era așezat capul sfântului într-o raclă de argint, se înfierbântase și era plină toată de aburi și broboane, ca la un duș fierbinte, încât nu se mai vedea aproape nimic prin raclă.

 

Și, o, minune, printre crăpăturile sticlei, începu să se prelingă ușor din mirul sfântului, care izvora chiar în acel moment, în fața noastră. Nu puteam să cred ce văd și am luat repede niște șervețele să ștergem mirul, din care sfântul, în marea sa milă și dragoste, se milostivise să ne împartă și nouă, nevrednicelor.

 

Iubirea lui Dumnezeu față de mucenici

Au început să vină mai mulți oameni să vadă minunea și, în sfârșit, însuși starețul cu episcopii au ieșit să se închine și să adune mirul care curgea din abundență. Am mulțumit sfântului pentru dragostea sa și ne-am desprins cu greu de acolo, nu înainte ca părintele stareț să ne ofere și sfinția sa mai multe bucăți de vată îmbibate în mirul cel sfințit.

 

Așadar, Sf. Dimitrie a voit să ne binecuvinteze cu harul sfântului său mir, de a cărui minune ne-a încredințat că există cu adevărat și mare păcat au cei ce contestă minunea izvorârii mirului din trupul slăvitului mucenic. Această minune pentru mine a fost providențială, deoarece m-a întărit mult în lungul șir de suferințe pricinuite de operația pe coloana cervicală, perioadă în care mi-am amintit neîncetat de cererea mea în rugăciunea către Sf. Dimitrie de a mă face părtașă suferințelor lui și de a pătimi boli și suferințe pentru El, Mirul cel dumnezeiesc. Cu rugăciunile Sf. Mucenic Dimitrie, operația a decurs cu succes și am reușit să mă recuperez aproape complet în cele din urmă.

 

„Partea mea, Sfinte Mucenice Dimitrie și dumnezeiască mărire te fă, că eu sunt oaie din staulul dragostei tale. Pentru aceasta primește cântarea mea, purtătorule de cunună, prin care laud astăzi harul mirului tău” (Fragment din Canonul Paraclis al Sf. Dimitrie).

 

 

 

CUM SF. DIMITRIE ȘI-A ARĂTAT PUTEREA UNOR

SLUJIREA INTREGII ZIDIRI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Întreaga creatura – soarele, luna, stelele, pamântul, apa, aerul, focul, plantele, pasarile, pestii, vietuitoarele patrupede, insectele – slujeste lui Dumnezeu prin calitatile si însusirile date lor de la Dumnezeu; vita de vie aduce roade, marul asijderea, si asa mai departe. Cu atât mai mult omul trebuie sa slujeasca lui Dumnezeu prin calitatile ce i-au fost date ca fiinta rationala, libera, sensibila; slujirea lui trebuie sa porneasca din minte si din inima, sa fie de bunavoie, nesilita, desi se face si cu o constrângere de sine sau a altora. În slujirea lui Dumnezeu e viata si fericirea creaturii. Iar smochinul neroditor se taie si se arunca în foc. Când nu slujesc lui Dumnezeu, puterile si însusirile omului iau o directie pervertita, mincinoasa, catastrofala pentru el (desfrânare, betie, erezie, pornire spre scandal), dar atunci când slujesc lui Dumnezeu directia lor este dreapta, armonioasa, pasnica, roditoare, mântuitoare, luminatoare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 215

 

 

 

GANDUL POCAINTEI

- Compozitorul Arvo Part -

 

Omul, daca se pocaieste, de multe se elibereaza. Iata, te duci la un prieten si îi spui tot ce ai pe inima si deja îti este mai usor. Chiar si pentru un lucru atât de mic. Dar trebuie sa ne pocaim din temelie. Omul trebuie sa se elibereze de aceasta povara. Daca mergeti la un al treilea si îi spuneti ca, iata, aici am fost nedrept, pâna si pentru aceasta deja s-a desprins de tine o bucatica [din povara ta]. Altfel, acest venin te va otravi. Iar de te duci la un preot si te pocaiesti, te spovedesti nu ca în fata unui om, ci ca înaintea lui Dumnezeu. Nu-i important ca Dumnezeu este nevazut. Nu conteaza ca preotul poate este pacatos. Daca omul se pocaieste sincer, se elibereaza. Noi, ce-i drept, ne-am obisnuit sa traim asa ca si cum am pune varza la murat – tot împingem si împingem în noi, tot mai adânc, ca sa încapa mai mult. Si apoi vine o zi când este deja cu neputinta sa mai traim asa…

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 116





FANTANILE SPARTE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           Majoritatea oamenilor poarta de buna voie în inima o povara satanica, dar s-au obisnuit într-atât cu ea, încât de cele mai multe ori n-o simt si chiar si-o sporesc, fara sa-si dea seama. De altfel, vrajmasul cel rau le înzeceste acea povara si atunci cei ce o poarta încep sa fie cuprinsi de o teribila deprimare, de spaima, cârtesc, iau în desert numele lui Dumnezeu. Cele mai obisnuite mijloace prin care oamenii veacului acesta îsi alunga „aleanul” sunt petrecerile, jocul de carti, dansurile, teatrul. Dar, dupa ce recurg la aceste mijloace, plictisul si lâncezeala inimii sporesc. Daca oamenii acestia au norocul sa se îndrepte spre Dumnezeu, inima li se despovareaza, încep sa-si dea seama limpede cât de apasata le era ea mai înainte, cât de mare era greutatea care o strivea, desi de cele mai multe ori ei nu-si dadeau seama. Cât de multi sunt oamenii care L-au parasit pe Dumnezeu, s-au îndepartat de „izvorul apei vii” si „si-au sapat fântâni sparte, care nu pot tine apa”? (Ieremia 2, 13) Foarte multe asemenea fântâni sparte se întâlnesc la oameni, aproape câte una de fiecare. Fântânile sparte sunt inimile noastre, patimile noastre.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 55

 

 

 

EMIGRANTUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

           Vedem în lume ca oamenii se stramuta dintr-un loc în altul, dintr-o localitate în alta, dintr-un sat în altul, dintr-un oras în altul si toata averea mobila o iau cu ei. Acesti oameni se numesc emigranti. Tot asa si crestinii adevarati, care au în inimile lor credinta vie, ca o faclie, emigreaza cu inimile si cugetele lor din lumea aceasta în celalalt veac; ei se nasc în lume, dar se stramuta în Patria cereasca. Despre aceasta, Sfântul Pavel, vasul ales al lui Hristos, spune dimpreuna cu toti credinciosii: „Cetatea noastra este în Ceruri, de unde si asteptam Mântuitor, pe Domnul Iisus Hristos” (Filipeni 3, 20).

        Noi traim cu trupul pe pamânt, dar cu sufletul ne suim la Ceruri. Acolo a mers Domnul Hristos, Capul nostru; într-acolo ne grabim si nazuim cu suspine si noi, madularele Lui. Într-acolo a mers Începatorul nostru, Domnul Iisus Hristos, într-acolo privim si noi si Îi urmam. El ne atrage într-acolo, ca pe ai Lui. Acolo este Patria noastra, acolo este casa noastra, acolo este mostenirea noastra, acolo este avutia noastra, bogatia, cinstea, slava, mângâierea, bucuria si toata fericirea noastra. Noi nu cautam în lumea asta decât cele absolut necesare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 485

 

 

 

LATRATUL CAINELUI

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

           Mintea este curata atunci când se leaga de Dumnezeu, atunci când nu dam nici o importanta ispitelor. Se întâmpla ceea ce se petrece cu masinile si cu câinii: când depasim un câine, acela continua sa latre, dar la un moment dat oboseste si se opreste. Astfel si cu ispitele: trebuie ca mintea sa se lipeasca de Dumnezeu si sa nu gândeasca la nimic altceva. În felul acesta putem înfrunta ispitele.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 30

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086





SIMPLITATEA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           Când te rogi, cauta sa fii asemenea unui prunc care începe sa gângureasca, iar duhul tau sa fie una cu cel al rugaciunii pe care o spui. Socoteste-te pe tine ca pe un nimic, ia rugaciunea ca pe un dar al lui Dumnezeu. Renunta cu desavârsire la cunostinta cea dupa trup, nu tine seama de ea, fiindca „semeteste” (1 Corinteni 8, 1), ne face sa ne îndoim, sa urzim himere, sa hulim. Daca în timp ce te rogi, sau în alta vreme, vrajmasul îti tulbura sufletul cu gânduri ticaloase si cu hula, nu deznadajdui, ci spune cu convingere în inima ta: „Pentru a ne curati de aceste pacate si de altele asemenea lor a coborât pe pamânt Domnul nostru Iisus Hristos; Mântuitorul a venit sa ne ajute sa ne izbavim de ele si de toate pacatele pe noi, cei neputinciosi cu duhul”. Daca vei spune aceste cuvinte cu credinta, ti se va linisti inima îndata. Domnul ti-o va curata. Nici un pacat si nici o intentie de pacat nu trebuie sa duca la deznadejde; sa tinem neclintita nadejdea în Mântuitorul. O, nemuritoare, parinteasca grija a lui Dumnezeu! Cât de mareata este slujirea lui Dumnezeu, facut Om, catre noi pacatosii! Cu nemarginita iubire de oameni ne sta în ajutor, ne curata si ne mântuieste. Rusineaza-se puterea vrajmasului!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 230-231KILO

 

 

 

MANCAREA STRICATA

- Sfantul Nicolae Cabasila -

 

 

            Obisnuinta pacatului este tocmai repetarea deasa a faptelor rele. El e ca o boala încuibata înlauntrul sufletului pe urma unei mâncari stricate. Acest pacat din obisnuinta este statornic si înlantuieste sufletul în niste catuse cu anevoie de stricat, robeste mintea, pe om îl îndeamna sa savârseasca numai rele, ducând la cele mai urâte fapte pe cei pe care-i prinde în mrejele sale, prin care pacatul s-a nascut si se naste fara încetare, în acelasi timp savârsind raul si fiind el însusi o urmare a raului – ca într-un cerc. Lucrurile au ajuns de asa fel, încât pacatul nu mai are sfârsit, iar obiceiul rau da nastere la fapte rele care, înmultindu-se, formeaza apoi ele însele o regula de savârsire a pacatelor. Si astfel, aceste doua rele se ajuta una pe alta si cresc tot mai mari, dupa vorba Apostolului: „Pacatul a prins viata (în mine), iar eu am murit”.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 159-160

-

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

KILOGRAMELE FATARNICIEI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           Dupa cum pietrele, sau bucatile de lemn, sau alte corpuri aruncate în sus cad inevitabil pe pamânt sau în apa, în functie de locul de unde sunt aruncate, tot asa si cuvintele rugaciunii ajung negresit la Dumnezeu daca sunt spuse din inima; atunci când sunt spuse fatarnic, cad peste serpii întunericului, în oceanul minciunii – diavolul – cel ce este tatal minciunii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 116



UȘA CEA STRÂMTĂ

-SF. ILARION FELEA-

      

Poarta vieții

Intraţi prin uşa cea strâmtă, că poarta cea largă şi calea cea lată vă duc la pieire. Şi mulţi merg pe dânsele, iar poarta vieţii e strâmtă şi calea care duce la ea îngustă şi puţini le află. (Mt. 7:13-14)

 

Din aceste cuvinte de îndemn rostite de Mântuitorul şi Domnul Iisus Hristos se vede limpede că intrarea în împărăţia lui Dumnezeu nu se poate face fără de o alegere. Suntem chemaţi să alegem între două uşi ca şi când ne-am afla în faţa unui palat cu două intrări.

Noi toţi dorim să vedem faţa împăratului Dumnezeu. Dar aceasta se poate numai dacă intrăm pe uşa care ne duce la El. Dacă intrăm pe altă uşă, ne rătăcim, ne întâlnim cu alte feţe, numai cu împăratul nu.

 

O singură ușă

Aşa e şi împărăţia lui Dumnezeu: are o singură uşă şi aceasta e strâmtă. Trecerea prin ea întâmpină greutăţi, adică: osteneli, pază, grijă, strădanii, lupte ca şi intrarea la un împărat. Nu poţi să te duci la el oricum: nespălat şi neîngrijit, ci treaz, curat şi numai dacă eşti un om vrednic. De aceea se spune în pildă că uşa prin care intrăm în viaţa veşnică este strâmtă şi calea mântuirii îngustă. Calea cea largă e calea lumii, calea răutăţilor şi păcatelor care sfârşeşte cu prăpastia pierzării. Calea cea îngustă este ca şi uşa cea strâmtă, calea cea bună care ne duce la ţintă, la Dumnezeu.

În altă parte din Sf. Evanghelie, Mântuitorul ne vorbeşte şi mai limpede când zice: «Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl, decât prin Mine» (In. 14:6).

«Eu sunt uşa oilor… Prin Mine, de va intra cineva se va mântui şi va intra şi va ieşi şi păşune va afla. Furul nu vine decât să fure şi să junghie şi să piardă. Eu am venit ca oile Mele să aibă viaţă şi să aibă din belşug»(In. 10:7-10).

 

Iisus Hristos este ușa

Iată, aşadar că uşa cea strâmtă şi calea cea îngustă, prin care intrăm în împărăţia lui Dumnezeu este Iisus Hristos. El este uşa şi El este Calea mântuirii. Fără de El nu vom afla niciodată uşa de intrare la împăratul cerurilor. Fără de El ne rătăcim pe calea cea largă, pe care merg toţi cei ce nu-şi dau seama de rătăcirile, patimile şi răutăţile lor, ca şi orbii sau cei legaţi la ochi, spre prăpastie.

 

Taina Sfântului Botez

Mai mult, „uşa” cu care se aseamănă Mântuitorul este taina Sfântului Botez, moartea şi învierea cu Iisus Hristos, naşterea din nou din apă şi din Duh. Căci zice: «De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu» (In. 3:5). Moartea în Sf. Botez este răstignirea patimilor şi uciderea păcatului prin darul Sfântului Duh, iar învierea patimilor este naşterea din nou, îmbrăcarea în Hristos ca să umblăm întru înnoirea vieţii (Rom. 6:3-11; Gal. 3:27).

 

Calea mântuirii : Ușa cea strâmtă

«Drept aceea, să nu stăpânească păcatul în trupul vostru muritor, ca să vă supuneţi la poftele lui, nici să vă daţi păcatului mădularele voastre, făcându-le arme ale nedreptăţii, ci înfăţişaţi-vă înaintea lui Dumnezeu ca vii, sculaţi din morţi şi mădularele voastre ca arme de dreptate pentru Dumnezeu.» (Rom. 6:12-13)

De la Botez şi până la moarte, una din datoriile sfinte ale creştinului e să umble întru înnoirea vieţii. Aceasta e calea mântuirii, calea spre Dumnezeu.

 

(Extras din cartea „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion V. Felea)

 

 

 

 

Sfântul Proroc Ioil

      

Acesta este al doilea dintre proorocii mai mici.

A fost fiul lui Fanuil din seminția lui Ruben și a trăit cu 8 veacuri înainte de Hristos.

El a proorocit pustiirea Ierusalimului și robia babiloniană în care va cădea poporul lui Israel din pricina păcatelor săvârșite înaintea lui Dumnezeu.

Sfântul Ioil chemă poporul la post și pe preoți la pocăință cu rugăciuni și lacrimi ca Dumnezeu să facă milă cu dânșii:

„Postiți post sfânt […] și strigați către Domnul” (Ioil 1, 14), „Între tindă și altar să plângă preoții, slujitorii Domnului” (Ioil 2, 17).

Sfântul Ioil a mai proorocit și pogorârea Sfântului Duh asupra apostolilor și revărsarea darului Său peste toți creștinii:

„Dar după aceea, vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul” (Ioil 3, 1).

De asemenea, a proorocit ziua Înfricoșatei Judecăți, precum și slava Sfintei Bisericii Lui.

Apoi se sfârși cu pace, fiind îngropat în pământul său.

Ceata proorocilor se veseleşte împreună cu noi, când se face ţie laudă, gânditorule de cele cereşti, Sfinte Ioil, de Dumnezeu arătătorule.

Cu care împreună roagă-te, să ne mântuim noi, fericite.

Cei ce urmăm învăţăturile tale din toată inima şi din tot cugetul, cu plângere şi cu rugăciune căutăm pe Dumnezeu, vrednicule de laudă.

Roagă-te pentru cei ce te laudă pe tine, Preafericite Ioil, să se mântuiască de toată supărarea şi să dobândească ha­rul Dumnezeieştii Lumini.

Păzeşte cu rugăciunile tale, proorocule al lui Dumnezeu, pe cei ce cu dragoste laudă mărită şi pururea fericită pomenirea ta, ca unul ce ai Dumnezeiască îndrăznire către Dumnezeu.

 

(Din Canonul Sfântului ce se citește la Utrenie)

 

 

 

UITAREA DE SINE

- Parintele Arsenie Boca -

 

 

         Când cineva se încumeta sa se lase în conducerea Providentei, printr-un elan de iubire de Dumnezeu, adica sa-si depaseasca constient conditia sa umana – sub actiunea harului de Sus, bineînteles – poate vedea înca de aici arvuna desavârsirii sale, într-un sentiment de liberare, ca o înviere din morti. Timpul, cauzalitatea, lumea si toate vamile cunoasterii, pline de chinurile contrazicerilor, ramân la pamânt, ca o gaoace de ou când iese din ea un pui viu, sau când dintr-o omida paroasa – trecuta aparent prin moartea unei crisalide – iese si zboara un fluture în culorile curcubeului.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca un mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 138

 











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu