joi, 22 decembrie 2022

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....! 23 - 31 Dec. 2022

 



Ospitalitatea vlădicăi

 

 

Era în noiembrie 1989. Organizasem o excursie la Curtea de Argeș. ONT-ul îmi rezervase cu greu trei autocare pentru cei peste 150 solicitanți. Era bine și atunci, deși ziua era mică, iar traseul foarte mare, cu multe obiective de vizitat. Primăria nu se mai opusese ca în urmă cu cinci ani, așa că totul părea că va decurge normal.

 

Fiindcă numărul participanților era foarte mare, am decis ca pentru mine, mama, soția și cei doi copii ai mei să-mi iau mașina personală și să las locurile noastre din autocar altora. Era problemă grea cu motorina, dar până la urmă am reușit să rezolv și aceasta.

 

Am vizitat în drumul nostru mănăstirile Polovragi, Horezu, Bistrița. Am vizitat orașul Rm. Vâlcea și episcopia. Trebuia neapărat să includem în traseul nostru și măcar o realizare a epocii Ceaușescu. Așa fusese înțelegerea încă din 1984, ca să nu ni se spună ,,niet”. Aveam în programul nostru Barajul Vidraru. Am hotărât să mergem întâi acolo, urmând ca a doua zi să vizităm pe-ndelete mănăstirea Curtea de Argeș, orașul și alte obiective pe traseul de întoarcere. Deși era seara, lumina a fost suficientă ca să putem admira minunea rătăcită în munți de la Vidraru. 

 

La întoarcerea de la baraj ne-am oprit undeva pe traseu la un restaurant. Unii aveam mâncare în traistă, alții au comandat câte ceva. Toți însă am petrecut mai bine de două ore într-un restaurant, cu muzică frumoasă și ambianță specifică. Majoritatea participanților la excursie erau oameni de țară, membrii CAP. Pentru ei o excursie de genul acesta, cu autocare de lux, cu masă la restaurant și cu cazare la hotel era ceva greu de imaginat.

 

Am plecat de la restaurant la Curtea de Argeș, unde, la Hotelul ,,Basarabi”(cred că nu mă înșel!) aveam cazarea. Când am ajuns acolo, surpriză! Mare surpriză! De la Tr. Severin uitaseră să comande la hotel locuri pentru noi. Hotelul era plin sută la sută de alții. Era o situație foarte dificilă. Era frig acolo, la poalele muntelui, la jumătatea lunii noiembrie. Nu era zăpadă, dar iarna pusese stăpânire deja peste tot și peste toate.

 

Vecinul hotelului era Episcopia Argeșului și Muscelului. Se vedeau în curtea episcopiei niște clădiri foarte mari. M-am dus la portar și am intrat în vorbă cu el. Mi-a spus că acolo este clădirea internat a fostului seminar teologic. Apărea o posibilitate de rezolvare.

 

L-am rugat pe portar să-l anunțe pe ierarh, Preasfințitul Calinic, că preotul Stănciulescu-Bârda de la Mehedinți îl roagă să-i acorde o audiență de două minute într-o problemă urgentă și foarte importantă. Cu chiu cu vai, portarul s-a lăsat înduplecat. Nu-l cunoșteam personal pe ierarhul argeșean, dar contam pe faptul că publicam de mulți ani în revistele patriarhiei și speram că numele meu îi este cunoscut și că mă voi bucura de o oarecare atenție.

 

N-a trecut mult și portarul s-a întors. Ierarhul era de acord să mă primească. Am mers la palat. M-a primit binevoitor. În câteva cuvinte i-am spus despre ce e vorba. Mi-a spus: ,,- Discutăm pe urmă! Acum, ai venit la mine-n casă, te poftesc să stai la masă!” M-a dus într-un salon. Acolo vreo cinci sau șase persoane serviseră masa. Am înțeles că erau bucureșteni. Ierarhul mi-a făcut o frumoasă prezentare, insistând pe activitatea mea publicistică.

 

Am stat la masă și am fost servit cu mămăliguță cu brânză și smântână. Ierarhul le povestea comesenilor despre ghinionul ce-l avusese în vară la o întrunire din Ungaria, când fusese nevoit să doarmă în mașină, în ciuda zăpușelii și țânțarilor. Eu ședeam ca pe ghimpi. Faptul că mă oprise la masă îmi dădea speranță că mă va ajuta să rezolv problema pentru care mă dusesem. Știam însă că la poartă mă așteaptă buluc o sută cincizeci de oameni să afle rezultatul audienței.

 

Observându-mi  nerăbdarea, Preasfințitul și-a cerut scuze și mi-a făcut semn să-l urmez. Am ieșit din salon. ,,- Haide să-ți arăt ceva! Nu se știe dacă vei mai avea vreodată prilejul să vezi așa ceva!” M-a dus pe un coridor până la apartamentele regale. ,,- Aici este dormitorul regelui, aici al reginei, aici al copiilor regelui!” Fiecare dormitor era de un lux exorbitant. Nu văzusem până atunci și nici de atunci încoace așa ceva. Am îndrăznit să remarc: ,,- Bine, Preasfințite, dar regele n-a fost de câteva decenii aici!” Ierarhul a zâmbit cu subînțeles și a zis: ,,- E treaba lui când vine! Noi îi ținem  casa deschisă și avem toate pregătirile necesare!”

 

Nu știu dacă ierarhul știa mai multe în acel moment, sau dacă avea inspirație profetică. Cert este că peste o lună și jumătate a venit Revoluția, iar în primăvara lui 1990 regele Mihai a încercat să intre în România, dar a fost întors de la graniță.

 

Preasfințitul Calinic a  ieșit cu mine în curtea episcopiei și mi-a explicat că internatul și clădirea fostului seminar sunt dezafectate și este imposibil să fie folosite în acel moment. Ca atare, nu poate să-mi cazeze oamenii acolo. Am îndrăznit să-l rog să-mi pună la dispoziție o cameră cât de modestă, o debara ceva, în care să duc pe mama, soția și copiii. Unul dintre copiii mei avea cinci ani, altul trei. Nici asta nu s-a putut. Mi-a urat noapte bună,  spor în activitate, m-a binecuvântat și m-a dat pe poartă afară!

 

Singura soluție rămânea să dormim în autocare. Șoferii au lăsat câte o ușă deschisă, fiindcă era nevoie în timpul nopții să iese și să intre pasagerii pentru nevoi obișnuite.

 

M-am dus la hotel. Le-am explicat fetelor de la recepție situația și am găsit la ele o nesperată înțelegere. Au fost de acord ca să duc pe mama, soția și copiii în camera lor de serviciu, iar ele să moțăie toată noaptea pe scaune.

 

Peste noapte, într-unul din autocare au intrat doi hoți și au început să cotrobăie prin bagaje, profitând de oboseala oamenilor și întuneric. Ne-am sesizat, am dat alarma și au fugit.

 

A doua zi am vizitat mănăstirea Curtea de Argeș. Cei mai mulți nu o văzuseră niciodată. Erau fascinați. Au uitat tot necazul din timpul nopții. La întoarcere am trecut pe la mănăstirile Govora și Dintr-un Lemn.

 

După Revoluție, ierarhul argeșean a ajuns senator, a fost ridicat în rang de arhiepiscop.

 

A trecut vremea și într-o zi am primit de la Episcopia Argeșului un plic voluminos. Era o carte a vlădicului de acolo, Bucuria lecturii. Alături, într-o scrisoare oficială, eram rugat să fac o recenzie la acea carte, ca unul ,,care l-am cunoscut din aproape” pe autor. Mi-a plăcut cartea. Am făcut o recenzie pe măsură, cu obiectivitatea cuvenită. A apărut în volumul Calinic-ierarhul faptelor(Curtea de Argeș, Editura Episcopiei Argeșului, 2004).

 

Am făcut mai multe excursii la Curtea de Argeș după Revoluție, dar n-am mai încercat să ajung la ierarh. De! Grabă mare!

 

          Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

Despre predarea în voia lui Dumnezeu

Sf. Isaac Sirul

 

 

Vai de omul care în inima sa este sătul şi mulţumit! Când este flămând şi sărac, este cu mult mai bine. Cerşetorul, chiar de e ger cumplit, aleargă pe la ferestrele oamenilor şi cerşeşte. Oare s-ar mai duce el, dacă ar avea o bucată de pâine? Când se simte nenorocirea, grijile şi strădaniile omului nu mai contenesc. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu inima. Când e atinsă de simţământul nenorocirii, al sărăciei şi frigului, ea nu mai dă pace nici trupului, nici sufletului.

 

Face şi una, se-agită şi cu alta! Atunci mila de sine nu-şi mai găseşte locul şi orice trudă e în van. Iar foamea şi nenorocirea le trimite Domnul celui ce se roagă şi cere. Sunt semnele sănătăţii. Bolnavul nu are poftă de mâncare, el e sătul chiar dacă nu mănâncă săptămâni întregi. Doamne, miluieşte-ne!

 

Pasărea legată cu o sfoară scurtă dă puţin din aripi şi cade. Când sfoara e lungă, pasărea se poate înălţa şi îndepărta în zbor, dar rămâne priponită în acelaşi loc. Dacă nu ar fi fost sfoara, pasărea ar fi zburat spre lunci minunate. Şi în coliviile mari păsările zboară, dar nu sunt libere. Cum să se elibereze? Când focul îl ameninţă pe cel legat, acesta se smulge atât de aprig, încât rupe şi un lanţ de fier, darămite o sfoară slabă. Problema nu e mare: trebuie să aprindem nenorocirea din jurul nostru!

 

Dar toate îşi au vremea lor – cu toate că şi pentru faptul că ne lipseşte timpul, uneori tot noi suntem vinovaţi. Mai bine este să nu ne facem planuri dinainte – nici în mănăstire, nici în afara mănăstirii; căci nu aici este problema. Trebuie să pornim la atac împotriva lumii noastre lăuntrice, s-o zdruncinăm, ca să nu adormim, în somn l-au legat pe Samson şi l-au tuns, lipsindu-l de puteri. Când ai în inimă mănăstirea, este indiferent dacă alcătuirea ta este, sau nu mănăstirească. Dacă ai în inimă mănăstirea, asta înseamnă: Dumnezeu şi sufletul. Când Dumnezeu te conduce spre mănăstire, trebuie să mergi. Numai să nu încercaţi să vă gândiţi dinainte ce veţi întâlni acolo. Nici să nu cutezaţi să vă imaginaţi aşa ceva! Fiecare întâlneşte acolo ceea ce îi este numai lui de trebuinţă. Unul întâlneşte una, altul alta. Mai bine lăsa-ţi-vă în voia lui Dumnezeu şi primiţi totul ca din mâinile Lui.

 

 

 

Omul și pământul

Sf. Isaac Sirul

 

 

Omul seamănă cu pământul. Îl cureți, îl sapi, spui „Slavă Ție, Dumnezeule!” și după puțin timp se umple din nou cu buruieni. La fel este și omul. Are ispite până ce moare. De aceea este nevoie de silirea firii neîncetată și de păzirea simțurilor neștirbită.



Călirea oțelului

 

 

Am ezitat mult înainte să dau un titlu acestui material. Nu știu dacă este cel mai potrivit, dar, în ceea ce mă privește, cred că se potrivește.

 

L-am cunoscut prima dată, față către față, pe vlădica Teoctist prin anul 1970. Se obișnuia ca la sfârșitul fiecărui an școlar seminarul de la Craiova să organizeze câte o excursie în țară. Cheltuielile erau suportate de mitropolie, din câte am înțeles eu mai târziu, chiar de către mitropolitul Firmilian personal. Elevii participanți achitau câte o sută de lei și se forma un ,,fond de rulment”. La acesta se apela numai în situații deosebite, neprevăzute. La sfârșitul excursiei de două săptămâni, ,,fondul de rulment” rămas era împărțit elevilor participanți și așa făceau aceștia și bani de drum ca să se întoarcă acasă. Am participat la aceste excursii în toți cei cinci ani cât am fost elev la seminar și așa am avut prilejul să cunosc, în mare, toate regiunile istorice ale țării, majoritatea orașelor mari.

 

Prin anul 1970 am ajuns și la Arad. Acolo am vizitat orașul, sediul episcopiei și Mănăstirea Hodoș-Bodrog. Episcop era atunci Teoctist Arăpaș. Ne-a primit foarte bucuros și ne-a arătat clădirea, birourile, insistând mai ales asupra apartamentului ce-l pregătise pentru patriarhul Justinian, în eventualitatea că acela ar fi ajuns vreodată în Arad. Pentru orizontul meu de atunci, apartamentul acela a fost fascinant, ceva de vis. Poate ceva mai de lux erau apartamentele regale de la Curtea de Argeș, pe care mi le-a arătat episcopul Calinic vreo douăzeci de ani mai târziu. Poate aș greși dacă aș socoti acum că apartamentul acela era expresia respectului, dragostei, oportunismului sau lingușelei. Dumnezeu știe!

 

În 1973, toamna, am ajuns student la Teologie în București. La Craiova murise mitropolitul Firmilian în octombrie 1972 și vlădica Nestor îi ținuse locul. Au început ,,luptele” pentru succesiunea la tronul de mitropolit. Părintele Bălașa și Domnul Prof. Alexie Buzera s-au făcut luntre și punte ca să-l susțină pe episcopul-vicar Nestor Vornicescu. Episcopul era foarte apreciat în lumea intelectualilor craioveni. Se impusese printr-o serie de articole și studii solide privind istoria țării în general și a Olteniei în special. Parcă ar fi fost oltean,  așa scormonea în toate părțile să descopere noi mărturii despre trecutul acestei regiuni. S-au făcut liste de susținere. Câteva sute de intelectuali de prima mână ai Craiovei, începând cu profesorii universitari, au semnat, cerând ca vlădica Nestor să fie numit mitropolit al Olteniei. Avea contra-candidat pe episcopul de la Arad, Teoctist Arăpașu, om necunoscut în Oltenia. Se părea că episcopul Nestor are toate șansele, dar n-a fost așa. Un accident stupid de mașină l-a țintuit pe vlădica Nestor la pat pentru multă vreme. Sfântul Sinod a hotărât ca vlădica Teoctist să fie mitropolit la Craiova în ianuarie 1973. Nici nu s-a luat în seamă cererea craiovenilor privindu-l pe Nestor.

 

Eu începusem să public în revista eparhială ,,Mitropolia Olteniei” încă din 1972. Secretar de redacție era Părintele Dumitru Bălașa, care mă simpatiza și avea grijă ca aproape în fiecare număr al revistei să fiu și eu prezent cu ceva: o poezie, o predică, un document, un reportaj etc.

 

M-am căsătorit în septembrie 1974, după primul an de facultate. Anul al doilea a fost foarte greu. Eu eram la Teologie în București, soția studentă la Filozofie în Cluj. Resursele materiale erau destul de șubrede ca să susțină necesitățile noastre. În toamna lui 1975, soția s-a transferat la fără frecvență și a venit în București, cu speranța că va găsi un serviciu și așa vom fi împreună și ne vom putea întreține. N-a fost așa. De la niște salam vechi am făcut amândoi hepatită și ne-am internat în spital. Au urmat concedii medicale și așa am ajuns în primăvara lui 1976. Soția avea nevoie de adeverință de la locul de muncă pentru ca să ducă la facultate, altfel nu intra în examen. Amânase pe cele din februarie pe motiv de boală, dar la cele din iunie trebuia să se ducă. N-a găsit serviciu în Tr. Severin.

 

Mi-am luat inima în dinți și m-am dus în audiență la mitropolitul Teoctist. M-a primit foarte binevoitor și de la primele fraze mi-a dat de înțeles că-i sunt cunoscut din cele publicate în revistă. I-am spus în ce situație mă aflu și i-am cerut sprijinul. Imediat a și găsit soluția: eu voi lucra la redacția revistei ,,Mitropolia Olteniei”, soția va ocupa postul de bibliotecară la biblioteca mitropoliei, post care în momentul acela era vacant. Urma să locuim într-o casă parohială, împreună cu bătrânul preot Dumitru Morega, pe strada Caracăl nr. 9.

 

Am plecat fericit acasă, ne-am făcut bagajele și în următoarele zile ne-am instalat la Craiova. Nu conta că aveam la dispoziție o singură cameră într-o casă coșcovită, gata să cadă. Important era că aveam unde să stăm. Am cumpărat în rate principalele lucruri de care aveam nevoie și ne-am acomodat cât de cât. Mitropolitul era binevoitor față de noi și toți cei din jurul său de asemenea. ,,Luna de miere” n-a durat mult. Mitropolitul Teoctist a insistat să mă hirotonesc. Am încercat eu să trag de timp, dar nu s-a putut. În luna mai m-a hirotonit diacon la catedrala mitropolitană. A ținut un discurs frumos, în care m-a lăudat de nu-mi venea să cred că-i vorba despre mine. Ne-a invitat apoi la masă, la palatul său. Ne-a făcut cadou un serviciu de masă de porțelan. Ce mai! Eram pe val.

 

În următoarele săptămâni s-a schimbat situația. N-am mai fost băiatul excepțional, ci…!

 

Mitropolitul mergea la sfințiri de biserici, la hramuri de mănăstiri și la alte ocazii. De fiecare dată ținea predici, discursuri. Vorbea frumos, ca un preot de sat, își presăra vorbirea cu amintiri din viața personală, cu pilde. Cuvântările sale erau gustate de oamenii simpli. De fiecare dată lua cu el și câte un ,,băiat” de la redacție. Cuvântările nu erau înregistrate pe magnetofon sau casetofon ori pe vreun alt aparat. Cel de la redacție avea obligația să noteze cuvânt cu cuvânt. Urma apoi prelucrarea predicii mitropolitului în vederea publicării. Aici era piatra de încercare. Mitropolitul nu mai recunoștea nimic din ceea ce spusese la ocazia la care participase. Pentru revistă el voia o predică/cuvântare doctă, din care să reiese o cultură cât mai vastă. Pentru asta, cel însărcinat cu ,,moșitul” cuvântării respective trecea prin chinurile iadului. De câte cinci – șase ori sau chiar de mai multe era pus să refacă textul. De fiecare dată îl citea mitropolitului. După fiecare frază, mitropolitul îl oprea și ,,analiza” lucrarea cam așa: ,,- Ești un incompetent! Îți dau salariul degeaba! N-ai orientare. Nu știi să citești pe rânduri și printre rânduri. Cum crezi că o să treacă prostia asta a ta de Departamentul Cultelor?! Mă pui în situația penibilă de-a semna un text sec, fără vlagă!” Cam așa îl critica pe nefericit mai bine de o jumătate de oră. Așa a început să mă critice și pe mine. Cuvintele lui mă răneau adânc, fiindcă veneau după o perioadă în care aceeași gură mă lăudase.  Încercam să-i explic că am redat cât mai fidel textul pe care el l-a rostit. Replica: ,,- Păi, da! Eu am zis acolo ce-am zis, dar tu, dacă erai băiat deștept, îți dădeai seama că acolo am vorbit pentru oamenii ăia. Acum, pentru revistă, trebuie altceva. Ceea ce am spus acolo a fost doar pretextul. Aștept de la tine să realizezi un text care să merite să fie publicat sub semnătura mea! Aveam așteptări mari de la tine, dar m-ai dezamăgit complet!” Și dăi, și dăi!

 

O luam iar și iar de la capăt și mereu dădeam cu oiștea-n gard. Până la urmă, când se plictisea, mă trimitea la consilierul cultural, preotul Ilie Brătan. Acesta începea să semene peste textul meu virgule. Avea grijă să aibă întotdeauna la el o traistă de virgule. Nu conta unde cădeau acele virgule. Ele trebuiau puse după două-trei cuvinte. Îndrăzneam și făceam uneori câte o remarcă de genul: ,,- Părinte, aici ați pus virgula între subiect și predicat!” Părintele Brătan ședea câteva secunde în cumpănă, apoi își argumenta gestul ca un atoateștiutor: ,,- Măi, băiatule, virgula nu marchează numai raporturile morfologice și sintactice, ci și inflexiunile verbale ale vorbitorului!” Mergea apoi cu mine la mitropolit. Când vedea mitropolitul textul așa împănat cu virgule, exclama satisfăcut: ,,- Vezi, bă! Tu de ce n-ai fost în stare să faci așa! Ia aminte la părintele, că ai multe de învățat!”

 

Am funcționat până în februarie 1977 la mitropolie, dar în acest timp de trei ori i-am pus pe birou mitropolitului Teoctist demisia. O aveam în buzunar, scrisă deja. Era o atmosferă insuportabilă. Te simțeai supravegheat permanent, persecutat, nedreptățit, umilit foarte adesea. Părintele Brătan se făcea luntre și punte ca să pună în lumină nefavorabilă pe toți tinerii care-i treceau prin sector. Cred că se temea ca nu cumva vreunul să-i ia locul peste ani! Era suficient de versat ca să-ți creeze situații dificile din care nu puteai ieși neșifonat. Când îmi înaintam demisia, îi spuneam mitropolitului Teoctist:

 

,,- De-ar fi să-mi câștig pâinea ca gunoier, dar aici nu mai pot să suport tensiunea în care trăiesc!”

 

Dacă până atunci mă certase și din incompetent nu mă scosese, imediat întorcea foaia și numai ce-l auzeam:

 

,,- Alexandre, tu  ești un cadru de viitor, o speranță a Bisericii noastre, nu trebuie să dai înapoi, chiar dacă mai sunt și greutăți!”

 

Când eram mai îngândurat şi fără vreo rază de speranţă de mai bine, iată că se întâmplă minunea: îmi apare cartea Anton Pann la Editura Albatros din Bucureşti. Am primit 20 de exemplare gratuit şi 2.500 lei ca drept de autor. În aceeaşi zi, seara, prezentându-se noutăţile editoriale la televizor, iată că a fost prezentată şi cartea mea. Eram în culmea fericirii. Era prima mea carte, visul meu! Parcă uitasem toate necazurile. Gustam, într-adevăr, fericirea. Dimineaţa abia am aşteptat prilejul ca să-i dau şi mitropolitului un exemplar. Nu m-am putut abţine şi i-am scris şi o dedicaţie pe prima pagină. O ştiu şi azi: ,,Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Teoctist, grădinarul iscusit, care va curăţa uscăturile şi omizile din livada Bisericii, spre slava lui Dumnezeu şi a credinţei străbune!”  Am citit-o, am recitit-o şi mi s-a părut destul de potrivită. I-am dat cartea mitropolitului. S-a arătat surprins, s-a bucurat, mi-a mulţumit şi m-a felicitat, îndemnându-mă să-i dau şi consilierului cultural una. Bineînţeles! Am scris şi lui ,,nea Ilie”, cum îi spuneam noi elevii în seminar,  câteva cuvinte. Când i-am dat-o, a luat-o, a întors-o pe toate părţile, a răsfoit-o  şi a devenit mult mai palid decât era în realitate. Ştiam că  are diabet şi am crezut că face o criză. Mai târziu mi-am dat seama ce boală avea!  Peste vreo oră am fost anunţat că seara avem şedinţă cu mitropolitul şi prezenţa este obligatorie. N-aveam încotro, trebuia să stau. Peste câteva ore am fost chemat de vlădica Nestor, episcop-vicar pe atunci. I-am dat şi dumnealui un exemplar din carte. Mi-a mulţumit şi m-a felicitat, apoi mi-a spus şoptit:

 

,,- Vezi că ăştia vor să te trimită în surghiun o lună la mânăstire! Diseară la şedinţă o să te săpunească bine. Indiferent ce-ar spune, ia poziţia mutului şi nu spui absolut nimic. Vedem noi cum o rezolvăm până la urmă!” 

 

,,-Dar de ce?” am întrebat eu, holbându-mă fără să înţeleg.

 

„-Nu ştiu nici eu prea multe, dar cred că în legătură cu ce i-ai scris mitropolitului pe carte!”

 

,,-Dar…!”

 

,,- Gălăgia! Nu vorbeşti cu nimeni nimic de ce ţi-am spus!”

 

,,-Dar să ştiţi că eu la mânăstire nu mă duc. Mai bine-mi dau demisia!”

 

,,-Gata, gata! Fă cum am zis!”

 

Până seara am stat ca pe jar. Îmi făceam tot felul de planuri şi nu înţelegeam ce l-a supărat pe mitropolit.

 

Seara, după asfințitul soarelui, a început ședința. Era prezent mitropolitul Teoctist, episcopul-vicar și toți consilierii. Singurul punct pe ordinea de zi  era ,,cazul Stănciulescu”. Părintele Brătan i-a ridicat mingea la fileu mitropolitului, deschizând ședința. A abordat, ca temă generală, atitudinea tineretului față de Biserică, față de credință. Se referea la elevii seminariști și la studenții teologi, la viitorii preoți, printre care sunt mulți care nu au nici în clin nici în mânecă cu misiunea preoțească și ei ar trebui eliminați înainte de a ajunge în cler. A luat cuvântul mitropolitul Teoctist și a continuat ideea părintelui Brătan, aducând în plus acel segment infim de tineri teologi, care au o viziune morbidă asupra Bisericii și preoției, care sunt intoxicați de ideile lui Baudelaire exprimate în Les Fleurs du Mal. Părintele Brătan era profesor de franceză și rusă la seminar și un bun cunoscător al literaturii franceze. Nu puteam spune același lucru despre  vlădica Teoctist. Am înțeles însă imediat de unde venea legătura între ,,tinerii teologi” și Baudelaire. După această introducere generală, foarte sumbră, s-a trecut la exemplul concret, care eram eu. Dedicația de pe carte era ,,documentul” incriminatoriu. Ea scotea în evidență viziunea mea sumbră asupra preoției și Bisericii în general. Cum îndrăzneam eu, un nimeni absolut, să pun semnul egalității între preoți și uscăturile și omizile dintr-o livadă? Era o vină planetară, care trebuia pedepsită în modul cel mai drastic. Mitropolitul a ținut un monolog de mai bine de o oră, în care m-a criticat, parcă aș fi fost Luther sau Calvin.

 

Când ,,judecătorii” mei au obosit, ori s-au plictisit de atâta dojană la adresa mea, mitropolitul a zis:

 

 ,,- Dar mai spune şi tu ceva, fiindcă până acum numai ne-ai ascultat şi n-ai avut nimic de zis. Măcar cere-ţi iertare!”

 

 Aşadar, tăcerea mea era o enigmă pentru ei. Sfatul Preasfinţitului Nestor Vornicescu fusese cât se poate de potrivit şi de salvator. Toţi aşteptau să zic ceva referitor la cele ce-mi imputaseră până atunci, timp de mai bine de două ore. Poate le dădeam prilejul să înceapă o nouă rundă. Eu n-am făcut nici o referinţă la cele ce-mi spuseseră. Am scos din geantă o cutie de bomboane. O cumpărasem, sperând că noaptea voi pleca acasă şi o voi duce la ai mei. Le-am spus:

 

 ,,-Înaltpreasfinţite Părinte, Preasfinţite Părinte, Preacucernici Părinţi Consilieri, vă rog să-mi permiteţi să vă ofer şi eu bomboane, fiindcă astăzi este 30 august, Sfântul Alexandru, ziua mea onomastică şi să vă urez La mulţi ani!”

 

La orice se aşteptau, numai la asta nu! Am prins din zbor reacţiile. Mitropolitul a schimbat o privire-fulger cu episcopul-vicar şi a început să râdă, iar consilierii au plecat capetele în pământ şi au amuţit. Poate în momentele acelea, pentru prima dată, le-a fost ruşine! Mitropolitul a zis:

 

,,- Părinte Alexandre! Cum ai putut să taci atâta timp şi să nu ne spui acest lucru! Tocmai de ziua ta să te certăm atâta? Bine, părinţilor, de ce nu m-aţi făcut atent că astăzi este Sfântul Alexandru?! Să ne ierţi, părinte Alexandre, că nu trebuia să te certăm tocmai astăzi! Mai greşim şi noi cei mari. Ia spune, ce probleme ai, cu ce te putem ajuta!”  Chiar asta aşteptam. I-am spus:

 

,,- Dacă se poate, vă rog să-mi aprobaţi cererea de învoire pentru mâine. M-aş duce şi eu acasă. Astăzi am avut primul nostru praznic de cununie. Au venit şi pe la noi rudele şi eu n-am putut să mă duc, fiindcă  am avut şedinţă!”

 

Mitropolitul s-a uitat puţin în podea, apoi a zis:

 

„- La mulţi ani, părinte Alexandre! Felicitări pentru carte! Este o realizare mare, de ce să n-o recunoaştem! Mergi acasă şi te întorci luni, peste patru zile! Mâine dimineaţă, părintele secretar ia legătura cu părintele Stoian şi ţi se eliberează două camere în casa lui parohială, fiindcă acolo ai condiţii mult mai bune decât la părintele Morega!”

 

Mitropolitul şi episcopul m-au sărutat şi au luat mai multe bomboane. Şi ei erau tot venetici în Craiova, ca şi mine şi poate în momentele acelea, în intimitatea lor, se solidarizaseră cu mine. Consilierii au mormăit fiecare câte o scuză, dar n-a luat niciunul bomboane. După ce-am ieşit de acolo, într-un colţ mai ferit al coridorului, Preasfinţitul Nestor mi-a spus:

 

,,- Felicitări, părinte Alexandre! Ai câştigat meciul! A fost unu la zero pentru frăţia-ta!”

 

Aşa decurgeau zilele la mitropolie. Aşa am învăţat ce înseamnă cenzura. Asta în timp ce părinţii erau mândri, vezi, Doamne, că fiul lor lucrează la mitropolie şi este fericit acolo! Of! Au trecut de atunci câteva decenii, mi-au apărut vreo treizeci şi ceva de cărţi, multe le-am donat prietenilor, cunoscuţilor şi mai marilor, dar m-am ferit întotdeauna, pe cât am putut, ca să  mai scriu autografe. Ştiam eu ce ştiam!

 

Nu numai cu mine se purta așa, nu numai pe mine mă certa până la exasperare. Diaconul Ion Bâlteanu, om în vârstă, cu vechi ștate de plată, povestea că-l certase foarte aspru după o sfințire de biserică, la întoarcerea spre Craiova. La un moment dat, acesta a deschis ușa mașinii și a spus: ,,- Înaltpreasfințite rămâneți cu bine! Eu mă arunc din mașină, să mor, că nu mai pot suporta umilința asta!”

 

Erau la mitropolie doi oameni care-mi câștigaseră încrederea și  încercau să mă consoleze și să mă încurajeze: Părintele Arhim. Caliopie Georgescu, exarhul mănăstirilor din Oltenia și Părintele Paul Popescu, inspectorul bisericesc. Îmi spuneau:

 

,,- Rabdă, Sandule, rabdă cât poți, că ăsta-i gata să moară. E foarte bolnav. Ia medicamente cu pumnul. Moare el și vine vlădica Nestor!”

 

 Rânduiala a fost că cei doi s-au dus, iar patriarhul a mai trăit vreo douăzeci de ani în urmă.

 

Am avut prilejul să particip la câteva mese cu mitropolitul. De pe la felul al doilea începeau cuvântările. Era un grup de lăudători, care se țineau de vlădica Teoctist și nu scăpau nici un prilej ca să-l pieptene, să-l scarpine, să-l laude. Venise de doi ani în Oltenia. Până atunci fusese necunoscut în părțile noastre.  Adusese din Maramureș o bisericuță de lemn și-o montase în curtea mitropoliei. În rest, nu știu ce alte realizări mai avea. Lucrurile își urmaseră cursul firesc. Lăudătorii scormoneau însă în dicționarul limbii române și scoteau de acolo cele mai pompoase cuvinte, prin care încercau să-i zugrăvească chipul. Oltenia însăși era răsplătită de Dumnezeu pentru credința locuitorilor ei cu un asemenea personaj. Mitropolitului îi plăceau enorm de mult laudele acestea. Îmi amintesc de un bătrânel că atâta l-a lăudat, încât la un moment dat n-a mai avut cuvinte potrivite să continue și a rămas ,,agățat” undeva aproape de tavan. Mitropolitul, fin observator, a îndemnat ironic pe cei prezenți: ,,- Ajutați-l pe părintele să coboare!” 

 

În februarie 1977 m-am hirotonit preot și am plecat de la mitropolie la Parohia Gruia din județul Mehedinți.

 

Tot rânduiala a fost ca vlădica Teoctist să plece în primăvara aceluiași an mitropolit la Iași. Am  răsuflat ușurat.

 

L-am mai întâlnit o dată la București, la o conferință. Am înțeles imediat că nu mă uitase. Mi-a spus că de fiecare dată când a întâlnit pe cineva de la Mitropolia Olteniei l-a întrebat și de mine. Era la curent cu multe din activitățile mele.

 

A ajuns apoi patriarh, dar nu l-am deranjat niciodată cu vreo audiență, cu vreo cerere.

 

Mitropolitul Teoctist a reușit în cele nouă luni cât am lucrat la mitropolie să mă vindece pentru tot restul vieții de nostalgia lucrului la un centru eparhial, în preajma unui ierarh. M-a ajutat să înțeleg că nu sunt bun de munca de birou, că nu sunt slugarnic și nici potrivit pentru a-i duce trena șefului. 

 

Dacă la mitropolie, în timp de nouă luni, mi-am dat demisia de trei ori, azi, după aproape cincizeci de ani de preoție, pot să afirm cu mâna pe inimă, că, dacă aș lua-o de la început, tot preot m-aș face și tot în satul meu m-aș duce.

 

Dumnezeu să te ierte, Părinte Teoctist, pentru toată suferința și umilința pe care mi le-ai provocat. Erai prea mare și prea puternic, ca să înțelegi ce înseamnă să frângi aripile unui tânăr aflat la început de drum. 

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

DEFORMAREA

Parintele Rafail Noica

 

 

 

Tot omul cauta adevarul, cauta viata, de unde vine si unde este destinat sa mearga. Si îndraznesc sa mai aduc aicea si alt cuvânt al Parintelui meu duhovnic: „Nici un om nu vrea sa pacatuiasca”. M-am uimit atunci, fiindca eu stiam ca toti vrem sa pacatuim, dar este interzis. Nu-i adevarat! Omul nu cauta pacatul. Pacatul este, în general, o deformare. Pacatul n-are fiinta în sine, nu exista, fiindca Dumnezeu nu l-a facut si, ce nu a facut Dumnezeu, nu exista.

 

Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 126-127.

 

 

        

TRECEREA EUHARISTICA

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Întreaga Euharistie consta într-o „pomenire” – înteleasa nu în sensul obisnuit, ca o reamintire doar, ci ca o intrare existentiala în lumea lui Hristos, în dimensiunile sale divine si umane. Pastile noastre, si prin urmare si Euharistia noastra, sunt o trecere de pe pamânt la cer, de la moartea în pacat spre vesnicia sfânta a Tatalui.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 118.




Pr. Prof. Dumitru Radu

 

 

Ca unul care am stat în școală din 1960 până în 2020 ca elev, student și 30 de ani profesor, pot să apreciez dacă cineva are sau nu tact pedagogic, dacă e croit sau nu de a fi profesor. Nu este suficient să ai studii și funcții publice ca să fii și dascăl adevărat la catedră. Cu Părintele Radu am făcut Morala din câte-mi amintesc, dar nu s-a prins mai nimic de mine din cursul dumnealui. Trecea pe lângă noi, ca apa pe gâscă. Preda la sală, dar nu ne apropia sufletește. Eram lumi diferite. La examene era foarte repezit. Ne ironiza și ne umilea. Se socotea pe sine undeva mult prea sus pentru a se coborî mai aproape de noi.

 

Știu că într-un an a spovedit și dânsul într-unul din posturi. La o ușă de altar spovedea Părintele Constantin Galeriu, la alta Părintele Dumitru Radu. La părintele Galeriu se aștepta și o jumătate de oră la coadă; la Părintele Radu se mergea pe bandă. Pentru toți care ajungeau la dânsul avea loc un dialog ,,stas”: ,,- Cum te cheamă, berbece?” ,,- Gheorghe mă cheamă, părinte” ,,- Domnul și Dumnezeul nostru….! Altul la rând!” Cam așa se derulau spovedaniile. Mulțumesc lui Dumnezeu că n-am spovedit niciodată așa.

 

Într-un moment de sinceritate, Domnul Prof. Mihai Rădulescu mi-a povestit un incident pe care-l avusese cu Părintele Radu. Venise la facultatea noastră un ucrainean Era vorba de poetul Corneliu Irod, membru al Uniunii Scriitorilor din România, devenit mai târziu preot și bun prieten al Domnului prof. Mihai Rădulescu. Ucraineanul era tobă de carte, dar avea câteva carențe, pe care nu le putea repara din mers: nu studiase limbile clasice. Domnul Rădulescu încercase să intervină pentru el pe lângă Părintele Radu, ca să-i dea o notă de trecere la examen. Numai bine că Părintele Radu, fără să țină seamă de rugămintea colegului, i-a dat notă proastă ucraineanului și acesta a pierdut examenul. Numai bine că a doua zi Părintele Radu s-a dus la Domnul Rădulescu să-l roage să fie mai indulgent la examenul de engleză cu un nepot al său. Domnul Rădulescu i-a retezat-o fără menajamente: ,,- Nu-i spuneți numele, că-l trântesc!” Trecuseră examenele, dar Domnul Prof. Mihai Rădulescu încă nu știa dacă-l trecuse sau îl trântise pe nepoțelul Părintelui Radu.

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

RAPOSATII

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Rugati-va mereu pentru cei raposati. Nu poate nimeni sa-si închipuie cât de mult asteapta cei morti sa ne rugam pentru ei. Cei care au fost în puscarie stiu cum asteptau sa primeasca o veste, sa primeasca un ajutor de la cei liberi; tot astfel asteapta si cei plecati din lumea aceasta sa primeasca mângâiere de la noi.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 77

 

 

ARIPILE PASARII

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Pasarile au aripi ca sa evite cursele, iar noi oamenii cugetul, ca sa evitam pacatele si sa urcam la tronul lui Dumnezeu. Sa alungati cugetele rele pe care le aduce diavolul! Sa nu le dati importanta, ci sa le aruncati în spate.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 133



OMIZILE

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Dupa seceta si ploaia peste masura, primavara mai este desfigurata si de omizi si de paianjeni. În asemenea împrejurari, aceste mici insecte par a fi trimise de un duh rau, care, pizmuind frumusetea naturii, se sileste sa o doseasca si sa o ascunda dinaintea ochilor nostri, sub pânza cea încurcata a paianjenului. Pomul însa nu poate fi învinovatit de faptul ca în mijlocul primaverii, în toiul înfloririi, îl acopera omizile si pânzele de paianjen. Însa când aceste omizi si aceste pânze de paianjen se ivesc în suflet pe florile virtutilor, atunci pricina întotdeauna este însusi omul.

 

Aceste omizi sunt fiicele mândriei si ale îngâmfarii întru faptele noastre. Ele se ivesc si se înmultesc repede, de îndata ce sufletul, reînnoit si înflorit sub suflarile harului, uita slabiciunea sa si socoteste ca reînnoirea lui se datoreaza numai silintelor sale, iar nu harului celui atoatesavârsitor al lui Hristos. Privegheaza, deci, suflete credincios, orisicine ai fi tu, sa nu te cuprinda aceste omizi diavolesti! Ele si pe copaci sunt dezgustatoare, dar în tine sunt de mii de ori mai urâcioase. Pe arbore ele strica florile si frunzele si fac netrebnice roadele, iar pomul ramâne sanatos; în suflet însa viermele mândriei poate vatama nu numai florile si roadele, ci chiar sâmburele vietii, si astfel îl preschimba pe om din vita [mladita] harica a viei Domnului într-o creanga buna de nimic.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 48-49.

 

 

MANCAREA STRICATA

Sfantul Nicolae Cabasila

 

 

Obisnuinta pacatului este tocmai repetarea deasa a faptelor rele. El e ca o boala încuibata înlauntrul sufletului pe urma unei mâncari stricate. Acest pacat din obisnuinta este statornic si înlantuieste sufletul în niste catuse cu anevoie de stricat, robeste mintea, pe om îl îndeamna sa savârseasca numai rele, ducând la cele mai urâte fapte pe cei pe care-i prinde în mrejele sale, prin care pacatul s-a nascut si se naste fara încetare, în acelasi timp savârsind raul si fiind el însusi o urmare a raului – ca într-un cerc. Lucrurile au ajuns de asa fel, încât pacatul nu mai are sfârsit, iar obiceiul rau da nastere la fapte rele care, înmultindu-se, formeaza apoi ele însele o regula de savârsire a pacatelor. Si astfel, aceste doua rele se ajuta una pe alta si cresc tot mai mari, dupa vorba Apostolului: „Pacatul a prins viata (în mine), iar eu am murit”.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 159-160.




Pr. Prof. Ștefan Alexe

 

 

L-am cunoscut în toamna lui 1973, când am ajuns student al Institutului Teologic din București. Dânsul era spiritual, adică ceva asemănător unui pedagog din ciclul liceal și gimnazial. Se ocupa de disciplina studenților din internat. Locuia în casa parohială a bisericii ,,Sf. Ecaterina”, peste stradă de institut. Din casă putea supraveghea pe fereastră toate intrările și ieșirile din facultate, cât și strada din fața instituției.

 

Studenții din anii mai mari se temeau de dânsul. Îl socoteau un om dur, legist, care tăia fără milă în carne vie. Se vorbea că multora le anulase bursele, altora le scăzuse notele la purtare, ba chiar  fuseseră și câțiva exmatriculați la propunerea dumnealui. Am aflat că fusese preot mulți ani într-un important oraș din Germania, că acolo ocupase și funcția de consilier municipal mai multe legislaturi. Într-un cuvânt, spiritul german îi intrase în oase și devenise un fel de a fi.

 

Față de programul internatului de la seminar, mie mi se părea cel de la facultate unul excepțional. De la ora 14 la ora 20 erai liber să mergi în oraș. Acolo erai liber să faci ce vrei, numai să nu contravii legii și bunelor moravuri. Aproape în fiecare zi ieșeam în oraș și mergeam la Biblioteca Academiei, la Biblioteca Universitară, la Biblioteca Centrală de Stat, la Arhivele Generale ale Statului. Mergeam destul de des și la Sala Dallas, unde se țineau niște conferințe extraordinare  în cadrul Universității Populare. Am avut chiar posibilitatea să merg la câteva piese de teatru la Național, Nottara, la Teatrul Mic, la Ateneu, ba chiar și la Operă. Eram cu adevărat fericit. Acolo prinsesem gustul culturii și mă înfruptam din plin. Bucureștiul mă fascina prin posibilitățile pe care mi le oferea. Primul an de studenție a fost cu adevărat minunat. 

 

În toamna lui 1974 eram în anul al doilea. Într-o dimineață,  s-a răspândit vestea în internat: ,,Nimeni nu intră la masă, toți studenții iasă în curte!”   N-am știut de ce. Cei pe care-i întrebam ridicau din umeri, ori se fereau să răspundă. M-am îmbrăcat repede și am ieșit în curte. Acolo era un grup mare de studenți din anii trei și patru. Un oarecare Delureanu din anul patru se străduia să-i convingă pe ceilalți că așa nu se mai poate, că trebuie făcut ceva ca lucrurile să se schimbe. Am înțeles că făcuseră cunoscut Departamentului Cultelor, Patriarhiei, postului de radio ,,Europa liberă”, că studenții de la Teologie intră în grevă generală. Eram buimăcit. Nu înțelegeam motivele unei asemenea acțiuni deosebit de curajoase și riscante. Nu mi-a trebuit mult să aflu. Confrații mei din anii mari voiau să fie intrarea și ieșirea din internat liberă și nesupravegheată, așa încât fiecare student să intre și să iasă când vrea, ziua și noaptea. A doua revendicare pe care o susțineau era schimbarea părintelui Alexe din funcția de spiritual. Amenințau că nu vor intra la masă și nici la cursuri, până nu li se vor împlini cererile.

 

La un moment dat a ieșit Părintele Alexe în ușa sufrageriei și a spus cu voce tare: ,,- Cine a venit aici să învețe carte ca să ajungă preot, să poftească la masă!” Am auzit în surdină comanda: ,,- Nu părăsește nimeni grupul! Greva continuă!” M-am uitat la colegii mei din anul al doilea. Împreună cu cei din anul întâi erau toți buimăciți, fiindcă își dădeau seama că intraseră într-un joc periculos și că erau folosiți pentru scopuri străine de interesul lor. La un moment dat ne-am ridicat aproape toți cei din anii întâi și doi și am plecat spre sala de mese.  Am auzit în urma noastră vorbe de genul ,,- Lașilor!” ,,- Spărgătorilor de grevă!” și altele.

 

Am intrat în sala de mese și am început să mâncăm. Între timp au venit niște tineri și ne-au luat interviuri. Știu că m-au întrebat și pe mine dacă sunt de acord cu greva și dacă mi se pare programul prea dur. Am spus că am reușit cu bursă și mă străduiesc din răsputeri să-mi mențin bursa, fiindcă părinții mei sunt colectiviști și nu au posibilitatea să-mi plătească taxele și toate celelalte cheltuieli. Am spus, de asemenea, că programul mi se pare excelent, că am avut timp în anul întâi și în cele aproape două luni de studenție din anul al doilea să frecventez biblioteci și instituții de cultură din oraș, să-mi pregătesc o serie de lucrări, de articole.  Despre Părintele Alexe am spus că nu m-a certat și nu m-a pedepsit niciodată, fiindcă am respectat cu strictețe programul, ba dimpotrivă îmi pare un om foarte cult și manierat, care vrea să facă din noi oameni la fel de disciplinați ca dânsul.

 

A trecut greva. Am înțeles că mai mulți dintre ,,organizatori” s-au ales cu exmatriculări și cu scăderi de note la purtare. Părintele Alexe n-a fost schimbat, deși, pentru prestigiul său, nu i-a căzut bine aventura noastră.

 

A trecut vremea și pe la 10 decembrie 1974  a venit mama la mine. Avea un sân umflat și roșu. Medicii din Severin îi stabiliseră diagnosticul: cancer. Mai mult, îi spuseseră că speranțele de viață sunt de câteva săptămâni, așa că n-are rost s-o mai opereze. Venise să-și ia rămas bun de la mine. Plângea ca ploaia. Mi-a dat Dumnezeu gândul bun și m-am dus cu dânsa la Policlinica Batiștei, singura de la vremea aceea unde se dădeau consultații contra-cost. Am nimerit la doctorul Jean Tomescu. A consultat-o și a spus. ,,- Azi e vineri! Luni dimineață, la ora 8, mă aștepți la poarta Spitalului Caritas, unde eu sunt director. Îți fac internarea și te operez! Dumneata te duci repede acasă și aduci adeverință de la locul de muncă al tatălui, ca să nu plătească spitalizarea!”

 

Așa am făcut. Luni dimineață eram cu mama la poarta spitalului. A internat-o și a pregătit-o de operație. Marți, 14 decembrie, mama a fost operată. În tot timpul cât a durat operația am stat pe coridorul spitalului și m-am rugat. Nu cred că m-am rugat vreodată cu mai multă intensitate ca atunci. A ieșit cu bine din operație, dar a mai rămas câteva zile internată.

 

Lipseam de la cursuri. Mă duceam zilnic la dânsa. Aveam nevoie de învoire. M-am dus la Părintele Alexe și i-am spus despre ce e vorba, rugându-l să-mi semneze biletul de voie. Am rămas profund impresionat de cele ce mi-a spus atunci. Cred că pot reproduce cuvânt cu cuvânt: ,,- Dragă Stănciulescule, du-te și ai grijă de mama ta! Dacă e nevoie s-o transferi la alt spital mai bun; dacă are nevoie s-o pun în legătură cu vreun doctor mai pregătit, te rog să-mi spui. Am multe cunoștințe importante în lumea medicală a Bucureștiului și te pot ajuta! De asemenea, dacă mama ta are nevoie de medicamente din străinătate, spune-i doctorului să-ți dea rețetă și eu îți promit că-ți fac rost de ele. Eu am fost mulți ani preot în Germania și am mulți prieteni acolo, care m-ar servi cu drag. De asemenea, îl am pe fratele meu în Statele Unite și pot apela și la el dacă e nevoie. Dacă-ți trebuie bani, spune-mi și te ajut. Ai curaj. Mă voi ruga și eu pentru mama ta, pentru viața și sănătatea ei.  Nu ești singur. Voi fi alături de tine. Mergi și rezolvă problemele. Spui că știu eu de tine. La sfârșit faci un bilet de voie cu zilele când ai lipsit și eu ți-l semnez!”

 

Am rămas uluit de cele ce-mi spusese omul acela. El, teroarea institutului, se dovedea a fi nu numai un preot adevărat, ci și un părinte cald, săritor, sufletist, gata să ajute pe cel aflat în nevoie. Era ceea ce spunea un alt profesor al meu din școala generală, regretatul Marius Buzatu: ,,cu cel rău sunt câine, cu cel bun sunt pâine!”

 

Nu a fost nevoie pentru mama nici de medicamente din străinătate, nici de bani de la Părintele Alexe, ci doar de câteva zile de învoire. Mama a mai trăit până în 2005 și a murit de insuficiență renală, nicidecum de cancer. A fost un adevărat miracol! La reușita operației a contribuit Dumnezeu, doctorul Jean Tomescu, dar și rugăciunile și încurajările Părintelui Ștefan Alexe.

 

Dumnezeu să te ierte, Părinte bun!

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

PUTEREA LUMINII DUMNEZEIESTI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum soarele de pe cer îsi reflecta întreaga-i maretie si stralucire în puzderia de corpuri transparente de pe pamânt si soarele duhovnicesc – Dumnezeu – a binevoit sa se reflecte în nenumarate fiinte, în cer si pe pamânt: acolo în îngeri, aici în oameni. Si dupa cum lumina – si cea a soarelui material – nu se împiedica de corpurile solide, dar transparente, luminând prin geamuri încaperi închise din toate partile, în care nu patrunde aerul de afara, tot asa si lumina Soarelui spiritual nu se opreste în fiintele spirituale, nu se izbeste de oprelisti materiale, nici de pereti, nici de ziduri mohorâte de temnita, nici de imensitatea muntilor, nici de adâncimea pesterilor în care se ascund de lume robii lui Dumnezeu, nici de abisurile pamântului. Ea patrunde pretutindeni si straluceste pretutindeni, în tot sufletul în stare sa primeasca lumina adevarului ceresc. (Pavel si Sila se rugau în temnita, laudau pe Dumnezeu în cântari, si Domnul le-a ascultat rugaciunea. – Faptele Apostolilor 16, 25-26).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 405.





CHICIURA

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Voiti voi oare sa vedeti frumusetea hainei iernii în toata maretia ei? Duceti-va în orisicare dumbrava va place, la vreme de chiciura si veti vedea ca iarna pare ca vrea sa se ia la întrecere cu primavara în maiestrie si podoabe. Aceasta întrecere e foarte greu de câstigat, pentru ca primavara are la îndemâna o multime de culori si vopsele, iar iarna n-are decât una singura – culoarea alba. Însa iarna, dintr-o singura culoare, e vrednic de minunare de nu cumva faureste mai multe podoabe decât primavara, din multe! Aceste minunate draperii, care ca niste mantii împaratesti acopera arborii mici si mari din crestet si pâna în radacina, aceasta multime de perle si briliante, care scânteiaza la lumina soarelui si a lunii, acest chip maret al arborilor nemiscati care par a fi taiati din fildes, aceasta tacere si liniste sfânta, acest semiîntuneric din timpul zilei si aceasta semiluna din timpul noptii – toate aceste tablouri marete îl aduc în uimire pe tot cel ce le priveste cu luare aminte! Negresit ca fara aceste minuni ale iernii amfiteatrul naturii ar pierde una din cele mai frumoase podoabe ale sale. Si câte tablouri de acestea nu ni se înfatiseaza în fiecare padure si în fiecare dumbrava, în fiecare gradina si în fiecare poteca? Cât de mult ar pretui omul asemenea fenomene, daca ar sti sa le izvodeasca el! Pentru Faurarul ceresc, însa, ele nu înseamna nimic – sufla un vântisor de la rasarit sau miazazi și podoabele dispar, ramânând totul gol! Dupa o zi bate iarasi vântul de la miazanoapte si iarasi se arata ca prin farmec aceleasi podoabe si aceleasi nespuse frumuseti!

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 83-8

 

 

 

U M B R A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

        Vezi ca umbra nu are nimic în sine: nici viata, nici trup, nici miscare, ci doar asemanarea cu trupul; iar când se ascunde soarele, dispare si ea tot atunci. La fel si omul, nimic nu este fara Dumnezeu. Atâta vreme cât Domnul îl tine, îl îndruma si îl lumineaza, el se crede a fi ceva si pare ca este, însa cum îsi ascunde Dumnezeu lumina Sa si îl lipseste de puterea datatoare de viata, omul dispare îndata. Despre aceasta zice Prorocul: „Ca o naluca umbla omul” (Psalmul 38, 6) si „zilele lui ca umbra trec” (Psalmul 143, 4). Dintr-o astfel de întâmplare învata sa-ti cunosti nimicnicia si sa te smeresti, acesta fiind începutul întelepciunii crestinesti.

 

     Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 141.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu