CODRUL
VERDE
(partea
a III-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Acum, când soarele a căzut pădurea e o catedrală,
dreaptă şi înaltă, cu vârfurile către cer. În liniştea ei
se aude din când în când cântecul de orgă al vântului răcoros.
Brazii bătrâni săgetează cea din urmă pânză de lumină a cerului,
cu aceeaşi sete acum, în apus, ca şi mâine, în aurora dimineţii.
Brazii sunt fraţii tăi, omule înaripat.”
(ERNEST BERNEA-Seară în
Pădure)
Mirificele noastre Păduri primordiale pelasgo-traco-scito-geto-dace au
zămislit un ecou prelung în sufletul Codrului Verde de-Acasă cu o mândrie
legitimă de nemurire şi legendă:
Stejarul din Mamvri. Pe
drumul central ce duce la Ierusalim în apropiere de Hebron, se află locul unde
Patriarhul Avraam a omenit pe Cei Trei Îngeri ai Domnului-Sfânta Treime,
înainte de catastrofa Sodomei şi Gomorei (Fac. 14, 13). Acea Icoană a Sfintei
Treimi de la Stejarul Mamvri a fost imortalizată ca nimeni altul de marele
pictor rus Andrei Rubliov (1370-1430), ca o sinteză absolută de puritate cerească
şi de frumuseţe ideală dumnezeiască.
Codrii Vlăsiei. Cunoscut şi sub
numele de Codrii Vlaşilor-Vlahilor
îmbrăţişau pădurile din jurul marii Cetăţii a ciobanului Bucur-judeţul
Ilfov-Slănic-Coţofeneşti-Ploieşti-Prahova-Neajlov, Călugăreni-Giurgiu.
La 1456, Vlad Ţepeş i-a înfrânt pe Vladislav Dan, potrivnicul său şi pe turci
la Târgşor lângă Codrii Vlăsiei.
Constantin Brâncoveanu a construit prin Codrii Vlăsiei drumul ce leagă
Bucureştiul de Palatul Mogoşoaia, numit Podul Mogoşoaiei, care după Războiul de
Independenţă din 1877-1878 s-a numit Calea Victoriei.
Din Codrii Vlăsiei au rămas: Pădurea Pustnicu cu Mânăstirile Pustnicu şi
Pasărea, Pădurea Snagov cu Mânăstirea Snagov, Pădurea Comana cu Mânăstirea
Comana, Pădurea Râioasa, Pădurea Băneasa. În jurul oraşului Ploieşti întâlnim
pădurile: Mislea, Plopeni, Păuleşti, Parc- Bucov, Româneşti. (Alexandra
Bădicioiu, Codrii Vlăsiei se întorc.
Cotidianul, 8 iunie 2005)
Stejarul din Borzeşti. Pe
şesul Trotuşului aproape de satul Borzeşti sub privirile curioase ale unui
soare frumos de primăvară şi la umbra uriaşă a unui Stejar falnic, două tabere
de copii închipuind una oastea tătarilor condusă de Gheorghe-un tânăr chipeş cu plete negre şi ochi de mure, iar
cealaltă, oastea moldovenilor condusă de vlăstarul domnesc Ştefan-copilandrul cu plete blonde, cu ochi albaştri, gânditori,
şi cu inimă cutezătoare.
Gheorghe cu „tătarii” lui a pierdut şi a trebuit să suporte
înfrângerea... A fost legat ca un „duşman”
şi atârnat de Stejar pentru a fi spânzurat. Dar nenorocire. Tocmai atunci
s-a năpustit viforul tătărăsc care l-au făcut victimă pe copilandrul Gheorghe.
Acea confruntare copilărească avea să anticipeze peste 30 de ani o
bătălie cruntă cu hoarda tătară, câştigată şi nimicită fulgerător de Marele
Voievod Ştefan-Stejarul Moldovei, care avea să-l răzbune pe micuţul său prieten
de odinioară, de copilărie, mucenicul Gheorghe.
Cu oastea distrusă, de acelaşi Stejar atârna acum fiul hanului Mengli
Gherei de peste Volga.
(Nicu Gane, Stejarul din Borzeşti.
Ed. Cartex 2000, Bucureşti-2007, p. 146)
Codrii Cosminului. În anul
1497, regele Ioan I Albert al leşilor a invadat blânda Moldavie.
Ştefan cel Mare, Domnul Moldovei l-a aşteptat cu oastea între comunele
Voloca pe Derelui şi Valea Cosminului lovindu-l pentru poftire, nemilos şi
necruţător.
După înfrângerea ruşinoasă a polonilor, marele Ştefan a ordonat
curăţirea locului bătăliei şi cu prizonierii leşi l-a arat sădind stejari, iar
locul s-a numit în popor Dumbrava Roşie.
Din pădurea de atunci un stejar, străjer al veşniciei daco-valahe,localnicii
îl numesc binemeritat Stejarul lui
Ştefan cel Mare.
Stejarul din Valea Otăsăului.
În mirifica Ţară a Loviştei, pe porfira căreia s-a brodat vitejia şi martiriul
legendarilor Câneji, din sângele inimoşilor valahi apărători de Glie şi de
Dumnezeu, a odrăslit un arbore majestos şi falnic care, a ascuns în trunchiul
său viguros pâlpâiri serafice din sânul poporului vâlcean-plămadă de literă,
cuvânt şi artă, licăriri ale acelui areal divin încrustat cu rubinele jertfitoare
ale pustnicilor şi smeritele safire ale monahiilor pe care cad strălucirile semeţelor
frunţi de schituri şi mănăstiri, hrisoave de moşii, ranguri boiereşti, ruguri
aprinse de spiritualitate ortodoxă, fascinaţia unui sentimental şi răscolitor folclor,
înţelepciunea umorului oltean, fiorul Codrului verde, mireasma florilor şi
taina Icoanei Maicii Domnului, care
a pus temelie celebrei Mânăstiri DINTR-UN
LEMN.
Gorunul lui Horea. În anul
1784, sub Gorunul care-i va purta numele, Horea şi-a chemat fârtaţii moţi la
lupta împotriva jugului asupritor al habsburgilor.
Horea, Cloşca şi Crişan au biruit, dar Împăratul a cerut pace simulând
încheierea unui tratat, pentru a trăda. Guvernatorul Transilvaniei, consilierul
Mariei Tereza, evreul Samuel Brukenthal a înfrânt răscoala moţilor pregătind
cea mai cruntă şi sălbatică răzbunare asupra capilor răscoalei: arderea pe tron
înroşit, tragerea pe roată, sfârtecarea trupurilor în piaţă şi răspândirea lor
pe la răscruci pentru înfricoşarea urmaşilor.
Gorunul lui Horea în vârstă de peste 400 de ani cu grosimea de 9 m
străjuieşte satul Ţebea din Hunedoara. Lângă el la 15 m nord stă de veghe Avram Iancu-Tribunul moţilor.
Din ultima creangă a Gorunului ruptă de furtuna din 2005, s-a făcut Crucea lui Horea de 1,8m aşezată lângă
mormântul lui Iancu în Panteonul Moţilor, unde şi Regina Maria şi regele Ferdinand au plantat câte un gorun.
Teiul lui Eminescu. În Parcul
Copou din Iaşi trăieşte un tei argintiu în vârstă de cca. 540 de ani din vremea
Marelui Ştefan, dar este asociat ca dăinuire istorică cu Luceafărul Eminescu.
Pădurea de argint şi Codrii de
aramă.
Pădurea de argint este o pădure
seculară de mesteceni din preajma Mânăstirii Văratecului, care mai păstrează
paşii Poetului nepereche, unde inspirat a scris versurile de aur din Călin...
„De
treci codri de aramă, de-departe vezi albind/ Ş-auzi mîndra glăsuire a pădurii
de argint./ Acolo, lîngă izvoară, iarba pare de omăt,/ Flori albastre tremur
ude în văzduhul tămîiet. (Mihai Eminescu, Călin... )
Codrii de aramă au fost surprinşi de Eminul nostru într-o plimbare
meditativă de creaţie, toamna când Gorunii au culoarea de foc, arămie. În
aceşti Codrii s-a aprins şi marea dragoste a Luceafărului pentru Muza şi
frumoasa poetesă, domniţa Veronica Micle.
Pe urmele lui Eminescu au mai păşit: Vlahuţă, Hogaş, Regina Maria ş.a.
Gorunul lui Zian Arsenie Boca.
La 10 Mai 1929, promoţia de absolvenţi a Liceului Naţional Ortodox-Avram Iancu din Brad în frunte cu
dirigintele, profesorul Candid Ciocan hotărăsc plantarea unui puiet de stejar.
Toţi au participat, dar şi toţi au hotărât ca stejarul plantat să poarte numele
şefului de promoţie, adică Gorunul lui
Zian... El s-a dezvoltat frumos, ca un simbol al vigorii, al trăiniciei, al
frumuseţii, al înălţimii idealului spiritual-moral pe care educatorii noştri ni
le-au insuflat, ca să facă din noi caractere tari, puternice, personalităţi
proeminente în slujba patriei şi neamului.” (Romulus Neag, Părintele Arsenie Boca în Alma Mater
Zarandensis, „Gândirea”, Serie nouă, anul VI, nr. 5-6/ 1997, p. 29)
Pădurea Dobrina-Huşi. Pădurea
Dobrina este Codrul care freamătă de Doine
şi Legende, care-şi pune mantia de April peste brocardul regal al
Primăverii, unde rapsozii augustei naturi concertează madrigal după madrigal,
fior după fior, încântare şi splendoare şi Dumbrava
Verde în care s-a aprins flacăra
dacoromânismului creştin în inimile înflăcărate sincere şi curajoase ale unui
grup de liceeni puri ca floarea de păpădie, viitori naţionalişti eroi şi
martiri.
Pădurea Tâncăbeşti. Pădurea
Tâncăbeşti şi-a tocmit Troiţă de Altar, sfinţit cu sângele curat al Celor 13
bravi Eroi-Martiri-Călăuzitori ai Neamului dacoromân, ai Bisericii
Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi ai Preacuratei Sale Maici Maria
Vlaherna-Carpatina.
Pădurea Verde. Pădurea Verde
din Timişoara se leagă faimos de Rezistenţa Anticomunistă din Banat, locul unde
securitatea timişoreană îi executa pe partizanii prinşi, întemniţaţi prin
proces de condamnare, dar samavolnic scoşi din temniţe, omorâţi şi aruncaţi în
gropi comune.
La 2 August 1949, partizanii condamnaţi la închisoare: Aurel
Vernichescu, Gh. Popovici, Th. Ungureanu, Gh. Smultea, Petre Puşchiţă, N.
Ghimboaşe, Micluţ şi Gh. Luminosu, au fost luaţi din închisoare, executaţi în
Pădurea Verde şi aruncaţi într-o groapă comună.
Pe o colină la marginea Pădurii
Verde a fost amplasată o Troiţă din lemn în 1990, iar în 2000 deţinuţii
politici supravieţuitori au ridicat un obelisc înconjurat simbolic de „masa tăcerii” cu scaune de piatră.
În 2014, Primăria Timişoarei a reabilitat monumentul înconjurându-l cu 43 de plăci de granit negru pe care au
scris numele membrilor grupurilor de rezistenţă anticomunistă, a celor
executaţi în Pădurea Verde şi a celor care au murit în urma torturilor prin
diferitele închisori (www.activenews.ro/
Timişoara-Omagiu-adus-deţinuţilor-politici)
Pădurea sculptată a Cimitirului
vesel-Săpânţa. Acolo este locul de revelaţie şi fascinaţie unde omul
creştin ortodox reprezentat de artistul popular nu-şi manifestă cu ostentaţie
credinţa, ci ca pe ceva propriu, firesc, natural, românesc, hâtru, precum
aerul, lumina, cântecul, ruga, vinul, apa şi umorul spre zâmbetul multora.
Mânăstirea Măgura Ocnei-situată
în mijlocul pădurii băcăoane de o frumuseţe răpitoare, pe platoul Măgurei cu
altitudinea de 505 m. În regimul concentraţionar a funcţionat ca penitenciar- sanatoriu TBC. Aici deţinuţii
politici naţionalişti-creştini au creat Ordinul
mistic ortodox al purităţii prigoniţilor, devenind un Rug Aprins al Sfinţilor
Închisorilor: Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide, Arhim. Gherasim Iscu, Constantin
Oprişan, Gheorghe Jimboiu, Marin Naidim, Gheorghe Calciu, arhim. Justin Pârvu, arhim.
Arsenie Papacioc, pr. Ilie Imbrescu, pr. Ilarion Felea, Dr. Ion Banea, Nicoleta
Nicolescu, Ecaterina Gâţă, Aspazia Oţel Petrecu, Alecu Cantacuzino, Alecu
Ghica, George Manu, Traian Trifan, Petre Ţuţea, pr. Dimitrie Bejan, pr. Dumitru
Stăniloae, Theodor M. Popescu, Radu Gyr, Vasile Blănaru-Flamură, Ionel Zeană, Virgil
Mateiaş, Virgil Maxim, Petru Baciu, Vasile Voiculescu, Demonstene Andronescu,
Nichifor Crainic, Ernest Bernea, pr. Vasile Ţepordei, pr. Sergiu Roşca, Ieroschimonahul
Nil Dorobanţu, Maica Teodosia-Laţcu, Maica Mihaela Portase, Maica Mihaela
Iordache ş.a.
Muntele Rarău adăposteşte în braţele sale
largi poiana Sihăstriei, unde Voievodul Petru Rareş a ridicat Mânăstirea Rarău-una dintre cele mai
frumoase mânăstiri din Ţara Dornelor, ce l-a avut între stareţi pe celebrul
scriitor, poet mistic, pătimitor, mărturisitor şi martir-iniţiatorul Rugului Aprins, ieroschimonahul Daniil
Sandu Tudor.
Sfânta Troiţă se află la distanţă egală dintre mânăstirile Rarău şi
Sihăstria Rarăului.
Mânăstirea Sihăstria Rarăului sau
Poiana Maicii Domnului simbolizează
frumuseţea chipului monahal ortodox român în care se oglindeşte sublima
frumuseţe a Fecioarei Maria.
Din obştea slujitorilor se desprinde ca un Brad falnic ce nu se îndoaie,
stareţul-arhimandrit Ioan-Ilarion Neagoe
pe care am avut cinstea să-l cunosc şi să-l preţuiesc cu deosebită înflăcărare
ca pe ucenicul Maicii Domnului şi al stareţului Daniil Tudor.
Pădurea Muntelui Polovragi cu
Mânăstirea Polovragi-Perla Gorjului
înconjurată de cer, dragoste, apă şi pământ. Într-o zi de pelerinaj, ieşeam din
Peştera Polovragi a lui Zamolxe mergând spre mânăstire. Chiar la ieşirea din
peşteră m-a întâmpinat un corb care a croncănit şi m-a condus pe drumul
mânăstirii aşezându-se într-un Stejar secular de pe vremea lui Vlad Ţepeş.
Corbul face parte din heraldica noastră voievodală şi regală, pentru care am o
deosebită preţuire. M-am urcat pe o creangă la circa 3 m sub el şi nu s-a
mişcat.
Ne-am salutat, ne-am fotografiat, apoi am coborât. M-a însoţit
croncănind pe deasupra până în curtea mânăstirii, după care s-a îndepărtat: „Totul, de la împletitura albului cu verdele
până la unirea pământului cu cerul, prin Muntele Athos pictat în pridvorul
bisericii, absolut totul la Mânăstirea Polovragi îţi aminteşte de acel Rai...”
(Oltenia de lângă Cer- Editura
Mitropolia Olteniei, Craiova-2006)
Pădurea Muntelui Oslea
îmbrăţişează ilustra Mânăstire Tismana
cu spiritul Domnului Tudor, al Maicii stareţe Tatiana Răduleţ şi al lui George
Coşbuc cu celebrul foişor de creaţie de la poalele ei. Vecinul Vârfului Oslea
este Muntele Cioclovina, care păstoreşte multe peşteri de pe vremea dacilor,
precum şi cele două schituri Cioclovina de Sus şi Cioclovina de Jos. Singura vină a Muntelui şi a pădurii sale este
frumuseţea de basm şi avântul apropieri de Cer:
„Toate mănăstirile noastre,
splendide monumente ale geniului nostru artistic, au fost aşezate în locuri
chibzuit alese după criteriul frumuseţii, dar niciuna într-un cadru atât de
romantic ca Tismana, cea dintâi ctitorie voievodală din ţara noastră, împreună
cu Cozia... Natura ştie să imprime un sentiment al sublimului mai puternic
decât opera de artă. Iar sublimul splendorilor de la Tismana e calm şi vital
fiindcă peisajul e lipsit de tragicul turburător al stâncilor abrupte şi al
prăpăstiilor dure. Acelaşi sublim îl trăieşti dacă urci poteca spre muntele Oslea,
care domină mănăstirea.” (Nichifor Crainic, Sfântul Nicodim şi Mănăstirea Tismana. Amintiri din Oltenia. Ed
Floare Albă de Colţ, Bucureşti-2015, p. 43, 48)
Pădurea de la poalele Muntelui Buila-Vânturariţa, din
masivul Căpăţânii, este straja Mânăstirii
Arnota, de unde ctitorul Voievod
Matei Basarab privea cu un ochi spre Severin şi cu celălalt până la Marea cea
Mare. În apropiere se află schitul Pahomie
legat de ieromonahul Iosaft-care a avut un rol deosebit în luptele Rezistenţei
Anticomuniste din zona Arnota. „Schitul spunea
nobilul profesor Gh. Boldur a avut un rol
extraordinar în sinteza dintre credinţa creştină strămoşească şi rezistenţa
armată anticomunistă.” (Gh. Boldur-Lăţescu, Genocidul comunist în România, vol. II, Bucureşti-1994, p. 92)
Pădurea Muntelui Frăsinei cu
Cele Şapte Coline-la sânul căruia se încălzeşte celebra ctitorie modernă a
Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica-Mânăstirea
Frăsinei.
Pe locul secularelor schituri de lemn, cu faimosul cimitir sacru, unde
monahi îmbunătăţiţi duhovniceşte şi-au cioplit în trunchiuri de copaci locuri
de veci. Înainte de obştescul sfârşit călugării se aşezau în picioare, în rugă
în scorburile copacilor, apoi adormeau cu psalmii de mulţumire Bunului
Dumnezeu, intrând astfel în nemurire ca Vlăstari ai Pomului vieţii.
Am avut bucuria cerească să-l cunosc pe marele monah isihast, scriitor
Ghelasie Gheorghe, cu care m-am împărtăşit deseori ca sub forma unei
amplitudini mistice copleşitoare.
În mica Dumbravă, străjuită de cireși sălbatici și nuci, a parcului meu din arealul Răzăşoaei unde stăpânesc
un corp de pădure numit Codrul Răzeşoaiei, pădurea cea mare se întinde până la
poalele Mânăstirii Neamţ, am plantat:
Trandafirul Sf. Fecioare Maria, Leandrul Apostolului Andrei, Bradul lui Corneliu,
Bradul lui Şaguna, Bradul lui Zian Boca, Bradul lui Nil Dorobanţu, Bradul lui Radu Gyr, Bradul lui Pan Vizirescu, Bradul Mariei Cantemir, Bradul lui Aurel State, Bradul lui Andrei Ciurunga, Bradul părintelui Dimitrie Bejan, Gutuiul lui
Păstorel Teodoreanu, Salcâmul lui
Bălcescu, Pinul lui George Coşbuc, Pinul lui Vasile Băncilă, Bradul lui Valeriu Gafencu, Bradul lui Nae Ionescu, Bradul lui Mircea Vulcănescu, Bradul monahului Atanasie Ştefănescu,Bradul lui Artur Silvestri, Salcâmul lui Mihai Viteazul, Salcâmul lui
Tudor Vladimirescu, Bradul lui
George Manu, Bradul lui Gheorghe
Cantacuzino, Gutuiul Mariei Tănase,
Alunul lui Iancu Jianu, Zarzărul lui Marin Sorescu, Trandafirul Mariei Lătăreţu, Teiul Ioanei Radu, Nucul
lui Petre Ţuţea, Nucul lui Ernest Bernea, Teiul lui Eminescu, Bradul lui Ioan Ianolide,
Bradul lui Amza Pelea, Leandrul Cuvioasei Parascheava
şi cel mai recent, ieri, în ziua cinstirii Cuvioasei Maice Parascheava,
Gorunul Reginei Maria.
Sufletul Pădurii creşte în om, făcând să vibreze în el tainele
cuvântului, luminii şi cântului.
În fiecare adâncitură de gând se leagănă o inocentă rămurică.
În fiecare cuvânt ales se preling şoaptele unei crengi şi mireasma unei
flori.
În fântâna faptelor tale se răsfrâng ca într-o icoană cerul şi corola
unui falnic stejar.
STEJARUL
„A mai rămas de vorbă cu păstorii,/ Pe câmpul gol, stejarul solitar,/
Bătrânii spun că poartă-n el istorii/ şi că-i demult stăpân pe-acel hotar.//
S-a năpustit asupra lui furtuna/ Şi-l scutură cu sete de păgân,/ Îl bombardează
trăsnetele-ntr-una/ Şi răni adânci pe trupul lui rămân.// Îl bate crunt cu bice
lungi de ploaie/ Şi urlă peste el văzduhul tot,/ Iar vânturile-l rup, dar nu-l
îndoaie/ Şi-i muşcă de mânie câte-un ciot.// Se pare a fi acum la o răscruce/
Dar norii sparţi aleargă şi s-adun,/ Iar cerul îi trimite să-l usuce, Buchetul
lui de raze cald şi bun.” (Virgil Mateiaş, Drumeţule, opreşte-te şi vezi... Ed. Eminescu, Bucureşti-1999.
(Poezia a fost scrisă pe 12 septembrie 1954, la Securitatea Braşov în
celula 12)
Duminică 15 Octombrie-2017, Brusturi-Neamţ.
+Sf. Mc. Luchian, Savin, Vars, Eftimie cel Nou.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu