Iertaţi-ne. Pace Vouă!
Alecu Reniță, Chişinău, director al
revistei naționale „Natura”
08 Iulie 2021
Ţipătul
de groază al neamului nostru, smuls din propria casă şi aruncat în Siberiile de
gheaţă[1], mă cutremură. Îl aud din depărtarea celor 72 de ani de umilinţă şi
nedreptate.
Ţipătul
bunicilor, părinţilor şi fraţilor mei sparge tăcerile, nepăsările, laşităţile
şi uitările colective. Chipurile îndoliate ale Basarabiei şi Bucovinei,
încremenite în rama altor vremuri, mai adună în ele suferinţa, spaima şi drama
a milioane de oameni. Slujbele rare de veşnică pomenire a victimelor,
tămâierniţele lăsate pe mormintele acoperite de floarea de nu-mă-uita,
rugăciunile desprinse din sufletele bătrânilor, dangătele de clopote
împrăştiate peste localităţile semipustii, şuierul unui tren al morţii din acel
îndepărtat şi înfiorător iulie 1949 - toate răscolesc anii ascunşi sub
jăratecul stins de vremuri, rescriu pomelnicele mototolite din biserici,
trezesc amintirile rudelor înlăcrimate şi readuc acasă, în familie, oamenii
dragi din fotografiile îngălbenite.
Tresar:
ochii albaştri ai bunicii mele Anica, din neant, mă privesc cu aceeaşi blândeţe
şi dragoste, ca în ziua când a revenit acasă, după îndelungatul surghiun
siberian. Reîntoarcerea martirilor noştri la vatră, după lungi ani de calvar,
însemna că Basarabia şi nordul Bucovinei rămâneau în cărţile sfinte, îşi păstrau
mai departe limba, credinţa, memoria şi identitatea românească. Dar cu ce preţ
oribil: al elogierii ocupantului, al sufletului scos la vânzare, al
colaboraţionismului greţos, al rezistenţei singulare, al sacrificiului
individual şi al tributului de sânge...
Cu
ce învăţăminte s-au ales românii moldoveni, după 72 de ani de la cea mai
odioasă crimă în masă comisă împotriva lor? În ce măsură ei au dorit şi au avut
voinţă să evalueze trecutul sovietic, să cunoască în care capete şi laboratoare
politice a fost gândit şi conceput genocidul împotriva Basarabiei, să
regândească atitudinea lor colectivă faţă de crimele şi experimentele diabolice
ale Kremlinului făcute asupra a peste 4,3 milioane de suflete? Ce nu cunosc
încă moldovenii? Ce fel de documente sau informaţii le lipsesc la cei de sus și
de jos, ca să îndrăznească să solicite despăgubiri pentru pierderile uriaşe, cu
câtă agheasmă să-i stropim ca să poată deosebi fratele de ocupant, binele de
rău şi victima de călău? Or, întrebările ar putea fi fără de rost, adresate
unei populaţii îndoctrinate, care încă îşi mai plânge stăpânul pensionat.
O
societate ieşită din închisoarea comunistă, din ideologia şi minciuna rusească,
rămâne încă mult timp schilodită mintal, fiind bântuită şi dominată de
şabloanele de gândire primitivă. Prejudecăţile şi stereotipurile formate în
anii de ocupaţie sovietică s-au imprimat foarte adânc în capul moldovenilor,
ele trecând de la o generaţie la alta fără prea mari transformări ale modului
de viaţă, adus în Basarabia la 28 iunie 1940 de aparatul represiv şi
administraţia rusească. Atitudinile colective, sfidătoare, inclusiv ale
autorităţilor faţă de victimele regimului comunist, faţă de deportaţi şi
urmaşii lor, sunt o dovadă vie că otrava educaţiei şovinist-comuniste mai
persistă. Lăsând la o parte miturile, nostalgiile şi propaganda imperială,
haideţi să clarificăm ce mod de viaţă şi ce model nou au adus „eliberatorii”,
care ar fi elementele-cheie definitorii ale bolșevism-comunismuluii sovietic?
După
ce s-au deschis arhivele şi au apărut în spaţiul public documentele stropite cu
sângele a peste o sută de milioane (!) de victime, devine clar şi pentru miopi
că -- teroarea roşie, ura intransigentă faţă de duşmanul de clasă, spaima
paralizantă de sus până jos, rusificarea totală, ateismul şi minciuna
atotcuprinzătoare -- constituiau fundamentele orânduirii noi, comuniste.
Asasinatele în masă, deportările, foametea organizată, lagărele de exterminare
serveau ca instrumente sigure pentru înspăimântarea popoarelor captive şi
instaurarea puterii sovietice.
În
perioada interbelică, basarabenii au avut norocul să fie cetăţeni români şi,
trăind într-o Ţară democratică, nici nu-şi puteau imagina asemenea experimente
sociale şi anomalii oribile. Ei credeau în Dumnezeu şi, unii, chiar în Rusia
ortodoxă. Invazia bolşevică din iunie 1940 i-a prins fără imunitate la minciuna
oficială şi propaganda diabolică a Kremlinului. Când l-au văzut pe Ivan în casă
şi pe masă luându-le pâinea de la gura copiilor, dând foc la biserici şi
împuşcând lume nevinovată, era târziu. Cele trei valuri de deportări (1941,
1949, 1951) ale băştinaşilor în Siberia, organizate de „eliberatori”,
transformarea tinerilor basarabeni în carne de tun (martie 1944 - mai 1945),
foametea artificială declanşată de Kremlin (1946-1947), prigoana şi
represaliile împotriva intelectualilor, gospodarilor, preoţilor - toate, timp
de un deceniu -, au generat pierderi în morţi şi refugiaţi de peste un milion
de oameni valoroşi, au golit Basarabia de elitele româneşti, creând condiţii
deosebit de favorabile pentru apariţia mancurţilor, a cozilor de topor şi a
mutanţilor cu stea în frunte. Nenorocirile organizate de regimul comunist pe
pământurile noastre, în urma cărora populaţia subjugată îşi pierdea memoria,
elitele şi îndrumătorii, erau prezentate ca eliberare, sacrificii şi beneficii
în numele salvării moldovenilor de "sub români". Aceste cumplite
nenorociri au intrat în propaganda zilnică, în manualele şcolare ca
nemaipomenite acte de eroism, progres şi umanism ale fratelui mai mare, devenind
o dominantă a mentalităţilor colective din Basarabia sovietică.
Necunoaşterea
şi falsificarea istoriei naţionale, împreună cu agitaţia năucitoare, cultivarea
românofobiei, spălarea creierilor şi îndobitocirea mulţimilor speriate devin o
normă obligatorie. În scurt timp, Moscova construieşte în Basarabia ocupată,
incubatoarele ei şi, din materia primă locală, rămasă după deportări, foamete
şi asasinate, - din scursura cominternist-antiromânească, din linguşitori,
inculţi, trădători, bandiţi, trântori, analfabeţi - începe să modeleze şi să
producă „oameni noi" - moldovenii sovietici, de tipul Ivan Bodiul, Piotr
Lucinschi, Vladimir Voronin sau Igor Dodon. Din asemenea specimene, în iulie
1949, la comanda şi sub bagheta Rusiei staliniste, bodiuliştii, lucinschiştii
şi dodoniştii locali întocmeau listele gospodarilor şi, împreună cu stăpânii
lor, participau la cea mai monstruoasă crimă împotriva populaţiei paşnice.
Aceste simple şi durute adevăruri se cer a fi înţelese de toţi cei care astăzi
locuiesc pe teritoriul Republicii Moldova, dacă vor să se vindece de şovinism,
ură, românofobie şi să se inte-greze într-o lume liberă şi civilizată.
Bat
clopotele din depărtarea veacului nedrept şi sângeros. Crucile putrezite s-au
prăbuşit peste mormintele părăsite din Siberiile de gheaţă[2]. Iarba uitării a
acoperit gropile comune şi urmele lagărelor de exterminare. Umilinţele şi
suferinţele bunicilor, părinţilor şi fraţilor noştri au fost luate cu ei în
ţărâna din cimitire. Poate, singura lor împăcare, după ce s-au văzut călcaţi în
picioare de străini şi de moldovenii sovietici, a fost că au murit acasă, nu în
Siberia sau Kazahstan. Ei, gospodarii şi intelectualii, fruntea şi elita
Basarabiei româneşti, stigmatizaţi ca duşmani ai poporului, ca bandiţi şi
criminali, arătaţi cu degetul de orice lichea sau parazit, nu au mai cunoscut
până la sfârşitul zilelor nici scuzele statului sovietic, care le-a distrus
viaţa, nici căldura baştinei şi a băştinaşilor după reîntoarcere, nici
reabilitarea umană şi nici despăgubirile reale. Nesimţirea autorităţilor şi
răutatea oamenilor le-au transformat viaţa într-o deportare neîntreruptă.
Suferinţa lor, se pare, nu a încetat nici după moarte. Şuierul trenurilor
sinistre se mai aude prin cimitirele basarabene. Şi se va auzi atâta timp cât societatea
moldovenească nu-şi va cinsti elitele decimate de regimul de ocupaţie, nu va
obliga Moscova să-şi recunoască crimele monstruoase şi să ofere despăgubirile,
care, chiar dacă ar fi de miliarde de dolari, nu ar acoperi decât o picătură
din suferinţele nedreptăţiţilor şi din pierderile uriaşe, incomensurabile, ale
Basarabiei.
Iertaţi-ne
dacă, de dincolo de morminte, din înalturi, ne auziţi rugămintea. Pace Vouă...
Aranjament
grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu