„Curentul marin există…”
La 1 decembrie, ziua lui de
naștere, ar fi putut fi o aniversare. De trei ani încoace, Marin Ifrim se află
în „fantomateca”(am împrumutat de la N.Prelipceanu vocabula asta) mea. Reiau
câteva fragmente din Tableta ca o bombă
cu ceas, Un om al muncii cu cartea, Întrucât și poezia...,publicate în
perioada 2016-2019:
Tableta ca o bombă cu ceas
Marin Ifrim poate scrie şi cu
cerneală simpatetică, şi cu acid nitric, niciodată cu condei muiat în limonadă
roz. Nu se blochează când ia liftul spre cer,
nici în metaforă (deţine un cartel întreg
numit chiar „Cartelul metaforelor”, o revistă editată la Buzău, pe care o distribuie gratuit); nu se blochează
în vidul cuvintelor, dimpotrivă, are darul conciziei expresive. E un autor
proteic, împărţindu-se între poezie şi gazetărie cotidiană (unde se luptă cu
pleava mafiotă), între critică est-etică (precizare necesară pentru
ne-connesseuri: fericita formulă e luată de Monica Lovinescu, cum o
mărturiseşte, de la Timothy G. Ash) şi memorialistică, între proză scurtă şi
foileton. Ignoră turnul de fildeş, cum ignoră cuşca de papagal, botniţa,
ivănşaua. Nu ştiţi ce este ivănșaua? Un dispozitiv rural, folosit ca să stea
calul la potcovit. Sigur că, pentru curajul opiniei, când curajul a cam atins
limita de jos, i se întâmplă să fie ici-colo bălăcărit, vorba poetului, altul
decât Marin Ifrim: „Nu latră caii când vor câinii”. Pus pe sinceritate şi pe
controversă, îşi asumă consecinţele demersului (are „duşmani, dar mulţi” care îi
duc intens grija, îi poartă sâmbetele), fără să se teamă că va fi pus sub
embargou: „Am consumat aşa de multă frică, încât cămara e goală”.
Unele tablete sunt bombe cu
ceas, pentru alţii, dar şi pentru Marin Ifrim însuşi, care nu acceptă
răsturnarea scării de valori. Marin Ifrim rămâne însă neintimidat de Circum stanţe (e titlul unei cărţi mici
de stat, dar mare la sfat), apărută la o editură conjudeţeană, Rafet. Carte de
tablete pe teme inconfortabile ca „haosul literar actual”sau sărăcia
scriitorului profesionist, v. Marfă
gratuită: deşi scrisul la revistă, spus în limbă de lemn, e „muncă patriotică”, se cer texte nepublicate,
„treburi virgine”, ca şi cum s-ar oferi drepturi de autor. „Nu e nimic imoral în
a-ţi face cât mai cunoscute ideile”, crede Marin Ifrim. Şi-l urmez.
Tableta nu-i specie uşor de
scris după Arghezi. Nu pot intra în ea nici vorbe de clacă, nici vorbe în 2-3
peri, nici vorbe de „debara electronică”; se lucrează cu acul fin de broderie,
dar şi cu foarfeca de tăiat unghii, bine ascuţită.
În 1984, Radu G. Ţeposu i-a
acordat premiul revistei „Flacăra” la Festivalul Naţional de Poezie de la
Oradea, deşi Marin Ifrim era în conflict deschis
cu Adrian Păunescu. Pentru că sunt, în războiul româno-român al scriitorului,
şi momente faste, Bucur Chiriac i-a girat debutul editorial, fără ca autorul să
ştie ceva despre asta. La lansare au fost prezenţi şi el, şi Marin Sorescu
(titlu: Spre oraşul cu un milion de
ferestre, versuri, 1986).
Autorul face din tabletă
spectacol. Și la spectacol mediatic mă refer, deşi a comis şi spectacol de
scenă, la teatrul „George Ciprian” din Buzău, al cărui prim sunet de gong l-a
produs chiar el, cu mâna lui, iar „Omul cu mârţoaga” poate fi mulţumit de
prestaţie. Dar câte evenimente culturale n-a organizat buzoianul, până să
ajungă Cetăţean de Onoare al Municipiului, la propunerea directorului
Bibliotecii Judeţene „V. Voiculescu”, pe numele lui, nedrept ocultat, Alex.
Oproescu. Biblioteca, „pe care a ținut-o la rang de Academie timp de vreo trei
decenii”, după retrocedare sau vânzare, s-a mutat într-un mall.
Marin Ifrim deţine, hotărât
lucru, gena binelui. Şi vă aduc aminte că Buzăul a dat un mare martir, dar şi
un mare torţionar, Al. Drăghici. Poetul nu-i educat să urască. Fire miloasă,
iartă şi uită creştineşte atacul urât al lui Horia Gârbea din „România
literară”, înainte de alegerile din 2004. Ştie bine de unde vine, uneori, răul:
„de la eterna, fascinanta şi repetabila facere de bine”. Nu ezită să facă bine,
chiar să-i iubească pe confraţi, lăsând iernii, de mai an, vrajba noastră.
Lui Marin Ifrim îi displace
sincer grafomania megalomană şi-i scoate în faţă pe cei marginalizaţi (invizibilizaţi e un cuvânt al său)
decent ori de-a dreptul indecent, ca Fănuş Neagu, ca Marin Sorescu, ori ca Ion
Gheorghe: „Ion Gheorghe este un scriitor
cu un picior în paleolitic şi cu unul în viitoarele zece veacuri, iar acestor
zilieri ai neantului le vin creştetele pe undeva prin dreptul buricului acestui
Gigant”.
Dar dincolo de circumstanţe şi de
subiectivisme (ale noastre şi ale alterilor), Marin Ifrim este, cum spune el însuşi,
„un cititor bine «asamblat»”, descoperind şi cărţi bune, şi vorbe bune despre
ele. E rândul său să aibă parte de gând şi de cuvânt. Şi-l văd, sub rafalele de
ploaie tipografică (pe măsură ce nu se citeşte, pe atât de mult se tipăreşte),
vâslind tenace, ajutat de Curentul marin
(titlu de volum din 1995), în subţirea luntre literară pe care Mihai Ursachi a
numit-o Metamorphé, spre albia regală
a poeziei antologice.
Un om al
muncii cu cartea
Cartea de
muncă a lui Marin Ifrim (Editura Teocora, 2016) este, în fapt,
cartea unei vieţi de „cărţar”, autentic inconformist, autentic incomod,
autentic încrâncenat. Un „neadaptat”, cum o mărturiseşte el însuşi, şi la
socialism, şi la capitalism, ceea ce nu l-a descurajat deloc. Cum bine ştie că
între notorietate şi valoare e cale lungă, munca şi răbdarea alcătuiesc formula
sa. Mie mi-a plăcut şi-mi place să-i portretizez complice pe cei exilaţi în
târguri, ca Gheorghe Grigurcu în cel amar, ca Mihai Ursachi, în cel dulce, ca V.
Voiculescu la Pârscov, ca I.D. Sîrbu la Petrila, ca marele minor Brumaru de
Dolhasca. În alte cuvinte, scriitori ai „provinciei literare de aur”, numită
aşa de Ion Lazu şi de Ion Murgeanu, în Himera literaturii. Talentul
(talantul care rodeşte) n-are musai buletin de Bucureşti.
Marin Ifrim face parte dintre
scriitorii amărâţi de ce i se întâmplă culturii. Critica e neputincioasă faţă
de inflaţia tipo, pare condamnată să citească multe cărţi mediocre, de tren
ori de metrou, este asurzită de trompeta reclamei media. Or, Marin Ifrim n-are
scenografie, reflectoarele TV sunt pentru alţii, puse pentru alţii. E alergător
de maraton, nu de 100 metri stil foarte plat; nu scrie cărţi domoale, texte
liniştite; merge pe rezistenţă şi pe demnitate, e ţepos, chiar timorant.
Niciodată timorat. Work-aholic, consideră cartea sa de muncă (o carte a
cărţilor de truditori ai scris-cititului) cea mai importantă dintre zecile
semnate de el. Subţirele, suple, dar şi „cu fizic «atletic»”, aşa cum este
antologia de poezie din 2013, Din capitala mondială a anonimatului,
rămasă nerecenzată. Cum altfel? A văzut cineva în librării cărţi scoase de Casa
Editorială Tipo-Moldova?
Mereu cu nerv, Ifrim preferă
tableta, texticulul, articuleţul, frazula, spre a le spune
ca Luca Piţu. O notaţie repede? „Pe 21 septembrie 1991, îmi moare soţia”. Atâta
tot: ton grav.
Marin If, cum îi spun in
short, e un frondeur/ ricaneur, are îndrăzneala proprie lui Paul Goma, cea
mai asurzitoare voce întru adevăr a literaturii noastre; pe cale de consecinţă,
deţine o carte de muncă plină ochi de demisii şi de transferuri, după
intervenţii în minor ori în major. Sigur că, în vremi consternante, prezent în
agora cu tableta ca o bombă cu ceas, e riscant să faci tranzacţii; în
vraiştea numită eufemistic tranziţie, poţi cunoaşte repetat circum stanţe
nefavorabile. Aşadar, Marin (alt Marin decât Preda, alt Marin decât Sorescu)
demisionează de la o fabrică oricum „pe ducă” şi-şi ia deasupra capului un deadline
cotidian. Intră şi iese din „redacţii impure”, pline de activişti şi de
securişti. L-aş fi sfătuit, înainte de angajare, să întrebe cine finanţează
ziarul, să ştie cine-i adevăratul patron. După Adrian Gavrilescu, S.O.Vântu
cumpărase, deci putea controla, şi „Idei în dialog”.
În „Opinia” buzoiană,
alcătuieşte un insectar, prinzând în bolduri muşte reciclate în fluturi, căzute
în borcanul cu miere capitalistă. Despre Portrete în bleu’ marin, scrie
că e „o carte la care ţin foarte mult”. Pentru că „e o mare şi rece satisfacţie
să spui cuiva ce gândeşti despre el. E terapeutic”. Dar te costă. De hrănit, se
hrăneşte bio, din literatură: „eu nu m-am apucat de scris ca să devin celebru.
Eu sunt pedepsit de cuvinte. Posedat. Le simt viaţa şi rostul. Sunt mai vii
decât mine. Vreau să le călăresc ca pe nişte iepe sălbatice. Sunt limitat. Nu
pot gândi mai departe decât ce vor cuvintele”. E om neavut: „Sunt mai sărac
decât Ion Creangă. Dar nu cerşesc, nu fur, nu mint”. „Am un somn liniştit. Ştiu
îngerii de ce”.
Destul de imprudent pentru a
trăi confortabil („în lux, calm şi voluptate”), trece de la ziar, căzând „din
lac în puţul lacului”, ca mecanic de întreţinere la Casa de Cultură a
Sindicatelor; revine A-Casă, ca referent şi bibliotecar. Cel mai fericit episod
(şi o spune în trei volume de evocări), care îi umple carnetul de muncă? Patru
ani la Teatrul „George Ciprian”, ca maşinist, apoi ca regizor tehnic: „Teatrul
real, profesionist este cea mai vie bibliotecă din lume”.
La Casa de Cultură
alcătuieşte lunar „Cartelul metaforelor”. M-am lăsat luată de „curentul
marin”, am intrat în „Cartel”, dar şi în „Caietele de la Ţinteşti”, cealaltă
revistă a sa și a profesorului Stelian Grigore. „Numai la Ţinteşti n-ai scris,
Magda, m-a apostrofat un amic”. De ce nu? Are importanţă locul unde scrii? Cum
afirmă Nicolae Silade, în editorialul „Actualităţii literare”, subintitulată
şugubăţ „Revistă a unirii scriitorilor din România”, tonul în literatură nu se
dă numai la Bucureşti, nici etalonul.
Scriitorul nu poate fi
altceva decât scriitor: şi în poem, şi în tabletă politică, şi în interviu, şi
în ego-proză, şi în jurnal, şi în analiză de text, şi în reportaj, şi în eseuri
lirice, epice şi dramatice, aşa cum le-am subintitulat eu pe ale mele.
Marin Ifrim e mereu în priză:
la „Informaţia Buzăului”, la „Jurnalul de Vrancea” al lui Liviu Ioan Stoiciu,
la „Opinia”, unde ţinea bisăptămânal pagina literară, împreună cu Dumitru Ion
Dincă, la „Renaşterea culturală”... Şi pariez că nu va suferi niciodată de
grafofobie, de neplăcerea de a scrie, chiar dacă e jignit deseori de postaci. Îi
mustră neobosit pe intruşii din spaţiul literaturii, pe glorioşii locali care
„se urăsc între ei, cu bale dulci, până la comă diabetică”, pe „liricarii”
târgului buzoian, „megalomani şi grafomani”, pe impostori, pe obedienţi, pe sforarii
oportuniști, folosind artileria blogului (v. Letopiseţul lui Marin Ifrim).
Prin ’97, actorul Paul
Ioachim, directorul teatrului „George Ciprian”, l-a sfătuit: „Stai departe de
insul acesta. Are toate calităţile unei jigodii profesioniste”
(sublinierea îmi aparţine, Magda U.). Ceea ce s-a şi întâmplat. Un „securist
din naştere”, puşcăriaş de drept comun”, a falsificat o adeverinţă CNSAS,
pentru a-l dovedi colabo: „Sufăr enorm, ajung la spital. Lucrurile se lămuresc
repede, falsul e dovedit, dar CNSAS nu ia nici o măsură împotriva
plastografului” (p. 33 a Cărţii de muncă). Marin Ifrim iese din spital,
ca să meargă iarăşi pe repede înainte. „Cum de nu mai moare odată?”, se
întreabă inamicii, cărora le dăruieşte, tolerant, cărţi.
Gloria locală (alt titlu
bun, de carte de versuri, Rafet, 2007) nu-l agreează. Se întâmplă şi să iasă
din graţiile unui critic literar important, care este, de altfel, slăbiciunea
mea. În „România liberă”, Alex. Ştefănescu publicase o hartă a talentelor
literare. În dreptul oraşului Buzău, figura, într-un cerc, numele lui Marin Ifrim.
Singur! Ca un zăcământ „literar” bun de extras, ca o rocă de şist, ca un
minereu preţios (pentru export). Neexploatat însă de critică.
Despre Blocat în lift,
spre cer, carte lansată tot în 2016, la Centrul Cultural „Alexandru
Marghiloman”, a scris, „cu intensitate surprinzătoare”, nu un critic de
întâmpinare, ci… un sculptor: Gheorghe Coman, cel care a organizat, în 1970,
cunoscuta tabără de sculptură de la Măgura. A făcut-o, însă, și Dumitru Ion
Dincă, un confrate întru poezie. L-a văzut așa cum este : „franc, direct,
năucitor în verdicte”. „Cine nu-l cunoaște s-ar aștepta să-l întâmpine un tip
ranchiunos, acrit, inflexibil.Un dur. Ca numai după câteva replici, să-și dea
seama că Marin Ifim nu-și consumă neuronii cu oricine.E pedant ca un țăran
într-o duminică pe ulița mare a satului, dublat de scriitorul care riscă totul
pe o singră carte. Prietenia sinceră ca punte dinspre și spre comunitatea în
care respiră. Spre binele ei.”
Dar, toate vin şi toate
trec,/ înainte, Gutenberg! Marin Ifrim s-a pensionat, Cartea de muncă a
încheiat-o, dar a rămas cu Cartea de scris. Faţă în faţă, doar el cu ea.
În câştig de timp pentru „zăbava cetitului”, dar şi pentru obsesia fără leac a
cuvântului scris.
Întrucât și poezia...
Există
Izbăvire prin poezie? Gellu Dorian e convins că da. Îşi
imaginează un poet trecut în cenaclul de dincolo: cu mâinile întinse pe cer,
scrie stoluri de păsări. Adaug la pomelnic numele lui Marin Ifrim,
despărţit, în postul Paştelui, de trupul de lut, pentru a atinge „stelele cântătoare”.
Chinuit de nedreptăţile climatelor: social, politic, literar…, n-a mai vrut
să-şi poarte fiinţa pământeană pe bulevardul castanilor roz din Buzău, retrăgându-se
în cimitirul Dumbrava (minunată). Cum altfel? Spune Radu Ulmeanu, în interviul
luat de Virgil Diaconu, că „fericirea nu e oaspete obişnuit la masa poetului,
poate unul extrem de rar, mai cu seamă inexistent”.
Când
Alex. Ştefănescu l-a aşezat pe Marin Ifrim pe o hartă a poeziei ex-centrice n-a
greşit. Curentul marin există. Aşa şi-a intitulat, autoironic, o
plachetă din multele. Spre argumentare, reproduc un poem dedicat „Lui Petru
Ursache”, publicat în „Caietele de la Țintești” şi intitulat Cărturarul:
„Nici acum nu ştiu pe unde intra în bibliotecă/ Apărea aşa, dintr-odată, ca un
sfînt anonim,/El însuşi fiind o bibliotecă./ Vorbeam cu duhul său,/ Îi simţeam
tîmplele dogoritoare, paşnice pulsaţii/ De gînduri subţiri, ca sîngele de
îngeri./ Citeam în el ca-n Biblie şi eram tare fericit/ Că-l pot vedea şi cînd
nu exista / Decît în cărţile sale. /Pe stradă, părea o copertă de carte
stelară/ Bătută de vînt/ De neclintit, numai plumb transparent, cu mersul acela
de fermitate blîndă/ De cărturar timpuriu,/ Odată cu începutul.”
Îmi
lipseşti, Marin If. Și mata, şi revista la care ai trudit până la capăt,
„Cartelul metaforelor”, acum dispărută.
Magda URSACHE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu