Țara
poeților fără cititori
Sau:
România – între vis tipografic și delir liric
Christian
W. SCHENK
Dionysos,
mai 2025
Există țări în care literatura se scrie. Există altele
în care literatura se publică. Dar România e un caz aparte: aici, literatura se
multiplică, se autoflorește și se distribuie în regim de urgență, de parcă
cineva ar fi anunțat sfârșitul hârtiei și fiecare pensionar simte nevoia să
lase măcar un catren moștenire națiunii. Sau pisicii.
România – țara în care există mai mulți poeți decât
cetățeni activi. Dacă ar exista un recensământ literar, INS-ul ar intra în
colaps. În fiecare sat, pe fiecare stradă, între coafor și second-hand, se
ascunde un „scriitor” cu cel puțin două volume de poezie publicate în regim
propriu și cu un grup de Facebook unde primește zilnic 17 like-uri și un
comentariu de la mătușa: „Minunat!”
Editurile? S-au reinventat. Nu mai sunt filtre
culturale, ci cataloage de oferte: „Tipărim volumul visurilor tale pentru doar
450 lei! Bonus: ISBN, copertă cu lebede și o prefață scrisă de colegul de bancă
din liceu.” Termenul de „editură” s-a diluat până la absență: un laptop, o
imprimantă Canon și un cont de Canva sunt suficiente. Restul e literatură. Sau
cel puțin așa se crede.
În acest climat, calitatea e o opțiune. Ce contează
dacă versul sună ca o compunere din clasa a VI-a? Important e să existe. Să fie
lansare, să fie poză, să fie selfie cu cartea. Că nimeni nu o citește – nu-i
bai. Cartea devine o insignă socială: „Am publicat, deci exist.” Cine are trei
volume publicate (chiar și cu aceleași texte) poate fi considerat „scriitor
consacrat”. Cine are cinci – poate intra în Uniunea Scriitorilor. Iar dacă mai
scrie și despre „singurătate”, „dor” și „inimă”, e poet cu drepturi depline.
Ironia supremă? Visul Nobelului. România, această mamă
colectivă a poeziei neînțelese, are o fixație de gradul II: de ce n-avem Nobel?
Păi simplu. Pentru că în loc să scriem literatură, scriem despre noi înșine. În
buclă. Cu lacrimi, nostalgie și imagini de stoc. Și pentru că, în timp ce
Cărtărescu muncește tăcut și publică la edituri adevărate, restul țării se autoeditează
într-un cerc vicios de autoadmirație reciprocă.
Fiecare volum lansat devine o diplomă de apartenență.
Nu la literatură – ci la o comunitate care și-a pierdut simțul critic. În
grupuri precum „Poezia din Inima Mea” sau „Scriitori pentru Eternitate”, se
publică zilnic zeci de poezii cu fundal de îngeri, lupi triști și apusuri
portocalii. Toate vorbesc despre iubire pierdută, suflet rănit, durere
interioară. Și toate se aseamănă ca două versuri scrise într-un tren personal
pe ruta Bacău – Adjud.
Cititorul? Nici nu mai contează. E un element
deranjant. Ar putea pune întrebări. Ar putea observa că același autor a folosit
cuvântul „suflet” de 27 ori într-un poem de 10 versuri. Sau că metaforele sunt
luate cu copy-paste de pe Pinterest. Sau – groază! – că n-are sens să citească
o carte care oricum nu i se adresează. Căci, în fond, nu se mai scrie pentru
cititor. Se scrie pentru orgoliu. Pentru statut. Pentru iluzia nemuririi. O
carte tipărită e, de fapt, o diplomă de existență. Nu trebuie să spună ceva. Doar
să fie. Cu poză de autor, citat motivațional și, eventual, trei cronici
schimbate la schimb: „Tu îmi scrii, eu îți scriu.” Literatura devine troc.
Reciprocitate pe bază de vers alb. Și ce face critica literară în tot acest
peisaj? Capitulează. Își bagă capul în nisip sau se retrage în cercuri mici,
elitiste, acolo unde se mai poate discuta cu sens. Restul e ignorat. Sau tratat
cu indulgență: „A scris cu sufletul.” Da, dar n-a gândit cu mintea.
Ironia finală? Mulți dintre acești poeți devin cu
adevărat valoroși abia după moarte. Când nimeni nu mai are ce le reproșa. Când
versurile lor devin „ultima mărturie a unei sensibilități rare”, deși în viață
erau doar niște rime cu vânt, toamnă și liniște.
România are nevoie nu de mai mulți poeți, ci de mai multă
tăcere. De o pauză. Un post literar. Cinci ani fără apariții. Fără lansări.
Doar citit. Doar gândit. Doar respirat.
Să vedem cine rămâne. Cine scrie și fără aplauze. Cine
scrie nu din nevoie de validare, ci din drag de adevăr. Până atunci, ne vom
îneca în metafore reciclate, versuri cu rimă forțată și volume lansate în fața
a patru rude, trei poeți pensionari și un primar în costum prost croit. Căci în
România, literatura nu moare – dar nici nu trăiește. Doar mimează. Cu ISBN, cu
fundal de pădure și cu eternul titlu: „Gânduri în zori”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu