Pãrintele Gheorghe Calciu Dumitreasa
( 23 noiembrie 1925 - 21 noiembrie 2006 )
Parintele
Gheorghe Calciu Dumitreasa a venit in exil ca o raza de lumina si speranta in
anii grei dinaintea prabusirii comunismului ceausist. Om bun si bland de la
natura, cu darul iertarii si cu duhul preotiei de la Dumnezeu, parintele a fost
primit cu inima deschisa de cei mai multi Romani din America. L-am cunoscut
bine pentru ca in calitate de presedinte al consiliului parohial, eu l-am adus
la Biserica Sfanta Cruce de langa Washington unde a slujit pana la sfarsitul
vietii. S-a scris mult si frumos despre viata si activitatea parintelui Calciu
si, de aceea, in randurile care urmeaza voi rezuma doar jaloanele principale
ale vietii sale si voi descrie cateva momente pe care le-am trait impreuna…
Am auzit
pentru prima oara de parintele Calciu cu prilejul celei de a doua arestari a
d-sale. Atunci am aflat ca mai fusese inchis in prealabil timp de 15 ani intre
1948 si 1963. Acest lucru m-a impresionat cu atat mai mult cu cat intre 1956 si
1958 am trecut probabil amandoi prin aceleasi inchisori. La a doua sa arestare,
eu eram insa la Washington redactor la Vocea Americii si aveam relatii foarte
bune pe Colina Capitoliului. Soarta parintelui Calciu, din nou intemnitat, ne-a
mobilizat atunci pe foarte multi Romani si ne-a determinat sa initiem o serie
de manifestatii publice si demersuri oficiale pentru punerea sa in libertate.
Inainte
primei sale arestari, tinarul Calciu fusese student la medicina si urmarea sa
devina vindecator de trupuri. In timpul detentiei el si-a dat seama insa ca
adevarata sa vocatie era sa devina tamaduitor de suflete. Si a devenit preot!
In noua sa calitate, care de acuma era o misiune, parintele Calciu a inceput sa
le vorbeasca tinerilor seminaristi de chemarea spirituala a omului. Cele sapte
predici catre tineret pe care le-a tinut in 1978 au atras insa atentia
securitatii si a elementelor vandute din clerul ortodox. Mult mai tarziu
parintele mi-a marturisit ca pe el clerul compromis l-a bagat la inchisoare.
Cum putea acel cler sus pus sa-si justifice atitudinea daca el, parintele Calciu,
le predica enoriasilor alt adevar decat cel sustinut oficial in biserica? De
altfel, intr-un interviu acordat dupa 1989 in care a fost intrebat daca nu i-a
fost teama sa tina acele predici dupa tragica sa experienta la reeducare,
parintele a raspuns: "Tocmai pentru cã trecusem prin reeducare, tocmai
pentru cã știam foarte bine ce înseamnã materialismul, voiam sã le dau acestor
tineri de la Seminar o rezistențã, un capãt de funie dupã care ei sã se conducã
și sã iasã la un liman … Nu le ziceam lucruri noi, ceea ce fãceam eu era sã le
spun într-un mod nou lucrurile pe care le cunoșteau deja. Sã ajung la inima
lor…”
Preotul-profesor
Gheorghe Calciu a reusit intr-adevar sa ajunga la inimile tinerilor. Pentru
acest lucru el a fost arestat din nou in martie 1979 si condamnat la 10 ani sub
acuzatia falsa de complot impotriva statului. Dupa condamnare, a fost depus mai
intai la Jilava si apoi la Aiud, de unde fusese de altfel eliberat în 1963. În
timpul detenției preotul-detinut a fost strict supravegheat, amenintat si
pedepsit de multe ori. In acele conditii, in luna mai 1981 el a declarat greva
foamei pentru a-si redobandi libertatea si a obtine dreptul de emigrare. In
urma atitudinii sale darze si a presiunilor internationale – inclusiv din
partea Administratiei SUA -, parintele a fost eliberat in august 1984, primind
insa domiciliu obligatoriu timp de un an de zile. Urmarirea sa de catre
securitate si persecutiile nu au incetat insa. La cateva luni dupa eliberarea
din inchisoare, preotul a fost caterisit si lasat practic pe drumuri. In urma
altor presiuni, în 1985 parintele Calciu impreuna cu sotia si fiul au primit
permisiunea sa emigreze si ulterior s-au stabilit in Statele Unite.
In 1988,
consiliul parohial al Bisericii Sfanta Cruce a hotarit sa-l aduca pe parintele
Calciu sa ne slujeasca parohia. Si ne-a slujit-o cu dragoste pana in ultima sa
zi. Noi i-am oferit parintelui o slujba permanenta, iar el ne-a oferit slujbele
spirituale de care aveam mare nevoie.
„Free
Reverend Calciu!”
In ce
priveste activitatile parintelui Calciu, trebuie precizat ca exilul Romanesc
din America dateaza de la sfarsitul razboiului si ca tot timpul au existat
personalitati marcante si organizatii care s-au zbatut pentru soarta tarii.
Sosirea parintelui in anii incordati ai deceniului 80 a dat insa un nou impuls
unor activitati care incepusera cumva sa stagneze. Mai trebue precizat ca
principalele centre romanesti din SUA au fost si au ramas New York-ul, cu multi
refugiati din care unii sunt bine realizati pe plan profesional, Washington-ul,
centrul politicii Americane, si Los Angeles, unde se s-au stabilit multi
refugiati de data recenta. In aceste centre Romanii au manifestat pentru
eliberarea parintelui din inchisoare si apoi au militat pentru aducerea sa in
America. In acest sens, noi cei din New York si Washington, am organizat
manifestatii de strada, am trimis nenumarate petitii autoritatilor, si am facut
lobby pe langa Congres, Casa Alba si Departamentul de Stat. In calitate de
reporter, am urmarit personal la Vocea Americii situatia sa iar autoritatile
m-au incurajat si mi-au dat mana libera in acest scop. Asa cum descrie insa
Neculai Popa, fost detinut politic in tara timp de 14 ani, cele mai mari
manifestatii de strada au avut loc la Los Angeles.
America,
miraj și hãțiș
Si mai
trebue explicat un lucru. In Statele Unite religiile, bisericile si cultele
sunt libere, dar statul nu le sprijina financiar. In acest sens, gasirea unei
parohii si a unui post de preot or pastor poate fi inceata si dificila. Timp de
2-3 ani dupa sosirea sa in America, parintele Calciu nu a avut o parohie si nu
s-a descurcat usor pe plan financiar. In acea perioada el a initiat insa o mica
organizatie, Coalitia pentru Credinta si Libertate, si in numele ei a activat
si a vizitat diferite comunitati romanesti. Prezenta sa la Los Angeles a fost
de importanta esentiala in ultimii ani ai regimului ceausist. In cartea Fara
Inchisoare as fi fost Nimic, de Neculai Popa in dialog cu Flori Balanescu,
fratele Neculai descrie entuziasmul cu care Romanii din metropola Californiana
il primeau pe parintele Calciu si marile demonstratii publice pe care le faceau
impreuna pentru libertate in Romania.
Altfel, mai
trebuie spus ca oricat de important ar fi cineva, si parintele Calciu a fost o
personalitate, noii veniti trebue sa-si faca si ei o anumita ucenicie in exil
ori sa invete din experienta inaintasilor. America pare ca un miraj cand o
privesti de departe, dar poate fi un hatis cand ajungi in ea. Multi din noii
veniti sosesc cu entuziasm, dar unii obosesc repede si uneori se dau la o parte
dezamagiti. Parintele Calciu a venit in exil cu mult zel, a intampinat si el
greutati si si-a facut chiar si dusmani. El a fost urmarit de oamenii
securitatii si s-a lovit de invidia unor emigranti dizidenti care isi vedeau
prestigiul adumbrit de activitatea sa. Parintele Calciu a fost acuzat de
legionarism si anti-semitism, asa cum au fost acuzati de altfel si alti
refugiati cu dragoste de tara si cu credinta in Dumnezeu. Ca orice om, desigur,
si parintele Calciu a facut greseli, dar cand isi dadea seama avea taria morala
sa-si ceara iertare. Si mai ales, el nu s-a lasat descurajat si nu a incetat
niciodata lupta pentru dreptate si credinta.
Omul
politic-bisericesc
Un punct de
cotitura in evolutia parintelui Calciu in Statele Unite a fost aducerea sa la
Biserica Sfanta Cruce de langa Washington. Noi, enoriasii, i-am oferit un post
permanent in inima Americii unde el s-a putut stabili definitiv impreuna cu
familia. Parintele la randul sau ne-a devenit simbol si ne-a pastorit pana la
retragerea sa in lumea cereasca. Pe parcursul colaborarii noastre de mai multi
ani am vizitat impreuna senatori, deputati si alti demnitari Americani.
Intre cei
care intodeauna ne primeau cu caldura ii mentionez pe deputatul Frank Wolf din
Virginia si pe fostul ambasador al Statelor Unite la Bucuresti David
Funderburk. Impreuna, am organizat conferinte si intruniri de sala cu
participarea unor personalitati importante si am transmis la Vocea Americii
nenumarate reportaje si interviuri pe teme romanesti.
La un moment
dat si pentru ca unii il acuzau in legatura cu reeducarea din inchisoarea
Pitesti, i-am cerut parintelui sa lamureasca in mod crestinesc acel subiect
delicat. El mi-a raspuns insa blajin ca s-a spovedit Maicii Domnului si ca a
inchis definitiv acea veche si dureroasa rana.
Un subiect
de usoara neintelegere era tendinta sa de a face politica de la altar, ceaa ce
in principiu nu ii este permis unui preot. Personal, imi dadeam seama insa ca
noi aveam nevoie tocmai de un preot-activist, dar stiam ca Occidentul a
despartit de mult timp Biserica de politica. Cumva, amandoi am continuat totusi
sa le amestecam. Si imi amintesc ca dupa o calatorie de reporter prin URSS
parintele Calciu a insistat sa le vorbesc enoriasilor stransi in biserica
despre cele vazute in Basarabia si Bucovina. La sfarsitul prelegerii un tinar
m-a intrebat zambind cu inteles: cum de fac politica in incinta bisericii? Am
raspuns deasemenea zambind ca eu nu sunt preot si sunt doar temporar
presedintele consiliului parohial. Altfel m-am inteles bine cu parintele Calciu
si in timpul pastoririi sale biserica era mereu plina de enoriasi.
1989 și dupã
Colaborarea
noastra si activitatea bisericii s-a intensificat brusc dupa evenimentele din
decembrie 1989. Parintele a fost imediat solicitat de cei din tara si noi,
consiliul parohial, am accelerat eforturile menite sa stragem donatii si sa le
trimitem in Romania. S-au majorat insa substantial si cheltuielile. Imi aduc
aminte ca inainte de revolutie nota de plata a telefonului parohiei era de
30-40 de dolari pe luna. Imediat dupa revolutie, notele lunare de plata au
sarit la doua mii de dolari. Biserica a devenit insa centrul oaspetilor Romani
din tara si ne-au vizitat intr-adevar multe personalitati post-revolutionare.
Si mi-i amintesc bine pe Octavian Paler, pe Doina Cornea si pe senatorul Ticu
Dumitrescu, care a venit cu sotia si fiica, si pe care i-am gazduit in
apartmentul meu.
Apoi, au
inceput sa frecventeze slujbele duminicale ale bisericii si securistii de la
ambasada Romana din Washington. De acuma, acestia ne faceau curte si deodata se
inchinau alaturi de noi. Atunci m-am imprietenit cumva cu ambasadorul Mircea
Geoana si cu alti reprezentanti ai ambasadei. Parintele nu era prea entziasmat,
dar in calitate de functionar guvernamental si de presedinte al consiliului
parohial, eu am insistat sa fim amabili si sa nu respingem o mana care ni se
intinde…
Dupa
revolutie, parintele Calciu s-a intors cu regularitate in tara, unde a fost
primit cu caldura de multi preoti si credinciosi, dar cu raceala de autoritati.
Apoi, cand eu m-am pensionat in 2001 am infiintat impreuna cu cativa prieteni
Comitetul Romano-American pentru Basarabia. Ulterior, m-am concentrat asupra
acestui subiect care pentru toti Romanii cu dragoste de tara ar trebui sa fie o
preocupare permanenta. Si cand am avut nevoie de un simbol, l-am rugat pe
parintele Calciu sa accepte functia de presedinte de onoare al comitetului.
Colaborarea noastra a mai continuat astfel cativa ani, dar negasind un post de
profesor in Statele Unite, in 2005 eu am plecat in Africa. Un an mai tarziu,
parintele Calciu ne parasea! Odata cu el, s-a stins o stea care ne calauzise in
miezul noptii regimului comunist.
Prof. Dr.
Nicholas Dima,
New York
N.N.
Pãrintele Gheorghe Calciu este înmormântat la Mãnãstirea Petru Vodã, potrivit
dorinței sale testamentare.
http://www.observatorul.com/default.asp?action=articleviewdetail&ID=22017
P o t r e t
~*~
Sunt bătrân,
bătrâne, timpul nu mă iartă
Anii – nu ştiu
bine când s-au adunat :
Mai iubind o
fată, mai ratând o carte,
Mai plesnind din
biciul râsului curat;
Mai lovit de
soartă, câteodată-n faţă ;
Mult mai des,
din spate – de prieteni buni;
Mai uitat în
somnul alb, de dimineaţă ;
Mai plângând în
zborul unor vagi lăstuni ;
Mai sedus de
glorii care n-au să vină ;
Mai tratându-mi
clipa pentru-un ceas fictiv ;
Mai stingând
lumina tâmplelor, alpină ;
Mai cerând
ninsorii tainicul motiv ;
Mai purtând pe
umeri munţii iluzorii ;
Mai glumind cu
mine ca să nu mă dor ;
Mai căzând din
şaua certă a rigorii ;
Mai cutremurat
de-un frig interior ;
Mai minţind de
dragul unui alt dor – sudic ;
Mai visând la
umbra morilor de vânt ;
Mai pândind amurgul
simţurilor, ludic;
Mai crezând în
rima plânsă de cuvânt …
Sunt bătrân,
bătrâne, timpul îmi împarte
Anii pe din
două, leneş alternând :
Mai ratând o
fată, mai iubind o carte …
Până unde, totuşi, până unde ? Când ?
~*~
Laurentiu
Ulici
( mai
1943 - noiembrie 2000 )
http://www.observatorul.com/default.asp?action=articleviewdetail&ID=22019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu