Jurnal
de scriitor - medalioane
Mihai
Cantuniari, scriitor
10
Septembrie 2023
31
mai 2012 - Piatra din caldarâm
Istoria mare mondială, dar şi istoria mică
a familiei, au făcut-o pe buna mea mătuşă Ada Leonida, măritată Teodorescu, să
se expatrieze involuntar prin anii ’70 cu copiii în Canada, la chemarea şi
insistenţele soţului (regizorul Marius Teodorescu) rămas în Occident. Ea nu a
dorit asta niciodată, a făcut-o doar pentru copii şi nu s-a simţit bine acolo,
iar în rarele-i misive către mine îmi reitera dorul sfâşietor după cele rămase
acasă: „Până voi închide ochii, o să-mi fie dor de fiecare floricică de prin curţi
şi de fiecare piatră din caldarâm”.
Piatră din caldarâm…? Dragă Ada, românca
mea adevărată şi înstrăinată, dar nici măcar pietrele nu au rămas neatinse de
furia demolatoare a unor edili postdecembrişti de strânsură, lacomi, strâmţi la
minte, inculţi, degeneraţi, incapabili să înţeleagă sufletul de piatră cubică
al vechiului Bucureşti! Înlocuirea silnică a monumentului istoric numit
macadam, adus iniţial din Scoţia pe bani grei şi făcut să dureze o veşnicie,
apoi extras din carierele de la Comarnic, Gura Beliei, Vălenii de Munte,
Turcoaia şi alte locuri unde era cioplit de ocnaşi, cu anosta şi cenuşia
panglică de asfalt prost, crăpat, de o calitate execrabilă, reţinând toate
precipitaţiile atmosferice în nişte bălţi care îl erodează treptat şi periodic,
a avut loc pe şest, fără ştirea nimănui, fără consultarea populaţiei, fără un
minim respect faţă de “beneficiarii” bucureşteni chemaţi doar să constate cu
inima strânsă rezultatele catastrofale din Piaţa Victoriei, din Piaţa
Aviatorilor, de pe Kiseleff (grafia francizată a mai congruentului Kiselev), de
peste tot. Şoferii îmi spun cu amărăciune că vechiul caldarâm, prin
interstiţiile dintre pietre, sugea ploaia şi zăpada în timp record, rămânând
neclintit la datorie pentru încă un veac─două. Dar cine să asculte de vocea
bunului-simţ? Zecile, sutele de kilometri cubici de piatră smulsă din
pavaj -
unde s-au dus? Pe ce mâini au încăput? Contra căror sume, de care nu s-a
pomenit nimic, niciodată? Spre deosebire de ai noştri, edilii vechilor capitale
occidentale istorice sunt cât se poate de conştienţi de valoarea calupurilor de
granit cu patina vechimii, cu care sunt mândri să îşi împodobească caroiajul
oraşului bine gospodărit. Nepăsarea tembelă care ne caracterizează şi ne
singuralizează într-o lume tot mai competitivă, mai avidă, mai lipsită de scrupule,
ne face să nu ne întrebăm indignaţi spre ce destinaţie au plecat, tot pe şest,
vagoane şi vagoane cu „piatra din caldarâm” de dorul căreia se înrourau genele
Adei.
13 iunie 2012 - Maşina Vittoş
Modestă, harnică, argintie, zumzăitoare,
mereu în funcţie, mereu la datorie, maşina Vitosh de remaiat ciorapi de damă a
fost, în ochii mamelor şi iubitelor noastre de demult, o adevărată instituţie a
anilor 50 şi 60 ai secolului abia apus. Numele ei era scris în fel şi chip pe
geamurile ori vitrinele micilor prăvălii unde îşi făcea meticulos treaba sub o
mică lampă cu picior mobil: Witosh, Wittosch, Vitoş, Vitosh, Wittoş sau
diferite amalgamări între acestea, încât nici nu mai ştiai cum se numea de fapt
şi de unde era originară. Precum vechea, minunata maşină de cusut Singer, ea a
dat de lucru sumedeniei de femei şi a
întreţinut cu zumzăiala motoraşului ei în surdină nenumărate familii. Sute,
poate mii de copii ai acelei perioade şi ai acelor femei i-au datorat, fără
măcar s-o ştie, sandvişul zilnic de la şcoală, manualele, ghiozdanul, uniforma,
şapca de pe cap şi matricola de pe braţ, rufăria, bluzele şi ciorăpeii, tocul
şi creioanele, fiindcă Statul, deşi le asigura învăţământul gratuit, nu le
putea da chiar totul. Ci mamele, aplecate peste maşina Vittoş şi împletindu-şi
ochii în ochiurile reţelei de nailon ai ciorapilor aduşi la remaiat în punguţe
de plastic de toate fetele cochete şi de gospodinele acelei vremi, cu preţul
vederii lor şi al orelor nesfârşite petrecute cocârjate peste micuţa maşină
robace, au acoperit mai bine de un deceniu, prin munca lor umilă, chinuită,
prost plătită, nevoile interminabile ale familiei.
Nimeni nu mai ştie nimic de motoraşul
Wittosh, de parcă n-ar fi zbârnâit sârguincios pe colţuri de tejghea vreme de
peste trei lustri. Dispar oamenii, dispar lucrurile lor, se şterge amintirea
tuturor. Din vreme în vreme mai răsare însă câte un ins ciudat cu faţa spre trecut şi ceafa spre
viitor, să ne evoce cu jumătate de gură obiectele mărunte, neînsemnate, cărora
neostoita, jertfelnica strădanie feminină le-a conferit suflet, istorie, menire
şi viaţă secretă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu