BARCELONA – NAPOCA
Colocviile de Marți
31 octombrie 2017, 5 pm, Calderon 39
Anul IX nr. 10 (96)
Tema:
COLOCVII PORTRETE
Memento Octombrie 525 m Piero della Francesca – 125 m
Gheorghe Sion - 125 n Tache Papahagi – 25 m Amita Bhose
Prezentatrea albumului Colocvii
Portrete de George Anca și Cristian Radu Nema
Intervenții
Portretizați prezenți:
Recunoscându-ne
George Anca: Amita Bhose după 25 de
ani
Puși Dinulescu: Portrete dramatice deja lansate deunăzi
Corneliu Zeana: Tache Papahagi in
memoriam
Viorel Speteanu: Din vremea lui
Gheorghe Sion
Teatru de Poezie: Liana Nicolae,
Gabriela Tănase, Vali Pena, Puși Dinulescu, Gheorghe Dănilă, Ștefan Opreanu
Lansări de carte
Lia-Maria Andreiță, Ion Andreiță:
Iubiri lângă Marele zid, Antim Ivireanu, 2017
Dimitrie Grama: Magul, Media Print,
București, 2017
Coordonator: Dr. George
Anca
Puşi Dinulescu „ Şpaga, mafia şi sufletul“
Editura Semne, 2017
Noua carte a
lui Puşi Dinulescu, subintitulată Teatrul ca mod de existenţă, nu este numai un
strigăt de revoltă faţă de situaţia din teatrul românesc de azi, dar şi din
toată societatea, ale cărei obiceiuri au devenit adevărate metehne. Dar nu este
o carte sumbră. Umorul inimitabil al lui Puşi Dinulescu, sarcasmul lui,
spiritul asociativ şi revelaţiile, chiar, asupra unor aspecte ale lumii noastre
actuale, care se împletesc şi cu reveriile poetice ale autorului, fac din
această carte o lectură fascinantă, dar şi foarte utilă, mai ales dacă ţinem
seama de prezenţa în volum şi a unei ample dizertaţii, intitulată Cum să scrii
o piesă de teatru bună, care descoperă, într-un limbaj plin de culoare şi
exuberanţă, tehnici foarte concrete ale dramaturgiei, care sunt aceleaşi la
marii scriitori, chiar dacă ei sunt aparent foarte diferiţi.
ADRIAN BOTEZ
ÎNŢELEGÂND
două feţe – ale aceleiaşi
monede: viaţa şi
moartea
mi s-a făcut silă de
amândouă – aşa că – la ceas
hotărât - voi
scuipa – din toate puterile (ca din
tun)
– parşiva
monedă – în palma lui
Charon – ciungindu-l – făcându-l –
astfel
invalid de vâsle
ca urmare – liber şi de
unul singur - voi începe să
hoinăresc – să
navighez – foc de
curios – printre hotarele tuturor
lumilor
posibile – apărând când
vreau – dispărând
când îmi convine
AFTELE, MASTURBAREA ŞI RATAREA
CONTINUĂ A ESENŢIALULUI: vol. „TRANSFER”, de LIVIU IOAN STOICIU
(Editura Polirom, Iaşi, 2017)
Despre
spaţiul cu „n” dimensiuni, despre „scurtcircuitarea” temporalităţilor, până la
desfiinţarea lor în Unica Sinteză Atemporală – se ştie şi se vorbeşte de mii de
ani, prin ALCHIMIE şi ASTROLOGIE. Din păcate, „cele mai înalte ştiinţe” (cum le
numeşte Învăţătorul, din nuvela belgianului Jean Ray – „Psaltirea din Mainz”)
n-au fost şi nu sunt la îndemâna oricui: ele sunt supranumite „ştiinţe regale”,
au fost practicate de preoţii templelor sacre şi de cei mai dotaţi spiritual
dintre ucenicii lor, iniţiaţi o viaţă de om... – ...şi, de aceea, şi azi, în
aşa-zisa „modernitate”, ele sunt luate în râs (mai abitir ca altădată!), de tot
mai josnica populaţie de plebei ignari, aprope grohăitori, ai Terrei...
Abia dacă
sunt admise discuţii vagi (discuţii născute din politeţe frivolă, de salon,
nicicum din Ştiinţă!), despre ALCHIMIE şi ASTROLOGIE, dar nu în forma lor
esenţial-adevărată, ci tangenţial, prin literaturizare „fantastică” sau, cel
mult, „ştiinţifico-fantastică”! - în cazurile unor somităţi mondiale, de tipul
unui Mircea Eliade („La ţigănci”, „Secretul doctorului Honigberger”, „Nopţi din
Serampore” etc.), sau Jean Ray (contemporan cu Mircea Eliade – excelenta nuvelă
„Psaltirea din Mainz” apare în 1929, în „La revue belge”: „N-am acum nici
dispoziţia necesară, nici mintea destul de limpede, pentru a vă ţine un curs de
hipergeometrie, dar sunt convins că există un spaţiu diferit de al nostru; un
spaţiu pe care visele, de pildă, ne fac să-l discernem şi care prezintă,
într-un plan unic, trecutul, prezentul şi poate viitorul, însăşi lumea atomilor
şi a electronilor, cu aştri rotitori, cu spaţii relative şi imense, cu vieţi
vertiginoase şi misterioase […]. Astrologia este o ştiinţă a celei de-a patra
dimensiuni, şi savanţi ca Nordmann şi Lewis încep să-şi dea seama că această
înţelepciune milenară, ştiinţa modernă a radioactivităţii şi cea foarte nouă a
hiperspaţiului sunt surori trigemene” – cf. Jean Ray, „Psaltirea din Mainz”, în
antologia „Maeştrii anticipaţiei clasice”, Minerva, Bucureşti, 1975, p. 209).
În această
zonă, tulbure şi extrem de periculoasă, prin necunoscut şi prin absoluta
incontrolabilitate, încearcă, şi LIVIU IOAN STOICIU (cu timiditate şi
precauţiuni infinite, cum se şi cuvine...) să-şi aducă personajele noului său
roman, „Transfer”. Evident că nu poate oferi nici garanţii, nici soluţii, la
problema „hiperspaţiului”, a spaţiului cu „n” dimensiuni – dar, spre deosebire
de colegii săi scriitori – măcar încearcă: folosindu-se, ca de nişte palide şi
nesigure argumente (aproape hilare, în faţa preagrăbiţilor şi jalnicilor
locuitori ai zilei de azi...), de străvechi eresuri, de sacre tradiţii şi, mai
cu seamă, de intuiţie („voci interioare”).
Dar
demonstraţia sa, de fapt, morala întregului său roman, este că oamenii sunt
total nepregătiţi pentru experimentarea sacralului suprem, despiritualizarea şi
mimarea, revoltătoare şi jalnică, a „credinţei” (înnămolită în superstiţii şi
formalism senil, chiar de către Biserica-de-Zid!), parazitarea percepţiei
sacrale, prin fleacuri evenimenţiale, prin gălăgie babilonică, infernal-inutilă
şi asurzitoare de Duh, prin pierderea „antenelor” spirituale şi a capacităţii
de discernământ valoric, prin instincte înjosite - îi livrează, complet
dezarmaţi şi îngreţoşător de grosolani, în faţa Sublimului Necunoscut (care
SUBLIM NECUNOSCUT nu depersonalizează, ci revelează, după iniţieri cumplit de
periculoase şi de profund dureroase [a se vedea „aftele” şi „tumorile” ce-l
torturează, în roman, pe personajul central, experimentatorul ne-experimentat
spiritual şi, până la urmă, dovedit ne-vrednic de iniţiere – pedagogul
OLIMPIU], REVELEAZĂ EUL ESENŢIAL, EUL DIVIN: „Adevărul e că Oli [Olimpiu] n-are
cum să priceapă vocile interioare, n-are destulă linişte, nici distanţă. Nici
n-are parte de atâta singurătate, să mediteze, să aprofundeze şi să audă
esenţialul” – cf. p. 330.
Şi de aceea,
probabil, „cartea” va rămâne la stadiul de „jurnal”. Nici acela terminat.
De fapt,
sunt două jurnale, paralele:
a-caietul
intitulat „Strict confidenţial”, prin care-şi comunică, reciproc, el şi colegul
său, pedagogul nr. 2, CORNEL, banalităţile cotidiene (fiecare, din „schimbul”
său...) – banalităţi, însă, violente şi absurde, ale unui internat de elevi şi
eleve demenţi/demente sau, poate, de posedaţi/posedate...sau, poate, de
indivizi tineri care au refuzat invazia posesivă a temporalităţii,
baricadându-se în violenţa şi sexualitatea exacerbată (dar...trezită doar prin
absolut sterila MASTURBARE, de cele mai multe ori!) a unui prezent
inconştient/non-conştientizat, lăsat complet la voia întâmplării... – ...şi
tocmai aşa pierzându-şi personalitatea...;
b-jurnalul
(„notele”) lui RADU, fratele „nebun” al soţiei sale, DIDA.
[...Şi va
mai exista un pseudo-jurnal, început, ludic, mimetic şi hilar, de
însuşi...OLIMPIU!]
Dar cine ar
putea afirma, cu mâna pe inimă, în zilele noastre, care este bariera care-i
separă pe cei non-nebuni („normali”), de cei „nebuni” („a-normali”)?!
Fără să pună
accente excesiv-insistente (şi bine face!) pe dimensiunea politică a existenţei
anonimului spiritualo-existenţial OLIMPIU (un pedagog de internat liceal,
apolitic), LIS urmăreşte:
1-pe de o
parte, comportamentul („behavior”) pedagogului OLIMPIU, în raport cu familia
(soţia-Dida, fiul Mihai, rudele lui Olimpiu şi ale Didei), cu elevii din
internat (şi cu „colegii”-pedagogi şi profesori, directori, inspectori,
chiar...securişti!), cu factorii feminini de seducţie (aparent aleatorii!), NICOLETA
şi INA –
2-pe de altă
parte, evoluţia lui RADU, fratele aşa-zis „schizofrenic”, al Didei, în relaţia
sa, peste timp, „în trecut”, prin intermediul unui jurnal („dictat dinafară”),
cu un plutonier-intelectual, mort în Primul Război Mondial, în bătălia de la
Mărăşti – 11-19 Iulie 1917 – MARIAN K.
[1917-1977:
60 de ani. LIS îndeamnă (pe cei
„paralizaţi” de temporalitatea degradată, în frunte cu OLIMPIU!) la meditaţie
întru Neam, sub semnul cifrei 6 (ŞASE): „NUMĂRUL ANTAGONISMULUI ŞI AL
LIBERTĂŢII; UNIREA; MUNCA; SĂPTĂMÂNA CREAŢIEI”.
Dar şi
simbolul ÎNDRĂGOSTITULUI...Cum vom vedea mai jos, ratarea, în domeniul EROS
(„zeul născut înainte de toţi zeii”, zice HESIOD, în „Theogonia” sa!), este
cvasi-perfectă...!]
Apoi, obosit
de această primă experienţă transtemporală „în trecut” (plutonierul „mort”,
MARIAN K., de fapt, un spirit autoritar, aciuat în interstiţiile unui timp
iluzoriu, şi care încearcă să-l invadeze, interior-comportamental, nu doar pe
„scribul” jurnalului, RADU - ci şi pe cititorul jurnalului, OLIMPIU: OLIMPIU nu
ştia să cânte la pian şi, dintr-odată, în sala Casei de Cultură, OLIMPIU se
trezeşte cântându-i la pian, dumnezeieşte, colegului său, pedagogului
CORNEL...unicul său spectator!) - OLIMPIU nu mai e în stare să-l urmeze (decât
scurt şi secvenţial), pe RADU, într-o experienţă transtemporală ÎN VIITOR, cu o
enigmatică şi destul de banală fată, dar intens premonitorie, pentru cei din
1977!) - ANCA...
L-am numit
pe personajul OLIMPIU, mai sus: „nevrednic”. Nevrednic de Revelaţia
Originarităţii, precizăm noi, acum (pentru „pregătirea vizionară”, OLIMPIU a
auzit, întâi, zvonul despre un „STRĂIN” enigmatic, care se plimba, ca un
„strigoi”, prin internatul liceului unde era el pedagog...apoi, într-o sală
publică, a avut viziunea unor multitudini de membre şi capete umane,
străbătând/răzbătând, dintr-o altă dimensiune, prin văzduhul încăperii...):
„aftele”, din gură şi de pe limbă, simbolizează o încercare, mai mult ca sigur,
„DINAFARĂ” (din hiperspaţiu!), de iniţiere întru Logos-ul Divin DEMIURGIC.
OLIMPIU nu suportă durerile iniţierii, se vaietă „ca o muiere”, cum îi zice
soţia sa, Dida.
Cutremurul
din 4 Martie 1977 îl impresionează, pe OLIMPIU, până la lacrimi (...dar nu-şi
pune prea multe întrebări, în legătură cu dispariţia unui autobuz plin cu
pasageri, în SUD, ÎNAINTE de cutremur, şi reapariţia aceluiaşi autobuz, DUPĂ
cutremur, în zona de NORD-VEST a ţării, cu tot cu pasageri!), îşi dă seama că
poate fi un fenomen conex viziunilor şi meditaţiilor lui RADU (de fapt, RADU îl
şi atenţionează că, de cum va fi aflat şi citit jurnalul său, se va dezlănţui
un MARE cutremur!) – dar rămâne la nivel de lamentaţie, şi nicidecum nu
aprofundează conexiunile mistice (dintre Logos şi Acţiune/Evenimenţial -
conexiuni care duc la Rădăcinile Logos-ului Mundano-Demiurgic!
Adică, duc
DINCOLO DE „AFTE” (situate la nivelul gingiilor şi al Vârfului Limbii, adică la
RĂDĂCINA LOGOS-ULUI FIINŢEI UMANO-DIVINE!) ŞI TUMORI „DORSALE”...dublate de
„inflamaţia” penisului (a se vedea nuvela lui DANIIL GRANIN, „Loc pentru
monument”, în care tulburările de identitate temporală se manifestă tot prin
apariţia unor „pete maladive”, aparent „infecţioase”... – cf. antologia de literatură ştiinţifico-fantastică
sovietică, „ŞALMUGRA”, Univers, Bucureşti, 1981, p. 17)!!!
OLIMPIU nu
vrea/nu poate să înţeleagă, din eresuri, decât aspectul lor primitiv şi
cvasi-penibil, ludic, nu-i în stare să întrevadă (dincolo de „aspect”!)
PARADISUL, realitatea ultimă, cea de după „aberaţii”-„vrăjeli”, (cum scrie
OLIMPIU despre propria sa viaţă, într-un pseudo-jurnal, calchiat după cel al
lui RADU: „În această dimineaţă, Oli s-a trezit scriind de mână, într-un caiet
dictando. La fel s-o fi trezind şi Radu scriind notele lui Marian K, dedublat!
Doar că, din câte a luat seama mai apoi, Olimpiu s-a dedublat într-un fel
vizionar, care se priveşte pe el peste…12 ani, a făcut socoteala, în anul
1989![…] Ce e ăla <<spirit>>? Toată viaţa s-a întrebat ce este un <<spirit>>.
Nu e o aberaţie? Se vede din ceruri, ce chestie. S-a gândit să scrie ca despre
altul, a pus titlu: <<VRĂJELI>> ” – cf. p. 303).
Nu. Nici
vorbă de vizionarism: ANCA, o ipostază mult inferioară, spiritual, lui MARIAN
K., cel venit „din trecut” - vine,
totuşi, „din viitor”, şi este respinsă (fără discernământ!), de iresponsabilul,
de blazatul, de hipoenergeticul OLIMPIU.
Pur şi simplu, din oboseală...
În
definitiv, totul şi toate, în univers, sunt un vârtej energetic enorm,
cosmico-rânduit, de forme şi informităţi (precum le văd elevele din internat
ANA IONETE, CLAUDIA etc. – când e vorba să-l descrie pe „STRĂINUL MISTERIOS”,
care se plimba prin internat...): „...o sferă mică, luminoasă...după care s-a
trezit brusc încărcată cu electricitate statică...Claudia i-a declarat că era o
lumină ciudată, albă cu totul, cu o formă nedefinită, vaporoasă...”.
OLIMPIU se
eschivează, jalnic, total perdant, de la acest „vârtej energetic enorm”.
Mai grav:
OLIMPIU (în ciuda numelui său, cu rezonanţe mitologice supreme şi în ciuda
sugestiei, prin onomastică, a luptei întru victoria miraculos-divină –
„olimpiada”...) tratează Erosul la nivel strict fizic, ba chiar la modul
isteric şi obsesiv-bestial. Se repetă, mecanic, aproape enervant, coitus-urile
cu soţia sa, pentru „a se calma”. NICOLETA şi INA sunt experienţe sacrale, pe
care OLIMPIU le acceptă (dintr-un instinct inferior), dar nu şi le asumă, spre
propria-i evoluţie spirituală - şi le lasă (cel puţin în al doilea caz) doar la
nivelul de...”sex oral”.
Nu poate
înţelege esenţa: „fiinţa energetică” sau „făptura de lumină” - totul fiind trecut, de OLIMPIU, prin ZONA
MERCANTILULUI strict uman: „Cu siguranţă, RADU a încheiat un târg, adus în acea
lume...Adică nu numai diavolii încheie pacte secrete, după care te trezeşti
recompensat cu puteri paranormale, ci şi îngerii?” – p. 275. Şi, mai departe,
simplifică grotesc, în zona raţionalităţii/conştienţei şi a simplei „dublări”
de personalitate (în loc să facă efortul de a percepe semantica
mistico-iniţiatică a „somnului” şi „trezirii”), pornind de la afirmaţia lui
RADU: „Aşa sublinia Radu: <<Existam în două lumi…dar niciodată n-am fost
treaz (conştient) în acelaşi timp în ambele lumi, ci ori aici, ori
acolo>>. Că numai printr-o astfel de tehnică a dedublării <<se poate
ajunge pe alte corpuri cereşti şi comunica anume cu fiinţe din alte lumi
îndepărtate>>” (cf. p. 275) -
fără să ia în seamă iniţierea rosicruciană, în care nu e vorba de „alte corpuri
cereşti”, ci de stadiile prin care trece evoluţia spirituală a Pământului!
Chiar dacă MASTURBAREA
domnină secta „Energiilor Arhanghelului” (dezvăluită lui OLIMPIU de către INA
şi condusă de „Doamna ARISTOCRATĂ”!), OLIMPIU nu aprofundează identitatea şi
efectele ultime ale sectei, fie ea şi luciferică (fetele din internat „îi
mulgeau” de sămânţă/”spermas”-ul eterico-divin, pe băieţi, în eprubete!) -
...fie ea şi dezgustătoare, fie ea şi demnă de ulterioară respingere,
categorică...
OLIMPIU este
construit, de LIS, ca un soi de păpuşă „LI-HILDE” („Olimpiu, acasă: termină de
cusut păpuşa Li-Hilde - <<un mecanism infernal, care nu coase ţesături,
ci minţi>> - îi spune soţiei lui, Dida”), un automat înţepenit în acest
prezent aneantizator. UN RATAT PERFECT!
Regretăm
reţinerea lui LIS de a folosi dialogul REAL, pentru a dramatiza, până la
„interogaţia-fundament”, acţiunile şi fenomenele narate...Dar există, totuşi,
un oarecare dramatism, suficient de elaborat, obţinut prin „ciocnirea”
banalului exasperant, al primului jurnal („Strict confidenţial” – cel al
„transferului” evenimenţialului efemer, total entropizat şi entropizant,
derivat din behaviorismul unui perfect insignifianto-năuc, pedagogul-coleg mai
tânăr, CORNEL) – cu al doilea jurnal, faţă de care RADU dezvoltă exaltările
sale mistice, de „călător prin sine”. O
altă „ciocnire”, generatoare de cvasi-dramatism, este chiar „ciocnirea” dintre
impotenţa spirituală şi cognitivă a „aftosului” (citeşte: „încercatului şi
doveditului ca nevrednic PAZNIC AL INTRĂRILOR!) OLIMPIU – şi vizionarismul
extrem de riguros, al temerarului meditativ RADU (...care va şi dispărea din
privirile umane, în finalul romanului – după ce s-a iniţiat, extrem de
conştiincios şi corect, şi şi-a asumat HIPERSPAŢIUL!).
Oricare
„ciocnire” este generatoare de energii. Romanul lui LIS nu rezolvă nimic din
problemele umanităţii, dar incită la căutări personale, la soluţii de iniţiere
întru ocultarea spaţio-temporală. Fiecare, după forţele sale, după „gradul său
de alienare”, în raport cu „temniţa acestei lumi”.
După opinia
noastră, titlul nu reflectă exact ceea ce se străduieşte autorul să
demonstreze: nu este vorba de „transfer de personalitate” (singurul argument,
şubred şi discutabil, până şi el...) este cântatul la pian, al unui individ
care, până atunci, nu cântase deloc (cf. lecturarea jurnalului „dictat” al lui
RADU, unde se afirma că MARIAN K. cânta la pian, profesionist...), ci de
căutarea (ratată) a identităţii umane terestre, în hiperspaţiul
SUPREM-NON-IDENTITAR.
LIS devine,
prin acest roman, un continuator al acelor celebri (şi iniţiaţi!) scriitori
meditativi ai Terrei, care, mereu, îndeamnă omenirea la ieşirea din sinele său
strangulator (sinucigaş), şi eliberarea în SINEA COSMICO-DIVINĂ.
Chiar
ratatul OLIMPIU devine conştient că, prin această auto-eliberare, omul ar putea
scăpa (ocolindu-le...) de consecinţele Apocalipsei...”anunţate”!
prof. dr. Adrian Botez
NOI ARHIVE, NOI COMORI, NOI
DESCOPERITORI: „ARHIVELE DE LA HAŢEG – Monografii, legende şi vivisecţii”, de
CONSTANTIN STANCU
(Editura CronoLogia, Sibiu, 2017 –
204 pagini)
Născut în
toi de legendă şi vârtejuri istorice milenare, haţeganul CONSTANTIN STANCU îşi
reînnoieşte dezvăluirile şi revelaţiile, în noua sa carte monumentală,
„ARHIVELE DE LA HAŢEG – Monografii, legende şi vivisecţii”, Editura CronoLogia,
Sibiu, 2017 (care o continuă pe prima: Arhivele de la Haţeg: de la Neantia la
Vâltoarea Sufletelor, Editura Realitatea Românească, Vulcan, 2010).
Cartea sa
cea nouă nu este, cum s-ar crede, la o privire superficială, doar o reluare de
recenzii, publicate, în timpuri trecute, prin reviste – ci, în primul rând, o
viziune cronicărească şi critică, deosebit de temperată (deşi „patima
topos-ului” clocoteşte, sub crusta obiectivităţii!): CONSTANTIN STANCU îşi
iubeşte şi-şi respectă, ca nealtul, locul naşterii, care coincide cu punctul
ZERO al pornirii istoriei daco-valahe şi, de ce nu, chiar mundane.
De aceea, nu
ne miră deloc, ci considerăm ca urmând logica memoriei Haţegului, când autorul
dedică mai bine de 60 de pagini scrierilor şi cercetărilor acribioase asupra
istoriei şi mitologiei originar-haţegane, ale lui IANCU BADIU: „Badiu Iancu, un
pasionat de istoria Ţării Haţegului” (p. 16), „Cultura de Haţeg: Mistere,
arheologie, suferinţă...” (p. 19), „Haţeg, un turn de veghe pentru o mie de
naraţiuni” (p. 22), „Valea Sargeţiei, povestea Ţării Haţegului în vremuri
complicate” (p. 28), „Haţeg, epopee şi farmec” (p. 35), „Istoria de Haţeg” (p.
43), „Despre <<DISTRICTUL>> Haţeg” (p. 51), „Haţeg, un oraş între
două lumi” (p. 60), „Haţeg: Cheia unui oraş în tranziţie” (p. 65).
Se spune că
Haţegul ar fi fost, la începuturile istoriei dacice, capitala Daciei...Nu se
ştie adevărul adevărat despre această afirmaţie, încă neprobată suficient, dar
se ştiu nişte realităţi lingvistice:
„<<Terra
Harszoc>> avea un statut special, f[cea parte din voievodatul lui
Litovoi. Era locuită de <<olahi>>. (...) Era un castelan de Haţeg,
era o cetate, un district, a fost un sat, a devenit un oraş, târg însemnat, a
fost un <<fluvium Haczac>>. Sursele sunt profunde, denumirea
trimitea la un <<haţeg>>, pădure măruntă, hăţiş, dar nu şi denumire
coruptă de funcţionarii din cancelariile vechi, interesaţi să facă stăpânilor
pe plac.
Poate o
familie de frunte a dat denumirea localităţii – Haczoku -, apoi a pierit în
negura vremurilor. Unii au considerat că Haţegul a fost <<colţul din
spate>>, un umăr de deal – o localitate de margine de lume! Denumirea
putea proveni de la un loc de judecată, <<şase scaune de
judecată>>. Capitala Daciei romane se numea <<Sarmazege>>, o
denumire mai puţin remarcată de istorici, dar posibilă sursă pentru numele
actualei localităţi. Cumanii puteau să-şi fi lăsat urmele pe aici –
<<hârs>>, însemna URS (n.n.: de fapt, nu cumanii, ci dacii
simbolizau casta războinicilor, prin URS!). În Europa Evului Mediu exista un
titlu nobiliar: <<herzog>>, <<herstsog>>,
<<herceg>>, <<herţeg>> (n.n.: însuşi Mircea cel Bătrân
se intitula „herţeg al Amlaşului şi Făgăraşului...”)” – cf. Iancu Badiu,
Haţegul, din cele mai vechi timpuri, până la anul 1700, p. 22).
Suferinţele
haţeganilor au continuat, înafară de ocupaţia romană, sub austrieci: Haţegul
era zonă grănicerească! „Pentru că Haţegul a fost un oraş grăniceresc, a fost
nevoie de o abordare a fenomenului regimentelor din Haţeg, cu toate regulile,
drepturile şi obligaţiile care rezultau din această activitate specială,
într-un imperiu care se apăra de celelalte imperii, cu analizarea vieţii de zi
cu zi, cu problemele care măcinau traiul grănicerilor din această cetate (...)
Haţegul era controlat în stilul marilor imperii!” – cf. Iancu Badiu, Oraşul
Haţeg sub stăpânirea austriacă, 1688-1867, p. 28).
Dar Haţegul
a fost şi zonă de cultură, iluminată de trecerea unor personalităţi de geniu,
ale daco-valahilor de altădată: AUREL VLAICU, OCTAVIAN GOGA, familia
DENSUŞIANU, ION POP RETEGANUL, NICOLAE R. DANILESCU – dar şi EMINESCU, sau
BOGDAN PENTRICEICU HAŞDEU şi NICOLAE IORGA. Pe aici a trecut MIHAI VITEAZUL, în
drum spre Praga şi, apoi, spre Alba Iulia…la Prislop este locul minunat, în
care are sălaş de veci Duhul Sfânt al lui ARSENIE BOCA…
“Ţara
Haţegului a fost vizitată intens de Nicolae Iorga, marele istoric, care a ajuns
în posesia unui document important: CONDICA HAŢEGULUI, unde au fost însemnări
în limbile română, germană, maghiară, latină (…). Nicolae Iorga a deplâns, în
anul 1923, modul în care era administrată mărturia despre o lume care a fost, în
antichitate, în acest ţinut. Cărturarul a revenit în Ţara Haţegului în anul
1940, a călătorit prin zonă ca un
cuceritor, fotografiile sale din acea perioadă sunt, şi acum, păstrate în
casele oamenilor” (cf. Iancu Badiu, Oraşul Haţeg în perioada interbelică,
1914-1944, p. 45).
Dar Haţegul
înseamnă şi ciocniri (uneori, sângeroase…!) şi armistiţii religioase, între
romano-catolici, ortodocşi, greco-catolici, lutherani, penticostali,
baptişti…înseamnă şi societăţi cultural-literare (Haţeg – filială a ASTREI!),
biserici, reviste, viaţă literară, mai obscură sau mai activă…înseamnă adeziuni
la mişcările sociale şi naţionale valaho-ardeleneşti (anii răscoalei lui Horia
şi ai revoluţiei 1848-1849, a lui Avram Iancu, sunt scrise, în Cronica
Haţegului, cu sânge şi lumină!)…
…În anii
comunismului stalinist incipient, “au apărut la putere pături sociale
anistorice: evreii, maghiarii, ţiganii, minorităţile naţionale, săracii,
refugiaţii de război, trimişii de la centru (…). În anul 1948, a început
fenomenul de captare a Bisericii Greco-Catolice, în cadrul Bisericii
Ortodoxe…într-o reîntregire forţată, din motive politice şi de strategie
comunistă” – cf. Iancu Badiu, Oraşul Haţeg în regimul comunist, 1944-1965).
…Azi,
Haţegul trăieşte mari nedumeriri şi, de multe ori, dezamăgiri istorice…dar,
alături de tragedii, ei ştiu să nădăjduiască în victorii viitoare: “…marile
unităţi din domeniul agro-alimentar au dispărut, nu au rezistat în faţa
cerinţelor pieţii naţionale şi internaţionale. Abatorul de prelucrarea cărnii,
Fabrica de bere, unităţile industriei locale, o parte din meşteşugari dispar
sau îşi reduc mult activitatea. (…) O
nouă lume se naşte, încet, oamenii trăiesc după noile reguli, respiră
libertate, responsabilitate, tragedii, victorii nesperate” (cf. Iancu Badiu, Haţegul,
un oraş în tranziţie, între două lumi – 1989-2015).
C-aşa-i
românul: “cel mai adaptabil animal terestru…”.
După
recenzarea analitică şi creatoare de perspective “de mare altitudine şi
sintetice”, ofertante de viziuni mai clare, asupra istoriei şi destinului
haţegan – scriitorul CONSTANTIN STANCU pune în evidenţă potenţialul
creator-artistic al “topos-ului sacru”, Haţegul natal. Adică, nu doar
recenzează, ci prezintă personalităţile şi opera unor scriitori de “primă
mână”, truditori ai Duhului şi condeiului, din “zona sacrală”: RAUL
CONSTANTINESCU (pseudonimul lui Constantin Constantinescu), nu doar scriitor,
ci şi eminent folclorist (“Ca la o adevărată judecată a satului sunt
strigate toate fetele şi nevestele din
sat, fiind luate în râs defectele şi viciile acestora, în diferite feluri de
batjocuri, la adresa lor, apoi se iau în râs gospodarii beţivi, mincinoşi,
leneşi, lăudăroşi, zgârciţi, făloşi etc., având ca scop îndreptarea năravurilor
rele” – cf. Raul Constantinescu, Străvechi tradiţii şi creaţii populare, din
Ţara Haţegului, p. 91) – apoi, apreciatul profesor de Română, monograf şi
scriitor haţegan, “meditativul şi generosul” RADU IGNA, apreciat de EUGEN EVU
ca posedând, în romanele sale, “o luciditate insuportabilă” (Vâltoarea, Valea
proscrişilor, Nimic deosebit în timpul serviciului meu – cf. p. 97) – după care
urmează un “intermezzo” poetic stancian:
Ţara Haţegului, Cer de iarbă la Ponorici, Toamnă latină, Sarmizegetusa…
Mai sunt
evidenţiaţi, întru Gloria de Duh Haţegan: PETRU ISTRATE (profesor de Chimie, în
Haţeg, între 1967-1971 şi Cetăţean de Onoare “al oraşului Baia Mare, în anul
2010”), scriitor de proză scurtă şi cronicar al vieţii cultural a Haţegului –
DACIAN MUNTEAN, DANIEL PIŞCU – dar şi, “cu osebire”, TIBERIU LĂPĂDĂTONI (“Tibi,
cum îi spun prietenii”), cu multiple vocaţii: profesorale, teologice,
lingvistice, semantice, omiletice, de hermeneutică biblică etc. “A călătorit
mult, fiind pasionat de peregrinări, într-o lume în mişcare, şi ea”… - dar,
mereu, s-a întors la obârşia sa haţegană. Decedat în 2016: “A lăsat o vie
amintire, pentru oamenii care l-au cunoscut şi apreciat. Spirit elevat, a
suferit în tăcere, în unele moment ale vieţii, pentru că viaţa i-a rezervat şi
umbre, invidii, dureri. Cărţile sale sunt importante pentru că pun în valoare
principiile creştine de viaţă şi cunoaştere şi reflect lumea văzută prin ochii
unui dascăl pasionat, iubitor de călătorii şi prieten curat…” – cf. CONSTANTIN
STANCU, Tiberiu Lăpădătoni, un gând şoptit: Spre culmi…
Cartea lui
CONSTANTIN STANCU se sfârşeşte printr-o vie şi dinamică prezentare a propriei
vieţi şi opere evolutive, a activităţilor sale de tip monahal-culturale
(medioevice, dar şi renascentiste!), completate de aprecierile unor critici
consacraţi şi de imagini foto ale
cărţilor şi prietenilor săi, scriitorii analizaţi şi psihanalizaţi, în
cuprinsul acestei cărţi-monument.
Carte-monument
pe care, întru lămurirea unor probleme de identitate spirituală şi naţională,
ar face tare bine s-o citească (şi să mediteze, adânc, asupra celor citite…)
cât mai mulţi dintre daco-valahi…sau dintre cei care, încă, se mai pretind a
fi…a aparţine…a exista, întru Daco-Valahime.
prof. dr.
Adrian Botez
ORBUL NORILOR ŞI MARTIRUL SÂNGELUI
DEMIURGIC: volumul “TREPTE – 120+1”, de PAUL SPIRESCU
(Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2017)
Vine o
vreme…vine o vreme când daimonul Poetului, al Orbului Vizionar, se confruntă cu
sine însuşi. Se confruntă cu viziunile şi revelaţiile Norilor…se confruntă cu
propriul Sânge Celest!
Poetul
Deplin Matur, PAUL SPIRESCU, a socotit, pe degetele Mâinii Stângi (a propriei
Umbre, garantă pentru Nevăzutul Divin!), că a venit vremea acestei exasperate,
martirice şi iniţiatice confruntări – şi, iată, se răstigneşte pe Crucea unui
volum antologic: “TREPTE – 120+1” (12=4 x 3, 4=Pământul şi 3=Cerul, 0=Cercul
Creaţiei Lumii – iar UNU este El – Dumnezeu, Poetul…CREATORUL!). Adică, îşi
recapitulează, pe pipăite, rănile răstignirii poetico-iniţiatice (“treptate”!),
din această “staţie mundană”….
Noi nu-l vom
urma, pas cu pas, pentru că Drumul îi aparţine, EXCLUSIV! - …ci, privind Paşii
Profetului, vechi de o viaţă şi-o moarte, ne vom pune întrebări, vom spune
ghicitori sacre – şi, astfel, ne vom face, fără să vrem (în mod conştient), dar
întru karma noastră, o imagine despre Lumea Răstignirii Lui.
EL – fiind
Poetul, fiind Dumnezeu, fiind Umbra amândurora, îngemănată.
Orice
antologie este prilejul de a-ţi fotografia Răstignirea de Sus, de la Nivelul
Norilor. Aşa se dobândeşte, inclusiv de către Poet, o imagine, panoramică şi
clară, a existenţei sale, cu picioarele desprinse de pământ şi cu Aripile
Umerilor mereu tresăltând, cu fiece silabă, cu fiece stih, tocmai în/înspre
Poarta Prăbuşită: PARADISUL CÂŞTIGAT (şi, implicit, DĂRÂMAT…spre RESTAURARE
PERSONALĂ) cu fiece silabă-n sublim!
Care va să
zică, să purcedem a orbi...adică a vedea celest, revelatoriu şi, deci,
atemporal, dimpreună cu Poetul-Profet.
Ca într-o
ikebana/”flori care trăiesc” japoneză („Caracteristica i. este
tridirecționalitatea elementelor utilizate, simbolizând CERUL (ramura primară,
care trebuie să depășească o dată și jumătate înălțimea vasului), OMUL (ramura
secundară sau laterală, care are 3/4 din ramura primară) și PĂMÂNTUL (ramura
terțiară, având 3/4 din cea secundară”), se disting obsesiile şi esenţele
obsesive ale Poeziei lui PAUL SPIRESCU:
1-DUMNEZEUL
paulospirescian (imaginat, egal, ca VICTIMĂ, CĂLĂU şi, printre evenimenţialul
manvantaric - JUDECĂTOR!) este co-participant la angoasele existenţiale ale
Omului – şi, deci, este un Dumnezeu fragil şi exasperat, devenit înţelegător-iubitor
tocmai prin consubstanţialitatea/empatetismul Său cu creatura „zilei a
şasea”-Omul, întru trăirea exasperării (finalizate, sau nu, pe coarda dorului
eminesciano-buddhist al extincţiei nirvanice): „nici orbii nu-și mai văd
albastrul vis /nici vulturii nu mai ajung la creste /mi-e sufletul bolnav
ca-ntr-o poveste /în care Dumnezeu s-a sinucis...” – cf. Scrisoare fără
destinaţie, p.137.
Deloc
surprinzător, ci chiar perfect logic - Dumnezeul Creştin şi Făt-Frumosul Dacic
co-există, întru izotopie semantică perfectă: „Plouă deci domnule Judecător
/plouă în stânga și plouă în dreapta /înainte și înapoi /plouă în sus și plouă
în jos /plouă ca-ntr-o poveste ciudată de toamnă /în care a fost ucis Făt
Frumos...” – cf. Dies irae, p. 75.
Şi cum
martiriul Poetului TREBUIE împărtăşit de divinitate, iar Poetul îşi concepe
martiriul întru bizară armonie cu apocalipsa terestră – şi divinitatea este
inclusă în această viziune cosmic-apocaliptică, dominată de înceţoşarea, până
la dispariţie, a formalului, plămădit în acele prime zile ale Creaţiei – şi
direcţionat, acum, spre o înjghebare-însăilare catastrofică, de…”nimeni şi
nimic”: “Asta este, domnule Judecător: /nimeni și nimic. /Doar câini albi
orbecăind prin întuneric /șchiopătând prin praful bulevardelor largi /câini
nevolnici /câini neputincioși /câini turbați
câini cu
lacrimi neștiute în ochi /câini spânzurați de stele /cu un fir nevăzut /și
foșnetul tomnatic al norilor pe cer /domnule Judecător. //Pe Calea Lactee,
blând ca un păianjen
coboară
ceața...” – cf. Nimeni şi nimic, p. 69.
Atenţie:
CÂINELE este LUPUL DACIC, LUPUL FENRIR – cu funcţie soteriologică. Poetul,
deci, speră într-o mântuire “post factum” a lumii, greşite de Dumnezeu, în
primul Său experiment demiurgic…
Logica
Poeziei este Logica Norilor, Logica Stării de Visătorie DEMIURGICĂ: dar Poezia,
ARTA ARTELOR DEMIURGICE şi ŞTIINŢA IMPERIAL-COSMICĂ (în cadrul căreia Hristos
şi Lucifer sunt fraţi mistici!) - azi, o mai fi fiind ea necesară, în
primitivismul spiritual grosier, în care ne complacem şi ne-nnămolim?
“La ce bun
/drumul meu sinuos /spre eternitate? /La ce bun /șarpele pământului /și
neprihănirea/Cerului? /La ce bun Istoria /Aritmetica /Metafizica? /La ce bun
Logica /Norilor?” – cf. Logica Norilor 5, p. 13.
2-OMUL
paulospirescian este, în primul rând, OMUL-ETALON: POETUL. Iar Poetul-Etalon
este, la PAUL SPIRESCU, OMUL ŞTREANGULUI (posibil, Francois Villon!):
“patron de
stele-ntr-un oraș în floare /voi mă-njurați și eu mă fac că n-aud /și tot mă
mai alint și mă mai laud /cu dreptu-mi sacru la SPÂNZURĂTOARE...” – cf.
Malentendu, p. 77 – sau:
“Eu te
aștept cu frânghia de gât /de un mileniu parcă și mai bine /îmi înfloresc
magnolii pe retine /și râd SPÂNZURĂTORILE de mine /că sunt bătrân și singur și
urât /parc-am murit și pentru-ntâia oară /în carnea mea se despletesc vântoase
/înverșunate și vijelioase /și parcă-mi umblă Dumnezeu prin oase //cântându-și
veșnicia la vioară /dar te aștept printre zăpezi astrale /cântând și eu afon și
răgușit /orbecăind din răsărit în asfințit /bolnav de vina c-am îmbătrânit
/adulmecând parfumul Umbrei tale /ȘI TOT TE-AȘTEPT CU FRÂNGHIA DE GÂT /și-mi
cresc zăpezi în barbă și…atât!” – cf. Vis sub spânzurătoare, p. 136.
Ce tâlc are
SPÂNZURATUL? Tarotul străvechi ne dezleagă acest mister, legat, inclusiv (ba,
chiar preponderent!) de IUDA ISCARIOTUL (“Nu cine vinde este vinovat: /Adevărul
se află/undeva /între vânzare /și credință. /Între cei treizeci de arginți /și
al treilea țipăt /al Cocoșului. /Între Cer și pământ...” – cf. Logica Norilor
13, p. 21): Spânzuratul, în străvechiul joc al tarotului, este simbolul
Celui ce Reuneşte Cerul cu Pământul…al Mântuitorului Real şi Viu în
Vecie!
SPÂNZURATUL,
în Antichitate şi-n Evul Mediu, era o imagine strâns legată de Mistica
Beţivului, adică a celui Desprins de Pământ şi intrând în TEMPLUL BACCHIC,
adică al lui DIONYSOS, cel isotopic semantic cu “prigonitorul”-iniţiatorul său
trac, LICURG: LICURG îl transfigurează pe DIONYSOS, prin azvârlirea în Marea
Cosmică – în MAGUL COSMIC-SOTERIOLOG.
Crâşma-Templu
Dionysiac are “Logica Norilor /Visătorilor Demiurgici” – “moartea Crâşmarului
Sacru” este semnalul TRANSFIGURĂRII POETICE – iar “LUNA-TÂRFĂ” este semnul
PROSTITUATEI SACRE, nocturna ARTEMIS:
“Haide
fraților să tragem /o beție ca-n poveste /noaptea asta-i fără margini /nu mai
poți nimic să zici /uite c-a murit crâșmarul /și nici crâșma nu mai este /toți
ne lasă-n noaptea asta /să ne-nmormântăm aici /adu mă un vin mai negru /cum îmi
e inima mie /cântă lăutare cântă /cântecul care m-a frânt /puneți luna asta –
târfă /s-o mâncăm pe farfurie /puneți stelele din ceruri /să danseze pe pământ
/noaptea asta-i fără margini /nu mai faceți pe nebunii /luați și beți cât mai
există /cârciumi pentru visători” – cf. Fuga necesară, p. 52.
În zona
umană, Poetul are nevoie de ANDROGINITATE. De aceea, în Poezia paulspiresciană,
apare, frecvent, imaginea MAMEI – ca element cosmic, în care MAMA BIOLOGICĂ,
devenită un fel de “MUMĂ” goetheană, sau “VÂLVĂ” daco-valahă (“în fiecare
dimineață mă trezesc /pe un covor de iarbă-nrourată /o strig pe mama și n-o mai
găsesc /și mama nu mai vine niciodată...” – cf. Mama mea din adâncuri, p. 39)
transcende, firesc, în MATER DOLOROSA/MAICA DOMNULUI/Principiul Feminin
COSMICO-NOCTURN/YIN al buddhiştilor:
“Prințul
nopții falnic călărind /armăsarii de absint ai sorții /cum de-atâta arșiță
stelară /fructul vieții se oferă morții /frații mei de sabie și scut /risipiți
sub faldurile ploii /dați-mi voi un trup de împrumut /căci de-al meu m-au
jefuit strigoii /și așa cum s-a făcut de ger /rătăcind albastru printre stele
/parcă/simt cum mă privesc din cer /ochii de topaz ai mamei mele...” – cf.
Invocaţie, p. 106.
“TOPAZUL”,
în tradiţia esoterică, simbolizează: fidelitatea, prietenia, blândeţea şi
integritatea. “Se spune despre topaz ca fereşte persoana care îl poartă de
invidii, intrigi, vrăjitorii şi magie neagră. Femeile care poartă această
piatră sunt frumoase şi fertile” – afirmă esoteriştii.
CEEA CE
TRIMITE LA CO-FUNCŢIA SOTERIOLOGICĂ A MAICII COSMICE – funcţie pe care o
“împarte” cu Izbăvitorul ETERN-DEMIURGIC-HRISTOS.
MOARTEA nu
este, şi ea, decât tot o MATER COSMICA, un UTER COSMIC: Poetul, “ferecat în
trup ca-ntr-un mormânt”, aşteaptă (dar nu liniştit, ci recapitulându-şi toate
răstignirile şi piroanele trecutei vieţi!) eliberarea Duhului, REÎNTEMEIEREA
FIINŢEI, ÎNTRU SPIRIT:
“Stau
ferecat în trup ca-ntr-un mormânt /și nu mai vine nimeni domnilor /să îmi
întindă degetul acela
dumnezeiesc
și întemeietor /mă zbat, m-agit, mă nărui, mă frământ /și cum aștept aici de-o
viață-ntreagă /eu cânt și cânt și înc-o dată cânt /până se sparg cătușele care
mă leagă /și-atunci izbesc cu/pumnii strânși în zid /și cânt și cânt și înc-o
dată cânt /până se sparg în țăndări toți pereții /și se deschide cerul din
mormânt... /m-agit bezmetic, mă frământ, mă zbat /ca într-un existențial
descălecat...” – cf. Exerciţiu de purificare, p. 147.
În felul
acesta, apelând la MAICA-MOARTE, Poetul îşi poate “regla” atât Eros-ul, cât şi
nădejdile-i exasperate, înspre “febra mântuirii”, iar nu spre potenţialitatea
stearpă şi şubredo-proteică semantic, a iubitei terestre (“am sângele putred și
tu ești bătrână” – cf. Cina cea de taină, p. 37 – sau: “lasă-mă iubito să plâng
/pe sânul tău care /mă latră...” – cf. Sens interzis, p. 42 – sau: “sângele
mi-e putred /carnea mi-este beată /mă usuc cu totul /și mă tulbur iată /verde
și iar verde /doamna mea uitată…” - cf. Doină, p. 50 – sau: “ei bine/doamna mea
cu sâni uscați /de o eternă secetă albastră” – cf. Al doilea cântec, p. 56).
Dar, ca
orişice Poet, despre care se zice, camilpetrescian, că este bântuit de iele,
PAUL SPIRESCU crede că lumea e sub un blestem, de sub care e problematic dacă
însăşi divinitatea o mai poate scoate:
“Azi-noapte ne-a visat un înger. Cerul /își
varsă constelațiile în pământ. /Se pregătește furtul fără seamăn /al unor
păsări care nu mai sunt. //Hangiul doarme c-un pumnal în tâmplă. /Noi stăm la
mese cenușii și bem /tămâie. Dar e frig și ne cresc aripi /ca de-un blestem, ca
de-un blestem, ca de-un blestem...” – cf. Întâiul cântec de adormirea
fluturilor, p. 55.
Şi-şi ia
drept martor, la catastrofa imprecaţională (la care, în mod bizar, a fost
complice însăşi…Poezia!), generaţiile de Poeţi “zburaţi, azi, la ceruri” – din
care îl desprinde, emblematic, pe DUMITRU PRICOP:
“De mult aș
fi vrut să-ți scriu niște rânduri /și o fac tocmai azi cu această scrisoare
bolnavă /beteagă /să știi că pe-aici pe la noi /de când ai plecat /vinul a
prins gust de venin /și de doagă /munții tăi s-au învăluit în ceață /s-au topit
de tot /și-au venit aprige ploile /câini ciobănești de la o vreme se ceartă /pe
la stâne cu oile /nu mai ești tu să le dai cu blândețe /dreaptă și aspră măsură
/luptă aprigă s-a tot lăbărțat /peste întreaga lumii făptură /mări și oceane-au
secat /ucigându-și meduzele /peștii /și-așteptându-te în zadar să te-ntorci/au
luat foc Negrileștii/unde-ai plecat tu Dumitre al Ploilor /aducătoare /de
viscol de nori și răcoare /cine-ți mai colindă somnul de noapte /și cine /mai
treieră cenușa luminii /aprinsă în tine?” – cf. Falsă epistolă – Poetului
DUMITRU PRICOP, p. 94.
În cele din
urmă, Poetul se resemnează, se împacă (provizoriu!) cu Dumnezeu-UŞA şi
ADĂPOSTIREA (“Iată, Doamne, eu stau la ușa Poeziei și bat: /de ce nu-mi
deschizi? /ambuzele/aspre și ochii livizi /cu ce am greșit de te-am supărat?
/am căzut în iubire prea multă,
am căzut în
păcat, /de ce nu-mi deschizi?” – cf. Psalm refuzat, p. 148) - se armonizează paradisiac (aproape
încântat…de fapt, într-un soi de ataraxie subtil-ritualistică, “hesychia”
athonită!) cu uitarea-eternitate, autopostându-se în/întru regimul mioritic -
de fapt, în veşnicia Duhului, considerat etern-dinamic (fie el zalmoxian ori
cristic!):
“De ziua
morții mele, când va veni și aia /mai cutremurător ori mai cu-ncetul, /cohorte
mari de fluturi vor năpădi odaia /în care a trăit și-a plâns poetul /vor pogorî
luceferii de dimineață /să se-odihnească printre slovele nescrise /și să-i
viseze parcă trecutele lui vise /visate și de el... în altă viață /de ziua
morții mele va fi un soi de nuntă /c-un mire obosit și o mireasă /de însuși
bunul Dumnezeu aleasă /bătrână, taciturnă și căruntă /de ziua morții mele nu
vor cânta fanfare /va fi o simplă clipă de uitare...” – cf. Psalmul final, p.
149.
De fapt,
antologia introspectiv-autoprospectivă a lui PAUL SPIRESCU este un paredru al
Odei în metru antic eminesciene. După o serie de demonstraţii ale veridicităţii
stihului unu al odei lui Eminescu (“Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată”) –
totul se încheie cu aparent ataraxicul, în realitate, revelatorul SINEI
COSMICE, revelatorul SUPRA-EULUI DIVIN: “Piară-mi ochii tulburători din
cale,/Vino iar în sân, nepăsare tristă;/Ca să pot muri linişiti, PE MINE/MIE
REDĂ-MĂ!”…
De fapt,
PAUL SPIRESCU supralicitează, în ZONA EMINESCU: “CA SĂ POT MURI, ÎNVAŢĂ-MĂ CUM
S-O FAC ÎN MOD FRUMOS!”
…Aşa va fi!
Amin!
ORBUL
NORILOR ŞI MARTIRUL SÂNGELUI DEMIURGIC, Poetul, va avea parte de GUST DE STEA
şi de CULOAREA SAFIRULUI (…SAFIRUL simbolizând nemurirea, puritatea şi
înţelepciunea)!
prof. dr. Adrian Botez
Decizie
importanta la Strasbourg
Asta DA !!!
UN
MESAJ CARE TREBUIE SA FIE CUNOSCUT
DE TOTI ROMANII
IAR ACEASTA DECIZIE
SA FIE CUPRINSA
IN MANUALELE SCOLARE DE
ISTORIE.
Decizie la Strasbourg: Adio
autonomie secuiasca! Consiliul Europei a respins printr-o decizie
autonomia ”Ținutului Secuiesc”.
Cererea de arbitraj pentru autonmia „Ținutului secuiesc”,
solicitată de mai multe consilii locale din județele Covasna, Harghita și Mureș, a fost respinsă marți, la
Strasbourg, de Comisia de monitorizare a
Congresului Puterilor Locale și Regionale
(CPLRE) al
Consiliului Europei.
Președinta delegației României la
acest congres, Ludmila Sfîrloagă, a declarat pentru AGERPRES că cererea a fost respinsă pentru
că ‘nu este de competența Congresului și a Consiliului Europei’.
Potrivit acesteia, tema în cauză
face subiectul unei dezbateri politice
interne, prin urmare trebuie dezbătută în țară și nu la instanțele europene,
titrează ActiveNews.
Cele 47 de
consilii locale din județele Covasna, Harghita și Mureș care au solicitat
sprijinul Consiliului Europei în vederea
obținerii autonomiei ‘Ținutului secuiesc’ au fost reprezentate la
Strasbourg, printre alții, de către
președintele Consiliului Județean Covasna, Tamas Sandor, și primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal
Arpad, se arată într-un comunicat de presă transmis marți AGERPRES de către
secretariatul delegației României la
Congres.
”Dezbaterea a fost una foarte
aprinsă, la aceasta participând membri din Franța, Italia, Finlanda, Portugalia și Republica Moldova (…)
Chiar dacă prezența unui grup
de aproximativ 20 de persoane de
naționalitate
maghiară,
condus de șefa delegației Ungariei la
CPLRE, a creat presiune asupra membrilor Comisiei, președinta delegației
naționale a României, d-na Ludmila Sfîrloagă, a reușit, prin intervenția sa
argumentată și hotărâtă, să obțină respingerea atât a arbitrajului cerut de
reprezentanții „Ținutului secuiesc” cât și a
posibilității ca acest Congres să trimită o misiune de monitorizare în
România.
Acest demers a avut
sprijinul celorlalți membri ai delegației României", se menționează în
documentul citat.
Consiliul Național Secuiesc a
cerut anul trecut celor 153 de consilii locale din județele Covasna, Harghita
și Mureș să adopte câte o hotărâre în
care să solicite crearea unei regiuni
administrative autonome cu denumirea ‘Ținutul
secuiesc’, care să fie ulterior înaintate Guvernului și Parlamentului
României, forurilor europene și internaționale.
La solicitarea acestuia 47
de consilii locale din cele trei județe au adoptat proiectul de hotărâre
privind autonomia, însă hotărârile au
fost atacate în instanță de către
Prefecturi pe temei de nelegalitate, concret, pe motiv că crearea unei
regiuni autonome pe criterii etnice contravine Constituției României.
Într-o adresă transmisă anul
trecut autorităților locale de către Prefectura Covasna se menționa că aceste
hotărâri promovează ‘separarea
teritorială pe criterii
etnice’ și
exced competențele autorităților locale, printre atribuțiile acestora neregăsindu-se aprobarea de documente
privitoare la politicile statale în materia organizării administrației
naționale, organizarea
administrativ-teritorială sau stabilirea limbii oficiale pe teritoriul statului
român.
În urma frăţiei între
Viktor Orban şi Vladimir Putin, U.E. s-a
prins de şmecheria maghiară cu autonomia
Ţinutului Secuiesc şi nu o mai acceptă.
*
La Realitatea TV,
Clujul este Barcelona României !… Pe când un referendum, Bogdan Rareș ?!
Recentele
dezbateri prilejuite de referendumul separatist din Spania au ținut prima
pagină în toată mass media, inclusiv la Realitatea TV. Puteam să pun pariu că
Bogdan Rareș nu va scăpa ocazia de a mai băga o strâmbă, va forța el o
comparație a situației din Spania cu situația din România și, cu flerul său de
analist politic, va descoperi sau va insinua numai, deocamdată, că asta ne
așteaptă și pe noi: un referendum de separare teritorială! Iredentismul maghiar
găsește o mulțime de asemănări, au ei acest talent să găsească precedente care
să justifice cel puțin recunoașterea „Ținutului Secuilor”, dacă nu chiar mai
mult: independența și suveranitatea Transilvaniei!… Idee care a avut ceva
susținători la sfârșitul războiului, printre bozgorii evrei care n-au ajuns la
Auschwitz, ci au petrecut Holocaustul la Moscova, în hotelurile KGB-ului. Cazul
lui Valter Roman, bunăoară, cel mai activ evreu kominternist pe ideea mai sus
enunțată. Azi ideea își încearcă iar norocul, cu susținere ocultă, discretă și
din partea unor români, ca Sabin Gherman, Rareș Bogdan. Or mai fi și alții?!
Nu știu de
câte ori și cât de departe s-a aventurat zillele acestea Rareș Bogdan în
propagarea ticăloasei teze, mă uit la Realitatea TV doar câteva minute, când și
când. S-a nimerit să văd însă o secvență în care, explicând cu oarecare
înțelegere și simpatie motivația catalanilor de a-și cere suveranitatea și
ruperea de Spania, Rareș Bogdan a pomenit de alte câteva zone din Europa în
care lucrurile ar sta la fel și ne-am putea aștepta ca populația respectivă să
apeleze mai devreme sau mai târziu la binefacerile unui referendum de separare…
Aceste zone ar fi, după Rareș Bogdan, Lombardia, în Italia, Bavaria în Germania
și… Clujul nostru! Era cât pe-aci să zică Transilvania, nemernicul! A făcut o
pauză și și-a înghițit vorba, speriat și conștient de gravitatea celor ce este
pe cale să le spună, s-a repliat și n-a mai spus Transilvania, a rostit numele
unei localități, nu al unei regiuni, al unei zone!… Strict logic vorbind, nu
mai avea sens. Dar nu logica contează în zona televiziunii, ci efectul
psihologic asupra telespectatorilor! Așadar acești spectatori au primit de la
Rareș Bogdan, de la Realitatea TV, informația, ideea, că Cluj Napoca ar fi o
Barcelona a României! Cu subînțelesul că Transilvania ar fi o Catalunia a
României!… N-ai vrea, domnule Gușă & Rareș, să reluați această idee mai
detaliat, s-o expuneți mai pe larg?! Să vă auzim argumentele, înainte de a vă
administra corecția cuvenită și bine meritată?!
Pe nemernic,
CNA l-a amendat de mai multe ori! De data asta ar merita să-l suspende
definitiv din presă! Aveți ceva împotrivă, doamne, domni și domnișoare de la
CNA ?!
Mă întreb ce
rol are Sebastian Gușă în această orientare a lui Rareș Bogdan! Aș zice că
amândoi alcătuiesc un tandem bun de scos din presă cu șuturi și scatoalce după
ceafă! Pe ceilalți, care apar pe la Realitatea TV, angajați sau invitați, nu
i-am auzit vreodată să calce alături pe acest subiect. Dar sunt oare atât de
naivi să nu-și dea seama încotro bat șaua cele două obrăznicături?
Ion Coja
“Regimul” Soros in Romania
Romania este
o tara europeana foarte bine orientata inspre proiectul geopolitic atlanticist
si, in ciuda crestinismului ortodox al populatiei, „elitele” urmeaza strict si
intocmai cursul pro-UE si pro-SUA. De ce? Simplu: Romania este tara unde
societatea civila si „elitele” au fost populate complet, in general, cu „cadre”
ale ONG-urilor americane si, in special, cu cele ale lui Soros. Povestea
romaneasca este interesanta si atrage atentia pentru ca arata, in mod exemplar,
cum dominatia liberalismului vestic s-a intelenit.
La inceputul
decadei 1980 Soros a inceput sa finanteze grupurile de rezistenta din tarile
comuniste ale Europei de Est, satelite ale sovietelor, promovand
ideile/ideologia „Societatii Deschise”. In 1979 „Societatea Deschisa” a
penetrat Europa Centrala, apoi cea de est, dar si tari din Africa, Asia si
America de Sud. In 1992 Soros a fondat in Budapesta „Universitatea Europeana
Centrala” clonand „ramele” acesteia peste tot in Europa de Est, in fosta URSS
si in Romania.
Soros s-a
implicat in situatia politica romaneasca in ultimile zile ale lunii decembrie,
1989, dupa caderea regimului lui Ceusescu, venind cu primul avion din
strainatate (vest) aterizat in Bucuresti. Desi a negat ca s-ar fi implicat in
Romania, inainte de 1989, a acceptat, totusi, ca a finantat grupurile de
opozitie a altor tari comuniste. El a fondat „Grupul pentru Dialog Social” in
31 decembrie 1989, iar „Fundatia pentru o Societate Deschisa” (FSD) in zilele
de inceput ale anului 1990. Dat fiind faptul ca nu este rezonabil a se crede ca
membrii acestor doua „societati” au fost gasiti la intamplare, peste noapte, pe
strada imediat dupa zilele revoltei decembriste, presupunerea merge cu ideea ca
acestia au fost „gasiti” si „pregatiti” inca din timpul regimului ceausist.
Potrivit
unei investigatii jurnalistice facuta de ziarul „Adevarul”, inceputul decadei
1990 a fost o perioada de subjugare ideologica a tarii de catre SUA. ONG-ri
americane si cele ale lui Soros au creat primul canal TV privat, SOTI, alocand
mari sume de bani si pregatind jurnalistii, fundatia lui Soros fiind donatorul
cel mai important. Toate structurile politice, incluzand sindicatele libere,
organizatiile studentesti si partidele politice au fost finantate cu dolari:
Soros (Open Society), Freedom House, NED (National Endowment for Democracy – o
alta „firma” CIA), National Republican Institute.
Fondurile
americane, asadar, si cele ale lui Soros au format partea majoritara a clasei
politice si a comunitatii jurnalistice. De ex. Mihnea Motoc, ministru al MApN
(nov.2015 – ian.2017), a primit o bursa de studii la Universitatea George
Washington, de atunci devenind un agent de influenta al SUA. Ca si in alte
foste tari comuniste Soros a tintit sistemul educational. Intre 1990 si 1994
FSD a fost ocupata cu crearea manualelor – scrise de membrii fundatiei,
impreuna cu membrii ME roman.
Prima
organizatie sorosista in Romania a fost „Grupul pentru Dialog Social” (GDS),
membrii fondatori fiind Silviu Brucan, Andrei Plesu, Gabriel Andreescu si
Stelian Tanase. Apoi la inceputul anului 1990 s-a infiintat „ Soros
Foundation”, care mai tarziu si-a schimbat denumirea in „Fundatia pentru o
Societate Deschisa” (FSD).
Prima
reprezentanta a lui Soros in Romania a fost Sandra Pralong (Sandra Marilyn
Andreea Budis), care a emigrat in SUA in decada 1970, pentru a se reantoarce
(coincidenta?) dupa caderea regimului ceausist. Ea a devenit consiliera lui
Emil Constantinescu, iar azi, a lui Klaus Iohannis.
Demn de
mentionat este faptul ca Dacian Ciolos, fost prim ministru (PM), fost „comisar”
pentru agricultura a UE, a fost membrul asociatiei „Prietenii Europei”,
finantata de FSD a lui Soros. Fapt pe care Ciolos a „uitat” sa-l mentioneze
natiei romane. Nu degeaba guvernul lui Ciolos a fost numit „guvernul lui
Soros”: el a fost format in intregime din fosti activisti ONG, studenti ai lui
Soros, fosti administratori de corporatii multinationale, toti niste
atlanticisti ardenti. Cu alte cuvinte tara a fost condusa, practic, de
multimiliardarul ungur-evreu-american.
Pe langa
cele doua fundatii amintite mai sus, Soros a deschis nenumarate ONG-uri legate
de structurile sale: „Soros Advising and Placement center”, „Soros Educational
Advising Center”, „Union for Reconstruction of Romania”, „Center for
Partnership and Equality”, „Center for Economic Development”, „Foundation
Concept”, „Human Rights Center – Bucharest”, „Association for Human Rights in Romania – Helsinki Committee (APADOR-CH)”,
„Pro-Democracy Association”, „Romanian Academic Society”, etc, etc, etc, care
la randul lor au dat „nastere” altor ONG-uri mladite. Printre membrii acestor
„societati” si „organizatii” se pot gasi fosti ministri, fosti sau actuali
consilieri prezidentiali, directori de institutii de stat, jurnalisti
„influenti”. Trei, dintre ultimii patru presedinti, au avut consilieri sau
oameni din retelele lui Soros.
De fapt
exista o retea sorosista reala: „Soros Open Network Romania” (SON) – Reteaua
Deschisa Soros, Romania. Cele mai cunoscute ONG-uri din aceasta retea?
APD, fondata
in august 1990, in Brasov, de Adrian Mourousis; finantata initial de catre
„National Democratic Institute”, preluata apoi in reteaua SON. Are peste 30 de
filiale in toata tara cu peste 1000 de membri. ONG-ul este „specializat” in
supravegherea alegerilor, numaratoarea voturilor paralele, etc. Organizeaza in
fiecare an „Universitatea de Vara de la Balvanyos, Covasna”, alaturi de „Liga
pro-Europa” si „Hungarian Youth Union” si FIDESZ.
Pro-Democracy
este finantata de SON, de „National Democratic Institute”, „Freedom House”,
„USAID” (US Agency for International Development) – organizatia prin care CIA
actioneaza in lume ca „pravalia din fata”si specializata in ...”revolutii
colorate”si puci-uri guvernamentale; „Westminster Foundation for Democracy”.
Romanian
Academic Society (SAR) condusa de Alina Mungiu. A promovat si realizat „unirea”
Partidului Democrat cu Partidul National Liberal. In felul acesta PNL, partid
istoric romanesc, inainte cu o serioasa aripa suveranist-nationalista, a fost
totalmente deturnat de activistii sorosisti. Alina Mungiu este o activista
anti-ortodoxa, sora lui Cristian Mungiu, regizor decorat cu Oscar pentru filmul
care justifica avorturile. SAR este finantata de FSD, „World Bank”, „Freedom
House” si „Marshal Fund”.
Association
for Human Rights in Romania – Helsinki Committee (APADOR – CH), condusa de la
inceput de Renate Weber, apoi din 1996 de catre Monica Macovei.
Grupul
pentru Dialog Social (GDS), fondat in 1990, include oamenii descrisi de catre
media azi, ca fiind intelectualii tarii: Gabriela Adamesteanu, Mariana Celac,
Andrei Cornea, Andrei Oisteanu, Adrian Cioroianu, etc.
Alte
„personalitati” ale SON Romania au fost si mai sunt (pe langa cei amintiti mai
sus): Cristian Parvulescu, Mihai Razvan Ungureanu, etc.
Povestea
sorosista de succes a lui Mihai Razvan Ungureanu este una dintre cele mai bune
exemple a „muncii” depuse de SON-Romania. In 1990-1991 a primit bursa de studiu
pentru un master la St. Cross College, Oxford University. Acest lucru i-a
permis sa acceada in „prestigioasa” „European Association for Jewish Studies at
Oxford”. Incepand dIn 1997 a lucrat pentru FSD. La Oxford primind Premiul Posen
(de la Libraria Posen, a culturii si civilizatiei evreiesti, din Lucerna,
Elvetia), i se acorda o bursa de studii pentru doi ani la „renumita”
„Universitate Ebraica” din Ierusalim. In 2000 cursuri la „Scoala NATO” din
Oberammergau, Germania. In 2003 este un senior la „George Marshall Center for
Security Studies” in Garmisch-Partenkirchen, Germania. Ministru de externe a
Romaniei: 2004-2007. Sef al SRI: 2007-2012. Prim ministru: feb 2012 – mai 2012.
Sef SRI: iunie 2015 – sept 2016. NUMAI unul din exemplele oportunitatilor
oferite tinerilor romani de catre FSD si George Soros. Si sunt multi altii ca
el.
O scurta lista
a fostilor si prezentilor membri ai FSD, GDS si alte ONG-uri afiliate
SON-Romania.
Dacian
Ciolos, fost PM;
Sandra
Pralong, fosta si actuala consiliera prezidentiala;
Mihai Razvan
Ungureanu; vezi mai sus;
Helvig
Edward, sef SRI. Fost director general al Institutului Roman de Studii Sociale;
fost consilier al MI Dudu Ionescu; fost consilier al lui Mugur Isarescu seful
Bancii Romane; fost ME si Min Dezvoltarii Regionale si a Turismului;
Corina
Suteu, fosta directoare a Institutului Cultural Roman, New York si fosta
ministra a culturii;
Raluca
Pruna, fostra ministra a justitiei; membra a „Transparency International –
Romania”;
Alexandru
Lazarescu, fost director TVR;
Andrei
Pippidi, istoric; fost membru al comisiei Raportului Tismaneanu si a Raportului
participarii Romaniei la „holocaust”;
Vladimir
Tismaneanu, politolog Universitatea Maryland, SUA; intelectual neo-conservator;
Andrei
Plesu, fost ministru al culturii (1989-1991), ministerului de externe
(1997-1999), fost consilier prezidential (2004-2005), scriitor;
Catrinel
Plesu, directoare a Centrului Cartii din cadrul Institutului Cultural Roman,
New York;
Mihai Sora,
filozof, fost ministru al culturii (1989-1990);
Renate
Weber, fosta consiliera prezidentiala, membra a parlamentului european(MPE)
Liviu Antonesei,
jurnalist, scriitor;
Alin
Teodorescu, sociolog, primul presedinte a FSD, fost consilier al lui Nastase;
Andrei
Marga, filosof, ministru al educatiei (1997-2000), ministru de externe (2012),
presedintele Inst. Cultural Roman (ICR, 2012-2013);
H.R. Patapievici,
filosof, membru CNSAS, presedintele ICR (2005-2012);
Mircea
Mihaies, scriitor, critic literar; fost VP a ICR;
Cristian
Parvulescu, „om de stiinta” politic, seful „Pro-Democracy”;
Victor
Rebenciuc, actor;
Sabina Fati,
jurnalista;
Andrei
Oisteanu, etnolog, antropolog, membru al „comisiei de educare” al Institutului
National pt. "studiul” holocaustului Eli Wiesel;
Andrea Pora,
jurnalista;
Teodor
Baconski, teolog, fost ME (2009-2012), numeroase posturi de ambasador;
Monica
Macovei, MJ (2004-2007), MPE;
Alina
Mungiu, „fondatoarea” SAR, fosta sefa NewsTVR;
Stelian
Tanase, scriitor, presedinte TVR;
Laura
Stefan, membra ONG-ului „Expert Forum”, fosta directoare in MJ, declarata
„experta in coruptie” de catre ambasa SUA;
Adrian
Cioroianu, istoric, decanul Fac. Istorie, Univ. Bucuresti; initiatorul
programului manualelor alternative, o initiativa a Fundatiei Soros; fost
senator de Timis, fost MPE, fost ME;
Rodica
Culcer, jurnalista, referenta la ambasada SUA (1985-1991), fosta directoare
News TVR;
Adrian
Cioflanca, cercetator CNSAS si raportor la Inst. Elie Wiesel;
Stere Gulea,
fost director TVR;
Gabriel
Liiceanu, filosof, scriitor, eseist, directorul editurii Humanitas;
Sorin
Ionita, consultant la „Council of Europe”, Banca Mondiala in Europa de Est;
Smaranda
Enache, presedinta ONG-ului „Pro Europa League”, fosta ambasadoare in Finlanda;
Radu
Filipescu, nepotul fratelui lui Petru Groza, membru fondator al GDS;
Armand Gosu,
istoric, fost consilier al ME (2010-2012), directorul Institutului Roman de
Istorie Recenta;
Dan
Perjovski, caricaturist, desenator;
Mircea Toma,
activist la „Active Watch”;
Michael
Bumbes, istoric;
Claudiu
Craciun, cercetator politic cu multe „studii” politice si guvernamentale de
reforma in Romania, finantate sub auspiciile ONG-urilor si fundatiilor lui
Soros.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu