Poetul
ca greier și metafora ca tril
Dumitru Ichim, Testamentul unui greier – versurile la Literatura, București, 2025, 108 p.
Prin publicarea Testamentului unui greier, părintele
Dumitru Ichim s-a întors la prima sa dragoste, poezia.
Hrănit sufletește din Pelerinajul la ieslea dorului 1
care l-a precedat, a reușit aici să ofere pagini demne titlul de „rege al
sonetului”, ori de calitatea de maestru al „haiku-ului”, cum l-a definit
critica literară.
Altminteri e de-a dreptul trist că dincolo de Prut
numele său figurează între autorii canonici pe care tinerii îi studiază în
școli, în vreme ce, în patria care i-a hărăzit condiția de exilat, e totuși,
puțin cunoscut.
Definite de către prefațator drept o „liturghie
poetică” 2 , poemele reunite aici sunt chiar mai mult decât atât. Vin să dea
glas unor stări, să imortalizeze tresăltări ale sufletului, să vorbească despre
fiorul mistic ce dă naștere lirismului pur, ori despre altele asemenea.
Aparte ca scriitură și mesaj, unele poeme par croite
pe calapodul psalmilor, în vreme ce altele vin să invite la o relectură, în
cheie de actualitate a acestor texte sacre. Ba mai mult, psalmodiind, Dumitru Ichim
realizează uneori adevărate introspecții, care folosesc ca pretext imagini
precum cea nupțială. Iată, de exemplu, ce scrie el în „Psalm în interior de
cristal”:
„De pietre prețioase, nu prea te-arăți avidă, /
Trufașe, chiar și razei-i divulgă-n târg păcatul, / Străfulgerând cu verde ca
ochiul de aspidă. / De ce ascunzi în gene ce ți-a vizat argatul? / Ce
luminoasă-i noaptea, și-adânc privighetorii! / Dintr-un străfund se-aude a Mirelui
trăsură, / Că nu degeaba marea își țipă-n bolți cocorii / Din trâmbița cu
aripi, săpată din Scriptură”. (p. 20).
A nu se crede că prezența pregnantă a elementului
mistic eludează aspecte precum erotismul. Folosindu-se de texte biblice cu
tematici din acest areal, precum Cântarea Cântărilor, poetul reușește să
compună Stihuri de noapte unde aproape reușește să împace stihul erotic cu
scriitura cu tentă religioasă:
„De la sânii tăi / pe care numai / Cântarea Cântărilor
mele / știe răsufletul lor să-l ascundă, / a-nvățat numai luna / pe iazul cu
lotusul, castul, / cum să-și descheie lumina / din nastrul de undă.” / Așa
grăit-am eu, Eclesiastul. / Și-apoi, în textul apocrif, / Dând tot ce-aveam
deșertăciunii, / Cum altfel să socot, / chiar și-ale inimii odăi, / cu ultima
strigare / rodită-n ne-nțeles / am dat în lături stihul și-am chemat / din
borangicuri sânii tăi, / pentru că rugul arderii de tot / rămăsese cu sărutul
necules”. (p. 40).
Personificarea, atât de necesară spre a zăgăzui
zăplazuri ale unor trăiri aparte, e un instrument mânuit cu măiestrie de către
Dumitru Ichim. Clericul pripășit pe meleaguri ontariene reușește să transforme
până și elemente liturgice altminteri banale slujirii sale în parteneri de
dialog. De exemplu:
„Se spune că în biserica neagră / doar o singură
candelă / a mai rămas și arde. / Candelă, am zis / îngenunchiind în altar, /
numai tu ai rămas pe aici? / Mireasă albă, unde e Mirele tău? / Tot ce mai
rămăsese din mine / era ecoul alb / care căzând pe lângă candelă o stinse”. (p.
83).
Pline de miez, bogate în metaforă și rod al unei munci
meticuloase, care le transformă în adevărate adieri de borangic pentru sufletul
cititorului, poemele din Testamentul unui greier vin să înscrie o pagină frumoasă
în opera lirică a lui Dumitru Ichim. Ele se cer citite, metabolizate,
relecturate și meditate, iar apariția lor salutată cu entuziasm, întrucât aduce
un suflu aparte, destul de rar întâlnit în spațiul liricii contemporane.
1 Dumitru Ichim, Pelerinaj la ieslea
dorului, Editura Coresi, București, 2024.
2 Vasile Poenaru, „Cuvântul editorului”,
în Dumitru Ichim, Testamentul unui greier – versirui, eLiteratura, București,
2025, p. 9.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu