Portal Măiastra. Anul XVI Nr 2 (63)
2020
Cronica semnata de Lucian Gruia
Virgil
Ciucă – Salvaţi Ţara (Ed. Betta,
2019)
Virgil
Ciucă este cel mai virulent critic liric al orânduirii capitaliste contempo-rane
pe care o consideră imperialistă şi colonialist mascată, întrucât neocolonialismul nu se obţine direct prin forţa
armelor ca altădată (decât uneori), ci prin intermediul economic.
Este vorba de ţările dezvoltate care prin multinaţionale vor să acapareze
pieţele de desfacere promovând politica liberalizării
comerţului: „Mare este mârşă-via/ Ţărilor coloniale/ Să-şi adune bogăţia/ Prin
practici imperiale!” (Mare e ipocri-zia)
Sunt
vizate direct Statele Unite ale Americii,
Rusia, Uniunea Europeană şi conducătorii ţării noastre
care au devenit cozile de topor ale acestora: „Nu vă bateţi joc
de ţară/ Partide de derbedei/ Nu vândeţi pământul ţării/ La muscali şi la
yankei//(...)// Nu vă bateţi joc de ţară/ Guvernanţi şi preşedinte/ Ţara e
falimentară/ V-am ales, dar n-aveţi minte” (Nu vă bateţi joc de
ţară).
Globalizarea
conduce la distrugerea specicului naţional:
„Înarmaţi-vă, po- poare, / Rezistaţi globalizării/ Cale de abrutizare/
Din epoca luminării” (Înarmaţi-vă, popoare).
Poetul
este conştient că dacă ne vindem bogăţiile solului, subsolului şi ne dis- trugem industria, din ţară
producătoare ne transformăm în ţară de consum, trăind din import
şi find la cheremul imperialiştilor: „Ne-au invadat putori
imperiale/ Şi ne-au furat şi aurul, şi apa/ Ne-au învrăjbit cu
false protocoale/ Iar noi naivi, tăcuţi, ne săpăm groapa” (Ne-au invadat).
Poetul
se revoltă împotriva conducătorilor noştri care au permis acest lucru: „Am dat cu barda în aleşii
zilei/ Am dat cu barda şi în trădători/ Căci Ţara a ajuns la mâna
Milei/ Parlamentarii sunt nişte scursori// (...)// Voi da cu barda-n Marile
Scursori/ Căci practică sclavia – fac averi!/ Mai dau cu barda-n Marile Putori/
Care ne-mping în lumea de tăceri” (Am dat cu barda).
Poetul
suferă când aude că eroii noştri sunt ponegriţi: „Nu vă grăbiţi la ru- găciune/ Când casa cade peste
voi/ Cu arma, nu cu plecăciune/ Vom scăpa Ţara de ciocoi/ (...)/
Prea vă grăbiţi să daţi cu piatra/ în Poetul ateu ceartă şi clerul pentru că
inoculează ideea mântuirii sufletului după moarte şi nu îndeamnă
la acţiune în această viaţă: „Imbecilizate, marşează popoare/ Sub
jugul sclaviei în formă de cruce” (Marşează popoare imbecile). Şi
încă şi mai categoric: „Nu mai visaţi mulţimi nefericite/ La raiul Sfânt al
Vieţii de Apoi” (Eu nu visez).
Popimea
e pusă pe îmbogăţire: „Şi-au construit episcopii biserici/ Unde se duc în scumpele merţane/ S-au
înmulţit armatele de clerici/ Şi-obligă cedincioşii la canoane//
S-au adunat creştinii gloate, gloate/ Să se închine-n mândra catedrală/ N-au
reuşit căci îi loveau din spate/ Aleşii din Senat puşi pe ciordeală!”
(Supărare creştină) Virgil Ciucă se revoltă la faptul că românii
noştri sunt contemplativi, neluînd atitudine în faţa pericolelor
care ne pasc şi care duc ţara la dezastru. Este convins că numai
cu arma în mână ne putem apăra drepturile: „Trezeşte-te, confrate, din greaua
letargie/ În stâncă reclădeşte-ţi vechile arsenale/ Adună laolaltă
apărători de glie/ Re-nunţă la icoane, la cruci şi catedrale// „Fă-ţi tancuri
din tractoare din secere pistoale”
(Trezeşte-te,
confrate). marii
noştri patrioţi/ Şi acceptaţi când cere ţara/ Să fim conduşi de
nişte hoţi” (Nu vă grăbiţi).
Poetului
nu-i rămâne decât să cheme ţara la arme pentru alungarea imperia- liştilor şi pentru
reîntregirea ţării: „Salvaţi-vă, Români, pământul/ Alungaţi hoardele vrăjmaşe/
Nu contemplaţi cum bate vântul/ Creste de munţi de-acum golaşe// Salvaţi-vă,
Români, trecutul/ Tot aurul, cerul şi marea/ Nu acceptaţi străini cu scutul/ Să
vă delimiteze zarea” (Salvaţi Ţara).
Pentru
reîntregirea neamului, autorul invocă personalitatea Mareşalului Antonescu cel
care a participat la acest război care se voise la început unificator: „Cheamă Ioane, din morminte,/ Armiile
noastre sfinte/ Şi Reîntregeşte Ţara/ Până vine primă- vara/
Ioane, Ioane te trădară/ Regi şi venetici de ţară/ Te-au trădat,
trăda-i-ar dracu´/ Vai de biet popor săracu´ ” (Rugă
către Mareşal).
Astăzi
suntem chemaţi cu toţii să ne aducem obolul pentru reîntregire: „Hai, români! Veniţi sub steaguri/
Nu vă temeţi de barbari,/ Readuceţi la meleaguri/ Hatul României
Mari” (Haideţi, români!).
În
concluzie poetul e înfricoşat de pericolul destrămării ţării: „Şi-au trădat ro-mânii
glia/ Patria va să dispară/ Au uitat de România/ Pribegind în altă ţară”
(Trădare de
Ţară)
Se impune o nouă adunare a poporului
la Alba Iulia pentru păstrarea integri- tăţii naţioanale: „Veniţi la Alba milioane/ Veniţi români
pe drum de ţară/ Veniţi acum în caravane/ Ca România să nu piară!”
(Veniţi la Alba)
Mai
există şi periculul distrugerii planetei printr-un război nuclear: „Pământul inţelor abrutizate,/ leagăn de
ură şi sălbăticie,/ Va exploda, cruntă fatalitate,/ De-atâtea bombe, crime şi
prostie” (Vibraţii astrale).
Poetul deplânge
faptul că România a desfinţat armata obligatorie: „Şi-au trădat oastea,
românii/ N-au nevoie de armată/ Globalişti le sunt stăpânii/ Ce vor Ţara dezmembrată// Ne-au trădat
conducătorii/ Regii şi nomenclatura/ Şi-au săpat la talpa Ţării/
Comunişti şi „agentura”// (...)// Armia „sfântului” Sam/ A decis să ne ia
dracu/ Şi ca ţară, şi ca neam/ Până se sfârşeşte veacu!” (Popor
sinucigaş)
Migraţia
actuală, în Occident, a populaţiilor din fostele colonii poate considerat o
consecinţă a sărăcirii prin colonizare a acestor strate: „Migraţia spre lumi occidentale/ pare-nceput de act
justiţiar!/ Plăti-vor ţările coloniale/ Slavia din trecutul lor barbar?
(Migraţii cu vibraţii)
Sinteza
nemulţumirilor poetului este redată în aceste versuri vizionare: „De zeci de ani avem un stat peltic/
Ne-au invadat armate mercenare/ La cârma Ţării e un venetic/ Borfaşii
jefuiesc la drumul mare// Parlamentari cu capetele seci/ Ne vând pământul,
apele-s vândute/ Şoselele au devenit poteci/ Trădarea ţării este o virtute// ne
închinăm la moaşte din Apus/ Avem biserici, nu avem spitale/ Cântăm la cobză
sârba în „opus”/ Ne-au înrobit puteri coloniale” (De zeci de ani).
Mândra
mea şi Mândrelor din toată ţara sunt de fapt două poezii patriotice, întrucât e care mândră simbolizează
o provincie românească, e din interior, e din exteriorul acesteia,
acestea din urmă tânjind după reîntregire.
Altă
poezie de dragoste este ateie: „Un simţământ născut din viaţă/ Ce n-are dumnezei sau îngeri/ Păstrat
în inimă povaţă/ Vibraţie fără constrângeri” (Exegeza iubirii).
Există
totuşi poezii dedicate anotimpurilor care nu au conotaţii politice. Ano- timpul predilect este toamna
cântată la Bucureşti dar şi la New York. Prin creaţie vrea să
învingă toamna vieţii: „Străjer pe graniţa dintre milenii/ Salut schimbarea
unui anotimp/ Nu mă gândesc la dansul cu vedenii/ Nici nu renunţ
la drumul spre Olimp” (Nu aştept toamna)
Virgil
Ciucă este cel mai cinic analist politic al societăţii contemporane, din câţi am cunoscut. Stilul său
este direct, limpede fără aluzii. Temerile sale privind
soarta ţării decurg dintr-un patriotism înalt. Să nu credeţi
că este un socialist. Tatăl său, deşi îşi pierduse o mână în a
doua conflagraţie mondilă, face puşcărie politică.
Poetul,
inginer, absolvent al Facultăţii de Electronică şi Telecomunicaţii Bucureşti, 1966, persecutat de regimul
comunist cere şi obţine rezidenţa americană în anul 1985.
Din
anul 1990, locuieşte câte o jumătate de an în Bucureşti şi America. Are
cetăţenie dublă,
română şi americană. Volumele sale de versuri, incisive, nu au putut fi publicate
decât după anul
2000.
Demersurile
sale lirice vizează o societate echitabilă, în care statele să fie cu adevărat egale între ele.
Timpul va decide dacă temerile privind soarta ţării sale sunt îndreptăţite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu