ARTUR GABRIEL SILVESTRI-TĂCEREA
şi GRĂIREA CUVÂNTULUI
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Sub
cerul ţării, cătrănit sinistru,
s-a răstignit Hristos ca la-nceput,
cu palma stângă sângerând pe Nistru,
cu palma dreaptă înflorind pe Prut.”
(ANDREI CIURUNGA)
Tăcerea şi grăirea Cuvântului, fie în Cer, fie pe Pământ fiinţează ca o
paradigmă a Gândirii, a Libertăţii, a Adevărului, a Iubirii, a Frumosului în Viaţa
harică asumată ca smerenie, tăcere, răstignire, prin Crucea şi Învierea Omului
întrupat întru Hristos.
Tăcerea pare a fi un atribut al Divinităţii,
de aceea ea este însuşită mai mult de Oamenii lui Dumnezeu, cei care-L iubesc
cel mai mult: Sihaştrii şi marii Mistici.
Tăcerea este natura gândirii
alese, o însuşire sacră, dar şi o artă a desăvârşirii.
Tăcerea este un simţământ
sfânt care te apropie de Dumnezeu și prin Cuvântul frumos grăit te îmbrăţişează
călduros şi părintesc Atotcreatorul-LOGOS.
Tăcerea Sihaştrilor este
divina miere dacică a Pustiei roditoare de asceţi şi mistici.
În închinarea smerită,
lăuntrică, emoţională, noetică fiinţa lor rămâne trează, iar persoana li se
transfigurează, se umple de reverenţă, îmbrăţişând o gratitudine suavă şi o
serafică cutremurare, ce umple totul de splendoare şi inefabil.
Tăcerea este Nufărul Alb al
smereniei ortodoxe creştine ce creşte din apa limpede, liniştită, neclintită, sfinţită,
fără nici o undă din inima isihastului verde
carpatin.
Cei care se încumetă să
păşească pe Calea Teologică, Duhovnicească, a meditaţiei Filosofice, a Poeziei
sublime vor fi mereu însetaţi de această sacră Tăcere.
Cel ales de Mântuitorul nostru
Hristos după Chipul Său, va urma
menirea Trandafirului care, în
bobocul său, Rosa mistica, subt
veşmântul regal al jertfei adună toată mireasma divină, deschizându-şi petalele
înlăuntru şi în afară, precum Floarea Sufletului ce primeşte miraculoasa
culoare, primeneşte expresia angelică şi parfumează tot ce trăieşte diafan în
inima sa, înflorind tăcerea în grăirea divină.
Simfonia Tăcerii din inima cutezătorului smerit urcă în arpegiile
celeste ale Munţilor Carpaţi de sub poalele Cerului dacic, planând peste
oglinda marilor Fluvii valahe spre o apoteotică întâlnire cu Miracolul, cu Inefabilul.
Gânditorul dacoromân poartă în
sânul său marea sa tăcere a grăirii Cosmosului.
În istoria Creaţiei, două
Fiinţe supreme străbune traco-dace au avut cultul Tăcerii: Fecioara MARIA şi
Zeiţa egiptenilor MERET-SEGER-„cea care
iubeşte tăcerea.”
Două mari fenomene îl prefac pe Om într-un stălp al tăcerii: Minunea şi
Femeia.
Există şi o distincţie a
Tăcerii: a tăcea, ca tăcere voită
ori impusă precum în regimul concentraţionar ateo-comunist din România şi tăcerea-grăire a sinelui, minunea
sublimă prin a fi îmbrăţişat de tăcere.
Tăcerea este Matca Cuvântului !
Duhul Sfânt crează prin
energia Sa necreată Gândul, această Mireasă a Tăcerii în care se întrupează
Cuvântul, Mirele ce se naşte ca o supremă Grăire, ca o angelică Libertate, ca o
Frumuseţe macrocosmică.
În Tăcerea Imaculatei
Necreaţii grăieşte Dumnezeu ca Logos al sublimei Creaţii.
Cuvântul în Om se naşte ca un
Dor al cunoaşterii, dar şi al întâlnirii cu Dumnezeu.
Cuvântul în Era Creştină a
Ortodoxiei lui Iisus Hristos devine Creaţie şi Revelaţie.
Logosul-Dumnezeu a dat Fiinţă
nefiinţei, iar prin Hristos a dăruit Fiinţei veşnicia Sa.
Logosul-Dumnezeu a creat
Crucea Bisericii Sale ca Trup universal al lui Hristos.
Sufletul care a devenit
Biserică a Duhului trăieşte pin Tăcerea şi Cuvântul Inimii.
Inima trebuie astfel mereu
primenită pentru a-i grăi Dumnezeu, Învăţătorul, Conducătorul înţelept,
Profetul, Poetul, Preotul, Teologul, Artistul, Filosoful, Sfântul.
Creştinul ortodox dacoromân
trăieşte autentic plenitudinea întru Hristos, atâta timp cât el este Armonia
dintre Tăcerea şi grăirea Cuvântului.
Această inefabilă Împărăţie a
Tăcerii şi a grăirii Cuvântului este Moştenirea spiritual-religioasă,
Testamentul veşnic al Străbunilor noştri Daci nemuritori.
Revenirea la Matcă, la
Tradiţie, la Credinţa străbună-Ortodoxia, a fost preocuparea de mai târziu a
Gânditorului Artur Gabriel Silvestri pentru o regenerare morală şi
spiritual-religioasă a Elitei naţionalist-creştine atât din ţară, cât şi din
diaspora.
Afinitatea surprinzătoare,
fulgerătoare, covârşitoare cu spiritualitatea dacică devenită reper şi simbol
l-a catapultat pe Artur Gabriel Silvestri spre redescoperirea Frumosului creat,
cuprins ca o forţă vulcanică în Rugul Aprins al Scriitorilor Creştini
Ortodocşi, ca un Far de lumină ce atrage depărtările-apropiate ale Omului
culturii.
Provocările sale de spirit,
invitaţiile la elocinţă au declanşat în scriitorii de factură eminamente
creştină confruntarea Omului cu el însuşi, devenind un povestitor al sacrului,
al imensei împărăţii a sinelui în care se leagănă sacralitatea infinitului
dacic.
Din adâncurile înţelepciunii
astrale ale Neamului protodac, Artur Gabriel Silvestri a ţâşnit ca un
foc sacru al dăruirii de sine, confidentă a jertfirii întru Suferinţă şi Iubire
pendulând între Chronos şi Kairos, între timpul ce se prelinge şi vremea sacră
a apropierii de Dumnezeu, astfel ca timpul să-l slujească permanent pe Omul
creaţiei în aşa fel ca meditaţia sa literară să devină o confesiune de
credinţă, iar metafora un fel de amvon în care autorul sacerdot, cu recursul
său generos la Străbuni, să confere evenimentului o Filocalie a Neamului prin
renumiţii asceţi smeriţi ai gândirii ortodoxe.
Prin prodigioasa sa producţie
literară de un înalt rafinament stilistic şi de o adâncime mistică întâlnită doar
la marii Creatori, la cei puţin Aleşi, prin Asociaţia Română pentru Patrimoniu,
Artur Gabriel Silvestri face ca
OPERA sa, un Testament de taină al unei Românii Tainice, de înviere spirituală,
individuală de Elită naţionalist-creştină de la care se aşteaptă verdictul unei
Românii Creştine Viitoare.
Chemarea expresă a
discipolilor săi a fost aceea de a se regăsi în sine contemplat de har pentru a
irupe în lumină un subconştient fantastic literar, împodobit într-o mistică a
trăirii emblematice sub o cupolă estetică a unei bucurii plenare, unde destinul
să se împlinească sub albastrul senin al misiunii, al vocaţiei coslujitoare.
O căutare a fervorii naţionalist
existenţialiste în metafizica dacoromânului netejeşte amplitudinea creatorului în
care se înteţeşte atitudinea unui fior naţional, creştin ortodox aşa cum o
cântare dulce, suavă umple spaţiul sideral al conştiinţei, unde sufletul se
umple de chemarea Străbunilor săi milenari cereşti.
Spiritualitatea creştină a
gânditorului ortodox promulgă în dialectica trăirii ecumenice un aspect
psihologic, terapeutic pentru armonia vieţii într-o mărturisire
interdisciplinară a gândirii spre cultură, spre cult, ca un recurs la unitatea
creştinilor.
Şi în cadrul naturii
spirituale a Mărturisirii de Credinţă
Literară, privind raportul de creaţie întru Tradiţia străbună moştenită
dintre pământ şi cer, libertate şi har, responsabilitate şi credinţă, adevăr şi
jertfă, iubire şi cruce, rugă şi înviere, are loc cuminecarea cuvântului omului
creştin-ortodox întru Cuvântul lui Dumnezeu-Hristos, astfel încât grăirea
inspirată a gânditorului responsabil pentru fiecare cuvânt gândit, rostit,
scris, ca reflectare sublimă a Logosului, să recreeze lumea cu întreaga ei
spiritualitate ortodoxă, nu ca doctrină, ci ca dogmă de viaţă înnoită întru
Frumos.
Omul creştin ortodox dacoromân,
fie gânditor, fie poet, fie scriitor, fie teolog, fie artist, fie sacerdot, fie
naţionalist trebuie să redevină fiinţă rugătoare, Homo religiosus, cum
inspirat l-a definit profetul Mircea Eliade, purtătorul Rugăciunii
Inimii Hristice, cu ceasurile ei de foc şi cu timpurile astrale unde se
pogoară şi bate; tic, tac simultaneitatea: întrebarea Omului ce se închină
răspunsului lui Dumnezeu.
Numai spiritualitatea-liturgic
Hristică ne umple clipa trăirii ortodoxe de eternitatea mărturisitorului, a
trăitorului mistic, prin rugă permanentă, omologând realul în ideal, înălţându-se
sacru, muritor, jertfitor, crucial spre îndumnezeire.
„Ora
scriitorului” nu este „ceasul marilor
singurătăţi”, ci orologiul clipelor de har pogorâte de Duhul Sfânt în sufletul
curat al creatorului, căruia-i conferă nemurirea.
Cronicarul de la „Luceafărul” s-a aureolat de nimbul
Demiurgului Profet Mihail Eminescu, a iniţiat o arheologie literară
proto-română, devenind promotor de seamă al unor proiecte de elită spirituală,
cultural-sociale, fondatorul unei „noi
geografii literare”, într-un areal spiritual-religios, ctitorind astfel Asociaţia Scriitorilor Creştini din România şi
al editurilor de referinţă: Carpathia
Press, Intermundus, Kogaion.
Cu o formă de relief metafizico-mistică ce se răsfrânge în apele
filocalico-sofianice din vasta Culturii Ortodoxă, Artur Gabriel Silvestri, intuind voinţa lui Dumnezeu, dragostea mea
pentru El şi Iubirea de Neam, m-a dăltuit „noii
geografii literare”, în care mi-am definit, redefinit vocaţia, misiunea,
slujirea întru frumuseţea Cuvântului.
La „ora scriitorului”, către
Zorii surâzători ai dimineţii, cu graba unei ninsori celeste, Gânditorului i se
revelează ca o frescă celebră bizantină, ca un cântec angelic, lucrarea
mirifică „Mărturisirea de Credinţă Literară”, aşa cum la ceasul
rugăciunii de dimineaţă marele mistic Ieroschimonahul Daniil/ Sandu Tudor a auzit
cântecul
păsării unice.
Lucrarea, ca o mărturisire, ca
o comuniune în care Omul creativ se naşte în lumină, se renaşte în mireasmă de
har, se cuminecă în Dumnezeu, se cuminecă în ceilalţi ce cu adevărat îl slujesc
pe Mântuitorul Hristos, se cuminecă în sine ca o împărtăşire de Fecioara Maria
şi de Neamul dacoromân preaales.
Imboldul Proniatorului i-a
grăit Filosofului culturii Artur Gabriel
Silvestri titlul Mărturisirii..., la care a adăugat heraldic hieroglifa Cuvinte pentru Urmaşi,
ctitorindu-şi sinele în Sinele naţional, universal al spiritualităţii
religioase ortodoxe, unde se decantează sublimul ca esenţă a Frumosului revelat
în slujitorii Cuvântului.
„Aproape fiecare cuvânt însemna ceva şi însemna şi mai mult atunci când
potrivirile lor îşi reflectau semnificaţii subsidiare şi aluzii orânduite strat
după strat, dezvăluindu-se în misterul lor constitutiv. Aşadar, era întâi de
toate o metafizică a scrisului unde
ar fi trebuit să încapă deopotrivă iniţierea prin cuvânt şi dezvăluirile prin
creaţie, amândouă fiind noţiuni ce nu aparţin vieţii obişnuite şi, deci,
contigentului. Apoi, apărea însăşi ideea de participare la enigmă şi prin
aceasta o încifrare de înţelesuri ce sunt doar vehiculate de cel ce le însemnează, adică le transformă în urmă şi în simbol. De aici rezultă misiunea, adică „răspândirea gândului scris” în Neamul ce îl făcuse posibil, adică <<la Români>>.” (Mărturisirea de Credinţă Literară,
vol.I, Carpathia Press-2006, p. 4)
Daimonul socratic, geniul
spiritualităţii traco-scito-geto-dacice, care atât de profund s-a reflectat în
Socrate, Eminescu, Ianolide, Virgil Maxim, Băncilă, Bernea, Ţuţea, sfătuitorul
de taină, inspiratorul haric al gânditorului creştin ortodox amplifică imaginea
armonioasă a spiritului religios creativ ce se răsfrânge ca o sinteză între
miracol şi firesc, ca o frumuseţe estetică ce devine arhetip celest al
eternităţii valahe.
Frumuseţea creaţiei spirituale
crează emoţia estetic religioasă care umple sufletul.
Intuiţia este un fel de
prezent continuu al prezentului haric, o chemare ontologică, o muzică astrală,
o cântare sublimă, un chip angelic, o icoană sacră, o natură vie răsfrântă în
toată splendoarea Creaţiei divine, o vibraţie a armoniei serafice, o emoţie
celestă străfulgerată de o cultură cultică, superioară, cerească, a Duhului
Sfânt.
Primirea darului ceresc al
Ortodoxiei lui Hristos de către Neamul nemuritor al Fecioarei Maria a provocat
o revoluţie, o revelaţie, o mutaţie cu caracter spiritual.
Vremea creaţiei în amvonul
inimii coboară unda expresiei într-o unduire poetică, filosofică, teologică
care atrage azurul heruvimic punându-ne într-o vorbire cu sinele, într-o
convorbire misterioasă, într-o tăcere de taină, meditând, stând în braţele
gândului alb, unde cuvântul grăieşte cu sine, pentru ca apoi să se aprindă ca
spirit religios, astfel încât creatorul să devină un mare sacerdot al aurei Luminii
Cuvântului.
În Altarul Luminii Cuvântului
arde permanent Frumuseţea vieţii lui Hristos, Ortodoxia întru Hristos,
aserţiune ce vizează Sublimul ca vocaţie a nemuririi dacice.
Viaţa lui Hristos întrupează,
îmbrăţişează Viaţa celor ce şi-o închină întru Hristos, dăruind totul pentru a
afla totul, dăruind libertatea pentru a întâlni Libertatea, oferind certitudinea
pentru a primi Adevărul, dăruind curajul temerar pentru a primi dreapta
Credinţă, dăruind viaţa pentru a primi Viaţă, dăruind Iubirea pentru a primi
Dragostea.
„Viaţa lui Hristos cuprinde în sine o frumuseţe negrăită, greu
accesibilă, însă atunci când este simţită, atât de profundă, încât unii s-au
lipsit de toată averea lor pentru a o putea îmbrăţişa sau şi-au dat chiar
viaţa, ca martiri şi mucenici.” (Valentin Bassarabescu, Vocaţia nemuririi, Ed. Expansion-Armonia
2000, p.152)
Vremea creaţiei este o Taină
a Timpului Nemărginit, cum genial a subscris Filosoful Culturii Artur Gabriel Silvestri, cel care a
făcut o emblemă conceptuală a spiritualităţii gândirii sale, cel care a „aşezat-în
fiinţă”, în fiinţa timpului
sacru dacic nemuritor, ca şi o pădure
multiseculară, impunătoare prin tăcerea ei misterioasă, <<Mărturisirea de Credinţă Literară>> „Cuvinte pentru Urmaşi”, Modelul
Omului Mare, Vremea seniorilor, Athanor,
Arhetipul
Călugărilor Sciţi, Semne şi peceţi, Memoria
ca un concert baroc, coslujitor ca atâţia alţi Urmaşi ROMÂNI, al
Profetului Mihail Eminescu în „eminescianitatea”
dacoromână, creînd o metafizică a
scrisului, o mistică a culturii, sanctificând „scrisul ca religie la Români.”
Vremea creaţiei sale a
excursului gândirii, a culturii sale şi-a trăit timpul sacru, trăindu-l încă
limpede, luminos, continuu deasupra timpului, ca o Bucurie a timpului.
„Bucuria timpului, o binecuvântare a ierarhului Boier, Calinic Argatu-Argeş, această vreme dăruită nouă, bună de lucru
grabnic, atât cât mai este ziuă, neuitând să răscumpărăm timpul, că zilele sunt
puţine şi rele, cum spune de veacuri multe, cerescul Pavel Apostolul. Acum este vremea mântuirii noastre, acest acum
este un prezent pe care să-l înveşnicim în lucrările şi purtările noastre de zi
cu zi, pentru a nu plânge din cauza risipirii timpului dăruit nouă cu atâta
bunătate dumnezeiască!” (Mărturisirea
de Credinţă Literară, op., cit., p. 15)
Căutările şi împlinirile sale literare,
filosofice, artistice, spirtituale, mistico-religioase legate de perihoreza arhetipală
a Călugărilor Sciţi i-au netezit
Calea spre teoză, spre jertfa supremă, nu ca o Vocaţie a Căii Singuratice, ci ca o Destinaţie a comuniunii, ca o
cuminecare cu Potirul Crucii şi-al Învierii, împlinirii întru Dumnezeu şi
Neamul său.
Artur Gabriel Silvestri-Filosoful culturii ortodoxe creştine
naţional-universale a conştientizat permanent prezenţa continuă a lui Dumnezeu
lângă el, întru Neamul nostru, gătindu-l pentru marea jertfă, pentru nemurirea
profetică pe care i-a pregătit-o, pe care i-a făcut-o ca Testament dacic ceresc
Mărturisirii sale de credinţă:
„Doamne, cercetatu-m-ai şi m-ai cunoscut. Tu
ai cunoscut şederea mea şi scularea mea. Tu ai priceput gândurile de departe.
Cărarea mea şi firul vieţii mele Tu le-ai cercetat şi toate căile mele mai
dinainte le-ai văzut. Că încă nu este cuvânt pe limba mea şi iată, Doamne, Tu
le-ai cunoscut pe toate şi pe cele din urmă şi pe cele de demult. Tu m-ai zidit
şi ai pus peste mine mâna Ta. Minunată este ştiinţa Ta, mai presus de mine;
este înaltă şi n-o pot ajunge. Unde mă voi duce de la Duhul Tău şi de la faţa
Ta unde voi fugi? De mă voi sui în cer, Tu acolo eşti. De mă voi coborâ în iad,
de faţă eşti. De voi lua aripile mele de dimineaţă şi de mă voi aşeza la
marginile mării şi acolo mâna Ta mă va povăţui şi mă va ţine dreapta Ta.” (Psalmul 138, 1-10)
Binecuvântat este Bunul Dumnezeu întru Profeţii Neamului
nostru nemuritor!
Binecuvântată este Maica Domnului întru Florile alese ale
Alesei Sale Grădini!
Binecuvântat este Artur Gabriel Silvestri întru Aleşii
Cerului serafic ai lui Hristos!
„Destul!... Opreşte, Doamne, căderea,/ Sau
poate degeaba mă rog, că lumea/ Ţi-a scăpat din mâini/ Şi-aştepţi, ca şi mine,
să se-mplinească minunea!// La început ai spus să se facă lumină, şi s-a
făcut;/ Azi lumea rătăceşte prin beznă/ Şi-aşteaptă de la Tine lumină,/ Şi
lumina nu vine.// Odată ai poruncit să se retragă apele,/ Şi, la porunca Ta,
apele s-au retras;/ Azi lumea se-neacă şi-aşteaptă de la Tine/ Cuvântul,/ Şi
Cuvântul nu vine.//
Opreşte, Doamne, căderea,/ Porunceşte să se
facă lumină,/ Să se retragă apele răului,/ Şi, dacă e nevoie, ia-Ţi crucea/ Şi
urcă din nou pe Golgota,/ Căci se găsesc şi acum ucenici să Te vândă,/ Şi
preoţi să-Ţi pună cunună de spini,/ Şi tâlhari să Te însoţească,/ Şi cine să Te
împungă între coaste/ Ca să primească binecuvântare.// Sau, poate, degeaba mă
rog,/ Căci lumea Ţi-a scăpat din mâini/ Şi-aştepţi, ca şi mine, să
se-mplinească minunea.” (DEMOSTENE
ANDRONESCU, Peisaj lăuntric-versuri
din închisoare, Psalm IV. Fundaţia
Sfinţii Închisorilor, Piteşti-2014)
+ Ovedenia Praznicului Intrării în Biserică a Maicii Domnului;
+ Sf. M. Mc. Ecaterina; Sf. M.Mc. Mercurie.
+ Sfinţirea Sf. Altar al Catedralei Naţionale a Mântuirii Neamului.
+ Un deceniu de la urcarea la Ceruri a Fiului României Tainice, Artur Gabriel Silvestri.
* Fond de carte, bibliofil Dumitru
Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu