de George Anca
SCENOMETRIE PUȘI DINULESCU
Puși Dinulescu, Lungul drum al
prozei scurte,
Integrala prozei scurte pușiene
TipoMoldova 2014, 973 pagini
Scenometrie (cf. cartea
noastră Scenometrie Teatrux), termen poate eufonic cu psihometria
practicată în proza lui Puși Dinulescu, are de a face pre/para teatral cu
scena/scenariul-reprezentare-spectacol a operei scrise, aici. L-am practicat
tacit cinci ani la colocviile publice cu Puși, îmbinând convorbirile literare
cu teatrul de poezie, de exemplu. Și includerea în cartea de scenometrie a
piesei imposibile Astă-seară se joacă Noica făcea caz de
întâlnirile cu filosoful. Astăzi se joacă Puși. Adică, precum în piesa pușiană
de-o viață, Adevărata casă cu țoapeetc.: adevărata scenometrie.
O lectură mediată, implicit
anticritică, în clasic, presează, aproape, crestomația înscenabilă, oricum
deșirarea deslușirii misterelor acestei opere unice, unic marginalizată.
Cititorul nu e mituit cu niscai coerențe de clasă, nici barat cu ifose de
cancelarie, și fie să reacționeze la scenometrie, vreo noutate oarecare, pe o
operă de recunoscut cu orice șpil. Numele suprem al cititorului, în sanscrită,
este sahridaya, cititorul cunoscător, colaborator al autorului. Cum și doctrina
lacunei, la Poe, Wagner, Baudelaire, lăsată cititorului să o umple, tot pe
acolo bate.
Scenometria se aplică aici pentru
prima oară în hermeneutica literară, anume asupra operei lui Puși Dinulescu.
Nici Roland Barthes, nici alamkara sanscrită, nici dodiile sistematizate de
Marian Popa nu vor eșapa cenzura sau critica ideologică aici. Lăsăm esența lui
Puși la vedere, ca pe scenă, cine ajungem. Doar vorbim din studenție, un film,
o bere, Robert Calul, hai la teatru. Să nu plângem că tot nu ne lasă ăl râs
cinic-hercinic. Că involuție, că ratare, out. Râs ultra-tehnic, barthesian.
Rasa-dhvani / sentiment-sugestie? Vidush, ghiduș: să iasă toți brahmanii și
turnătorii din sală.
Abia am prescenometrizat porțiuni
dialogate din Robert Calul, ca pentru a prinde un fir (rupt anume din pornire,
poate a se înnoda fie și întâmplător în sensibilitatea receptorului) – nu se
poate povesti nimic din Puși, ci lua sculptural-muzical-dramaturgic ca atare
fiecare rând și Urmuz etc. - , a sugera dintru început dialogismul epic al
pușianismului, ce nu se putea, măcar și la 60 de ani, a nu se ecloza în piese
întru Caragiale-Mazilu. Romanul, miraj al prozatorului român în anii 60, este,
totuși, Robert Calul, îsumându-se, augural, pe mitul dublului, operei avenire,
astfel un roman-fluviu printre deșerturi și libații.
Poveste cu Monica din Linda
Belinda se face, reflex, roman, Galaxia Burlacilor. Măcar Romanul
Sfintei Mogoșoaia este scenometrie curată, mateină, încartiruind,
grupuri-grupuri, Dulcinee-Rusoaice, misterele paracomuniste bucureștene,
aluzionate în arhipelagul povestirilor, și cu farfuria zburătoare
ursind-repreromanticizând-ridendo Îngerul contabil, și iar povestiri,
până la Etna dramaturgică indusă ca de Caragiale, de nu la concurență, ia pun'te
tu cu mine, că mă iubești.
Tirada maximă e autorul-personaj,
Puși în persoană, căruia, citind cartea lui Grigore Traian Pop, i-a venit în
minte comedia Neisprăvitul, de Fonvizin. Dar nu mă tem de acest cuvânt,
spune el, pentru că neisprăvit înseamnă viu, iar isprăvit înseamnă mort. Și-mi
convine. Acum, cu miștoul, care nu rareori mă caracterizează, am să amintesc și
faptul că, la vremea lui, și Hasdeu a fost derizionat cu porecla de
Omul-Fragment.
Că-și permite să citeze din
răspunsul lui Hasdeu – unde? – în Galaxia burlacilor, deși roman, zice,
adică nu ce? Hasdeu: Orice porțiune a infinitului este un fragment. Un fragment
este o rază a soarelui, un fragment și soarele însuși, un fragment este
întreagas sistemă solară. De ce să nu fiu și eu un biet fragment. Fiecare
fragment, însă, are o misiune pe care o îndeplinește în sfera totalității.
Unquote.
Și mai: Dubito ergo cogito,
cogito ergo sum, nu-i așa domnule Desartes? Dar te-ntreb pe dumneata de ce
criticii, de ce chiar un biograf care mi-e prieten, de ce chiar femeile,
uneori, mă iau drept un neisprăvit? De ce? Numai pentru că nu sunt un cerc
închis. Nu, domnule, eu nu sunt închis, eu nu sunt isprăvit, eu sunt ca
infinitul, un Neisprvit! Așa să știți voi! (Puși Dinulescu)
Și în Poveste și în Galaxie
și în Burlacul, mai (re) citează o notiță de la cursul lui Vianu:
Cursul 6.
Sf.Augustin: <Geniul poetic are un caracter
malefic>.
Jakob Burckhardt: Die Kultur der Renaissance in
Italien.
Volksgeist (De aici o săgeată spre Burckhardt).
Hegel Filozofia istoriei (De aici o săgeată
spre Volksgeist).
Weltgeist luând cunoştinţă de sine devine
Kultur.
Istoria omenirii – istoria
conştiinţei de libertate.
Peste atâția nemți, Sf. Augustin. Cum
scenometria nu se bordează la literatură, nici la știință, nici la spirit, să
facem caz, la această citare, de Noua cetate a lui Dumnezeu, de
Dumitru Drăghicescu, Paris, 1929. Traducerea mea din franceză este încă
inedită, așa că, se citesc aici unele paragrafe pentru prima oară, repatriate
lingvistic, după 85 de ani. Cum Cetatea lui Dumnezeu de Augustin este
Roma, și Noua Cetate a lui Dumnezeu de Dumitru Drăghicescu este
Societatea Națiunilor, așa și Einstein este Dumnezeu în Îngerul contabil.
Dumitru Drăghicescu:
Pentru că știința timpului său este încă la
debuturile ei, și prin urmare insignifiantă, ea nu satisface deloc aspirațiile
sale. Dorințele sunt în fapt infinite. Faust concepe efectiv că un dumnezeu
locuiește în el; prin elanurile sale spre infinit, pe care le-a moștenit de la
educația sa religioasă, aspirațiile sale se prelungesc la infinit și nimic din
ce este bornat nu-l mai mulțumește. De aici această inchietudine impacientă și
această nemulțumire obstinată, această revoltă contra oricărei limite care-l
face, cum am văzut, să blesteme toată existența și să ia realitatea în oroare.
Și de aceea eroul lui Goethe se dedă magiei, și aceasta este exact anticiparea
științei ce va veni. Mefistofel este cea mai fericită și perfectă incarnare a
științei timpului nostru.
Ceea ce Faust cere de la magia lui Mefistofel,
burghezia cere de la știință și aceasta îi oferă sau îl lasă să spere.
Aspirațiile burgheziei secolului nostru sunt exact cele ale lui Faust. Ca și
el, burghezia noastră ar vrea să se bucure „fără ca vreodată să fie un moment
satisfăcut”. Ca și Faust, burghezia zilelor noastre aruncă această sfidare
Mefistofelului ei care este știința:
„Dacă vreodată mă întind liniștit pe un pat de
lene, fie-mi îndată sfârșitul. Dacă, flatându-mă, tu mă poți abuza până la
punctul în care eu să mă complac în mine însumi, dacă tu poți să mă înșeli prin
juisanță… Dacă eu spun clipitei care trece: Așteaptă, ești așa frumoasă… atunci
eu consimt bucuros să pier și că mi-e timpul revolut.”
Și, fără îndoială, burghezia cere
Mefistofelului ei, adică științei „mâncări care nu satură, un loc la care nu se
câștigă niciodată”. Bref, ceea ce cere ea științei este să se bucure indefinit,
fără sațietate posibilă, căci ea își dorește și crede în capacitatea sa
infinită de a se bucura (1).
(1) „Mereu am dorit să-mi astâmpăr dorurile,
apoi am râvnit iar… Că omul dresat pe acest pământ priveşte în jurul lui… că în
acest mers înainte el găseşte noroc şi nenoroc, fără ca vreodată să fie o
singură clipă satisfăcut.” (Faust, partea a doua.)
Dar pentru că Mefistofel, simbolul științei și
magiei sale, poartă ca semn distinctiv inevitabilele coarne de țap, el
marchează bine prin aceasta că puterea sa nu poate procura decât plăcerile
lumii mici, și mai precis cele ale simţurilor, ale senzualității. În el, ca în
știința noastră, este materia care și-a aservit spiritul și inteligența.
Într-o societate în care astfel este starea de
suflet și astfel aspirațiile, viața morală nu putea fi altfel decât ne-a
descris-o Proudhon. Epoca noastră este cea a lui Mefistofel; el îl înlocuiește
pe Dumnezeu. Burghezia juisantă vrea, întocmai ca Faust, să introducă infinitul
în satisfacerea nevoilor sale finite și aceasta dă senzualității sale
caracterul nepotolit, terminându-se prin dezgust și prin detracarea simțurilor,
prin viciu sau prin nebunie. Goethe a văzut atât de bine aceasta, punându-i în
gură lui Mefistofel aceste cuvinte profunde apropo de om și adresându-le
Domnului Dumnezeu: „Micul Dumnezeu al lumii… El ar fi trăit mai bine dacă tu
nu-i dădeai reflexul luminii celeste; el a numit-o rațiune și n-o uzează decât
pentru a fi mai bestial decât toate bestiile.”
În 1914, scadența păru, un moment, ajunsă la
termen pentru burgheziile naționale; timpul păru un moment revolut pentru Faust
burghez. Știința mefistofelică a timpului nostru a procurat Faustului său
burghez aceeași trezire catastrofică, din care el n-a fost tras, întocmai
sufletului celuilalt Faust, decât printr-o minune a indulgenței divine. Știința
și Mefistofel pot, pe drept, spune despre noi: „Nicio plăcere nu-l potolește,
nicio fericire nu-i ajunge… Și iată că ultimul moment, mediocru și vid,
nenorocitul dorește să-l rețină.” (Faust, partea a doua).
Dacă Satan simbolizează corupția moravurilor,
recunoaștem că el și-a îndeplinit o misiune necesară căci, dacă este adevărat
că bobul de grâu nu germinează înainte de a se descompune, progresul moral și
științific nu este posibil dacă vechile moravuri, ca și vechile legi și toată
organizarea socială și ideologică a popoarelor, nu se descompun de asemenea.
Mefistofel este agentul cel mai activ al progresului uman, Goethe a pus în el o
profundă intuiție când l-a făcut să spună că el este:
„O parte a acestei forțe care totdeauna vrea
răul și totdeauna creează binele.”
Pentru a arăta că aici este unul din
adevărurile cele mai esențiale, Goethe a făcut către Domnul Dumnezeu
reflexiunea următoare:
„Activitatea omului se domoli prea ușor, el s-a
complăcut repede în odihna absolută; de aceea eu îi alătur binevoitor acest
companion care să-l îmboldească și stimuleze și, în diavol ce este, trebuie să
muncească.”
Cert, odihna în care se complăcea adesea
burghezia bogată nu este compatibilă cu progresul. Și, pe de altă parte, pentru
a schimba moravurile, trebuie mai întâi a le determina descompunerea. Omul
trebuie să plonjeze mai profund în animalitate pentru ca, asemeni lui Anteu, să
prindă noi forțe și să se reidice mai sus apoi, deasupra animalității. Iată de
ce Satan creează totdeauna binele, tocmai voind totdeauna răul. (Până aici,
Dumitru Drăghicescu, pe subiect mult colocviat cu Dinulescu)
Puși Dinulescu se autoprefațează ca E.T.
Hoffman, și introducerile acestea aruncă zaruri scenometrice.
GEORGE ANCA
*
LINDA BELINDA
(1979)
NOTA AUTORULUI
Volumul a apărut la Cartea Românească, în
timp ce director era Marin Preda. Autorul îl intiulase Linda Bellinda, dar
redactoarea , mai puțin familiarizată cu limba italiană, i l-a prezentat lui
Marin Preda cu un singur l. Autorul a atras atenția că nu e corect, dar
marele om a zis: „Lasă-l așa, că e mai autohton!” Și-așa a rămas!
Cartea a fost distinsă cu Premiul Asociației
Scriitorilordin București pe 1979, de un juriu prezidat de Romul Munteanu.
La două din povestirile din Linda Belinda au fost
schimbate titlurile. Raul și nostalgia sa a devenit Șprițul de vară,
iar Povestea unui copil a devenit Amantul, mama și copilul.
Dintre prozele din acest volum, Poveste cu
Monica a fost ulterior amplificată, devenind romanul Burlacul, din
cartea Galaxia Burlacilor(1980), tradusă în limba franceză cu titlul Le
vieux garçon și având versiunea definitivă în volumul Burlacul(2011).
Acasă și Eu Liza și Nae au fost incluse în antologia lui
Cornel Regman Nuvela și povestirea românească în deceniul opt (Editura
Eminescu 1983), iar Familia Atanasiu în antologia de proză scurtă contemporanăArhipelag, a
lui Mircea Iorgulescu(Editura Eminescu 1981).
Acasă a fost tradusă în rusă, Familia Atanasiu în
germană, engleză și rusă, Despărțire în rusă, Eu,
Liza și Nae și Poveste de la mare în engleză, Amantul,
mama și copilul în maghiară.
În antologia de autor Crimă la circ(2003) au intrat și
povestirile Familia Atanasiu, Jucătorii de pingpong, Acasă, Eu, Liza și
Nae, Poveste de la mare și Șarada.
*
GALAXIA BURLACILOR
(1980)
Romanul Galaxia Burlacilor avea inițial
o arhitectură destul de sofisticată. S-ar fi chemat Galaxia Burlacilor sau
Istoria lui Om-e-el și ar fi tratat patru ipostaze ale lui Om-e-el,
de fapt ipostaze ale singurătății: Artistul, Burlacul, Aventurierul și Repetentul.
În centru era, însă, Burlacul – artist el însuși, având ceva și de
aventurier, dar și de repetent!
Să fi fost aceasta o răstălmăcire a Omului
Absurd din Mitul lui Sisif al lui Albert Camus? Posibil, din moment ce
autorul prezentase la terminarea Facultății de Litere o teză de licență despre Problema
individului la Camil Petrescu și Albert Camus.
În orice caz, doamna redactoare i-a scos Artistul
și au rămas doar ceilalți trei, dar fără a mai fi vorba despre Om-e-el
și astfel ambiția autorului de a da o mai cuprinzătoare și mai semnificativă
privire asupra unor legături din lume a fost compromisă.
Traducând romanul în limba franceză, Michel
Wattremez a ales doar Burlacul, ceea ce-a făcut apoi și autorul,
care, pentru ediția românească din 2011, s-a rezumat și el doar la Burlacul,
revăzut puțin față de ediția din 1980, ca și ediția franceză.
Burlacul a rămas, deci, ca
orice burlac, de sine stătător și, fiind roman, nu-și are rostul aici. Așa că
au rămas până la urmă în fața dumneavoastră aici doar părțile a doua și a
treia: Aventurierul și Repetentul
*
(ca o addenda aceste
Memorii de fapt, fiindcă ieşim din marjele ficţiunii şi respirăm în fine aerul
tare al adevărului nemediat)
Prefață involuntară
(am încredinţat aceste Memorii întâi unui
influent personagiu, care, citind, probabil, doar o parte din ele, iată, ce
mi-a referat:)
Dragă Domn’ Dinulescu,
Humorul absurd este evident, dar faptele sunt
prea particulare ca să treacă rampa curiozităţii celorlalţi. Ca amintiri de repetent (memorii) (le spui
d-ta) mi se par prea subţiri.
Cu prietenie,
Al d-tale,
E.B.
(cu scuze pentru întârziere)
Notă din 2013:
Cine-o fi fost E.B.? Desigur, Eugen Barbu!
Cine-o fi fost, apoi, M.D.? Desiguir, Mircea Drăgan! Dar G.V. nu era cumva
Gheorghe Vitanidis? Ba da, bineînţeles! Iar M.I. nu era Ministerul de Interne,
era Mihai Iacob, E.B. era Elisabeta Bostan, A.C. era nimeni altul decât Alecu
Croitoru şi-n fine, ultimul pe listă, era I.N., autorul celui mai prost film
românesc din istorie, ceea ce n-a fost lucru uşor, în acest mare campionat al
stupidităţii! Mai era şi S.D., adică Silviu (Sicu) Dimitrovici, singura figură
luminoasă într-un conglomerat de personaje de tenebre. Apropo de Drăgan și
Vitanidis. Încă de când erau stuidenți, cică erau bine cu Partidul și cu Secu, demascându-și
colegii, care din cauza lor n-au mai putut termina și au trebui să-și caute alt
drum: e cazul unor Grigore Hagiu, Boris Ciobanu sau George-Radu Chirovici.
*
EU ȘI ROBERT CALUL
(1982)
NOTA AUTORULUI
Volumul a apărut la Editura Eminescu și a fost
puricat rău de conducerea editurii. N-a avut succes de critică. A fost tratat
cu indiferență sau chiar cu ostilitate.
O zi din viața unui pinpongist a fost tradusă în franceză,
engleză, rusă și germană, Roman de familieîn engleză și maghiară, Poem în
gernană și maghiară, Planete, În lumea diplomatică,
Ploaia și Poveste demoarte în maghiară, Promovarea tovarășului Găină
în bulgară, După operația de apendicită în engleză, franceză, germană și
spaniolă. Manuela
a fost
tradusă în germană și a mai a apărut în limba română și în Ungaria, la Gyula,
în revista Foaia noastră, a româmilor din Ungaria.
În antologia de autor Crimă
la circ (2003) au intrat Boul și Luminița, V.H. și
amintirea mării, Manuela și O zi din viața unui pinpongist.
*
CRIMĂ LA CIRC
(2003)
NOTA AUTORULUI
Volumul e subintitulat o antologie sau o ontologie de autor
și afară de
prozele preluate din volumele anterioare: Robert Calul-1968 (Priveghiul, Reportaj și Dumitrescu,
repetentul clasei), Linda Belinda-1979 (Familia Atanasiu, Jucătorii de
pingpong, Acasă, Eu, Liza și Nae, Poveste de la mare și Șarada) și Eu și
Robert Calul - 1982 (V.H. și amintirea mării, O zi din viața unui
pinpongist și Boul și Luminița) mai cuprinde și texte inedite în volum sau
chiar total inedite, pe care le public în continuarea acestei pagini.
Cartea a apărut la Editura Meronia și nu a fost
difuzată, iar critica , pur și simplu decimată sau supusă consemnelor mafiotice
după 1989, n-a înregistrat-o, cu o singură excepție: o cronică citită la radio
de Ion Adam și apoi publicată într-o revistă din Focșani.
Dintre ineditele în volum, au apărut în presa
literară încă înainte de 1989 Nadia și Pescărușul (în „Viața Românească”) sau Nevăstuica (în „Lucedafărul”) , iar Iarna
sau Starea de nașpa în 2003 la „Luceafărul”.Pisăloaga
și În căutarea Luminiței, scrise amândouă înainte
de Revoluție, n-au apărut și în periodice.
Povestirea O crimă la circ a apărut întâi în limba germană (Mord im Zirkus, tradusă de
Gerhard Csejka, înNeue Litertatur (nr.5/1983) și apoi în
Gernania, într-o antologie a literaturii române contemporane: Erkundugen
II, la Verlag Volk und Welt, Berlin, 1985.
*
Prefața autorului
Mi-e teamă să-ncep această prefață, fiindcă mă
gândesc la Alexandru Odobescu, minunatul autor al luiPseudokyneghetikos, care vrând să
scrie o prefață a ajuns la ditamai carte. Și ce carte!
Subiectul acestei prefețe nu este însă vânătoarea, ca la îndepărtatul
meu confrate, ci ratarea.
Așa că m-apropiu astfel mai mult de Cehov, al
cărui subiect predilect, mai ales în piese, este ratarea.
Cum? Să mă fac eu însumi ratat?
De ce nu? Oricum, viața mea de familist s-a
ratat, fiindcă n-am fost însurat niciodată și acum, ajuns la 71 de ani, făr-un
picior și mai ales și plin de hachițe, cine-o să mă mai ia?
Mă-mpac și cu ideea asta, treacă de la mine!
Mai grav e poate că n-am rodit. Nu las în urma
mea nici un ADN.
Doar virusurile minții mele, asta las.
Personaje, situații, întâmplări, ficțiuni sau pur și simplu pâre, fantezii,
adunături cu început și sfârșit, ce mai, proze... Mai scurte sau mai lungi...
Aici sunt cele scurte, întinse pe-aproape o mie
de pagini, într-o carieră de aproape 50 de ani...
Dar o carieră fără carieră! Vezi, de-aia sunt un
ratat!
În loc, la vârsta mea, să ocup și eu un fotoliu
la Academie sau să iau măcar un Premiu Nobel, eu mă fălesc doar cu un premiu al
uniunii scriitorilor autohtoni, luat și ăla acum 28 de ani și cu un premiu al
asociației din București, luat acum 35 de ani. Și nici măcar nu figurez în
monstruasa, prin dimensiunile ei, istorie a literaturii a lui acad. N.Manolescu
și nu mă aflu nici chiar în istoria tot așa de groasă, dar parcă mai puțin
ambițioasă a dragului nostru de Alex. Ștefănescu, furnizor de tichii de
mărgăritar, pobate-ntâi pe propriul său cap, atât de frumos încă și ferit de
necazurile calviției conștiente de sine.
Și-atunci ce mai vreau? Ce-mi mai trebuie? Cum
îmi permit eu să scot o carte monumentală, de aproape 1000 de pagini, ce-s eu?
Sunt eu Breban, sunt eu Buzura sau sunt măcar un D.R.Popescu? Nici măcar! Eu
sunt un vierme , atât!
Pe lângă Dinu Săraru, care cum de n-a intrat și
el în Academie?- eu nu sunt decât un vierme, dar ce zic eu vierme? Nu! Sunt pur
și simpu un sub-vierme!
Și toți ăștia și chiar și alții, nu chiar așa
sus proțăpiți, sunt dintre oamenii serioși, pe la casele lor, mulți sunt și
bunici, sunt fala națiunii și a familiei lor, ba chiar se bagă bani în ei, ca
să fie făcuți cunoscuți lumii întregi, că malurile jegoase ale Dâmboviței sunt
prea strâmte pentru ei și mergem așa cu toții înainte, până unde s-o mai putea,
până unde s-o mai cine știe ce...
E drept c-am făcut și greșeli în viață. Probabil că cea mai mare este că
nu mi-a ajuns scrisul și m-am făcut și regizor.
Era prin 1966, lucram la Ploiești. Sau să fi
fost deja 1967? P-acolo...
Făceam naveta cu trenul. Era unul pe la opt
jumate sau nouă jumate și ne lăsa în gara Ploiești Vest.
Printre tovarășii de navetă erau mai mulți
actori și era vesel, drumul nu dura decât o oră, poate și mai puțin, stam
deobicei la vagonul-restaurant și ne beam acolo cafeaua sau berea. În aceste
condiții, cum era și normal, m-am combinat cu o actriță. Și unde mai pui că la
revista literarră, care se-nființa atunci și acolo, șeful meu, Ștefan
Bănulescu, mi-a încredințat și cronica dramatică. Aș fi putut să tai și să
spânzur de pe-acest post, dar revista n-a mai apărut, logodna mea cu actrița
s-a spart, n-am recuperat nici inelul, fiindcă ea mi-a spus că l-a aruncat în
lac, în lacul Herăstrău.
Dar am rămas cu dorul de-a fi regizor, mă
obișnuisem cu mirosul de actriță, pe care cine l-a-ncercat nu-l mai uită
niciodată.
În 1968 mă angajez la Televiziune, acolo încep
să fac filme, împreună cu Boris Ciobanu și peste doi ani intru la IATC, fac
Regia de Film, terminănd-o în ciuda unor înfruntări pătimașe cu profesorii mei,
ieșind la liman totuși numai în urma unei întâmplări, după cât se pare.
E o întâmplare pe care trebuie s-o povestesc,
ceva mă mănâncă și trebuie s-o spun.
Eram distrus. A doua zi aveam programată
restanța la Arta
regizorului de film și televiziune. Vitanidis, cu care dam examenul, mă ura.
Și eram repetent și a doua oară nu mai puteam rămâne, așa era regula.
Examenul se dădea cu un film, pe care nu-l
putusem face, n-avusesem bani ca să-l pot termina și trebuia astfel să mă
prezint în fața dușmanului. Mă gândeam chiar să nu mă prezint deloc. Mai ales
că în aceeași zi cu examenul meu era concurs pentru un post de redactor la
Arhiva Națională de Filme și mă gândeam mai bine să mă prezint acolo.
Și-n seara aceea de dinainte de examen eram
invitat la un ceai, la Mișu Diaconescu. Pe-atunci era poet și mai cânta și la
ghitară. Mai târziu, cu pseudonimul Anghel Mora, avea să devină întâi scenarist
al lui Veroiu și apoi un apreciat regizor de film de lung metraj. A murit
tânăr, din păcate, nu foarte mult după Marea Revoluție Română din Decembrie,
urmată de contrarevoluția din aceeași zi.
Dar eram în seara aceea de dinainte de examen
și eram distrus și văzându-m-așa Mișu mă-ntreabă ce-i cu mine. Și-i spun toată
tărășenia.
- Lasă, că poate se rezolvă, îmi zice el.
- Cum, mă?
Și-atunci îmi spune că trebuie să vină la ceai
și o tipă, o doimaistă, după care ar fi înnebunit Ciulei.
- Ciulei? mă mir eu
- Da, mă! Îți dai seama că dacă-i dă un telefon
grecului, ăla se cacă pe el!
Nu prea am ținut eu cont de ce mi-a spus Mișu,
am băut ceva de necaz și chiar am adormit, într-o cameră, pe undeva. Dar am
fost la un moment dat, parcă, trezit din somn, parcă, zic, fiindcă nu sunt
foarte sigur și parc-aș fi stat de vorbă cu o tipă mișto, destul de înaltă și
i-aș fi spus povestea mea. Nu mai știu... ceva în genul ăsta!
Cert e însă că a doua zi m-am prezentat la
examen și n-aveam nimic ce să prezint. Totuși, spre surprinderea mea, mi s-au
pus doar câteva întrebări de formă și de sanchi și am luat cinci-ul de care
aveam atâta nevoie.
Pe Liviu Ciulei nu l-am cunoscut niciodată și
nici pe tipa respectivă n-am mai întâlnit-o vreodată și am mai stat un an
printre ăia și am devenit regizor.
Dar victoria mea în meciul ăsta cu Bestia a
fost ca o prăjitură otrăvită. Bestia asta, precum Șiva parcă, avea brațe multe
și lungi.
Și mai era o chestie în povestea asta cu regia
la care eu nu m-am prins. Banii! Da, da! Banii!
Fiindcă un regizor depinde de o producție. Și
producția înseamnă bani și doar cu bani se pot angaja actori, scenografi,
operatori, până departe în jos, pănă la șoferi, costumiere, tapițeri,
mașiniști, că de-aia când se termină un film și vezi o listă, care nu se mai
sfârșește, te tot întrebi ce-or fi făcând toți ăștia, e cert însă că fără ei nu
se poate...
Și uite în ce mă băgasem!
În loc să stau eu liniștit, o pisică să se
frece de picioarele mele și eu să visez cu pixul în mână, doar cu el...
săracul!
N-am reușit să fac până la urmă decât două
filme de lung metraj și să montez două piese de teatru.
A fost poate un mare noroc pentru literatua din
mine sau care-a ieșit din mine, fiindcă am fost parcă forțat să mă-ntorc la ea,
la draga de literatură, pe care totuși mă gândisem s-o abandonez.
Întâi pentru că nu credeam că sunt în stare de
prea mari performanțe în scris și că-n film e drumul meu. Iar după vârsta de 60
de am făcut altă mișcare, surprinzătoare poate chiar și pentru mine și am
laut-o-n serios de tot cu teatrul. Cu dramaturgia..
Cine să mai înțeleagă ceva?
Oamenii mici oricum nu pot înțelege. Ei se
cantonează în câte-o carieră, o fac cel mult pe aia cu râvnă și-n general asta
e cheia unui succes sigur în viață.
Un Eminescu știm însă cum a respins cu superbie
ideea de a-și lua un doctorat în Germania, care l-ar fi putut chivernisi.
Dar el ardea! Priviți-i fotgrafiile succesive,
vedeți cât de repede-a-mbătrânit! El n-avea timp de doctorate!
Nu că m-aș compara eu cu Eminescu, ar fi o
prostie! Dar trebuie înțeles că anumiți oameni nu pot fi înțeleși sau îndrumați
conform unui simplu și sănătos bun simț.
Poate de-aia nu m-am făcut inginer ca tata,
care tare-ar fi vrut să urmez și eu tradiția familiei, mai ales că mai mulți
unchi și veri din partea lui și chiar frate-meu au pășit pe această cale.
Dar eu, dacă aveam la matematică 5, când
sistemul de notare era cel sovetic, adică de la 1 la 5, când s-a revenit la
cele zece note tradiționale, eu am rămas tot cu nota 5!
Iar profesorul de matematică, un găgăuz, unul,
Gaidarji, spunea:
- Să știe ăla că o să meargă la cărat cartofi!
Eu eram Ăla, n-aveam nume. Și la oral nu mă
scotea din 3, dar în scris, fiindcă nu eram bou, scoteam un 7 și așa treceam...
- Mai ai mult?
- Nu. Stai că termin acuma... Dar de unde
pornisem și unde vroiam s-ajung?
A! Da! Era vorba de rătăcirea mea prin regia
artistiică. Păi, regizorii mă socoteau un intrus, fiindcă eram scriitor, dar
scriitorii, acum și ei, bucuroși că scăpaseră de mine, așa credeau, nu mă mai
socoteau, practic, de-al lor.
Eram între linii...
Așa m-am trezit la vârsta asta fără carieră,
fără sprijin și-ntr-o lume literară, unde criticii aproape că nu mai există și
care sunt se-nchină doar la bisericuțele puternicilor zilei, ca să nu mai
vorbim și de alte șmecherii... iar eu rătăcesc și se trage din toate părțile
și-ncerc să supraviețuiesc, mai mult târându-mă, înconjurat de sârme ghimpate
și pe deaasupra se trage, se trage al dracului...
Puși Dinulescu
4 ianuarie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu