De George Anca
Indore Campus at dusk |
16.12. 1977
Trei ore în engleză, două în
italiană, una în franceză cu bătrânul înger ateu, fiul unei Krupenskaia
credincioase, decorată de Carmen Sylva. Soția n-a vrut să-l urmeze înapoi în
țara lui, unde a ajuns învățător într-un sovhoz, 3 camere și zeci de kilograme
de vodcă, apoi la Tașkent, iarăși în India, de conversăm, aflat tot în drum
spre patria nașterii și morții, îngrijorat de trai și tratație, uitându-și,
poate, fiul la Paris – născut la Delhi, cu studii în Leningrad. A (nu) crede în
Dumnezeu, a nu-ți fi tot una – complexe budhice sau a fi persoană completă,
dostoievkizarea-ortodoxie, tu-persoană, clarități apofatice, lumea ca dar.
Teoria prostituției, ca punct în
plus în diferențierea de de folia, fobia și dragostea îngerului. Tema: Eminescu
nu mai este, religiozitatea în limbaj, credința în cinstirea dialogului.
Curentul unei creații anti-curent și argumentarea în dodii a actualității vii
sincrone, prinderea datei și difuzarea în spațiul simpatic sau submersibil,
respiritualizarea în genul incarnărilor, al ciclului logogogic creativ.
Urmarea socratic scrisă a anilor
intim dialogici, palida umbră a pietrei filosofale peste pix, imperativul
criticii secunde ca primă creatoare mărturisire în timp a personalității confiate.
Vechea confidență în infidelitate, nespusă, dar de amintit, interioară
irepresibilitate a afirmării de sine, ceașca de cafea a noilor-veniți de
altădată, când voi, Lofangel, țeseați pânza zidurilor de-a doua viață, că eu nu
voi pătrunde cu forța nicăieri și nici forța.
Venerabili pastori de dinozauri
și rase bărbi creștine, perne ca saltele intelectualizate, ochi umflat cât trei
hoteluri indiene, vizitatori ai suprarealismului dezis în visul pentru La chute
– nu e nici melodramă dezgustătoarea pentru voi noi toți inversiune uni-amantă,
dedesubtul fatal al pasiunii în idee, cu magnetul mormântal al baștinilor,
sinuciderea simbolică a actorilor și teatrelor și zonelor intraductibile dar de
tradus.
La prânz, un simetric al lui
Lofangel (FalongGel?), profesorul de chimie de la Universitatea
Seattle-Washington, că din ce țară, chimia - prima pasiune a
româno-americanului Mircea Eliade, după ce mă repezisem să-i aducă Nana Modern
Romanian de James Augerot, de la aceeași universitate.Vice-Chancellor-ul Mehrotra
le-a fost oaspete în casă lui Mrs. și Mr. Khady. Un Parker evreu, coleg de
universitate al americanului, a sosit din România, în timpul războiului.
Îmi vine în minte cantitatea. O
susțin ca alibi al valorii, ca spațiu mioritic sau fenomen originar insulare în
energia românească, vis al unduirii și Socrate bridge, neșansă Nae, Drag(nea),
Mir(cea Vulcănescu), Țuț(ea Petre). Brâncuși-ul Swedwnborg în Balzac Neagoe (cu
Napoleon Trestioreanu). Geza Bethlenfalvi - Hungarian Indology and the
Panchatantra in Hungary.
Ne discutăm naționalismele –
Mary, spre povestea evreiască în cheie epică, nu străină de răurile vindicative
ce ne căptușesc orizonturile sentimental-cultural-naționale, întru regretul
celor fără patrie sau religie, țipându-și nefericirea. Atâta disgrație la un
singur pol. Știam și aseară cât de puțin înger aș fi, dar cu atât mai dureroasă
părere de rău caut masca de lumină, gândind la Dunăre ca Josef Atila, cu tatăl
său român – uniți de suprarealismul tinereții în armonia consonantă a
versurilor târzii.
În curtea Universității, la Guest
House, auzită întâi de Nansi, mi-a chirăit vevenița, iar – în copilărie, pentru
puii ei din mîinile mele ucigașe de copil, acum cinci ani, pentru a mă readuce
la viață, la suportarea viitorului-previziune a morții fratelui Vasile. Poate
va fi altfel orice. Viteazul de Beri se anunțase pentru azi să ne repare reșoul
electric, să-și uite cancerul, dar n-a venit, și a cântat veverița. Roșie
Coscie Indie vaporoasă veveriță moarte.
17/22.12. 77
Khadi se interesează de dificultățile
cuiva din România care vrea să plece la ei. Eh, evreii, fetele de măritat, cei
cărora amicii le fură nevestele dacă insistă se duc. Cum sunt ele goale
bisericile în R și în R, nu în I. Eh, sunt pline la Roma. Nu-i spun nimic
restaurarea persoanei lui Isus, sfinții părinți sau isihia lui Grigore Palamas
etc.
Mi se face cunoștință cu un tânăr
arheolog, american și soția lui. Îl invit în numele lui Vulcănescu la congresul
internațional de antropologie din decembrie de la Delhi, descriind coloana
cerului. De altfel, mâine, fericit, voi merge pe urmele lui Brâncuși până la
Indore. Un trident de peniță îmi deschide apele din creasta valului.
Brâncuși: (signs and forms
bearing a significance far greater than the simple ornamental effect that could
have revealed to searcher coming from outside this specific civilisation).
1907: Les Demoiselles d'Avignon (Picasso) – Wisdom of the Earth(Brancusi).
Obsession for wood – constant longing for adventure – making a violin out of
the shafts of an orange crate – the Craiova School of Arts and Crafts (1894) –
a trip to Vienna (1897) – student of the National School of Fine Arts,
Bucharest (1898) – Vitellius (1898) – Basel, laid up in a hospital – arrived in
Paris (1904) – Ecole des Beaux Arts (Paris, 1906, graduated 1907) – working in
Rodin's atelier: no other trees can grow in the shadow of an oak tree – (the
stages of his life reflect the sculptor's striving to carve in stone, marble
and wood, an idea, a feeling or an intuition) – Pride (1905), Child (1906) –
the child theme, 19 sculptures (the evolution of the forms in these portraits
demonstrates a clear trend towards the simplification and concentration of the
expression by a gradual elimination of any gesture... the dramatic intersection
of angles and the organizing axes of volumes) – Torment (1907) – (the
physionomical traits or elements subordinated to the law of composition aiming
at expressing the sculprutal object) – The Prayer (1908) – Maybe pure poetry is
prayer, but I know that the prayers of our old Oltenians were a form of
meditation (Brancusi).
Nanei îi place Rugăciunea fiindcă
stă în genunchi și e cu fundul gol. Îi plac copiii, Cumințenia pământului –
fața e urâtă, că plânge. Muza adormită visează că se duce undeva – unde? Chipul
din Somnul visează c-ar culege mere. Apreciază jumătate din perechea Sărutului,
iar sărutul din Poartă e litera O – octoedrii mari ai porții îi convin, cei
mici, nu.
D. L. Bapna, Joint Director
Publicity / D. O. No. ... / PUB / 77 / Government of Madhya Pradesh / B – B,
State Emporia Complex / Baba Kharak Singh Marg / New-Delhi-110001/December 13,
1977
My dear Vyasji,
The bearer is Dr. G. Anca,
Visiting Lecturer in Romanian, Deptt. of Modern European Languages, University
of Delhi, Delhi. He is coming to Indore to visit the Indore Palace and other
places. He is specially interested in Romanian Sculpture of Brancusi who was a
guest of Maharaja of Indore in 1938. He would also like to visit the University
and give a talk. I shall be grateful if you could put him in touch with the persons
concerned and give him necessary guidance and help.
Thanking you, / Yours sincerely,
/ (D. L. Bapna)
Shri Shyam Vyas / Assistant
Director / Govt. Of Madhya Pradesh / Regional Publicity Office/ Rajwara Chowk /
INDORE.
Nana: ... Mamă, de ce mai iei o
gură de ceai, mai tragi un fum, te mai uiți urât, și mai pui țigara în tigaie?
A modern contribution to the
mythology of love – mysterious menhirs / Dragobete-Head-of-Spring – The Kiss
(1909) – monolithic (1925) – (the mineral materiality of the stone)
a version placed in the
Montparnasse cemetry on the tomb of a young girl who had commited suicide /
glorify the sun and light /the eye is the dominant symbol of this profound
rational process
Gate of the kiss – te embrace of
two bodies, like the two halves of a seed, assume the perfect shape of a circle
the fusion of the mineral with
the organic.
Herbert Read: every animal or
human being, every tree and flower is vital but the work of art is in some
sense concentration of this vital force
The Wisdom of the Earth
Constantin Brâncuși: it would be
natural for human beings to live like flowers in the fields, each seeking and
finding his place to enjoy or to suffer the sunlight, the coolness of th wind,
the blessing of Heaven and the violence of tempest
Constantin Noica: the mystery of
man's human embodiment re-discovery of profound strata
Mircea Eliade: Brâncuși appears
to heave found the source of „Romanian” inspiration, only after encountering
certain „primitive”and archaic artistic creations – a fact which seemed paradoxical
to several art historians.
The Sleep – The Dream – Te
Sleeping Muse – Torment.
Prometheus (1911) (probably
Brancusi's first wark where the polished metal plays so great a part in
suggesting the transformation of matter into spirit by the artist vision).
Brâncuși: Polishing is a
necessity, dictated by the absolute forms of certain materials. It is of course
not compulsory, why – for „beefsteak” producers it may be even harmful.
Rousseau le Douanier: Eh, bien,
tu a transformé l'antique en moderne
(the synthesis of forms of
expression deriving from diverse systems of philosophy)
Brâncuși: Beauty is absolute
equity
The Rodinian revolution in
sculpture: the autonomy of the fragment.
1911 – MĂIASTRA
Peter Neagoe: traditional
Romanian belief in a spiritual bird, a magic bird that guides lovers out of the
frightening dark forest into a flood-lit paradise
Brâncuși: I wanted the Măiastra
to raise its head to the sky without however expressing in this movement pride,
vainglory of defince. This was the most difficult task ant it was only after a
long and strenous effort that I succeded in rendering this motion integrating
in the soaring flight.
I do not sculpt birds but flights
in chiseling the stone, we
discover the spirit of matter its very essence: your hand thinks and follows
the thoughts of the material.
The Brancusian birds, strongly
rationalized versions of natural beings.
The yearning for the absolute
1920, Ion Vinea: Let's raise
again the tower of Babel / And with our dreams build a vaulted nest for words.
/ Behold – a hallowed chant - / The bird of yearning, a feathery flame, /
Carves its alluringly sacred Maiastra image / Crucified upon the altar – screen
of our faith.
Cubism (1912) – Apollinaire -
Mlle Pogany (1917) – Narcissus (1910) – Narcissus fountain (1913) – Golden Bird
(1919).
Christian Zervos : La puissance
de son instinct vital, son amour passionné pour les choses qui l'entourent, la
joie si plein qu'il ressent auprès des femmes , l'ont préservé de prendre le
chemin de l'acosmisme oriental qui peut concevoir le néant comme l'etre
véritable.
Brancusi: Art is not an escape
from reality, but a flight into a new reality henceforward the only valid
reality.
The artist's polemic criticism of
„beefsteak” sculpture (Torso of a Young Man).
Endless Column (see the internal
ratios between the rhombuses) Chimera / Sorceress – (Isaku Noguchi) – The King
of Kings(1920) ( Brancusi's most cryptic sculpture).
Van Doesburg: 1907 however as the
moment when Brancusi raised to the highest degree of perfection the simplification
of European plastic art – Narcissus – Prometheus – Maiastra – Mlle Pogany – The
Newborn – Sculpture for the Blind – Princess X.
Brancusi: We shal never be able
enough to the Earth that has given us all we possess... The fly! What bliss!
Henri Poincaré
a sculpture transformed into
architecture
Endless Column – octahedral
modules; 29.33 meters / „bead” (180 centimeters); the axis – 17.53; golden
number, 16.2.
Mario de Michelli – Endless
Column: symbol of the Romanian village, symbol joining the earth and the sky, a
humanized bird, taken from a boundless ideal aspirations.
Gate of the Kiss
The Table (spirit-thirsting)
Brancusi: there is a purpose in
all things. In order to group it, you must shed your own self... When we are no
longer children, we are already dead.
Zervos: (the work of Brancusi) la
sensibilité et la pensée se combinent pour résoudre les graves conflits de
l'art.
(G. Anca) Dacă lui Mihai Eminescu
i s-au dedicat statui, lui Constantin Brâncuși i s-a reconstituit legenda în
teatru. Coloana nesfârșită, piesa lui Mircea Eliade, își plasează acțiunea la
Târgu-Jiu. Este acțiunea spiritului mai presus de timp, care transformă spațiul
într-un templu.
P. Pandrea: Este un nou profet.
M. Șora: modul său de a se acorda
cu sine era acela al totalei libertăți interioare.
Karola Gideon Welker: Materia
ascultă de Brâncuși.
Columna Traiana, 113, Roma –
Coloana nesfârșită, 1937-38, Târgu-Jiu.
Brâncuși: Beauty is absolute
balance... It is not making things that is difficult, but puting ourselves in
condition to make them... Direct cutting is the true road to sculpture, but
also the most dangerous for those who do not.
Metode creatoare: marmoră cu vine
cenușii (Pește / Miracol) – natura materialului – procesul/procedeeul de
creație – gravitația – calitățile tactile ale sculpturii – sculptura ca obiect
– eliberarea ei de soclul fix și de uniformitatea instalării – primul sculptor
abstract – compoziție serială (Copii/Pogany/Păsări) – reapariția motivelor
favorite: brațul amputat(Copil/Rugăciunea/Supliciul); curbura exagerată a
gâtului (Pogany); capul adormit; planul oval puternic decupat; canelurile
sculptate paralel (Adam/Socrate).
din Delhi douăzeci de
ore
până la Indore
Ramgajmandi
ars amandi
lespezi gard
Ramgajmand
peisaj meridian
în surâsul de maidan
florile dalbe
erau nalbe
vacile negre
muzici alegre
Indore departele
poetul fratele
o niciodată
însculpturată
dodie fată
gazdă de pandur
Holkar Bahadur
ce mi-ar fi în satul
meu
să fie lui Dumnezeu
nici durere
nici putere
merge trenul
cu himere
sămânță de rigă
la ziuă ne strigă
luminos e soarele
bun Dumnezeu marele
caprele bat
căprioarele
migrenele cangrenele
supraviețuim cu
dolmenele
ascultasem cuminți
cancerul pentru
sfinți
ne sfârșisem de dor
către măritatul Indor
cu pasărea
măiestrelor
ciugulite ferestrelor
NAI DUNIYA, p.1, 21.12. 77,
Indore: / Cuplul Anca în Indore în memorie artistului Brancusi / (foto:) Dr.
Anca, soția și fiul (sic)
Indore, 20 decembrie. - Cu 40 de
ani în urmă, sculptorul de faimă mondială Brâncuși vine în Indore la invitația
lui Maharja Holkar. Și astăzi, devotul lui Brâncuși (1876-1957), Dr. Gheorghe
Anca a vizitat (pe Constantin Brâncuși în) Colegiul Regional al Educației și a
ținut o conferință de o oră asupra vizitei lui Brâncuși la Indore. Dr. Anca
este profesor de română la Departamentul Limbilor Europene al Universității din
Delhi.
Potrivit Enciclopediei Britanice,
Brâncuși a fost un sfânt al sculpturii și a avut o profundă înrâurire asupra
artei mondiale în scolul XX. A debutat în sculptură în România, s-a întâlnit la
Paris cu Auguste Rodin, a inițiat sculptura spirituală.
În 1933, Maharaja Holkar l-a
invitat la Indore. El a vrut să înalțe un templu sub îngrijirea lui Brâncuși.
Brâncuși a putut să-l viziteze în octombrie-noiembrie 1937. Cu toate acestea,
templul nu a fost niciodată ridicat, dar Brâncuși a sculptat două păsări în
marmoră, care (pot fi văzute) se află în muzeul Usha Raja.
Pentru Dr. Gheorghe Anca, acesta
a fost un pelerinaj aici unde Brâncuși a stat aproape o lună. Soția lui,
Rodica, a fost, de asemenea, cu el. Ea este prima femeie română în vizită la
Indore. Dr. Gheorghe Anca și-a luat doctoratul în filologie la Universitatea
din București, iar acum el predă literatură universală și comparată. Doamna
Rodica Anca și-a obținut dipolmă de nivel universitar în Ceramică.
Astăzi, cuplul Anca a vizitat
redacția ziarului Nai Duniya. Ei au vorbit unui redactor despre producerea unui
film asupra lui Brâncuși. Brâncuși a creat mai multe sculpturi frumoase ale
Păsării Măiestre (poranic bird / magică?)
Potrivit Enciclopediei Britanice,
ofițeri vamali americani au refuzat intrarea, fără vamă, a Păsării în spațiu, o
sculptură în bronz. De aici a început un cunoscut proces între arta modernă și
arta istorică. Dar câștigător a fost artistul modern Brâncuși. Această pasăre
sculptată, poate, a cucerit inima lui Maharaj Holkar Bahadur în Paris.
Dr. Anca a spus că marele poet
Mihai Eminescu (1850-1889) a tradus (versuri din) Rig Veda și a iubit foarte
mult pe Kalidasa. Poeme ale sale au fost influențate de cultura indiană.
Care e cel mai mare indianist în
România? Dr. Anca a spus că Mircea Eliade poate fi numit primul. Acesta a scris
(circa) zece cărți despre India și trăiește la Chicago. Urmează Teofil
Simenski, Vlad Bănățeau, Cicerone Poghirc.
Dr. Anca a publicat trei cărți de
poeme în România. Se mândrește cu națiunea lui, care este liberă de ruși și
este o țară liberă. El a spus că limba română este singura limbă latină în
Estul Europei, o limbă indo-europeană. (Autor: Rajendra Mathur).
Stimate Domnule Mircea Eliade, /
Vă scriu a treia oară (după București și Roma), nerăbdător să divulg o
existență românească într-o Indie alta decât cea a Maytreyi-ei, poate. Oricum,
am fost în pelerinaj la Indore și, cu o conferință la Colegiul de Artă al
Universității, în 20 decembrie 77, am cinstit 40 de ani de când Brâncuși,
pentru o lună, în curtea palatului maharajal și risipit printre ruinele de la
Mandu, își desăvârșea (două) măiestre în spațiul indian.
Într-o vizită la cel mai mare
ziar indorian, Nai Dunyia, am vorbit despre Dumneavoastră, iar articolul
publicat în 21.12. 77, pe pagina întâi, a reținut numele celui mai mare
indianist român. În plus, un ziarist a sugerat că teatrul din Indore ar juca
piesa D-stră Endless Column.
Mă ispitește un al doilea
doctorat (indo-româno-american?) după Baudelaire-ul de la București (ghidat de
Noica, Stăniloae, Cuclin, Franco Lombardi, Șora, Grigore Popa, Mihail
Celarianu, V. G. Paleolog, Z.D.- Bușulenga, conducătoarea de doctorat). Ce
anume vi se pare de făcut, obiectiv, în marginea viei culturi indiene?
23.22. 77
Aseară, la Netty Bossert, s-au
cântat colinde englezești – un actor cu nevasta lui din America și încă o
pereche tot de acolo, cu un copil blond, familia adult-adolescentă (băiat și
fată) a unui funcționar (coreean) ONU (voce bas-bariton), Faruqi, Mary cu
Balint, noi cu Nana, indieni. Un discurs pe post de povestire de Crăciun
(vizită la Ierusalim și-n Africa de Sud), urmată de audiția colindelor
românești oferite de mine (la Căluș, Balint a dansat ceardaș). Supă, chiftele,
prăjituri, fructe. Nu alcool, nu tutun. (Vis, după: am o pușcă în mână, o
îndrept spre cel mai bun prieten, Vasile, voi fi condamnat la moarte, aș
prefera galerele pe viață).
27.12. 77
un român odată a
plecat de-acasă
nu să scoată apă nici
să dea la coasă
și-a luat muierea și
copila blândă
și s-a dus în lumea
asta de osândă
când la poale munții
să-l aștepte nu-s
a luat-o invers nu
către apus
tot spre miază-ziuă
până la Indor
să-și mai uite grinda
prefăcută-n dor
s-a întors pe urmă
unde avea treabă
nimeni nu-i răspunde
nimeni nu-l întreabă
când a doua ploaie
iarna a fost jos
tare o poveste își
visa pe dos
ca pe englezește
refuzat în dodii
începu să tacă să
rodească rodii
ah și papagalii și
maimuțele
mână până-n ceruri
lung căruțele
în caleașcă brună
coada veveriței
o drăcoaică maică
goală între ițe-i
se călătorește-n nor
să se mărite
eu să-i cânt la nuntă
să-i dau grâu și vite
bine dar în viață
n-am singurătate
poate lin ascultă-mi
lasă-te pe spate
rugă fără coarde
uită-mă și hâdă
mirele din zare o să
îți surâdă
prea mă vede schiaun fără
străvezime
și cu umbră oamă rob
viclean la știme
cât că m-ai preface
în pustii vapori
masca ta în beznă mie
mi-o omori
căci ascuns în
plânsu-mi am rămas vioi
cu trei coaste rupte
și plin de nevoi
stă drăcoaica-n
gânduri se face la modă
și mă ia de unul
singur dragă dodă
eh nu mi-era vorba
dar vânam chitină
greierilor muză moară
și creștină
strâns-am o grămadă
rugului de mine
s-o aprind cu suflet
roiuri de albine
eu să n-am vedere ele
dodii nu
stau la o fereastră
cu ochii hindu
doar în taina strânsă
dodiilor fața
o să-mi fie frică să
nu tragă ața
No. Estate / Allot / 3 R / 77 /
Delhi / the 27th December 1977
Dear Sir, / I write to informe
you thar the Vice-Chancellor has been pleased to allot you a 3-Roomed flat No
38/15, Probyn Road for duration of your stay in the Department. / Please note
that the accomodation would be furnished and rent-free. / Please arrange to
take possession of the said flat from the Assistant Security Officier of the
University. / Yours faithfully / Registrar.
30.12. 77
Seara suntem mai săraci – de ce?
– păi dacă stăm cu puține? ziua suntem mai bogați – de ce? – păi ne bucurăm –
ce faci? – stau așa în pat ca mamaia și zic că am murit, n-a avut nimeni grijă
de mine.
Povestea a început într-un tren
în care am urcat noi și fata. Era și Beri. Vine șeful de gară și spune că ne
știe din poza din ziar. N-aveam bilete, dar ne permite să sărim din mers în
tren. Aveam două bagaje rămase jos. Cam în ultimul vagon, singuri. Ne urcăm. Nu
mai era vagon.
Dispare Nana. Coboară Nansi pe o
scară în beci, o sperie. Într-un pat, sub așternut – mamaia dormea. Știa că e
moartă. Era strigoi, știa, venea cu ea de mână sus – nu i-a făcut pomenile.
O femeie despre care știa ceva,
că ar avea cumva legătură cu cei de dedesubt, cum era săracă și avea o bluză.
Tratează cu femeia să-i dea bluza, așa și așa, și îi dă de înțeles că „i-o” fac
necurății. Dintr-un șifonier în perete, vine una, croitoreasă grăsuță. O
sărută, apoi i s-a strâns inima că a sărutat pe necuratul. În timp ce era la
probă, apare alta, grasă, supărată, vai, am fost cu mașina și am omorât-o pe
fata lui Alexandru, un accident. Croitoreasa: vai, ce nenorocire pentru cine a
omorât-o. Cealaltă: da, îmi închipui ce-o fi în capul lui (vorbea ca despre un
străin, de față, necunoscut – Nansi – și spunea că minte).
Schimbare – nu mai e vorba despre
bluză. Se preface în diavol cu coarne și pleacă. În urmă, fata tânără, cu
papuci de cauciuc în mână, ce-o ținea de copil. Nansi se uita în noapte cum a
luat-o. Îi pune în brațe păpușa, urmașă. Apoi, iar, croitoreasă. Nansi știa că
e păpușă dar o trata ca pe un copil și trebuia s-o împuște. Că voia să vadă
dacă are puterea asta. N-a azvârlit-o.
N-a început să înnebunească.
Episod intercalat: se vede ca într-un muzeu care era iadul, dar se uita ca la
Antipa la animale cu mediul lor – vede, din afară, un grajd plin cu vaci
(schiță copioasă) – cu gunoi și răsuflători – vede un cap încoronat ținând în
gură un cap de leu din care curgeau nenumărate trupuri și fărâmițau gunoiul,
care era, acum, mulțime de păcătoși, iar după ei draci cu țăpoaie.
Era iar în camera cu croitoreasa,
chipurile (bluza-i venea o nebunie, țin minte modelul – și-o face împuțită.)
Trebuia să împuște păpușa-copil – cea cu mașina-accident, venise să caute
adresa lui Alexandru în scrisorile mele, eu ieșisem din vis. Nansi trebuia s-o
bage-n sperieți – deduce acum – aaa, tare, fata noastră împușcată, un singur a
din toate puterile. La trezire nu mai putea respira bine. Expira greu,
judecându-se că a înnebunit.
Aceea omorâse fata lui Alexandru,
dar parcă Nansi trebuia să împuște păpușa. Croitoreasa, la sfârșit, era drac,
și aproba ce face – ca preț al bluzei (schiță nobilă).
Film în relief. Iadul. (În
Măiastra.) Aspiratoarele suflau și măturau resturile – stilul de lucru. Leul cu
trupuri croșetate care mergeau și ele. Nansi se va apuca să-l facă. Singurul
loc din vis în care i-a fost frică – banul mamaiei.
Conștiința nu i-a scos ochii și
pentru creionul, tușul de ochi. Când a sărutat-o pe croitoreasă a simțit inima
goală. Invidia pe cele cu mașina (vândută de ea pentru bilet?) Aceea venise să
caute în corespondența dintre mine și Vasile.
Nansi zice că n-avea niciun motiv
să viseze un așa vis, n-avea o conștiință încărcată, era foarte liniștită. S-a
simțit foarte prost când am glumit că a negociat cravata pentru mine fără să o
cumpere.
Tot visul era colorat. Fata, când
se pitulase, era într-o pijama bleu (în șopuri, aici, culori tari de n-ai ce
s-alegi) cu floricele. Leul avea capul ocru, coama maronie, corpul roșu-englez.
Și dracii erau cam maro. Când pleacă aceea cu păpușa-copil în brațe – ca-n
tramvaiele albumului în viscol, dar nu tramvaie – cei doi, în uniformele de
aici – se întoarce și i-o pune și ei în brațe.
Nansi: o conștiință limpede nu
naște asemenea... Puteam să mă visez mâine-seară la Revelion, cum n-o să-mi
placă. Doamne, păzește-mă, totuși.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu