Ecouri din cariera artistului…
Ben Todică: Când aţi plecat din ţară?
Marcel Spinei: Era vara anului 1989... România era sufocată de căldură și
de Ceaușescu… Provin dintr-o familie de preoţi din Basarabia, de 5 generaţii. Ca
muzician-compozitor, violoncelist-solist, dirijor, muzicolog, editor și profesor
doctor cu două doctorate - în România și
Grecia, am avut șansa ca în perioada 1979-1981, printr-un contract cu ARIA
(Asociația Română de ImpresariatArtistic) să cânt în Orchestra Simfonică
Siciliană de Stat din Palermo, de unde plăteam lunar 47% din salariu, statului
român…
La mijlocul lunii august 1989 am obținut un pașaport pentru a face un
turneu în Italia, cu un recital de violoncel și pian, la pian soția mea Sanda
Spinei.
Ca să putem pleca, am avut – garanție în Banca de Comerț Română - ceva bani
adunați din Italia, iar dacă aș fi rămas în afara granițelor, statul ar fi luat
acești bani… Mai erau și alte garanții - din partea famiilor noastre, care ar
fi intrat la pușcărie dacă ceream azil politic… Am vrut să plecăm în turneul
nostru pe ruta Grecia spre Italia, pentru că sunt un mare admirator al culturii
antice grecești – am în bibliotecă toată filosofia și în general cultura antică
grecească, și aș fi vrut să cunosc direct această țară.
B.T.: Care a fost obstacolul cel mare pe care
l-aţi înfruntat ca emigrant, la început şi după aceea? Ce a fost cel mai greu?
M.S.: În
Grecia am avut și puțin noroc - vezi cu lux de amănunte în primul nostru CD făcut
cu Ministerul de Externe al Greciei (“Compozitori greci din diaspora -2500 de
ani de la întemeierea primei democrații din lume“, 1992) întâlnirea absolut întâmplătoare
cu cel mai mare muzician grec din perioada respectivă – Iannis Papaioannou (+
2001). Fac multe paranteze… Eu am organizat, încă din 1981, un grup muzical
intitulat CONTEMPORAN, cu care cântăm și astăzi, muzică din antichitate și până
în contemporaneitate. În fiecare an, din 1971, avem concerte la Ateneul Român
din București, R-Tv., etc. În concertele noastre am prezentat multă muzică din
diferite țări, iar în 1989 eram interesat de a cunoaște și muzică scrisă de
confrații compozitori greci.
Ajungând la Atena, am căutat o instituție
muzicală, care să fie deschisă la mijlocul lunii august - lună de concedii… Și,
pe strada București din Atena (o stradă mică din centrul Atenei, apropiată de Palatul
Parlamentului, care este considerată cea mai “bogată” din Atena – cu cele mai
multe aurării …) am găsit Sala de Concerte PALLAS, unde aveam să cânt și eu
după câțiva ani, cu Orchestra Simfonică a Atenei, un concert pentru violoncel și
orchestră, în premieră mondială.
La Sala de Concerte PALLAS, la Casa de bilete,
unde încercam să aflu câte ceva despre compozitori greci, am întâlnit un om de
o inteligență și spiritualitate extraordinară: Iannis Papaioannou, prieten cu
Iannis Xenakis - cel mai mare compozitor al secolului trecut (născut la
Brăila), cu Stravinsky, Takemitsu, Skalkottas, ș.a. Ne-a întrebat în ce limbă
vrem să vorbim (vorbea curent vreo 8 limbi moderne …), era architect,
compozitor, pianist, muzicolog, director adjunct al Centrului de Cercetări
Muzicale din Atena - KSYME, al cărui președinte era – de la Paris, Iannis
Xenakis. Ne-am reîntâlnit a
doua zi, am cântat - eu câte ceva, ne-a cântat el câte ceva, iar la urmă am
cântat împreună. În săptămâna următoare imprimam la R-Tv. Greece din Atena o
serie de lucrări solo și împreună cu el, și cu soția mea. Câțiva compozitori
greci m-au abordat să le interpretez o serie de compoziții. Un compozitor –
Michalis Travlos a venit la mine cu o lucrare pentru violoncel solo, pe care
încerca de 8 ani să o asculte (era considerată extrem de dificilă, scrisă parcă
pentru vioară - nu pentru violoncel, etc.) și nimeni nu putea să i-o cânte...
Mi-a dat-o mie și mi-a dat și un termen… o saptamână pentru studiu…, ca să fac
imprimare specială în R-Tv. Greece. Am făcut-o, și a ieșit excepțional!
B.T.: Ce
s-a întâmplat după aceea?
M.S.: Apoi, noi am plecat să cântăm în Italia,
pentru o saptămână, iar la întoarcere, Iannis Papaioannou ne-a propus să facem
o serie de concerte și să predăm la câteva Conservatoare renumite din Atena. Am acceptat… Atunci au început o serie de
probleme… Noi am cerut prelungire de viză… dar autoritățile române nu doreau să
ne dea… Consulul român de atunci striga
la telefon că a expirat viza și trebuie să venim imediat la Ambasadă… Pe de altă
parte, câțiva compozitori greci ne spuneau că au fost unele cazuri, precum cel
de la Ambasada Cehoslovaciei, unde, un artist căruia îi expirase viza, și care
s-a dus la Ambasadă… a fost dus pe brațe la avion… Erau şi probleme cu autoritățile
grecești, deoarece viza noastră era expirată…, dar ei ne tolerau și așa…
B.T.: Şi atunci ce aţi făcut? V-aţi întors?
M.S.: Stai să vezi! Pe 22 decembrie 1989 am avut un mare concert în Atena.
În pauza concertului, un prieten compozitor grec ne spune că Ceaușescu a fost
arestat… Credeam că glumește… dar, ne-au confirmat atunci și alți prieteni
compozitori… După concert, ni s-a spus că am cântat extraordinar, că a fost un
recital de o mare însuflețire - în special partea a doua a concertului… Eram
fericiți, căci problemele noastre începeau să se rezolve…
B.T.: Ce faceţi sau aţi făcut pentru România (în
România şi-n străinătate), pentru schimbarea imaginii)?
M.S.: În luna februarie 1990 am
organizat la Atena primul Concert - Festival în favoarea Revoluției Române,
împreună cu Primaria Atenei, concerte la care am invitat și mari personalități
din Grecia și Italia. Apoi m-am apucat de cercetări pe plan muzical bizantin. Am
mers la Muntele Athos și la alte mănăstiri și biblioteci din Grecia, Italia, România,
etc., am descoperit compozitori români necunoscuți, din sec. XIV, XV, XVI…
În fiecare vară, măcar o parte din timp o
petrecem în România.
B.T.: Deci
în toţi aceşti ani nu aţi încetat să vă gândiţi la România, aţi trăit pentru
ea.
M.S.: În anul 2002 am terminat primul doctorat,
la Universitatea Națională de Muzică din București, cu tema: Relațiile
culturii muzicale dintre Grecia și România (1350 pp.), coordonator prof. univ.
dr. Gr. Constantinescu. Şi,
pentru că cercetările nu se terminaseră, m-am înscris la un al doilea doctorat,
la Universitatea Naţională Kapodistria din Atena, secţia Muzicologie, cu o lucrare
ce urma să completeze pe prima, cu alte date. Aceasta a fost în bizantinologie,
cu tema: Tradiția muzicii psaltice românești și legătura cu muzica bizantină
(1000 pp.), coordonator prof. univ. dr. Gr. Stathis, doctorat terminat în februarie
2011.
B.T.: Aveaţi
două case acum. Dar pe plan artistic, compoziţional aţi continuat?
Vorbiţi-ne de succese? Realizări?
M.S.: Pe plan
compozițional, am
scris peste 250 opusuri muzicale, câteva luând și premii internaționale,
precum: - POEM „DIALOGOS - MEDITATION“ op. 4 nr.3, for Piano and Electronic
Music / C.D. Solist piano - Iannis Papaioannou. Work honored with the Grand
Prize from the Greek Center for Contemporary Music Research in Athens / KSYME
(1995), President Iannis Xenakis. - 3rd SYMPHONY “PSALMS” op.71 / C.D.,
FINALE, for Soloists - 4 Saxophones, 3 Percussions and Wind Orchestra.
Soloists: Bogdan Petre - Sax Soprano, George Cobuz - Sax Alto, Ionel Burcea -
Sax Tenoro, Tache Aurel - bSax Baritono, Percussions: Marian Micu, Bogdan
Andrei, Ion Marin and the Wind Orchestra of Romanian Army, conductor lt. col.
Aurel Gheorghita.Work honored with the Grand Prize from the Romanian Union
Composers / UCMR, at the 7th Musical Creations Concurs of the Musical Romanian Army (2012), President col. Valentin Neacşu,
etc. O serie de edituri mi-au tipărit şi îmi tipăresc și acum din compoziţiile
mele, în: România - peste 100 de lucrări, în Grecia – 25 de compoziţii, în
Italia – 5 lucrări, în USA – 5 lucrări, etc.
B.T.: Şi ca solist?
M.S.: Ca solist violoncelist am cântat în peste 2.500 concerte, alături
de mari dirijori și orchestre, de celebri pianişti, etc, colaborând cu diverse
R-Tv. din Europa. Am fost invitați să cântăm în faţa unor președinți de state și
de guverne, precum președintele Greciei, dl. Kostis Stefanopoulos, președintele
României, dl. Ion Iliescu, ș.a. Cu ansamblul meu CONTEMPORAN am cântat în
nenumărate concerte, în România și în aproape toată Europa. Compozitori din întreaga
lume ne-au dedicat lucrări pentru a fi cântate în premieră mondială.
B.T.: Vă puteţi considera un artist împlinit,
consacrat astăzi ?
M.S.: Ca artist, este greu să te afirmi – atât în ţara ta, dar mai ales în
străinătate... Nu știu dacă , sincer, colegii chiar mă și iubesc – în Grecia,
dar sigur, mă respectă.
B.T.: Aveţi discuri pe piaţă?
M.S.: Am imprimat 8 C.D. de compozitor și de interpret, apărute în
România – sub egida Uniunii Compozitorilor din România, în Grecia - sub egida
Ministerului Afacerilor Externe al Greciei, a Centrului de Cercetări Muzicale
Contemporane din Atena, la diferite Case de Disc din Grecia, Italia, Germania,
USA, etc. Cel mai recent C.D. apare acum, la începutul lunii septembrie, în
Germania și va cuprinde lucrări pentru violoncelul cu 5 corzi pe care l-am
proiectat, după însemnările lui Johann Sebastian
Bach, care a scris și două lucrări pentru acest instrument, care a fost apoi
uitat... (vezi amănunte în broșura care însoțește C.D-ul din Germania).
B.T.: Cu ce alte realizări vă mai
puteţi mândri?
M.S.: Pe plan muzicologic, am descoperit compozitori români necunoscuți
- chiar pe primul compozitor de origine română – Grigorie Bunu Aliatu (1370-1453),
apoi pe Bălașu preotul Țarigrădeanul (1610-1701), Damian protopsaltul
Moldovlahiei, Vlatiru Vlahu, Ioan Vlahu, ș.a. M-am bucurat că, prin
descoperirile mele din Grecia, am putut să așez și eu o mică piatră la postamentul
culturii românești…
Muzicologul Viorel Cosma – patriarhul muzicologiei românești, cercetând descoperirile
mele, le-a inclus deja în LEXICONUL MUZICIENILOR DIN ROMÂNIA, tomul nr.10, iar
acum – în apariţie tom 11 și urmează tom 12. Am scris și tipărit deja câteva
cărți despre viața și activitatea acestor titani români din afara țării.
B.T.: Aveţi regrete?
M.S.: Pentru cărțile mele, de mult timp sunt în căutare de sponsori... De
exemplu, primul Capitol din primul doctorat ar fi interesant de publicat: el aduce
în lumină viața culturală în Dacia, din perioada 800 î.H. – 700.d.H., perioadă
din care prezint cultura și arta în ținuturile locuite de daci. De exemplu, în
teatrele de la malul Mării Negre se jucau operele anticilor elini, la Tomis am
descoperit o placă de marmură pe care este gravat primul dirijor cunoscut –
Valerianus - anul 300 î.H., și multe alte – am adunat cca.400 de reproduceri
din perioada respectivă... Aștept de aproape 15 ani să tipăresc această
carte... și nici un sponsor... Și Academia
Română ar fi interesată în publicarea ei, dacă găsesc un sponsor... Câteva
lucrări de mai mici dimensiuni, precum cele din bizantinologie, le-am tipărit
în Editura mea, într-un tiraj modest. Tot acolo am tipărit și primele partituri
de pian, vioară, violoncel, canto, muzică de cameră, etc., din România de după
Ceauşescu. Aproape toți elevii din țară cântă după partiturile noastre... Dar,
niciodată nu ne-am luat salariile de la Editură, nu au ajuns banii... abia
plătim dările către stat...
B.T.: Ce părere aveţi de cultura
muzicală din România?
M.S.: Din păcate, cultura muzicală din România contemporană este pe cale de
dispariţie... La Conservatorul /Universitatea de Muzică din București, în
fiecare an se desfiinţează clase de studiu, nu mai există studenți, la fel și
la Universitatea de Muzică din Piteşti, unde am predat câțiva ani, nu mai
există studenţi interesaţi de muzică clasică... În Grecia – unde locuim,
probleme economice sunt foarte mari (câțiva politicieni au furat enorm iar acum
poporul plăteşte...), rata șomajului, neoficial este de peste 40% ... Așa că, și
aici arta și cultura muzicală sunt pe cale de dispariție, chiar dacă au existat
peste 3.000 de conservatoare, într-o țară relativ mică, de cca. 9 mil. de
locuitori...
B.T.: Dumneavoastră cum trăiţi?
M.S.: Noi suntem doar profesori, iar banii sunt împărtiți cu grijă, pentru
a putea trăi... Nu avem copii. Cu atâtea concerte nu am mai avut grijă și de
noi... Dar, avem mulți elevi care cântă acum în mari orchestre, precum Opera
din Roma, alții în Germania, Franța, Belgia, unii cântă muzică clasică în croaziere
pe diverse mări și oceane... Te bucuri pentru ei, pentru că ai putut să-i ajuți
să se descopere și să se împlinească profesional... Și acum, de la București –
unde am locuit și muncit la computer în această vară, prin intermediul SKYPE îmi
ascult elevii din Grecia... facem lecții
de la distanță, progresăm, chiar dacă ei sunt în vacanță...
B.T.: Cum vă petreceţi timpul liber?
M.S.: De săptămâna trecută cercetez zilnic la Biblioteca Academiei Române o
serie de manuscrise muzicale psaltice din perioada 1400-1700..., sunt încă
multe de descifrat... Știți ce senzație ai atunci când ții în mână un codice de
la anul 900 – 1000? Atunci se scria pe piele de oaie, în general, iar un
manuscris de cca. 250 de file însemna o turmă întreagă sacrificată pentru o
carte... Aceastea le-am descoperit în mănăstirile de la Muntele Athos, din
insula Lesbos, de la Vatican, la Biblioteca Marciana din Veneția, mănăstirea de
la Grota Ferratta, etc., unde eram în căutare de manuscrise românești...
Viața este complexă...
B.T.: Aveţi prieteni?
M.S.: Mi-am făcut, cu ocazia descoperirilor
mele și prieteni, dar și dușmani... (că nu ar fi trebuit să descopăr eu...) În orice domeniu există soare și
nori...
B.T.: Vă rog să-mi permiteţi să oprim
aici interviul. (Începusem să lăcrimez
pentru ţara şi poporul ei.)
M.S.: Aş avea tare multe de povestit... Poate ne vom întâlni vreodată, și
atunci, alături de un reportofon, aş putea să vă povestesc o mulțime de
întâmplări din viața noastră de artişti...
B.T.: Sunteţi un înger! Vă mulţumesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu