marți, 10 noiembrie 2020

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



TRANDAFIRUL FARA SPINI

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Dupa ce Dumnezeu a poruncit: „Sa rasara pamântul iarba”, a zis: „Si pom roditor, care sa faca rod, caruia samânta lui în el dupa fel si asemanare pe pamânt” (Facerea 1, 11).

 

La acest cuvânt, toate padurile s-au îndesit, toti arborii s-au ridicat iute în sus, cei care în chip firesc se ridica la mare înaltime: brazii, cedrii, chiparosii, pinii; toate crângurile s-au acoperit îndata de tufani desi; si asa numitii arbusti, care slujesc la facerea coroanelor: trandafirul, mirtul si dafinul, care nu erau mai înainte pe pamânt; toti, într-o clipita de vreme, au aparut, fiecare cu mirosul sau propriu, deosebiti prin însusiri foarte precise de alti arbusti, fiecare cunoscut prin caracterul sau propriu. Numai ca atunci trandafirul era fara spini; mai târziu a fost adaugat spinul frumusetii florii, ca sa avem durerea aproape de veselia desfatarii, spre a ne aduce aminte de pacat, din pricina caruia pamântul a fost osândit sa rasara spini (Facerea 3, 18).

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 124-125.

 

 

MICROBUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dupa cum partea materiala a fiintei noastre se poate dezvolta atât timp cât primeste o hrana corespunzatoare, iar daca în mâncare, în bautura sau în aerul pe care îl respira nimereste o otrava sau un microb, trupul se îmbolnaveste si poate chiar sa si moara daca nu primeste la timp ajutor, tot asa si în fiinta noastra spirituala totul poate decurge bine pâna când apare diavolul. Sufletul se îmbolnaveste, cuprins parca de paralizie, are nevoie de un grabnic ajutor de la Doctorul ceresc, Dumnezeul duhurilor, ajutor care nu poate fi obtinut decât prin rugaciunea credintei. Trebuie sa ne pazim cât putem mai mult, pentru ca prin duhul si prin faptele noastre sa nu ne dam duhurilor rele, celor de sub cer. Pentru ca ele sa nu fie suflare a sufletului nostru, luând locul lui Dumnezeu, pentru ca raul din care este alcatuita natura lor sa n u devina propria noastra natura. De altfel, trebuie sa ne aducem mereu aminte ca ele sunt mai mult în noi decât în lume, dar ca Dumnezeu are asupra lor deplina autoritate si le îngaduie sa lucreze în lume pentru dezmeticirea si îndreptarea oamenilor, în limitele adevarului, bunatatii si întelepciunii Sale. Sunt însa oameni care îl au pe diavolul în îmbracaminte, în mâncare si în bautura, dupa cum crestinii adevarati se îmbraca întru Hristos si se hranesc cu Trupul si cu Sângele Lui. Pretutindeni în lume exista o dualitate a contrariilor: unul împotriva altuia; sufletul se lupta cu trupul, binele cu raul. Satana îsi are slugile si ajutoarele sale pentru a-si raspândi domnia în lume. Domnul îi are pe Îngeri, pe care îi da fiecarui crestin drept paznic si drept calauza spre fericita Împaratie a lui Hristos.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 86-87.



OPERATIA CHIRURGICALA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Daca vei suporta dificultatea si durerea unei operatii chirurgicale, te vei însanatosi (este vorba de Taina Marturisirii). Înseamna ca atunci când te spovedesti, trebuie sa-i dezvalui duhovnicului, fara sa ascunzi nimic, faptele tale rusinoase, desi e dureros, e jenant, e umilitor. Altminteri, rana va ramâne nevindecata, vei continua sa suferi, sa te vaieti, ti se va subrezi si sanatatea sufleteasca; va ramâne ceva ca o drojdie, din care vor dospi alte neputinte sufletesti, naravuri urâte sau patimi. Preotul este doctor duhovnicesc; arata-i ranile, nu te rusina, fa-o sincer, deschis, cu încredere fiasca, fiindca duhovnicul este parintele tau sufletesc, care trebuie sa te iubeasca mai mult decât parintii dupa trup, fiindca dragostea lui Hristos este mai presus de dragostea trupeasca, naturala, iar preotul trebuie sa raspunda pentru tine în fata lui Dumnezeu. De ce oare viata noastra a devenit atât de abjecta, plina de patimi si de naravuri ticaloase? Fiindca foarte multi îsi ascund ranile sufletesti, cangrenele si de aceea sufera, îsi ies din fire, dar nu accepta nici un tratament.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 376-377

 

 

MILIOANE DE CHIPURI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

As putea sa-mi imaginez înlauntrul sufletului milioane de chipuri, de pilda, toate ale Maicii Domnului; as zugravi-o cu mintea în toate felurile si toate înfatisând aceeasi persoana vrednica de veneratie, ca si Ea însasi. Dupa cum Monada Cea de dinainte de fire, datatoare de viata, a conceput, a creat prin cuvântul ziditor si a sfintit prin Duhul Sfânt o infinitate de chipuri inteligibile dupa însusi modelul Sau, Care sunt Puterile ceresti, asijderea Tatal a conceput, iar Fiul, Însusi Chipul cel viu al Tatalui, a creat si a sfintit prin Duhul Sfânt si un chip al Sau sensibil si inteligibil totodata – omul. De la aparitia aceluia, la început chip unic, creeaza, spre uimirea noastra, pâna în ziua de astazi asemenea chipuri. Si toate sunt vii, nespus de frumoase, dupa asemanarea lui Dumnezeu, dainuitoare, vesnice. Asijderea si eu, oricât de multe icoane as face, pe toate le voi considera adevarate, vrednice de cinstire, îmi voi pleca genunchii înaintea lor, cu conditia sa corespunda chipurilor (imaginilor) vii ale sfintilor lui Dumnezeu. Ce ne-ar putea împiedica sa avem atâtea chipuri ale Mântuitorului Hristos, câte chipuri reale de crestini exista? Orice icoana a Mântuitorului este chipul Sau vrednic de cinstire, care straluceste în sufletul oricarui crestin adevarat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 438-439

 

 

AVEREA STRAINA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un om ce are o avere straina, pe care-o tine la el, nu se mândreste cu aceasta, nu se numeste bogat pe sine si nu se lauda cu ea. Asemenea se cuvine sa facem si noi cu darurile Domnului pe care le avem: sa nu le socotim ca fiind ale noastre, ci ca si cum ar fi straine; sa nu ne preamarim prin ele, ci sa ne slujim de ele spre slava lui Dumnezeu si spre folosul nostru si al aproapelui, caci toate de la El ne vin si tocmai pentru aceasta ne sunt încredintate. Sa ne fie bogatia, mintea, întelepciunea si toate celelalte daruri spre ajutorare noua si aproapelui si nu spre magulirea noastra, ci spre slava si lauda Unuia Aceluia de la Care purced acestea, caci asa cum El din mila Sa ni le-a dat noua, asemenea poate si sa le ia de la noi, de vreme ce sunt ale Lui. Abia atunci vom cunoaste cu adevarat cât suntem de saraci, milogi, schilozi, goi si neavând nimic al nostru, afara numai de paca t.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 116.

 

 

FIRUL DE PAR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nici un fir din parul capului vostru nu se va pierde... Ce înseamna asta? Nici un gând sfânt pe care îl tineti în minte nu se va pierde nici pentru Dumnezeu, nici pentru oameni. Fiindca stim ca gândurile, ideile sfinte si simtamintele sfintilor lui Dumnezeu se pastreaza pâna astazi intacte, au fost trecute în marea carte a vietii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 277

 

 

BALOANE DE SAPUN

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum curge timpul fara sa se opreasca, si trupul meu, atâta vreme cât este în viata, se schimba mereu si se trece, precum si lumea întreaga se trece – dupa cum arata modul cum evolueaza – de parca s-ar grabi spre un sfârsit prestabilit, asemenea unei jucarii puse în miscare de un resort. Unde s-ar putea afla ceva stabil? Stabil este ceea ce pune în miscare si directioneaza totul spre un tel anumit. Stabila, neschimbatoare, este cauza primordiala a tot ceea ce este creat si întocmit si care, ea însasi, nu este creata si de aceea nu este trecatoare, ci vesnica. Neschimbatoare sunt si spiritele îngerilor si oamenilor, create dupa chipul cauzei primordiale. Restul – baloane de sapun! Prin aceasta nu subapreciez creatia, vreau doar sa o pun în raport cu Creatorul si cu fericitele duhuri.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 18

 

 

TRECEREA IN VESNICIE

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Moartea e, si pentru crestin, un amurg încarcat de melancolie. Despartirea de lumea aceasta e grea. Si soarele când apune se uita parca înapoi, spre plaiurile pe care le-a luminat o zi întreaga si care se acopera de umbra. Dar asa cum soarele rasare în alta lume, la fel si crestinul, prin Învierea din morti a lui Iisus Hristos, a primit încredintarea ca dupa urmeaza un stralucitor rasarit de soare, urmeaza o noua zi, o noua viata. „A murit”, o sa se spuna si despre mine si despre tine într-o zi; în ziua pe care eu nu o cunosc, care nu stiu când va sosi.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 72-74



ZDRENTAROSUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om îmbracat în zdrente, pe jumatate gol si murdar cu tina din cap pâna-n picioare. De la acesta întoarce mintea ta spre sufletul cel pacatos, care s-a dezbracat de harul lui Dumnezeu ca de o haina preafrumoasa si în locul ei a pus pe sine, ca niste zdrente, toata întinaciunea patimilor pacatoase. Un om pe de-a-ntregul murdarit de tina e dezgustator în ochii oamenilor, însa în ochii Domnului este mai scârbavnic un suflet întinat de spurcaciunile pacatoseniei. Aceasta întâmplare te îndeamna sa te departezi de tot pacatul prin care sufletul se prihaneste si se face nevrednic de a fi privit de Dumnezeu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77

 

 

MIROSUL PAMANTULUI

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Nimic nu e mai frumos si mai bogat decât pamântul; iei un pumn de pamânt, în acelasi pamânt pui samânta de fasole, porumb, grâu, samânta pentru toate florile, pentru toate miresmele, într-un pumn de pamânt, acelasi pamânt. Si tot din pamântul acesta izvorasc toate parfumurile florilor, toate culorile florilor… nu-i un miracol? Pamântul acesta este creatia primara a lui Dumnezeu, minunea minunilor pe care a creat-o Dumnezeu, pamântul. Si pamântul acesta si-a pastrat calitatea si acum. Toate acestea sunt un miracol, o minune e existenta noastra, un miracol în fata caruia ma închin si ma cutremur si ma desfat vazând toata creatia lui Dumnezeu care graieste si care îmi vorbeste si care apare în diferite forme: în chipuri de oameni, în chip de animale, în chip de flori, dar toate d in acelasi pamânt pe care Dumnezeu l-a creat.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 45-46

 

 

MEREU INCEPUTUL

Compozitorul Arvo Part

 

 

Vesnicia înseamna ca este mereu început, ca începutul dainuie de-a pururi. Minunea creatiei sta în nesfârsitul ei, în neîncetata ei nastere din nou. Este de-a pururi început.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63


LUCRUL REGASIT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cât de placut îti este si cât de mult te bucuri când dai peste un obiect folositor si de pret, pe care l-ai ratacit, considerându-l pierdut! Ai fi gata sa sari în sus de bucurie. Închipuie-ti cât de placut îi este Parintelui ceresc când îl regaseste pe unul dintre copiii sai, un om, chip viu al lui Dumnezeu, un pacatos care „pierdut a fost si s-a aflat”, asemeni oii pierdute si regasite, a drahmei pierdute si aflate. O bucurie ce nu poate fi cuprinsa în cuvinte; bucuria Parintelui ceresc pentru regasirea fiului risipitor este atât de mare, încât i se face partas tot cerul, cu iubire si bunavointa. Caci „si în cer va fi multa bucurie pentru un pacatos care se pocaieste” (Luca 15, 7 si 10). Fratilor si surorilor care ati luat-o pe calea pierzaniei! Întoarceti-va la Parintele ceresc. „Pocaiti-va, ca s-a apropiat împaratia cerurilor” (Matei 3, 2).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 276

 

 

COMODITATILE LUMII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nefericit este cel ce iubeste peste masura comoditatile vietii si care s-a înconjurat cu acestea. La orice inconfort se va simti stingherit, dezarmat, fiindca nu este obisnuit sa rabde. Si totusi, toata viata crestinului este „inconfortabila”, o cale îngusta si plina de asperitati, o cruce care impune privatiuni si cere o imensa rabdare. Nu umbla dupa un trai lesnicios, nu îndragi înlesnirile lumii acesteia, ci iubeste pe Hristos, purtatorul Crucii. Rabda strâmtorarile, obisnuieste-te cu ele. „M-am deprins sa fiu îndestulat cu ceea ce am” (Filipeni 4, 11), spune Apostolul. Nefericit este cel ce iubeste zorzoanele, cel ce cauta sa-si împodobeasca trupul cu ele. El nu se va mai putea stradui sa-si împodobeasca asa cum se cuvine sufletul, prin credinta, dragoste, blândete, smerenie, adevar, rabdare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 344-345

 

 

COMODITATILE LUMII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nefericit este cel ce iubeste peste masura comoditatile vietii si care s-a înconjurat cu acestea. La orice inconfort se va simti stingherit, dezarmat, fiindca nu este obisnuit sa rabde. Si totusi, toata viata crestinului este „inconfortabila”, o cale îngusta si plina de asperitati, o cruce care impune privatiuni si cere o imensa rabdare. Nu umbla dupa un trai lesnicios, nu îndragi înlesnirile lumii acesteia, ci iubeste pe Hristos, purtatorul Crucii. Rabda strâmtorarile, obisnuieste-te cu ele. „M-am deprins sa fiu îndestulat cu ceea ce am” (Filipeni 4, 11), spune Apostolul. Nefericit este cel ce iubeste zorzoanele, cel ce cauta sa-si împodobeasca trupul cu ele. El nu se va mai putea stradui sa-si împodobeasca asa cum se cuvine sufletul, prin credinta, dragoste, blândete, smerenie, adevar, rabdare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 344-345

 

 

PUTEREA CARE HRANESTE TOATE

Sfantul Efrem Sirul

 

 Învata si de la foc cum hraneste aerul toate: când focul e închis într-un loc lipsit de aer, flacara lui începe sa pâlpâie, rasuflarea ei slabeste.

 

Cine a vazut vreodata o mama alaptând toate din toata fiinta ei? De sânii ei atârna lumea toata, ea însasi atârnând de Cel ce Singur este puterea care hraneste toate.

 

Binecuvântat Cel care în Raiul Sau va da bucurie întristarii noastre!

 

Sfantul Efrem Sirul, Imnele Raiului, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 83

 

 

GLASUL FLORILOR

Sfantul Nicodim Aghioritul

 

 

 Un mare filosof crestin mergea odata pe o carare din mijlocul unei câmpii înflorite si îmbalsamate cu frumusetea si mireasma miilor de flori. Si acest om învatat si credincios, având un bat în mâna sa, mergând pe carare prin mijlocul florilor, a început a se opri si a bate florile cu toiagul ce-l avea în mâna si, lovindu-le, le zicea: „Ce strigati asa de tare?” Apoi mai mergând putin, iar se oprea si lovea cu batul în flori si iar zicea: „Ce strigati asa de tare?” Un alt om, care din întâmplare venea în urma lui pe acea carare, vazând si auzind ce face calatorul cel dinaintea lui, zicea în mintea sa: „Iata un om nebun, cum bate si vorbeste cu florile!” Apoi mergând putin mai repede si ajungându-l, i-a zis: „Ce ai, omule, de ce bati florile acestea nevinovate si ce vorbesti cu ele?” Acela, tacând putin, a zis: „Le bat si le mustru ca prea tare striga!” Dar celalalt, zice: „Cum striga?” Cel dintâi îi raspunse: „Prea tare striga ca este Dumnezeu, Care le-a facut asa frumoase si preaminunate cu felurimea lor!” Atunci acel ce îl ajunse din urma si îl socotea fara de minte a zis: „Iarta-ma, frate, ca eu, auzind ce vorbesti cu florile si cum le bati, te-am socotit ca esti nebun. Dar acum îmi dau seama caci cu totul lucrurile nu sunt asa. Caci si eu cred în Dumnezeu si foarte ma minunez de câmpia aceasta atât de frumos înflorita. Dar nu mi-a venit în minte sa fac ce ai facut dumneata, adica din mirare sa bat florile si sa le mustru ca prea tare striga si arata ca este Dumnezeu”.

 

Sfantul Nicodim Aghioritul, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37

 

 

PAGUBA SI CAPITAL

Parintele Arsenie Boca

 

 

Preotia Bisericii urmareste ca nici unul din fiii Tatalui sa nu se învrajbeasca în sine însusi, sau sa se rupa din obste si din duhul dragostei lui Hristos. Caci El e Cel ce uneste obstea laolalta, deci nimeni nu se mântuieste razletindu-se de Biserica, oricât ar crede ca într-însul salasluieste Duhul lui Hristos.

 

Preotii au grija de-a îndupleca pe oameni în vremea rânduita întoarcerii, ca sa nu cada din milostivire sub strivirea dreptatii. Lor li s-a dat marele dar sa ierte în numele lui Dumnezeu. Mare, covârsitor de mare dar! Oare de ce nu-l pricep oamenii?

 

Multa paguba face un preot în averea de pacate a oamenilor, stergându-le cu darul datoriile agonisite diavolului, capitalizate în om.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 134-135

 

 

RUGACIUNEA INIMII

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

 „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul”. Aceasta puternica rugaciune o poate rosti si calatorul si muncitorul de pe ogor, din fabrica sau din mina; si copilul si tânarul si batrânul. Prin aceasta rugaciune noi putem curata vazduhul duhovnicesc.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 114



T E A M A

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

„Nu va temeti!” Acesta este cuvântul care atunci si acum si pâna la sfârsitul veacurilor da tarie omului sa strabata timpuri si locuri vitrege, sa cucereasca muntii si valurile marilor, îi da o credinta nebiruita în triumful dreptatii, libertatii si al vietii. De doua mii de ani omul a fost eliberat de frica, de singuratate si împreuna cu toti fratii lui a început sa cânte: „Cu noi este Dumnezeu, întelegeti neamuri si va plecati, caci cu noi este Dumnezeu” (Isaia 8, 9).

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 128

 

 

CALAUZA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca aceia care s-au abatut din drumul cel bun si s-au ratacit îsi cauta o calauza, care i-ar putea povatui pe calea cea dreapta si i-ar duce pâna la locul unde ar voi sa ajunga. Aceasta întâmplare, care se repeta atât de des cu cei ce vietuiesc în lume, te învata ca asemenea ne-am ratacit noi toti când, urmând sfatul duhului celui viclean, am facut neascultare de Dumnezeu si, departându-ne de patria noastra – Cerul, pentru care am fost ziditi de Dumnezeul nostru –, hoinarim prin pustiul acestei lumi, întocmai dupa cum graieste si Prorocul: „Toti ca niste oi ne-am ratacit; fiecare din calea lui s-a abatut” (Isaia, 53, 6). Si Sfântul David asemenea se roaga: „Ratacit-am ca o oaie pierduta, cauta pe robul Tau” (Psalmul 118, 176). Iar de vreme ce noi, rataciti fiind, singuri nu vom putea ajunge nicidecum în Patria cereasca, ni se cuvine sa ne cautam o calauza priceputa într-o astfel de lucrare însemnata si trebuincioasa, despre care s-a zis: „un lucru trebuieste” (Luca 10, 42). În Evanghelie ni se arata o asemenea calauza iscusita si preaînteleapta: Iisus, Fiul lui Dumnezeu, despre Care Tatal ne spune din Ceruri: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Carele am binevoit; de Acesta sa ascultati!” (Matei 17, 5). Altfel zis: „Eu vi L-am trimis pe El – Învatator, Povatuitor si Calauza. De vreti sa veniti la Mine si sa primiti Împaratia cereasca – cea pe care ati pierdut-o –, «de Acesta sa ascultati» si sa luati aminte la cele ce va învata El”. Dar si Domnul Însusi ne vorbeste despre Sine: „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decât prin Mine” (Ioan 14, 6). Daca nu vrem, iubite crestine, sa ne ratacim pâna în sfârsit si sa ramânem în veci robi ai diavolului, ci mai cu seama voim sa venim la Dumnezeu si sa primim viata vesnica, pentru care am fost chemati si renascuti prin scaldatoarea Botezului, atunci neîndoielnic trebuie sa ne încredintam Lui pe noi însine, sa ne tinem de El cu dragoste si cu credinta, sa ascultam sfânta si dreapta Sa învatatura, sa mergem pe urmele Lui si sa urmam întocmai pilda curata a vietuirii Sale neprihanite. Fie ca smerenia Lui sa surpe mândria noastra; rabdarea Lui sa ne înfrâneze mânia; blândetea Lui sa izgoneasca rautatea si dorinta noastra de razbunare; saracia Lui sa ne întoarca de la iubirea de argint, de la lacomie si de la rapire; dragostea Lui sa stârpeasca pizma si ura noastra; sfintenia Lui sa ne învete a iubi curatia sufletului si a trupului. Întreaga Lui viata sfânta si dumnezeiasca sa ne fie noua chip de îndreptare a naravurilor noastre celor rele cu care ne-am nascut din Adamul cel vechi. Urmându-I, prin El si noua ni se va deschide calea, adevarul si viata vesnica! Urmând Lui, nu ne vom abate din calea cea dreapta, ci vom ajunge în Patria cea mult râvnita si în casa Tatalui ceresc, unde „multe locasuri sunt” (Ioan 14, 2). Aceasta cale, preaiubite crestine, este smerita si umilincioasa, însa îi duce spre înaltul Cerului pe cei care pasesc pe ea. Pe acest drum sa mergi de voiesti sa ajungi în Patria cereasca si nu vei rataci în prapastiile iadului!

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 83

 

 

 

VERGILE PEDEPSELOR

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Tu nu Te tulburi când Te superi si nu Te mânii când pedepsesti. Daca Te-ai mânia când pedepsesti, lumea nu Ti-ar putea îndura mânia.

 

Loviturile Tale sunt pline de dragoste; pedeapsa Ta arde cu focul îndurarilor Tale; Iubitor fiind, nu urmaresti decât binele chiar si atunci când bati.

 

Vergile pedepselor Tale sunt taiate din pomul milostivirii Tale: când se ating de cineva, toate loviturile sunt aducatoare de mare bine.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 191.

 

 

 

REALITATEA

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Însusirea de a vedea realitatea fara simbol pe care o avea Adam, dar pe care apoi a pierdut-o, si pe care Apostolii, pierduta fiind, au primit-o din nou, Domnul a harazit-o noua, tuturor crestinilor. Noi toti am fi avut aceasta însusire minunata a protoparintelui Adam si a Apostolilor, intuitia si precisa perceptie a adevarului, daca, dupa ce ne-am încrestinat, am fi ramas întru nepacatuire. Însa orice pacat ne face sa lasam privirea în jos plini de rusine, întorcându-ne vederea de la cer catre pamânt si de la Ziditor catre abis. Savârsind pacatul, alergam si ne ascundem din fata lui Dumnezeu, precum Adam, care, pacatuind, „s-a ascuns printre pomii Raiului” (Facerea 3, 8). Noi ne ascundem si ne tainuim continuând sa pacatuim, pâna ce natura noastra înconjuratoare, vestitorul nostru fara de voie si „dezvaluitorul”, ni se face noua dumnezeire în locul lui Dumnezeu, adica pâna când treptat încetam sa vedem adevarul, realitatea, neobservând schimbarea adevarurilor ei simbolice. Altfel vorbind, când ochii inimii devin orbi, ne dedam pe deplin privirii simturilor, precum animalele, si aceasta ne conduce pe noi. Iar atunci cu noi se împlineste cuvântul: „orb pe orb conduce” (Matei 15, 14).

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 18-19

 

 

VINDECAREA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Deoarece Dumnezeu este viata, iar bolile si suferintele sunt abatere de la viata, ne este de ajuns sa sorbim o singura data din Izvorul vietii celei dintru început, sa ne „atingem” de El, ca sa ne vindecam, fiindca Mântuitorul, Care este tuturor viata, a vindecat si vindeca prin simpla atingere. Acelasi lucru se poate spune si despre „vindecarea” unor „obiecte” contaminate. Un singur gest, o singura porunca, un cuvânt al Atotfacatorului si Atotziditorului si ele îsi pot redobândi „sanatatea”: aerul, apa, vegetatia, animalele.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 134



COPILARIA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Toti traim în suflet cu dorul anilor frumosi si curati ai nevinovatei copilarii. De ce nu putem ramâne oare pentru totdeauna acolo în tara copilariei nevinovate? De ce suntem alungati asa de repede din acea gradina fermecata? Oare mai exista drumuri pe care sa ne putem reîntoarce în paradisul pierdut al copilariei fericite si curate? „Daca nu veti fi ca pruncii nu veti intra în Împaratia Cerurilor”, aud raspunsul la întrebarile înfrigurate de mai sus. Blând si luminos, Hristos ne repeta acest lucru de doua mii de ani…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 21

 

 

MELCUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

La ce înaltime ti-a fost ridicata, omule, fiinta prin persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu si Om? Pe înaltimea tronului dumnezeiesc. La ce înaltime ti-a fost ridicata fiinta prin persoana Maicii lui Dumnezeu? Mai presus decât heruvimii si serafimii. Pentru cine s-au savârsit acestea? Pentru tine, omule, pentru ca, eliberându-te de povara poftelor ticaloase, sa te faci partas firii dumnezeiesti. Ce raspuns dai acestor intentii, acestor fapte ale Divinitatii, Providentei atotbinevoitoare? Ti s-au dat toate puterile dumnezeiesti spre viata si buna cinstire (2 Petru 1, 3), cum le folosesti? Nu cumva le dispretuiesti? Nu te prelinge, lipindu-te de pamânt ca melcul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 377.

 

 

PRIMAVARA - ICOANA A FACERII LUMII

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

În fiecare primavara noi vedem destul de limpede icoana facerii lumii, care desi nu are întinderea acelei privelisti – pe care de altminteri nici nu o ar putea cuprinde ochiul nostru cel slab –, totusi prin necontenita sa repetare o înlocuieste minunat de bine. Amintiti-va cum descrie Moise facerea lumii: cea dintâi lucrare a atotputerniciei dumnezeiesti, dupa ce a facut materia din nimic, a fost porunca: „sa fie lumina!” (Facere 1, 3). Tot cu aceasta purcede si ivirea fiecarei primaveri; aceeasi putere nemarginita porunceste luminii soarelui, care lumineaza slab în timpul iernii, sa se îndrepteze spre fata pamântului si toate încep a lua o noua înfatisare: ziua se mareste, vazduhul se încalzeste, fata tuturor lucrurilor se lumineaza si se înveseleste si toate în natura încep a se pregati oarecum pentru un fel de sarbatoare.

 

O alta lucrare a atotputernicului Dumnezeu a fost glasul: „sa se adune apa cea de sub cer într-o singura adunare si sa se arate uscatul!” (Facere 1, 9). Asemenea se petrece si acum. În vremea iernii, apele, sub forma de zapada, acopera toata fata pamântului, asa încât se repeta oarecum petrecerea de altadata a pamântului sub apa. Dar cu apropierea primaverii capata din nou putere vechea porunca: „sa se adune apa într-o singura adunare” – si iata zapada, sub caldura razelor soarelui, se topeste si se preface în apa; pretutindeni se ivesc pâraie si râuri, care plecând din diferite parti, curg mereu la vale, împinse de o tainica putere, pâna când se aduna într-o singura adunare – în ocean. Pamântul spalat, umezit, iese de sub învelisul cel de zapada, înzestrat cu puteri noi si oarecum din nou creat pentru om. Dar el este urât si gol; îi trebuie deci, haine si podoabe, spre a se putea înfatisa înaintea stapânului sau. Toate acestea nu întârzie a se arata în puterea vechii porunci: „sa rasara pamântul iarba!” (Facere 1, 11). În fiecare primavara, dupa scurgerea apelor de zapada, ca prin farmec se iveste din sânurile pamântului o întreaga si nemarginita împaratie a plantelor. Cu adevarat, împaratie! Câta viata, câta podoaba, câta frumusete pâna si în cele din urma firicele de iarba! Unde cu o saptamâna înainte nu se vedeau decât mormane de tarâna goala, acolo acum pe fiecare dâmbulet, pe fiecare deal, pe fiecare vâlcea e pregatit pentru voi cel mai minunat, mai moale si mai înmiresmat covor, presarat precum cu niste topaze si safire, cu cele mai fermecatoare buchete de flori. Cu adevarat, nici însusi Solomon nu s-a îmbracat cu atâta podoaba întru toata slava sa (Matei 6, 29), cum sunt împodobite si îmbracate acum cele mai multe din florile câmpului. Si câte sunt ele? Luati toate cifrele si toate numerele voastre si nu va vor ajunge spre a le numara pe toate. Asa de puternica este porunca: „sa rasara pamântul iarba!” Mii de ani au trecut si oricâta vreme ar mai trece, pamântul nu înceteaza si nu va înceta a împlini aceasta porunca cu cea mai mare sfintenie. În timpul primaverii, de asemenea, se mai zaresc întotdeauna chiar si oarecare ramasite din acel pom al vietii din Rai, raspândite în felurite buruieni si flori tamaduitoare de boli, care în acest timp daruiesc pentru om izvoare de sanatate trupeasca.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 25-27.



VIATA

 

Un profesor de filosofie stãtea în fata clasei având pe catedrã câteva lucruri. Când ora a început, fãrã sã spunã un cuvânt, a luat un borcan mare gol, pe care l-a umplut cu mingi de tenis. I-a întrebat pe studenti dacã borcanul este plin si acestia au convenit cã era.

 

Profesorul a luat atunci o cutie cu pietricele pe care le-a turnat în borcan, scuturându-l usor. Pietricelele au umplut golurile dintre mingile de  tenis.

          I-a întrebat din nou pe studenti dacã borcanul era plin iar acestia au fost de acord cã era.

          Profesorul a luat dupã aceea o cutie cu nisip care l-a turnat în borcan. Firesc nisipul a umplut de tot borcanul.

           I-a întrebat din nou pe studenti cum stãtea treaba iar acestia au rãspuns în cor "pliiin"!

 

   Profesorul a scos de sub catedrã douã cesti cu cafea pe care le-a turnat în borcan umplându-l de aceastã datã definitiv.

          Studentii au râs. Dupã ce hohotele s-au domolit, profesorul spus: "Acum as dori sã întelegeti cã acest borcan reprezintã viata voastrã.   Mingiile de  tenis reprezintã lucrurile importante pentru voi: familie, copii, sãnãtate, prieteni si pasiunile voastre. Dacã totul ar fi pierdut în afarã de acestea, viata voastrã ar fi tot plinã.  Pietricelele sunt celelalte lucruri care conteazã pentru voi: serviciul, casa, masina, iar nisipul e restul  lucrurilor mãrunte.

 

   Dacã veti începe cu nisipul, nu veti mai avea unde sã puneti mingile de tenis si pietricelele.  La fel si în viatã, dacã îti irosesti tot timpul si energia pentru lucrurile mici, nu vei avea niciodatã timp pentru lucrurile importante pentru tine.

 

Acorda atentie lucurilor  importante pentru fericirea ta.

        Ai în primul rând grijã de mingiile de tenis, ele conteazã cu adevãrat. Stabileste-ti prioritãtile, restul e doar nisip."

Unul dintre studenti a ridicat mâna interesându-se ce reprezentau cele douã cãni de cafea. Profesorul a zâmbit:

        ,,- Mã bucur cã întrebi asta, ele vor doar sã arate cã, oricât de plinã ar pãrea viata ta, e loc întotdeauna pentru douã cãni de cafea, împreunã cu un prieten."

        Împãrtãseste acest mesaj cuiva drag,.. eu tocmai am fãcut-o !

 

 

BETIA FARA ALCOOL

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Fara vin se îmbata cel ce nu paraseste nepasarea si nu înfrâneaza turbarea patimilor prin chibzuinta evlavioasa. Si cel care bea vin poate fi treaz cu sufletul si priveghetor în toate cele mântuitoare de suflet, caci daca ar fi fost cu neputinta lucrul acesta, Sfântul Apostol Pavel nu i-ar fi dat ucenicului sau Timotei un asemenea sfat: „foloseste putin vin, pentru stomacul tau si pentru desele tale slabiciuni” (1 Timotei 5, 23) – fiindca betia ce altceva este, decât o iesire din mintea cea fireasca, schimbare în rau a inimii, saracire a noimei, lipsire de întelegere: toate acestea nu vin doar de la betia cu vin, ci si de la betia mâniei si de la pofta cea fara de rânduiala.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 58-59

 

 

SAGETILE

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Sagetile sunt un simbol al ispitelor la care este expus omul. Mai cu seama acesta se refera la atacurile cele nevazute asupra sufletelor noastre din partea duhurilor celor întunecate. Duhurile cele întunecate inspira sufletelor noastre gânduri rele si patimi necuviincioase atât de iute si de neasteptat, precum sageata vânatorului care sageteaza cerbul când bea apa linistit din pârâu, fara sa ia aminte la un astfel de rau. Sfântul Apostol Pavel vesteste celor credinciosi sa stea de veghe cu teama si rugaciune, ca sa reteze „sagetile celui viclean”.

 

 

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p.

 

 

Raceala Sufleteasca

Cuviosul Paisie Aghioritul

 

 

Copiii primesc primele „raceli” duhovnicesti prin ferestrele deschise ale simturilor parintilor lor. Chiar din leagan îi copiaza pe parinti. De aceea si parintii trebuie sa lupte cu râvna sa-si îndeparteze patimile.

 

Cuviosul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 28.

 



INSEMNATATEA LUCRURILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Priveste orice lucru din aceasta lume ca pe o umbra inconsistenta si nu-ti lega inima de nimic. Alipeste-te de Singurul Dumnezeu nestricacios, nevazut si plin de întelepciune, „neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad, fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice” (2 Corinteni 4, 18).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 162

 

 

 

GEOLOGIE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cuvântul lui Dumnezeu scris vorbeste mai adevarat si mai clar despre lume. Cuvântul naturii este închis în ea si nu poate exprima nimic deslusit, de la sine, ramânând litera moarta, fara glas. „Unde erai tu – omule – când am întemeiat pamântul?” (Iov 38, 4). Erai, oare, lânga Dumnezeu când a întocmit universul? „Cine a cautat în adânc Duhul Domnului si cine L-a sfatuit pe el?” (Isaia 40, 13) Voi, geologilor, va laudati ca ati descoperit gândul Domnului în scoarta pamântului si sustineti aceasta în pofida Sfintei Carti a Facerii. Dati mai multa crezare buchiilor moarte ale straturilor solului, ale pamântului neînsufletit decât cuvintelor, de Dumnezeu inspirate, ale marelui proroc si vazator de Dumnezeu Moise.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 40

 

  

Educatia

Cuviosul Paisie Aghioritul

 

 

Numele pe care îl scrijelesti pe scoarta unui copac se va mari, va creste odata cu el. La fel si inima copilului tau. Ceea ce scrijelesti în anii lui de gingasie vei citi în cei care vor urma.

 

Cuviosul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 141

 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu