sâmbătă, 21 noiembrie 2020

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



CALTII SI FOCUL

Parintele Arsenie Boca

 

 

Toti calugarii care pentru neaparata trebuinta au mers prin orase au simtit trebuinta ocrotirii lui Dumnezeu. Rugaciunile celor din manastire i-au însotit ca o mâna de aparare. Un drum în lume îti face dovada statorniciei în calea cea duhovniceasca. De altfel nici nu se trimit din manastire decât cei mai statornici în calugarie. În ce consta primejdia? Firea omeneasca a fost asemanata cu câltii, patimile cu focul. Daca te atingi cu focul, câlti fiind, patimile amortite prin înfrânare se aprind prin simpla vedere. Calugarii traiesc într-un altfel de foc al Duhului Sfânt. Acesta se stinge când se apropie de ei întinaciunea prin simturi.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 64



 

ARBORII CRESTELOR

Parintele Ilie Cleopa

  

 

Daca pe crestele cele înalte ale muntilor vedem arbori vajnici si puternici care prea adesea cu furtuni si vânturi napraznice se lupta si pururea de primejdia rasturnarii si a doborârii sunt amenintati si de la acestia cu gândirea noastra la cei ce se afla pe culmea stapânirii si a dregatoriilor veacului de acum sa ne întoarcem si de furtunile si valurile tulburarilor care îi lupta pururea pe cei din dregatorii sa ne aducem aminte. Sa gândim apoi câta osteneala si grija au ei în viata si cât de putina le este lor linistea si alinarea pe acest pamânt. Daca la acestea vom cugeta, apoi multa adeverire vom gasi în cuvintele Scripturii care a zis ca: „Mai buna este pâinea cu sare în casa saracului cu liniste, decât punerea înainte a bucatelor cu multa tulburare în casele împaratilor” (Pilde 15 , 17; 17, 1). Acestea întelegând, pururea de dregatorie si ranguri vom fugi si pe calea linistii si a saraciei totdeauna vom alerga.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48



MAREA INVIFORATA

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Viata noastra este mare ce se înviforeaza neîncetat de furtunile necazurilor, patimilor si smintelilor; traind, plutim necontenit pe aceasta mare, înconjurati de primejdii în orice clipa. Aceste primejdii sunt pricinuite de vânturile ispitelor neasteptate. Multe cai sunt în aceasta viata plina de necazuri, si pe fiecare dam de anumite necazuri, pe calea binelui trebuie sa luptam cu raul. Mângâiere ne da faptul ca Dumnezeu nu îngaduie sa fim ispititi mai presus de puterile noastre, ci ne daruieste ajutor ca sa putem îndura ispitele.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 105-106

 


CALEA VIETII

Sfantul Nicolae Cabasila

 

 

Împartasirea cu Sfintele Taine este trairea în duh, care e în stare sa nimiceasca orice pofta a carnii, dupa cuvântul Sfântului Pavel: „Cu Duhul sa umblati si sa nu mai împliniti pofta trupului”. Aceasta este calea pe care a rânduit-o Domnul când a venit la noi si aceasta este usa pe care ne-a deschis-o tot El când a intrat în lume, iar când S-a înaltat la Tatal, n-a gasit cu cale sa le închida, ci de acolo, din slava Sa, tot pe aceeasi cale si pe aceeasi usa coboara între oameni. De fapt, am putea spune ca Însusi Domnul e vesnic de fata si acum si în tot cursul vietii noastre, spre a fi credincios fagaduintelor ce ni le-a facut. Am putea zice si noi cum zicea Patriarhul Iacob ca Sfintele Taine sunt „casa si poarta Cerului”, prin care nu coboara numai îngerii – care de fapt slujesc împreuna cu noi la orice lucrare pe care o savârsim – ci, pentru fiecare dintre cei botezati, coboara si Domnul îngerilor.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 137-138

 

 

ARHITECTURA SI MUZICA

Compozitorul Arvo Part

 

 

Cred ca toata savârsirea omeneasca este ca un lego. Totul poate fi sustinut de componente mici care au aceeasi materie-sursa. Când patrundem înlauntrul materiei – piatra, sticla sau o bucata de lemn – cu un microscop electronic, cu cât mergem mai adânc, marind de o suta, de o mie, de un milion de ori, cu atât mai interesanta devine imaginea. Vedem peisaje minunate si uimitoare. Daca marim si mai mult, mai aproape de adâncimi, apar lucruri de necrezut. Apoi în fata noastra se iveste deodata o imagine comuna absolut uniforma. Este imaginea atomului, care este comun tuturor lucrurilor. Nu conteaza care este materia. Poate fi piatra sau altceva. Suntem la granita. Aici nu este diferenta între arhitectura si muzica.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii și puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 91



O M U L

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Omul înca nu s-a descoperit pe sine. Pe harta cunoasterii, ca o imensa pata alba, sta în fata omului fiinta sa. Pe om trebuie sa-l privesti cu cel mai înalt respect dar si cu adânca compasiune, cu încredere dar si cu prudenta, ca pe un copil ce e în stare oricând de cele mai senine dragalasenii, însa si de greseli ireparabile. „Adame, Adame, unde esti?” Strigatul acesta al lui Dumnezeu e o chemare permanenta. Orice om de pe pamânt aude în adâncul fapturii lui, în profunzimea fiintei sale, aceasta voce. Pentru mine omul nu este un semn de întrebare ci unul de exclamare, care confirma existenta Creatorului. Noi însine suntem argumentul existentei lui Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 83-87.

 

 

CAUTAREA FERICIRII

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Ce nu nascocesc si ce nu întreprind oamenii pentru a fi fericiti? Tulbura fara încetare toate stihiile lumii, si fericirea tot nu li se arata, sau este totdeauna doar pe tarâmul închipuirilor lor. Care este pricina? Faptul ca nu o cauta acolo unde trebuie, ca o cauta foarte departe. Cuvântul cel vesnic al Adevarului ne-a vestit: „Împaratia lui Dumnezeu înlauntrul vostru este (Luca 17, 21); cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate celelalte se vor adauga voua”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 79



LATRATUL CAINELUI

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Mintea este curata atunci când se leaga de Dumnezeu, atunci când nu dam nici o importanta ispitelor. Se întâmpla ceea ce se petrece cu masinile si cu câinii: când depasim un câine, acela continua sa latre, dar la un moment dat oboseste si se opreste. Astfel si cu ispitele: trebuie ca mintea sa se lipeasca de Dumnezeu si sa nu gândeasca la nimic altceva. În felul acesta putem înfrunta ispitele.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 301

 

 

PANZA DE PĂIANJEN

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Omule, care nu visezi decât aceasta viata trecatoare si nu te gândesti la viata vesnica si cereasca, cugeta! Ce este aceasta viata trecatoare? Trebuie mereu sa o alimentezi cu combustibil (cu hrana), pentru ca flacara vietii sa continue sa arda, sa nu scada, pentru ca locuinta noastra (trupul) sa ramâna calda, iar viata mereu incerta a trupului nostru sa-si refaca fortele, hranindu-se cu substanta altor fiinte vii, pe care le sacrificam pentru a întretine viata noastra. Într-adevar, omule, ce derizorie pânza de paianjen este viata ta! Îti trebuie, de doua ori pe zi, sa-ti hranesti trupul tau (adica esti obligat, de doua ori pe zi, sa manânci si sa bei), iar noaptea trebuie sa-ti zavorasti sufletul în trup, închizând simturile trupului, cum închizi obloanele unei case, pentru ca sufletul sa nu se raspândeasca în afara, ci sa ramâna înauntru, dând caldura si viata. Ce pânza de paianjen este viata noastra si ce usor este sa o desiri! Fii smerit si plin de veneratie fata de viata vesnica!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 55-56

 

 

CĂSĂTORIA

SOCRATE

 

 

      Într-o altă zi, Platon l-a întrebat pe Socrate ce este căsătoria.

 

      Socrate i-a zis: Mergi până la pădure şi taie-mi cel mai mândru şi mai chipeş brad, dar adu-ţi aminte că nu ai voie să faci decât un singur drum pentru asta. Platon a făcut întocmai şi a revenit după un timp cu un brad nu tocmai înalt şi nu foarte frumos, dar îndeajuns de arătos.

 

       Socrate l-a întrebat de ce a ales tocmai acel pom, iar Platon i-a răspuns:

 

       - Am văzut nişte brazi foarte falnici în drumul meu prin pădure, dar mi-am amintit ce s-a întâmplat ultima dată, cu spicul de grâu, aşa că l-am ales pe acesta. Mi-a fost teamă că dacă nu îl iau cu mine mă voi întoarce din nou cu mâinile goale, deşi nu a fost chiar cel mai frumos brad pe care l-am zărit.

 

       Socrate i-a spus: Aceasta este căsătoria



CAUTAREA LUI DUMNEZEU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ati vazut cum se tin albinele de regina-matca si furnicile de regina-furnica? Exact la fel si fiintele cuvântatoare si rationale trebuie sa se tina de Dumnezeu. Sau stiti oare ca o planeta mica se tine de una mare si se misca în jurul ei? Exact la fel fiintele rationale si cuvântatoare trebuie sa se tina cu orice chip de Dumnezeu. Si trebuie sa-L cautam mai mult.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 442

 

 

JUDECAREA UNUI VINOVAT

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca se savârseste o judecata, iar în fata ei sta cel vinovat, care, fiind vadit, se cutremura de frica si se umple de rusine; aude osânda pentru încalcarea legii, este lipsit de cinste si de avutie, este scos din rândurile oamenilor celor buni si cinstiti, fiind socotit raufacator si netrebnic; apoi este dus în temnita cu rusine si îsi primeste pedeapsa dupa lege. De la aceasta judecata, sa se întoarne prin credinta duhul tau spre Înfricosata Judecata a întregii lumi, unde Însusi Dumnezeu este Judecatorul Care cerceteaza inimile noastre. Înfatiseaza-ti în mintea ca la acea Judecata pacatosii stau despartiti de ceata celor drepti; stau într-o negraita rusine si frica, într-un cutremur de nespus; sunt vaditi de calcarea Legii lui Dumnezeu, sunt vaditi în fata lumii întregi, înaintea Îngerilor si a oamenil or; îsi vad pacatele, pe care le-au savârsit cu cuvântul, cu fapta sau cu gândul cel ascuns si care sunt descoperite spre a fi cunoscute de toata lumea; îsi vad pedeapsa ce li s-a gatit dupa ale lor fapte. Iar pe cei care aici au fost defaimati, certati, batjocoriti, prigoniti, napastuiti si calcati în picioare ca niste gunoaie, acolo se vor afla stând întru slava si întru bucurie mare. Vor vedea cei nedrepti mânia Dreptului Judecator, vor auzi mustrarea si rânduirea Lui înspaimântatoare: „Duceti-va de la Mine, blestematilor, în focul vesnic, care este gatit diavolului si îngerilor lui. Ca am flamânzit si nu Mi-ati dat sa manânc” si asa mai departe (Matei 25, 41-42). În cele din urma, cu o nemaipomenita rusine, frica si mâhnire, cu plânsete, tânguiri si urlete de deznadejde, cei nedrepti vor fi târâti de îngerii cei rai si zavorâti în temnite, „unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge” (Marcu 9, 48). Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei sa te învete a-ti plânge pacatele si a cauta de pe acum milostivirea Judecatorului, pentru ca sa nu fii rusinat atunci în vazul întregii lumi, sa nu te umpli de ocara si sa nu auzi acea mustrare si porunca înfricosatoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 66

 

 

PETE PE O HAINA ALBA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Vedeti pete pe o haina alba si simtiti cât este de neplacut si de trist sa întâlnesti asa ceva. Retalmaciti astfel: cât de neplacut si de trist le este Domnului, Îngerilor si Sfintilor sa vada petele pacatelor pe sufletele noastre, albite prin crearea dupa chipul lui Dumnezeu, prin renasterea în baia Botezului si prin spalarea în lacrimile pocaintei.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 205



CORPUL OMENESC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Corpul omului este alcatuit din stihii telurice: lumina, caldura, aer, apa, pamânt. În aceste elemente se va descompune dupa moarte. Lumina si caldura se vor integra luminii si caldurii, aerul – aerului, apa – apei, pamântul – pamântului. Suntem alcatuiti pentru a ne descompune. Slava creaturii Tale, Doamne! Sa întelegem si sa tinem minte cât suntem de singuri si de trecatori si sa dam slava Creatorului. Toti suntem opera mâinilor Lui, oile pasunii Lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 379

 

 

POMUL VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Matei 7, 16). Din roadele binecuvântate, placute si datatoare de viata ale Liturghiei – preasfintele Taine ale Trupului si Sângelui Domnului – vei recunoaste ca Liturghia este de la Dumnezeu, ca este inspiratia Duhului Sfânt si ca Preasfântul Duh, Datator de Viata, respira în toate rugaciunile ei, în toate rânduielile ei sfinte.

 

Ce minunat pom al vietii este Liturghia! Ce frunze are el, ce roade poarta el! Nu numai roadele, ci chiar si „frunzele pomului sunt spre tamaduirea neamurilor” (Apocalipsa 22, 2). Caci cine nu a simtit în sufletul sau un mare câstig duhovnicesc, pacea si fericirea, fie si numai pentru faptul de a fi stat cu evlavie la dumnezeiasca Liturghie? Ceea ce aduce roade bune, este bun si în sine; aceasta este o lege a naturii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 95-96

 

 

 

MINCIUNA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Temelia tuturor relelor din lume este minciuna. Minciuna este o mare hotie, pentru ca rapeste cel mai scump lucru, care este adevarul. Minciuna te face sa cazi în eroare, în ratacire, te împinge în toate prapastiile din lume si, în cele din urma, în prapastia cea vesnica.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 70

 



CE ESTI TU AZI...

Parintele Paisie Olaru

 

 

Aducerea aminte de moarte este de mare folos, ca smereste pe om si ne da râvna pentru rugaciune si uneori si lacrimi. Sa mearga fratii din manastire mai des în cimitir si sa vorbeasca cu cei morti, ca ei îi vor învata cam asa: „Ce esti tu azi, am fost noi ieri; si ce suntem noi azi, vei fi tu mâine!” Acest cuvânt este foarte adevarat si poate fi de folos. Sa lasam grijile cele trecatoare, vorba multa, mândria, prietenia cu cei lumesti si sa ne rugam mai mult. Este de folos celor mai tineri si tuturor sa citeasca zilnic din Noul Testament, Vietile Sfintilor si învataturile Sfintilor Parinti, ca încetul cu încetul sa le urmeze si viata.

 

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 58-59

 

 

RAMURA TAIATA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi o ramura taiata din pom si uscata, care nu mai trebuieste la nimic decât la ardere. Întelege de aici ca acela care prin trândavie si prin viata cea rea se va desprinde de Hristos, Care „este vita cea adevarata”, nu doar ca nu va mai putea aduce nici o roada, ci se va si usca întocmai ca mladita cea taiata; iar astfel de mladite „se aduna si se arunca în foc si ard”, dupa cum El Însusi ne învata (Ioan 15, 1-6). Prin aceasta esti povatuit sa te tii strâns de Dânsul prin credinta si prin dragoste, sa te departezi de tot pacatul si sa te alipesti numai de Hristos, facându-te asemenea Lui întru smerenie si întru rabdare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74

 

 

M A R E A

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

  

Marea este cea care pastreaza si sporeste la infinit freamatul padurilor, murmurul izvoarelor si licaritul stelelor. „Thalassa, Thalassa”, rasuna ca o invocare din antichitate, prin care, de-a lungul mileniilor, fiinta omeneasca si-a marturisit extazul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 34,

 


BUSOLA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Avem un barometru care nu greseste si care arata cum urca si coboara nivelul vietii noastre duhovnicesti. Acesta e inima. Am putea-o numi si busola, dupa care ne calauzim când navigam pe marea vietii. Ea ne arata încotro mergem: spre Rasaritul cel duhovnicesc, Care este Hristos, sau spre apus, adica spre întunecata împaratie a mortii, cea a diavolului. Cauta cu luare-aminte la aceasta busola, sa nu te însele; sa-ti arate calea cea dreapta. „Daca inima noastra nu ne osândeste, avem îndraznire catre Dumnezeu” (1 Ioan 3, 21), adica ne îndreptam spre Rasarit.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 64

 

 

NISIPUL AURIFER

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Când fratele tau va gresi în vreun fel fata de tine, de pilda te va vorbi de rau, te va bârfi fata de cineva, relatându-i aceluia spusele tale într-o forma denaturata, nu te supara pe el, nu-l urî. Cauta sa vezi în el partile bune, atâtea câte vor fi existând. Ca în fiecare om, tine seama de ele cu dragoste, neluând în seama raul ce ti l-a facut bârfindu-te, ca pe o murdarie care nu merita atentie, ca orice plasmuire diavoleasca. Asa cum cautatorii de aur nu iau în seama multimea nisipului si a impuritatilor în nisipul aurifer, oprindu-se numai asupra firisoarelor de aur, desi acestea sunt foarte putine, le pazesc cu grija, le spala, extragându-le din masa nisipului netrebnic, întocmai face si Domnul cu noi, culegându-ne si curatându-ne cu îndelunga rabdare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 467

 

 

CRINUL

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Crinul este simbolul neîngrijorarii. „Luati seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc” (Matei 6, 28). Ei îsi tes astfel de odajdii, ca nici împaratul Solomon nu a fost îmbracat în asemenea vesminte întru toata slava sa. Sfântul Nil Sinaitul, în lucrarea sa „Despre iubitorii de argint”, scrie despre însemnatatea crinului ca simbol: „Sufletul desavârsit este asemenea crinului între maracini, iar aceasta însemneaza sufletul care traieste fara griji desarte în mijlocul celor care se îngrijesc de multe”. < span style="color: #3366ff;">

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 39.



ARTA ADEVARATA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Mai devreme sau mai târziu, în domeniul artei, oamenii vor parasi fotoliul cald din fata televizorului, a radioului si vor intra în salile de spectacol, dorind sa vada nu umbre, ci miscare vie, cântec adevarat, lacrimi si traire întreaga. Cu falsurile repede se satura omul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca. Zeitatile antice au adus inima spre o însetare tot mai mare de lumina care n-are umbra. Zeitatile moderne ce au dus pe om spre un colaps interior, au redresat privirea lumii spre Izvorul vietii. Motiv ce ma face sa cred ca viitorul poeziei este triumfal.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 187

 

 

DRAGOSTEA

 

 

Într-o zi, Platon l-a întrebat pe Socrate ce este dragostea.

      Socrate i-a răspuns: Du-te pe câmpul din apropiere şi adu-mi cel mai frumos spic de grâu pe care îl vei găsi, dar ţine cont că nu ai voie să faci decât o singură încercare. Platon l-a ascultat fără să crâcnească, şi s-a întors după o vreme fără a aduce nimic cu el.

 

Socrate l-a întrebat ce se întâmplase, iar Platon l-a lămurit: Atunci când am intrat în lanuri am zărit un spic înalt şi frumos, dar m-am gândit că poate voi găsi un altul şi mai maiestos, aşa că am mers mai departe. Am căutat în zadar după aceea, căci nu am aflat nici un  alt spic asemenea celui dintâi, aşa că nu ţi-am mai adus vreunul.

 

   Socrate i-a spus: Aceasta este dragostea





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu