joi, 25 septembrie 2025

Alexandru Stanciulescu - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ........!

 



FILOCALIA OMULUI POLITIC

 - NEAGOE BASARAB -

 

Atitudinea morală ireproșabilă

Cu siguranță că taina înfăptuirilor fără precedent ale voievodului Neagoe a fost și personalitatea lui echilibrată, dominată de supremația minții asupra simțurilor trupului. Viața lui morală era ireproșabilă, iar cea de familie fără pată, așa încât nimeni din contemporanii săi nu a avut îndrăzneala să se dea vreodată drept fiu natural al său spre a revendica tronul. În familia domnească, însă, pierderile celor dragi au fost adevărate pietre de încercare. Le-a îndurat pe toate fără cârtire așa cum învățase de la sfântul său povățuitor.

Neagoe va rămâne fără mamă pe când era pribeag la Constantinopol. Din trei băieți și două fete, a îngropat doi fii, unul mic, altul în care-și pusese nădejdea de părinte. Ultimul rămas în viață era nevârstnic atunci când Neagoe Basarab a fost răpus de o boală necruțătoare din care i se va trage și moartea.

 

Filocalia omului politic | Testament

Nu se va despărți de vremelnicia lumii până nu va așterne pe hârtie testamentul său cuprins în „filocalia omului politic”, cum au fost denumite Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie. Scrierea domnitorului Neagoe este una dintre cele mai cutremurătoare mărturii omenești despre om. Iar rugăciunea smerită, alternată cu strigătul de luptă și de victorie asupra vrăjmașului regăsite în filele ei, sunt expresia dorinței lui arzătoare de a împărtăși tuturor urmașilor săi comoara duhovnicească adunată într-o viață atât de scurtă.

„Ar fi fost de ajuns Catedrala de la Argeș și tradiția politică ce o lăsa, ca să-i asigure dăinuirea în amintirea generațiilor. Dar geniul său i-a pus în mână pana pe care ucenicul călugărilor din Bistrița olteană și al marelui Nifon Patriarhul a dovedit că o poate mânui la egalitate cu cei mai mari, din câți au scris la vremea sa și înainte de dânsul. Dacă domnia de numai nouă ani, dar atât de bogată în roade, a lui Neagoe Basarab poate fi socotită o adevărată minune înfăptuită de un om politic dăruit cu puterea harului, Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie au părut la rândul lor o minune, și mai greu de primit” (Arhim. Ciprian).

 

Împărat și teolog

Prin cartea lui, domnitorul Neagoe a țesut literaturii române haină de porfiră împărătească. Credința lui curată în Dumnezeu, iubirea nemărginită pentru Cel de Sus și nădejdea lui neclintită în biruința binelui asupra răului din lume, sunt firele de aur cu care smeritul domn a împletit veșmânt de cugetări alese, unice prin forța lor duhovnicească și bogăția de har.

„Pentru aceea, preaiubitul meu fiu Theodosie, sau oricare altul pe care-l va alege Dumnezeu și-l va pune să fie păstor turmei Sale, să fiți blânzi spre turma lui Hristos și cu multă frică și cu smerenie să o pașteți, ca să aveți cu ce vă arăta înaintea Domnului nostru Iisus Hristos, cum și David împăratul și prorocul fu blând și smerit și plăcut lui Dumnezeu. Pentru aceea, zise Dumnezeu: «Aflat-am pe David, bărbat după inima Mea». Așijderea și voi, de veți fi blânzi și buni, binecuvântările lui David se vor pogorî peste voi”.

„Basarab, binecredinciosul domn român, a dat cea mai înaltă cugetare creștină în problemele stăpânirii și conducerii oamenilor. Învățăturile lui Neagoe Basarab sunt întâiul nostru tratat de dogmatică, de morală, de spiritualitate creștină. Voievodul format printre călugării de la Bistrița în aceeași măsură în care s-a format la curtea de la Târgoviște este primul nostru mare teolog și primul cugetător filocalic al Bisericii Ortodoxe Române” (Arhim. Ciprian).

 

Plecat din această viață la doar 39 de ani

Neașteptata plecare a binecredinciosului domn către Împărăția Celui veșnic, în septembrie 1521, la doar 39 de ani, ar părea astăzi în ochii multora dintre contemporanii noștri, o amară nedreptate. Dar privind în volbura timpului, înțelegem că Dumnezeu l-a luat lângă El pe plăcutul Său, înainte să vadă cum șuvoiul otoman spulberă Belgradul, „poarta Europei”, sub loviturile celui mai mare dintre sultani, Soliman Magnificul.

Neagoe Basarab s-a sfârșit din viață în timpul înfricoșătoarei campanii, cu grija în suflet pentru viitorul țării, dar scutit de umilința și înfrângerea în care se va prăbuși regatul vecin.

Boala fără leac și amenințarea morții au făcut din voievodul de la Argeș cel mai mare scriitor al românilor în epoca veche și întâiul teolog și scriitor duhovnicesc de geniu ridicat din mijlocul Ortodoxiei românești.

Lăsând în urma sa multă lumină, lumină ale cărei raze pătrund până la noi cei de astăzi” și rugămintea adresată posterității. „Și rog pe cei ce Dumnezeu îi va îngădui să vie după noi, să păzească adăpostul acesta mic și lăcașul oaselor mele, ca să fie nestricat”... Binecredinciosul domnitor Neagoe Basarab a fost înmormântat în gropnița domnească de la Curtea de Argeș, ctitoria sa, iar piatra de mormânt amintește:

„A răposat robul lui Dumnezeu Io Neagoe Voievod și Domn a toată Țara Românească și a părților dunărene, în luna lui Septembrie 15 zile, anul 7029 (1521), crugul soarelui 26, crugul lunii 15, temelia 18”.

Biserica Ortodoxă Română l-a așezat în filele Sinaxarului ei în anul 2008, stabilindu-i ca zi de cinstire, data de 26 septembrie.

 

Câteva cugetări din testamentul Sf. Neagoe

Iubitu mieu fiiu, mai nainte de toate sa cade să cinstești și să lauzi neîncetat pre Dumnezeu cel mare și bun și milostiv și ziditorul nostru cel înțelept, și zioa și noaptea și în tot ceasul și în tot locul. Și să foarte cuvine să-l slăvești și să-l mărești neîncetat, cu glas necurmat și cu cântări nepărăsite, ca pre cela ce ne-au facut si ne-au scos din-tunérec la lumină și den neființă în ființă.

O, câta iaste de multă mila ta, Doamne, și gândul și cugetul tău, care ai spre noi oamenii! O, mare taină și minunată! O, cine va putea spune toate puterile tale și lauda slavei tale! Dumnezeu, pentru mila sa cea multa, lăcui întru noi oamenii și să arătă noao. Dumnezeu fu în ceriu și om pre pamântu și într-amândoao desăvârșit. Și pre om și-l făcu fiiu iubit și moștean împărățiii sale. O, mare iaste taina înțelepciunii tale Doamne, care fu spre noi oamenii!...

Iar domnii în ce chip cad de la Domnul și Dumnezeul lor? Cad unii din credință, iară alții din fapte. Deacii ei mor. Ca oamenii carii suntu suptu stăpâni, cu trupurile mor domnilor și împăraților pământești, iară cu sufletele ei mor lui Dumnezeu, dacă îi ajunge amarnica moarte și suntu nepocăiți de păcatile lor. Că măcar deși zice că „nu iaste după moarte plângere, nici în iad tânguială și vaete” iar cu adevărat iaste, și acolo suntu țipétile céle cu nevoe și suspinile și gémetile céle gréle și oftările céle amară. Că acolo lăcuescu în muncile céle groaznice și fără sfârșit și în focul nestinsu totdeauna să află, avându plângere necurmată și nemângâiată, și nici de un folos le iaste.

 

Dreptatea și milostenia

Dreptu acéia, iubitul mieu fiiu, să fii milostiv tuturor oamenilor și tuturor gloatelor, care ți le va da Dumnezeu pre mâna ta, pentru care însuși Domnul Dumnezeul nostru și mântuitorul Iisus Hristos ș-au vărsat sfântul sânge al său. Și să nu omori pre niminea făr’ de judecată dreaptă și făr’ de ispovedanie, ca să nu fii și tu junghiat fără de milă, ca noatenii și ca mieii. Că sângile omului nu iaste ca sângile vitelor sau ca altor fieri sau ca al păsărilor. C iaste într-alt chip, sânge ales și curățit cu sfântul sânge al Domnului nostru Iisus Hristos, care l-au vărsat pre cruce în cetatea Ierusalimului, în zilile lui Pilat de la Pont.

Ca nu cumva, pentru pripa, să moară ție cu trupul, iar lui Dumnezeu cu sufletul. Că și noi însine carii suntem, măcară domni, măcară bogați, măcară săraci, tot greșim lui Dumnezeu și suntem vinovați și vom să stăm toți dinpreună la înfricoșata judecată a lui Hristos. Că însuși Hristos pentru sufletile noastre de bună voie a sa s-au dat spre moarte, ca pre noi pre toți să ne facă fiii lui Dumnezeu.

Dreptu acéia să cade împăratului și domnului să aibă judecată direaptă și nefățarnică, dinpreună și alte bunătăți toate, că „cinstea împărătească și domnească judecată iubéște”, cum iaste zis; că împărații cei adeveriți nimica nu fac făr’ de judecată, că cu judecata suntu îndreptători și putérnici. Tu, Doamne, ca un Dumnezeu ai gătit dreptatea ta și o ai dat-o împăraților și domnilor, iar adeverința o ai împărțitu tuturor oamenilor. Judecata și direptatea în Iacovu o ai făcut-o. Că Hristos iaste judecătoriu și dreptatea și adeverința. Și zice: „Iacovu iaste sluga mea cea aleasă“.

 

Credința și modestia

Vezi, iubitul mieu fiiu, că Costandin, marele împărat și îngăduitoriul lui Dumnezeu, bărbatul cel sfânt si slăvit, carele fu mai mare înaintea lui Dumnezeu pentru bunătățile lui decât toți împărații den veac, și pentru dreptățile lui i să arătă semnul crucii lui Dumnezeu făcut pre cer de stéle, în vréme de amiazăzi, și strălucea mai vârtos decât soarele, și era scris cu slove letenești, și acéle slove să înțelegea așa: „Costandine, cu aceasta vei birui“.

Ia aminte acum și vezi: cel ce să scoală asupra împăratului și unsul lui Dumnezeu, fără porunca celui de sus, nu-i va strica nimic, nici îi va face nici un rău, ci mai vârtos își va omorî sufletul și și-l va piiarde.

Pentru acéia, iubiții mei, sunteți datori și ni se cade să ne ferim de toate pizmele și mozaviriile și de alte răutăți, de toate. Că să știți cu adevărat, că tot omul, măcar domn, măcar boiar, măcar înțelept, măcar neștiut, măcar bogat, măcar sărac, „ori ce va sămăna, acéia va și secera“ și cine cum își va lega sarcina, așa o va și duce. Că tot omul din lucrurile sale să va îndrepta, și din lucrurile sale să va osândi.

Așa și tu, trupul să ți-l îmbraci în haine slabe și proaste, iar mintea ți-o îmbracă în haine împărătești și o împodobéște cu corună, și șăzi în carâtă naltă și luminată. Iată, tu acum faci împotrivă și în ponciș, că cetatea, adecă trupul, tu ți-l împodobéști cu multe feliuri de haine, iar pre împăratul, adecă mintea, ți-o lași legată de să târaște spre patimile și lucrurile céle nebune și dobitocești. Dar nu cugeți că ai fost chemat la nuntă, și nunta au fost a lui Dumnezeu, și nu chibzuești că în cămărăle lui vor să între toate sufletele îmbrăcate în haine lucii și cu ranțuri de aur împodobite

 

 

 

 

ROADA CARNII TALE

- Compozitorul Arvo Part -

 

Daca ne vom gândi la forma, atunci nu vom intra, oarecum, niciodata în viata vesnica. Este acelasi lucru ca si atunci când ne e frica de moarte sau este ca un fel de poarta. De nu vei trece prin ea, atunci nu vei intra acolo. Asadar, aceasta e forma. Vreau sa spun… ar trebui sa începi sa vezi lumina în întuneric. La început este întuneric, întunericul trebuie sa fie acolo. O lumina noua trebuie sa se arate, fara sa stii, trebuie sa fie roada ta, roada carnii tale. Caci altfel nu poti intra în legatura cu ea. Este ca un fel de cuviosie, ca o teama... de a nu pierde sau de a nu face un pas gresit... Si apoi te pregatesti pentru acest singur pas, te aduni si îl faci. Tu esti cel care l-ai facut. Poate nu esti multumit de el, dar, la urma urmei, tu l-ai facut. Pentru tine, este forma cea mai pura, este calitate adevarata. Vreau sa spun, aceasta e ceea ce conteaza.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 78-79

 

  

 

RAPOSATII

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Rugati-va mereu pentru cei raposati. Nu poate nimeni sa-si închipuie cât de mult asteapta cei morti sa ne rugam pentru ei. Cei care au fost în puscarie stiu cum asteptau sa primeasca o veste, sa primeasca un ajutor de la cei liberi; tot astfel asteapta si cei plecati din lumea aceasta sa primeasca mângâiere de la noi.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 77





CEL MAI ISCUSIT PESCAR

- SF. TEODOR STUDITUL DESPRE SF. IOAN TEOLOGUL -

 

Meșteșugul pescăresc

Dintre toate mijloacele de trai, nimic nu este mai nevoiaș decât meșteșugul pescuitului, nimic nu este mai țărănesc decât creșterea în preajma acestuia. Pentru că în toate celelalte meșteșuguri, înlesnirile aduc venit mai mult meșteșugarului pentru a petrece în cetate ca cetățean, fie că vorbești despre lucruri teoretice, fie practice. Dar, în meșteșugul pescăresc, pe lângă faptul că te obligă să te deosebești de cei din cetate, și lipsa hranei este pe măsură, încât se împlinește cuvântul Scripturii care zice: toată truda omului este în gura lui[1]. Căci pescarii sunt îmbrăcați în zdrențe și jerpeliți, cu părul plin de praf și sălbatici la înfățișare, arși de soare, umblând desculți și alergând în toate părțile, petrecând pe țărm și în locuri pustii, aci șezând pe stânci, aci cercetând adâncurile și de acolo scoțând vânatul lor.

Dar pentru ce ne interesăm cu tot dinadinsul de aceste lucruri? Fiindcă, deși Ioan era părtaș unei astfel de meserii, totuși nu era vrednic pentru aceasta de a fi disprețuit. Mută-ți mintea la modul văzut al schimbării vieții și vei afla știința care se dă neamului omenesc.

David a fost mai întâi păstor al oilor, apoi a fost luat de Dumnezeu să păstorească pe Israel, robul Lui și moștenirea Lui[2]. Gândește-te și la Ioan schimbat în chip dumnezeiesc de Marele Cuvânt de la pescuirea necuvântătoare la cea cuvântătoare. Căci nu l-a ales să păstorească cutare sau cutare popor și unele seminții împărțite între niște hotare, ci să pescuiască întreaga lume. Căci zice: Veniți după Mine, și Eu vă voi face pescari de oameni.

Dar chiar dacă chemarea este adresată de obște, noi trebuie să o raportăm la cel despre care ne este cuvântul, ca și în cazul altor cuvinte mai generale, nu atribuie Teologului mai multe însușiri decât celorlalți apostoli, prin asumarea unor cuvinte mai osebite, specifice lui. Departe de noi gândul! Fiindcă nu își sporesc lumina sfeșnicele aprinse de la lumina de obște, ci împărtășirea de la unul are întreagă strălucirea.

 

Pescarul de suflete

Dar, fiindcă marele Apostol a fost pus pescar de Dumnezeu, vino să-l vedem pe el cum, alegoric, se desăvârșește în acest trup, ca într-o corabie, nu dregând mrejele rupte, ci pregătind undițele Evangheliei.

Însă, care este undița? Cea a dogmelor.

Care este mreaja? Împletitura teologiei.

Care este cârligul? Întreita Cruce.

Care este momeala? Trupul purtător de Dumnezeu, cu care, fiind amăgit, a fost biruit marele chit, Veliar.

Dar întrebi pe care stâncă șade? Gândește-te la temelia tare a credinței. O, minune! Aruncă mreaja nu în cutare sau cutare loc, ci în marea vieții. Își întinde undița nu într-un perimetru mic, ci până la marginile lumii. Își scufundă năvoadele nu într-un adânc măsurat, ci în însuși adâncul necredinței.

Vezi-mi mie vânatul bogat, adunat din pești singuri și amestecați, mă refer la mulțimile poporului și la turmele felurite și de multe chipuri ale oamenilor, felurite prin datini și patimi, alcătuite din mari și din mici, din diferite vârste și cinuri.

Pe unii, înăspriți prin dogmele răutăților, prinzându-i ca din stâncile ascunse sub apele necredinței, pe alții, prădați de simplitatea minții lor, pescuindu-i ca pe niște călători pe mare. Și aceasta nu omorându-i, ci dându-le viață din nou, ținându-i nu în apele sărate ale păcatului, ci petrecând în undele dulci ale Botezului, nu târguind argint stricăcios, ci, prin pecetea înfierii, eliberând din robia diavolului pe cei vânați de acela la voia lui.

O, mare înfăptuire! Cine a auzit de o asemenea pescuire din veac? Cine a cunoscut pe acest pescar mare neguțător? Căci nu numai sute sau chiar și mii, ci pe toate neamurile care i-au fost încredințate să le învețe, le-a adus pe toate la Întâiul Pescar, Stăpânul Hristos. Prin urmare, nu bine ziceam mai înainte că nu este cu putință să atingem subiectul nostru, nici măcar cu vârful degetului?

 

[1] Eccl. 6, 7.

[2] Ps. 77, 71.

(Extras din cartea editată la Mănăstirea Paltin: „IOAN EVGHENICUL – Imn acatist către SFÂNTUL IOAN TEOLOGUL”)

 

 

 

 

OGLINDA BUNATATII

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

              Lumea întreaga – cerul si pamântul, cu tot ce se afla în ele, marea, cu toate ale sale – este o revarsare a nesfârsitei bunatati a lui Dumnezeu, a întelepciunii si puterii Sale nemarginite, a bunatatii pe care o arata fapturilor Sale, create pentru bucurie si fericire si, în primul rând, a bunatatii Sale fata de neamul omenesc. Lumea este o oglinda a bunatatii, inteligentei, întelepciunii si puterii lui Dumnezeu. De aceea, sa nu ne legam de lume, ci de Dumnezeu. „Ca pe care am eu în cer afara de Tine? Si afara de Tine, ce am dorit pe pamânt? Stinsu-s-a inima mea si trupul meu, Dumnezeul inimii mele si partea mea, Dumnezeule în veac” (Psalmul 72, 24-25).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 286-287

 

 

 

 

BISERICILE DE LEMN

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

             Maretia lor e izvorâta din autenticitatea trairii religioase care le-a stat la baza: nimic artificial nu se gaseste în aceste monumente. În fiecare bârna, în fiecare stâlp se simte sufletul si gândul unui om… Când te apropii de ele parca simti caldura sufletului poporului dreptcredincios care le-a ridicat si le-a pastrat de-a lungul veacurilor, ca pe cele mai scumpe comori ale sale.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 14-15.

 




CEL MAI FRUMOS CUVÂNT DESPRE IUBIRE

- SF. SILUAN ATHONITUL -

 

O, iubire a Domnului!

O, iubire a Domnului! N-am putere să o descriu, căci e nemăsurat de mare și minunată! Harul lui Dumnezeu dă putere de a iubi pe Cel iubit. Și sufletul e neîncetat atras spre rugăciune și nu poate uita pe Domnul nici măcar pentru o secundă.

Iubitorule de oameni, Doamne, cum n-ai uitat pe robul Tău păcătos? Ci cu milostivire Te-ai uitat la mine din slava Ta și în chip neînțeles mi Te-ai arătat mie? Te-am supărat și întristat totdeauna, dar Tu, Doamne, pentru o mică schimbare mi-ai dat să cunosc marea Ta milostivire și nemăsurata Ta bunătate. Privirea Ta liniștită și blândă a atras sufletul meu. Ce să-Ți dau în schimb, Doamne, sau ce laudă să-Ți cânt? Tu dai harul Tău, ca sufletul să se aprindă neîncetat de iubire și să nu cunoască odihnă nici ziua, nici noaptea de la iubirea lui Dumnezeu.

Amintirea Ta încălzește sufletul meu. Nicăieri pe pământ el nu-și găsește odihnă afară de Tine. De aceea Te caut cu lacrimi și iarăși Te pierd, și iarăși mintea mea vrea să se desfete de Tine. Dar Tu nu-Ți arăți Fața Ta, pe Care sufletul meu o dorește ziua și noaptea.

Doamne, dă-mi să Te iubesc numai pe Tine. Tu m-ai zidit, Tu m-ai luminat prin Sfântul Botez. Tu mi-ai iertat păcatele și mi-ai dat împărtășirea Preacuratului Tău Trup și Sânge. Dă-mi și puterea de-a rămâne totdeauna întru Tine. Doamne, dă-ne pocăința lui Adam și sfânta Ta smerenie.

 

Să dorim cerul!

Tânjește sufletul meu pe pământ și dorește cerul.

Domnul a venit pe pământ ca să ne ridice acolo unde sade El, Preacurata Sa Maică, Care I-a slujit pe pământ spre mântuirea noastră, ucenicii Lui și cei ce au urmat Domnului. Acolo ne cheamă Domnul cu toate păcatele noastre. Acolo vom vedea pe Sfinții Apostoli care sunt întru slavă pentru că au vestit Evanghelia. Acolo vom vedea pe sfinții proroci, și pe sfințiții ierarhi — învățătorii Bisericii. Acolo vom vedea pe cuvioșii care s-au nevoit în posturi să-și smerească sufletul; acolo sunt proslăviți nebunii pentru Hristos, căci ei au biruit lumea.

Acolo vor fi proslăviți toți câți s-au biruit pe ei înșiși, câți s-au rugat pentru întreaga lume și câți au purtat întristarea întregii lumi, căci au fost plini de iubirea lui Hristos, iar iubirea nu rabdă să piară nici măcar un singur suflet.

 

Doamne, cât de mult îl iubești Tu pe om!

Milostive Doamne, luminează noroadele Tale ca să Te cunoască pe Tine, să cunoască cum ne iubești Tu pe noi.

Doamne, cât de mult îl iubești Tu pe om!

Milostive Doamne, dă harul Tău tuturor noroadelor pământului, ca ele să Te cunoască pe Tine, căci fără Duhul Tău Cel Sfânt omul nu poate să Te cunoască și să înțeleagă iubirea Ta.

Doamne, dă tuturor noroadelor Tale să înțeleagă iubirea Ta și dulceața Duhului Sfânt, ca oamenii să uite durerea pământului și să lase tot răul, să se alipească de Tine prin iubire și să trăiască în pace, făcând voia Ta spre slava Ta.

Doamne, învrednicește-ne de darurile Sfântului Duh, ca să cunoaștem slava Ta și să trăim pe pământ în pace și iubire, ca să nu mai fie nici ură, nici război, nici dușmani, ci să împărătească numai iubirea și să nu mai fie nevoie nici de armate, nici de închisori și să fie ușor de trăit pentru toți pe pământ. Mă rog Ție, Milostive Doamne, dă tuturor noroadelor pământului să Te cunoască prin Duhul Sfânt.

 

Oamenii Te-au uitat

Știu, Doamne, că Tu iubești oamenii Tăi, dar oamenii nu înțeleg iubirea Ta, și pe pământ toate noroadele se vânzolesc iar gândurile lor sunt ca norii mânați de vânt în toate părțile. Oamenii Te-au uitat pe Tine, Făcătorul lor, și caută libertatea lor neînțelegând că Tu ești milostiv și-i iubești pe păcătoșii care se pocăiesc și le dai harul Sfântului Tău Duh.

Doamne, Doamne, dă puterea harului Tău tuturor noroadelor, ca să Te cunoască prin Sfântul Duh și să Te laude cu bucurie, așa cum mie, necuratului și ticălosului, mi-ai dat bucuria doririi Tale și sufletul meu e atras spre iubirea Ta ziua și noaptea, nesăturat.

 

O, nemăsurată e milostivirea lui Dumnezeu față de noi!

Mulți bogați și puternici ar da mult să vadă pe Domnul sau pe Preacurata Lui Maică, dar nu bogăției i Se arată Dumnezeu, ci sufletului smerit.

Și la ce bun banii? Spiridon cel Mare a prefăcut un șarpe în aur, și noi n- avem nevoie de nimic afară de Domnul: în El este plinătatea vieții.

Dacă Domnul nu ne-a dat să cunoaștem multe din întocmirile acestei lumi, aceasta înseamnă că n-avem nevoie. Nu putem cunoaște cu mintea toată făptura.

Dar însuși Făcătorul cerului și al pământului și a toată făptura ne-a dat să-L cunoaștem prin Duhul Sfânt. În Același Duh Sfânt cunoaștem pe Maica lui Dumnezeu, pe îngeri și pe sfinți, și sufletul nostru arde de iubire pentru ei.

 

Rugăciunea fierbinte a Sf. Siluan

Milostive Doamne, învață-ne prin Duhul Tău Cel Sfânt să-i iubim pe vrăjmași și să ne rugăm pentru ei cu lacrimi. Doamne, dă Duhul Sfânt pe pământ ca toate noroadele să Te cunoască și să învețe iubirea Ta.

Doamne, așa cum Te-ai rugat pentru vrăjmași, așa învață-ne și pe noi prin Duhul Sfânt să-i iubim pe vrăjmași.

Doamne, toate noroadele sunt zidirea mâinilor Tale; întoarce-le de la ură și rău spre pocăință, ca să cunoască toate iubirea Ta.

Doamne, Tu ai poruncit să-i iubim pe vrăjmași, dar aceasta este greu pentru noi păcătoșii, dacă nu e cu noi harul Tău.

Doamne, revarsă pe pământ harul Tău! Dă tuturor noroadelor pământului să cunoască iubirea Ta! Să cunoască că Tu ne iubești ca o mamă și mai mult chiar decât o mamă. Fiindcă o mamă își poate uita copilul. Dar Tu nu uiți niciodată, căci Tu iubești nemăsurat zidirea Ta și iubirea nu poate uita.

 

Cum cunoaștem smerenia lui Hristos?

Oamenii nu cunosc puterea smereniei lui Hristos și de aceea sunt atrași spre cele pământești. Dar omul nu poate cunoaște puterea acestui cuvânt al lui Hristos fără Duhul Sfânt. Dar cine a cunoscut-o, acela n-ar mai lăsa această știință, chiar dacă ar avea ca bogăție toate împărățiile pământului.

Doamne, dă-mi smerenia Ta, ca să se sălășluiască întru mine iubirea Ta și să fie vie întru mine sfântă frica Ta!

Grea este viața fără iubirea de Dumnezeu. Sufletul este întunecat și posomorât, dar când vine iubirea, bucuria sufletului e cu neputință de descris. Sufletul meu însetează să câștige smerenia lui Hristos și tânjește după ea ziua și noaptea, și uneori urlu strigând: „Sufletul meu tânjește după Tine și cu lacrimi Te caut!”.

 

Să ne îndrăgostim de Domnul!

Ce-ți voi da în schimb, Doamne?

Tu, Cel Milostiv, ai înviat sufletul meu din păcate și mi-ai dat să cunosc mila Ta față de mine. Inima mea a fost fermecată de Tine și neîncetat atrasă spre Tine, Lumina mea.

 

Ce-ți voi da în schimb, Doamne?

Tu ai înviat sufletul meu ca să Te iubesc pe Tine și pe aproapele meu. Și mi-ai dat lacrimi ca să mă rog pentru întreaga lume. Fericit sufletul care a cunoscut pe Făcătorul lui și s-a îndrăgostit de El, căci s-a odihnit întru El cu odihnă desăvârșită.

Domnul e nemăsurat de milostiv. Sufletul meu cunoaște milostivirea Lui față de mine. Și eu scriu despre ea cu nădejdea că măcar un singur suflet se va îndrăgosti de Domnul și se va aprinde pentru El cu jarul pocăinței.

 

(Extras din „Sf. Siluan Athonitul; Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei”)

 

 

 

INSPIRATIA

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

Crestineste nu putem trai fara însuflare. Daca un artist, unul adevarat, traieste zi si noapte chipurile artei sale, noi, crestinii, trebuie sa fim cu atât mai cu luare-aminte. Trebuie sa depasim stradaniile artistilor, pentru a trai în duhul Evangheliei.

Lucrul cel mai însemnat acum este ca Domnul sa însufle lupta voastra pentru mântuire. Când se da însuflarea, toata viata se umple de lumina si de bucurie. Nu se mai iau în seama amanuntele.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 31

 

 

 

 

CORPUL OMENESC

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Corpul omului este alcatuit din stihii telurice: lumina, caldura, aer, apa, pamânt. În aceste elemente se va descompune dupa moarte. Lumina si caldura se vor integra luminii si caldurii, aerul – aerului, apa – apei, pamântul – pamântului. Suntem alcatuiti pentru a ne descompune. Slava creaturii Tale, Doamne! Sa întelegem si sa tinem minte cât suntem de singuri si de trecatori si sa dam slava Creatorului. Toti suntem opera mâinilor Lui, oile pasunii Lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 379

 




RANDUIELILE ARTISTULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Dupa ale cui rânduieli si legi se savârseste zamislirea, formarea si cresterea trupului omenesc în pântecele mamei, maturizarea lui si iesirea la lumina a organismului omenesc deplin? Dupa ale cui rânduieli sunt consumate mâncarea si bautura, sunt potolite foamea si setea, se savârseste hranirea trupului nostru? Cine a gândit si a zidit asa o minunata felurime a nenumaratelor roade gustoase pentru limba si preafrumoase la aratare ale pamântului, ce cu întelepciune si gust ales au fost rânduite si pregatite spre hrana si desfatarea noastra? Dupa ale cui rânduieli este prelucrat în trupul nostru sângele, fara de care viata omului nu este cu putinta? Oare nu dupa ale Preamarelui Întelept si Artist, Atotdesavârsitului, Celui Fara de început si Atotputernicului nostru Domn si Dumnezeu? Deci, cazi în pulbere, da multumita, cucerniceste-te înaintea Lui, iubeste-L, însa si teme-te de Dânsul de nu faci voia Lui, daca nu te supui Lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 12-13

 

 

 

ARBORII CRESTELOR

- Parintele Ilie Cleopa -

 

Daca pe crestele cele înalte ale muntilor vedem arbori vajnici si puternici care prea adesea cu furtuni si vânturi napraznice se lupta si pururea de primejdia rasturnarii si a doborârii sunt amenintati si de la acestia cu gândirea noastra la cei ce se afla pe culmea stapânirii si a dregatoriilor veacului de acum sa ne întoarcem si de furtunile si valurile tulburarilor care îi lupta pururea pe cei din dregatorii sa ne aducem aminte. Sa gândim apoi câta osteneala si grija au ei în viata si cât de putina le este lor linistea si alinarea pe acest pamânt. Daca la acestea vom cugeta, apoi multa adeverire vom gasi în cuvintele Scripturii care a zis ca: „Mai buna este pâinea cu sare în casa saracului cu liniste, decât punerea înainte a bucatelor cu multa tulburare în casele împaratilor” (Pilde 15 , 17; 17, 1). Acestea întelegând, pururea de dregatorie si ranguri vom fugi si pe calea linistii si a saraciei totdeauna vom alerga.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.

 

 

 

CUM SĂ MĂRTURISIM

- PR. DIMITRIE BEJAN -

 

Pr. Dimitrie Bejan - Mărturisitor în faptă și în cuvânt

„Dă-ți seama că trebuie să te arăți oamenilor neîncetat, dar prin purtarea cea bună și prin fapte. Căci și bolnavii află și cunosc pe doctorii binefăcători și izbăvitori, nu din vorbe, ci din fapte”, spunea Sf. Antonie cel Mare la sfârșitul veacului al IV-lea.

Adevărații următori ai Mântuitorului au trăit cuvântul Evangheliei în viața lor și l-au oglindit prin puterea exemplului propriu. „Viața fără cuvânt e mai bună decât cuvântul fără viață”, scria Sf. Isidor Pelusiotul. „Întâi făptuiește și apoi povățuiește, după pilda lui Iisus, Domnul nostru. E mai important să înveți printr-o viață de fapte bune decât să propovăduiești cu cuvinte alese. Dacă, însă, se întâlnesc cuvântul și viața, ele desăvârșesc o icoană a întregii filosofii”.

Părintele Dimitrie Bejan a fost, din acest punct de vedere, „o icoană a întregii filosofii”. Întreaga lui viață a fost o mărturisire neobosită a credinței vii, pe care a avut-o în Hristos. A cuvântat, a scris, a făptuit în numele Adevărului. Mai mult decât atât, a ales să urce pe cruce, fiind umilit, bătut, înfometat, înfrigurat, în toți cei 18 ani de captivitate petrecuți în lagărele sovietice și în temnițele comuniste. A pecetluit cu sângele său, cuvântul mărturisit prin viu grai sau așternut pe hârtie în cărțile care ne hrănesc sufletul, până astăzi. A plătit cu ani grei de închisoare, curajul de a sluji în ascuns Sf. Liturghie și de a-i împărtăși pe soldații trimiși să moară în linia întâi a frontului.

Pentru inima lui dreaptă și mărturisitoare, Dumnezeu i-a dat atâta tărie în cuvânt, încât și rușii evitau să îl înfrunte. „Are mare putere de convingere, fiind un mare dușman al comunismului”, atenționau ei autoritățile române după ce l-au repatriat ca să fie judecat în țară.

 

Eroul, omul cu caracter

„A fost simbolul viu al unei vieți dăruite unei cauze, un om drept, un caracter, un patriot cu o imensă dragoste de țară și de poporul din care se trăgea” (Aurel Sergiu Marinescu). Cu prețul vieții, a mărturisit că „Basarabia și Bucovina sunt teritorii românești”, primind senin, condamnarea la moarte. Cu același curaj neînfricat și nădejde în ajutorul lui Dumnezeu, aidoma Sfântului Apostol Pavel, a cerut Tribunalului militar din Moscova să-i dea dreptul de a fi judecat ca „cetățean român” în patria natală.

Părintele Dimitrie Bejan, „un erou, un vulcan de credință, un munte de caracter”, scria Ioan Ianolide. „Un mare erou al vieții noastre creștine și naționale care a dus apostolatul până în inima Siberiei, un stâlp al vieții noastre spirituale”, completează Părintele Justin Pârvu care i-a prețuit jertfa mărturisirii, așezându-l la loc de cinste, alături de pr. Gheorghe Calciu Dumitreasa.

Pe front, în lagăr sau în temniță, în altar sau acasă, părintele Dimitrie Bejan a rămas același suflet mărturisitor, același duh de foc care nu suferea nici cel mai mic compromis, nici cea mai mică clătinare. „Eu nu am putut să mă îndoiesc vreodată de existența lui Dumnezeu.

La Jilava, mă băteau pentru că predicam în fiecare zi în celulă, viețile sfinților”, se destăinuie părintele Dimitrie Bejan în Bucuriile suferinței. Cu bărbăție de mucenic, a primit să poarte pe umeri, până la capăt, „crucea bucuriei”. Așa îi plăcea să-și numească răstignirea pe Golgota temnițelor comuniste.

 

Umbrit de Harul lui Dumnezeu

Cuvintele și faptele lui mărturisitoare nu se înscriau în șabloane sau forme goale. Izvorâte dintr-o adâncă simțire duhovnicească, ele se schimbau în funcție de ineditul situațiilor întâmpinate. În lagărul Mănăstârca, s-a lăsat înhămat la sănii. Însă la Canal, unde munca forțată și bătăile zilnice exterminau deținuții pe capete, părintele Dimitrie Bejan a devenit tăios ca ascuțișul sabiei. „E atâta batjocură pe capul nostru și atâta forțare la lucru, încât mi-am ieșit din calmul meu. Ce atitudine să iau? Să încerc o rezistență fățișă? Să trec în tăcere totală?”.

Peste două, trei zile de frământări și rugăciune, avea deja răspunsul. În vreme ce clopotele din „Valea Neagră” băteau vesele în miez de noapte pentru Învierea Domnului, o lumină a trecut peste inima părintelui care a strigat tare: «Hristos a înviat, fraților!». «Care ești acela, mă?» a întrebat comandantul întors de pe coridor. «Eu sunt». A urmat sentința: «Du-l la carceră, așa dezbrăcat!»”. Chinul care a urmat, nu a putut însă, să-i umbrească bucuria mărturisirii. Pentru că, „diafan, transfigurat, Iisus plutea pe lângă sufletul său”.

„Fără Dumnezeu nu puteam face nimic”, conchide părintele Dimitrie Bejan într-o convorbire, în care povestește cum i-a demonstrat existența îngerilor colonelului politic, Cristofor Dancu de la Aiud. Raza de soare scăpătată printre nori și pătrunsă în sala de mese printr-o spărtură a geamului, a fost semnul trimis de Dumnezeu care, în acea polemică, i-a adus cununa biruinței.

 

„Vin din Rai”

Aceeași lumină de har o va avea pe chip, în momentul eliberării când pleca fericit, acasă. O fericire trăită și înțeleasă doar de el. Cei din jur îl priveau fie cu milă, fie cu dispreț. Iată și relatarea părintelui, după ce a ieșit din închisoare: „Mecanicul de tren s-a uitat la mine cu oarecare rușine că aveam vreo 33 de petice la pantaloni și haine murdare”.

«De unde vii?», m-a întrebat. «Vin din rai!» – i-am răspuns. «Nu vezi că strălucesc?». Eram așa de fericit!”. Și părintele continuă să explice ceea ce pare cu neputință de înțeles: «Măi, omule, nu pricepi că acolo am fost puri? Ne rugam și răbdam cu nădejde în Dumnezeu!»”.

Aceasta este calea și pentru vremurile de acum. Ne uităm în jur și vedem că vorbele profetice ale părintelui par să se împlinească întocmai. „Veți vedea că în anii care vin, depășirea, acceptarea răului ca necesitate este o bătălie supraomenească. Cred că reușesc numai acei care cer, necontenit, har de la Dumnezeu. Aceasta e o comoară tot atât de prețioasă ca și a muceniciei conștiente” (Bucuriile suferinței, p. 85).

 

HARUL MĂRTURISIRII

Mărturisitor al cuvântului, dar și al puterii tainelor dumnezeiești din Biserica străbună, părintele Dimitrie Bejan a apărat învățătura de credință ortodoxă atât în temniță, în dialogurile sale cu catolicii și protestanții, cât și în libertate, în fața rătăcirilor sectante. „În Ortodoxie, toate problemele de credință și de morală sunt așezate cu timpul și nu se mai simte nevoia de inovație. Însăși închinarea noastră, seara și dimineața, la mese sau când plecăm la drum, este cea mai activă predică spre lauda bunului Dumnezeu”, spunea părintele. Fiecare îndemn, fiecare faptă de trăire a lui rămâne pentru noi, cei de astăzi, o chemare vie la mărturisirea Adevărului mântuitor și a dragostei de neam. Purtarea crucii, a suferințelor liber asumate în numele jertfei lui Hristos rămâne singura cale care ne face cu adevărat biruitori...

 

[1] Aurel Sergiu Marinescu, Prizonier în propria țară, Vol. II, Editura Du Style, 1996, pp. 279-284.

(Extras din Revista Atitudini Nr. 91)




EUHARISTIA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Fiecare crestin care primeste Trupul si Sângele Domnului din Sfântul Potir devine si el un dumnezeiesc potir, devine un locas al lui Dumnezeu; ramâne întru Hristos si Hristos ramâne întru el.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 42

 

 

 

BOALA AJUTĂ CEL MAI MULT LA DESPĂTIMIRE

- PR. SILUAN -

 

Lupta cu boala

Ce v-a ajutat cel mai mult să creșteți în viața duhovnicească? Rugăciunea, postul, nevoința, lectura?

Ceea ce m-a ajutat cel mai mult a fost lupta mea cu boala, cu cancerul. Pentru că este ceva ce n-am ales eu, cu puterile mele. E bine să postești, să te rogi, să citești și știm că putem să ajungem la sfințenie prin aceste lucruri, pentru că aceasta ne-a spus Hristos să facem. Cred că dacă suntem atenți la lucrurile pe care nu alegem să le facem, acestea vor fi cu adevărat cele mai folositoare în viața noastră duhovnicească.

Deci, deși e foarte bine să citim, să postim, să ne nevoim, ceea ce vine involuntar asupra noastră, fără ca noi să cerem, aceea ne sfințește. Și mai ales dacă acceptăm lucrurile acestea cu recunoștință, ele vor fi foarte folositoare.

 

Sfințenia depinde de noi și nu de cealaltă persoană

Cum să ajungem la sfințenie?

Sfințenia depinde de noi și nu de cealaltă persoană. Sfințenia este atunci când devenim aidoma lui Hristos Cel răstignit. Hristos S-a răstignit pentru noi, fără să se gândească la ce va primi în schimb sau dacă va primi ceva. În calitate de creștini, trebuie să avem intuiția profundă că Mântuitorul S-a răstignit pentru mine, că Și-a vărsat sângele pentru mine.

...Când ne ajutăm între noi, să o facem fără niciun scop, fără să așteptăm ceva în schimb... Dar dacă ne purtăm într-un anume fel și așteptăm, așa, un fel de recompensă, nu mai semănăm cu Mântuitorul, care nu S-a gândit la El însuși. Iubirea nu ar trebui să fie motivată de vreun scop anume, ci să fie curată, Și, bineînțeles, să ne dăm seama că întotdeauna dăm mult mai puțin decât ne dă Mântuitorul.

Când cineva vă tratează rău, nu e ceva legat de noi, adică nu suntem noi ținta acelei comportări, ci totul se leagă de boala care este în acea persoană. Cum te tratează pe tine, așa se tratează și pe ea. Dacă dăm voie ca amărăciunea și durerea să intre în inima noastră, atunci vom deveni duri și împietriți sufletește. Trebuie răbdare, răbdare și iar răbdare.

 

Mucenicia albă

Ce înseamnă mucenicia albă?

Sfântul Iustin este un martir, un mucenic și îl numim un ,,mucenic roșu”, pentru că și-a jertfit sângele pentru Hristos. Eu îl îndrăgesc mult pe Sf. Ignatie al Antiohiei pentru că a vorbit cu atâta intensitate de iubirea pentru Hristos și a dorit să se unească cu Hristos până la moarte. Și a și fost în stare, pentru că atunci, a fi creștin însemna să fie cineva doritor să moară pentru Hristos.

Am văzut că și după era martirilor, au fost creștini cu aceeași dorință, doar că nu mai aveau și aceeași ocazie de a-și vărsa sângele pentru Hristos. Și atunci luau asupra lor jugul acesta al călugăriei care este un martiriu foarte lung. Deci, se numește mucenicia albă, pentru că trebuie să rămâi pur și curat în tot ceea ce ești pentru Hristos. Pentru călugării care trăiesc această mucenicie albă, moartea aceasta trupească nu este chiar așa o problemă. Noi deja trăim în veșnicie. Suntem deja morți lumii acesteia. Și dacă totuși observăm că mai suntem atașați de lucrurile acestei lumi, să ne amintim că suntem datori să ducem această mucenicie.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 75)

 

 

 

MASURA VIETII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Ce este viata noastra? O lumânare care se consuma. Cel care a aprins-o nu trebuie decât sa sufle, si ea nu mai este.

Ce este viata noastra? Drumul unui calator! Odata ce a atins un anume termen, portile se deschid pentru el, îsi lasa haina de drum (trupul sau) si bastonul lui de pelerin si intra în casa.

Ce este viata noastra? O lunga lupta sângeroasa pentru cucerirea adevaratei patrii si a adevaratei libertati. Odata lupta terminata, vom fi învingatori sau învinsi, vom fi trecuti de la locul luptei la locul rasplatirii si vom primi de la Arbitru fie o rasplata vesnica – o slava vesnica, fie o pedeapsa vesnica – o rusine vesnica.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 184-185

 




PORUMBELUL

 - Sfantul Nicolae Velimirovici

 

Porumbelul este simbol al Duhului Sfânt. Duhul Sfânt S-a aratat în chip de porumbel. Astfel când Domnul S-a botezat la Iordan, Ioan a „vazut Duhul lui Dumnezeu pogorându-Se ca un porumbel si venind peste El” (Matei 3, 16). Porumbelul, pasare blânda, fara nici un fel de rautate, simbolizeaza Duhul Sfânt, caci porumbelul este una dintre rarele pasari iubitoare de pace. Si, multumita acestor calitati ale sale, el simbolizeaza pe Dumnezeu-Duhul, în care nu aflam nici o rautate.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 45









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu