Au
F(ost)16
Col.
(r) Marin Neacsu
08
Octombrie 2023
Nu e vorba de filmul
istoric turnat prin 79 sub regia lui George Cornea, dar ar putea fi
titlul unui alt film serial isteric
turnat în zilele noastre cu „actori” foarte bine cunoscuți publicului de azi,
sub regia Unchiului Sam.
Episodul pilot se pierde în negura timpurilor, unii
spun că s-ar fi turnat în decembrie ’89, dar scenariul sigur a fost scris cu
mult timp înainte. Oricum episodul a
fost o coproducție a celor mai grele „case de filme” din lume, și amintesc doar
pe cele mai cunoscute, K.G.B., C.I.A. MOSSAD, fără însă a le neglija pe cele
ale altor țări vecine care au pus umărul și șoldul, alături de cele 3 pentru ca
„șoldăr bai șoldăr” să termine cu pretențiile unora de a se crede independenți
financiar de „lumea bună”.
Așa cum spuneam, scenariul fusese scris și aprobat cu
mulți ani înainte, marionetele alese cu grijă, regia pusă la punct, trucajele
făcute ca la carte, așa că ”măcelul” celor 60.000 de victime, și dramele
curgeau ca Ozana pe vremea lui Creanga.
Episodul 1, care a avut ca scop scoaterea din film a actorilor din
episodul pilot, a avut ca marionete „oamenii adâncurilor” cu un scenariu horror
care a sensibilizat publicul spectator extern, căci serialul se adresa
comunității internaționale și era normal,
atâta vreme cât vorbim de o coproducție a celor mai mari case de filme.
Trebuie să oferi ceva și sponsorilor nu ? Episodul a avut succes ”de casă” dar
și din partea criticilor s-a bucurat de opinii pozitive și așa s-a ajuns să se
schimbe garnitura actorilor principali,
Păcălici
a fost înlocuit cu Țapul.
Episoadele următoare s-au bucurat de varietate,
diversitatea subiectelor aducând consacrarea serialului. Pentru cei care au
prins și își mai amintesc renumitele coproducții româno/franceze cu actorii lor
și caii noștri, menționez că s-a trecut la activitate în toată regula, în care
noi am asigurat tot, și bani, și resurse, și actori, și platourile de filmare
în cadru natural, și spectatori
plătitori, totul, mai puțin scenariul,
regia și producția. Nu se putea să asigurăm tot, trebuia să le lăsăm și
partenerilor ceva nu ?
Vă mai amintiți probabil episoadele „Cofariu” „Flota”,
„Sinucigașul”, „Dottore” și multe altele care au ținut multă vreme ocupată
prima pagină a criticilor de film dar și a revistelor de can-can autohton ? E
adevărat eram la începuturi, acuma aceste filme nu mai sunt la fel de gustate.
S-a trecut la scenarii elevate, cu
subiecte cu bătaie lungă, dar printre ele s-au turnat și episoade cu tentă
Charlie Chaplin, adică cu actori muți,
în alb-negru, căci și negrul e o culoare totuși nu ? Unde mai pui că
filmul nu doar s-a vizionat pe întuneric dar a și fost turnat în beznă, benza
minții. Din seria ”mută” s-au turnat
episoadele „capra fără iezi” „pădurile fără copaci”, „președintele fără țară”,
„țara fără resurse”, „cetățenii fără viză”, „virusul fără origini”, „vaccinul
fără rost”, foarte gustate în marile capitale euro-atlantice. Acuma se toarnă
mai multe episoade:”armata fără apărare”, „pensionarii fără pensii”, „justiția
fără balanță”....
Am intrat recent în posesia scenariului unuia din
episoadele noii serii, care include armata și vă pot spune că e, privit din
afară, eclatant. Închipuiți-vă că ai o armată fără doctrină și industrie de
apărare, fără strategie, fără strategi, fără tehnică, fără învățământ real
militar, care scoate din școli manageri fără cunoștințe militare, fără
militari, fără rezervă, fără resurse, fără legi, fără demnitate, fără respect,
fără viziune, care merge pe băjbâite, reacționează pompieristic doar când
lipsurile ies la lumină și și atunci doar de ochii lumii, ca să nu zică lumea
că nu avem armată.
Conducerea ei, plecând de la primul comandant până la
cel din fruntea CSAT, nu dă doi bani pe pregătirea ei și a teritoriului pentru
apărare, după 34 de ani de „transformări” a adus-o la sapă de lemn, nu mai are
nici praf de pușcă, nici măcar cai de lemn, căci pur și simplu nu le pasă, ne apără „scutul” și „articolul 5”. Deși
guvernele se laudă că acordă 2,5% din PIB pentru armată, acești bani nu
se duc nici pe „calitatea vieții personalului”, nici pe instruire, nici pe
înzestrare, deși se fac contracte și proiecte la greu. Acești bani intră în
buzunarele firmelor de armament agreate de strategici sau a unor „dealeri”, interpuși, care mai
întâi încasează banii apoi caută gunoaiele pe care să le livreze, dar deja
consumate sau incomplete, pentru a căror „upgradare” trebuie să scoți alți bani
astfel încât practic plătești marfa la preț dublu iar când o primești te
trezești că e depășită și trebuie să iei alta. Exemplu:
În 2010, România, după o noapte furtunoasă în S.M.G.
la ceas de noapte, decide cumpărarea a
24 F-16
second-hand, (de fapt, la mâna a treia – n.r.) din „excedentul” armatei
portugheze dar cu acceptul producătorului, supărându-i pe cei de la
„Eurofighter” dar și de la „Saab” care oferiseră aparate noi aproape la același
preț, bașca offset.
După 3 ani de discuții și reproșuri dar și presiuni
diplomatice, în 2013 se semnează contractul cu portughezii pentru jumătate din
cele visate. Cum s-a decis, s-a plătit, urmând ca avioanele să fie
achiziționate în rate, dar numai după ce erau „retehnologizate”, revopsite și
se făcea instruirea personalului navigant. Contractul a fost semnat pe 628
milioane euro.
În 2016, primele 6 avioane F-16 ajung în România, deci
după 3 ani de la semnarea contractului și 6 de la manifestarea intenției de
cumpărare. Bine că nu după 20!
În 2019, România mai comandă 5 avioane F 16 la
portughezi, ridicând zestrea la 17 exemplare.
In 2021, după 8 ani, ajungea în țară ultimul F16
Falcon din Portugalia. Opt ani în care România a rămas practic fără apărare
aeriană lucru menționat chiar de cel care ne lăsase și fără flotă și era
președintele C.S.A.T. la vremea declarației, în 2010.
După numai un an, în plină criză economică, politică,
pandemică și militară, în noiembrie 2022, suntem anunțați că România a semnat
contractul pentru achiziționarea a încă 32 de avioane F-16 dar de data asta de
la norvegieni. Valoarea contractului, 388 milioane euro. Norvegienii nu ni le
dau direct, ci și ei prin interpuși, cu acordul guvernului SUA, că așa e
frumos, mai trebuie date niște onorarii, crește TVA-ul nu, fiecare intermediar
mai adaugă și el câte ceva, ca să fie masa bogată. Ai zice că, în sfârșit,
cineva s-a gândit să înzestreze armata română, dar un bob zăbavă. Deși se spune
că avioanele vor fi livrate în 2 ani nu ni se spune când vor fi operaționale și
când vom avea piloți pentru toate. Bineînțeles în dulcea tradiție românească,
banii înainte, ca la bordel. Nu știu dacă mai e cineva, vre-o firmă cât de
mică, care să nu știe ce mărinimos este M.Ap.N., cum dă el bani înainte, pe NV.
Cred că suntem singura țară din lume care cumpără vechiturile de azi la prețul
de ieri cu livrare la Sfântu-Așteaptă.
În septembrie 2023 ministrul apărării ne anunță că s-a
„deschis” un nou centru de instruire a piloților F-16 dar... încă un bob
zăbavă: centrul va instrui și piloții ucraineeni care încă nu au F-16 în
dotare. Pe ce avioane se vor instrui ucrainenii? Păi noi de ce le-am cumpărat,
să ne dăm doar noi cu ele? Nu e frumos, ucrainenii să meargă în concediu în
Europa cu Audi, Volvo, iar în aer cu MiG-21. Nu frate, să se dea și ei cu F-16
nu ? Vreți să știți ce se întâmplă cu tehnica occidentală primită și folosită de ucraineni ? Eșuează.
Într-un articol apărut în „The Wall Street Journal”, un analist militar spune
că tehnica blindată pusă la dispoziția ucraineenilor nu a făcut față pentru că
a fost prea sofisticată. El explică mai departe că blindatele respective,
Leopardurile și celebrele Abrams nu au făcut față luptei în terenuri minate.
Probabil ele erau făcute să lupte
împotriva infanteriei, cel mult a blindatelor mai mici și mai proaste, eventual
de carton, nu în teren desfundat sau minat, nuuu, doar pe asfalt prima-ntâi, la
parade. Nu comentez ce a fost în capul producătorilor de armament, dar bănuiesc
ce a fost în capul celor care le-au exploatat: „de pomană au venit, de pomană
să se ducă!”.
Știți ce se întâmplă când cineva folosește o sculă
care nu e a lui, a împrumutat-o sau a primit-o de pomană: nu îl interesează ce
se întâmplă cu ea, o lasă în voia sorții, nu îl interesează dacă ruginește sau
se strică. Slăvit fie numele lui James Martin, inventatorul sistemului de
catapultare a piloților, căci cam așa se va întâmpla cu avioanele ajunse pe
mâna piloților ucraineni. Să nu creadă
cineva că vom sta noi cu 49 F-16, iar frații ucraineni cu niciunul. Unii poate
cred că ucraineenii vor fi dotați de Unchiul Sam cu F16, din excedentul
lor. Ete ciuciu! Întrebat dacă Congresul
S.U.A. va sprijini fondurile suplimentare necesare pentru a-i ajuta pe
ucraineni să desfășoare avioanele mai avansate, Lloyd Austin secretarul de Stat al Apărării S.U.A. a spus
că „este un efort internațional” iar:
„ceea ce cred că veți vedea că colegii noștri caută să facă este să
stabilească un fond, astfel încât alte țări să poată contribui la acest efort
general”. Bineînțeles, „colegii” români vor fi primii care vor cotiza și
vor ceda cel puțin parțial, pe cele
funcționale vașnicilor luptători ucraineni, fie și măcar pentru instruire,
pentru că ...și acuma vine bomboana pe colivă:
La nici un an măcar de la semnarea contractului pentru
cele 32 de „noi” F-16, pe 26 septembrie 2023 M.Ap.N. trimite Parlamentului o
scrisoare cerând aprobarea să cumpere, tot cu plata în avans, că avem bani, nu
ne tocmim, 48 de avioane F-35, care vor costa 6,5 miliarde dolari. Uraaaa, de
când le așteptăm, aș putea spune că din primul război mondial. Da, dar... mai
aveți boabe? Încă un bob zăbavă, că e ceva putred aici. De ce să cumpere
România 48 F-35 când încă nu le-a primit nici pe surorile mai mici și nu are
nimic, dar nimic pregătit pentru ele, nici piloți, nici piste, nici
întreținere, nici reparații, nici mecanici, nici nimic-nimic ? Când instruim noi
cel puțin 100 de piloți? Păi până după 2030 avem tot timpul nu? Dar de ce ne-am
grăbit noi acum să cumpărăm F-35 care vor ajunge cel mai devreme după 2030 și
tot în tranșe care se vor împinge până prin 2040? Închipuiți-vă că în prin anii '80, ați fi comandat să vi se
repartizele un tv color fabricat în 1970, care să vă fie livrat în 2010. Bună
afacere nu ? Ce să mai vezi la el în 2010? Uite așa au făcut cei din M.Ap.N.
acum. Au comandat și vor plăti în 2023,
dacă nu cumva deja au plătit, niște avioane promoție 2006, din care vor primi
probabil, cel mai devreme primele aparate prin 2031, ultimele prin 2040, pe
care vor trebui să le exploateze cel puțin 15 ani, adică exact când vor avea
efectul sabiei lui Zorro. Ce afacere este asta, și în folosul cui? Al nostru,
al armatei române în niciun caz. De ce s-a făcut totuși această afacere? Pentru că ... atunci vor fi demne de noi și
noi suntem singurii care cumpărăm cu banii jos, viitoare ciurucuri.
După ce în 2018 și 2022 livrările de F-35 au fost
suspendate ba din cauza unor pompe de carburant, ba din cauza unor magneți
fabricați în China, uite că pe 18 septembrie 2023 S.U.A. a reușit performanța
de a admite că celebrul F-35 Stealth,
devine invizibil nu doar în zbor ci și la sol. Nu mai reiau cazul, dar după
catapultarea pilotului, avionul s-a „ascuns” atât de bine încât nu l-au văzut
nici radarele, nici oamenii, Pentagonul apelând la „oameni de bună credință” să
anunțe dacă îl găsesc pe undeva. Cică nici transponderul nu era pornit, „nu se
știe de ce”. Eu știu de ceee, eu știu de ceeee, dar nu vă spui. Păi la noi,
cine merge cu transponderul pornit, ori e prost, ori nu-l găsește.
Ei,
acuma înțelegeți de ce cumpărăm noi F35? Nuuuuuu? Să vă spun eu:
Când vor ajunge la noi vor costa de 10 ori sub prețul
de achiziție dacă nu cumva am putrea fi plătiți să îi scăpăm de ele. Noi ne
asigurăm de acuma că le luăm, că atunci o sa fie concurență mare, iar M.Ap.N.
ar putea pierde contractul în fața lui Bercea Mondial.
Au prea multe hibe.
Chiar Seful Statului Major al U.S. Air Forces - generalul Charles Brown
- a spus in aprilie 2021 ca F-35 „este precum un Ferrari, nu este o masina de
fiecare zi ci trebuie condus/zburat doar duminica si nici macar in fiecare
duminică”;
- Noi suntem obișnuiți să ne arăm ogoarele cu miguri
și tancuri, așa că aratul sau semănatul cu F35 ar fi doar o simplă fiță;
- La noi când cade ceva din cer, armata este imediat
informată de populație (vezi cazul Plauru, sau, mai nou Galați) chiar înainte
de a cădea, și chiar dacă conducătorilor ei le trebuie 3 zile să „aknowledge”.
În plus, la căutare participă chiar ministrul, treaba nu e lăsata așa la mîna
oricui, iar activitatea e coordonată de un medic, cel care se ocupă și de arși, și de innecați,
și de vii și de morți;
- Până să ajungă la noi, se va renunța la fabricarea lor deci și a
pieselor de schimb, așa că trebuie să ne grăbim să dăm banii.
Acesta este scenariul episodului ”Avem un avion, ce
facem cu el? ”Nici nu știu la ce categorie să îl încadrez, filmul, căci privit din afară e o comedie spumoasă,
privit dinăuntru e o dramă, dar privit pur și simplu este o bătaie de joc.
Ce este foarte
interesant în toate aceste coproducții este faptul că fondurile nu sunt
asigurate de producător, actorii principali sunt plătiți ieftin, asigurându-li-se
doar postul, ei având grijă de propria agoniseală, dar nu trebuiesc
compătimiți, au ei grijă să nu plece cu mâna goală de pe scenă. Decontul
tuturor cheltuielilor, plata scenariștilor, regizorului, actorilor, se face de
către spectatorii autohtoni, adică cei care asigură tot, de la resurse,
costumație, transpirație, peliculă, recuzită, salarii, prime, la consumabile.
Singurii care nu se consumă, orice s-ar întâmpla cu ei sau cu viitorul
lor, sunt plătitorii.
Ne-am transformat fără să vrem, aproape fără să știm,
în spectatori. Suntem o țară de spectatori/plătitori care asistă la drama
propriei existențe mestecând floricele din porumb, că semințe de floare de
soare nu mai avem. Amar de noi, dacă s-ar face un nou film cu Mărgelatu, ce ar
mai sparge el în fălci?
Bibliografie
web:
-
https://www.mediafax.ro/social/eurofighter-dezamagit-de-hotararea-romaniei-de-cumparare-a-avioanelor-f-16-de-ocazie-5779754
-
https://www.roaf.ro/?p=2824
-
https://revistapresei.hotnews.ro/stiri-esential-8048962-traian-basescu-din-2013-romania-nu-mai-are-putere-protejeze-proriul-spatiu-aerian.htm
-
https://ziare.com/stiri/mapn/primele-sase-avioane-f-16-au-ajuns-in-romania-1438204
-
https://romania.europalibera.org/a/romania-cumpara-cinci-avioane-f-16-portugalia-achizitie-corvete/29889546.html
-
https://www.hotnews.ro/stiri-defense-26509960-ministrul-apararii-despre-centrul-pregatire-16-din-romania-pilotii-romani-vor-avea-prioritate-pilotii-ucraineni-baza-contractuala.htm
-
https://adevarul.ro/stiri-externe/europa/blindatele-occidentale-nu-fac-fata-razboiului-din-2304543.html
-
https://www.cotidianul.ro/miliarde-de-dolari-avioanele-f-16-pentru-ucraina-nu-sunt-pe-gratis/
-
https://www.hotnews.ro/stiri-defense-26560952-romania-demareaza-achizitia-32-avioane-35-costul-intreg-programului-6-5-miliarde-dolari.htm
-
https://romanialibera.ro/international/americanii-cauta-un-avion-invizibil-f-35-care-ar-fi-cazut-intr-un-lac/
-
https://evz.ro/pentagonul-stop-avioanelor-f35.html
-
https://www.descopera.ro/dnews/20175018-pentagonul-a-suspendat-livrarile-de-avioane-f-35-ce-au-descoperit-americanii
-
https://www.rumaniamilitary.ro/f-35-probleme-mah
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu