Gheorghe Constantin Nistoroiu
Fecioara Maria
este strălucirea Tainei negrăite hărăzite de Dumnezeu înainte de Creaţia Sa,
pentru a ne înfia harului atotiubirii sale dumnezeieşti.
Fecioara Maria
este Luceafărul divin care a îngemănat în priviri strălucirea zorilor ce ne
îmbrăţişează cu mireasma luminii lor diafane răsăritul sufletelor noastre.
Fecioara Maria
este Crăiasa Creaţiei care brodează cu braţele sale azurul serafic al binecuvântării poeţilor ce
ne împărtăşesc cu harul sublim al frumuseţii lor creatoare.
Poeţii aleşi,
hărăziţi de Duhul Sfânt pentru a cânta frumuseţea desăvârşită, binele
atotmângâietor, adevărul dumnezeirii, comuniunea dorului sacru, mirificul
hristic al întrupării, cerul luminii mântuitoare, cântarea pământului, armonia
iubirii, taina sfinţeniei, potirul mărturisirii, cuminecarea jertfei,
splendoarea prieteniei, susurul diafan al vieţii, rodul suferinţei şi harul
bucuriei au cules toate aceste mărgăritare divine de pe chipul împărătesei
dumnezeieşti al Fecioarei Maria.
Ernest Bernea,
focşeneanul nostru de aur, naţionalistul creştin-ortodox a fost şi este o culme
a filosofiei, a sociologiei şi a etnografiei româneşti-universale. Dublu
licenţiat în Filosofie şi Litere al Universităţii Bucureşti şi-a desăvârşit
studiile postuniversitare în Sociologie şi Istoria Religiilor la Paris şi pe
cele de Filosofie la Freiburg. A fost cercetător al Institutului Social Român, conferenţiar la
Catedra de antropogeografie a lui Simion Mehedinţi, fondator al revistei
Rânduiala, director în Ministerul Informaţiilor, director de studii în
Ministerul de Externe. A fost beneficiarul cu bursă de merit al dictaturilor
ateo-regale şi ateo-comuniste în Lagărele de la Vaslui, Târgu-Jiu, Braşov,
Jilava, Aiud, Peninsula, Poarta Albă, Capul Midia, Bărăgan (domiciliu
obligatoriu), pentru credinţa şi iubirea de Neam şi de Dumnezeu. Opera sa
ştiinţifică a fost încununată de lucrări de referinţă universală: Trilogia
Filosofică, Trilogia Sociologică, Christ şi Condiţia Umană și altele, cărora
le-a adăugat numeroase studii şi articole la fel de preţioase şi nemuritoare.
Ernest Bernea
a fost și este marea sinteză a Filosofiei creştin-ortodoxe româno-universale,
care a conturat fiinţa ontologică în Chipul lui Dumnezeu şi Persoana, pe
Întruparea lui Dumnezeu ca o mistică a îndumnezeirii Omului. El şi-a însumat
plenar timpul, spaţiul şi cauzalitatea Neamului dacoromân traversând
înţelegerea istorică printr-o suferinţă profundă demnă de jertfa Adevărului,
intuind profetic viziunea evanghelică a Românului şi misiunea asumării trăirii
sale harico-hristice, circumscrise filosofiei mărturisitoare a Duhului Sfânt.
Ca realitate vie a responsabilităţii sale
misionare s-a oglindit în darul luminii albe a Logosului, logodindu-se
Adevărului, Suferinţei, Credinţei, Jertfei şi Mărturisirii, căpătându-şi
primatul în ordinea spirituală a Neamului şi a altor neamuri ortodoxe.
MARIA
Maria e un
nume ce cântă./Chipul omenesc îndumnezeit / a umblat odată în lume, / a umblat
cu noi, oamenii, / în vremea când încununată de durere, / călca urma paşilor
unui Fiu nesupus. / De atunci Ea a rămas între oameni; / joacă merele de aur
de-asupra leagănului, / clădeşte sufletul mamelor întristate, / stă cu noi la
masă, / deschide petalele trandafirului seara, la rugăciune./ Maria e un nume
de icoană. / Maria e un nume ce cântă!
(Ernest Bernea, Poiana
Mărului-1952)
Zorica Laţcu,
din părinţi ardeleni, viitoarea monahie Teodosia, licenţiată în Filologie
clasică / Limba şi Literatura Franceză la Cluj. A fost cercetător la Institutul
Român de Lingvistică din Cluj şi a colaborat la Dicţionarul Limbii Române,
coordonat de Sextil Puşcariu.
După apariţia
celor 3 volume de poezie mistică: Insula Albă, Osana Luminii şi Poemele
Iubirii, poeta consacrată a intrat în monahism la Mănăstirea Vladimireşti,
Comuna Tudor Vladimirescu-Tecuci, sub numele de Teodosia, în 1948. După 8 ani
de trăire şi slujire creştin-ortodoxă a fost arestată de regimul diabolic impus
cu forţa, ateo-comunist în 1956, când teroarea roşie le-a dezmembrat
comunitatea monahală: o parte dintre monahii au fost arestate, iar cea mai mare
parte a fost exclusă din monahism.
Motivul fiind
acelaşi: credinţa şi iubirea de Dumnezeu şi de Neam!
După eliberare
în perioada de pribegie i-au apărut alte volume de poezii: Icoane pentru
paraclis, Din pribegie, Grădina Doamnei şi Alte poezii. În paralel cu poezia a
tradus opere ale Sfinţilor Părinţi: Origen cel Mare, Grigorie de Nyssa, Isaac
Sirul, Simion Noul Teolog.
După
Evenimentele din Decembrie 1989, Maicile care au supravieţuit prigoanei atee,
între care şi Maica Teodosia s-au întors la Mănăstirea lor, Vladimireşti, au
refăcut-o din nou reluând activitatea comuniunii. La 8 August 1990, Maica-poetă
urcă la Osana Luminii.
Poeta-monahie
Maica Teodosia a fost și este o taină a poeziei creştine care a întrupat
trăirea într-o măiastră suferinţă, într-un imn al comuniunii susurând pe file
de acatist în anafura rugăciunii. Fiecare vers al ei e un spic de grâu care
rodeşte însutit, care se dăruieşte în pâine, care se împarte în lumină, care se
împărtăşeşte Neamului şi lui Dumnezeu. Poeta-monahie este o gazdă a iubirii, un
sonet pentru oaspeţi de seamă, un acatist peste care se aşterne mărgăritare de
trăire mistică. Crea uşor ca o adiere de vânt, îmi povestea o altă mare
mărturisitoare mistică, Aspazia Oţel Petrescu, care o rugase să-i
înlesnească o întâlnire cu Titanul
misticii, Marele Duhovnic Arsenie Boca, înainte de a fi arestată.
Toate
gândurile ei sunt colinde care transcend ca un fulg de păpădie anotimpurile
trăirii şi suspinul după Fecioara Maria-Maica Domnului nostru.
NAZARET
Icoana asta-a
frumuseţii tale, / I-a adăugat doar un fior de jale, / acelaşi joc de tainică
iubire, / Te mistuie-n tăcere, peste fire. / Cum stai în calea razelor slăvită,
/ Făptura Ta e toată aurită, / Iar ochii tăi din aur cald răsar, / Ca nişte
stele limpezi de cleştar./ Şi ochii tăi grăiesc fără cuvinte. / Sunt plini
de-adâncă, mută rugăminte. / Sunt ochii tăi adâncuri de iubire, / Sunt iazuri
fără fund de dăruire. / Dar să-i asemăn cu ceva nu pot, / Că-n ochii tăi e,
Maică, cerul tot. / Şi-aşa, deatunci, din clipele tihnite, / De când în tinda
casei liniştite / Cu ochii tăi în mută rugăminte, / Tu te-nchinai cu foc de
lacrimi sfinte, / Către scump Fiul tău şi Dumnezeu, / De-atunci şi-n veacuri te
închini mereu.
(Monahia Teodosia –Zorica Laţcu, Ţie, Doamne,
îţi voi cânta, Doxologia, Iaşi, 2013)
Mihail
Eminescu, Marele boier al iubirii de Moşie, Luceafărul poeziei româneşti,
Profetul gândirii spiritual creştine, apărătorul Tradiţiei multimilenare a
Daciei Mari, Voievodul demnităţii creştin-orotdoxe, a fost răstignit, prigonit
şi ucis de duşmanii din lăuntru şi cei din afară ai lui Dumnezeu şi ai Neamului
nostru biruitor mistic-martir, pentru: credinţa şi dragostea de Neam, de ţară
şi de Dumnezeu!
Mihail
Eminescu a fost și este o sumă a valorilor spirituale ale Neamului dacoromân.
El este taina lăuntrică a Omului aşezată pe pieptul veşniciei Neamului. Doina
trăirii sale este asumarea destinului Neamului primordial pelasgo-dacoromân în
comuniune cu Hristosul Daciei Mari, cu sublima atitudine a Ortodoxiei
hristic-universale.
În permanenta
convorbire cu sufletul său ales, el a binecuvântat cu Dumnezeu, s-a împărtăşit
cu Neamul său cel drag, s-a răsfăţat în poala Creaţiei divine a naturii, s-a
înrourat cu mireasma Duhului Sfânt în polenul geniului creaţiei sale, s-a
ctitorit în luceferii profetismului pelasgo-hristic, s-a asumat testamentului
iubirii evanghelice îndârjindu-se pentru a-i păstra demnitatea dacoromânului,
luptând pentru a-i împlini menirea sa cultural-religioasă, suferind pentru
crezul ortodox, împlinindu-se în jertfa sfântă a răstignirii sale mistice ca
martir pentru Dumnezeu, Neam şi omenirea ortodoxă sfântă, trăind totodată şi
sublimul milosârd al Crăiesei dacoromânilor-Fecioara Maria.
RĂSAI ASUPRA MEA...
Răsai asupra
mea, lumină lină, / Ca-n visul meu ceresc d-odinioară; / O, Maică Sfântă
Pururea Fecioară, / În noaptea gândurilor mele vină. / Speranţa mea tu n-o lăsa
să moară / Din inima-mi-adânc noian de vină; / Privirea ta de milă caldă,
plină, / Îndurătoare-asupra mea coboară. / Străin de toţi, pierdut în suferinţa
/ Adâncă a nimicniciei mele, / Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie. / Dă-mi
tinereţea mea, redă-mi credinţa / Şi reapari din ceriul tău de stele: / Că te
ador de-acum pe veci, Marie!
[1880] (Mihai Eminescu, Poezii. Ed. Minerva,
1982, vol.3)
Sandu Tudor,
fiu de magistrat de Bucureşti, înzestrat cu multiple calităţi magnetizate de
curajul său neobişnuit, care i-a facilitat mobilizare în răboi chiar de pe
băncile Liceului. La 18 ani în 1916 era deja sublocotenent, stând sub arme până
în 1921. Între timp şi-a continuat studiile universitare, cărora le-a adăugat o
carieră de mare publicist, diversele călătorii, aura poetului religios, din nou
concentrat și arestat în 1942. După prodigioasa activitate literară de la
revista lui Nichifor Crainic, Gândirea şi după succesul răsunător al revistei
sale Floarea de foc a intrat în monahism
în 1945 la Mănăstirea Antim, unde 3 ani mai târziu este tuns sub numele de Agaton.
În 1950 este arestat pentru 5 ani pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră. După 3
ani este eliberat şi se mută la Mănăstirea Sihăstria Neamţ unde va primi
schimonia sub numele de Daniil. La Mănăstirea Antim a pus bazele unui colegiu
spiritual: Rugul Aprins cu mari personalităţi ale spiritualităţii ortodoxe
româneşti, activitate pe care a continuat-o şi la Sihăstria Neamţ. În 1958 este
din nou arestat și încarcerat la Aiud. În urma torturilor care l-au
înspăimântat şi pe diavol, Ieroschimonahul Daniil Tudor a fost ucis la 17 Nov.
1962.
Vina? Aceeaşi:
credinţa şi iubirea de Dumnezeu şi de Neam!
Ieroschimonahul
Daniil Tudor a fost și este slova de Foc a Logosului dumnezeiesc, care a
întrupat în constelaţii Rugul Aprins. Şi-a făcut din poezie consoartă sihastră,
iar din schimnicie, logodnă mistică a poeziei. Cu mireasmă de psalm a
împresurat dragostea lui Dumnezeu cu o înfiorare a trăirii care permanent
flămânzeşte şi însetează de Duhul Sfânt. El a adâncit în suflet strigarea
Luminii de sus ca pe o pasăre măiastră prefăcând-o în Imnul Acatist închinat
Fecioarei Maria, care i-a pecetluit slova de foc a evlaviei, cu aura ţâşnirii
harice, prelinsă ca o lacrimă de suferinţă sfântă şi jertfă aleasă în Icoana
martiriului său.
RUGUL APRINS
Fecioară a
nenseratului veac / Sfântă Maică a luminii! / Ascultă-ne şi pe noi cei din
păcat / netrebnicii fii ai tinii! / Preablândă, bună, preasfântă Fecioară, /
polata Domnului Iisus, / Dezleagă-ne de blestemul ce ne-n zăvoară, /
deschide-ne „calea de sus”. / Ca prin aprinsa descoperire / aroma doritului
Mire / şi noi să putem aşişderi cânta / aşa cum Moisi dezlegat de sanda / cu
faţa-n văpaie de rug, / fierbinte de har Ţie îţi striga / Unele ca acestea-n
amurg.
(Ieroschimonahul Daniil de la Rarău,
Sfinţita-Rugăciune. Ed. Christiana, Bucureşti 2000)
NUMELE TĂU – MARIA
În fiecare literă
e-un limpede înţeles,
în jocul care face
slova de mătase,
cum cântecul Sirenei
din valuri se brodase,
cum cântecu-i logodna
pentru cel ales,
cum floarea
în miresmele sublime
se desface.
Ca o holdă de aur
e numele Tău,
un Trandafir cât cerul înflorit
e scris de-o mână albă
ca de pruncă,
din zare-n zare
prins de infinit
stă zămislit
de-a cerului poruncă.
Fiecare literă-i
un înger ce se-nchină
ca-n ramuri verdele-cuminecare.
Arome şi miresme
din mugurii grăbiţi
împodobesc cohortele de Sfinţi
din sufletele dalbe:
Floare lângă Floare.
Literele sfinte
ţes slova divină
ca-n Psaltiră,
ruga, cerul necuprins.
Sfintele oseminte
odrăslite-n tină,
Glia strămoşească
pururi au aprins:
Candelele Cerului-Grădină.
Gătite-n surâs
şi-n straiul frumos
literele grăiesc divinul:
MARIA!
N-au stat niciodată
atât de duios
decât în rostirea
Domnului Hristos
ce-a brodat cu ele
VEŞNICIA.
Cu ele încep să rostesc
gândurile primenite-mireasă.
cu sufletul scriu
Poemul domnesc
al literelor sfinte,
Hrisovul Crăiesc-
Fecioarei MARIA-
Cea pururi Aleasă.
Cu ele mă rog şi mă-nchin,
cu ele îmi cânt viaţa mea,
cu ele mă-mpărtăşesc-cer senin
în ele sunt pâine şi vin,
sunt codru şi grâu,
ţărână şi stea.
Cu ele alaiul de nuntă
străbate azurul,
îl blagoslovesc.
Cu ele Biserica cântă,
Cerul şi pământul
Te binecuvântă
din dor România
imne Îţi slăvesc.
Gânduri-fapte-graiuri,
doruri mână-n mână
slujind Crezul nostru
cel dumnezeiesc,
se prind ca-ntr-o horă
în Vestea cea Bună,
credinţa, nădejdea
în Tine le-adună,
cu harul iubirii
în Tine înfloresc.
În stihuri de aur
graiuri româneşti
se preling în vinul
Sfintelor Potire.
Ctitorii, pisanii,
hrisoave cereşti,
stiharul ce-nbracă
Dacoromânia
să liturghisească aleasă mărire
Prea sfintei Crăiese-
Fecioara MARIA!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu