Dragilor,
n-avem de ales
Mihai Răzvan Moraru
15.10.25
Cei excepționali vor supraviețui. Viitorul nu mai are
răbdare cu mediocritatea
”Cei foarte buni vor reuși. Cei medii vor
dispărea.”
Este un titlu al unui editorial din SUA, de zilele
trecute. Și înclin să cred că așa va fi!
Cine este astăzi doar „mediu” ca pregătire
și rezultate, sau chiar bun, va avea o mare problemă în a reuși în viitor. În
multe domenii vor fi căutați doar cei mai buni — nu „buni”, ci
excepționali. Știu, poate suna ciudat sau exagerat, dar
nu este. Și am să vă explic de ce.
Unul dintre cele mai vizibile efecte ale globalizării
din ultimele decenii este acela că a distrus competiția locală și dezvoltarea
talentelor la nivel local, regional și național. Cum? Simplu: consumatorii au
fost tot mai atrași de cel mai bun — fotbalist, actor, cântăreț, influencer,
jurnalist, dansator.
Dar atenție: „cel mai bun” în ultimii 20 de ani nu a
însemnat „cel mai competent” în domeniul său.
„Cel mai bun” a devenit cel care se promovează cel mai
bine, care comunică excelent sau care este promovat de companii pentru imaginea
lui, nu pentru valoare.
Rezultatul? În multe țări, industrii întregi s-au
prăbușit sau se luptă pentru supraviețuire. Iar la nivel local, unele au
dispărut complet.
Poate sunteți tentați să spuneți că nu e chiar așa.
Dar uitați-vă la România. Care e situația teatrelor din Buzău sau din Brăila? A
presei locale? A echipelor sportive din orașele mici și mijlocii?
Dezastruoasă. De ce?
Pentru că nici sponsorii, nici autoritățile (acolo
unde ar trebui să intervină) nu mai susțin aceste activități. Dar în primul
rând pentru că publicul (consumatorii) preferă tot mai mult doar ce e „de top”:
echipele mari din Capitală, televiziunile naționale, filmele americane, muzica
internațională, un comediant celebru la nivel global, o competiție europeană și
tot așa.
Acum 20 de ani, orice mare ziar (din UE sau din SUA)
avea deschise birouri dar și corespondenți prin toată lumea. Azi, mai sunt
câteva - doar cele susținute de marile corporații globale de presă!
Așa ajungem să îi considerăm „cei mai buni” pe cei
care sunt în topurile globale, indiferent de competență. Dar în realitate, ei
sunt cei mai vânduți, nu neapărat cei mai buni!
Companiile nu mai caută calitatea unui act artistic,
ci imaginea. Numărul de urmăritori. Capacitatea de a vinde. Foarte mulți oameni
buni s-au pierdut, pentru ca fie nu au știut să vândă ce au produs, fie pe fir
că în orașul lor s-au chiar în țara lor, nu a existat o companie puternică care
să îi promoveze!
„Efectul Instagram” s-a văzut cel mai clar la noua
generație de influenceri — oameni care au devenit milionari peste noapte, fără
un talent autentic sau o contribuție reală la cultură ori cunoaștere.
Această logică a imaginii a invadat toate domeniile.
În medicină, există astăzi medici celebri pe rețelele sociale sau prin reality
show-uri care nu salvează vieți, nu operează, nu inovează. În schimb, câștigă
mult mai mult decât chirurgii care petrec multe ore în săli de operație pentru
a salva oameni, în situații critice!
Avem avocați celebri care sunt căutați de toți
oamenii, chiar dacă rata lor de succes nu este cea mai bună.
În domeniul juridic, financiar dar și în politică,
succesul este adesea determinat nu de competență, ci de vizibilitate. Așa avem
miniștri sau parlamentari puși de partid pe liste ( pe lângă cei care sunt
amici sau din familie). Trump a devenit președinte pierzând dezbateri
electorale importante, unde la multe teme a răspuns complet aiurea!
În companii, oamenii de comunicare au devenit mai
importanți decât inginerii. Nu mai sunt aleși cei care știu cel mai bine un
produs, ci cei care au mulți urmăritori și pot „vinde” imaginea brandului.
Există chiar un studiu realizat acum câțiva ani (îl am
salvat pe undeva și am să îl caut pe HDD), care arăta cum pandemia a adâncit și
mai mult această prăpastie: avem mai multe alegeri bazate pe imagine, nu pe
competență.
Dar acum, un nou val lovește ambele „tabere”:
inteligența artificială.
AI-ul îi va elimina si pe cei mediocri, pe cei buni
dar și pe cei superficiali.
În câțiva ani, filmele, melodiile, cărțile,
articolele, campaniile publicitare sau chiar pledoariile juridice vor fi
generate de sisteme AI.
Așa că persoanele care au competențe doar medii sau
bune, fără ceva cu adevărat excepțional, vor fi foarte ușor de înlocuit. Și
asta deja se întâmplă!
Companiile vor mai căuta doar profesioniști
excepționali — oameni capabili să gândească, să creeze, să inoveze la nivelul
tehnologiei AI. Ei vor rămâne puțini, dar vor fi plătiți enorm.
La fel, nici cei care trăiesc doar “din imagine” nu
vor mai rezista. AI-ul îi va înlocui cu persoane sau cu sisteme care pot crea
conținut adaptat preferințelor publicului, în timp real.
Dacă până acum, valoarea se măsura prin vânzări,
rating, număr de urmăritori, de acum înainte „buni” vor fi doar cei care pot
dezvolta tehnologii și instrumente AI aplicabile în domeniul lor.
Să nu spuneți că nu are cum să se întâmple.
Uitați un exemplu actual: în Statele Unite are loc o
competiție acerbă între marile companii de tehnologie, pentru câteva sute de
IT-iști de top — oameni capabili să creeze sisteme de inteligență artificială.
Doar câteva sute!
Pentru acești oameni, se oferă salarii de sute de
milioane de dolari, pachete de acțiuni și finanțări pentru propriile proiecte.
Restul? Încep să-și piardă joburile.
Meta a oferit bonusuri de semnare sau pachete de peste
100 milioane de dolari pentru recrutare. Exemplu: cercetători de la OpenAI
pentru a-i atrage la echipa lor AI. Microsoft, Google, noi companii de AI (
Thinking Machines, Cluely ) - oferă salarii de milioane de dolari câtorva, în
timp ce în paralel fac reduceri de personal la cei care câștigă până intr-o
sută de mii de dolari, iar mai noi sunt concediați si ingineri care câștigau
până în 500.000 de dolari / an.
Dacă în SUA, cu toată forța sa tehnologică, există
doar câteva sute de astfel de specialiști, câți credeți că sunt în Uniunea
Europeană? Și câți în România?
Lumea care vine nu mai are loc pentru mediocritate.
Globalizarea a distrus competiția locală, iar inteligența artificială va
distruge confortul profesional. În viitor, nu imaginea va decide, ci
capacitatea de a construi și de a te adapta noilor tehnologii!
Cine nu învață continuu, cine nu inovează, cine nu
creează - va fi pur și simplu înlocuit de un sistem. Azi, sau mâine! Nu însă în
toate domeniile!
Eu am revenit la cu “burta pe carte”. Și învăț sisteme
AI. Pentru ce mă interesează pe mine. Nu e ușor să accepți schimbarea, dar e o
greșeală să o negi
Cei excepționali vor supraviețui. Viitorul nu mai are răbdare
cu mediocritatea
Compilat de: George Mandicescu



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu