Gheorghe Constantin Nistoroiu
La Început este
Iubirea şi Dorul ei este Cuvântul dătător de Viaţă.
Şi în
Cuvântul lui Dumnezeu, literă cu literă s-au gătit în Iie de sărbătoare
prinzându-se în Hora mare şi Sfântă a creaţiei.
Cuvintele
ţesute din borangicul Luminii, sunt brodate apoi pe ştergarele trandafirii ale
surâsului divin de pe chipul românului.
Înfiorate
în sine, toate cuvintele înmiresmate au venit Cuvântului sfânt să I se închine,
să I se roage, să-L slăvească.
La Început
este Cuvântul dumnezeiesc - Obârşia tuturor cuvintelor-făpturi: Cerul cu
Îngerii lui, Pământul cu odraslele sale, Lumina cu cântarea-i serafică, Ziua cu
zâmbetul ei, Noaptea cu înţelepciunea sa, Apa cu vieţuitoarele zglobii, Iarba
cu miresmele florilor, Pomii cu mugurii surâzând, Plantele legănându-se
îmbobocite, Codrul cu rapsodiile maeştrilor lui, Soarele cu strălucirea sa,
Luna şi Stelele cu podoabele lor şi sus de tot, peste toate acestea, ca un rege
înveşmântat în splendoarea frumuseţii este aşezat Omul –Omul dac- chip al lui
Dumnezeu.
Purtăm în
noi această dumnezeiască mirare în faţa fiinţării Sfinte, în care Poetul
Iubirii a înfrumuseţat cu Adevărul Său, Poemul Vieţii Sale.
Dacă vom
fi încântaţi de splendoarea Poemului dumnezeiesc, scris în elementele de aur,
de Poetul Dragostei al Cerului şi al Pământului, atunci vom tâlcui sublim
literele de foc care tresaltă în stihurile Iubirii tuturor aleşilor.
Dacă
privim doar una din minunile Poemului sfânt, divinul Trandafir, în care răsar
zorii înmiresmaţi în licărul de rouă, prelins pe brocardul petalelor îmbobocite
ce dau bineţe Soarelui, simţim că în mijlocul lor surâde o taină. Este Taina iubirii
Poetului !
Din toate
aceste desăvârşite odrăsliri, înfrumuseţate cu nenumărate felurimi, Poetul
Dragostei a tors admiraţia, ce înfloreşte în Om, rodiile iubirii pentru
Creator.
Toată
contemplarea frumuseţii, slavei şi strălucirii acestei dumnezeieşti Iubiri,
întrupează în Om cântarea divină.
Gândul
sufletului este mugure de Dumnezeu. Cuvântul rostit este surâsul Luminii
angelice, iar muzica cuvântului este cântarea însăşi a Duhului Sfânt.
Toată
această încântare divină este întruparea sublimă a Fecioarei Maria.
Aşadar,
cuvintele gândite, rostite sau scrise sunt roade ale Tainei Cuvântului. Deci
cuvântul este o taină, iar gândirea, scrisul sunt daruri ale Cuvântului. Prin
urmare, se poate vorbi de un meşteşug al scrisului, de un tâlc al scrisului, de
nimicuri ale scrisului, când nimic nu ai a spune, de o artă a scrisului, de un
har al scrisului, de o misiune a scrisului şi de o vocaţie a scrisului, de
muzica cuvântului.
Este un
scris meşteşugit atunci când potriveşti cuvintele. Dacă le găseşti o
înţelepciune înseamnă că au tâlc. Când laşi cuvintele să se hârjonească într-o
minte haotică, devin urme pe nisip. Când slujeşti Creaţiei, cuvintele se
dăltuiesc armonios înălţându-se ca o grandioasă statuie. Dacă primeşti harul de
Sus pentru a slăvi Cuvântul şi Neamul, cuvintele capătă sens, devin inspirate,
împodobindu-se în Ode, în Balade, în Doine, în Imne, în Psalmi, în Ii brodate
din duhul Patriei.
O parte din
Mărturisitorii credinţei şi ai jertfei îmbrăţişează şi misiunea scrisului, zugrăvindu-le
în alese scripturi, iar cei ce închină cuvintele numai lui Dumnezeu, le
întrupează în sublimele Poeme ale iubirii.
În raport
de cui slujeşte sau pe cine slugăreşte autorul, cuvintele sunt: golaşe,
peticite, şifonate, îmbrăcate sau preaîmpodobite.
De
asemenea toate cuvintele sunt croite perfect după chipul şi asemănarea
autorului.
În funcţie
de adresa Destinatarului cuvintele îmbracă o ţesătură fină din brocard,
spirituală: teologică, filosofică sau poetică; o ţesătură din mătase, literară:
epică, lirică, dramatică, istorico-documentară şi o ţesătură grosolană din
postav: maculatura de doi bani ori mâzgăliturile ingrate, profanatoare.
Numai
abordările frumoase şi morale îmbogăţesc Tezaurul spiritual al limbii noastre
daco-române. Limba unei Naţiuni defineşte şi rosteşte crezul fiinţei Neamului,
iar sensul ei celebrează Taina teologico-liturgică a Ortodoxiei.
În esenţa
ei limba îşi îndeplineşte funcţia cultică, în care-L slăveşte mai întâi pe
Dumnezeu-Cuvântul, apoi Seminţia sa şi omul creştin în general.
În graiul
vechi al Psaltirei, Psalmul 116 zicea:
Lăudaţi
pre Domnul toate limbile,...
În Sânul
limbii daco-române s-a răspândit mireasma Revelaţiei dumnezeieşti.
Limba
daco-română este mărturia dreptei credinţe, este expresia frumuseţii sufletului
ortodox şi Altarul consfiinţit de martiriologia acestei Naţii binecuvântate.
Bunul
Dumnezeu ne-a hărăzit scrierea cu patru milenii înaintea Sumerului, tocmai
pentru a-L lăuda mai mult decât toate celelalte popoare ori seminţii.
Vocaţia
scrisului constă în semnificaţia acestor slove de foc, săpate adânc în Pisania
Rugului aprins din firida sufletului meu. Menirea lor este să mărturisească
comuniunea mea cu Logosul divin, bucuria dragostei întru Dumnezeu, cuminecarea
Dorului întru Măicuţa noastră Ocrotitoarea, slujirea iubirii de Neam, admiraţia
pentru dascălii şi duhovnicii mei, precum şi cinstirea prietenilor aleşi.
Permanenta
mea grijă este să-i mulţumesc lui Dumnezeu, Care-mi trimite din înalturi, harul
prisositor ce răsare pe cerul inimii mele ca un Luceafăr de dimineaţă. Hrana
spirituală pe care o constituie vocaţia scrisului îmi dă o bucurie peste
măsură şi o profundă mulţumire
sufletească. Scrisul ales, bine cumpănit este apanajul mărturisitorului
credinţei şi al demnităţii, care poartă în fiinţa sa admiraţia, cântarea, slava,
poezia, credinţa şi dragostea pentru
Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi mândria sfântă a Neamului său protodac.
Scrisul binecuvântat
mă îmbracă în lumina harului
cu o haină aleasă şi prea
înfrumuseţată.
Şoaptă cu şoaptă sufletul
îmi scrie pe caşmirul inimii
cuvintele unei frumoase dedicaţii,
aşa cum florile de salcâm
ne înmiresmează viaţa,
primăvara.
Cu harul scrisului
am urcat pe crestele Carpatine
ca să-mi văd gătite-n
sărbătoare
simbolurile Ţării mele
sfinte.
Am văzut un vechi descânt,
cum la-nceput s-a-nfiorat
în sine
şi-a pus surâsuri-muguri de
creaţie
în barba Moşului din Vetrele
serafice ale Carpaţilor.
Am găsit bătrânii stropi de
soare
prinşi în zâmbetele străbune
de sânge,
ce scânteiază-n urmele
paşilor lui Iisus Hristos.
Am îngenunchiat pe ţărâna
caldă,
ca o plămadă de cer în care
s-au cuibărit
sceptruri şi coroane
voievodale,
atârnate doar de poala
veşniciei Celui Preaînalt.
Am simţit cum creşte-n
trupul meu licăr de floare,
din mireasma sublimelor
Fecioare,
care au rămas în frumuseţea
vie a martiriului sfânt.
Am atins smerit stâncile,
foste odinioară schimnicii
Hotarului de veghe, ce-au tors
din
Caierul timpului sumanul
veşniciei.
Am îmbrăţişat falnicii
brazii,
scânteietori în sumanele lor
verzi,
în care s-au întrupat
Voinicii noştri daci,
să-I steie reazem lui
Dumnezeu.
Am sărutat buclele
izvoarelor,
care duc mărturia dreptei
credinţei,
din care beau lumină Sfinţii
noştri de Sus,
pavăză veșniciei noastre.
M-am închinat crucilor
monahale,
care suie la ceruri,
ca nişte Potire cu
cuminecarea
jertfei Învierii Neamului
nostru drag.
Poemul Limbii Române, 27.08.2014- Brusturi, Neamț
Ioan Miclau-Gepianul
RăspundețiȘtergereStimate dle.G.C.Nistoroiu,
Tot respectful meu pentru Poemul Limbii Romane,
O scriere care incalzeste orice suflet romanesc!
FELICITARI!