Gheorghe Constantin Nistoroiu
„Bătrâni cu obrazul de ghiaţă
şi paşi năclăiţi în tristeţe,
prin moarte-am trecut, nu prin
viaţă.
Noi n-am avut tinereţe”.
(Radu Demetrescu Gyr)
Dacoromânul
creştin ortodox care păşeşte sub harul înţelepciunii Duhului Sfânt, indiferent
dacă este liber, sau foarte liber, călăuzit însă de Adevăr şi
de Iubire capătă o înaltă nobleţe sufletească în care sălăşluieşte deplina
libertate a spiritului creator şi mărturisitor:
„De
aceea, grăieşte părintele Mihai Andrei Aldea, apărarea, mărturisirea şi
promovarea credinţei crştin-ortodoxe (ca şi cale mântuitoare unică întru şi spre Dumnezeul cel Viu) este dovada unei trăiri duhovniceşti
înalte, unde iubirea de Dumnezeu şi de semeni merge adesea până la jertfa de
sine. Sfiinţii Martiri şi Mărturisitori dintre înaintaşii noştri sunt eroii
adevăraţi şi modelele autentice ale credinţei, pentru care mărturiseşte Însuşi
Mântuitorul Hristos înaintea Tatălui în veşnicie. Dar lupta şi jertfa lor
pentru noi şi pentru a noastră mântuire este şi o chemare puternică adresată
nouă. Ei sunt „preoţi ai deşteptării noastre” din plutirea mioritică autosuficientă, din beţia resemnată şi tâmpă în
care zacem adesea confundând pacea lui Dumnezeu şi trezvia lucrătoare cu
pasivitatea inerţială a aşteptării ca altcineva să ne facă ordine în viaţă, în
casă şi în societate”. (Ortodoxia şi artele marţiale. Ed. Episcopiei
Giurgiului, 2014, p. 10-11)
Spre toamna
târzie a anului 1949, doi feciori veştejiţi după lungile anchete ale
securităţii, dar cu trăsături încă frumoase intrau pe poarta şubredă a
închisorii Târguşor: doi elevi-muzicieni ai Liceului Mihai Viteazu din
Bucureşti: Ion Niculescu-înalt, cutezător şi drept ca frasinul, alături de
colegul său Romică (Romulus) Teodoru-mai scund, dar vesel, comunicativ cu
gingăşia florilor de mac într-un surâs pe buze.
Într-o zi, la
închisoarea Jilava intră într-o cameră-celulă pentru a completa datele
personale ale deţinuţilor un gardian „do-cent” (de-un cent), care confunda iniţiala numelui cu iniţiativa...
Deţinuţii
aliniaţi unul în spatele celuilalt aşteaptă iniţiativa gardianului:
-Cum te cheamă?... domiciliul?... şi în
sfârşit... Care-ţi este iniţiativa ?
Surprins de
ultima întrebare un deţinut titrat îi răspunde:
-Domnu’ gardian, eu sunt în închisoare unde
mă supun unui regulament. Mie nu-mi este permis să am iniţiativă, numai cadrele
de conducere ale închisorii au dreptul la iniţiativă.
Gardianul
scărpinându-se în ceafa groasă, turtită de cozorocul şepcii aşezat deştept pe-o
parte, îi mai pune o întrebare ajutătoare:
-Mă, tu ce eşti? adică ce meserie ai?
-Sunt profesor universitar la Facultatea de
litere.
-Da prost te-o mai lăsat Dumnezeu!... Cum
îl cheamă pe tatăl tău?
-Petru.
-Ei bine să ştii de acum înainte că iniţiativa ta este „P”...
(Gheorghe Andreica-Cei Doi Muzicieni, Constanţa, 2003, p.7, 30-31)
La Canalul
Dunăre-Marea Neagră-Drumul
social-comunismului maritim în prag de iarnă se lucra cu roabe, cu lopeţi,
cu vagoneţi şi bice primite pe spate,
alături de înjurăturile care curgeau doldora sub lovituri. Pe cozile lopeţilor
încremenise un strat confortabil de gheaţă. Se lucra circa 12 ore pe zi, cu
cele 30 de minute pauza pentru poşirca în care erau fierte murături stricate,
varză împuţită şi cartofii mucegăiţi. Pentru a nu îngheţa poşirca care se
împărţea cu mărinimie se renunţa la
lingură, sorbindu-se direct din gamelă. Pe pieptul deţinuţilor acoperit cu
zdrenţe, stropii ce cădeau din gamelă deveneau în câteva secunde ţurţuri ce se
zgâlţâiau aprig sub asaltul necruţător al crivăţului.
Unul dintre
cei mai sensibili deţinuţi politici ai Canalului era poetul basarabean Robert Cahuleanu-Andrei Ciurunga, un
spirit profund cu un suflet de floare peste care se prelingea ca o mireasmă
lacrimile de azur ale camarazilor ascultători ai versurilor sale pline de duh
şi de dor de Basarabia. Poemele Canalului, ca toate marile poeme ce s-au născut
în temniţă au fost elaborate în duh şi mintal. Autorul pe care Bunul Dumnezeu
mi-a îngăduit să-l cunosc, să-l preţuiesc şi să-l iubesc, crea cu o uşurinţă ca
de adiere cerească, ca o revărsare de har, cum numai Atotcreatorul
binecuvintează fiinţele gingaşe, îmbrăţişindu-Le cu splendoarea Sa divină.
În Noaptea
sfântă a Crăciunului poetul şi-a îmbrăcat sufletul într-un cântec de leagăn,
împodobind inimile celor mulţi, prea mulţi şi prea suferinzi:
„Sufletul-copil de altădată/ s-a trezit în
noaptea fermecată./ S-a trezit cu ochii
de mărgică/ şi cu pumnii încleştaţi de
frică,/ rătăcind cu degetele roze/ după steaua cu lumini şi poze./ Dar zadarnic
cearcă: steaua nu-i,/ Moşul a plecat în
drumul lui/ şi-a lăsat ca un amar
descântec,/ numai somnul legănat de cântec-/ cântecul de leagăn fără mamă/ să-i închidă ochii arşi de teamă:/ Nani,
suflet de zăpadă,/ lasă genele să
cadă./ Lasă fruntea, ca o undă,/ între perne să se-ascundă,/ căci în lumea asta
rea/ nu mai arde nici o stea./ Steaua
magilor, albastră,/ a fugit de la fereastră/ şi s-a dus pe drum în sus/ să
se-nchine lui Iisus/ undeva, spre alt norod/ unde n-a ajuns Irod./ Stă
Crăciunul sur în tinde/ şi se teme să
colinde./ N-are măr, n-are covrig,/ numai foame, numai frig./ Brazii cu găteli şi
nuci/ s-au făcut pe dealuri cruci/ sau sicrie în mormânt,/ sub trei stânjeni de
pământ”.
(Colonia Coasta Galeşului-Cântec de leagăn în noaptea Crăciunului- Poemele cumplitului Canal. Ed.
Universalia, Craiova,1992)
* EVRICA
ANCHETATORULUI!
„Eram în anchetă după ce-a de-a
doua arestare, povesteşte Romică Teodoru, din 1958 când C. Cenuşe,
anchetatorul mi-a adus următoarea acuzaţie:
-De Crăciun ai cântat colindul
legionar „O brad frumos”.
-Domnule anchetator, colindul
acesta nu este legionar. E un cântec de Crăciun luat şi tradus din nemţeşte...
n-are nici o legătură cu politica.
-Nu se poate... i-a spune tu
viersurile!
-Bine. Şi am început să spun:
„O brad frumos, o brad frumos
cu cetina tot verde...”
-Opreşte!... Gata. Asta este:
VERDE!
Există o
variantă a acestui colind compusă în închisoare de cel mai mare poet al
Sfintelor Suferinţe Româneşti, Radu Demetrescu Gyr:
„O brad frumos ce sfânt păreai/
în altă sărbătoare/ Mă văd copil cu păr bălai
şi ochi ca de cicoare./ Revăd un
alb şi scump cămin/ cu chipul mamei sfinte/ Imagini cu Crăciun senin/ mi-apar
şi azi ’nainte./ Un pom cu daruri şi lumini/ în amintiri s-arată/ În vis
zâmbeşte ca un crin/ copilul de-altă dată./ Copil bălai, Crăciun şi brad/ s-au
dus în alte zile/ Acum doar numai lacrimi cad/ pe-ngălbenite file./ Azi nu mai
vine Moş Crăciun/ în seara de cenuşă/ Ci doar tristeţile s-adun/ să-mi plângă
lângă uşă./ În chinul temniţei mă frâng/ sub grele lespezi mute/ Şi-nfiorat de
doruri plâng/ În amintiri pierdute./ Omătul spulberat de vânt/ se cerne prin
zăbrele/ Şi-mi pare temniţa mormânt/ al
tinereţii mele”.
Naşterea
Domnului nostru Iisus Hristos, este cea mai frumoasă şi cea mai împodobită
sărbătoare a Anului care pleacă spre trecutul lui de azur, pregătind
decorul cu deosebită culoare şi strălucire: cu evlavie, cu bucurie, cu nea, cu tradiţii,
cu stea, cu păstori, cu magi, cu pluguşor, cu datini, cu gazde mari primitoare,
cu urări şi cântări frumoase ale prichindeilor şi a cetelor mai mari, fiind
totodată, sărbătoarea familiei, a copiilor, a colindelor, a Maicii Domnului, a
întregului Cer şi a unei mari părţi a pământului binecuvântat.
Sărbătoarea
divină se răsfrângea şi peste gerul îngheţat din celule, peste poveştile şi
amintirile celor care se încăpăţânau să supravieţuiască terorii atee,
diabolice, bolşevice: „ Simţeam că ne apropiem de Sfintele
sărbători ale Crăciunului, povesteşte
licenţiatul în Litere şi Filosofie, bravul ofiţer al Armatei Române, prizonier
al Siberiei, Radu Mărculescu. Când
într-o seară, chiar în seara de Ajun, puţin înainte de stingere, am auzit întâi
ca un murmur, apoi din ce în ce mai accentuat şi mai cald, intonat de o voce
plină şi profundă de bas, nemuritorul, nepereche, plinul de har şi de
sfinţenie, încărcat cu miresmele tuturor Crăciunurilor copilăriei noastre, acel
Stille Nacht, heilige Nacht... şi parcă întreaga noastră celulă s-a umplut
de căldura peşterii din Betleem. Am ascultat tăcuţi şi vrăjiţi, cu lacrima în
colţul ochiului, această cântare îngerească până s-a topit într-un murmur
adânc, aşa cum se şi ivise. Binecuvântat fii tu, necunoscutule cântăreţ, care
ne-ai adus în întunericul şi frigul celulei această fărâmă de cer!
L-am
mai auzit o dată cântând, mai demult, rupse Pascu (Nicolae Pascu-magistrat pensionar)primul
tăcerea. Nu veniseşi încă la noi. Un avocat trecut pentru puţin timp prin
celula asta ne-a spus atunci: <<Trebuie că e un călugăr de la
Patriarhie, Valeriu Anania.>>...
Şi
aşa am petrecut primul Crăciun din gulagul autohton. Pentru Pascu, deţinut cu
vechime, era al treilea. I-am povestit şi eu de cele nouă petrecute de mine în
pântecul chitului roşu, cum îmi plăcea să denumesc prizonieratul sovietic.
Îndeosebi i-am povestit de cel de-al cincelea, din 1946, petrecut-sau mai bine
zis, îndurat-în lagărul de pedeapsă de la Usciora, denumit-nu degeaba-şi Gura
Dracului. În acest punct pierdut în taigaua mlăştinoasă de dincolo de Volga,
noi, un grup de ofiţeri români, fuseserăm expediaţi din lagărul-matcă Oranki
într-un vagon puşcărie, cu gratii şi cătuşe, ca pentru fioroşi criminali, fiind
calificaţi de NVD-ul local, fost
NKVD-ul, ca ireconciliabili duşmani ai
Uniunii Sovietice şi ca „instigatori”
ai grevelor de foame declarate acolo ca
răspuns la tortura muncilor istovitoare şi degradante la care eram supuşi...
Eram
primii pizonieri-şi singurii din lagărele Uniunii Sovietice-care printr-o disperată
grevă de foame reuşiseră să forţeze mâna atotputernicei şi discreţionarei
autorităţi şi să-i smulgă un drept elementar: acela de a nu mai fi supuşi
muncii silnice.
Apoi,
în noaptea aceea sfântă a Naşterii Domnului, am cântat O, ce veste
minunată. Adevărat. Minunată a fost
vestea care ne-a fost adusă în noaptea aceea. Cu voci firave la început, apoi
din ce în ce mai ferme, din ce în ce mai puternice, de-ar fi clătinat şi
Porţile Iadului. Nu mai simţeam nici foamea, nici frigul, nici întunericul, căci
peste noi coborâse de sus căldura şi lumina peşterii din Betleem”. (Radu Mărculescu-Mărturii pentru Judecata
de Apoi adunate din gulagul românesc. Ed. Humanitas, Bucureşti, p. 112-114)
Taigaua
sovietică era echivalentă cu iureşul năvălirilor musulmane în năpăstuita lor
sete de cucerire, era drumul hoardelor migratoare şi a celor sovietice, care
s-au năpustit asupra Creştinilor, asupra celor lăsaţi de Bunul Dumnezeu în
Vetrele lor de moştenire milenară, era foamea de sânge prădalnic, presărând în
fuga lor furibundă şi ucigaşă, Sfintele Moaşte ale Martirilor, pe Calea Robilor spre Cer.
Ortodoxia
noastră şi cea universală au în cursul fiecărui An-bisericesc două Nopţi mari,
evanghelice, hristice, albe, sacre, divine: Noaptea Învierii dumnezeieşti
şi Noaptea Naşterii dumnezeieşti.
În aceste
Nopţi Sfinte sufletele creştinilor, oriunde sunt se îmbracă în hlamida
dumnezeiască, vibrând de bucurie şi de extaz ceresc.
Paradoxal, în
penitenciarele şi închisorile din timpul regimurilor totalitare
carlisto-antonesco-comuniste, deţinuţii naţionalişti sau „bandiţii” cum mai erau numiţi de cei care-i torturau s-au „bucurat” în cadrul izolărilor de o
puzderie de Nopţi albe, tremurânde,
încărcate de promoroaca roşie a jertfei şi a suferinţei, întru Dumnezeu şi
Neam...
Unul dintre
sutele de mii de „beneficiari” ai acestor Nopţi
albe a fost şi marele scriitor Constantin Gane, Moş Costache, autorul celebrei lucrări: Trecute vieţi de doamne şi domniţe, apărută în 1930, în 3 volume,
premiate cu laudă de Academia Română.
„În
iarna anului 1960, mărturiseşte
alt mare deţinut politic, poet şi scriitor în viaţă, Demostene Andronescu, în preajma Crăciunului, executam pedeapsa
de şapte zile de izolare... Când „caraliul” a deschis uşa să arunce zdreanţa, rânjind: „Na,pune-ţi pijamaua şi
te culcă!”... de dincolo de uşă îl
întâmpină un glas stins şi rugător, care se vedea că este al unui om care a
ajuns la capătul puterilor: „Domnule plutonier, vă rog, scoateţi-mă de
aici! Sunt bolnav şi dacă mă mai ţineţi încă o noapte aici mor”. Răspunsul a
venit promt şi rostit cu glas tare, ca să fie auzit de toţi <<
bandiţii>>: „Mori în paştele
mă-ti, că de-aia te-am adus aici, să mori!”.
Moş Costache avea atunci 75 de ani şi un
duh tânăr, spiritual. Prezicerea caraliului
înfuriat s-a împlinit însă, abia peste 2 ani, în Aprilie 1962, acolo la
Aiud. (Demostene Andronescu-Reeducarea de
la Aiud. Peisaj Lăuntric. Memorii şi versuri din închisoare. Ed. Christiana,
Bucureşti, 2009, p. 52-54)
Iarna în
hlamida de sărbătoare scânteia pe brazii înalţi şi verzi, pe crengile copacilor
desfrunziţi, pe coamele ţuguiate ale caselor ca nişte cuşme de daci liberi,
lăsându-se peste tot: peste livezi, peste curţile oamenilor, peste clădiri,
peste toate penitenciarele, peste toate închisorile, peste cei deportaţi, peste
celebrul, flămândul şi cumplitul Canal, cum striga pentru trezvie, pentru cei
suferinzi şi pentru posteritate admirabilul poet Andrei Ciurunga în poezia Canalul:
„Aici
am ars şi-am sângerat cu anii,/ aici am
rupt cu dinţii din ţărână,/ şi-aici ne-am cununat, cu bolovanii,/ cîte-un
picior uitat sau câte-o mână.// Aprinşi sub biciul vântului fierbinte,/ bolnavi şi goi pe ger şi pe ninsoare,/ am
presărat cu mii de oseminte/ meleagul dintre Dunăre şi Mare.// Istoria, ce
curge-acum întoarsă,/ va ţine minte
şi-ntre foi va strânge/ acest cumplid Danubiu care varsă/ pe trei guri apă şi
pe-a patra sânge”.
Demnitatea,
conştiinţa, spiritul, credinţa, jertfa, suferinţa, răbdarea fie la bărbaţii
deţinuţi, fie la femeile arestate (fecioare, eleve, studente, monahii, mame,
soţii de demnitari) era la fel. Ceea ce distingea aceste categorii de onoare
era curajul feminin, care prisosea, se revărsa viu.
Din
contigentul destul de numeros al femeilor celebre arestate sub regimul
concentraţionar amintim câteva ramuri din marele trunchi al Neamului: familiile
Mavrocordat, Ghica, Manu, Sturdza, Cantacuzino, Nistor, Halippa, Flondor,
Ianculeţ, Iordache, Mărculescu, Mironescu, Cancicov, Brătianu, Steriopol, Moţa,
Codreanu, Bălaşa, Mureşanu, Antonescu, etc.
În celebrele
închisori, ura stăpânea vidul dureros al autorităţilor şi al
brutelor-executante, tortura făcea
parte din meniul zilei, teroarea era un concert al spaimei mult
prea prelungit, reeducarea se
instalase cu mult fast şi caschetă roşie, suferinţa
era peste tot şi peste toţi, moartea
uşura sufletele deţinuţilor şi grijile
călăilor. Mai lipsea din uvertura
groazei, denigrarea, care
trebuia făcută public: oral şi scris pentru a rămâne în caz de supravieţuire, hrană hienelor-calomniatori ce se vor
naşte în ieslele irozilor.
Se pripăşise
şi în închisorile unde erau deţinute politic, celebrele Cluburi de reeducare în
care se încerca denigrarea creştinilor naţionalişti, prin câte unul frânt, care
ceda sub torturile insuportabile.
Pentru a se încălzi atmosfera se da citire unui
articol care denigra şi infiera pe „veci”
creştinii naţionalişti.
Reacţile celor forţate să asiste, să asculte,
să îndure erau îngrijorătoare, revoltătoare, mâhnitoare, precumpănitoare,
tulburi.
Leagănul
dacoromânismului şi toată desfăşurarea sa ontologic-spirituală până la
înţelepciunea bărbătească divină a Elitei naţionaliste a avut întotdeauna ca
poli de susţinere moral-religioşi: binele
şi frumosul hristic: „Sensibilitatea morală a
Neamului din Carpaţi, mărturiseşte savantul nostru Simion Mehedinţi, nu se simte împăcată până ce binele nu e
însoţit şi de frumuseţe. Altminteri, nici binele nu-i destul de bun. Acesta
este fondul cel mai tainic al cugetării şi al simţirii poporului român”;
precum şi crezul, lupta, suferinţa
şi jertfa mistică a Conducătorului: „Un
mare conducător trebuie să aibă grijă să-şi pregătească oamenii nu doar pentru simple
<<biruinţi pământeşti>>, ci mai ales <<pentru lupta
decisivă, din care sufletul fiecăruia se poate încununa cu biruinţa veşniciei
sau cu înfrângerea veşnică>>...Decât
să ni se usuce trupurile şi să ne sece sângele din vine în închisorile urâte şi
triste, mai bine să ne terminăm viaţa murind cu toţii în munţi, pentru credinţa
noastră [...] Vor trimite să ne prindă şi să ne omoare. Vom fugi; ne vom
ascunde; vom lupta; iar la urmă vom fi, desigur, răpuşi. Căci noi vom fi
puţini, urmăriţi de batalioane şi de regimente româneşti. Atunci vom primi
moartea. Sângele nostru al tuturora va curge. Acest moment va fi cel mai mare
discurs al nostru adresat neamului românesc; şi cel din urmă...Nu se poate ca
această jertfă a noastră să nu fie înţeleasă de români, să nu le cutremure
sufletul şi conştiinţele şi să nu fie un punct de pornire, un punct de înviere
a lumii româneşti”. (Răzvan Codrescu - Cartea Mărturisitorilor. Ed.
Rost. Fundaţia Sfinţii Închisorilor. Bucureşti/ Piteşti, 2014, p. 77,
p.189,p.190)
Fulgii de nea
care se aşterneau peste tot, dansând parcă o celebră Jienească, făceau celulele parcă mai încăpătoare şi mai calde, iar
colindele îşi rezemau tâmplele senine şi caste peste zăbrelele care nu mai
păreau atât reci şi atât de negre.
„Ultimul
Crăciun trăit după gratii, povesteşte doamna doctor Galina Răduleanu,
fiica Părintelui basarabean Boris Răduleanu, şi el la rândul lui arestat, a
avut o deosebită profunzime. Viorica venise la patul meu de la etajul 2 pentru
o scurtă recepţie. În dimineaţa Ajunului, după ce ne-am liniştit, aşteptând
plecarea spre atelier, Viorica, mai hotărâtă decât mine, m-a luat la colind...
„Bună dimineaţa la Moş Ajun!
Am venit şi noi odată,
la mulţi ani cu sănătate...”
Cu
teama şi crisparea care domnea, un început de destindere începuse să apară pe
feţele ascultătorilor. Se trezeau amintiri dragi dintr-o viaţă îngropată dar nu
uitată.
Titi
(„mama Titi”), care meşterea ceva în
umbra patului, ne zice deodată „dar la mine nu veniţi?” Noi atâta aşteptam. Chiar ni se ridicase
tonul la fraza „Domnul Sfânt să ne ajute, la covrigi şi la nuci multe”. De sub basmaua lui Titi apar nişte covrigi
fabricaţi din pâine, marmeladă, cuişoare şi câteva miezuri de nucă.
Confecţionarea lor a rămas o taină... De sus de la etaj, de unde venea miros de
slănină, auzim: „Dar la mine nu veniţi?” Am înhăţat urgent câte-o traistă pe care am agăţat-o de gât şi ne-am
cocoţat la „casa” gospodinei. În
dimineaţa aceea, ca prin minune, se întârzia scoaterea la atelier. Aşa încât se
răspândise o atmosferă caldă, bună de intimitate”.(Dr. Galina
Răduleanu, op. cit. p. 337-338)
Uimitor este
faptul că peste atmosfera încremenită a zidurilor şi a celulelor îngheţate,
limbile celor suferinzi se dezlegau în povestiri împletite cu umor fin,
parfumat şi cu cântece murmurate de colinde.
Pentru că nu
au acceptat „lumina de la răsărit-care
propaga dispersia întunericului peste creştini”, opunându-se
ateo-comunismului şi trădătorilor din lăuntrul ţării, întreaga Elită
naţionalist creştină se afla după gratii. La Aiud se afla celebra Zarcă, Marsupialul care adăpostea pe cei mai
grei deţinuţi naţionalişti: prinţul Al. Ghica, Traian Trifan, Părintele
Stăniloae, Părintele Sofian Boghiu, Preotul Boris Răduleanu, Ieroschimonahul
Daniil Tudor, Protopopul Florea Mureşanu, Părintele Ioan Sabău, Ioan Ianolide,
Petre Ţuţea, Traian Trifan, Traian Arseni, Mircea Vulcănescu, Costache Oprişan,
Constantin Gane, Demostene Andronescu, Petru Baciu, Bucur Constantin, Victor
Corbuţ, Nichifor Crainic, Mihai Puşcaşu, g-ralul C. Petrovicescu, Amiralul Horia
Măcelariu, Radu Gyr,Mircea Morarescu şi
mulţi foarte mulţi alţii de ordinul miilor, iar spre completare la fel de recomandată era şi ilustra Casimca-Talpa iadului de la Jilava.
Poetul
sfintelor patimi şi al tuturor pătimiţilor creştini, Radu Gyr se afla în Zarca-Marsupialul Mariei Tereza. După număr şi închidere, în seara de Ajun tânărul Radu Flintaşu cu câţva camarazi
de suferinţă s-au aşezat la uşa Zărcii cu
pluguşorul, murmurând şi câteva
colinde, printre care şi colindul favorit al Marelui Gyr:
A venit ş-aici Crăciunul,/
Mângâindu-ne surghiunul.
Cade albă nea,/ Peste viaţa mea,
Peste suflet ninge.../ Peste viaţa mea/ Care-aici se stinge.
După ultimul „aho, ahoo”, gazda cea mare,
Poetul Jerfei şi al Suferinţei tuturor Românilor le-a mulţumit astfel: „Vă rămân dator măi băieţi, cu un colac
rumen şi frumos ca faţa lui Iisus Hristos”. Era 24 Decembrie 1955. (Mihai
Puşcaşu-Mărturii din iadul închisorilor comuniste, Ed. Agaton, Făgăraş, 2010,
p. 88-89)
Comunismul
dacă nu este absurd şi stupid nu poate fi nici iudaic, nici bolşevic, nici
abject şi nici criminal. Bunăoară, Ion Piso, ilustrul tenor pregătea un faimos
lied Frumoasa morăriţă în toiul
proletcultismului, când un tovarăş venit de sus
îl cheamă la direcţiune: „Tovarăşe Piso,
nu eşti mulţumit cu situaţia în care te afli? De ce ne faci greutăţi tovarăşe
Piso?” îl admonestează politrucul. Cel admonestat rămâne perplex: „Dar despre ce este vorba?! Nu înţeleg...”
Tovarăşe Piso, avem dovezi! Nici noi nu înţelegem cum un artist ca dumneata
(?), recunoscut (??) şi recompesat (???) de regimul nostru, în loc să-şi vadă
de treabă, face propagandă fascistă, legionară!” Acuzatul rămâne tot mai
năuc, dar i se azvârle sub ochi teribila „dovadă”,
în care recunoaşte corectura ciclului Frumoasa
morăriţă, aşa cum o trimise deunăzi la tipografie. Politrucul dă paginile
şi, ajungând la liedul In grun will ich
mich kleiden („Aş vrea să mă înveşmântez
în verde”), izbucneşte cu indignare: „Ce înseamnă asta?! Îţi dai seama, tovarăşe Piso? Răsuflând pe
jumătate uşurat, tenorul se apucă să-i explice povestea, încercând să-l
lămurească asupra valorii metaforice sau simbolice a culorii. Greu de cap
politrucul se screme să scoată cumva revelaţia soluţiei „politice”: „Schimbă
culoarea, tovarăşe, ce dracu’, şi am rezolvat toată chestia!”.
„Dacă eşti înveşmântat în roşu, remarcă
scriitorul creştin Răzvan Codrescu, nici
măcar violenţa nu deranjează, ci devine aventură a eroismului umanitar. Dacă
însă eşti înveşmântat în verde, nu numai violenţa ţi-e imputată, dar şi
eventuala sfinţenie”. (Cartea Mărturisitorilor, op. cit. p. 207).
Episodul cu
tenorul şi politrucul îmi aduce aminte de un banc celebru, după Revoluţia
română din Decembrie ’89, când un demnitar, crainic
de curte veche, ajunge şi parlamentar la noua curte. Proaspătul politician, primeşte o delegaţie democrată
din Occident. Inspirat şi dorind să surprindă, să epateze, pleacă cu delegaţia
prin frumoasa zonă de vis a Mehedinţului. Şi taman bine, era vară şi vede un
veritabil detaşament de cosaşi destul de vârstnici, dar foarte îndemânatici şi
încă verzi... Le face semn să se apropie. Cosaşii în cămeşi de in, îşi lasă
coasele pe polog şi vin către maşini, grăbind, gândind că-s niscaiva ajutoare... Până s-au apropiat,
demnitarul pregăteşte numeroasa sa delegaţie spunându-le:
-O să vedeţi cât de bine s-au integrat ţăranii români în regimul
comunist şi cât de bine trăiau atunci când le-au luat pământurile, comparativ
cu astăzi când privatizarea s-a întins peste tot.
-I-a spune bade, s-a adresat celui mai vârstnic cu barba până aproape
de brâu, câte cămăşi aveai în trecut?
-Şapte, a răspuns luminat ţăranul.
-Şi dumneata ? la întrebat pe altul de lângă cel mai în vârstă.
-Cinci, a răspuns acesta.
-Dumneata? îl întreabă pe al treilea.
-Opt, răspunde cel întrebat.
Şi întrebînd în continuare
cosaşii răspund:
-Şapte, nouă, şase, cinci, nouă, şapte, opt, nouă, şapte, opt, opt,
nouă, şase, cinci, şapte, opt..., răspund toţi cei 30 şi ceva de ţărani.
-Dar acum câte cămeşi aveţi oameni buni?
-Câte una şi asta cârpită, răspund toţi în cor, arătându-le
cămeşile.
-Cum aşa ? Cum se poate? întreabă politicianul întorcându-se râzând către asistenţă.
-Fiindcă celelalte ni le-a sechestrat securitatea când ne-au arestat.
-De ce?
-Fiindcă erau verzi! au răspuns toţi la unison.
-Hai să mergem! a mârâit demnitarul posomorât din cale afară.
Nu mă
dumiresc, cine l-a îmbrăcat pe Moş
Crăciun în culoarea roşie... Cred că a rămas de pe timpul când Moş Gerilă i-a ocupat vremelnic locul,
când Moşul a fost deportat în
Vorcuta de către Armaghedonii roşii ai
stepelor. Corect este ca Moş Crăciun
să fie înveşmântat în VERDE-culoarea
Dumnezeului Tată-Atotcreatorul, respectiv a Ortodoxiei întru Învierea şi
Biruinţa veşnică a lui Iisus Hristos şi a Bisericii Sale.
Bunul Dumnezeu
a întrebat o dată temerarii noştri, Munţii Carpaţi:
-Ia spuneţi-Mi voi Cetăţi eterne al Daciei sfinte, de ce regimul
comunist-ateu a căsăpit toată pădurea ţării?
-Fiindcă era Verdeee!... Verdeee!... Verdeee!... a răspuns ecoul smerit
în sumanul lui verde...
Culoarea verde a fost şi este pentru comunişti o fioroasă Stafie vie,
care-i bântuie permanent şi pretutindeni.
Una dintre
condiţiile de căpătâi ale dreptmăritorului creştin român în viaţa sa
pământească, sub aura Bisericii luptătoare este trăirea sa în duh, ca
manifestare supremă a dragostei faţă de Dumnezeu, faţă de Neam, faţă de poporul
(comunitatea prezentă) care urmează Calea
lui Hristos: „Un Neam trăieşte prin cei care ţâşnesc spre cer, spunea marele duhovnic Arsenie
Papacioc.
Adică
prin cei care luptă, care sunt prezenţi pe cruce, fără să cedeze. Toată viaţa
ne pregătim de moarte. Dar avem răspundere, în faţa lui Dumnezeu, nu numai de
noi înşine, ci şi de neamul al cărui nume îl purtăm şi pe care trebuie să cauţi
să-l onorezi prin tot ceea ce faci, dar mai presus de orice, să-i respecţi
legile creştine”. (Răzvan Codrescu - Cartea Mărturisitorilor. Ed. Rost.
Fundaţia Sfinţii Închisorilor. Bucureşti/ Piteşti, 2014, p. 439)
Înaintaşii noştri spirituali, fie
Moşii şi Strămoşii din vechime, fie Luminătorii şi Mărturisitorii mai apropiaţi
ca timp istoric ne-au înfiiat nemuririi cereşti şi tocmai de aceea cinstirea
lor, amintirea, slăvirea, mărturisirea întru Adevăr, suferinţa şi jertfirea
pentru ei, apărarea lor de asaltul premeditat al denigratorilor, al
detractorilor, al delicvenţilor-oportunişti, al corciturilor mefistofelice, cei
veniţi pe şenilele sovietice, care exuberează numai în ură şi ticăloşie,
iubirea pentru înaintaşi este deci, sinonimă cu chemarea noastră dumnezeiască
la veşnica mântuire:
Ei, care au fost Tineretul frumos, bun şi
adevărat al Naţiunii noastre creştine n-au avut tinereţe, soare, lumină ori
bucurii.
Ele,
care au îngemănat dorul cu cântecul au fost încarceratele groazei sub toate
dictaturile.
Ei, care au zidit şi sunt Biserica Neamului
au avut Sufletul-Biserică în gulagurile şi penitenciarele bolşevice.
Ele,
care au înveşmântat frumuseţea cu har au podidit podelele temniţelor cu
lacrimi, sudoare şi sânge.
Ei, care au urzit Familia creştină au avut
familiile destrămate.
Ele,
care au fost busuiocul în sânul mândrilor feciori au fost strivite de bocancii
butucănoşilor temniceri.
Ei, care au pus temelie Statului creştin au
avut ca Patrie chinurile închisorilor.
Ele,
care au fost mărgăritarul îndrăgostiţilor fâlfâiau ca nişte zdrenţe între
gardurile de sârmă ghimpată.
Ei, care au fost luminaţi, spirituali şi
înţelepţi au fost izgoniţi din toate Şcolile, Liceele şi Facultăţile.
Ele,
care erau Stelele Magilor ce luminau sălaşul naşterii de prunci erau încătuşate
în bezna irozilor ucigaşi. Unele Mame au născut în temniţe, în peşteri, în
munţi, în pustietate. Au născut...
Ei, care n-au avut parte de Sărbători
creştine au scris cu vieţile lor Calendarele sfinte.
Ele,
care şi-au brodat viaţa pe dragoste au avut parte doar de ură.
Ei, care au fost mutilaţi în viaţa arestată
au avut apoi osemintele spulberate. Mulţi n-au avut nici măcar odihna gropilor
comune...
Ele,
care erau Cântarea Cântărilor în inima fiecărui bărbat erau huiduite şi
biciuite de sudălmile gardienilor analfabeţi puşcăriaşi.
Ei, care n-au avut bucurii, împliniri,
cântece şi colinde sunt bucuriile, mângâierile, doinele, baladele şi colindele
noastre.
Ele,
care legănau la piept în scutece de dor odraslele Neamului lor sfânt erau
zăvorâte între gratii şi cătuşe.
Ei, care au fost întruparea vieţii hristice au fost logodiţi cu moartea aprigă,
zălogul trufaşilor atei.
Ele,
care cuminecau cerul cu privirile angelice se agăţau ca nişte umbre de zorile
nădejdiilor zăbrelite.
Ei, care au sfinţit locul copilăriei, al
şcolii, al instituţiei, al societăţii au fost deportaţi în taigaua Bărăganului
sau în Siberii.
Ele,
care înfloreau versurile poeţilor în mireasma serafică a trăirii zăceau
stafidite în beciurile securităţii.
Ei, care au fost apărătorii cei mai
îndârjiţi ai Crucii lui Hristos şi ai Neamului, Ei, jertfiţii pe Cruce, n-au avut parte de cruce.
Ele,
care erau surâsul oricărei Primăveri a vieţii încremeniseră în oftaturile
încleştate ale Siberiilor de ghiaţă.
Ei, n-au avut primăveri însorite, ci numai
ierni îmblănite cu ger.
Ele, care au avut în surâsuri mlădieri de boboci şi de flori, au primit
prohodiri de jale şi înmormântări.
Ei, care n-au avut pâine şi vin pe masă au
fost şi sunt Pâinea şi Vinul cuminecării noastre nemuritoare.
Ele,
care n-au avut calde îmbrăţişări şi mângâieri dulci au avut rezervate
înjurături, sudălmi şi lovituri.
Ei sunt Testamentul ortodox al nemuririi
noastre din Ceruri!
Ele
sunt Zorile ce ne luminează viaţa noastră cea de toate zilele!
Ei şi Ele sunt Mlădiţele veşnic Verzi ale
Daciei nemuritoare!
Slavă şi Dragoste lui Dumnezeu şi
sfinţilor noştri înaintaşi!
(fragment din ciclul FILOCALIA SUFERINTEI SI A JERTFEI)
(Brusturi – Neamt, 21 decembrie 2014)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu