CĂILE DOMNULUI SUNT MISTERIOASE
(Dialog misterios de
adevărat)
- Numai Dumnezeu ştie cum tu rezişti,
campion, în plină furtună promovându-te ca Maradona, că numai stăruința şi
voința ta te țin cu capul sus, că-n România sunt manieri, schimbări la porta
nouă a lui Păcală, că tu explici acțiunea bine-dispus deşi pensiile şi
salariile nu ştiu cum se face, că nu cresc valoric, că nu-i o minune şi nici la
o minune, că n-avem cum ne aştepta în atâtea tergiversări, combinații care de
care între mari probleme pe la frizărie, că nu se mai face să se îngroape
groparul, cum zice Mureşanu după ce i se cunoaşte valoarea pus în față cu
zdrobul de sare deasupra copilului pus în ciupă la îmbăiere pentru prima de
Crăciun ca să aducă zâmbetul pe fața oamenilor, că nu-i penibil doar băiat de
mingi. Tu te bucuri de viață ştiind ce-i important, găsind o soluție, deşi
norii n-au sentimente, nu trăiesc bucurii ca oamenii în combinațiile lor ca
super vedetele tentante de la Buftea, din industria cinematografiei româneşti
decimate, pusă la pământ, breaz, ca să mă decepționeze, că noi tot ce-i bun
distrugem, ca să ne facem nefericiți ca hoții de buzunare, care fur mireasa de
anume şi nu doar asta pot românii (ce vorbă-i asta dând totul din casă, ca cei
de la Meteo, că-i ceață în mintea lor şi-i risc să pierdem apocliptic tot ce
avem).
- Când eram copil proiectam diafilme în
spatele blocului din bucătărie prin fereastra pe peretele opus, pe care
vopsisem un ecran cu var. Seara când venea întunericul se aduna lumea din
șantier cu scaunele afară și începeam proiecția basmelor realizate de Studiourile
Alexandru Sahia. Cineva din grup citea cu glas tare subtitlurile ca să
înțeleagă povestea și cei care nu știau să citească, devenind astfel bucurie de
grup. Lumea s-a obișnuit atât de tare, încât după ce am terminat cele aproape o
sută de diafilme dăruite de nașul fratelui meu mai mic, un fost pilot de
aviație militară din Constanța, am hotărât să-mi fac eu diafilmele mele,
poveștile mele. Aveam vreo 10 ani. Aveam numai nota 10 la desen. Devenisem așa
de bun încât copiam bacnote de un leu cu creionul și culoare sub lupă de nu se
prindeau babele în piață care vindeau semințe și mere. Sigur că nu era mare
pierdere pentru o bătrână un leu când se descoperea ca e fals, însă pentru mine
era un leu muncit din greu, iar cei care au obținut acei lei desenați de mine
și îi mai păstrează azi, le ofer 100 de dolari americani pe unul. Mai ofer 100
de euro pe o fotografie din sala de spectacole din Oțelul Roșu unde s-a ținut
Bienala teatrală ”Ion Luca Caragiale”, unde echipa de teatru din Oravița a
câștigat locul trei pe țară cu piesa de teatru Comedie cu Olteni, în care l-am
interpretat pe Tiron (Ciron). Am desenat multe scheciuri din creion cu Charlie
Chaplin, Stan și Bran etc. De mic copil mi-a plăcut să-i fac pe cei din jur să
râdă; la școală, îi imitam pe profesori. Am fost și prins de câteva ori și tras
de urechi. De fapt comedianții spun adevărul. Dumnezeu ne privește cu atenție
și spune adevărul, El ne-a dăruit și minciuna, însă doar ca reper pentru
înțelegerea adevărului. Noi folosim minciuna ca să ne ascundem, iar dacă treci
prin viață fără să minți, însă conștient de ea, atunci devii înger, treci
examenul. Și atunci când am ajuns la sfârșitul celor o sută de diafilme, am
realizat că trebuie să mă apuc să-mi realizez eu propriile mele povești, ca
să-mi continui aventura. Și am primit inspirație de la Creator; la doar 10 ani,
eram specialist în falsificări, deci puteam să-mi falsific și diafilmele.
De-acum încolo îmi scriam poveștile mele prin desene pe bucăți de hârtie albă
tăiată la lățimea filmului de 35 de milimetri, desenam fotograme cu imagini din
poveștile mele și chiar scriam și subtitrări. Toate sub lupa de la
diaproiector. Bineînțeles că poveștile mele erau cu farfurii zburătoare, feți
frumoși, cowboys și țărani români la coasă. După 10 fotograme înmuiam hârtia în
untură albă de porc ca să devină semitransparentă, o ștergeam de grăsime cu o
sugativă, iar seara aveam o nouă poveste. Râdeau oamenii de se tăvăleau pe jos.
Unii se mai și țucau. Se vedea foarte bine proiecția pentru că la noi, serile
din România erau într-adevăr foarte întunecate. Trebuie să ai curajul să aduci
ceva nou în povestea clasică pentru că nu avem multe stiluri oferite de Biblie.
Noi, ca specie umană suntem singura dintre specii care putem ieși afară și
aduce ceva nou în scris și tu ai acest curaj, l-am văzut în tine, lucru de care
nu sunt capabili cei care spun că scrisul tău miroase. Ei nu înțeleg cu ce fel
de tip de poveste te lupți tu, că tu încerci să introduci ceva în sistem, însă
sistemului îi este frică de necunoscut și de nepredictibil, de necontrolabil.
Ei sunt răi cu tine sau geloși. Toți avem capacitatea să fim răi, dar așa cum
am spus-o mai sus, noi cei care încercăm să luptăm să fim buni înspre
eternitate, o folosim doar ca punct de referință. Noi nu vindem ambalaj sau
schelete. Bunătatea din tine e produsul, cu cât cunoști mai mult rău, cu atât
îți vei crește limita de bunătate. Înainte de a te cunoaște și respecta trebuie
să-ți afli lungimea nasului, să-l cunoști pe Satana din tine. Puterea de a fi
bun cu diavolul din tine este FORȚA! Ca să fii bun trebuie să fii foarte
disciplinat. Când comedianții îi imită pe politicienii care spun “adevărul”,
atunci râdem. Noi românii nu mai știm să râdem decât la prostie. ATUNCI VA
APĂREA UN COMEDIANT ADEVĂRAT CARE SĂ NE VADĂ. Sper că e suficient material de
râs în ultimii 30 de ani, care să ne trezească,
Ben Todica
Imi amintesc de aceea perioda cand feceai filme in spatele blocului A ,astemtam sa vad acelea diafilme pe peretele acela vopsit in alb ,mai tarziu esti operator la cinematograf ,ce perioada ,ce vremuri frumoase parca ieri mergeam la cinematograf pretul biletului era ieftin ,pacat ca anii aceia s-au dus .Acolo e copilaria noastra in Ciudanovita .!
RăspundețiȘtergere