miercuri, 20 septembrie 2023

Stanciulescu Alexandru Barda - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 




Cum reparăm cearta între prieteni sau când frații se ceartă între ei?

DIN FILOCALIE

 

 

Doi frați iubitori de Hristos se iubeau cu adevărat unul pe altul în Domnul şi erau călăuziţi în viaţă de Părinţi. Unul din ei, într-o convorbire, a spus un cuvânt despre altcineva. Celălalt, prin răpirea diavolului bănuind că a vorbit de el, s-a tulburat foarte. Cel dintâi, asigurându-l că n-a vorbit de el, acesta nu s-a lăsat convins. Şi de aci ivindu-se între ei o mică sfadă, au venit amândoi la Părinţi şi i-au spus lucrul aceluiaşi bătrân care le-a răspuns:

 

Vă spun tot adevărul înaintea lui Dumnezeu ca unora ce sunteți de un suflet. Amândoi sunteți datori să puneţi metanie înaintea lui Dumnezeu. Dar nu cu nepăsare, ci din toată inima, ca să vă ierte pentru rugăciunile Părinţilor voştri. Tu, pentru că socotindu-te defăimat, n-ai suportat defăimare, ca să zici: ,,Am greşit şi sunt întreg păcat, pentru că pentru mine s-a tulburat fratele meu”. Iar tu, celălalt, pentru că înainte de a vorbi n-ai precizat, că nu despre el vorbeşti şi că nu ai nimic de spus împotriva lui, până la moarte. Pe de alta, nici tu n-ai avut răbdare întru tine. Totuşi, nu voi sunteți vinovaţi. Ci noi suntem pricina relelor, că n-am făcut rugăciuni. Căci de le-am fi făcut, aţi fi fost acoperiţi faţă de cel viclean care a semănat între voi neghina, ca să vă ispitească. Pentru că aceasta o cerem de obicei; ca să fiţi acoperiţi.

 

Temeţi-vă de judecata lui Dumnezeu, ca să nu se smintească oamenii de voi, zicând: ,,Iată că fiii Părinţilor nu au răbdare, ci se pornesc unii împotriva altora.” Iar dacă voi vă ruşinaţi să vă puneţi unul altuia metanie din inimă, iată că o punem noi pentru voi. Căci pe noi ne atinge această ruşine. Domnul să va ierte şi să vă păzească de cel rău. Şi să-l zdrobească degrabă sub picioarele voastre. Să fiţi de un suflet şi de o gândire şi de o credinţă în Domnul. Domnul să vă sprijinească să rămâneţi neclătinaţi întru frica Lui. Amin





De ce ne sunt trimise greutățile?

Pr. Justin Pârvu

 

 

Greutăţile ne sunt trimise din mai multe motive, ori ca să ne taie un rău, ori ca să ne cuminţească, ori ca să ne slăvească mai mult în viaţa ce va să fie, ori ca să ne pedepsească pentru păcatele noastre cele vechi. Trebuie să ne ducem Crucea aşa cum Hristos a dus Crucea întregii omeniri. Măcar cu degetul cel mic să participăm la greutatea Crucii de pe Golgota.

 

A suferi anumite amărăciuni nu este atât de important. Trebuie să ne îngrijim să nu ne umplem de răutate împotriva aceluia ce ni le pricinuieşte. Domnul să vă binecuvânteze şi să vă primească toată jertfa vieţii.

 

Fiecare om trebuie să treacă prin perioade de luptă, mâhniri, încercări, războaie. Grea este starea şi dureroasă. Despre ea vorbeşte psalmistul: „Dureri ca ale aceleia ce naşte”. Orice om, când se naşte duhovniceşte în viaţa cea nouă, încearcă durere, dar încet-încet merge spre alinare. Aceste dureri constituie lupta împotriva patimilor. Vrăjmaşul nu vă va lăsa liniştită. Aici trebuie răbdare.

 

Nu dezertaţi de la chemarea D-voastră!

 

(Preluat din „Ne vorbește Părintele Justin”, vol. III)

 

 

 

LUMEA E CA FUMUL

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Placute sunt, lume, vremurile tale si anii tai, însa trec ca fumul. Te asemeni unui vis ce piere, si zilele tale sunt ca o umbra; seara ta trece repede, dimineata ta nu e îndelunga; ceasurile tale alearga catre sfârsit, care de care mai repede... Grabeste-te, pacatosule, sa primesti iertare pâna când mai straluceste pentru tine lumina zilei.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126

 

 

 

STRESSUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Stressul se creeaza din grija exagerata. Din grija si iar din grija. Toate relele vin din aceasta exagerata grija… La eforturile celui ce conduce, la eforturile tatalui, copii n-au dreptul sa fie nepasatori. Când tata se lupta, de da de ceasul mortii pentru traiul lor, ei n-au dreptul sa fie nepasatori. Si ei trebuie sa contribuie, dar nu în mod exagerat, adica sa-i spuna tatalui: „Da-te deoparte si lasa-ma pe mine”. Asa facem noi, copiii, Îl înlaturam, Îl dam deoparte pe Dumnezeu si spunem: „Lasa ca rezolvam noi problemele”.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 157.




Ce să facem când avem îndoieli?

- Sf. Siluan Athonitul -

 

 

Gândurile mele m-au frământat ani îndelungați, dar mila Domnului a fost cu mine fără sfârșit. Și dacă Domnul nu m-ar fi povățuit ca un Bun Păstor cu harul Său, vrăjmașii m-ar fi înghițit.

 

Scriu despre mila Domnului și îmi este ușor să scriu, fiindcă sufletul meu cunoaște pe Domnul prin Duhul Sfânt și știe cât de mult îl iubește El pe om. După mulțimea iubirii și blândeții Lui, El nu-și aduce aminte de păcatele noastre.

 

Duhul meu dorește nesăturat când să se roage, când să scrie sau să vorbească despre Dumnezeu, dar sufletul meu nu vrea să audă nimic din cele ale lumii.

 

Dacă vorbești sau scrii despre Dumnezeu, roagă-te și cere de la Domnul să te ajute și să-ți lumineze înțelegerea, și Domnul te va ajuta și povățui.

 

Dacă este în tine o nedumerire, închină-te de trei ori până la pământ și zi: „Milostive Doamne, Tu vezi că sufletul meu e în nedumerire și mi-e frică să nu greșesc. Luminează-mi înțelegerea, Doamne”. Și Domnul te va lumina negreșit, căci El este foarte aproape de noi. Dar dacă te îndoiești, nu vei primi ceea ce ceri. Așa a zis Domnul lui Petru: „Pentru ce te-ai îndoit, puțin credinciosule?” [Mt 14, 31] atunci când acesta începea să se scufunde în valuri. Așa și sufletul, când se îndoiește, începe să se scufunde în gândurile cele rele.

 

„Doamne, dă-ne credință neclintită în Tine prin Duhul Sfânt!”.

 

Când cel căruia nu i s-a dat să învețe pe alții învață totuși, el întristează pe marele Dumnezeu.

 

Sunt oameni, și chiar oameni mari, care atunci când se ivește o nedumerire, nu se întorc spre Domnul; or atunci trebuie să spună deschis: „Doamne, sunt un om păcătos și nu înțeleg ce trebuie să fac, dar Tu, Milostive, luminează-mi înțelegerea cum și ce trebuie să fac!”

 

Domnul Cel Milostiv nu vrea ca sufletul nostru să se cufunde în zăpăceala care vine de la vrăjmașul și ne insuflă ce trebuie să facem și ce nu trebuie să facem.

 

Când știm multe, să mulțumim Domnului pentru cunoașterea dată. Dar numai cunoașterea singură nu e de ajuns; trebuie să fie în suflet și roadele Duhului [Ga 5, 22] sau măcar un grăunte mic care la vremea lui să crească și să aducă roadă multă [In 12,24].

 

Dar ca să vedem tainele lui Dumnezeu, trebuie să cerem necontenit de la Domnul să ne dea duh smerit, și atunci le vom cunoaște prin Duhul Sfânt.

 

Poate va spune cineva: „Cum să mă rog pentru lumea întreagă, când nu mă pot ruga nici pentru mine însumi?” Dar așa vorbește cine n-a înțeles că Domnul ascultă rugăciunile noastre și ia aminte la ele.

 

Roagă-te simplu, ca un copil, și Domnul va asculta rugăciunea ta, pentru că Domnul nostru este un Părinte atât de milostiv că noi nu putem să înțelegem sau să ne închipuim aceasta, și numai Duhul Sfânt ne descoperă marea Lui iubire.

 

Celui ce iubește pe cei întristați, Domnul îi dă o rugăciune fierbinte pentru oameni. El se roagă cu lacrimi pentru norodul pe care-l iubește și pentru care se întristează, și această întristare a lui este plăcută lui Dumnezeu

 

 

 

MAICA DOMNULUI ERA CU MINE

- Sculptor Nicolae Purcărea -

 

 

Pălmuit de Țurcanu pentru declarații false, până i s-a spart timpanul urechii drepte, Nicolae Purcărea va atinge pragul ultim al rezistenței sufletești atunci când va fi afundat cu capul în hârdău, spre a fi „botezat”: „M-am îngrozit de atâta răutate, de atâta umilință. Atunci, ceva s-a rupt în sufletul meu și n-am mai fost eu. Nu mai simțeam nici durere, nici teamă, parcă trăiam în altă lume. Devenisem insensibil. Și mă afundam tot mai adânc în beznă, în neștiință, în neființă”.

 

În strânsoarea diavolească care nu slăbea nicio clipă, înecat în mlaștina disperării fără nădejdea că va mai ieși vreodată cu sufletul curat, Nicolae Purcărea este luat sub acoperământul Maicii Domnului care i se arată în vis, prefăcându-i suferința plumbuită în cerească bucurie: „Într-o noapte, frânt de bătaie, de durere, am adormit. Și în acea noapte, Maica Domnului mi s-a arătat în vis. S-a uitat la mine și mi-a spus: «Va trece și aceasta!».

 

Atunci am știut că Maica Domnului era lângă mine

 

M-am trezit parcă mai puternic, mai vioi, dacă pot spune așa. În orice caz, mai rezistent, căci am îndurat toate pe mai departe și nu m-am prăbușit. Îmi venea să strig de bucuria din suflet! Atunci am știut că Maica Domnului era lângă mine. Și apoi pe parcurs, în ani, am simțit că Dumnezeu mă ocrotea”.

 

Dobândirea certitudinii că Dumnezeu îi poartă de grijă va conduce la naufragiul demascărilor lui Purcărea care se vede incapabil să se lepede vreo clipă de credință, în ciuda urletelor smintite ale lui Țurcanu: „Mai crezi în Dumnezeu? Banditule, cu tine am încă de lucru!”.

 

Aflat la zenitul oricărei speranțe de izbăvire, potrivnic dorinței sistemului de a se transforma într-un robot mutilat sufletește, Nicolae Purcărea este mântuit de Dumnezeu din „bezna de tuci” a iadului piteștean pe 5 iunie 1951 când i se permite transferul la Canal în urma trierii făcute de colonelul Zeller pentru condamnarea relativ mică, de până la zece ani pe care o avea de executat.

 

(Viața mărturisitorului și sculptorului Nicolae Purcărea o puteți citi integral în revista Atitudini Nr. 41)

 

 

 

BUCURIA CONTEMPLARII

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Dintru puterea Duhului Sfânt fiece floare îsi dobândeste mirosul, adierea tihnita a miresmei bine-placute, gingasia vesmântului de culoare, frumusetea Maritului întru cele marunte. Lauda si cinstire Facatorului de viata Dumnezeu, Care a întins pajistile ca pe un covor înfloritor, Care a încununat tarinile cu aurul din spice si cu azuriul albastrelelor, iar sufletele – cu bucuria contemplarii. Veseliti-va si-I aduceti Lui cântare: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate†, p. 125

 

 


Ce să facem să ne meargă bine?

- Răspunsul Sf. Ioan Botezătorul -

 

 

„Cel ce are două haine să dea celui ce nu are și cel ce are bucate să facă asemenea”.

 

De multe ori ne plângeam că nu putem umple acel gol interior care roade ca un vierme al conștiinței sufletul. Dar iată sfaturile Sf. Ioan Botezătorul ne stau înainte și astăzi, a cărui zămislire o prăznuim, de mai bine de 2000 de ani, la fel de vii și actuale.

 

Milostenia este actul prin care ne golim de sine și umplem acel gol cu dragostea față de ceilalți, dar această dragoste nu ar umple inima noastră, dacă Harul lui Dumnezeu nu ar trimite-o. Așadar, să fim milostivi, ca să câștigăm Harul lui Dumnezeu. (Luca 3:9)

 

 

 

Vameșilor, funcționarilor publici și celor ce pun taxe:

 

„Nu faceți nimic mai mult peste ce vă este rânduit” (Lc. 3:13). Cu alte cuvinte: nu faceți abuz în serviciu! Nu puneți taxe suplimentare! Nu luați mită! Nu nedreptățiți pe nimeni! Și Harul lui Dumnezeu ne va acoperi!

 

 

 

Ostașilor, judecătorilor și oamenilor legii

 

„Nu asupriți pe nimeni, nici să învinuiți pe nedrept, și să fiți mulțumiți cu solda voastră” (Lc. 3: 14). Să ne silim să fim permanent oameni ai dreptății care nu cu bocancii autorității cârmuim pe cei aflați în subordinea noastră, ci cu puterea milei și a dragostei, care aduc pacea și buna cârmuire.

 

 

 

Aceste câteva sfaturi simple dar pline de înțelepciune ale Sfântului Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului, ne pot aduce bucuria viețuirii atât aici pe pământ, cât și dincolo, în Împărăția cerurilor, unde cu toții suntem chemați.

 

Să avem rugăciunile Sfântului Ioan care se roagă și mijlocește pentru mântuirea sufletelor noastre!

 

 

SLUJIREA FIRII

- Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca întreaga zidire tuturor în aceeasi masura le slujeste. Soarele, luna si stelele pe toti în acelasi chip îi lumineaza; vazduhul tuturor deopotriva le pastreaza viata, pamântul pe toti la fel îi tine si îi hraneste; apa tuturor la fel le astâmpara setea – tuturor, zic, în aceeasi masura, adica bogatului si saracului, celui vestit si celui nestiut, stapânului si robului. Din aceasta învatam ca toate bunurile noastre, pe care Dumnezeu ni le-a dat, de asemenea trebuie sa ne fie spre folosinta noua si aproapelui nostru deopotriva. Pâinea noastra, haina noastra, mintea noastra si casele noastre trebuie sa ne fie îndeobste, sa ne slujeasca atât noua, cât si aproapelui nostru.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 60





DESPRE BEȚIE

- Sf. Ioan Gură de Aur -

       

 

 „Dobitoacele cele necuvântătoare beau atâta cât le cere setea lor și niciodată nu se lasă biruite de poftă ca să bea mai mult decât le cere trebuința trupului lor. Pe când omul cel cuvântător care covârșește măsura la băutură, se face mai nesocotit și decât dobitoacele. Și mai rău este că pe această boală, cum este necumpătarea la vin și la alte băuturi, care aduce atâtea rele și atâtea primejdii, pe această boală – zic – (a beției), oamenii nu o socotesc că ar fi un nărav rău și plin de păcat” . Din această cuvântare, putem cu siguranță deduce faptul ca beția poate fi considerată păcat pentru că aceasta aduce „atâtea rele și atâtea primejdii”.

 

 

 

FATA OMULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Alcatuirea sufleteasca e cea care da chip alcatuirii trupesti; dictonul „cum e sufletul, asa e si înfatisarea” e neîndoielnic foarte adevarat; iar dispozitia vadita de suflet odata cu trecerea timpului se imprima ca o constanta a expresiei chipului, care devine un fel de oglinda a dispozitiei aflate în suflet; caci muschii si oasele obisnuiesc sa primeasca o conformatie similara celei pe care nevoia le-o dicteaza.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 172

 

 

TENSIUNEA FOLOSITOARE

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

Tensiunea provocata de aversiunea fata de pacat trebuie pastrata ca sa nu ajungem sa traim împreuna cu pacatul. Pacatul e atât de perfid; e prezent – desi adeseori fara ca noi sa ne dam seama – aproape în fiecare pas pe care îl facem.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 168




„Învinşii nu au pierdut nimic!”

- Pr. Ilarion Felea -

 

 

 

„Acasă” la Dumnezeu

 

De ce suspini suflete, şi de ce plângi, creştine? De ce te rogi şi de ce eşti încă, poate, neliniştit? Pentru că doreşti să ajungi „acasă” la Dumnezeu, dar încă nu te-ai despărţit de lume şi nu ai renunţat încă la cele trecătoare pentru cele veşnice.

 

 

 

Eşti un învins, un căzut, un om pierdut? Învinşii nu au pierdut nimic, dacă nu au pierdut pe Dumnezeu. Caută să descoperi în tine pe Dumnezeu prin fapte de iubire, de rugăciune şi împărtăşire cu Trupul, cu Sângele şi cu Duhul lui Hristos; să ajungi un duh cu El… Dumnezeu nu e departe de noi (FA 17:27); El Însuşi aleargă spre noi, ca tatăl spre fiul său, din Evanghelie. (…)Nimeni să nu răspundă: Nu! – la o astfel de iubire şi chemare dumnezeiască!… Să răspundem cu toţii: Da, Doamne!… Amin, Doamne!… (2 Cor, 1:20) Vrem şi dorim din toată inima să venim la Tine, să trăim cu Tine, în slava Ta; să ne unim cu Duhul sfinţeniei Tale, cu frumuseţea virtuţilor Tale, cu căldura iubirii Tale şi cu puterea darurilor Tale.

 

 

 

Ortodoxia și smerenia

 

Faţă de mândria omenească şi drăcească, ortodoxia reprezintă smerenia; faţă de ura omenească şi drăcească, ortodoxia reprezintă iubirea; faţă de părerile şi învăţăturile încâlcite, ortodoxia reprezintă simplitatea; faţă de lenevie, munca; faţă de robia patimilor, înfrânarea, nepătimirea şi libertatea; faţă de răutăţile omeneşti, bunătatea şi omenia; faţă de greşeli, iertarea; faţă de asupriri şi nedreptăţi, răbdarea şi dreptatea; faţă de mânii, vrăjmăşii, certuri şi războaie, pacea – deci tot puteri sufleteşti, virtuţi şi adevăruri mântuitoare de suflet, aducătoare de bucurie, de progres şi de fericire.

 

 

 

Creștinul și deznădejdea

 

Creştinul niciodată nu deznădăjduieşte. Nu este nici pesimist, nici deznădăjduit, este întotdeauna optimist. Pentru creştini, nădejdea vieţii veşnice, nădejdea dragostei desăvârşite, nădejdea în Dumnezeu nu se stinge niciodată, – dar nici nu înşeală, nici nu ruşinează pe nimeni. Chiar printre lacrimi, nădejdea surâde totdeauna şi ne face să trăim pe pământ ca în cer şi pentru cer, mai ales când e însoţită de credinţă, fără de care nici nu poate fi trainică şi rodnică.

 

 

 

Cum se manifestă dragostea?

 

Iubirea creştină este, trebuie să fie, ca şi iubirea lui Hristos. «Precum v-am iubit Eu, aşa să vă iubiţi şi voi unul pe altul»(In. 13:34; 15:12). Dragostea lui Iisus cere să aibă răsunet în inima noastră. Aşa e dragostea: să găsească răsunat în inimile celor iubiţi. Poţi să rămâi rece la iubirea lui când îţi cere inima, când îţi cere să iubeşti? Inima o dăm aceluia care ne arată cea mai mare iubire, cea mai mare sfinţenie, cea mai mare bunătate.

 

 

 

Lucrarea Harului

 

Înainte de Hristos, înainte de jertfa Lui de răscumpărare, lucrarea harului Duhului Sfânt era necunoscută. Puterea lui era încă nedescoperită. Atunci, în inimi era stăpân numai păcatul. Harul se dezvăluie şi începe abia prin Iisus Hristos (In 1:17); după ce Iisus Hristos Se preamăreşte şi îşi încheie lucrarea de răscumpărare şi împăcare cu Dumnezeu (In. 7:39). De aceea Sfântul şi Dumnezeiescul Har nu lucrează decât în oamenii care ascultă de Dumnezeu, care primesc şi au în ei duhul cel bun. Este duh bun şi duh rău. Duhul cel bun ajută pe Adam să iubească animalele şi să cultive grădina raiului. Duhul cel rău, şarpele, îl amăgeşte şi-l înşeală. Ascultarea de duhul cel rău scoate oamenii din rai şi aduce pe pământ sudoare, lacrimi, suferinţă, spini şi pălămidă; face din ei „numai trupuri” (Fac. 6:3). Ascultarea de duhul cel bun şi sfânt ne deschide iarăşi raiul fericirii, ca să trăim din nou sub ploaia lui de lumină.

 

În faţa Sfântului Har, toţi creştinii suntem copii, toţi suntem logodnici, cu care numai împărtăşirea, unirea ne mulţumeşte. Fără de har suntem ca nişte orfani de părinţi; ca nişte mlădiţe rupte din buciumul viţei, ca nişte crengi uscate, lipsite de viaţă, ca nişte logodnici despărţiţi, suflete veştejite, uscate, moarte. Cu harul suntem din casa lui Dumnezeu, împreună cetăţeni cu sfinţii (Efes. 2:19).

 

Harul este apa vie care astâmpără setea sufletului (nu toate apele astâmpără setea), apa sfântă care spală şi curăţeşte sufletul de rugina şi răutatea păcatului; alifia sfântă care vindecă durerea şi suferinţa sufletului; focul sfânt care arde spinii patimilor şi topeşte gheaţa inimilor împietrite sub vraja răului. Cerul nu cade pe pământ, dar îşi trimite roua şi ploaia binecuvântată; harul e roua şi ploaia cerului în sufletele credincioşilor.

 

Harul e soarele sufletului

 

Soarele luminează, încălzeşte şi rodeşte pământul; harul e soarele sufletului. Dumnezeu este izvorul, sămânţa vieţii; harul este izvorul cel viu al vieţii duhovniceşti, sămânţa cea vie a slavei cereşti, pâinea de întărire, luminare şi desăvârşire a vieţii dumnezeieşti în om. Harul este seva aceea sfântă şi dătătoare de viaţă, care trece din viţă în mlădiţe, din măslin în ramuri, din Hristos în creştini, ca să le dea puterea vie de creştere, de înflorire şi  rodire. Ce nu mai poate face omul prin puterile lui mărginite, ca să se sfinţească şi să se desăvârşească, face, lucrează harul, prin puterile lui nemărginite.

 

Nu se coboară harul din cer înainte de a se sui rugăciunea de pe pământ. După cum Sfântul Mir umple vasul şi aerul de mireasmă sfântă, aşa rugăciunea şi peste tot, cultul divin umple inima de harul Sfântului Duh.

 

Inima este biserica din noi în care primim harul Domnului, darul Duhului Sfânt.

 

Nu iubim prin cuvinte, ci prin inimă, prin focul ascuns în inimă, adică prin Duhul lui Dumnezeu, că El este focul ascuns care încălzeşte inima.

 

Prin har, Dumnezeu ne dăruieşte ceva din Duhul Său, ceva din viaţa Sa, ceva din firea Sa, ceva din cereasca Sa putere, ceva din dumnezeieştile Sale desăvârşiri – din iubirea, bunătatea, sfinţenia, puterea şi slava Sa.

 

 

 

Rugăciunea

 

Rugăciunea e trâmbiţa care răsună în cer şi învie morţii (In. 11:41-45). Puterea pe care o are apa în flori şi seva în copaci, aceea o are rugăciunea în vieţile drepţilor şi ale sfinţilor: se face pricină de viaţă şi rodire, de mântuire şi nemurire.

 

(Apoftegme culese din Opera SPRE TABOR, Pr. Ilarion V. Felea)

 

 

 

TEOLOGIA ADEVARATA

- Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Theologia academica nu este îndestulatoare pentru mântuire. Cititi mai cu seama pe parintii nevoitori. Acolo veti învata adevarata atitudine a mintii si a inimii când este vorba de Dumnezeu.

 

Rugaciunea curata nu se da celor ce studiaza mult. În acest sens, calea stiintei theologice nu este prea lucratoare, si rareori poate duce la rugaciunea curata.

 

Theologia, de-Dumnezeu-cuvântarea, este starea duhului sub înrâurirea harului dumnezeiesc. Iata în ce consta deosebirea între theologie si filozofie, între adevarata theologie si theologia intelectuala. Daca o astfel de însuflare va atinge inima voastra, ea nu va avea sfârsit pe pamânt. Ea este nesfârsita, caci într-însa se afla începutul vietii vesnice. Chiar daca alcatuirea voastra trupeasca se va risipi, aceasta însuflare va trai în voi cu putere.

 

Dumnezeu poate atinge duhul omului spre a-i da într-o clipa cunoasterea de sine. Este o mare deosebire între aceasta cunoastere si cea dobândita în institutele teologice. Poate fi un lucru foarte primejdios a face theologie fara a avea o experienta existentiala a vietii în duhul lui Hristos. Într-adevar, riscul este de a studia theologia mai cu seama în formele sale apofatice, ca pe o filozofie si o poezie. Riscam sa adoptam o atitudine falsa, sa ne credem superiori, iar aceasta este destul pentru a ne pierde. Alta este însuflarea pe care trebuie sa o cautam în viata în Hristos.

 

Stiinta theologica predata în scoli, si care a devenit o specialitate intelectuala deschisa tuturor, nu duce la cunoasterea lui Dumnezeu. Cunoasterea lui Dumnezeu vine de la viata în Dumnezeu ce se naste în strafundul inimii.

 

Putem cadea prada unei aberatii duhovnicesti, faptul de a aprecia ceea ce aduce stiinta theologica mai mult decât sfintenia vietii.

 

Pentru a învata stiinta vietii în Hristos nu este nevoie a citi zeci sau sute de carti. Duhovnicul meu m-a sfatuit sa nu citesc decât câteva pagini pe zi. Un sfert de ceas, o jumatate de ceas, însa luând aminte a înfaptui în viata ceea ce citeam.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 38-39, 40

 

 

 

Vădirea păcatelor aproapelui

- Sf. Ioan Gură de Aur -

 

 

„Vezi dar că Hristos nu ne oprește să judecăm pe alții, ci ne poruncește să scoatem mai întâi bârna din ochiul nostru și apoi să îndreptăm păcatele celorlalți? Fiecare cunoaște mai bine păcatele lui decât pe ale altora; fiecare vede mai bine păcatele cele mai mari decât pe cele mai mici; și fiecare se iubește mai mult pe el decât pe altul. Deci, dacă o faci pe grijuliul, fii grijuliu mai întâi cu tine însuți, unde păcatul este și mai vădit și mai mare. Iar dacă nu ești grijuliu cu tine însuți, apoi lămurit lucru este că și pe fratele tău nu-l judeci pentru că te îngrijește soarta lui, ci pentru că-l urăști și vrei să-l faci de ocară. Dacă aproapele tău trebuie judecat, apoi s-o facă unul care nu are astfel de păcate, nu tu.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu