Anca Adumitroaie
Fereastra
rotundă părea să
unească cerul calm și nesfârșit cu singurătatea îngândurată a micului cimitir
și cu marea de flori a parcului. Albul străbătut de vinișoare verzui al
pietrelor funerare presăra coama tăcută a colinei, întrerupt ici și colo de
tristețea umilă a crucilor de lemn.
Femeia
botezase cândva fereastra aceea rotundă "oculus în domul gândurilor".
Mâna ei albă și prelungă, pe care strălucea aurul firav al verighetei, urmărea
firele neștiute ale poveștii pietrei cenușii, în care nervuri fără număr se
împleteau și se contorsionau misterios. Toate păreau a se uni în estuarul de
alabastru al unei alte mâini, prizonieră pe vecie în inima pietrei. Era o mână
puternică și sinceră, mână de ascet, artist sau arcaș.
Sculptorul o crease sprijinită pe strunele unei
chitări și, datorită cine știe cărei iluzii optice, degetele osoase păreau a
tremura pe griful încremenit. Inelarul mâinii era încercuit de o abia
perceptibilă verigă în relief, pe care se întrezărea conturul unui trifoi cu
patru foi. Ochii mari, tremurând de lacrimi adânci, ai femeii urmăreau fiecare
frunză a trifoiului pe degetul de marmură, în vreme ce mâna ei vie se așeza
pioasă pe mâna strunelor reci...
Fusese
prima ei iubire acum mulți ani, vreo douăzeci. Nu știa de ce se indrăgostise
mai întâi: de ochii năvalnici, încătușați parcă într-o vară nebună sau de
mâinile cu degete lungi, ascetice, senzuale, care păreau una cu chitara lui
dragă. Era iubirea aceea a întinderilor nesfârșite de început de viață, când
toate drumurile par a se îndrepta, armonios și nestăvilit, spre fericire.
Trăiau
amândoi însă într-o lume absurdă, în care unele visuri se pedepseau înainte de
a se întâmpla, iar muzica lui nu părea a-i mulțumi pe cei puternici. Băiatul cu
ochii grei de nopți viitoare urma să plece departe, dincolo de marele ocean,
alături de fata pe care o iubea, într-o lume cu versuri libere și indrăznețe
pentru notele chitării lui.
Parcul
inundat de flori tinere le împărtășise primele legăminte ale unei veșnicii
împreună. Tot atunci culeseseră verigile firave ale trifoiului cu patru foi
și-și înlănțuiseră unul altuia inelarele, ca să-i însoțească norocul pe drumul
vieții. Femeia cu ochii mari și triști nu uitase nicicând acel amestec de
fericire aproape ireală și teamă neînțeleasă al legământului verigii de
trifoi...
În
zorii zilei următoare revăzuse trifoiul, pe degetul mâinii prelungi, ascetice,
prăbușite, învinse...Privea încremenită, refuzând să vadă mâna aceea, într-un
spital cenușiu și rece, atârnând absurd pe marginea unei tărgi abandonate fără
prea multe menajamente într-un coridor întunecat. Băiatul se stinsese, i-au
spus, de leucemie galopantă, de la o ora la alta, fără să fi suferit vreodată
de vreo boală. Poliția secretă avea otrăvuri fantomă, care ucideau eficient și
tăcut, fără a se desconspira. Victimele mureau rapid, cu simptome explicabile.
Băiatul cu ochii nopților îndepărtate nu trebuia lăsat să plece spre lumi cu
versuri libere pentru muzica și iubirea lui...
Prin
fereastra rotundă a mormântului în formă de chitară, anii se scurseseră tiptil
și neiertător. Femeie acum, fata cu ochii mari și triști culese din iarbă
veriga unui trifoi cu patru foi al iubirii trecute. Cu ea își înlănțui inelarul
alături de aurul prezentului, mângâind apoi tremurat, ca un vânt de larguri,
mâna de piatră, cu legământul și chitara ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu