„Țară pentru bătrâni nu există”
Magda Ursache
Mă
obsedează titlul romanului lui Cormak Mc. Carthy, No Contry for Old
Man , din 2007, tradus de Polirom în
2010. Poate fi și thriller, dar eu îl văd ca pe un cântec de jale pentru
bătrânii „cu trecut de zăbrele și granit”, ca să le spun ca poetul Ștefan
Baciu, autoexilatul, pentru care țara e „Gura de Rai”.
Bătrânilor
triști, bătrânilor vechi li se trag jaluzelele în spitale peste restul de
viață, iar ei speră să ajungă în Paradis. Culorile li se șterg, grădinile li se
închid, la fel cimitirele. „Ce, mor când vor ei? Pleava asta să dispară!”, zic
teleintelectualii. Bine și pace pentru ei? Milă? Poveste!Sunt deja prinși în
lanțul morții, cu visele lor amărâte că le vin înapoi fii și nepoți care au
uitat limba română sau n-au mai învățat-o.
Dacă au
plecat să rămână plecați, zic guvernanții. Ducă-se.Vom avea medici imigranți,
brutari imigranți, bone imigrante, din Srilanka până-n Pakistan. Imigranți
ucraineni, nu , că ei nu muncesc, dar poate ne alegem cu un președinte imigrant, ca Fritz, deja ân
ilegalitate ca șef de partid politic.
Un
srilankez se laudă că-și face casă acasă la el în trei ani, cu banii câștigați
în România. Are bilet gratis de dus-întors în Srilanka, asistență medicală
gratuită, cazare gratuită și altele, și altele. „Să vină toți srilankezii aici
!”, strigă omul ăsta la televizor.Și noi, unde?
Da, o să
se termine prost cu România dacă cei mai buni se întreabă unde să fugă, împinși
să-și ia lumea-n cap de Băsescu și de băsiști. Exportăm inteligență și
profesionalism.
Media de
viață în România e 76,6, cea mai mică din Europa, ca-n Somalia. Șaptezeci e
prea destul, nu-i așa? Ia să iasă ăștia din sistem cu picioarele înainte. Bătrânii,
disprețuiți ca „guri știrbe”de filosoful neamului, au ajuns la burnout, sunt epuizați, energia s-a dus,
nu-s eficienți în muncă. Să le dăm stingere repede, să nu mai apuce pensie.
Firește a apărut și bancul: la 48 de ani ești bătrân și ieși la pensie, la 65
ești încă tânăr, nu ieși la pensie, ca să ți se scrie în necrolog: A murit încă
tânăr, la 75.
Bătrânii
n-au de ales? Ba da, între alimente esențiale pentru ei (pâine cu castravete
murat!) și medicamente. Și ce dacă cine mai trăiește nu trăiește în siguranță?
Unei pensionare i-au omorât vagabonzii câinii și i-au furat mâncarea din
frigider. Aici s-a ajuns. Jefuiți, bătuți, omorâți pentru o sută de lei și un
telefon cu butoane, în scara blocului, sunt mulți. Ministrul Trebilor
Dinlăuntru, cum i se zicea pe vremea voievodului Cuza, când ocaua era oca, cum
îi apără ? A umbla cu ocaua mică însemna a umbla cu înșelăciuni și se pedepsea
prin Legea din 1866.
Cine
spunea că „stingerea ni-i singura ursită”? Un depășit bătrân: Al.Vlahuță.La
urma urmelor, în cer nu te mai jefuiește nimeni, nu te mai omoară nimeni.
Curând, guvernanții vor oferi eutanasiere asistată, în secțiile de urgențe. Aud
că premierul a oprit donările de sânge. Sânge pentru bolnavi? Inutil dacă-s
bolnavi. „Sigur și eficient” rămâne doar vaccinul care a căpătat alte două nume
fioroase: Nimbus și Stratus. Și dacă bătrânii nu mai vor al șaptelea vaccin, atunci li se va injecta
din aer, prin inhalare. Găsesc chinezii soluția.
Mie mi
se pare că, postsocialist, s-a pus în aplicare un plan de a panica țara, în
vizor fiind bătrânii care nu mai au țară. Se apasă pe butonul roșu al unei teme
ca „Apare gripa iarăși!”și canalele televizuale răspund, la fel presa scrisă:
Covid în exclusivitate. Așa că vom trece din stare de alertă la stare de
urgență, din teroarea prețurilor pentru hrană la teroarea facturilor, din risc
de pandemie în risc de blackout, așadar din risc în risc și din teroare în
teroare. Se specializează mulți în Arta
paricidului la români, ca să uzez
de titlul eseistului Cornel Ungureanu.
Nu sunt
cinefilă, dar văd că pe Cinemaraton tot rulează filmul Haiducii lui 7 cai, care luau de la săraci ca să dea la amărâți. Acum,
piesa-i alta: se ia de la amârâți ca să se dea la bogați. Iar bătrânii ăștia nu
sunt speciali, n-au pensii speciale. Doar că au construit ce-a vândut pe nimica
toată tripleta Iliescu-Roman-Brucan, după ce președintele a reușit să scoată
din codul penal frauda de subminare a economiei naționale. De pe vremea
premierului Petrică, „os de ardelean” după una dintre neveste, tot implementăm,
ca să nu mai realizăm și să nu mai
finalizăm.
De ce
s-ar respecta, în cazul bătrânilor, legea pensiilor? E pensie mare 3000 ro., crede
Bolojean d'Arc. Și-i gata să mai taie din ea, înainte de a măsura, cum ar face
un croitor bun. Nu-i hotărât să tot
taie, ci e determinat. Iar populația
achiesează (consimte, adică) la programul de tăiere, prea răbdătoare și prea
tolerantă cu îmbuibați ca Atana...Anasta..., cum îi zice, care a descoperit
„șpaga de supraviețuire”. De ce ne-am plânge? Avem oportunități, nu prilejuri. Ca
să nu mai avem speranță, ci expectare, președintele Nicușor, cu mintea-n
vacanța mare, vede, chicotind, traiul cotidian en rose. Ca să avem vibe bun, spunem mentenanță, nu
întreținere, când mor sugarii în spitale (șapte numai la Iași, iar Rafila dă
vina pe aparținători). Copii români se nasc în diaspora mai mulți decât în
România.
„Aviam ”,
pronunță doljenește premierul, și nu mai
avem. Vom „avia”, dar când? La Sfântu Ilie Așteaptă? Să zică odată avem, nu „aviam”, că în curând
nu vom mai avea nimic.
După
Nietzsche, cu Dumnezeu a murit!, a venit, la mijloc de secol XIX,
Marshall McLuhan cu „Timpul s-a sfârșit, spațiul a dispărut”. Numai că
debarasarea de sacru înseamnă debarasarea de sine. Dostoievski: „Doar prin
credința în nemurire își află Omul rostul lui pe Pământ.” Iar de frică scapi și
devii invincibil atunci când nu te mai temi de moarte.
De la
sfârșit de 1989, când am crezut că am sfârșit cu toate neajunsurile, s-au
pornit neajunsurile culturii. Semn rău: readucerea în prim plan a
negativistului M.Ilovici, cu cărțulia Arderea
bătrânilor, urmat de CTP, gata să dea foc poemelor lui Nichita Stănescu.
Ura
între generații, în manieră proletcultistă, a atins cote mari. În perioada
stalinistă, au fost aleși cei mai aspri și mai înguști la minte agitatori. Au
revenit? Întreb. În Ministerul Învățămîntului, cu siguranță, de vreme ce nu
încape în manualul de română niciun poem religios. Măcar Colind-ul lui Bartolomeu Anania: „Peste-ntreg Ardealul/ Se deschide
cerul// Și din el coboară Precista bătrână/ Cu Christos de mână.” Ce să caute
un naționalist în manual? Și cât s-a luptat cu modestul bust al lui Goga, din
dealul Copoului, o coniță useristă, care se descălța în Parlament, ca protest.
Oare conița descălțată știa ce mâhnit a fost Octavian Goga când Parlamentul de
la Budapesta adoptase, în 1907, Legea Apponyi în Educație (copiii români obligați să învețe în maghiară și s-o
vorbească și-n recreații)?
Oare noul
ministru al Culturii, Andras Demeter, o fi protestat când a cerut fonduri și a primit de șaizeci de ori mai puțin? L-o
fi convins premierul că trebuie tăiate anvelopele, la 100 de zile de
austeritate? Dar cum să înaintezi fără ele? De vorbit (în octombrie, la TVR Info)
a vorbit numai despre scenă și s-a crezut pe scenă. Cică folosește „romgleza
actuală”.Ce-ar fi să vorbească românește fără dezacorduri ca „prioritățile a
tuturor”?
Cât
despre scriitori, nu actori, o, cei bătrâni sunt eliminați din istorii literare
și din liste canonice. Trebuie făcută o groapă, nu-i așa?, ca să poți ridica o
movilă pe care să te cațeri. Le-a spus-o repetat și Virgil Diaconu, și Ion
Simuț, pe bună dreptate, că-i prea devreme pentru astfel de liste, să mai
aștepte. Christian W. Schenk denumește ce se întâmplă în cultură o Tragi-comedie românească.
Bătrânii
ăștia, zic progresiștii, nu pot pune trecutul în paranteze.Să le tragem
clopotele, că-s compromiși de naționalism. A ajuns factor de risc să scrii
despre Vintilă Horia, despre Gyr și Crainic, despre Mircea Vulcăcănescu, despre
Vasile Militaru și Andrei Ciurunga, despre Vladimir Streinu și Ernest Bernea,
trecuți prin abatoarele Aiud, Jilava, Pitești, Sighet, Râmnicu Sărat.
Cea mai
bună definiție a dat-o Petre Țuțea: „A fi naționalist este o vocație. Naționalistul
nu-și dă viața pentru Neam, ci și-o dedică!În totalitate și-n tot ce face.”A
fost batjocorit în fel și chip. Iar Geo Bogza a fost ironizat când a dus
garoafe la statuia lui Eminescu din fața Ateneului: „ Io-te la bătrânul ăsta
cum târâie coroana la mort!”
Mai nou,
a revenit și amenințarea socialistă, pe care am mai trăit-o: „Tăceți, că vin rușii!” Avem un must,
ba chiar avem must-uri, dar bligatoriu este să nu tăcem.
Aș
încheia, însă, citând dintr-una din cele mai bune pagini de literatura mare,
scrisă de Hemingway, Bătrânul și marea:
„Se
așezaseră pe o terasă unde mulți dintre pescari îl luară la picior pe bătrân,
dar el nu se supără. Alții, dintre pescarii mai vârstnici, se uitară la el și
se întristară.”
Bătrânul
Santiago nu mai visa furtuni, nici întâmplări extraordinare, nici femei, nici
pe soția lui care murise.
„Nu mai
visa decât lei care se jucau pe plajă ca pisicile tinere în amurg.”
Și
atunci, aflat la capăt de drum, bătrânul prinde peștele cel mare.
Dațiun un răspuns, nu un feed back pozitiv, dacă am
dreptate.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu