miercuri, 3 decembrie 2025

Parohia Malovăţ-Mehedinţi - SCRISOARE PASTORALĂ - 553

 



Scrisoare pastorală

Foaie periodică, gratuită  a Parohiei  Malovăţ-Mehedinţi

Anul XXV(2025),  nr. 553(1 –15 Noiembrie)

 

 Dragii mei enoriași!

Fericiți cei ce nu fac nimic! Este o concluzie la care am ajuns după Revoluție, cunoscând mai bine realitățile  sociale, economice și, cât de cât, politice. Câteva exemple și situații pot susține cu prisosință această afirmație.

 Au fost puși pe  liber sau, altfel spus, au fost dați afară din servicii milioane de muncitori, funcționari și militari. Cei mai mulți erau oameni tineri, cu experiență și competență în domeniul lor de activitate. Li s-au dat acele ,,salarii compensatorii”, pentru a se retrage din producție și a se duce acasă, ca să nu mai facă nimic. Am pierdut astfel un tezaur uman inestimabil. Meseriași cu  înaltă pregătire profesională au început să împingă vântul pe stradă, să încerce să deschidă câte o mică afacere, să se reprofileze, să-și caute locul peste mări și țări, pur și simplu, să existe și să aibă iluzia că nu ruginesc. Rezultatele se văd azi, după mai bine de treizeci de ani. Mâna de lucru calificată este greu de găsit. Meseriașii adevărați sunt pe cale de dispariție, ca să nu-i numesc adevărate ,,monumente istorico-umane”. Cârpaci și meseriași de trei parale, care se pricep la toate și la nimic, întâlnești pe toate drumurile.  Unul dintre ei îmi spunea: ,, - Știu să fac orice în lume, doar grijanie nu știu să fac!”  Ca să vezi! Bine că mai avea atâta brumă de bună – cuviință! Când i-am văzut niște lucrări, puțin a lipsit să nu o iau la fugă.

 Au fost distruse nenumărate unități de producție, respectiv combinate, uzine, fabrici, abatoare, sere, mine, sonde, rafinării, bănci și multe altele. S-a justificat că s-a schimbat modul de producție, de la cel centralizat-comunist la cel capitalist, la economia de piață. Unități de valoare europeană au fost vândute pe nimic unor oameni puși pe căpătuială, care s-au opintit din greu să le distrugă și să le ducă la fier vechi. Nouă nu ne mai trebuiau. Noi nu mai aveam nevoie de nimic! Azi cumpărăm totul de la străini. Până și capse de prins foi de hârtie luăm din Germania, iar agrafe folosite în același scop din Taiwan. Noi nu mai putem să facem nici atâta lucru! Cândva produceam de la ace cu gămălie până la avioane, azi nu mai facem nimic, cumpărăm totul!

 Au fost distruse fermele de stat și ceapeurile și lumea a răsuflat ușurată. S-a împărțit pământul, dar repede ne-am dat seamă că agricultura este foarte păguboasă, că între agricultură și contabilitate trebuie clădit un zid cât fostul zid al Berlinului, ca să nu se vadă între ele și să se ia la bătaie. Această convingere s-au grăbit să ne-o inoculeze și frații noștri de la cârma țării și prietenii din afară. Subvenționarea masivă a agriculturii în alte țări a permis străinilor  să aducă produse agricole și preparate diverse la prețuri foarte mici și astfel au pus pe butuci pe orice întreprinzător român. Astăzi mâncăm castraveți din Vietnam, mere din Italia, struguri din Africa de Sud, roșii din Turcia, fasole din Egipt și lista ar putea continua. Vedem bine că nu sunt bune, că au doar aspect, dar nu au gust, nu au miros, nu au ceea ce aveau fructele și legumele noastre, carnea păsărilor, porcilor și celorlalte animale ale noastre. De ai de zile, când se apropie Crăciunul, la noi apare și pesta porcină. De ani de zile porcii noștri u mai au voie în târg. De la alții ne vin cantități imense de carne. Aceea e bună! Astăzi se dau subvenții și la noi pentru agricultură. Culmea, că cel care nu face nimic este subvenționat de câteva ori mai mult decât cel ce muncește pe aceeași unitate de teren. Vreau să spun că cel care nu lucrează terenul, ci declară că l-a lăsat pentru ,,pășune” primește de câteva ori mai mulți bani față de cel care ară, discuiește, cumpără sămânță, seamănă, pune îngrășăminte, întreține cultura, recoltează. Altfel spus, fericiți sunt cei ce nu fac nimic!

 Au apărut ca ciupercile după ploaie niște jocuri piramidale de tip ,,Caritas” ori ,,FNI”, care au stors bruma de economii a multora dintre români, ori i-au lăsat fără case pe alții. Ne amintim deviza organizatorilor acelor megaexcrocherii, deviză care trona pe pancarte uriașe prin orașe: ,,Dormiți liniștiți! Avem noi grijă de banii voștri!” Și au avut!

 Sutele de taxe și impozite, birocrația și abuzurile unor organe de inspecție și control au descurajat  micii și marii întreprinzători, aducându-i în pragul falimentului. Mai fericit ești dacă stai în banca ta și te mulțumești ,,cu ce este”, decât să te chinui să pui pe picioare o afacere, indiferent de domeniu.

 Am alungat din posturi de conducere, din posturi cheie, oameni competenți și am cultivat tot într-o veselie nepotismul, favoritismul, incompetența. Legea bunului – plac a fost principalul criteriu de selecție al oricărui șef de instituție. A fost suficient să intri într-o gașcă de interese, ca să fii propulsat, promovat; ai încercat să te ridici pe brânci, pe forțe proprii, prin muncă cinstită, ai fost marginalizat, sfidat,  eliminat din viața publică. Te crucești când vezi oameni care abia știu să citească în funcții centrale, dispunând de viața și destinele a mii de oameni, cărora le-a cântat cioara. Ne mirăm acum și ne dăm cu pumnii în cap, când auzim de datoriile uriașe ale țării, datorii pe care nici nepoții noștri nu vor fi în stare să le plătească, de greutățile asemănătoare cu cele din vreme de război prin care trece țara,  de lipsurile și neajunsurile de zi cu zi, de teama zilei de mâine, de buimăceala copiilor noștri, de lipsa de orizont și de viitorul tot mai neclar al fiecăruia în parte și al tuturor laolaltă.

 S-a stins entuziasmul post-revoluționar, când societatea românească era în stare să mute și Carpații de la locul lor. Unii s-au apucat de afaceri murdare, de trafic de droguri, de țigări și carne vie, de mituit și de corupt pe oricine și pentru orice. Și le-a mers! Palatele și mașinile, conturile și funcțiile învârtiților zilei i-au făcut pe mulți să intre într-o stare de apatie, de indiferență, convinși fiind că cei mai fericiți sunt cei ce nu fac nimic! Păi, nu?

*

Grecizarea muzicii bisericești. Ascult unele posturi de radio, vizionez unele posturi de televiziune. Se transmit slujbe de la patriarhie, de la unele catedrale episcopale și mitropolitane, de la mânăstiri și biserici unde slujesc ierarhi. Sunt surprins de faptul că peste tot aud muzică bisericească deosebită de cea pe care am învățat-o în seminar și facultate. Am ascultat, spre exemplu, axionul Îngerul a strigat. Îl știam pe glasul V, dar îl cântam de obicei în varianta minunată de pe glasul III a lui Ghelasie Basarabeanul. Ceea ce am auzit era de nerecunoscut. Era o muzică de nuanță vădit orientală, mai precis grecească. Am înțeles că multe eparhii și-au trimis preoți și studenți să stea o vreme în Grecia sau la Muntele Athos și să vină apoi să impună noua muzică bisericească.

Mă întreb de ce o mai fi fost nevoie de efortul a zeci și zeci de compozitori și muzicieni români, începând de la Anton Pann încoace, respectiv de la jumătatea secolului al XIX-lea, să românizeze muzica bisericească. Truda atâtor corifei ai istoriei muzicii psaltice și corale românești, precum Anton Pann, Gavriil Musicescu, Ion Popescu - Pasărea, Teodor Teodorescu - Iaşi, Mihail Berzovschi, Gheorghe Popescu - Brăneşti, Gheorghe Cucu, Ion Chica - Comăneşti, Ion Croitoru, Dimitrie Cuclin, Simion Nicolescu, Ioan D. Chirescu, Constantin I. Baciu, Paul Constantinescu, Timotei Popovici, Augustin Bena, Liviu Tempea, Pr. Gheorghe Șoima, Francisc Hubic, Ion Vidu, Emil Moţia, Sabin Drăgoi, Zeno Vancea, Vadim Sumschi, Trifon Lugojan, Grigore Costea,  Nicolae Lungu, Alexie Buzera, I. Popescu – Runcu, Sebastian Barbu-Bucur, Nicolae Velea, Nicu Moldoveanu și mulți, mulți alții vor fi aruncate la coșul de gunoi? Oamenii aceștia au trăit și au simțit românește  prin toate fibrele ființei lor și au transpus această simțire în muzica bisericească, omofonă și corală. Mă gândesc dacă ar învia regretatul patriarh Justinian și marele compozitor Nicolae Lungu și și-ar vedea opera vieții lor amenințată cu surparea, ce ar face și ce ar zice puternicilor zilei de astăzi?!

Vechile cărți  de psaltichie, adică de muzică bisericească, ne redau niște cântări străine de spiritul românesc. Găsești uneori pasaje în care o vocală cum ar fi ,,a”, ,,e”, ,,i”, ,,u” sau altele sunt așternute pe sub note care se întind pe câte o pagină sau două de carte. Când ajungi la sfârșitul unui asemenea fragment nu mai știi din ce cuvânt face parte. Altfel spus, se punea accentul pe melodie, nu pe text și înțelesul lui. Înțelegând că acest mod de a cânta nu se pretează la români, muzicienii și compozitorii noștri au făcut eforturi uriașe ca să creeze un stil de muzică psaltică specific românesc, apoi să uniformizeze acest stil în toată țara. A fost și aceasta o formă de independență bisericească, pe care am început să ne-o câștigăm față de Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului încă de la jumătatea veacului al XIX-lea, culminând cu câștigarea autocefaliei de la 1885 și a ridicării Bisericii noastre la rang de patriarhat la 1925.

Se merită să amintim aici că în Transilvania și Banat asemenea încercări de ,,românizare” a muzicii bisericești începuseră mult mai devreme, ca o încercare de obținere a independenței bisericești față de administrația sârbească. Și astăzi, spre exemplu, în aceste provincii se mai cântă ,,muzica lui Cunțan”, în ciuda eforturilor susținute făcute de-a lungul timpului de autoritățile noastre bisericești de a impune muzica psaltică ce se cântă în ,,regat”, adică în fostele provincii Moldova și Țara Românească.

Iată că acum  ne suflecăm mânecile vitejește și ne pregătim să aruncăm la coș roadele eforturilor atâtor ostenitori într-ale muzicii bisericești din ultimele două secole, pe motiv că stilul românesc ar fi ,,de influență rusească”, după cum făcea referire un înalt demnitar bisericesc și ne întoarcem la muzica bisericească de la 1800. Din păcate, se uită câteva lucruri esențiale. În primul rând, că omul de la acest început de mileniu trei este suprasolicitat și nu mai are vreme să stea ore în șir și să asculte lălăielile fără noimă ale ,,stilului grecesc”. Stilul românesc este mult mai concis, mai direct, melodiile mai scurte, adaptate psihologiei noastre. Trebuie să dispară o generație de preoți și credincioși, ca să se impună iarăși  stilul grecesc. Cui i-ar folosi? Așa cum avem un stil românesc bine definit în arhitectura și pictura bisericească bizantină, putem foarte bine să avem și un stil românesc în muzica psaltică. De ce suntem noi blestemați să importăm totul, să nu mai producem nimic autohton, local?

Mult mai important ar fi să ne îngrijim de existența și pregătirea cântăreților bisericești, decât de nuanțele de stil muzical. În atâtea biserici nu se poate face slujbă din lipsa cântăreților bisericești sau din lipsa enoriașilor. Poate că ar fi vremea să reconsiderăm prioritățile!

*

          Crucea tăiată. Am văzut pe internet un filmuleț, care mi-a dat de gândit. Mai mulți  oameni duceau pe  umeri câte o cruce. Pentru unii erau crucile foarte grele, pentru alții foarte mari, pentru alții mai mici și mai ușoare. Unul dintre ei, mai descurcăreț, a făcut rost de un ferestrău și a tăiat din  crucea sa. Crucea a devenit mai ușoară și omul nostru mergea vesel, fără să mai simtă greutatea crucii. La un moment dat, grupul de oameni a ajuns la o prăpastie. Aceasta despărțea lumea aceasta de împărăția lui Dumnezeu. Era strâmtă și adâncă. Nu era peste ea pod sau punte. Fiecare om și-a lăsat crucea jos și a întins-o peste prăpastie, apoi a trecut peste ea ca peste o punte. Omul nostru a încercat să facă și el la fel, dar… crucea lui se scurtase și nu mai ajungea pe marginea cealaltă a prăpastiei, așa că el n-a putut intra în împărăția lui Dumnezeu.

            Fiecare dintre noi avem câte o cruce de dus în viață. Crucea unuia este de a scrie poezii, a altuia de a picta, a altuia de a cânta, a altuia de a judeca, a altuia de a sluji lui Dumnezeu, a altuia de a educa, a altuia de a suporta o boală, o infirmitate, un tovarăș de viață bădăran, niște vecini insuportabili. Crucea unuia este de a crește o casă de copiii, de a îngriji pe cineva bolnav din familie sau din neam, de a avea încercări și ispite  etc. Toate sunt cu știrea și cu voia lui Dumnezeu. Tuturor ne dă o cruce și puterea de-a o duce. Dacă lepădăm această cruce care ne este dată, dacă încercăm să găsim soluții prin care să fugim de la datoria de a ne duce crucea pe Golgota vieții, greșim. Ce altceva ar însemna ca unul dotat cu talentul de a cânta, în loc să zidească sufletește pe  cei din jur, să cânte în cârciume cântece care ar îndemna la desfrâu, la beție! Nu înseamnă a-și tăia din crucea care i-a fost dată? Ce-ar însemna ca unul dotat cu talentul de a picta, în loc să picteze scene care să îndemne la virtute și înălțare să picteze scene și figuri care să incite privitorii la desfrâu? Ce înseamnă altceva decât ca un soț să-și părăsească  soția, când aceasta se îmbolnăvește și nu mai poate să se întrețină singură  decât încercarea de a-și scurta și ușura crucea?  Mântuitorul Însuși a spus: ,, Cel ce nu-și va lua crucea sa și nu-Mi va urma Mie nu este vrednic de Mine!”

*

Pr. Prof. Dr. Ene Braniște(1913-1984). Era profesor la Institutul Teologic din București. Auzisem de dânsul, fiindcă  era autorul unor manuale, pe care învățam la seminar. Specialitatea dumnealui era Liturgica, adică  disciplina care se ocupă de rânduiala și explicația slujbelor bisericești, de semnificația actelor, elementelor  și obiectelor ce intră în uzanța cultului, de deosebirile dintre diferite biserici și culte religioase. Fusese asistent(1938-1950), conferențiar (1950) și profesor universitar(1950-1982), specialist în Liturgică, la Institutul Teologic din București, preot în București. Între anii 1970-1971 a fost prorectorul, iar între anii 1980-1982 rector al acelui institut.  Este socotit a fi cel mai competent liturgist al Bisericii Ortodoxe. 

Dintre lucrările sale, menționăm: Explicarea Sfintei Liturghii după Nicolae Cabasila(1943), Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii (de Nicolae Cabasila). Traducere din grecește și studiu introductiv(1946, 1989); Anastasimatarul uniformizat II. Utrenierul sau Cântările Utreniei (de Duminică dimineața ale celor opt bisericești (1954); Cântările Sfintei Liturghii și podobiile celor opt glasuri (1960); Carte de cântări bisericești pentru credincioșii creștini ortodocși (1975); Tipic bisericesc (1976); Liturgică teoretică. Manual pentru seminarele teologice (1978); Liturgica specială pentru Institutele teologice (1980); Cântările Penticostarului (1980); Liturgică generală cu noțiuni de artă bisericească (1985, 1993). La acestea se adaugă o puzderie de studii și articole.

Pentru prima dată l-am cunoscut în 1973, când mi-am dat examenul de capacitate la Seminarul Teologic din Craiova. În fiecare an, președintele comisiei de examen trebuia să fie un profesor universitar venit de la București sau de la Sibiu, cum hotăra patriarhul. În anul acela a fost desemnat Părintele Ene Braniște. Mari emoții am avut cu toții, atât profesorii, cât și elevii. Toți îl socoteam un adevărat savant în domeniul lui și nu era simplu să dai examen cu un asemenea  specialist. Noi aveam un profesor foarte bun de Tipic și  Liturgică, pe Părintele Pr. Prof. Petre Constantinescu, directorul seminarului. Cine era elevul acelui profesor, ori învăța carte, ori schimba macazul și se ducea unde vedea cu ochii. Părintele Director nu glumea cu materiile pe care le preda. El însuși a lucrat la un manual de Tipic de la tinerețe până la bătrânețe, așa că știa domeniul  ,,cu ochii închiși”.

Părintele Braniște a venit la examenul  de la Craiova. Am auzit atunci că urmează să publice, împreună cu directorul nostru, un manual de Tipic, adică disciplina care se ocupă cu rânduiala slujbelor.  A fost doar un zvon. La examen, Părintele Braniște s-a purtat frumos, îngăduitor, cu delicatețe, ca un dascăl cu tact mult pedagogic. Examenul de care ne temeam mai tare decât de judecata de la sfârșitul lumii a decurs normal, fără incidente, fără dureri!

Când am ajuns student la București, Părintele Braniște mi-a fost profesor de Liturgică. Era un obiect dificil, dar profesorul știa să-l facă plăcut, acceptabil pentru mintea noastră. Profesorul avea un spirit patriarhal, un aer de superioritate, care-l impunea în fața noastră. Numele dumnealui îl întâlneam frecvent în revistele bisericești, fiindcă semna studii de profunzime, era autor de cărți și cursuri universitare. Am aflat că era ginerele renumitului profesor de Liturgică Petre Vintilescu, cel care fusese în perioada interbelică printre stâlpii Facultății de  Teologie din București.  Avea frate pe renumitul preot Marin Braniște(1915-1996) de la Viena.

În acea perioadă, am găsit și eu la niște locuitori din Balotești o iconiță și o cădelniță. Le scosese plugul, când araseră câmpia de la poalele dealului din nordul satului, pe vârful căruia Viorica Mihai, muzeografă la Muzeul Județean ,,Porțile de Fier”, descoperise urmele unei  cetăți, pe care o socotea adevărata Drubeta dacică. La poalele acelui deal se pare că fusese o mănăstire. Am arătat iconița Părintelui Pr. Prof. Ene Braniște de la Facultatea de Teologie din București și a zis că e o icoană unicat, de cel puțin o mie de ani. Ea reprezenta, în metal și în relief, pe Sfântul Nicolae eliberând pe cei trei condamnați la moarte. Am dat iconița și cădelnița Vioricăi Mihai. Nu le-am mai văzut niciodată!

Părintele Braniște a aflat repede că am preocupări mai aparte,  că public în revistele bisericești și m-a agreat printre  ,,prietenii” săi mai tineri. Când ne întâlneam, se oprea, mă întreba de una de alta, dar nu uita niciodată să mă întrebe și de preocupările mele publicistice. Biserica trebuia să apară ca o instituție perimată, inutilă, neproductivă, căreia  trebuia să i se cânte cât mai curând prohodul. Existau însă ierarhi, profesori de teologie și preoți în vârstă, care încurajau, ocroteau  și îndrumau cu grijă pe preoții   tineri, în care vedeau preocupări intelectuale, pe care-i vedeau luptători de mai târziu pentru cauza Bisericii. Părintele Ene Braniște era printre aceștia.

M-a îndrumat să trimit articole fratelui său Marin Braniște, la Viena, ca să mi le publice în ,,Almanahul Parohiei Ortodoxe Române din Viena”. Unele mi-au și apărut acolo.     

De atunci mă oprea pe coridor foarte adesea și mă întreba ce mai fac, ce mai scriu. Odată mi-a dat și o carte de versuri a unui prieten al său, Ilișiu, mi se pare, pentru a-mi da exemplu de un om cinstit, dar cu talent. Mă trimitea adesea la poștă să-i depun scrisori pentru străinătate. Cele mai multe erau pentru Statele Unite și Canada. Înțelegeam de pe plicuri, că destinatarii erau profesori universitari. Părintele Ene mi-a explicat că neamul său nu are nici o legătură cu neamul lui Valeriu Braniște

Am trecut la fără frecvență, apoi am intrat în conflict cu mitropolitul Teoctist, prietenul său de fapt. Într-o întâlnire i-a spus: ,,- Uite ce fac studenții voștri….!” Părintele Braniște a stat de vorbă cu mine, când ne-am reîntâlnit și mi-a cerut explicații. I le-am dat, dar n-au avut ecoul pe care l-aș fi dorit. Ceea ce-i spusese Teoctist avusese mai multă preponderență. De atunci a devenit mai rece față de mine. Ceva se schimbase, nu mai era același.

După ce a ajuns rector, am făcut câteva schimburi de scrisori cu dumnealui. Mi-a răspuns binevoitor la mai multe, apoi, deodată, a tăcut brusc. Mai târziu am aflat că suferea de cancer, iar în zilele următoare s-a stins.

Părintele Pr. Prof. Dr. Ene Braniște rămâne unul dintre marii profesori de Teologie, pe care i-a avut Biserica Ortodoxă Română. Lucrările sale vor rămâne de referință în patrimoniul liturgic în special și al Bisericii în general.

Dumnezeu să-l ierte!

*

        Ciorchinele. Au trecut mulți ani, dar, de câte ori vine toamna îmi amintesc de via bunicului meu de la Colibași. Nu am văzut nicăieri vii mai frumoase și mai bine îngrijite ca a lui. Era om sărac, mijlocaș în sat, dar vrednic și iubitor de vii. În Caminic, în douăzeci de ari, făcuse un adevărat colț de rai. Plantase acolo zeci de soiuri de vie. Din fiecare câțiva bușteni. De câte cinci-șase ori stropea via în timpul verii. Aproape zilnic se ducea acolo s-o vadă. Parcă vorbea cu fiecare buștean în parte. Parcă via îi spunea ce-i trebuie, ce-i lipsește, ce o doare. Era înconjurată de gard viu, iar la un capăt trona un nuc uriaș. Când se cocea via, era ceva de vis. O adevărată simfonie de culori, de mirosuri și forme. Fiindcă îi dăduse și mamei ca zestre cinci ari, mă duceam și eu destul de des acolo. Acolo am învățat pentru prima dată să deosebesc soiurile de vie. Pe margine, pe lângă gard erau două rânduri de jur împrejur de ,,vie producătoare”. Aici puteam găsi Ananas negru, Otel alb, negru și roșu, Românească, Algerie. În interior era via altoită. Aici găseam ciorchini de Malagă neagră, Napoleon, Afuz-ali, Ceaslă albă și roșie, Tămâioasă, Riesling, berbecei, Italiană și multe altele. Bunică-mea și mama se duceau la câteva zile cu cobelcile la piață în Severin. Strugurii lor erau întotdeauna marfă de frunte în piață. Se vindeau bine și cu preț bun. Toamna târziu via era culeasă și bunicul scotea de acolo cel puțin un car cu vârf de struguri. Ce mai vin ieșea din ei!

            Via din Caminic ne-a fost scoasă cu buldozerul, la ordinul secretarului de partid cu probleme de agricultură, Motorga. El conducea lucrările de defrișare a viilor și pomilor din hotarul satului Malovăț. Din Rădei a văzut via noastră din Caminic și a trimis un buldozer s-o scoată. Azi mai este pe locul acela gardul de mărăcini, care se îngroașă de la an la an.  Unde sunt țăranii și vrednicia lor de altădată?!

*

Cuvinte duhovnicești.  Din înțelepciunea bătrânului Nicolae Steinhardt spicuim: ,,Când un om reuşeşte să facă ceva ce i-a solicitat mult efort, în el începe să lucreze trufia. Cel ce slăbeşte, se uită cu dispreţ la graşi, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsuceşte nasul  dispreţuitor când altul se bălăceşte, încă, în  viciul său.  Dacă unul îşi reprimă cu sârg sexualitatea, se uită cu dispreţ şi cu trufie către  păcătosul, care se căzneşte să scape de păcat, dar instinctul i-o ia înainte! Ceea ce reuşim, ne poate spurca  mai ceva decât păcatul însuşi. Ceea ce obţinem se poate să ne dea peste cap reperele emoţionale în aşa manieră  încât ne umple sufletul de venin. Banii care vin spre noi ne  pot face aroganţi şi zgârciţi, cum succesul ne poate  răsturna în abisul înfricoşător al patimilor sufleteşti. Drumul către  iubire se îngustează când ne uităm spre ceilalţi de la  înălţimea vulturilor aflaţi în zbor. Blândeţea inimii se usucă pe vrejii de dispreţ, de ură şi de trufie, dacă sufletul nu este pregătit să primească reuşita sa cu modestia şi graţia unei flori... Tot ce reuşim pentru  noi şi ne aduce energie este menit a se întoarce către  aceia ce se zbat, încă, în suferinţă şi-n păcat. Ochii noştri nu sunt concepuţi pentru dispreţ, ci pentru a exprima cu ei chipul iubirii ce se căzneşte să iasă din sufletele noastre. Succesele nu ne sunt date spre a ne înfoia în pene, ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în dragoste, în dezvoltare şi în dăruire pentru cei din  jur”.

*

Publicații. În această perioadă am reușit să publicăm câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 552, în ,,Moara lui Gelu”, Baia Mare, 8 nov. 2025, ediție on-line (https://moaraluigelu.blogspot.com); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 10 nov. 2025, ediție și on-line(https://armoniiculturale.ro); în ,,Bibliotheca Septentrioalis”, Baia Mare, 10 nov. 2025, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com).

*

În ceastă perioadă am reușit să publicăm vol. VIII din seria Jurnal(1989), 433 pag.

         Volumul  cuprinde însemnările din anul cel mai fierbinte de la sfârșitul secolului trecut: anul Revoluției Române. Găsim aici multe realități de la nivel internațional, național și local din cele mai diverse domenii. Unele sunt culese direct de pe teren de autorul acestor rânduri și ele, în majoritate, au un caracter inedit, altele sunt reținute din cele mai diverse surse, inclusiv de la emisiunile unor posturi de radio străine, cum erau ,,Europa liberă” și ,,Vocea Americii”, pe care le ascultam cu aviditate la acea vreme.

*

          Zâmbete.  Într-o zi, un enoriaș m-a oprit și mi-a spus: ,, - Părinte, să știți că am făcut cum mi-ați spus. M-am împăcat cu  Pișpirică. L-am iertat, părinte! N-o să-l dușmănesc o viață!” ,,- Bravo, nea Ferfeleacă!” i-am zis, știindu-i ura cu consăteanul de care-mi vorbea. El a ținut să precizeze: ,, - Părinte, l-am iertat, dar înainte de asta i-am dat o mamă de bătaie, de-o să-și tragă multă vreme pătura cu dinții!” ,, - Cum adică, întâi l-ai bătut și pe urmă l-ai iertat?” am zis eu nedumerit. ,,-Da!”  ,,- Și el… te-a iertat pe dumneata?” ,,- E treaba  lui dacă nu mă iartă! E păcatul lui! Tocmai de aia, părinte, vă rog să stați dvs. de vorbă cu el și să-l îndemnați să mă ierte! Să poată și el să se grijească, doar e creștin și el!” ,,-Mde! Nu știu cât o putea el să te ierte pe dumneata, dacă l-ai bătut așa rău!” ,, - Păi, tocmai de aia, părinte! Insistă dumneata să mă ierte, că dacă nu mă iartă, mă bagă ăștia la pușcărie, fiindcă are și martori, care au văzut până l-am bătut!” Vai de mama noastră!

*

Înmormântări. În ziua de 4 Noiembrie am oficiat slujba înmormântării pentru Ghilerdea Sevastian(93 ani) din Malovăț; în ziua de 6 Noiembrie pentru Meilă Elena(80 ani) din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!

*

Program. În cursul lunii decembrie avem următorul program de slujbe:  6 Dec. (slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 7 Dec.(Bârda); 13 Dec.(Malovăț-Bârda); 14 Dec. (Malovăț); 17 Dec.(spovedit și împărtășit în Bârda, la biserică și în sat); 18 Dec.(spovedit și împărtășit în Malovăț, la biserică și în sat); 19, 20, 22 Dec.(colindul în Malovăț, pe traseul cunoscut); 21 Dec.(Bârda); 23-24 Dec.(colindul în Bârda, pe traseul cunoscut); 25 Dec.(slujbă la Bârda;  pomeniri la Malovăț, la ora 12); 26 Dec.(Malovăț); 27.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12);  28 Dec. (Malovăț).  În restul  timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa: stanciulescubarda@gmail.com.

Sănătate și bucurii să vă dea Dumnezeu!   

        Pr. Al. Stănciulescu-Bârda










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu