Scrisoare pastorală
Foaie periodică, gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul
XX(2020), nr. 433(1 –15 Noiembrie)
Dragii mei enoriași!
Om fericit. S-a
stins bietul moș Gheorghe! S-a dus ca o părere, ca un glas de clopot ce-și sună
adierea peste lume, pierzându-se cu-ncetul.
Vânjos la vremea sa, desprins
din cremenea de munte, ai fi crezut că nimeni și nimic nu-l vor pleca vreodată.
Și nu l-au plecat! Doar timpului ia dat tributul cuvenit după rânduială.
Când s-a apropiat ceasul, moș
Gheorghe era gata. Și le așezase pe toate la locul lor, ci doar mireasa și-o
aștepta să vină. Copiii, nepoții și strănepoții își aveau fiecare rosturile
lor. Veneau doar din când în când pe la casa bătrânească să mai întrebe de
sănătate, să le mai spună ce-i în lume și să le pună pe masă din roadele
pământului și ale sufletului. Moș Gheorghe și maica Ana îi ascultau cu zâmbetul
pe buze, cu lacrimile-n ochi și cu inima plină de ceva fără nume, scuipându-i
doar din când în când, ca să nu-i deoache. Le erau dragi, mai ales când veneau
acasă. Bătrânii îi credeau străini în lume și mai cu seamă prin orașele acelea
mari, unde s-așezaseră și-și făcuseră rostul. I-ar fi vrut pe toți acasă, lângă
ei, i-ar fi vrut să se adune la masă ca la praznic și ca la nedeie și să fie
zilnic sărbătoare sub acoperișul lor. Nu a fost să fie așa. Doar cea mică,
Măriuța, a rămas în sat și și-a făcut casă prin apropiere.
Acum, la încheierea socotelilor,
moș Gheorghe nu voia să rămână nimănui dator. Își alesese loc în cimitirul
satului, își comandase o cruce de piatră în oraș. Pusese pe cruce o fotografie din
tinerețe. Ehei, măiculiță Doamne! Ce vremuri și ce oameni erau pe când moș
Gheorghe și maica Ana erau în floarea vârstei, așa, ca-n poza de pe cruce.
Vremurile acelea s-au dus ca un vis, iar oamenii s-au așezat pe rând la odihnă
sub pământul negru, clisos.
Moș Gheorghe avea o vorbă, pe
care și-o amintea destul de des: ,,Ferice de cel pe care-l cunoaște pământul!”
Unii râdeau când îl auzeau, alții clătinau cu înțeles din cap, alții rămâneau
nedumeriți. Moș Gheorghe era cumpănit și știa ce vorbește. Avea dreptate.
Pentru el hotarul satului era ca un frate. Îl răscolea cu tot felul de unelte din
primăvară până toamna târziu, ,,îl țesăla”, cum glumea el câteodată, se
înfrupta din roadele pământului, îl frământa sub picioare în vârtejul horii sau
în praful drumurilor, îl iubea și-l ocrotea părintește.
În tinerețe, moș Gheorghe căzuse
prizonier și fusese nevoit să muncească departe, în țări străine. Mare chin!
Pământul acela îi era străin, îl ura el și, la rândul său, simțea că și
pământul îl urăște pe el. Moș Gheorghe nu știa să fi făcut vreodată vreo
rugăciune mai fierbinte ca atunci, în pământ și sub cer străin. Se ruga în
truda zilei și în frigul nopții să nu-l lase Dumnezeu să moară acolo.
Ar fi fost al doilea și cel mai greu prizonierat. Mai mult decât de copii și de
nevastă bătrânul simțea pe atunci dorul satului. Așa era el și nu putea
înțelege pe alții, care erau altfel.
Când s-a întors din prizonierat,
a ajuns în sat noaptea. Înainte de a ajunge acasă, a apucat-o pe Drumul Mare, a
văzut locurile, semănăturile, pârâul, iazul, moara, pădurea, izlazul, fiecare
potecă. Din când în când se apleca și, în lumina lunii, își încleșta adânc
degetele în țărână și atingea cu buzele lacome pământul. Îl regăsise și se
regăsise. Din pământ parcă treceau seve nevăzute prin degetele acelea lungi,
negre, crăpate de bătături și pătrundeau până la inimă, până în suflet, redând
vlaga fiecărui mădular. Pământul tresărea înfiorat sub sărutarea înfrigurată și
parcă lăcrima și el regăsindu-și fratele hăituit atâta vreme. Când s-au
revărsat zorile, moș Gheorghe era de nerecunoscut. Era cel mai fericit din lume,
iar noaptea aceea i-a fost mai scumpă decât noaptea nunții. Când s-a reîntors
în sat, știa toate despre toți: câți muriseră, câți trăiau, cum o duc și cum e
vremea. Nu-l mai mira nimic și chiar sufletele morților le simțea aproape.
De atunci au trecut anii și moș
Gheorghe le destăinuia feciorilor săi cheia fericirii adevărate: ,,Când te
cunoaște pământul, și-n viață și-n moarte ești fericit!” Nu oricine ar fi putut
să creadă că moș Gheorghe a fost fericit în viață. Aceasta dacă ar fi socotit
totul după casă, după mobilier, după haine și mâncare. Moș Gheorghe știa el ce
știa și, surâzându-și sieși, mormăia în barbă pentru gurile rele: ,,Ce știți
voi, prăpădiților, ce-i mulțumirea!”
Când a simțit să sfârșitul îi
este pe aproape, moș Gheorghe a mers la bisericuța satului, s-a spovedit, s-a
grijit după rânduială, s-a așezat apoi în genunchi și a stat așa, nemișcat, în
fața icoanei Mântuitorului o vreme. Nu a zis nici o vorbă, nimeni nu i-a văzut
buzele mișcându-se, ci rugăciunea lui a fost ca o prezentare la apel. S-a
ridicat într-un târziu, a făcut trei cruci mari și s-a retras încet spre
ieșire. Privirile îi alunecau însă peste chipurile îmbătrânite de vreme ale
sfinților, peste strane și scaune, peste fiecare lucru din biserică. Parcă-și
lua rămas bun.
Când a ieșit în curtea
bisericii, și-a ridicat capul spre turla în care era așezat clopotul cel mare.
Acolo se urca în copilărie la Vinerea Mare, când, după cântarea Prohodului,
preotul ieșea din biserică și mulțimea îl urma. Se umplea curtea de făclii
aprinse și apoi, în convoi, ocoleau biserica, în timp ce clopotul bătea cu
putere și dangătul lui răscolea văzduhul până departe. Tot acolo se urca moș
Gheorghe la anii copilăriei și în noaptea de Paști, când glasul clopotului se
împletea cu sutele de glasuri ce cântau înfiorate ,,Hristos a înviat!” O
lacrimă s-a rostogolit sfioasă pe obrajii bătrânului, dar tocmai atunci se
apropia dascălul Matei, trezându-l din amintiri. Moș Gheorghe l-a privit așa,
ca niciodată, și i-a zis: ,,- Când oi muri eu, tu să-mi bați clopotul, nepoate!
S-audă lumea c-am plecat și eu la ai bătrâni!”
N-a trecut mult de atunci. Moș
Gheorghe a trimis o telegramă copiilor: ,,Dacă vreți să mai vorbiți cu mine, vă
aștept, dar grăbiți-vă!” I-a așteptat. S-au adunat toți în câteva zile. Doar
Nicolae era dus departe și n-a putut să vină. Moș Gheorghe a avut câte o vorbă bună pentru fiecare. ,,- E singura
zestre ce v-o las!” le-a precizat bătrânul ironic. Au făcut apoi o masă de
praznic, prelungită mult cu amintiri adunate de-a lungul anilor.
Deodată, bătrânul s-a ridicat de
la masă liniștit. Abia atunci au observat copii că e îmbrăcat cu ițari noi cu
găetane, cum se purta odată și cu cămașă cusută de maica Ana cu șabaci de
mătase. ,,- Rămâneți cu bine, eu mă duc că sunt ostenit, dar să nu uitați vorba
mea și să vă cunoașteți pământul! Rămâneți cu bine, copii!”
Moș Gheorghe a trecut în odaia
de-alături. Doar maica Ana a înțeles adevărul și s-a dus îndată după el.
Într-un târziu, copiii i-au găsit stând parcă de vorbă. Moș Gheorghe ședea
întins pe patul curat, cu capul pe căpătâiul frumos țesut. Ținea în mână o
lumânare aprinsă. Murise demult, dar mâna îi rămăsese încleștată pe lumânare,
ca o mărturie a vieții.
S-au adunat repede vecinii, iar
până seara oborul era plin. La priveghi au fost mai bine de două sute de
săteni. Fiecare era legat prin câte o amintire de moș Gheorghe. Mulți
povesteau, puțini aveau timp să asculte.
Doar moș Gheorghe ședea liniștit între flori și făclii, ca și când nimic nu
s-ar fi întâmplat.
Cântecele ,,Zorilor” au răsunat
trei zile la rând la casa lui moș Gheorghe, apoi, cu toată cinstea cuvenită, un
convoi lung de săteni, având în frunte steag frumos împodobit și cruce nou
croită, l-au dus la biserică și apoi la cimitir, în timp ce dangătul clopotului
se rostogolea prin văzduh până la marginea hotarului, vestind trist oamenilor
și pământului că moș Gheorghe a plecat.
Părintele a ținut un cuvânt
frumos după slujbă și oamenii au ascultat cu sfințenie.
Sicriul a fost lăsat în groapă
de bărbați vânjoși, cu peșchire pe umăr, ca la nuntă. Moș Gheorghe a fost
îmbrățișat cu voluptate de lutul acela negru și bogat, ca un vechi cunoscut
revenit după o lungă călătorie în lume. După ce a fost așezat steagul și
crucea, toți ce-l însoțiseră s-au depărtat cuviincios, șoptind: ,,Dumnezeu să-l
ierte!”
Maica Ana avea să facă toate
rosturile, toate parastasele și soroacele, să-i poarte sâmbetele și să-i
sloboadă apele; să-i facă turtițele și gulerașele, ca să aibă merinde pentru
drum. Șapte ani de aici-nainte rânduielile din bătrâni aveau să-și urmeze
cursul, căci doar moș Gheorghe fusese creștin și om de omenie în satul lui!
*
Cuvinte duhovnicești. Redăm mai jos câteva reflecții ale
marelui cunoscător al religiilor, Profesorul
Mircea Eliade despre Ortodoxie, însemnate de el la 12 Noiembrie 1927, sub
titlul Profetism românesc. Iată-le:
,,E nevoie de o
serie întreagă de experiențe sufletești pentru a căpăta acea stare de spirit
care e Ortodoxia. Conștiința, funcționând pe toate planurile și cu toate
ramificațiile, își găsește firesc echilibrul în Ortodoxie. Nu trebuie să
precipitam „convertirea”. Ea se va împlini, așa cum înfloresc pomii – când
sufletul se va fi îmbogățit îndeajuns, suferind îndeajuns.
Ortodoxia e,
pentru noi, Creștinismul autentic, care trebuie actualizat în proaspete și
calde fapte sufletești. Trebuie să fim creștini – pentru a găsi un sens vieții,
sens care să întreacă simpla umanitate și să cuprindă din acel suc al
metafizicii, care singur ne orientează. Creștinismul ne luminează o axă
centrală în Univers și în noi înșine. Acele conștiințe care trăiesc efectiv o
viață sufletească nu pot îndepărta altfel sentimentul tragic al existenței
decât prin creștinism. În dreapta și în stânga nu e decât gol. Alunecăm în gol
și sfârșim roși de disperare, chinuiți de o problematică filosofică greșit
pusă, sau oprindu-ne pe poziții sceptice, sau evadând într-un păgânism senzual,
care nu poate dărui nici încai uitarea.
Firește,
vorbesc aici despre acele puține conștiințe de elită, care înțeleg să-și
valorifice viața și să o viețuiască după un tâlc metafizic. Conștiințe care
sufereau tragica izolare în fața unui Destin orb – înainte de Hristos. Dar
Hristos a coborât asupra omenirii mântuirea. Apariția Lui înseamnă pentru noi
axa centrală, nucleul de viață, de elan, de dragoste, de creație. Hristos
dovedește realitatea transcendentului și posibilitatea de a-l ajunge prin
experiența religioasă. Omul nu mai e singur cu soarta. Acele suflete,
nefericite, care se ridică deasupra fiziologiei și a instituțiilor civile – nu
mai sunt în primejdia disperării. Cunoașterea lui Hristos – deși de esență pur
mistică, înfăptuindu-se pe plan mistic – transfigurează conștiința, o
îmbogățește cu roade dulci, zemoase. Cel care cunoaște (iubește) pe Hristos – e
un om cu măduva spinală întreagă. Creștinul înțelege viața – fapt de o
considerabilă însemnătate, ce întrece cu mult comorile științei și ale
filosofiei! Creștinismul stăpânește sensul vieții – care nu e un sens tragic.
Sau, în orice caz, de un tragic omenesc.
Să lămurim.
Înțelegeți tragicul insurmontabil al grecului – singur în fața unui destin
irațional, imoral, străin? Tragicul creștin e altul: neputința de a rămâne
întotdeauna creștin, dualismul carne-duh, slăbiciunea care îl târăște – și e
bine să-l târască – în viața păgână, senzuală. Tragicul vieții creștine e
fecund. Pentru că pe acest dualism dureros carne-duh se întemeiază cel mai mare
bine al umanității: personalitatea. Eu cred că numai un creștin poate avea o
personalitate, care, pentru mine, înseamnă: echilibrarea într-o sinteză
originală a celor două tendințe potrivnice.
Viața creștină
înseamnă siguranța valorii sufletești și a permanenței acestei valori. Așadar,
optimism, încredere, drum-drept, rodnicie. Așadar, orice drum ar apuca, o
conștiință contemporană ajunge la creștinismul ortodox. Poate lucrul acesta se
va împlini târziu, spre sfârșit de viață tristă. Dar se va împlini. Și el va fi
luminarea de pe urmă. Care, la unii, se va rosti: Cred într-unul Dumnezeu. Iar
la alții va transfigura viața, făcând-o rodnică, adâncind-o, lărgind-o și
exaltând-o până la proporții de vis. Iar la alții, luminarea va aduce hotărârea
renunțării la viață. Renunțarea eroică, pe care toți trebuie s-o jinduim, și
către care nu se înalță decât personalitățile autentice și crunt încercate în
lume.
*
Unde, Doamne, să mă duc? Redăm mai jos
o poezie excepțională a poetului creștin Traian
Dorz, devenită priceasnă, care traduce gândurile și sentimentele multora
din noi. Iată:
,,Unde să mă duc eu, Doamne,
Când mi-e sufletul zdrobit
Și când inima mea varsă
Plânsul cel mai chinuit ?
Unde pot să aflu milă
Și dreptate, şi alin,
Când nu-i nimeni să-mi asculte
Greul inimii suspin ?
Unde-mi pot afla iertare,
Când toţi calcă viaţa mea ?
Cine altul decât Tine
Mă mai poate ajuta ?
Unde să mă duc, când toate
Uşile mi se închid
Și când chiar cel mai de-aproape
Mi-e mai rece ca un zid ?
Numai mâna Ta-mi ajută
Inima-n durerea ei,
Numai gura Ta-mi sărută
Lacrimile-n ochii mei!
Unde Doamne, unde Doamne, să apuc?
N-am la cine, n-am la cine să mă duc…!
Numai Ţie, numai Ţie, Domnul meu,
Pot să-Ţi spun necazul greu!
*
Suflet călător. O mare parte din bocetele din Mehedinți, cuprinse în
cartea Domnului Cornel Boteanu vorbesc despre lumea de dincolo. Omul se
desparte cu greu de lumea aceasta, de oameni, de casă, de lucruri, de locuri și
animale și pleacă într-o lume necunoscută. Bocitoarele, prin cântecele Zorilor, îi dau celui plecat toate
îndrumările. În primul rând, cântecele acestea funebre nu pun la îndoială nici
o clipă existența sufletului omenesc. Trupul rămâne curat și primenit, dus la
groapă cu tot respectul cuvenit, dar sufletul își continuă viața și prin el
însuși Omul, eul lui. Sufletul reprezintă pe om complet, cu toate cunoștințele,
amintirile și sentimentele lui. Bocitoarele îi dau îndrumările necesare cu
privire la drumul ce trebuie să-l parcurgă pentru a ajunge în rai.
Lumea de dincolo, așa
cum este zugrăvită în Zorile din Mehedinți, este foarte asemănătoare cu cea de
aici. Acolo este o natură asemănătoare, vegetație asemănătoare, animale
identice cu cele de pe pământ. Acolo sunt drumuri și poteci, care duc spre
ținte mai mult sau mai puțin cunoscute și tocmai de aceea sufletul are nevoie
de îndrumări, de călăuză. În lumea de dincolo este soare, lună și stele, sunt
munți și câmpii, ape și văi. Imaginea lumii de dincolo este ca un tablou
extraordinar al unei naturi primăvăratice. Este ceva aparte, complet deosebit
de imaginea lumii de dincolo, așa cum este ea zugrăvită în alte culturi. Să ne
amintim de lumea îngrozitoare din Infernul
lui Dante Alighieri, să ne amintim de tenebrele de nedescris, pline de
pericole și capcane, pe care le întâmpină Enkidu, eroul sumerian din poemul
mesopotamian Epopeea lui Ghilgameș. Nimic
din toate acestea în viziunea românească. Între lumea de dincolo și cea de aici
este o comuniune bazată pe dragoste și dor. Sufletul călător este întâmpinat la
tot pasul de cete ale celor răposați, formate din rude apropiate și depărtate
ale celui decedat, de foștii lui consăteni plecați mai demult dincolo. El era
așteptat acolo cu dragoste și cu dor, ca după o lungă despărțire. Locatarii
lumii de dincolo nutresc o curiozitate impresionantă, încercând să afle cât mai
multe despre cei dragi lor, rămași în viață în lumea aceasta, despre bunurile
lor părăsite în ceasul morții. În viziunea românească, sufletul nu merge într-o
lume a groazei, ci într-o lume a celor dragi, care-l așteaptă cu dor de multă
vreme.
Avem și aici cele
două locuri în care sunt repartizate sufletele, respectiv raiul și iadul. În
rai intră cei spovediți și cei împărtășiți(grijiți), cei ce-au făcut bine,
copiii; în iad intră cei nespovediți și neîmpărtășiți, ucigașii, răii de tot
felul. Autorul anonim nu se oprește prea mult să descrie chinurile iadului,
nici frumusețea și dulceața raiului. Acestea există și funcționează ca niște
instituții ale justiției, ca o normalitate, în care se pune ordine în lucruri,
în relațiile interumane.
Nu știm cât este de
lung drumul prin lumea de dincolo, până când sufletul călător ajunge la
Dumnezeu ca să-și afle odihna. Dar, având în vedere că la toate pomenile și
parastasele ce se fac pentru sufletul celui decedat se pune, obligatoriu, și
,,toiag”, ne dăm seama că drumul acela este destul de lung, dacă sufletul are
nevoie de așa multe toiege. Toiagul este o creangă de măr de aproximativ un
metru, cu câteva crăcane în vârf. De această ramură se leagă lână, prosop la
bărbat, basma la femeie, dulciuri și fructe. În crăcanele toiagului se înfig
mere, iar de la Paști la Înălțare ouă roșii. Toiagul trebuie să aibă neapărat
lumânare aprinsă. Iată cum, sufletul călător al celui decedat merge înaintea
lui Dumnezeu cu ,,dovada” păcatului dintâi al neascultării strămoșilor, păcat
șters prin patimile și învierea Domnului Hristos. Dumnezeu este lumină; lumina
din lumânare simbolizează pe Hristos cel răstignit și înviat pentru mântuirea
neamului omenesc căzut în păcat. Sufletul călător manifestă astfel umilința
fiului rătăcitor întors acasă la tatăl său, dar și dovada că a fost reabilitat
de însuși Fiul lui Dumnezeu, iar prin aceasta speranța lui în mântuire.
Sentința urmează să fie dată de Împăratul Cerului și al Pământului, al Vieții
și al Morții. Sufletul călător nu mai este singur. Le duce și celorlalți
răposați rugăciunile și lumânările primite de pomană pentru ei, ca o reînnoire
a dovezii că sunt mărturisitori ai lui Hristos și beneficiari ai operei Sale
mântuitoare și străbate cu lumina Învierii în mână drumurile acelei lumi până
la liman(Va urma).
*
In memoriam – Acad. Ștefan Pascu(IV). Așa cum precizam în secvențele trecute, Domnul
Acad. Ștefan Pascu acceptase să-mi facă prefața și referatul la cartea Nicolae Iorga. Concepția istorică. Problema
dificilă a fost creată de redactorul Ion Rusu-Șirianu de la Editura ,,Scrisul
Românesc” din Craiova, care m-a dus cu vorba mai bine de un an că va trimite
sau că a trimis manuscrisul la Cluj, creându-i și Domnului Pascu serioase
neplăceri. Lucrul acesta a generat și mai multe drumuri ale mele la Cluj,
cheltuieli inutile, supărări etc. A trimis-o însă până la urmă, cu puțin timp
înainte de a se spânzura!
La 6 iulie 1981 am
vorbit la telefon cu Domnul Acad. Ștefan Pascu. Cred că am nimerit-o rău. Era
supărat. Mi-a zis: ,,Lasă-mă, domʼle, să mă adun de pe drumuri, că de două
săptămâni sunt plecat de-acasă! Dă-mi telefon peste câteva zile și vom vedea!”
Parcă n-a mai avut
noroc lucrarea asta a mea cu Iorga!
La 29 iulie 1981
constatam cu durere că am mai încercat de câteva ori să iau legătura cu dânsul,
dar n-am reușit. Ba că doarme, ba că e la Sibiu sau la Iași, ba că e la
examenele de admitere, ba că-i una, ba că-i alta.
Naiba știe, dar
lucrarea asta a mea parcă n-a mai avut noroc!
La 27 august 1981
l-am întâlnit din nou pe Domnul Acad. Ștefan Pascu la București, la Congresul
Internațional de Istoria Științei. Era foarte bine dispus. M-a întrebat de ce
nu i-am mai dat telefon; dacă ar fi știut că veneam la congres, îmi aducea
lucrarea cu Iorga. Zice că mi-a citit-o și mi-a făcut toate însemnările. În
jurul datei de 10 septembrie să-i dau telefon și să stabilim când voi putea să
mă duc să iau lucrarea.
La 16 septembrie 1981
am vorbit cu Domnul Ștefan Pascu la telefon. Mi-a spus că pe 16-17 septembrie
îmi șade la dispoziție în legătură cu cartea.
În dimineața zilei de
20 septembrie 1981 eram la Cluj. Ne-am întâlnit. Când a început să-mi facă
analiza lucrării, mi-a înghețat sângele. A făcut trei observații mari: 1.
Inutilitatea tabelului cronologic; 2. Inutilitatea bibliografiei; 3. Numărul
exagerat de mare al notelor de subsol. Mi-a spus că se preconizează să se
scoată toate notele, iar textul să rămână ,,curat”. În felul acesta, autorul
își aduce maximum de efort. ,,Citatomania” nu mai e la modă, nici pentru tezele
de licență și de doctorat. Mi-a dat manuscrisul, îndrumându-mă să merg la
biblioteca de alături și să-i văd însemnările făcute pe marginile filelor, apoi
să mă întorc și să-i spun concluziile la
care ajung. Nu aș fi crezut că un om cu atâtea preocupări ar fi putut avea timp
să citească bazaconiile mele. Dimpotrivă. O virgulă dacă a fost lipsă, creionul
său a adăugat-o. Însemnările pozitive sau negative de pe manuscris dovedesc cu
prisosință un profund cunoscător al problemelor istoriografiei românești și
universale. Nimic nu i-a scăpat neobservat.
M-am întors și i-am
spus: ,,- Domnule Academician, credeam că e repetenție, dar e numai corigență!
Manuscrisul se poate reface!” ,,- Evident, dragă, mi-a spus, dar trebuie puțin
efort! De altfel, primele două capitole necesită revizuire, următoarele trei
sunt chiar foarte bune. Te apreciez chiar, fiindcă ai avut curajul să abordezi
o temă atât de complicată! Ca începător, e lucru mare! E adevărat, că în acest
stadiu mai e nevoie de citate și referințe pentru a-ți sprijini ideile, dar tot
așa de bine aveai nevoie și de mai mult curaj pentru a-ți asuma mai multă
independență de gândire. Sper că la a doua lucrare vei ține seamă de aceste
îndrumări. Eu mi-am dat tot interesul și am citit lucrarea cu atenție, deși,
atunci când se fac referate, lucrările de obicei nu se citesc. Eu însă nu pot
să-mi pun semnătura pe orice. Sunt lucruri care rămân și de care nu trebuie să
ne fie rușine niciodată. Nu trebuie dat nici gurilor rele apă la moară!”
Am convenit să scot
tabelul cronologic și bibliografia și să mai reduc, pe cât va fi posibil, din
notele de subsol. Pentru aceasta a fost nevoie să iau lucrarea acasă. I-am dat
un material pentru ,,Anuarul Institutului
de Istorie. Cluj-Napoca”. L-am rugat să-mi dea un studiu al dumnealui
pentru volumul Mehedinți. Istorie și
Cultură. Mi-a promis că - mi va da. De altfel, volumele deja apărute din
această serie le avea în biblioteca din biroul său. L-am invitat la simpozionul
de istorie de la Tr. Severin din toamnă. Mi-a promis că va veni, dacă nu va
coincide data cu a simpozionului de la Alba-Iulia. Acolo vrea să meargă cu
orice preț, ,,având semnificații istorice”. Și-a manifestat regretul, că
oltenii vin în Transilvania, ocupă funcții înalte, dar nu cunosc istoria
Transilvaniei. De aceea fac o serie de greșeli, uneori ireparabile, fiindcă nu
cunosc realitățile istorice ale acestei provincii”.
Eu cred că răbdarea
și atenția pe care mi-a acordat-o se datorează în primul rând omeniei și
generozității ce-l caracteriza(Va urma).
*
File de jurnal – 10 august
1982(II). ,,Duminică am făcut
slujbă la Bârda. A venit multă lume. După-amiază am fost la Motru. S-a
sărbătorit ,,Ziua Minerului! Când am
ajuns eu serbările se sfârșiseră. Era lume multă adunată în pădurea dintre
Motru și Ploștina. Tarabe cu tot felul de produse textile și de marochinărie,
articole de manufactură și ,,bijuterii” făcute de țigani, jucării de tot felul,
jocuri de noroc și mecanice, chioșcuri cu zarzavaturi, grătare de mici și
friptură, bere și răcoritoare, lubenițe și fructe de tot felul întregeau
decorul. Erau vreo 2-3 benzi de lăutari, care tot încercau să incite la joc,
dar fără spor. Nu mi-a plăcut îngrămădeala aceea de lume. În ochii oamenilor se
citea tristețe și căutare de ceva, care s-o scoată din monotonia vieții
cotidiene.
Am
reușit să cumpăr o icoană, reproducere după icoana ,,Madona
Neagră” de la Czestochowa. Știam de la radio ,,Europa liberă” despre
această icoană că este făcătoare de minuni și se află la mănăstirea Jasna Gora
din Czestochowa(Polonia). Despre
această icoană se spun multe în zilele noastre. Polonezii fac mare vogă în
jurul festivităților ce vor avea loc cu prilejul sărbătoririi a 600 de ani ai
acestei icoane. Este pentru ei un prilej de a-și manifesta solidaritatea, cât
și sindicatul neoficial. Cu toate insistențele sale, papa nu a fost admis de
guvernul polonez să ia parte anul acesta la aceste manifestări. Papa e polonez
de origine, iar prezența sa în aceste zile de tensiune și lege marțială ar fi
făcut mari încurcături guvernului. În orice caz, icoana mea, nu numai că are
valoare artistică, dar a căpătat și semnificații istorice(…).
Ieri
am fost de dimineață la Severin. M-am dus cu Pavel Stoicheci după zidari la I.
J. C. M., pentru că Milcu Barbu n-a venit, după cum îmi promisese. Am găsit pe
unul Totoroanță. Mi-a promis că vine mâine cu un coleg al său. Am obținut
aprobare de la directorul Șișu de la U. J. Coop. să cumpăr 30 de scaune pentru
biserica de la Malovăț. Cerusem 50, dar s-a exprimat că ,,biserica are bani și
poate să cumpere de-ale tapițate, cu 360 lei/buc.!”
*
Ajutoare și donații. În această perioadă, parohia noastră a primit câteva
ajutoare și donații, astfel: Doamna
Mălureanu Corina din București: 1.000
lei; Doamna Jinescu Beatrice din Otopeni(IF): 500 lei; Doamna Mehedințu Elena din Brașov: 290 lei; Doamna Ciornei Tatiana din Suceava: 150 lei; Domnul Trăsnea Ionuț-Alin din Tr. Severin, Domnul Sfetcu Tomiță din Izvorul Bârzii
și Doamna Liliana Chipară din Sibiu:
câte 100 lei; Doamna Toma Valentina din
București: 60 lei; Doamna Rolea Violeta din
București, fiică a satului Bârda: 50
lei;
Domnul Tătucu Grigore din Malovăț a mai adăugat 140 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 350 lei; Doamna Borcilă Nuța din
Malovăț a mai adăugat 50 lei pentru
contribuția de cult, totalizând până acum 135 lei; Doamna Drăghia Maria din Bârda a mai
adăugat 50 lei pentru contribuția de
cult, totalizând până acum 210 lei.
Domnul Pană Liviu din Tr. Severin, fiu al satului Bârda, a donat 1.100 lei pentru a cumpăra un rând de
veșminte preoțești pentru biserica de la Bârda, ceea ce am și făcut.
Dumnezeu să le
răsplătească tuturor!
Am început
distribuirea gratuită a cărții Viața
Cuvioasei Teofana Basarab. Va primi fiecare familie din parohie câte un exemplar,
dacă va vrea, cu condiția să semneze de primire. Va primi câte un exemplar
fiecare credincios din afara parohiei, care a ajutat parohia noastră cu cel
puțin 100 lei în perioada 1 Decembrie
2019-30 Noiembrie 2020.
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale,
astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 432, în ,,Logos și agape”, Timișoara,
8 nov. 2020, ediție on-line(http://www.
logossiagape.ro); în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 9 nov.
2020, ediție și on-line(http://www. observatorul.com);
în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 10 nov. 2020, ediție și
on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);
Sabia lui Hristos, în ,,Obiectiv
mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1054(12 nov.), p. 11; Reabilitarea dragonului, în ,,Obiectiv
mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1055(19 nov.), p. 11; Istorie națională și bisericească în epoca
Revoluției din 1821(Un document mai puțin cunoscut privitor la Tudor
Vladimirescu, în ,,Ortodoxia”, București, an. XII(2020), nr. 2(apr.-iun.),
pp. 126-163.
*
Zâmbete. Mai spicuim
câteva glume legate de pandemie: ►Degeaba ai avere multă, dacă n-ai nevastă mută; ►Nasol
cu munca acasă. Acum vede și familia cât de mult tăiai frunze la câini la
serviciu; ►S-au închis cârciumile. La noapte, Vasluiul își declară
independența; ►Ăia nomazi, în căruțe cu coviltir, unde o să stea acasă? ►În a
șaptea zi de izolare la domiciliu, papagalul mi-a zis: ,,– Amu, vezi, mă, cum e
în colivie?” ►Poate să fie și ceva mai rău decât carantina, spre exemplu, să ne
taie internetul; ►Stop violenței domestice! Ascultați de soție și nu pățiți
nimic!
*
Anunțuri. – Au venit calendarele. Avem suficiente pentru toți
cei care vor să ia. Se păstrează prețurile de anul trecut. A fost secetă și
n-au mai crescut!
- Datorită bolii acesteia nenorocite, care ne
bântuie și seceră atâția dintre noi, anul acesta, dacă nu vor veni noi
instrucțiuni până atunci, colindul cu icoana și botezul va fi mai deosebit
decât în anii trecuți. Așa, bunăoară, preotul va purta mască. Și Dvs. sunteți
rugați să faceți același lucru. Preotul nu va mai intra în casele Dvs., ci doar
în curte. Vi se recomandă să nu sărutați Sf. Icoană sau Sf. Cruce, ci doar să
le atingeți cu fruntea după ce vă închinați. Cei care aveți de făcut molitva la
porc, vă rugăm să scoateți o bucată de carne pe o farfurie, o puneți pe un
scaun în curte și preotul face cuvenita slujbă. La colindul cu botezul, preotul
nu va intra prin camere, ci doar de afară va boteza casa Dvs. Trebuie să
înțelegem că, înainte de a ne proteja alții, trebuie să ne protejăm noi înșine.
Cu toții vrem să fim sănătoși împreună cu familiile noastre și să ajungem anii
bătrâneții. Apa trece, pietrele rămân! Doamne ajută!
*
Botezuri.
Înmormântări. În ziua de
14 noiembrie am oficiat Taina Sf. Botez pentru Partenie Maria-Andreea, fiica Domnului
Partenie Doru-Nicu și a Doamnei
Partenie Aurelia din Malovăț. Să le trăiască! În ziua de 5 noiembrie am
oficiat slujba înmormântării pentru Trocan
Dumitru(64 ani) din Bârda.
Dumnezeu să-l ierte!
*
Program. În cursul lunii decembrie avem următorul program de
slujbe: 5 Dec. (Malovăț-Bârda); 6 Dec. (pomeniri la Bârda, dimineața la
ora 8; slujbă la Malovăț); 12 Dec.
(Malovăț-Bârda); 13 Dec. (Bârda); 16 Dec. (spovedit și împărtășit în
Bârda, la biserică și în sat); 17 Dec.
(spovedit și împărtășit în Malovăț, la biserică și în sat); 18, 19, 21 Dec.(colindul cu icoana în
Malovăț); 20 Dec.(slujbă la Malovăț); 23, 24 Dec. (colindul cu icoana în
Bârda); 25 Dec.(Bârda); 26 Dec.(Malovăț); 27 Dec.(slujbă la Bârda, pomeniri la Malovăț la 12.30). În restul
timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică,
acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86,
ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda @gmail.com.
Sfintele Sărbători să
le petreceți cu sănătate, pace și bucurii! La mulți ani!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu