Zilele trecute, Emmanuel Macron, președintele Franței,
a ținut un important discurs în fața întregii lumi, cu ocazia Centenarului care
se împlinea de la încetarea Primuluui Răzbel Mondial. Discurs urmărit cu maximă
atenție de întreaga suflare a planetei. Printre cei interesați de spusele
președintelui francez m-am numărat și eu, chiar dacă pe Emmanuel Macron nu-l
pot considera un „demn reprezentant” al Franței. Dar, vorba franțuzului, faute
de mieux…
Pe parcursul discursului său, Macron a considerat
potrivit să aducă un elogiu patriotismului de care au fost animați toți
combatanții din WW1, grijuliu foarte să adauge în comentariul său și câteva
vorbe despre noțiunea de naționalism, nu cumva să se confunde... Spre
mirarea mea, pentru presidentul Franței cei doi termeni s-ar afla într-un
raport antonimic, de excludere, patriotismul fiind „l'exact inverse du
nationalisme. Le nationalisme en est la trahison" , adică patriotismul ar fi
exact opusul naționalismului, naționalismul constând în dezicerea de patriotismul
adevărat.
L-aș întreba pe omologul lui Iohanis al nostru dacă
mai are nevoie de cuvîntul șovinism, termen care ne vine în minte fără
voia noastră într-o asemenea discuție. După mintea mea, de vorbitor al limbii
române, șovinismul este „l'exact inverse du
nationalisme”. Nu știu cât de frecvent este în franceză cuvîntul chauvinisme, în
limba română este un cuvînt deseori folosit, pentru a desemna „o
atitudine politică constând în afirmarea superiorității unei națiuni asupra altora, în manifestarea exclusivismului și intoleranței
naționale, care se bazează pe un naționalism extremist, care are drept scop ațâțarea vrajbei naționale și a urii între
popoare sau între naționalități conlocuitoare, propagarea rasismului și exclusivismului național.”
Cuvîntul
ne vine din limba franceză și „provine de la numele lui Nicolas Chauvin, un recrut patriot exaltat din armata lui Napoleon I, despre care se spune că ar fi fost rănit de 17 ori în lupte. Idealismul său exacerbat a fost ridiculizat în comedia La Cocarde
tricolore (1831, Paris) scrisă de frații Theodore și Hyppolyte Cogniard,
unde apărea afirmația "je suis français, je suis Chauvin" (sunt francez, sunt
șovin), temă reluată și caricaturizată apoi în numeroase vodeviluri, ocazie cu care s-a impus termenul de Chauvinisme(șovinism),
desemnând un patriotism excesiv, total, care se manifestă printr-o admirație sinceră,
dar oarbă, nelimitată, necritică, pentru patria sa.”
După cum se vede, în comentariile / definițiile de mai
sus, preluate de pe Internet, cuvintele patriotism și naționalism
apar ca sinonime mai degrabă decât ca antonime. Antonime chiar în niciun caz!
Atât în română, cât și în franceză.
Confuzia din mintea domnului Macron, căruia se pare
că-i lipsește din vocabular termenul chauvinisme, are chiar această
explicație probabilă: dacă renunți la termenul șovin, șovinism, există
riscul de a pune în opoziție ceilalți doi termeni: patriotism și naționalism.
De mai multe ori am atras atenția asupra faptului că
în mass media de după 1990, fără excepție, cuvîntul șovinism a dispărut,
ca la un ordin. Eu chiar cred că a fost un ordin, un ordin subtil, care a avut
drept scop să producă un transfer semantic de la șovinism la naționalism.
Adică s-a urmărit compromiterea naționalismului! Ordinul de denigrare a
naționalismului se vede că a ajuns și la președintele Franței
Precizăm însă că nu există sinonimie perfectă, limba
nu tolerează așa ceva, în timp, cei doi termeni sinonimici ajungând să se
diferențieze în chip fatal!
Așadar, se naște întrebarea: care este deosebirea
dintre patriotism și naționalism? Această întrebare a
constituit subiectul unor discuții pe care le-am purtat în tinerețea noastră cu
Petre Țuțea. De câteva ori acesta a depănat una dintre cele mai frumoase
amintiri, amintirea unei discuții purtată cu Nae Ionescu, peripatetizând cei
doi pe Calea Victoriei, după un curs al marelui brăilean.
Întrebat fiind de către Nae Ionescu „Care trebuie să fie
însuşirile unui adevărat cetăţean român?”, Petre Ţuţea i-a răspuns cu maximă promptitudine:
(Citez dintr-un text publicat pe site, cu titlul Pentalogul
lui Pere Țuțea:)
1. Să fie creştin, conştiinţa religioasă fiind definitorie pentru
om;
2. Să fie dispus a-şi dea viaţa pentru România fără regret;
3. Să nu înşele pe nimeni;
4. Să nu necinstească nicio fecioară, pentru a nu ofensa majestatea Maicii Domnului;
5. Să-şi cunoască limitele şi să respecte ceea ce poate face altul şi nu poate face el. (anul 1937)
2. Să fie dispus a-şi dea viaţa pentru România fără regret;
3. Să nu înşele pe nimeni;
4. Să nu necinstească nicio fecioară, pentru a nu ofensa majestatea Maicii Domnului;
5. Să-şi cunoască limitele şi să respecte ceea ce poate face altul şi nu poate face el. (anul 1937)
„Povestindu-ne acea amintire, Petre Țuțea insista pe cea de a
cincea poruncă a crezului său naționalist: ca român, să te bucuri când ai
norocul să întâlnești un român mai deștept decât tine, mai înzestrat, mai
talentat, mai capabil. Să te bucuri că ți se ivește ocazia să-l
sprijini, să-l ajuți să se împlinească pe deplin, să-și valorifice întregul
potențial cu care bunul Dumnezeu l-a înzestrat, căci acele daruri Dumnezeu le-a
hărăzit de fapt întregului neam românes, iar câteodată, nu rareori, acel român
este un dar pentru întreaga omenire. Să te bucuri când altul este mai bun decât
tine! Să nu te doară succesul altuia dacă este bine meritat!…
Personal, aflând această minunată poveste la o vârstă când încă mă
mai coceam, pot spune că am făcut o regulă de comportament din a sprijini munca
și talentul Celuilalt. Nu am reușit totdeauna, dar am încercat măcar. Am scos
la viața mea câteva cărți. Fiecare carte este o bucurie, o mulțumire de sine.
Dar cel mai mult m-am bucurat când am putut să ajut să apară cărțile altor
autori! Când am putut să recomand textele altora! Bucuria aceasta am simțit-o
și la Alexandru Graur, atunci când m-a publicat pe mine, student în anul al
II-lea, în compania academică cea mai selectă…
Ani buni după aceea m-am mirat nespus să aflu că mulți profesori
universitari se trec co-autori pe lucrările studenților și colaboratorilor mai
tineri. Când m-am întâlnit cu colegul meu de liceu și șef de promoție TOMA EMIL
și acesta mi-a mărturisit că va rămâne în străinătate cu prima ocazie, am
încercat să-l abat de la intenția sa, atât de păguboasă pentru știința medicală
românească în care el începea să se afirme. Mi s-a plâns: șeful său, ministru
adjunct al Sănătății la acea dată, își punea cu nerușinare numele pe toate
lucrările lui EMIL TOMA, ca prim autor… Îl chema cumva Păun sau mă înșel?!”
Să ne întoarcem la perechea de termeni concurenți: patriot
și naționalist. Trec direct la concluzia la care am ajuns, ajutați de
Petre Țuțea să înțelegem pe ce lume trăim. Postulez deci, în numele celestului
nea Petrache:
A fi patriot este o datorie a fiecărui individ. Te naști cu această
datorie față de țara al cărei cetățean ești. Ca patriot ești gata să-ți dai
viața dacă e nevoie, atunci când ești chemat sub arme, în caz de război, când
depui și un jurămînt în acest sens: „Jur să-mi apăr țara și poporul cu prețul
vieții mele dacă… etc., etc”
Dacă printr-o întâmplare devii cetățeanul altei țări, ești dator
să fii patriot față de acea țară, să-ți dai chiar și viața dacă ajungi sub
arme. Legea te obligă să fii patriot!
Situația unui naționalist este alta. Naționalistul din proprie
pornire și inițiativă își dedică viața interesului național.
Orice individ își păstrează naționalitatea chiar dacă-și schimbă cetățenia.
Naționalitatea este un dat dobândit prin naștere. Legea nu te poate obliga să
fii naționalist! A fi naționalist este o
calitate, o atitudine, o preocupare pe care ți-o asumi și pe care te angajezi
față de tine însuți s-o onorezi în orice circumstanță, necondiționat.
Orice individ își păstrează naționalitatea chiar dacă-și schimbă
cetățenia. Naționalitatea este un dat dobândit prin naștere. Legea nu te poate
obliga să fii naționalist!
Teoretic vorbind, patrioți trebuie să fie toți cetățenii, dar
naționaliștii sunt mult mai puțini. Ei se aleg dintre patrioți, dar sunt pe o
treaptă superioară. Când Petre Țuțea, la Aiud, a fost întrebat de Alexandru
Drăghici, cu un aer condescendent, dumneata ce profesie ai?,
a răspuns: „eu sunt de profesie
român!” Un răspuns care i-a cutremurat pe toți cei de față, deținuți și
temniceri deopotrivă, inclusiv pe ministrul criminal. De unde și definiția
naționalistului: o persoană care face din interesul național o preocupare
permanentă, un punct de vedere din care se raportează de fiecare dată la
provocările vieții și ale istoriei.
Naționalismul este superlativul patriotismului, nu forma
decăzută a acestuia. Șovinismul este
atitudinea excesivă, paranoică, a unui patriotism declarat și, într-adevăr,
trădat! Apanaj al unor minți împuținate, al unei educații precare,
superficiale.
Cu ani în urmă, fratele meu Aurel Coja, pasionat de genetică, m-a
sunat să-mi comunice o informație care nu m-a surprins, dar mi-a mers la
suflet: a fost identificată gena naționalismului! A comportamentului
uman solidar cu tribul, cu comunitatea în care te naști și trăiești.
A fi naționalist este așadar starea naturală, normală a oricărui
individ sănătos la minte și suflet!
Această concluzie, dacă o raportez la titlul acestor rînduri, ne
pune dinainte o ultimă întrebare: ca om, cine este mai ...normal dintre cei doi
referenți? Țuțea sau Macron?
Ion Coja
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu