miercuri, 3 iulie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



CUM L-A PARALIZAT DUMNEZEU

PE TACHE RODAS CA SĂ NU POATĂ FI EXECUTAT

 

 

Din minunile Sfinților din închisori. Tache Rodas, robul lui Hristos, care nu s-a lepădat nicio clipă de credința sa, nici în cele mai cumplite chinuri. Cu simțul său specific de umor, Tache încă reușea să zâmbească și să glumească până și în iadul comunist de la Pitești. Din câte nu l-a scăpat Dumnezeu! Aflați din această mărturie, pe care însuși Tache ne-o povestește, cum l-a paralizat Dumnezeu temporar pentru a-l păzi, de fapt. CUM L-A PARALIZAT DUMNEZEU PE TACHE RODAS CA SĂ NU POATĂ FI EXECUTAT

 

„Când nu vrea Dumnezeu să mori, nu mori”

Nu v-ați temut nici de moarte?

 

Nu m-a lăsat Maica Domnului. Și când nu vrea Dumnezeu să mori, nu mori. În timpul procesului de la Ploiești, procesul lui Țurcanu, au vrut să mă execute. Eu nu știam că eram pe lista celor ce urmau să fie executați.

În dimineața aceea m-am trezit cu spatele paralizat, încât nici nu mă puteam ridica din pat. Trebuia să mă prezint la proces și eu nu mă puteam ridica. Ei credeau că sunt în grevă și le-am zis: „Domnule, eu nu fac grevă, eu nu mă pot ridica din pat”. Au încercat să mă ridice cu forța, dar nu au reușit. Și-au dat seama că sunt imobilizat datorită coloanei și au chemat o echipă de medici să mă pună pe picioare.

 

„Eu nu mă puteam ridica să mă execute”

În fiecare zi îmi făceau câte o injecție în coloană, dar în zadar. Apoi am aflat că trebuia să fiu executat, dar orice execuție se face în picioare, iar eu nu mă puteam ridica. Plutonul de execuție mă aștepta afară. După trei zile vin gardienii să mă ia, să mă execute: „Rodas, sus!”. Dar eu, chiar dacă nu avusesem niciodată probleme cu coloana, de data aceasta nu mă puteam ridica din pat. Auzisem cum îi executase pe alți deținuți în ziua aceea. Comandantul plutonului de execuție, văzând-mă așa, s-a înfuriat urlând: „Dă-l dracului, lasă-l pe ăsta!”.

 

Și așa m-a ocolit moartea. În acea zi au executat mai mulți deținuți de drept comun, iar familia mea fusese înștiințată că urma să fiu executat. Un văr de-al mamei a venit să identifice trupul meu și a văzut pe unul mort ce semăna cu mine și a chemat-o pe mama, spunându-i că am murit. Dar un gardian a liniștit-o: „Du-te, măi femeie acasă, că nu e fiu-tu. Nu mai e la noi, e plecat la un spital”. Sărmana mama, prin ce șocuri a trecut ea!

 

(Extras din Revista Atitudini

 

 

 

BOGATIA SI SARACIA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

           Vezi ca un oarecare purtând o însemnata vrednicie ajunge mai apoi sa fie om de rând, din bogat – sarac lipit pamântului, din sanatos – neputincios, din om slobod ajunge a fi rob, ori din stapân devine sluga. Preschimbarile acestea ne arata deslusit ca viata noastra pe pamânt este nestatornica, desarta, plina de nevoi si jalnica, fiind semn ca noi am fost facuti de Ziditorul nostru nu pentru o astfel de viata, ci pentru o alta care e mai buna si plina de fericire. Iar prin acestea ne învatam si parca ne încredintam ca ni se cuvine a cauta viata cea nestramutata si preafericita. Asa stând lucrurile, ar trebui nu doar sa nu cârtim, dupa cum este voia trupului nostru celui orb, ci sa-I si multumim cu prisosinta lui Dumnezeu, chiar daca noua ni se pare cu totul nesuferit felul în care harul Sau ne calauzeste, ne îndupleca a intra în viata cea de veci.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71

 

 

 

FATA IN FATA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

          Crestinul ortodox se întoarce cu fata spre sfintele icoane ale Mântuitorului, Maicii Domnului, îngerilor si feluritilor sfinti, cu scopul de a arata vadit credinta sa ca cei închipuiti în icoane sunt de fata, sunt aproape de el; în sfintele icoane se realizeaza, se înfaptuieste credinta noastra ortodoxa, iar fara sfintele icoane parca atârnam în vazduh, nestiind cui sa ne rugam. Rugându-se Domnului, proorocul David spune: „Cautati fata Domnului asupra celor ce fac rele, ca sa piarda de pe pamânt pomenirea lor” (Psalm 104, 4; 26, 13; 33, 15).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu de ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 180





DOAR ÎN DUHUL SFÂNT PUTEM CUNOAȘTE PE DUMNEZEU

-SF. SILUAN ATONITUL-

 

 

Cum îl cunoaștem pe Dumnezeu?

 

Dar Dumnezeu este cunoscut numai prin Duhul Sfânt, și cel ce în mândria sa vrea să cunoască pe Făcătorul cu mintea sa, acela e orb și nebun.

 

Cu mintea noastră nu putem cunoaște nici măcar cum s-a făcut soarele; și atunci când cerem lui Dumnezeu să ne spună cum s-a făcut soarele, primim în suflet acest răspuns limpede: „Smerește-te și vei cunoaște nu numai soarele, ci și pe Făcătorul lui”.

 

Dar când sufletul cunoaște pe Domnul, el uită de bucurie soarele și întreaga zidire și lasă grija pentru cunoașterea pământească.

 

 

 

Dumnezeu își descoperă tainele Sale sufletului smerit.

 

Toată viața lor sfinții s-au smerit și au luptat cu mândria. Și eu mă smeresc ziua și noaptea și, cu toate acestea, nu m-am smerit cum trebuie. Dar prin Duhul Sfânt sufletul meu a cunoscut smerenia lui Hristos, pe care ne-a poruncit să o învățăm de la El, și sufletul meu e atras spre El neîncetat.

 

 

 

Darurile Harului

 

O, smerenia lui Hristos! Ea dă sufletului o bucurie de nedescris în Dumnezeu și din iubirea lui Dumnezeu sufletul uită și pământ, și cer, și toată dorința lui se avântă spre Dumnezeu.

 

O, smerenia lui Hristos! Cât de dulce și plăcută este ea. Dar se găsește numai în îngeri și în sufletele sfinților. Noi însă trebuie să ne socotim mai răi decât toți, și atunci Domnul ne va da și nouă să cunoaștem smerenia lui Hristos prin Duhul Sfânt.

 

Domnul, slava Lui și toate cele cerești se cunosc numai prin Duhul Sfânt.

 

Domnul ne-a dat Duhul Sfânt și noi am învățat cântările Domnului, iar de dulceața iubirii lui Dumnezeu uităm pământul.

 

Iubirea lui Dumnezeu e arzătoare și nu ne îngăduie să ne mai aducem aminte de pământ.

 

“Cine a încercat-o o caută neobosit ziua și noaptea și este atras spre ea. Ea se pierde însă de noi pentru mândrie și înfumurare, pentru dușmănirea și osândirea fratelui, pentru pizmă; ne lasă și pentru un gând desfrânat, ca și pentru alipirea de cele pământești; pentru toate acestea harul pleacă și atunci, pustiit și abătut, sufletul tânjește după Dumnezeu cum tânjea părintele nostru Adam la izgonirea din rai.

 

 

 

Prin smerenie vine Duhul Sfânt

 

Cu lacrimi Adam striga către Dumnezeu așa: „Sufletul meu tânjește după Tine, Doamne, și cu lacrimi Te caut. Vezi întristarea mea și luminează întunericul meu, ca sufletul meu să se veselească din nou.”

 

„Nu Te pot uita. Cum Te-aș putea uita? Privirea Ta liniștită și blândă a atras sufletul meu și duhul meu se bucura în rai unde vedea fața Ta. Cum aș putea uita raiul unde mă veselea iubirea Tatălui Ceresc?”

 

Dacă lumea ar cunoaște puterea cuvântului lui Hristos: „învățați de la Mine smerenia și blândețea”, atunci lumea întreagă ar lăsa toate celelalte științe și învățături și ar învăța numai această știință cerească.

 

Oamenii nu cunosc puterea smereniei lui Hristos și de aceea sunt atrași spre cele pământești. Dar omul nu poate cunoaște puterea acestui cuvânt al lui Hristos fără Duhul Sfânt; dar cine a cunoscut-o, acela n-ar mai lăsa această știință, chiar dacă ar avea ca bogăție toate împărățiile pământului.

 

(Extras din Sf. Siluan Athonitul, „Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei”)

 

 

 

 

CHIRURGUL ȘI MÂNA LUI DUMNEZEU

- DR. DECEBAL FODOR -

 

 

 

LUCRAREA LUI DUMNEZEU ÎN SPITALE

 

M-am gândit să vă povestesc două cazuri pe care le-am văzut la mentorii mei, chirurgi. Primul dintre ele, este vorba de o doamnă care a ajuns la noi în camera de gardă. Eram tânăr medic specialist când a venit o doamnă de 89 de ani cu pleurezie paraneoplazică, adică cu plămânii inundați de apă din cauza unui cancer. Și doctorul lângă care am crescut, zice: ,,Da, sigur, hai să facem tot ce trebuie!”. Cumva m-a intrigat. Nu înțelegeam, la 89 de ani, de ce nu o trimite acasă?

 

 

 

Au trecut un an, doi, trei, doamna tot venea la noi. Mintea mea nu concepea de ce trage de o doamnă care, deja are 92 de ani? Și ultima dată când a venit la noi, la spital, a făcut stop cardiac lângă masa de operație. Doctorul a spus: ,,Hai să o resuscităm!”. Fără tragere de inimă, am participat și eu, ca să fac ascultare, să nu-mi supăr șeful. A scos pacienta din stop, a drenat-o doar pe partea dreaptă.

 

 

 

DUMNEZEU LUCREAZĂ PRIN MEDICII IUBITORI

 

La două zile, a zis: ,,Vreau s-o drenez și pe stânga”. Chiar nu înțelegeam! Mi se părea ceva total împotriva firii. Să tragi așa de o pacientă cu cancer? Pentru ce să mai faci asta? Drenează și pe stânga, doamna își revine, dar nu ca să meargă acasă, ci atât cât să ceară preot să se împărtășească.

 

 

 

Vedeți, de multe ori, noi percepem vindecarea doar când vine pacientul în spital, fie că e neoplazic sau suferind de altă boală și îl operăm, merge acasă și trăiește. Dar vindecare nu este doar aceasta. Vindecare este și atunci când un om care, poate de foarte mulți ani nu a mai fost la biserică, poate de foarte mulți ani nu și-a mai plecat genunchii pentru rugăciune, dar simte că e momentul să se împărtășească. Și doamna aceea s-a împărtășit și la câteva zile, a plecat pe lumea cealaltă.

 

 

 

UN CAZ LA 100.000

 

Al doilea caz: eram tot așa cu un specialist și apare un caz foarte rar, unul la 100.000. Pacientul acela se născuse cu o variantă anatomică în care niște fibre musculare comprimă artera principală din care se bifurcă alte trei artere care vascularizează stomacul, ficatul și pancreasul. Practic, trunchiul acesta are diametrul maxim de 8 mm. La pacientul în cauză, din cauza stenozei, ajunsese să aibă un diametru de 1 mm. A fost o operație unică. Mulți dintre colegii mei nici nu au auzit de așa ceva și probabil, nici nu o să ne mai întâlnim cu operația aceasta în viața noastră.

 

 

 

Bineînțeles că, mi-am dorit să fiu și eu acolo în sala de operație. Stăteam pe margine și mă uitam la ce se întâmplă. Era o liniște absolută. Te cutremura liniștea, dar în același timp operația mergea așa de lin, parcă era balada lui Ciprian Porumbescu. Toți ne dădeam seama în ce direcție merge chirurgul. Discuta cu cel care îl ajuta, dar la un moment dat văd că se oprește și nu mai operează în partea stângă, trece pe partea dreaptă. Nu înțelegeam ce se întâmplă. Mă gândeam că sigur o să lezeze trunchiul celiac, dar nu a fost așa.

 

 

 

MÂNA LUI DUMNEZEU

 

A ajuns acolo unde trebuie fără să producă o leziune. Dacă ar fi lezat trunchiul celiac, era sinonim cu moartea pentru acel pacient. Pacientul a fost bine, s-a externat și după, îmi permit să îl întreb pe chirurg: ,,Domnule doctor, ce s-a întâmplat? Operația părea că merge într-o direcție, era direcția bună, dar în timpul ei ați schimbat tactica și ați trecut la un alt abord”. Zice: ,,Măi copile, nu știu să-ți spun”. Dânsul are așa profilul, dacă vreți, al lui Zaheu Vameșul. E un om care stă departe de biserică pentru că simte că are multe păcate, pentru că noi, doctorii, adunăm mai multe. Și îmi zice: „Măi, nu știu ce s-a întâmplat, dar în momentul acela ceva mi-a spus: «Nu e bine, nu e bine. Fă în partea cealaltă!»”. Și continuă: ,,Niciodată nu am mai pățit așa ceva! Am ascultat chemarea asta lăuntrică”. Și a avut dreptate.

 

 

 

Mărturia aceasta ca a dânsului, am auzit-o la mulți profesori. Unii dintre ei o spun public, alții din smerenie, nu. Și nu doar medici români, ci și din străinătate îmi spun: ,,Măi, nu ai cum să faci chirurgie mare și să nu crezi în Dumnezeu, pentru că zilnic vedem cazuri în care știința îți spune să mergi într-o direcție și mergi în cealaltă direcție”.

 

 

(Mărturie publicată în Revista Atitudini Nr. 85)

 

 

 

SAMANTA DE MUSTAR

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Samânta de mustar este simbolul Împaratiei Cerurilor, în întelesul cresterii ei de la ceva foarte mic catre ceva urias. Mântuitorul, vorbind poporului în pilde despre Împaratia lui Dumnezeu, spune ca „asemenea este grauntelui de mustar pe care, luându-l un om l-a aruncat în gradina sa, si a crescut si s-a facut copac, iar pasarile cerului s-au salasluit în ramurile lui” (Luca 13, 19). Aceasta înseamna ca Împaratia Cerurilor în sufletul omenesc va deveni mai mare decât orice altceva care creste în suflet. Ramurile sale vor atinge Cerul si Îngerii lui Dumnezeu vor veni pe aceste ramuri.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 43.




CUM A FOST RĂSTIGNIT LA PITEȘTI MARTIRUL NIȚĂ CORNEL

- Gheorghe Andreica -

 

 

 

 

Mucenicia lui Niţă Cornel în lagărul de la Piteşti, de Gheorghe Andreica

 

 

 

Era pe la sfârşitul lunii februarie 1950, când într-o zi a fost introdus în cameră un tânăr student cu faţă de copil. Să fi avut vârsta de 19-20 de ani. Numele lui: Niţă Cornel.

 

A fost direct introdus în „focurile reeducării”, adică în torturi cumplite alături de noi ceilalţi.

 

Toată noaptea am petrecut-o în torturi groaznice aplicate de însuşi Ţurcanu sau echipa sa de peste treizeci de torţionari, toţi cu creierele „spălate” şi transformaţi în roboţi docili, fără voinţă şi iniţiativă decât acea impusă de Ţurcanu.

 

Pardoseala era stropită cu sânge, hainele celor torturaţi – la fel.

 

A trecut ora deschiderii, s-a servit terciul şi am fost obligaţi să stăm cu mâinile în buzunar, cu privirea fixă la bec, fără să facem nici cea mai mică mişcare în dreapta sau în stânga.

 

 

 

Nicolschi și Țurcanu

 

Ţurcanu a ieşit din cameră, dar peste un minut sau două a reintrat ca o furtună :

 

– Măi, fiţi atenţi. Avem control. Când strig drepţi, toată lumea se va ridica în picioare.

 

După câteva minute, primul gardian deschide uşa, zicându-i lui Ţurcanu: „Au intrat pe secţie!”. N-a terminat bine de zis că uşa s-a deschis larg şi în cameră au intrat doi indivizi îmbrăcaţi civil şi doi îmbrăcaţi militar, ambii având grade superioare.

 

Pe individul civil din frunte, ce se vedea că e şeful „delegaţiei”, l-am recunoscut imediat după figură (căci făcea parte din biroul politic al comitetului central al partidului comunist şi pozele acestora erau atârnate peste tot). Era Iosif Kişinevschi, de naţionalitate evreu.

 

Al doilea civil era Alexandru Dumitrescu, al treilea, îmbrăcat militar, era generalul Nikolschi (Grunberg, de naţionalitate evreu), iar al doilea îmbrăcat în uniformă era şeful securităţii din Piteşti.

 

– Ei, cum e? a pus întrebarea batjocoritor Iosif Kişinevschi.

 

În clipa aceea studentul cel tânăr adus în cameră abia cu o zi înainte, ţâşni din locul său de lângă prici şi zise lui Iosif Kişinevschi:

 

– Sunt deţinutul Niţă Cornel. Cum să fie? Nu vedeţi şi dumneavoastră? Şi arată cu mâna spre ceilalţi. Suntem torturaţi.

 

 

 

Tabloul înspăimântător de la Pitești

 

Abia atunci am îndrăznit să privesc la figurile celor torturaţi. Erau pur şi simplu desfiguraţi. Feţele tumefiate, ochii umflaţi şi negri de lovituri. Unora le mai curgea încă sânge din gură. Era un tablou înspăimântător. Şi eu am fost torturat. Probabil arătam la fel cu ceilalţi.

 

– Ce, te plângi că sunteţi bătuţi? Asta nu-i nimic. Aţi fost aduşi aici ca să fiţi omorâţi! Să ziceţi „merci” de regimul „uman” pe care vi-l aplicăm! Zicând aceasta, au făcut cu toţii stânga-mprejur şi au ieşit grăbiţi din cameră pentru a evita orice replică a celor torturaţi.

 

Am rămas cu toţii înmărmuriţi de răspunsul primit şi „figurile” făcute de aceşti inspectori.

 

Spaima celor torturaţi a atins cota maximă. Nu mai aveam cui să ne plângem. Simţeam că suntem pierduţi.

 

 

 

Moartea studentului Niţă Cornel

 

Ţurcanu a închis liniştit uşa camerei după inspectori, apoi privind crunt la Niţă Cornel, începu cu înjurăturile cele mai abjecte şi josnice din repertoriul său:

 

– Să te dezbraci imediat!

 

Astfel, bietul Niţă s-a dezbrăcat în pielea goală. A fost legat cu mâinile la spate de doi din roboţii lui Ţurcanu. Între mâini fu introdus un par gros ca să reziste şi cei doi l-au ridicat la înălţimea priciului de la etaj până a rămas aşa spânzurat în cea mai dureroasă poziţie.

 

A luat apoi Ţurcanu o bâtă mai groasă (cam cât mâna mea) şi începu să-l lovească pe Niţă. Apoi, adresându-ni-se nouă celorlalţi – care priveam îngroziţi, ne-a zis :

 

– Iată ce o să păţească acel care va mai îndrăzni să iasă la raport!

 

Bestia de Ţurcanu îl lovea cu parul peste faţă cu o ferocitate crescândă.

 

La fiecare lovitură peste obraz capul îi era zvârlit în dreapta sau în stânga având impresia că gâtul secat de carne se va rupe şi va zbura cât colo, rostogolindu-se.

 

Am auzit cum la o lovitură mai puternică oasele faciale i-au fost zdrobite. Am sesizat un sunet stins şi surd ca sfărâmarea unei coji de nucă subţire. La altă lovitură i-au sărit mai mulţi dinţi din gură. Ochii i-au sângerat holbaţi gata să iasă din orbite, cu groaza şi spaima tipărită în ei. Începu să vomite cu cheaguri de sânge şi o picătură de sânge i se prelingea din ureche. Nu-mi pot da seama cât a durat supliciul acestui martir căci fiecare clipă părea o veşnicie.

 

 

 

„Ce-i dacă a murit?”

 

La un moment dat a scăpat capul în jos, dând semnal de moarte. Chiar şi astfel, cu capul bălăngănind fără viaţă, l-a mai lovit de câteva ori până când unul din cei ce-l ţineau spânzurat, îi zise lui Ţurcanu:

 

– A murit.

 

– Dă-l în . . . mă-sii! Ce-i dacă a murit? Cu un legionar mai puţin.

 

Trupul fără viaţă şi faţa aceea gingaşă de copil zdrobită înspăimântător. Sânge cu carne amestecat zăceau acum în mijlocul camerei. Dar pofta de tortură a lui Ţurcanu încă nu se potolise ci privea ca o fiară în dreapta şi stânga gata să sfâşie şi pe alţii.

 

– Aduceţi o pătură !

 

Pe loc au adus o pătură în care au înfăşurat cadavrul şi astfel l-au scos afară pe coridor de unde l-au luat gardienii să-l ducă mai departe.

 

(fragment din vol. „Mărturii…, mărturii… din iadul temnițelor comuniste”, cap. 33-34

  

 

 

 

SFÂNTA MUCENIȚĂ LUCIA

Prizonieră

 

 

 

Pe când era doar o copilă, Lucia a fost luată prizonieră de Rix Vicarul și dusă într-un loc străin, obligând-o pe fecioară să se închine idolilor.

 

Însă ea și-a mărturisit cu curaj credința creștină fiind gata să îndure moartea pentru Hristos.

 

Văzând acestea Rix a rămas profund impresionat de credința Sfintei Mucenițe Lucia, astfel încât i-a permis Sfintei și servitorilor ei să stea într-o casă singuri ca să se poată ruga în voie.

 

De câte ori trebuia să plece la luptă, Rix venea cu respect la Sfânta Muceniță Lucia și o ruga să se roage pentru el ca să se întoarcă victorios.

 

Mucenicia

După 20 de ani, aflând că împăratul Dioclețian a început prigoana împotriva creștinilor, Sfânta Muceniță Lucia i-a cerut lui Rix să o lase să meargă înapoi în Italia.

 

Ea își dorea să-L slăvească pe Dumnezeu împreună cu compatrioții săi.

 

Sfânta Muceniță Lucia din Roma reușise să-l convingă pe Rix să treacă la creștinism, la acea vreme, acesta ajungând chiar să-și dorească mucenicia pentru Hristos.

 

Lăsând în urmă proprietățile și familia, a plecat la Roma cu Sfânta Muceniță Lucia.

 

Prefectul roman de pe-atunci, Aelius, i-a condamnat la moarte prin tăierea capului cu sabia.

 

După ei au mai fost decapitați Sfinții Mucenici Antoninus, Lucian, Isidore, Dion, Diodorus, Cutonis, Arnosus, Capicus and Satyrus, în total 24 de mucenici au suferit împreună cu Sfânta Muceniță Lucia din Roma și Rix.

 

Sfânta Muceniță Lucia din Roma nu trebuie confundată cu Sfânta Muceniță Lucia din Siracuza, serbată pe 13 decembrie.

 

(sursă: https://pravila.ro/sfanta-mucenita-lucia-din-roma-6-iulie/)

 

  

 

FRATERNITATE

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

 

        Când cineva îsi potriveste pasul dupa inima lui Hristos, înseamna ca s-a înfratit cu toti oamenii de pe pamânt.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 46





PUTEREA CARE ÎNTĂREȘTE INIMA OMULUI ÎN NECAZ

 

 

Sf. Isaac Sirul ne ajută să găsim puterea dumnezeiască atunci când suntem împresurați de necazuri. De ce sunt importante slăbiciunile fiecăruia dintre noi și cum le putem preschimba în atu-uri, aflați în cuvântul de mai jos. PUTEREA CARE ÎNTĂREȘTE INIMA OMULUI ÎN NECAZ

 

 

Vederea slăbiciunilor

 

Fericit omul care-și cunoaște slăbiciunea! Această cunoștință este pentru el temelia și obârșia pentru toate bunătățile și frumusețile… Nimeni însă nu poate să-și simtă slăbiciunea dacă Dumnezeu nu îngăduie puțin să fie ispitit în cele ce vatămă, fie trupul, fie sufletul. Dar când va compara slăbiciunea sa cu ajutorul lui Dumnezeu, va cunoaște în acel ceas cât de mare este acest ajutor.

Iar când cineva cunoaște că are nevoie de ajutorul dumnezeiesc, face multe rugăciuni și, cu cât le înmulțește pe acestea, cu atât inima se smerește. Pentru că nu se poate ca cineva care este în nevoi și cerșește, să nu se smerească. Iar „inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi”. Până când inima nu se va smeri, nu poate să se oprească din împrăștiere (tulburare), pentru că smerenia adună inima.

 

 

Inima smerită

 

Dar când omul se va smeri, în acea clipă mila îl înconjoară și inima simte atunci ajutorul, pentru că omul găsește o anume putere care-l încredințează, mișcându-se în el. Iar când simte că ajutorul dumnezeiesc este de față, atunci inima se umple de credință. Și de aici înțelege că rugăciunea este în mod firesc un sălaș de scăpare și un izvor de mântuire. Este o comoară de încredințare și un liman izbăvitor din mulțimea valurilor, lumină celor din întuneric și sprijin al celor neputincioși, acoperământ în timpul ispitelor și ajutor în vreme de boală cruntă. Pavăză izbăvitoare în război și „săgeată ascuțită” împotriva vrăjmașilor.

 

(Extras din Sf. Isaac Sirul, „Cuvinte ascetice”, Editura Sf. Nectarie)

 

 

 

Sfântul Ierarh Andrei Criteanul, Arhiepiscopul Cretei

 

 

SFÂNTUL ANDREI CRITEANUL, făcătorul Marelui Canon de pocăință care se citește în Postul Paștilor avea patria în vestitul Damasc, care acum se numeşte de turci Siam.

Părinții lui binecredincioși George și Grigoria l-au crescut de mic în dragoste și dreaptă credință.

Dorind Sfântul să-și închine viața lui Hristos, le-a binevestit părinților săi dorința, iar aceștia cu multă bucurie l-au dus la Sfântul Mormânt și l-au afierosit Domnului.

Atunci patriarhul acelui loc l-a luat sub ocrotirea sa.

Ca arhiepiscop a purtat multă grija de turma sa, învățându-i cum să trăiască creștinește și în dragoste unul cu altul.

 

 

 

 

CÂTEVA MINUNI DIN VIAȚA SFÂNTULUI ANDREI:

 

 

Muțenia copilului

 

Până la vârsta de şapte ani pruncul era fără de glas, neputând să grăiască nicidecum, încât şi părinţii lui se întristau foarte mult pentru aceasta, gândind că totdeauna va fi mut.

Dar, după ce au trecut şapte ani, ducându-se împreună cu părinţii săi să se cuminece cu Preacuratele Taine, adică cu Trupul şi Sângele Domnului, s-a făcut o minune, că, îndată ce s-a cuminecat, i s-a dezlegat limba şi grăia fără de împiedicare.

 

Dezlegarea norilor

 

Altădată, pe la începutul verii, soarele ardea pământul şi ploaie nu era deloc. Aşa că semănăturile toate se veştejiseră şi erau în primejdie să se usuce desăvârşit.

Iar oamenii, de frică mare ce aveau ca să nu se facă foamete, pentru că nu ploua, erau slabi şi deznădăjduiţi de viaţă.

Deci, într-o primejdie ca aceea aflându-se ei, ce a făcut sufletul acela împreună pătimitor şi milostiv al sfântului?

Nu cumva a trecut cu vederea păstoria sa, care era în primejdie să piară? Nu!

Ci, înălţând mâinile şi ochii la cer, a rugat pe Dumnezeu din sufletul său, ca să dea ploaie pământului.

Şi, o, minune! Îndată s-a umplut cerul de nori şi a plouat atâta ploaie, încât semănăturile s-au udat şi au făcut rod mult, iar oamenii au luat răcorire şi mângâiere.

 

 

Îngrozirea barbarilor

 

Odată, o flotă de barbari s-a dus în Creta, ca să supună şi să pustiască păstoria sfântului.

Deci, înconjurându-l, au uneltit tot felul de meşteşuguri împotriva lor; dar sfântul, cu rugăciunile sale cele bineprimite, nu numai că şi-a păzit păstoria sa mai presus de primejdie, ci şi în inimile barbarilor atât de mare frică a băgat, încât i-a făcut să fugă singuri, fără a-i izgoni cineva.

Din fuga lor cea fără rânduială şi grabnică, mulţi au pierit, atât de valurile mării, cât şi de creştinii care îi luptau.

 

 

Vestirea morții

 

Mai pe urmă de toate, se pregătea să se întoarcă la eparhia sa, deşi a cunoscut înainte că nu va mai vedea de aici înainte păstoria sa, însă s-a dat pe sine Sfântului Duh, care-l mişca pe dânsul şi, intrând într-o corabie, a plecat în Creta.

Dar corabia, sosind până la Mitilina, a stat acolo.

Sfântul, întrebând cum se numeşte locul acela şi înştiinţându-se că se numeşte Erecos, a răspuns:

„Aici trebuie să dau chipul meu lui Dumnezeu, adică Celui ce mi l-a dat. Aici voiesc să mor!”

Ceea s-a şi făcut. Deci s-a dezlegat din legătura trupului şi s-a dus cu bucurie către doritul său Dumnezeu, unde, strălucind de neapropiata lumină a dumnezeirii Lui, se îndulceşte de bunătăţile împărăţiei Sale celei negrăite.

Iar sfinţitele lui moaşte s-au aşezat în biserica Sfintei, bunei şi biruitoarei Muceniţe Anastasia, ca o vistierie şi izvor pururea curgător de minuni.

 

(sursă: „Viețile Sfinților”, ed. Ep. Romanului)

 

 

 

PRUNCUL

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Pruncul suge piept si primeste de la mama sa hrana de trebuinta; cât are nevoie, atâta suge din sânii maicii.

Pruncul nu se pricepe sa se întoarca în alta parte si sa caute mâncare altundeva, decât numai la maica sa.

Si lumea primeste numai de la Tine, Ziditorule, cele de trebuinta pentru viata, si nimeni nu poate sa îi dea hrana, fara numai Tu.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 192




CUM A READUS LA VIAȚĂ O TÂNĂRĂ ACCIDENTATĂ

SF. IOAN MAXIMOVICI

 

  

 

Se ruga la căpătâiul bolnavilor

 

Lui Vlădica îi plăcea foarte mult să cerceteze pe cei bolnavi, lucru pe care-l făcea în fiecare zi, spovedind şi împărtăşind oameni. Dacă starea vreunui pacient devenea critică, Vlădica se ducea la el, la orice oră din zi şi din noapte, ca să se roage la căpătâiul lui. În cele ce urmează redăm una din minunile neîndoielnice săvârşite prin rugăciunile lui Vlădica; aceasta a fost notată în arhiva Spitalului regional din Shanghai:

 

 

 

Aruncată de pe cal

 

L.D. Sadcovskaia era foarte pasionată de sportul curselor de cai. Odată a fost aruncată jos de pe cal; s-a lovit cu capul de o piatră şi şi-a pierdut cunoştinţa. A fost adusă la spital în stare de inconştienţă. Un consiliu de medici a declarat în unanimitate că nu mai are nicio speranţă şi că este puţin probabil să mai trăiască până dimineaţa.

 

Aproape nu mai avea puls; craniul era fracturat în mai multe locuri, astfel încât bucăţelele din el apăsau pe creier. Într-o astfel de stare ar fi murit pe masa de operaţie. Chiar dacă inima ei ar fi rezistat unei operaţii şi dacă aceasta ar fi reuşit, tot ar fi rămas surdă, mută şi oarbă.

 

 

 

Vindecare minunată

 

Sora ei, după ce a auzit toate acestea, a alergat la episcopul Ioan disperată, implorându-l să o salveze. Vlădica a ascultat-o: a venit la spital şi le-a poruncit tuturor să iasă din cameră, unde s-a rugat timp de vreo două ore. Apoi l-a chemat pe medicul şef şi i-a cerut să o examineze din nou. Ce uimit a fost doctorul să descopere că pulsul era normal! El a fost de acord să o opereze imediat, însă numai în prezenţa episcopului Ioan.

 

Operaţia a reuşit şi doctorii au fost uluiţi când pacienta şi-a căpătat cunoştinţa şi a cerut ceva de băut. Acum vede şi aude foarte bine. Încă trăieşte şi poate vorbi, poate vedea şi auzi.

 

Astfel de minuni au fost nenumărate şi nu credem că este carte să le încapă.

 

(Viața pe larg a Sf. Ioan Maximovici o puteți citi aici, preluat din Revista Atitudini Nr. 13

 

 

 

Sfântul Ierarh Leontie de la Rădăuți

 

 

El a fost un călugăr râvnitor și episcop de Rădăuți în secolele XIV-XV. Este prăznuit de către Biserica Ortodoxă Română în ziua de 1 IULIE.

 

 

Copilăria și dragostea față de casa lui Dumnezeu

 

Acest sfânt purtător de Dumnezeu, Leontie, s-a născut din părinți dreptmăritori creștini, în orașul Rădăuți, la începutul secolului al XIV-lea.

 

 Încă din pruncie, mergând cu părinții săi la biserică, a fost cuprins de o mare dragoste față de casa lui Dumnezeu, unde, mai apoi, mergea zilnic și asculta cu toată luarea aminte întreaga slujbă, căutând să se apropie cât mai mult sufletește de sfințiții slujitori, de Cuvioșii Părinți și de ostenitorii de la această biserică voievodală.

 

Părinții din obștea Catedralei, văzându-l cu atâta dragoste pentru casa lui Dumnezeu și pentru sfintele slujbe, l-au primit în obștea lor, unde fericitul Leontie în toate arăta râvnă și smerenie.

 

 

Viața sihăstrească

 

Pentru viața lui duhovnicească a fost călugărit, primind numele de Lavrentie.

 

Râvna lui pentru nevoințele duhovnicești sporea tot mai mult.

 

Luând binecuvântare de la starețul obștii, s-a îndreptat către un loc sihăstresc, nu departe de Putna, unde erau câțiva sihaștri.

 

Mitropolitul Moldovei de atunci, Iosif Mușat, aflând de această vatră sihăstrească cu rânduială prea frumoasă, a mers și a sfințit biserica acelui schit și, o dată cu aceasta, a hirotonit în preot pe Cuviosul Lavrentie, numindu-l tot atunci egumen, potrivit dorinței acelei obști.

 

Aici, în această cuvioasă obște, vine să se nevoiască și Cuviosul Daniil Sihastrul, sub povața părintelui său duhovnicesc Lavrentie.

 

 

Alegerea ca episcop

 

Înființându-se scaun episcopal la Rădăuți, în timpul lui Alexandru cel Bun, nu după multă vreme de la întemeierea Episcopiei Rădăuților, Cuviosul Lavrentie este chemat la această înaltă vrednicie și răspundere de ierarh.

 

Primind harul arhieriei, din ascultare, lasă locul nevoințelor sale sihăstrești.

 

Arhiereu fiind, nu a încetat nici o clipă nevoințele duhovnicești.

 

A hirotonit preoți și diaconi, a sfințit biserici și a vegheat la păstrarea rânduielilor canonice, păzind scumpătatea și pogorământul în toate cele rânduite de Biserica lui Hristos spre folosul cel mântuitor al păstoriților săi sufletești.

 

 

Ultimii ani de viață

 

După ani mulți de arhipăstorie, simțindu-se slăbit cu trupul, s-a retras din scaunul arhieresc reîntorcându-se la mănăstirea sa, Laura.

 

Aici, a primit schima cea mare, luând numele de Leontie, nevoindu-se zi de zi și ducând cu adevărat viață de înger în trup, până la trecerea sa la cele veșnice.

 

Cunoscându-și dinainte sfârșitul vieții sale pământești, a chemat întreg soborul pentru a le da ultimele sale povețe părintești.

 

A rânduit ca egumen al acestei sfinte mănăstiri pe cel mai apropiat ucenic al său, pe Cuviosul Daniil Sihastrul și, binecuvântându-l, a adormit în Domnul întru nădejdea învierii și a vieții veșnice.

 

Credincioșii și fiii lui duhovnicești veneau la mormântul său primind binecuvântare și tămăduiri de tot felul de boli.

 

Curând a fost dezgropat și dus la Rădăuți potrivit dorinței credincioșilor.

 

La racla moaștelor sale venea multă lume, din împrejurimi și chiar de la mari depărtări, cunoscând darul lui Dumnezeu care se revărsa cu prisosință asupra celor care se rugau cu credință.

 

Amintirea faptelor sale minunate a rămas din generație în generație până astăzi.

 

Satul Laura, unde a fost mănăstirea în care s-a nevoit Sfântul Leontie pe când era egumenul mănăstirii, înainte de a fi chemat la treapta arhieriei, îi poartă numele; acest nume de Laura era numele acelei mănăstiri.

 

(sursă: https://doxologia.ro/sfantul-ierarh-leontie-de-la-radauti)

 

 

 

SARUTUL FLORILOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

            Cine da culorile cele mai delicate si care se potrivesc cel mai bine, cine da forma perfecta si chip ales celor fara de chip, materiei amorfe a pamântului, cine da florilor forme fara seaman? Atoatefacatorule, da-ne noua sa putem saruta în florile pamântului întelepciunea, bunatatea si atotputernicia Ta!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 36.




ISIHASMUL SFINȚILOR ÎNCHISORILOR

- ION TABARCEA-

 

 

Asemenea sfinților din vechime

 

Sfinții închisorilor , pentru statornicia dragostei lor față de Dumnezeu și față de neam, cât și pentru neînfricarea jertfei lor, au fost încununați de Domnul Hristos, nu cu deșarte biruințe vremelnice, ci cu marele dar de a avea numele lor scris în ,,Cartea Vieții” (Apocalipsa 3:5), prin ,,fericita păzire a minții” . Închisoarea și toate chinurile îndurate pe nedrept s-au transformat în binecuvântate prilejuri de nevoință și de dobândire a Duhului Sfânt, toți mărturisitorii știind că dobândirea Duhului Sfânt este posibilă numai prin răbdarea ispitelor, deoarece ,,pe măsura întristării, este și mângâierea” .

Văzându-se puși înaintea furiei demonice, ei și-au pus toată nădejdea numai și numai în ajutorul Mântuitorului nostru Iisus Hristos, înțelegând că: ,,nu problemele de ordin politic, național, social, economic au prioritate în luptă, ci problema spirituală a mântuirii sufletelor” .

 

Pocăința lor a fost una curată, sinceră și atât de copleșitoare, încât s-au învrednicit a primi duhovnicescul dar al vederii propriilor păcate. ,,În plânsul meu prelung, am început să bat metanii. Și deodată – O, Doamne! Ce mare ești Tu, Doamne! – mi-am văzut tot sufletul meu plin de păcate, rădăcina tuturor păcatelor omenești am găsit-o în mine. Văzându-mi păcatele, am simțit nevoia… de a mă lepăda de ele. Și o pace adâncă, un val adânc de lumină și dragoste mi s-a revărsat în inimă” . Această mărturie a lui Valeriu Gafencu este foarte prețioasă pentru înțelegerea noastră referitoare la martirii închisorilor, pentru că, după cuvântul Avvei Isaac, ,,cine s-a învrednicit să se vadă pe sine, e mai mare decât unul care s-a învrednicit să vadă pe îngeri” .

 

ISIHAȘTII ȘI MĂRTURISTORII

Uitându-ne cu atenție la viața și pătimirea mărturisitorilor, putem remarca cu bucurie, cum singura diferența dintre ei și Părinții isihaști consacrați de Biserică este că Părinții și-au asumat nevoințele într-un mod voluntar, pe când mărturisitorii au suportat în mod involuntar claustrarea temnițelor și intensitatea prigonirilor. Însă, lucrarea Duhului Sfânt, în chip minunat, este aceeași în ambele situații, experiențele trăite de mărturisitori, fiind în același duh cu cele ale marilor Părinți isihaști.

Temnița a devenit mănăstire, iar celula s-a transformat într-o chilie a practicării ascezei cunoașterii de sine. ,,Celula era chilie eliberatoare în care intrai ca să te vezi pe dinăuntru, așa cum ești: gol și ticălos, neputincios și slab… nevrednic în fața lui Dumnezeu de vreun merit” . Identitatea duhovnicească cu nevoitorii din mănăstiri s-a înfăptuit prin necontenita lor stăruință în rugăciune, ca unică posibilitate de salvare și de cunoaștere a lui Dumnezeu. ,,Mă rugam zece, șaisprezece sau chiar douăzeci de ore pe zi, iar noaptea rugăciunea se spunea singură în somn” .

 

VĂZĂTORI AI LUMINII NECREATE

 

Chiar dacă suferințele îndurate depășeau cu mult limita suportabilității umane, cei torturați nu s-au poticnit în deznădăjduita durere a neputinței omenești, ci întemeindu-și suferința pe puterea Crucii lui Hristos, au pornit întru totul pe ,,dureroasa cale a devenirii întru Ființă” .

Pentru curajul iertării de vrăjmași, asumat ca mărturie a iubirii lui Dumnezeu pentru omul căzut în păcate, Domnul Hristos, ,,Lumina lumii” (Ioan 8:12), i-a învrednicit pe aleșii Lui pătimitori de bucuria vederii luminii dumnezeiești necreate. ,,Și atunci, în noaptea aceea chiar, sunt dăruit cu un vis miraculos, cu o vedenie. Nu-L văd pe Hristos întrupat, ci numai o lumină uriașă-albă și strălucitoare – și mă simt nespus de fericit. Lumina mă înconjoară din toate părțile, e o fericire totală și înlătură totul; sunt scăldat în lumina orbitoare, plutesc în lumină, sunt în lumină și exult… Eu sunt îmi vorbește lumina, dar nu prin cuvinte… înțeleg că e Domnul și că sunt înăuntrul luminii Taborului… Mai presus de orice sunt fericit, fericit, fericit… Nu mai sunt. Ba sunt, dar atât de puternic, încât nu mă recunosc” .

 

Mărturia Părintelui Nicolae Steinhardt se așează într-o continuitate firească cu mărturiile sfinților isihaști, astfel arătând-ni-se nouă că același Duh Sfânt a rodit atât în inimile Părinților, cât și inimile sfințiților pătimitori. Spre exemplu, Sf. Simeon Noul Teolog, deși a trăit cu aproape o mie de ani înainte, în același duh al tainicei bucurii isihaste, mărturisește: ,,Cum voi descrie, Stăpâne, fața Ta dumnezeiască, / cum voi exprima vederea negrăită a frumuseții Tale? / Deodată, mi Te-ai arătat de sus, mult mai mare ca soarele/ și-ai strălucit din ceruri până în inima mea… O beție a luminii! O, mișcări ale focului! / O pătrunderi ale flăcării în mine, nevrednicul,/ produse de Tine și de slava Ta!” .

 

DRAGOSTEA FAȚĂ DE MAICA DOMNULUI

 

Un alt aspect care vădește înrudirea mărturisitorilor cu Părinții isihaști este nețărmurita lor dragoste pentru Maica Domnului, căreia toți, proslăvindu-o pentru curăția și rugăciunea ei, i-au cântat prin gura ieroschimonahului Daniil de la Rarău: ,,Bucură-te, Mirească urzitoare de nesfârșită rugăciune!” .

Reprezentativă în acest sens, este maniera în care Maica Domnului i s-a arătat lui Valeriu Gafencu la Târgu-Ocna, întărindu-l în credință și spunându-i că suferința lor nu este trecută cu vederea înaintea Fiului ei. ,,Am ridicat privirea și la capul patului meu am văzut-o pa Maica Domnului îmbrăcată în alb, în picioare, vie, reală. Era fără Prunc. Maica Domnului era aievea lângă mine. Eram fericit. Uitasem totul. Timpul părea nesfârșit… Atunci ea mi-a spus: Eu sunt dragostea ta! Să nu te temi. Să nu te îndoiești. Biruința va fi a Fiului meu… Lumea mai are de suferit. Aici însă e multă credință și am venit să vă îmbărbătez. Îndrăzniți, lumea e a lui Hristos!” .

 

VALERIU ȘI GHERON IOSIF

 

Poate nu întâmplător, în același duh și-n același fel, Maica Domnului s-a arătat și unui alt viteaz al duhului, Gheron Iosif Isihastul care, bucurându-se de vederea Maicii Domnului, a relatat ucenicilor săi, următoarele: ,,Toată era de un alb ca zăpada și strălucea. Apropiindu-mă de ea, m-am închinat cu multă dragoste. Iar ea m-a îmbrățișat, așa cum o Maică își îmbrățișează pruncul și mi-a spus ceva. Nu pot să uit dragostea pe care mi-a arătat-o, întocmai ca o adevărată Mamă” . Identitatea în duh a celor doi plăcuți ai Împărătesei cerurilor răzbate bucuroasă din cele două mărturisiri, călăuzindu-ne smerit spre înălțimea izvorului de rugăciune isihastă a mucenicilor temnițelor comuniste din România.

Sfinții închisorilor, biruind patimile prin zdrobirea iubirii de sine, și-au agonisit alese și preafrumoase daruri duhovnicești. Și dacă ,,după roadele lor îi veți cunoaște” (Matei 7:16), de ce nu avem curajul încă, de a-i privi în lumina pocăinței lor? Oare pentru că străfulgerarea dragostei lor ar nimici întunericul ignoranței noastre? Sau pentru că, așa cum remarca cu durere și Sfântul Mitropolit Dosoftei al Moldovei: ,,Și dintre rumâni mulți sunt sfinți… dară nu s-au căutat” ? Veșnică fie pomenirea lor!

 

(Articol publicat în Revista Atitudini Nr. 85

 

 

 

Vedenia despre cât se bucură cei adormiți să fie pomeniți de preot

 

 

O întâmplare cutremurătoare relatată de Pr. Efrem din Arizona, despre sufletele celor adormiți. Cât de importantă este rugăciunea preotului la Sf. Liturghie aflați în cuvântul de mai jos. Vedenia despre cât se bucură cei adormiți să fie pomeniți de preot

 

Pr. Efrem Filoteitul despre pomenirea morților

 

Dacă ați ști cât de mult cer ajutor cei adormiți! Fiindcă după moarte nu există pocăință și ca oameni au plecat și ei cu pete și prihane și văzând că ajutorul celor vii împreună-lucrează și ajută mult la a se desăvârși și liniști, ei își doresc mult, cer și tânjesc să fie pomeniți de cineva. Cu dor așteaptă ca să se ridice vreun preot sau vreun creștin virtuos din neamul lor care să-i pomenească și pe ei.

 

Îți voi istorisi aici o vedenie a unui episcop pe care am auzit-o din gura lui, episcop cu care am împreună-liturghisit în urmă cu câțiva ani.

 

 

Preotul care avea patima beției

 

Spunea că era un preot care fusese biruit de vin și de aceea se îmbăta. Iar aceasta s-a petrecut mulți ani la rând. În celelalte însă era un preot virtuos și evlavios. Într-una din zile a băut vin, după obicei, și s-a îmbătat. Apoi, mai înainte de a se trezi bine, a mers și a liturghisit, dar cu îngăduința lui Dumnezeu i-a căzut jos din Sfântul Trup și Sânge al Domnului. Sărmanul a înghețat de spaimă, gândindu-se la canonul aspru pe care avea să-l primească de la episcopul său. După ce s-a mărturisit episcopului, acesta i-a spus:

 

„Mergi și te voi anunța când să vii ca să-ți dau canon”.

 

 

Vedenia episcopului

 

Și pe când episcopul a luat în mână condeiul ca să semneze caterisirea, fiind el singur, a avut deodată o vedenie. Se făcea că vede înaintea sa o mulțime mare de oameni de tot felul, de toate vârstele și rânduielile. Episcopul a rămas uimit și l-a cuprins frica de ceea ce vedea. Atunci toți acei oameni i-au spus într-un glas:

 

 

„Preasfințite, să nu-l puneți la canon pe preot, să nu-l caterisiți”.

 

După aceasta s-au făcut nevăzuți.

 

 

Cum au mijlocit cei adormiți pentru preot

 

Episcopul trimite preotului înștiințare să vină la el, iar acesta a venit tremurand, căci se gândea la caterisirea lui. Episcopul îl întreabă:

 

– Ia spune-mi, pomenești multe nume la Liturghie?

 

– Stăpâne, la Proscomidie pomenesc multe nume, de la împărat până la sărac.

 

– Mergi și atunci când liturghisești pomenește cât de multe nume poți și ia aminte să nu te mai îmbeți. Ești iertat. După aceasta preotul, cu ajutorul lui Dumnezeu, s-a izbăvit de patima beției.

 

(Extras din Părintele Efrem Filoteitul, Poveţe părinteşti, Editura Evanghelismos

 

 

 

RAMURA USCATA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

         Vezi într-un pom o ramura ce s-a uscat din pricina ca n-a mai avut în sine seva care-i tinea viata. Pricepe de aici ca întocmai ca o ramura uscata este acel crestin care nu are o credinta vie, a carei viata se vadeste prin dragoste si prin celelalte roade ale sale. Unul ca acesta prin nimic nu e legat de Hristos, Care este „vita cea adevarata” (Ioan 15, 1) si nici de crestinii cei neprefacuti, care sunt duhovnicestile „madulare ale trupului Sau” (Efeseni 5, 30). Înstrainat va fi el de nadejdea vietii celei vesnice atâta vreme cât va ramâne asa cum se gaseste. Pe unul ca el îl înspaimânta Dumnezeu cu Judecata Sa: „Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc” (Matei 3, 10). Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei te povatuieste, crestine, sa te cercetezi pentru a vedea daca ai si tu credinta care se arata prin roadele sale, adica prin faptele cele bune.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 117





TINERII ȘI BACALUREATUL

-Pr. Iustin Pârvu -

 

 

Cum au învățat marii savanți ai României

 

De aceea noi, românii, cum terminăm un bacalaureat, fugim – acum şi bacalaureatul acesta îi vai de el; când altădată auzeai de atâtea sclipiri intelectuale, acum am ajuns de râsul lumii. Asta dovedeşte şi lipsa de pregătire chiar din familie.

 

Îmi amintesc că la şcoală aveam table din acelea pe care scriam cu piatră, şi un manual aveam pentru patru clase. Acolo era şi istoria, acolo era şi religia, botanica şi tot ce vrei într-un singur manual. Şi manualul se moştenea din generaţie în generaţie. Aşa se învăţa. Aşa a învăţat Iorga, aşa a învăţat Stăniloae şi toţi cărturarii şi savanţii României încât i-am întrecut pe occidentalii noştri cam în toate.

 

Acum un tânăr de-al nostru care termină bacalaureatul nu are decât un gând: să plece în străinătate. El nu se gândeşte că pământul acesta e aşa de bogat şi de fertil încât dacă s-ar apuca să facă oleacă de agricultură, s-ar descurca. Nu, el pleacă în alte părţi, să fie argat la străini. Cum spunea un tânăr: „Mă duc să spăl farfuriile în Occident”. „Bine, dacă tu nu vrei să ai farfuria ta aici acasă, du-te în Occident”.

 

 

 

Vina o poartă învățământul actual

 

Învăţământul nostru este din ce în ce mai nepregătit. Avem exemplul cu tinerii noştri bacalaureaţi. Nu ne mai trebuie alt indiciu că şcoala trebuie să se trezească. Oamenii care au pe umerii lor răspunderea unui învăţământ, a generaţiilor care vor urma, au de dus sarcinile acestei ţări.

Dacă mergem aşa, nu vom mai avea învăţători buni, medici buni pe care să-i doară de sufletul acestei naţiuni. Care sunt oleacă mai luminaţi, abia aşteaptă să termine o şcoală şi să plece în străinătate. Aici toată ţara este în paragină, iar tinerii noştri pleacă în lume. De ce? Pentru că în şcoală nu s-a fixat noţiunea de dragoste de neam şi de ţară. Manualele de istorie sunt cele ale lui Roller şi funcţionează până astăzi.

 

Toată lumea aşteaptă ceva nou, dar noul acesta nu vine decât începând cu noi înşine, lăsând la o parte conducerea care este într-un stat. Ce facem noi ca indivizi? Pentru că nu va veni să-mi facă mie gospodărie partidul sau guvernul.

Dacă noi încercăm să ne redresăm viaţa, atunci toată ţara va înflori. O ţară nu înfloreşte din parlament, nici din guvern, înfloreşte din străduinţa şi din conştiinţa fiecărui individ în parte.

 

 

 

Nădejdea în tineretul românesc

 

Educaţia creştinească şi morală a copilului, astăzi, nu o mai poate oferi decât familia. Instituţiile de învăţământ, din păcate, s-au transformat în factori anticreştini de modelare a copilului. Te învaţă să fii în pas cu ştiinţa raţionalistă şi cu lumea păcătoasă. Şcolile, până şi grădiniţa, au un scop satanic, de a te abate de la linia creştină – nu cumva să ajungi duminica la Biserică, îţi găsesc ei de lu-cru.

 

Totuși mai am nădejde! De jumătate de an încoace eu am remarcat o sporire a credinţei în rândul tineretului. Să ştii că îmi place tineretul nostru. În ultima vreme am de-a face cu mai mult tineret. Şi nu numai că se îndreaptă spre biserică şi aleargă la Dumnezeu, dar sunt mai vii decât cei în vârstă. Acum hai că vin pentru bacalaureat, pentru admitere sau pentru alt examen în viaţă, dar totuşi nu se duc în altă parte să ceară ajutor, tot la biserică aleargă; asta e prima lor scăpare. Şi Dumnezeu, văzând credinţa lor, îi ajută, îi călăuzeşte, le dă îndrumare şi în felul acesta se înfiripează viaţa creştin ortodoxă.

 

(Fragment preluat din cartea „Ne vorbește Părintele Justin” în 4 volume)

 

 

 

STATORNICIA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Binecuvântata fie pomenirea Dreptilor, care au ramas neclintiti! Acestia nu s-au schimbat, ca luna, ci s-au asemanat soarelui, a carui lumina este întotdeauna aceeasi. Duhul lor nu s-a asemanat siroaielor de ploaie, care ba sunt îmbelsugate, ba seaca fara de veste.

 

Asupra Dreptilor s-au abatut valurile ispitelor de tot felul, însa ei n-au slabit. Nici slava nu i-a facut îngâmfati, nici ocara nu i-a facut sa se trândaveasca. Întotdeauna erau la fel: niciodata nu se pierdea mireasma înaltelor lor virtuti.

 

Bine este cuvântat Cel Bun, Care a izvorât buna mireasma a faptelor lor din vistieriile Sale! Bine este cuvântat Dreptul Judecator, Care a încununat nevointele lor!

 

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 131

 

 

 

SFASIEREA CERULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

            Cerul acesta senin si pasnic, fara seaman de frumos, presarat cu stele, ne va înfatisa odata o priveliste înspaimântatoare si aceasta se va întâmpla înainte de aratarea lui Hristos pe cer. O, pacatosilor, cautati sa învatati zilnic din privelistea cerului, atâta timp cât mai puteti învata. „Soarele se va întuneca si luna nu va mai da lumina ei, iar stelele vor cadea din cer” (Matei 24, 29).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 254



TRADIȚIA POSTULUI SFINȚILOR APOSTOLI

DOCUMENTAR

 

 

De ce a rânduit Biserica postul Sfinților Apostoli? Urmăriți un scurt documentar ce ne oferă date prețioase despre modul în care a fost rânduit acest post și de ce diferă ca perioadă de la un an la altul? TRADIȚIA POSTULUI SFINȚILOR APOSTOLI. DOCUMENTAR

 

Vizionare cu folos! Nu uitați să activați subtitrarea! Pentru că traducerea are unele erori, aveți după video și transcriptul corectat.

 

Întru pomenirea Sfinţilor Apostoli și a misiunii lor de a predica Evanghelia la toate națiunile, creștinii ortodocși observă Postul Apostolilor care începe în a doua zi de luni după Rusalii.

Postul Apostolilor a fost respectat de atunci, încă din perioada creștină timpurie și este una dintre cele patru perioade majore de post de pe

calendarul ecleziastic.

 

Citim despre existența unui post după Rusalii în scrierile Sfântului Athanasie și Ambrozie. Și de asemenea în constituţiile apostolice, din sec. IV, aflăm că sărbătoarea Cincizecimii secolului al IV-lea este post comutativ, astfel încât data de începere variază.

Postul a durat inițial o săptămână, dar a fost mai târziu stabilit să se încheie pe 29 iunie de sărbătoarea Sfinților Petru și Pavel.

În iconografie Petru și Pavel sunt adesea înfățișați împreună pentru că ei sunt cei doi mari stâlpi ai Bisericii. Într-o singură icoană,

îmbrățișarea lor simbolizând atât dragostea frăţească cât și, de asemenea, unitatea Bisericii.

 

Cum sunt reprezentați cei doi Apostoli în iconografie

 

În alta îi vedem pe cei Doi din nou alăturați cu o biserică în fundal sau o replică mică a unei biserici fiind ținuta de fiecare. Replica

simbolizează rolul lor de constructori ai bisericii, amintindu-ne că prin efortul lor misionar, au fost întemeiate biserici în Antiohia, Roma și în orașe din întreaga Asia Mică și Grecia.

 

Ei doi sunt de asemenea, afișați ținând în mână suluri care ne amintesc de epistolele lor şi a rolurilor lor ca profesori și evangheliști.

Este ușor să-i recunoști pe Petru și pe Pavel și icoanele lor de-a lungul istoriei creștine. Iconografii au fost influențați de cele mai vechi imagini creștine ale lui Petru și ale lui Pavel, ca cele găsite în secolul al IV-lea în catacomba Sf. Tecla din Roma. Astfel

în timp ce se străduiesc să înfăţişeze o realitate spirituală, ne dau și o orientare cum ar fi putut arăta fiecare apostol aici pe pământ. Petru este înfățișat cu păr alb și barbă. Pentru Paul, păr castaniu, cu o barbă îngustă și o chelie mare în frunte care denotă mare înţelepciune și învățătură.

 

Rolul Sf. Pavel ca apostol, este de asemenea subliniat și în icoanele de la Înălțare și Rusalii, unde este reprezentat cu ceilalți apostoli, deși nu era prezent fizic în momentul evenimentului. Din nou realitatea spirituală este înfățișată acolo unde chiar de nu era prezent fizic. Prin harul Duhului Sfânt, el a fost capabil să înțeleagă viața și lucrarea lui Hristos și răspândirea Evangheliei

împreună cu ceilalţi apostoli. Într-adevăr asta a determinat ca el să fie ales apostol pentru alte neamuri.

 

Piatra credinței

 

La sărbătoarea Sfinţilor Petru și Pavel citim din Evanghelia după Matei despre Iisus întrebându-i pe apostoli: „Cine spuneți voi că sunt Eu? Tu ești Hristosul, Fiul Dumnezeului celui Viu, proclamând astfel divinitatea lui Iisus. Acest lucru i-a fost dezvăluit lui Petru prin

credință și pe acest bolovan, care este mărturisirea credinţei, spune Iisus că își va construi Biserica și că porțile iadului nu o vor birui.

Este aceeași mărturisire de credință pe care toți apostolii o vor proclama, cu îndrăzneală, odată ce vor vedea învierea şi se vor aprinde cu flacăra Sfântului Duhul la Rusalii.

 

Astfel, chiar dacă noi amintim pe Petru și pe Pavel în mod special pe data de 29 Iunie, în ziua următoare sărbătorim Soborul celor 12 Apostoli, pentru ca toţi Apostolii să fie amintiți și ca Dumnezeu să fie proslăvit prin Ei.

             Deci haideți să ținem postul și să ne apropiem de sărbătoarea Sfinţilor Petru şi Pavel.

            Contemplați credința apostolilor. O credinţă care a transformat un simplu pescar timid, și bărbați neștiutori, făcând un mare persecutor al bisericii într-un apostol si predicător care a purtat un mesaj al speranței și dragostei întru buna-vestire a Învierea lui Hristos, și deschiderea ușii spre viața veșnică întregii lumi

 

 

 

TRADIȚIA POSTULUI SFINȚILOR APOSTOLI

DOCUMENTAR

 

 

De ce a rânduit Biserica postul Sfinților Apostoli? Urmăriți un scurt documentar ce ne oferă date prețioase despre modul în care a fost rânduit acest post și de ce diferă ca perioadă de la un an la altul? TRADIȚIA POSTULUI SFINȚILOR APOSTOLI. DOCUMENTAR

 

Vizionare cu folos! Nu uitați să activați subtitrarea! Pentru că traducerea are unele erori, aveți după video și transcriptul corectat.

 

Întru pomenirea Sfinţilor Apostoli și a misiunii lor de a predica Evanghelia la toate națiunile, creștinii ortodocși observă Postul Apostolilor care începe în a doua zi de luni după Rusalii.

Postul Apostolilor a fost respectat de atunci, încă din perioada creștină timpurie și este una dintre cele patru perioade majore de post de pe

calendarul ecleziastic.

 

Citim despre existența unui post după Rusalii în scrierile Sfântului Athanasie și Ambrozie. Și de asemenea în constituţiile apostolice, din sec. IV, aflăm că sărbătoarea Cincizecimii secolului al IV-lea este post comutativ, astfel încât data de începere variază.

Postul a durat inițial o săptămână, dar a fost mai târziu stabilit să se încheie pe 29 iunie de sărbătoarea Sfinților Petru și Pavel.

În iconografie Petru și Pavel sunt adesea înfățișați împreună pentru că ei sunt cei doi mari stâlpi ai Bisericii. Într-o singură icoană,

îmbrățișarea lor simbolizând atât dragostea frăţească cât și, de asemenea, unitatea Bisericii.

 

Cum sunt reprezentați cei doi Apostoli în iconografie

 

În alta îi vedem pe cei Doi din nou alăturați cu o biserică în fundal sau o replică mică a unei biserici fiind ținuta de fiecare. Replica

simbolizează rolul lor de constructori ai bisericii, amintindu-ne că prin efortul lor misionar, au fost întemeiate biserici în Antiohia, Roma și în orașe din întreaga Asia Mică și Grecia.

 

Ei doi sunt de asemenea, afișați ținând în mână suluri care ne amintesc de epistolele lor şi a rolurilor lor ca profesori și evangheliști.

Este ușor să-i recunoști pe Petru și pe Pavel și icoanele lor de-a lungul istoriei creștine. Iconografii au fost influențați de cele mai vechi imagini creștine ale lui Petru și ale lui Pavel, ca cele găsite în secolul al IV-lea în catacomba Sf. Tecla din Roma. Astfel

în timp ce se străduiesc să înfăţişeze o realitate spirituală, ne dau și o orientare cum ar fi putut arăta fiecare apostol aici pe pământ. Petru este înfățișat cu păr alb și barbă. Pentru Paul, păr castaniu, cu o barbă îngustă și o chelie mare în frunte care denotă mare înţelepciune și învățătură.

 

Rolul Sf. Pavel ca apostol, este de asemenea subliniat și în icoanele de la Înălțare și Rusalii, unde este reprezentat cu ceilalți apostoli, deși nu era prezent fizic în momentul evenimentului. Din nou realitatea spirituală este înfățișată acolo unde chiar de nu era prezent fizic. Prin harul Duhului Sfânt, el a fost capabil să înțeleagă viața și lucrarea lui Hristos și răspândirea Evangheliei

împreună cu ceilalţi apostoli. Într-adevăr asta a determinat ca el să fie ales apostol pentru alte neamuri.

 

Piatra credinței

 

La sărbătoarea Sfinţilor Petru și Pavel citim din Evanghelia după Matei despre Iisus întrebându-i pe apostoli: „Cine spuneți voi că sunt Eu? Tu ești Hristosul, Fiul Dumnezeului celui Viu, proclamând astfel divinitatea lui Iisus. Acest lucru i-a fost dezvăluit lui Petru prin

credință și pe acest bolovan, care este mărturisirea credinţei, spune Iisus că își va construi Biserica și că porțile iadului nu o vor birui.

Este aceeași mărturisire de credință pe care toți apostolii o vor proclama, cu îndrăzneală, odată ce vor vedea învierea şi se vor aprinde cu flacăra Sfântului Duhul la Rusalii.

 

Astfel, chiar dacă noi amintim pe Petru și pe Pavel în mod special pe data de 29 Iunie, în ziua următoare sărbătorim Soborul celor 12 Apostoli, pentru ca toţi Apostolii să fie amintiți și ca Dumnezeu să fie proslăvit prin Ei.

             Deci haideți să ținem postul și să ne apropiem de sărbătoarea Sfinţilor Petru şi Pavel.

            Contemplați credința apostolilor. O credinţă care a transformat un simplu pescar timid, și bărbați neștiutori, făcând un mare persecutor al bisericii într-un apostol si predicător care a purtat un mesaj al speranței și dragostei întru buna-vestire a Învierea lui Hristos, și deschiderea ușii spre viața veșnică întregii lumi

 

 

 

CE ESTE PACATUL

- Parintele Rafail Noica -

 

 

              Ce este pacatul? Este o deformare. Si va dau ca pilda lucrul acesta, care mi s-a lamurit într-o zi, când ma gândeam ce este murdaria. Sa luam, de exemplu, balegarul. În grajd este balegar. Rau nu face, daca n-ar trebui sa-l cureti de-acolo, sa-l scoti de-acolo. Pe câmpul meu, unde o sa seman grâu sau alte lucruri, este „aur”, dar pe covorul meu, în salon – nu, mersi! Acolo îmi este murdarie. Murdaria nu este ce este, ci unde este. Cam asa-i si cu pacatul.

 

Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 127

 

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu