duminică, 10 august 2014

Lidia Lazu

de Ben Todică



Am descoperit pe You tube o româncă extraordinară, o actriţă cu talent Shakespearean dacă vizionezi pe adresele https://www.youtube.com/watch?v=poBpN8oapvE şi https://www.youtube.com/watch?v=Ri-WUOShcqA vei fi transportat de vocea şi de interpretarea artistei Lidia Lazu în lumea Ofeliei, sora prinţului Hamlet din piesa cu acelaşi nume, în care ea recită de această dată poezia „Amurgul violet” a lui George Bacovia. Am rămas, vorba lui Ţuţea: PERPLEX. O frumoasă Elena din Troia rătăcind în lumea marelui Shakespeare. Amurgul violet al lui Bacovia, în lumea Lidiei Lazu. Apoi, curios să o cunosc mai bine am intrat pe adresa https://www.youtube.com/watch?v=nuYJmrnJu_k, unde printre ruinele Acropole am găsit-o pe actriţa Lidia Lazu interpretând un cântec olimpic cu o pasiune şi-un entuziasm de mamă şi iubită, de fecioară şi copilă, o zeiţă a bucuriei şi fericirii cerului şi a pământului. Un cântec al inimii nu al raţiunii şi desigur pentru ascultătorul nepregătit întâlnirea şochează şi nu se poate abţine să nu replice cu: “O femeie care are nevoie de tratament serios. Nici nu e de mirare că au expediat-o ăia de la Românii au talent în 5 secunde”. Şi atunci nu te poţi abţine să nu fugi cu gândul la toţi marii artişti excentrici ai lumii care au avut curajul să intre în lumea nebuniei şi s-o împărtăşească cu noi: Van Gogh, Dali, Picasso, Yoko Ono, Bjork, George Anca, Frida Kahlo, Andy Warhol, Michelangelo etc., doar câţiva din mulţii care au avut curajul să rupă barierele normelor impuse. Nu ştiu încă dacă Lidia Lazu este cu adevărat unul dintre ei, însă cu certitudine m-a izbit la prima întâlnire cu acest impact.


O admiratoare care o cunoaşte mai îndeaproape scrie cu pasiune despre poeziile compuse de Lidia Lazu: „Dacă în cele anterioare am remarcat o fiinţă gata să-şi împărtăşescă bucuriile cu întreaga natură, văzută ca un mediu al jubilaţiei interioare, de data aceasta remarc permanentul apel la ea prin prisma capacităţii sale de vindecare, de regenerare, de simbol vital pentru întreaga existenţă („Trovanţii lui Ionu”, „Leac”, „Tremurătoarele puteri”, „Ajutor nepreţuit”).  Toate florile sălbatice ale câmpului, puful plopilor, trovanţii găsiţi de soţ, buruienile din jurul ruinelor stau mărturie sau îşi aduc obolul în lecuirea sinelui mereu aflat sub o „Cercetare serioasă”, avid de „iubirea adâncă” „dătătoare de pace divină” sau aşteptând înfrigurat „clipa călătoriei necunoscute/nedorite şi mereu amânate”. Urgenţa „spălării de păcate”, închinarea şi rostirea unei rugăciuni par că răscolesc tot adâncul fiinţei. Nici un sprijin uman nu se dovedeşte prezent sau în cel mai bun caz util. Până la urmă fiecare din noi este singur în faţa acestei experienţe ultime. Dar pregătirea pentru ea dvs. nu o lăsaţi să se întâmple decât la adăpostul acestor creaţii aparent fragile, minuscule, delicate care par a fi înzestrate doar pentru redarea frumuseţii acestei lumi. Ca un culegător de leacuri din vechime apelaţi la ele nu neaparat pentru întremarea trupească, ci pentru cea spirituală.
„Duşmanul cel mai de temut” îl reprezintă propriile „gânduri răzleţe şi rele”. Ele aduc mereu „neliniştea care soarbe toată vigoarea”. Autoanaliza atât de precisă, minuţioasă a eului ambivalent („Agurida parfumată”) caută mereu răspunsuri la ceea ce Divinitatea ar dori să vă transmită, unde de fapt vina cea mare există.’

AGURIDĂ PARFUMATĂ

Deşi sunt aceeaşi fiinţă
de când m-am născut
şi acelaşi suflet mă
răscoleşte şi m-alină
cu aceeaşi tărie
privesc cu strângere de inimă
cum devin o arătare
stafidită pungită uneori
adevărată aguridă
alteori vin vechi parfumat
văzut prin sticla prăfuită
bănuit dar negustat
rămas un vis
cu farmecul
de altădat
20 mai 2014

‘În Creştinism Sfântul Antonie cel Mare, a cărui viaţă a fost permanent îndreptată către autodesăvârşire încât a atras răutatea nespusă a diavolilor, a dat ca leac nepreţuit pentru propriul nostru parcurs duhovnicesc următoarea pildă: „Aminteşte-ţi mereu că vei muri şi nu vei mai păcătui”. Demersul dumneavoastră pare clădit pe acest tip de calapod.
Apoi am fost cucerită de emoţiile desăvârşite reliefate în relaţia cu fratele dvs., cu propriul nepot sau în raport cu frumuseţea valurilor „indigo tuciurii gălbioare”. Toate se amestecă parcă cu văzduhul, cu sunetul frunzelor sau cu miresmele florilor. Sunt un tot care alcătuiesc starea de bucurie aproape extatică care vă înfioară sau vă ameţeşte cu tăria ei, ca într-un final să influienţeze timpul prezent dilatându-l la maxim- „să simt înmiit/ fiecare secundă/ ca şi cum am nimerit/ într-o buclă de timp/ neclintit” sau „am fi trăit intens o mulţime de ani/ şi trebuia să ne / reobişnuim să măsurăm/ corect timpul care/ ne-a mai rămas”. Este o demonstraţie de facto a relativităţii momentelor trăite. În câteva secunde  se pare că aţi acumulat întreaga viaţă.


Cred că guvernanta tuturor acestor emoţii desăvârşite, pline de elanul reveriei, o reprezintă Luna, capabilă să traseze acele „cărări” neştiute altor cercetaşi decât celor captivi în mreaja iubirii.
Impresionat este totuşi acest poem „Fără început”, care pare să redea o stare misterioasă de dematerializare, însă cuprinsă de amărăciune-nerecunoaşterea propriului eu. Oare să reprezinte o altă „buclă temporal” sau pur şi simplu ieşirea din timp, titlul fiind foarte sugestiv.’

FĂRĂ ÎNCEPUT

Amară-i clipa
când te priveşti
ca şi cum n-ai fi tu
şi tot ce te-nconjoară
devine aleanul cel fără-nceput
care atât de curând
te prefiră printre frunzele
pomilor
spre cerul înalt rece
şi părelnic precum lumina
care nu poate veni de la valuri
dar te poate orbi
24 iunie 2014

‘Dar „Adevărata poveste” a trecerii noastre prin lume ne-o spune numai „firicelul de putere/ al bobului de nisip”, singurul capabil să ne smerească prin fluiditatea lui ce denotă atât continuitatea perpetuă a tuturor ciclurilor vieţii, dar în acelaşi timp şi efemeritatea lor. Cum am putea afla mai bine propria noastră infimă importanţă, parte dintr-un întreg atât de imens cum este Universul, decât asemănându-ne cu acest bob de nisip şi realizând „cum toate în jur/ se transformă special/ pentru ca plecarea noastră/ să nu fie luată în seamă”.



ADEVĂRATA POVESTE 

Nisipul mărilor
ne povesteşte mereu
jucându-se cu noi
cu blândeţe
în copilărie nu-l auzim
din pricina seriozităţii
cu care construim fortăreţe -
la tinereţe năvala
sângelui ne face sublimi
nu ne oprim
nu ascultăm
suntem înconjuraţi de Olimp
şi toate ni se cuvin

dar vine ea vremea
când firicelul de putere
al bobului de nisip
ne smereşte

şi ne rugăm
Bunului Dumnezeu
să ne mai îngăduie -
să aflăm cât suntem
de mici
să simţim cum toate în jur
se transformă special
pentru ca plecarea noastră
să nu fie luată în seamă -
precum castelele de nisip
risipite de-un val
repetând şi povestea
într-un limbaj cristalin
5 iulie 2014

Şi chiar dacă etapele vieţii ne fac pe mulţi dintre noi orbi la această realitate, vine o vreme când Bunul Dumnezeu ne preînchipuie dinaintea vederii noastre această chemare către ispăşire.
Prin contrast parcă, poemul „Păzea” reflectă o altă dimensiune cu care noi oamenii suntem înzestraţi, capacitatea de a ne apăra odraslele prin iubirea enormă ce le-o purtăm. Mama este în stare să-şi salveze fiul în faţa puterii distrugătoare a mării tocmai datorită acestei devoţiuni înăscute. Efemeritatea firicelului de nisip pare neputincioasă în faţa ei.


 PĂZEA
Lângă copilul care
încearcă să înoate
din braţele mamei
marea se face mică
şi neajutorată
9 iulie 2014


Şi dacă totul ar decurge „Altfel”, aşa cum aţi dori ca toate poemele dvs. să preschimbe faţa lumii, a civilizaţiei noastre, sau să o creeze dintr-început cu o nouă plămadă, poate că nu am fi sortiţi pieirii, efemerului, ca un castel de nisip spălat de valurile mării, şi ne-am deştepta facultăţile noastre cu adevărat importante, cele spirituale, de curăţie şi lumină”. Valentina Barbieru

 ALTFEL

Toate vor fi ridicate la cer
iar de-acolo amestecate
cu praful interstelar -
vor da naştere unui
alt tărâm fermecat
locuit de fiinţe noi
mult mai generoase
mai curate
mai înţelepte
care nu vor şti absolut
nimic despre civilizaţia
aşa zis umană
a cărei evoluţie
s-a bazat exclusiv
pe putere
şi
s-a isprăvit
10 mai 2014


Lidia este poetă şi actriţă şi s-a specializat în recitaluri de poezie din Blaga, Bacovia, Eminescu, Iulia Haşdeu, precum şi din poezia proprie. Ultimul volum de poezie al Lidiei se numeşte „În voia luminii” şi conţine câteva poezii scrise de Lidia în timpul şederii ei în California cu ocazia invitaţiei prof. Univ. Ileana Costea CSUN la Los Angeles. Cu acel prilej, Lidia a dat patru recitaluri în California de Sud şi de Nord, la comunităţi româneşti şi unui grup de americani.

Alte aprecieri :
“Poemele ei se aseamănă cu lucrările acelor artiști care pictează după natură, dar nu copiind-o, ci recreind-o, reinventând-o. Adesea în aceste picturi, alături de compoziția în sine, pot fi trecute un vers, sau chiar o strofă, spre a sugera starea de spirit, gândul, emoția, sentimentele ce au născut lucrarea.” Lactanția Iordan-Constantinescu

“Lidia este “un fenomen al muzicii și poeziei”  care susține “recitaluri de exceptie” (Ioan Barbu). Actrița recită din diverși poeți români cunoscuți, Blaga, Bacovia, Eminescu, Iulia Hasdeu sau din propriile poezii. “Versul, sub trilul vocei sale, capătă o metaforă în plus, se înalță, ca și cum ar fi îmbrățișat de lumina cerului” ...dând la iveală, „din preaplinul firii sale”, sentimente îmbrăcate într-o metaforă caldă, care o plasează ca liric unicat în peisajul poeziei românești. “ (Ioan Barbu)
Aprecieri aparute in Poeziile Californiene ale Lidiei din revista OMNIGRAPHIES:

Scurtă biografie
Lidia Lazu s-a născut la 20 februarie 1953, în comuna Smârdioasa, judeţul Teleorman, satul Şoimu. A absolvit liceul din Alexandria şi cursurile Şcolii populare de Artă din Bucureşti, clasa prof. Cornelia Mănescu. A debutat în România Literară, în februarie 1994, cu un grupaj de poezii prezentat de Mircea Ciobanu. A colaborat la revistele România literară, Luceafărul, Viaţa Românească, Poesis, Argeş, Cafeneaua literară, Meandre, Curierul de Vâlcea, Spaţii literare. Este prezentă în Antologie de la poesie roumaine contemporaine, coordonator George Astalos, Editura Europa, Craiova, 1999 şi în antologia Poezia pădurii, coordonator Radu Cârneci, Editura Orion, Bucuresti, 1999.

Initiaţive culturale:
spectacolul de autor Destine bizare; recital din poezia lui Lucian Blaga, Izvor sonor, în română şi franceză, Vreau să joc, în română şi engleză, prezentat şi în S.U.A. (2008); recital cu corul Preludiu, dirijat de Vlaicu Enăchescu; recitalul Amurg violet, din lirica lui George Bacovia, împreună cu actorul Petre Moraru, cu participarea pianistei llinca Dumitrescu şi a fagotistului Vasile Macovei; recitalul Blaga fagotissimo, cu un trio de fagotişti; recitalul Mihai Eminescu - Frumoasa fără corp, susţinut la Casa Eminescu din Iaşi-Copou, la 120 ani de la moartea Poetului (2009). A susţinut recitaluri la Bucureşti, Slatina, Satu Mare, Braşov, Câmpina, Buzău, Rm. Sărat, Galaţi, Alexandria, Rm. Vâlcea, Călimăneşti, Sebeş-Lancrăm etc.

Colaboratoare în ultimii 12 ani la Radio 3 Tineret, Radio România Cultural (emisiunile Diotima, despre iubire, frumos şi adevăr din literatura universală, împreună cu Dragoş Pâslaru şi Claudiu Romila, Imago mundi, realizator Maria Urbanovici), şi la Radio Actualităţi. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, ASB, secţia Poezie, 2007.

A publicat volumele: Poezii de care uitasem, Editura Vinea. 1995 (cu o prefață de Mircea Ciobanu); Continuarea cuvântului, poezii, Editura Vinea, 1999; Balansoarul umbrei, poezii, Editura Vinea, 2004; Cuvântul care stă să mă nască / The word poiset to birth me, poezii, Editura Vinea, 2008; În Voia Luminii, poezii, Editura Ideea Europeană. (Scurtă biografie a autoarei, apărută în volumul de poezii În voia luminii, Editura Ideea Europeană, 2010.) “Scurtă biografie” de Prof Ileana Costea/OMNIGRAPHIES










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu