Radu Satcău, Melbourne 2015
Filmul „Drumul nostru” desfăşoară
în faţa ochilor un spaţiu şi un timp aproape oniric, Ciudanoviţa şi împrejurimi
devenind, sub camera de filmat a realizatorului Ben Todică, un topos echivalent
cu Macondo-ul marquesian ori faulkneriene oraşe imaginare.
Autorul e parte din lumea
diegetică, participant activ la dialoguri, voce din off, comentator prin text
subtitrat, parte din amintirile altora, personaj gata să evoce fapte, oameni,
întâmplări, subiect al prezentului narativ
şi al trecutului personal.
Comentariul muzical al unor
imagini de arhivă pare să elogieze activismul de altădată al unor locuri care
nu mai sunt ce au fost... un film călătorie, evocator de dureri şi răni
personale şi sociale necicatrizate încă; mai mult, marasmul prezentului pare să
domine vechiul complex urban al unei foste prospere mine de uraniu; numele
muntelui Golgota sugereză şi el chin, suferinţă, nedreptate. Dar printre toate
răzbate viaţa, cu evenimentele ei mai mărunte, viaţa care trebuie să reziste,
să continue, legându-se de o piatră, de un brad, sau de altă viaţă.
Din când în când versuri
nostalgice sunt insertate, ca şi secvenţa intrării locomotivei cu aburi în gara
Ciudanoviţa, marcând timpul şi erodarea lucrurilor. Soarta şi ironia ei se
insinuează sau umplu ecranul lăţindu-se violent în imagine, re-aranjând
straturi de istorie.
Ruine, povestiri, anii 60’ şi
salariile lor exorbitante, puse împreună cu prezentul derizoriu, improvizat pe
ce a mai rămas; copii crescând în acest context, jucându-se pe săniile iernii;
părelnic întâmplătoare, naraţiunea adună aluviunile într-un întreg care, în
final, continuă să vorbească prin întrebări despre destin şi adaptare, despre
condiţia vieţii oamenilor de aici, cât şi despre destin ca atare.
Mici amănunte sau mari contexte
istorico-sociale sunt încrustate în ridurile unui personaj sau altul, sau în
tăceri expresive. Filmul redă demnitatea unor oameni înghiţiţi lent de gaura
neagră a timpului istoric, stând mărturie împotriva uitării ca un refuz de a-şi
renega originea.
Iarna prezentului narativ devine
anotimp semnificativ, ca un timp de odihnă, reculegere şi recuperare. Între
toamnă şi primăvară, între apus şi est, dimensiunea românească spaţio-temporală
diegetică supravieţuieşte într-o paradigmă quasi pre-renascentistă. O boală ciudată
izolează pe povestitor şi pe ascultător şi pe cei povestiţi.
Autenticitatea mesajului se
probează mai ales prin faptul că filmul nu omagiază nici socialismul, nici
timpul când Uniunea Sovietică profita de clauze
postbelice favorabile, nici contemporaneitatea
neo-liberal-aşa-zis-democratică, când autorul are dreptul a se întoarce în ţară
ca să filmeze, fără a fi în pericol de a fi arestat.
Prin textul imagistic
transpare un subiect afectat de tribulaţiile vremurilor, dar care îşi păstrează
puritatea originară, amintind versurile eminesciene: ...”tu ai şi-acum
comoara-ntreagă, ce-n suflet pururi ai avut”...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu