Aurelia Satcau
Cercetator, Terapeut,
stabilita in Melbourne, Australia din 1997
'Drumul nostru' (2009, realizator
Ben Todică) este o meandră: ca un şarpe uroburic, acest film de excepţie
forţează orice tentativă de analiză la o bine antrenată artă a psihanalizei şi
a secretului arhetipurilor primordiale, a înţelegerii istoriei ca dinamică a
lui triple-C: cultură, creativitate, conflict; a re-construcţiei sensului
autohton al unui Sine - sinele românesc - destinat deopotrivă materialităţii
precare, dar şi unui primitivism spiritual sublim.
Şarpele (trenul) străbătând
molatec un areal uranian de zăcăminte grele în spaţiul bănăţean al urbei
natale, Ciudanoviţa, se metamorfozează în imaginile spectrale ale călătorilor
fără destin survolând nodificaţiile onirice ale unei copilării şi tinereţi
răsfăţate în promiţătoarele sub-urbii de exploatare minieră, şi rămânând tot
atâtea imaginări ale unui trecut fără viitor.
Psihanaliza necesară citirii
acestor coduri intime lui Ben Todică revelă un timp/spaţiu arhaic primordial,
ab initio (ca şi cel Eliadesc), a cărui bifurcaţie este spre un viitor
imposibil, fie acesta utopic sau apocaliptic.
Fie din intimitatea
compartimentului în trenul alunecând lasciv între peisajele anoste ale unui
prezent iremediabil tributar decadenţei treptate, fie din scaunul de pasager al
maşinii unde Deluţă, şoferul, navighează aceleaşi meandre de zăpadă murdară
care de această dată nu reuşesc să despartă trecutul de prezent, călătorii apărând
purtaţi între viaţă şi moarte (Deluţă avea să piară el însuşi, doi ani mai
târziu, strivit de un camion în propria curte).
Ben Todică se angajează stoic
într-o croazieră de parcurs istoric a cărui corespondenţă în prezent trebuie
imaginată. Şi chiar şi aşa, veleităţile comuniste ale unor autarhici ani '50,
'60', '70 ai secolului trecut apar greu de egalat din avanpostul apocaliptic al
dezolării, al dezintegrării de sine prezente.
Ca şi istoria mitologizată,
schismastică a unui Anselm Kiefer (maestru al Expresionismului German),
'drumul' lui Todică reversează prezentul
muribund al absenţei în peisajele refuzînd să se trezească altundeva decât în
interioarele secrete ale memoriei, către un trecut dinamic şi ardent, cel al
iluziilor socialiste deopotrivă idilice şi infantile.
Ca şi în analiza operei lui
Kiefer, filmul lui Todică necesită forţa unică a psihanalizei pentru a reuşi să
descifreze în regizorul român tendinţa către mariajul sine-qua-non dintre
naţionalism şi istorie, un angajament pe cât de conştient în devoţiunea
needulcorată, pe atât de subconştient la nivelul amprentei amare lăsată în
textura, fie ea şi solidă, ne-efemeră, dar sensibilă a spiritualităţii
regizorului.
Dacă Kiefer răspunde, în griurile
atavice ale picturii sale monumentale, unei istorii supusă perpetuu
(re)capitulării, auto-blamării, filmele lui Todică refuză vehement cadrele
post-moderne ale fascinaţiei cu 'nimicul' (Nietzschean), cu futilitatea, şi, în
consecinţă, cu angoasele morbide produse de absenţa oricărui viitor, marcă
inconfundabilă a (literalmente) nimicniciei prezentului; filmul
românului-australian rezistă în Olimpul modernist al frondei, gata să înfrunte
mai degrabă Apocalipsa (şi sperând în aceasta probabil Învierea) decât Nimicul
la rang de Istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu