SINGURATATEA - Arhiepiscopul
Iustinian Chira
„Nu va voi
lasa singuri” – zice Domnul. Ce cuvânt mare si sfânt, mai ales în timpurile
noastre, când nenumarati oameni se simt singuri, se plâng de singuratate; sunt
în mijlocul multimii, dar se simt singuri; sunt printre prieteni multi, însa de
multe ori se simt singuri. Un om care-l are pe Dumnezeu niciodata nu este
singur. Singuratatea nu-l omoara ci, dimpotriva, îl face fericit. În
singuratate el poate sa se simta într-o atmosfera mai potrivita, unde sa se
gândeasca mai profund la Tatal nostru cel Ceresc, unde se poate ruga mai
linistit, unde poate sa-si desfasoare gândurile, sa urce cu ele pâna la
Dumnezeu. Toti Sfintii au iubit singuratatea si pustia; nu pentru ca au fugit
de societate, ci pentru ca acolo se întâlneau cu Dumnezeu.
Arhiepiscopul Iustinian
Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega,
Cluj-Napoca, 2009, p. 118-119
”Doar prin credinţă aflăm ceea ce este dincolo de înţelegerea noastră – prin credinţă şi nu prin cercetare sau prin puterea cunoaşterii. Atunci când puterea Duhului Sfânt intră în suflet, atunci sufletul „învaţă prin Duh” ” Sfantul Iustin Popovici
Taina cunoaşterii
”O inimă
curată şi o minte curată dau naştere la cunoaşterea pură. Organele cunoaşterii,
atunci când sunt curăţite, vindecate şi îndreptate spre Dumnezeu, oferă o
cunoaştere pură şi sănătoasă a lui Dumnezeu şi, atunci când sunt îndreptate
către creaţie, oferă o cunoaştere pură şi sănătoasă a creaţiei. După
învăţăturile Sfântului Isaac Sirul, există două feluri de cunoaştere: cea care
precede credinţa şi cea care se naşte din credinţă. Cea dintâi este cunoaşterea
naturală şi implică discernământul binelui de rău. Cea de-a doua este
cunoaşterea duhovnicească şi reprezintă „simţirea tainelor”, „simţirea a ceea
ce este tainic”, „contemplarea nevăzutului”, Există, de asemenea, două feluri
de credinţă: cea dintâi vine prin auzire şi este confirmată şi dovedită de cea
de-a doua „credinţa contemplaţiei”, „credinţa care este fondată pe ceea ce a
fost văzut”. Pentru a dobândi cunoaşterea duhovnicească, omul trebuie mai întâi
eliberat de cunoaşterea naturală.
Aceasta este
lucrarea credinţei. Doar prin credinţă vine la om acea „putere necunoscută”
care îl face capabil de cunoaştere duhovnicească.
Dacă omul
îşi îngăduie să fie prins în păienjenişul cunoaşterii naturale îi va fi mai
greu să se elibereze de ea decât să rupă nişte cătuşe de fier, iar viaţa sa
este trăită „pe ascuţişul săbiei”.
Atunci când
omul începe să meargă pe calea credinţei, trebuie să dea deoparte o dată pentru
totdeauna vechile sale metode de cunoaştere, fiindcă credinţa îşi are propriile
sale metode. În acest fel, cunoaşterea naturală încetează iar cea duhovnicească
îi ia locul. Cunoaşterea naturală este opusă credinţei, fiindcă credinţa şi tot
ceea ce vine din credinţă reprezintă, „distrugerea legilor cunoaşterii” – nu a
celei duhovniceşti, ci a cunoaşterii naturale. Principala trăsătură a cunoaşterii
naturale este abordarea ei prin examinare şi experimentare. Aceasta este în
sine „un semn de nesiguranţă în ceea ce priveşte adevărul!”.
Credinţa,
dimpotrivă, urmează un mod de gândire curat şi simplu, care este foarte departe
de orice fel de examinare metodică şi de orice înşelăciune. Aceste două căi
merg în direcţii opuse. Casa credinţei înseamnă „gânduri copilăreşti şi
simplitatea inimii”, fiindcă este scris: „Slăviţi-L pe Dumnezeu în simplitatea
inimii” (Col. 3, 22) şi „De nu vă veţi întoarce şi nu veţi fi ca pruncii, nu
veţi intra în împărăţia cerurilor” (Matei 18, 3). Cunoaşterea naturală este
opusă atât simplităţii inimii, cât şi simplităţii gândirii. Această cunoaştere
lucrează doar în cadrul limitelor naturii, „dar credinţa îşi are propria sa cale
dincolo de natură”. Cu cât omul se dedică mai mult căilor cunoaşterii naturale,
cu atât mai mult este cuprins de teamă şi cu atât mai puţin se poate elibera de
ea.
Dar dacă
merge pe calea credinţei, el este de îndată eliberat şi, „în calitate de fiu al
lui Dumnezeu, el are puterea de a se folosi liber de toate lucrurile”. „Omul
care iubeşte această credinţă acţionează ca Dumnezeu, folosind toate lucrurile
create”, fiindcă credinţei i se dă puterea „de a fi asemenea lui Dumnezeu în
realizarea unei noi creaţii”. Stă scris: „Tu doreşti şi toate lucrurile îţi
stau dinainte” (cf. Iov 23, 13 LXX). Credinţa poate adesea „să nască toate
lucrurile din nimic”, în vreme ce cunoaşterea nu poate face nimic „fără
ajutorul materiei”.
Cunoaşterea
nu are nici o putere asupra naturii, dar credinţa are o astfel de putere.
Înarmaţi cu
credinţa, oamenii au intrat în foc şi au stins flăcările, nefiind atinşi de
ele. Alţii au umblat pe ape ca pe uscat. Toate aceste lucruri sunt „mai presus
de fire”; ele stau împotriva căilor cunoaşterii naturale şi le arată
deşertăciunea.
Credinţa „se
mişcă deasupra naturii”. Căile cunoaşterii naturale au cârmuit lumea timp de
mai bine de 5000 de ani, iar omul nu a fost în stare „să-şi înalţe privirea de
la pământ şi să înţeleagă puterea Creatorului său” până când „credinţa noastră
s-a ivit şi ne-a eliberat de umbrele lucrărilor acestei lumi” şi de o minte
fragmentată. Celui ce are credinţă „nu-i va lipsi nimic”, iar atunci când nu
are nimic „el posedă toate lucrurile prin credinţă”, aşa cum este scris: „Şi
toate câte veţi cere, rugându-vă cu credinţă, veţi primi” (Matei 21, 22); şi de
asemenea: „Domnul este aproape. Nu vă împovăraţi cu nici o grijă” (Filip 4, 6)
. Legile naturale nu există pentru credinţă. Sfântul Isaac subliniază acest
lucru cu foarte mare tărie: „Toate sunt cu putinţă celui ce crede” (Marcu 9,
23), fiindcă „la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă”
(…) Direct sau indirect, omul este limitat la
simţurile sale şi nu îndrăzneşte să treacă dincolo de ele. Oricum, după Sfântul
Isaac, această cunoaştere naturală, nu este greşită. Ea nu trebuie respinsă.
Credinţa este însă mult superioară acesteia.
Această
cunoaştere trebuie condamnată doar în măsura în care, prin feluritele mijloace
pe care le întrebuinţează, se întoarce împotriva credinţei. Dar când această
cunoaştere „se uneşte cu credinţa, devenind una cu ea, îmbrăcându-se în
gândurile sale arzătoare”, atunci când ea„dobândeşte aripile nepătimirii”,
atunci, folosind alte mijloace decât cele naturale, ea se înalţă de la pământ
„în împărăţia Creatorului ei”, în supranatural. Această cunoaştere este atunci
realizată prin credinţă şi primeşte puterea de „a se ridica pe înălţimi”, de
a-L vedea pe Cel ce se află dincolo de orice putere perceptivă şi „de a vedea
strălucirea de neînţeles pentru minte şi de a se bucura de cunoaşterea
fiinţelor create”. Cunoaşterea este nivelul de la care un om se suie pe culmile
credinţei. Atunci când ajunge pe aceste culmi, nu mai are nevoie de ea, căci
este scris: „Pentru ea în parte cunoaştem… Dar când va veni ceea ce este
desăvârşit, atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa” (I Cor. 13, 9-10).
Credinţa ne descoperă acum adevărul desăvârşirii, ca şi cum s-ar afla dinaintea
ochilor noştri. Doar prin credinţă aflăm ceea ce este dincolo de înţelegerea
noastră – prin credinţă şi nu prin cercetare sau prin puterea cunoaşterii.
Faptele
credincioşiei sunt: postul, milostenia, privegherile, curăţia trupească,
dragostea de aproapele, smerenia inimii, iertarea păcatelor, meditarea asupra
bunătăţilor cereşti, studierea tainelor Sfintei Scripturi, ocuparea minţii cu
lucrurile mai înalte – acestea şi toate celelalte virtuţi sunt trepte prin care
sufletul se înalţă spre cele mai înalte nivele ale credinţei.
(…) Atâta
vreme cât omul se află în trup, el trece de la o treaptă de cunoaştere la alta.
El are
ajutorul harului, dar este împiedicat de către diavoli, „fiindcă el nu este cu
totul liber în această lume nedesăvârşită”. Fiecare lucrare a cunoaşterii
constă „din efort şi statornică făptuire”, dar lucrarea credinţei „nu constă
numai din fapte”, ci şi din gânduri duhovniceşti şi din curăţia sufletului, iar
acest lucru este deasupra simţurilor. Fiindcă credinţa este mai subtilă decât
cunoaşterea, aşa precum cunoaşterea este mai subtilă decât simţurile. Toţi
sfinţii care au ajuns la o astfel de viaţă „se bucură prin credinţă de
bucuriile unei vieţi care este deasupra firii”. Această credinţă se naşte în
suflet prin lumina harului care „prin mărturia minţii sprijină inima încât
aceasta să nu poată fi nesigură în nădejde, într-o nădejde care este foarte
îndepărtată de orice îndoială”. Această credinţă are „ochi duhovniceşti” care
percep „tainele ascunse în suflet, comori ascunse ce sunt tăinuite de ochii
fiilor care cugetă la cele trupeşti”, dar sunt descoperite de către Duhul Sfânt,
Care este primit de către ucenicii lui Hristos (cf. Ioan 14, 15-17). Duhul
Sfânt este „sfânta putere” care sălăşluieşte în omul lui Hristos, ferindu-i şi
apărându-i sufletul şi trupul de rău. Această forţă nevăzută este percepută cu
ochii credinţei de cei ale căror minţi sunt luminate şi sfinţite. Ea este
cunoscută sfinţilor „din experienţă”.
Pentru a
explica totuşi mai limpede taina cunoaşterii, Sfântul Isaac oferă mai departe
definiţiile atât a cunoaşterii, cât şi a credinţei. „Cunoaşterea care se preocupă
de cele văzute şi de cele senzoriale se numeşte naturală; cunoaşterea care se
preocupă de cele duhovniceşti şi netrupeşti se numeşte duhovnicească, fiindcă
ea îşi primeşte percepţiile prin duh şi nu prin simţuri. Cunoaşterea care vine
prin puterea dumnezeiască se numeşte suprafirească. Ea este incognoscibilă şi
este superioară cunoaşterii”. „Sufletul nu primeşte această contemplaţie de la
materia care este în afara lui”, aşa cum se întâmplă cu cele două feluri de
cunoaştere… ci ea vine pe neaşteptate de la sine ca un dar nematerial, cuprins
în sine însuşi, după cuvintele Mântuitorului: „Împărăţia lui Dumnezeu este
înlăuntrul vostru” (Luca 17, 21). Nu are nici un rost să-i aştepţi apariţia sub
vreo formă exterioară, fiindcă ea nu vine „în chip văzut” (Luca 17, 20).
Cea dintâi
cunoaştere vine „dintr-un permanent studiu şi din dorinţa de a învăţa. Cea de-a
doua vine dintr-un mod de viaţă cuviincios şi prin păstrarea credinţei. Cea
de-a treia vine doar din credinţă, dar acum cunoaşterea este îndepărtată,
activitatea încetează, iar simţurile devin de prisos”.
Pentru
tainele Duhului „care sunt mai presus de cunoaştere şi nu sunt înţelese nici de
simţurile trupeşti şi nici de forţele raţionale ale minţii, Dumnezeu ne-a
dăruit o credinţă prin care noi ştim doar că aceste taine există”.
Mântuitorul
numeşte venirea Mângâietorului „darul descoperirii tainelor Duhului” (cf. Ioan
14, 16-26) şi se observă deci că desăvârşirea cunoaşterii duhovniceşti constă
„în dobândirea Duhului, aşa cum s-a întâmplat Apostolilor”. „Credinţa este poarta
către descoperirea tainelor. Aşa precum ochii trupeşti văd lucrurile materiale,
la fel credinţa priveşte cu ochii duhovniceşti asupra a ceea ce este ascuns”.
Atunci când un om trece prin poarta credinţei, Dumnezeu îl conduce către
„tainele duhovniceşti şi deschide marea înţelegerii sale”.
Toate
virtuţile au un rol precis în această cunoaştere duhovnicească, fiindcă ea este
rodul practicării virtuţilor.
Credinţa
„naşte teama de Dumnezeu”, iar din această teamă de Dumnezeu se naşte pocăinţa
şi practicarea virtuţilor, care ea însăşi dă naştere la cunoaşterea
duhovnicească. Această cunoaştere „ce vine dintr-o îndelungată experienţă şi
practicare a virtuţilor este plăcută” şi îi conferă omului o mare putere.
Principalul fundament al cunoaşterii duhovniceşti este un suflet sănătos, un
organ sănătos al cunoaşterii. „Cunoaşterea este rodul unui suflet sănătos”, în
vreme ce un suflet sănătos este urmarea unei îndelungate practicări a
virtuţilor evanghelice. „Sufletul sănătos” aparţine celor desăvârşiţi şi doar
lor li se oferă cunoaşterea. Este foarte greu şi adesea imposibil să exprimi în
cuvinte taina şi
natura
cunoaşterii. În domeniul gândirii umane nu există nici o definiţie care s-o
poată explica pe de-a-ntregul. De aceea, Sfântul Isaac oferă numeroase definiţii
cunoaşterii. El este permanent preocupat de această problemă, iar aceasta stă
dinaintea ochilor acestui Sfânt ascet ca un mare şi arzător semn de întrebare.
Sfântul ne oferă răspunsuri din bogata şi binecuvântata sa experienţă,
dobândită printr-o lungă şi grea asceză. Dar cel mai adânc şi cel mai complet
răspuns este cel oferit de către Sfântul Isaac sub forma unui dialog:
„– Ce este
cunoaşterea?
– Trăirea
vieţii veşnice.
– Şi ce este
viaţa veşnică?
–
Înţelegerea tuturor lucrurilor în Dumnezeu. Căci dragostea vine prin
înţelegere, iar cunoaşterea lui Dumnezeu este stăpână peste toate dorinţele.
Pentru inima care dobândeşte această cunoaştere, orice plăcere care există pe
pământ este fără rost, fiindcă nimic nu se poate compara cu bucuria cunoaşterii
de Dumnezeu”.
Cunoaşterea
este, deci, biruinţă asupra morţii, legătura acestei vieţi cu viaţa nemuritoare
şi unirea omului cu Dumnezeu. Actul însuşi de cunoaştere abordează nemurirea,
fiindcă doar prin cunoaştere omul depăşeşte limitele subiectivului şi intră în
zona transsubiectivului. Iar atunci când obiectul transsubiectiv este Dumnezeu,
atunci taina cunoaşterii devine taina tainelor şi enigma enigmelor. O astfel de
cunoaştere este o ţesătură mistică lucrată pe războiul de ţesut al sufletului
de către omul care este unit cu Dumnezeu.
Pentru
cunoaşterea umană, problema cea mai importantă este cea a adevărului.
Cunoaşterea
poartă în sine o atracţie irezistibilă spre taina infinită, iar această foame
de adevăr care este în firea cunoaşterii umane nu este niciodată satisfăcută
până când Adevărul absolut şi veşnic nu va deveni substanţa cunoaşterii umane –
până când cunoaşterea, în propria sa percepţie de sine, nu dobândeşte
perceperea lui Dumnezeu, şi în propria sa cunoaşterea de sine nu ajunge la
cunoaşterea lui Dumnezeu. Dar acest lucru este dăruit omului doar de către
Hristos, Dumnezeul-Om, Cel care este singura întrupare şi personificare a
adevărului celui veşnic în lumea realităţilor omeneşti.
Atunci când un om L-a primit pe Dumnezeul-Om
în sine, ca suflet al sufletului său şi ca viaţă a vieţii sale, atunci omul
acela este mereu plin de cunoaşterea adevărului veşnic. Ce este adevărul?
Sfântul
Isaac răspunde astfel: „Adevărul este percepţia lucrurilor pe care o dăruieşte
Dumnezeu”. Cu alte cuvinte, percepţia lui Dumnezeu este adevărul. Dacă această
percepţie exista într-un om, el nu numai că posedă, dar şi cunoaşte adevărul.
Dacă el nu are această percepţie, atunci adevărul nu există pentru el.
Un astfel de
om se poate afla mereu în căutarea adevărului, dar unul ca acesta nu-l va afla
niciodată până când nu ajunge la perceperea lui Dumnezeu, întru care se află
atât percepţia, cât şi cunoaşterea adevărului.
Doar omul
care-şi restabileşte şi îşi transformă organele sale de cunoaştere prin
practicarea
virtuţilor ajunge la percepţia şi cunoaşterea adevărului. Pentru unul ca
acesta, credinţa şi cunoaşterea şi tot ceea ce le însoţeşte reprezintă un tot
(întreg) organic şi indivizibil. Ele împlinesc şi sunt împlinite una prin
cealaltă, şi fiecare o confirmă şi o susţine pe cealaltă. „Lumina minţii dă
naştere credinţei” spune Sfântul Isaac, „iar credinţa dă naştere la mângâierea
nădejdii, nădejde care întăreşte inima”.
Credinţa
este luminarea înţelegerii. Când înţelegerea este umbrită, atunci credinţa se
ascunde şi teama predomină, dând deoparte nădejdea. Credinţa, care scaldă
înţelegerea în lumină, eliberează omul de mândrie şi îndoială şi este cunoscută
drept „cunoaştere şi manifestare a adevărului”. Sfânta cunoaştere vine dintr-o
viaţă sfântă, dar mândria întunecă acea sfântă cunoaştere. Lumina adevărului
creşte şi descreşte după modul de viaţă al omului.
Grozave
ispite se abat asupra celor ce caută să ducă o viaţă duhovnicească.
Credinciosul
trebuie să treacă prin mari suferinţe şi necazuri pentru a ajunge la cunoaşterea
adevărului. O minte tulbure şi gândurile haotice sunt rod al unei vieţi
dezordonate, iar acestea întunecă sufletul. Când patimile sunt alungate din
suflet cu ajutorul virtuţilor, când „perdeaua patimilor este retrasă de pe
ochii minţii, atunci mintea poate percepe slava celeilalte lumi”.
Sufletul
sporeşte cu ajutorul virtuţilor, mintea este întărită în adevăr şi devine de
neclintit,
„încinsă pentru a înfrunta şi a ucide orice patimă”.
Eliberarea
de patimi vine o dată cu răstignirea atât a intelectului cât şi a trupului.
Acest lucru îl face pe om capabil de a-L contempla pe Dumnezeu.
Mintea este
răstignită atunci când gândurile necurate sunt alungate din ea, iar trupul
atunci când patimile sunt stârpite. „Un trup dedat plăcerilor nu poate fi
sălaşul cunoaşterii lui Dumnezeu”. Adevărata cunoaştere – „descoperirea
tainelor” – este atinsă cu ajutorul virtuţilor”, şi aceasta este „cunoaşterea
care mântuieşte”. Principala trăsătură şi „dovadă””a acestei cunoaşteri este
smerenia. Atunci când mintea „se află în sfera cunoaşterii adevărului”, atunci
orice îndoială dispare şi o mare pace şi linişte pogoară asupra sa. Această
pace a minţii se numeşte „sănătate desăvârşită”. Atunci când puterea Duhului
Sfânt intră în suflet, atunci sufletul „învaţă prin Duh”.
În filosofia
Sfântului Isaac, problema naturii cunoaşterii devine o problemă etică şi
ontologică care, în ultimă instanţă, este socotită a fi problema personalităţii
umane. Natura şi caracterul cunoaşterii depind ontologic, moral şi gnoseologic
de constituţia persoanei umane şi, mai ales, de constituţia şi starea organelor
sale de cunoaştere. În persoana credinciosului, cunoaşterea, din propria sa
natură, se transformă în contemplaţie.”
Sfantul Iustin
Popovici, ”Credinţa ortodoxă şi Viaţa în Hristos” – Capitolul ”Teoria
cunoasterii la Sfantul Isaac Sirul”
Sursa: ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu