Secretul succesului: Dorința binelui
și voința
Vavila Popovici
„Cea mai mare glorie nu o dobândești
atunci când nu ești doborât niciodată, ci atunci când te ridici după ce ai
căzut.”
Confucius
Să vrei să trăiești! Să vrei să treci peste
toate greutățile avute. Să vrei să te salvezi, ca și cum ai fi în largul unei
mări, te-ar cuprinde un cârcel la picior, ai simți că nu mai poți înota…
Realizezi că ești departe de mal și totuși vrei să te salvezi. Realizezi că nu
ai colac de salvare. Dar știi că îți poți întoarce trupul, să poți pluti
sperând să-ți treacă cârcelul. Plutești și îți mai amintești că viața îți este
dăruită de Dumnezeu și că trebuie să încerci s-o trăiești până la capăt, să te
salvezi. O fi acesta capătul? – te întrebi fugitiv. Dar ești obligat să nu
disperi, să speri, să ai voința de a lupta pentru darul pe care l-ai primit. O
scânteie de lumină! Idee! Ideea de voință, ea te orientează, ai un scop,
conștientizezi că trebuie să faci un efort pentru realizarea lui.
Voința, această “putere a sufletului prin
care se voiește“, așa cum este definită de către DEX, este una dintre cele mai
mari daruri pe care le avem, fără de care nu am fi ceea ce suntem. Voința este
legată de putere, crește și descrește o dată cu ea. De aceea, cât suntem
tineri, în putere, acționăm sub impulsul voinței. Mai târziu… e poate cam
târziu, dar nu întru totul târziu.
Omul și-a pus întrebări din ce în ce mai
multe de la apariția sa, a căutat răspunsuri la problemele mari ale vieții,
despre ființă, lume, cunoaștere, mișcare și om, sensul existenței umane, la
început mai timide, apoi și-a mărit sferele, acordând atenție mai mare acestor
întrebări. A apărut, în acest mod, filozofia, din mitologie, întrucât oamenii
s-au raportat la lume mai întâi mitologic apelând la imagini și întâmplări
fantastice, și numai apoi filozofic – la judecăți și raționamente. Cu timpul au
apărut diferite sisteme filozofice, dar toate aveau aceleași întrebări, dar
răspunsuri, din ce în ce mai înțelepte.
Pe măsură ce au avansat gândirea și
căutările, pătrunzând mai adânc în tainele materiei vii și ale celei moarte, în
spațiile nesfârșite ale macrocosmosului ori în cele nu atât de sigure, numite
de unii „derutante profunzimi” ale microcosmosului, filozofia s-a dovedit a fi
necesară științei, respectiv fizicii, biologiei, chimiei, extinzându-se și
asupra altor științe.
Toate întrebările, de exemplu, ce au ca
subiect viața și moartea converg către alte și alte interogații, și nimeni nu
este în posesia adevărului întreg, chiar dacă din când în când răsare câte unul
care susține că deține răspunsul la una dintre marile întrebări sau chiar
răspunsurile la toate întrebările. Clipa aceea unică a ideii sale, rămâne
uneori înscrisă în istorie, dar, de cele mai multe ori doar în amintirea lui,
ca un moment personal, o relație a sa cu infinitul și cu divinitatea, căci: „Ce
un secol ne zice ceilalți o dezic / decât un vis sarbăd, mai bine nimic”, spune
poetul Mihai Eminescu în poezia „Mortua est”.
Curiozitatea noastră însă nu are margini și
nu va dispărea nicicând. Va trebui să avem răbdare până când ne vom confrunta
singuri cu marele răspuns și să dăm crezare celor spuse în Biblie: „Răbdarea e
roadă a Duhului Sfânt care ar trebui să existe în fiecare urmaș al lui
Hristos”.
Pe gânditorul scoțian David Hume (1711-1776)
l-a preocupat voința, considerând-o un
act al spiritului. A pornit de la valoarea cunoștinței omenești, toate
cunoștințele decurgând din impresii și idei, prin impresii înțelegând
percepțiile ce se impun spiritului prin forță, cuprinzând și senzațiile,
pasiunile și emoțiile „când ele apar pentru prima oară în suflet”, iar prin
idei – „urme palide și fără relief” ce rămân după ce impresiile au dispărut.
Efectul fiind deosebit de cauza care îl determină, principiul cauzalității nu
este un principiu de gândire și atunci experiența este cea care ne învață cum
se leagă fenomenele între ele. Iar obișnuința este baza tuturor raționamentelor
din experiență. Aceasta, la rândul ei face să se nască în suflet o stare pe
care o numește credință – din perceperea cauzei se produce efectul. Ca atare,
cauzele și efectele nu pot fi descoperite prin rațiune, ci prin experiență.
Aceste afirmații le face Hume în lucrarea sa „Cercetare asupra intelectului
omenesc”.
Experiența e necesară pentru a conștientiza
energia voinței, pentru a ne convinge că astfel de efecte extraordinare pot
rezulta dintr-un simplu act al voinței. Chiar și în cele mai obișnuite
evenimente, energia cauzei este tot atât de puțin inteligibilă ca și în cele
mai neobișnuite, și numai prin experiență putem cunoaște. Tot în lucrarea mai
sus menționată, Hume afirmă că viziunea noastră mintală sau concepția ideilor
nu e altceva decât o revelație pe care ne-o face Creatorul nostru: „Dacă în mod
voluntar îndreptăm gândurile noastre la un obiect oarecare și evocăm imaginea
sa în mintea noastră, atunci nu voința noastră e aceea care creează acea idee,
ci creatorul tuturor lucrurilor le descoperă minții noastre și ni le
înfățișează”.
Tot el
spune că oricât ne-am amăgi că la fiecare pas suntem călăuziți de un fel de
probabilitate și experiență, putem fi siguri că această experiență imaginară
n-are valoare dacă o aplicăm subiectelor care stau complet în afara sferei
experienței, că nu se poate vedea nici o forță în argumentele pe care se
bazează această teorie: „E adevărat că nu cunoaștem felul în care acționează un
corp asupra altuia, forța sau energia lor este în întregime incomprehensibilă.
Dar nu suntem noi oare la fel de neștiutori în ce privește felul sau forța prin
care un spirit, chiar spiritul suprem, acționează asupra sa însăși sau asupra
corpului? Noi nu avem în noi înșine nici un sentiment sau o cunoștință despre
această putere. Nu avem despre ființa supremă o altă idee decât aceea pe care o
aflăm din reflectarea asupra
facultăților noastre proprii. […] Oare e mai greu de conceput că mișcarea poate
naște din impuls decât că poate naște din voință?”.
Hume a avut încă din timpul vieții
admiratori și apărători de un mare prestigiu intelectual, cum a fost filozoful
german Immanuel Kant (1724-1804). În lucrarea „Prolegomene”, ilustrul filosof
german a recunoscut că Hume este adevăratul precursor al filosofiei critice a
cunoașterii. Dar numai un precursor, s-a grăbit Kant să precizeze, fiindcă după
opinia lui, soluția pe care Hume o dă problemei cunoașterii poartă „sigiliul
neputinței și al resemnării”. Kant a apreciat nu doar profunzimea observațiilor
analitice ale lui Hume, ci și calitățile stilistice ale scrierilor sale. In fine,
Kant vorbea despre voința bună, ea fiind bună nu numai prin ce produce și
efectuează, nu prin potrivirea sa pentru atingerea unui scop oarecare propus,
ci numai prin voire, adică în sine, și considerată pentru sine, sugerând că ea
trebuie prețuită mai mult decât tot ce poate fi realizat prin ea, chiar și
atunci când printr-o împotrivire a sorții sau printr-o înzestrare săracă a unei
naturi vitrege, acestei voințe i-ar lipsi cu totul putința, de a-și realiza
intenția: „Dacă la cea mai mare stăruință a sa totuși ea n-ar putea săvârși
nimic și ar rămânea numai voința bună, ea ar străluci pentru sine ca o piatră
nestemată , ca ceva ce-și are în sine valoarea sa deplină”.
Dacă voința se poate defini ca un proces
psihic aparținând sferei superioare a ființei umane care constă în acțiuni de
focalizare a energiei psihomentale și nervoase pentru a depăși obstacolele
întâlnite și a realiza planurile stabilite anterior, pentru filozoful german
Schopenhauer (1788-1860) considerat filozoful Voinței, voința nu era numai una
psihologic individuală ci și un principiu metafizic universal, a-spațial,
ne-cauzat și a-temporal. Adevărata ființă umană se identifică în voința care
este esențială în cadrul dezvoltării personale, ea redă puterea de a transforma
intenția în acțiune. Voința nu poate fi menținută în plină capacitate la
nesfârșit fiind de obicei temporară, dar dacă există un interes afectiv pentru
acțiunea în care este mobilizată voința, ea poate fi menținută un timp mai
îndelungat la cote maxime.
Pentru Arthur Schopenhauer lumea exterioară
există în măsura în care este percepută și prezentă în conștiința omului, deci
ca reprezentare, voința stând la baza reprezentării lumii, având o puternică
forță lipsită de rațiune și de scop. Voința determină întreaga realitate,
organică sau anorganică. Începându-și studiul în problema voinței, afirma că
„din afară nu se poate ajunge niciodată la esența lucrurilor”, că în acest caz
suntem asemănători cu cineva care se învârtește în jurul unui castel, căutând
zadarnic o intrare și astfel au făcut toți filozofii înaintea lui. Voința ne
arată mecanismul interior al ființei noastre. Actul voinței implică și mișcarea
corpului care nu este altceva decât voința obiectivată. Se mai poate spune că
mișcarea corpului este cunoștința apriori a corpului, și corpul este cunoștința
posteriori a voinței. „Deciziunile voinței asupra viitorului sunt numai
deliberări ale rațiunii, asupra ceea ce voi voii odată, nu acte voluntare
propriu zise, și numai executare se pune pecetea de deciziune, care până atunci
rămâne în stare de proiect schimbător și există numai în rațiune, în
abstracto”, mai afirmă Schopenhauer. Orice influență asupra corpului însemnă
totodată influențarea voinței, ea se numește durere când este opusă voinței, și
plăcere când este conformă voinței; deși corpul ne este reprezentarea, el
totuși nu ne este decât voința. „Puterea credinței, a rugăciunii și a faptelor
bune întăresc voința și sufletul”, afirma Schopenhauer.
Voința este considerată pe drept „Marele zid
chinezesc al omului”. În afară de puterea creatoare a lui Dumnezeu, și
exceptând forța păcatului, se pare că pe
pământ nu există o putere mai mare ca
aceea a voinței. Dumnezeu Însuși, stăpânul universului, respectă această voință chiar și atunci când
aceasta i se împotrivește. Se știe că o cetate, o fortăreață, oricât ar fi de
puternice, se cer păzite. La fel, voința, oricât ar fi de puternică, acest
lucru nu e suficient. Ea are nevoie de un „paznic” care este Conștiința, iar „Marele Zid” există în
fiecare dintre noi. Trebuie doar să veghem și să-l păzim.
Se mai spune că voința este una dintre cele
mai puternice „arme” pe care le deține omul; în fața ei pălește nu numai
talentul, dar și geniul. De ce? Pentru că fără ea nimic nu este posibil și cu
ea aproape nimic nu este imposibil. Thomas Edison spusese un mare adevăr:
„Geniul este 99% transpirație…” adică voința sufletului care pune în mișcare
puterea trupului.
Când voința se dezlănțuie, limitele umane
intră în umbră, pier. Omul sfidează atunci „destinul”, nu mai spune că așa i-a
fost scris, ci că îi este dat să lupte, să-și folosească puterea voinței. Viața
îi va răsplăti efortul, mai devreme sau mai târziu și chiar dacă nu se va
întâmpla așa, va pleca din această lume împăcat cu sine însuși.
Este clar că unii dintre noi am primit mai
mult, iar alții mai puțin, dar nu asta face să considerăm viața nedreaptă. Doar
dacă ignorăm factorul voinței care depinde numai și numai de noi. Dacă voim,
dăm celui mai puțin înzestrat – sfaturi, iar el va avea voința de a le primi și
fructifica. Voința echilibrează, oferind o șansă și celui care este lipsit de
atu-urile altora. Voința deschide uși și celui „sărac cu duhul”, îi ajută și pe
cei „mediocri” să se realizeze, îi dă o pâine și celui sărac… Totul stă în
voința noastră de a face un cât de cât echilibru, cu puterea voinței, în lumea
în care trăim.
Voința este forța care învinge, dar nu și
imposibilul, după cum sunt tentați să afirme unii. Putem avea mai mult, putem
face bine, putem fi fericiți în cele mai multe clipe ale vieții dar, pentru
aceasta trebuie mai întâi să cerem („Cereți și vi se va da; căutați și veți
afla; bateți și vi se va deschide” Matei cap.7; 7); să știm cum și ce cerem, să
înțelegem că poate exista o limită a noastră, („Nu toți putem de toate”, spus-a
marele poet latin – Vergilius). Și să ne consolăm în acele clipe cu cuvintele:
„Nu putem direcționa vântul, dar putem ajusta pânzele”.
Astfel putem avea mult din ceea ce voim,
trebuie doar să știm clar ce voim, pe lângă voință să avem pasiune,
perseverență, credință, aceasta însemnând putere. Cât timp răul este văzut și
simțit, va trebui luptat împotriva lui, cu rațiune, voință și credință.
Secretul oricărui succes exterior este dorința
binelui și voința, altfel, totul se dărâmă ca un castel făcut din nisip.
Vavila Popovici – Carolina de Nord
http://www.marianagurza.ro/blog/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu