PROTESTUL unui profesor clujean față
de posibila introducere a testelor grilă la proba de română de la Bacalaureat
DE ANDREI NICOLAE
Zilele trecute,
Ministerul Educației Naționale a anunțat că dorește introducerea testelor grilă
la bacalaureat și la evaluarea națională, dar ulterior a revenit asupra
deciziei.
Profesorul
Bogdan Herțeg, cadru didactic de limba și literatura română la Liceul „Emil
Racoviță” din Cluj Napoca, a trimis pe adresa redacției ActiveNews o scrisoare
de protest față de posibilitatea introducerii testelor grilă pentru materia sa
la proba de bacalaureat. Chiar dacă Ministerul Educației a anunțat că se mai
gândește în privința oportunității introducerii testelor grilă, considerăm că
scrisoarea profesorului Herțeg atinge mai multe puncte sensibile și profunde
ale educației românești și merită cunoscută în integralitatea sa. (Andrei Nicolae).
Iată textul:
În anul școlar 2018-2019 va fi introdusă, după
cum se anunță, o nouă structură a subiectelor de bacalaureat la Limba și
literatura română. Vor fi introduse și exerciții cu răspunsuri tip grilă.
Această inepție nu poate decât prelungi absurditatea subiectelor de anul
trecut. De altfel, proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul
bacalaureatului din iunie 2018 vădește o degradare accelerată a educației în
România. Subiectele acestei evaluări importante sunt și o consecință a
dezastrului, și o modalitate de a-l amplifica. Se creează un cerc vicios în
care procesul de predare-învățare este conceput defectuos, evaluarea trebuie să
ascundă această mizerie prin promovabilitate crescândă, fapt ce produce
standarde mizere ce duc la pregătire mizeră și așa mai departe.
Trasăm
câteva puncte pentru a arăta unele probleme ale subiectelor date în 2018:
1. Posibilitatea
promovării la Limba și literatura română fără a ști nimic la această disciplină
Și la
profilul real, și la cel umanist, primele exerciții sunt pentru un elev de
gimnaziu. Se dă un text ușurel și pentru 30 de puncte absolventul de liceu este
întrebat dacă îl pricepe. Apoi pentru 20 de puncte trebuie să își dea cu
părerea despre faptul că nu ne apreciem locul natal. Astfel, se poate lua nota
6 fără a se cunoaște niciun autor român și nicio noțiune de teorie literară.
Limba și literatura română este totuși o disciplină. Ar trebui să aibă în
continuare propriile conținuturi. Din păcate, acestea nu mai sunt necesare
promovării. Trebuie doar să știi limba română cât de cât. Consecințele sunt
ridicole – un elev de clasa a V-a poate lua bacalaureatul la română. Degradarea
este accelerată. Acum șapte ani cerințele erau mai firești, erau vizate
concepte de bază, era căutată valoarea expresivă a unor elemente gramaticale
actualizate într-un text literar. Acum trebuie doar să pricepi un text de nivel
mediu. Acest fapt întărește impresia că liceul de acum e noua școală generală,
iar facultatea de acum e noul liceu. A crede că predai la liceu este o
păcăleală; una la fel de mare cu a crede că predai la facultate. Ne amăgim cu
denumiri ce nu mai au vechiul conținut.
2. Aplatizarea
valorilor
Cerându-se
atât de puțin, cei slab pregătiți primesc note mari în mod nejustificat, iar
cei bine pregătiți nu mai pot face diferența. Valorile sunt pe această cale
aplatizate. În acest mod la bacalaureat se încalcă două mari funcții ale
evaluării: funcția de selecție și funcția de certificare. După cum se poate
vedea, nici măcar limbajul de lemn al didacticii actuale nu se mai poate
transpune în realitatea aceasta decăzută. Fiind periclitate cele două rosturi
ale bacalaureatului, se reduce și funcția motivațională a evaluării. Devine tot
mai greu să motivezi elevii să învețe conținuturi care la bacalaureat sunt
ignorate.
3. Marginalizarea
marilor autori
În
mass-media nu se discută cele anunțate mai sus, ci se atacă subiectul al
treilea de la proba scrisă la Limba și literatura română, cel care mai
păstrează analiza unui text studiat. Motivul invocat este că elevii trebuie să
învețe pe de rost. În primul rând, nu trebuie să învețe pe de rost, unii aleg
acest drum aparent mai facil. În al doilea rând, ce este așa de rău în a folosi
memoria în pregătirea școlară. Trebuie să fim oameni fără memorie, fără o
cultură literară de bază fixată în conștiința noastră? E rău să știm o frază
despre Mihai Eminescu și trei concepte literare aferente poemului „Luceafărul”?
Dacă unii elevi învață pe de rost fără a înțelege, acest lucru se vede repede
în corectură, apărând inevitabil greșeli tipice.
4. Corectura
problematică prin trimiterea lucrărilor în alt județ, unul ce poate să nu facă
față volumului primit
Un oraș
mare, un centru universitar cu populație în creștere înseamnă numeroase licee.
A trimite atâtea lucrări de bacalaureat într-un județ cu puține licee reprezintă
un risc major evident. Dacă în județul respectiv nu sunt tot atâtea licee, tot
atâția liceeni, cum vor fi chemați la corectat suficienți evaluatori cu
experiență relevantă? Elevul stă îngrijorat la gândul că nu se va corecta bine
lucrarea lui. Efectul este că la un liceu clujean valoros o treime dintre
absolvenții clasei a XII-a au făcut contestație la bacalaureat numai la proba
de Limba și literatura română. Și se poate înțelege ușor că și alții au avut de
gând să depună contestație, dar nu au vrut să se reexpună riscului unei
corecturi după criterii imprevizibile sau în spiritul descurajării numărului
mare de contestații.
5. Procentul de
promovabilitatea pare a fi fixat dinainte
Faptul că
promovabilitatea nu se schimbă, chiar dacă nivelul de pregătire scade
vertiginos de la an la an, este consecința unei strategii stupide de a ascunde
realitatea. A oculta adevărul din realitate nu este o soluție. Nu se poate
corecta o eroare sistemică ascunsă de o evaluare mincinoasă. Aceasta pare a
veni din gândirea de a da bine până la viitoarele alegeri. Toată lumea e
mulțumită, și elevii, și părinții, și școala, și ministerul. Prima plată e la
elevi – mulți se vor duce să lucreze, iar în firme nu li se ascunde
nepregătirea, fiind contrați dur, cu un șoc psihic puternic. Apoi plata e la
nivel național – o țară care care rezistă din faptul că oferă muncă
intelectuală ieftină produce tot mai slabi intelectuali.
Toate aceste
vicii ale subiectelor actuale sunt generate de probleme de fond:
1. Politicile educaționale
absurde
Premisele
predării actuale sunt denaturate, iar starea actuală gravă este cauzată și de
politicile educaționale impuse. Un element important este reprezentat de
răsturnarea ordinii cognitive. Iată pe ce principii se încearcă formarea profesională
a cadrelor didactice:
„Trecerea de
la centrarea pe conținuturi la centrarea pe elev (co-autorul construcției
didactice) presupune deplasarea accentului în activitatea didactică:
de la
aspectele teoretice (să știe despre) la cele practice (să știe cum), de la
conținuturi spre competențe și valori și atitudini;
de la
cantitate (cât) la calitate (cum); trecerea de la un volum mare de informații
la informații structurate, care să permită legături de sens între ele
(conținuturile devin mijloace de a atinge obiectivele / competențele); de la
informativ spre formativ;” (Florentina Sâmihăian și Mariana Norel, Didactica
limbii și literaturii române, Formarea profesională a cadrelor didactice din
învățământul preuniversitar pentru noi oprtunități de dezvoltare în carieră).
Se nasc o
serie de întrebări. Cum să faci un lucru dacă nu știi despre el? Cum poți să
pictezi, dacă nu ai conceptul de pictură? Cum poți repara un mecanism, dacă nu
știi teoretic cum funcționează? Teoretizarea, încă de la origine, înseamnă
contemplație – a privi cu atenție, până la studiere. Cum poți fi practic cu un
aspect la care nu vrei să privești cu atenție? În acest fel se ajunge la un
amatorism ieftin, chiar la absurditate. De aici, ce valori și atitudini se
dezvoltă? În fapt, prin teorie gândesc. Ca să facem o analogie cu rol
ilustrativ, creierul este hardware-ul, iar cunoașterea (teoria activă) este
soft-ul prin care se pot interpreta date aferente multiple. Degeaba am un
hardware puternic, dacă nu am un software care să transpună această capacitate.
În mod real, doar teoria de calitate permite elevului să reducă marea cantitate
la calitate, volumul de informații, la informații structurate, volumul mare de
exerciții negândite, la câteva exerciții bine gândite, înțelese în procesualitatea
lor. Astfel, „deplasarea accentului în activitatea didactică” nu este o
„reorientare a finalității” procesului de predare-învățare, ci o răstălmăcire,
un haos care se vede și în conceperea noilor manuale. Omul gândește, în fond,
prin deducție, prin inducție, prin analogie, prin metaforizare. În didactica
actuală aceste procese sunt ignorate. Ca o consecință imediată conținuturile
sunt trunchiate în asemenea hal, încât nu mai pot fi conectate de mintea
elevului într-o structură cognitivă viabilă, explicativă. Dacă se urmează
programa actuală este imposibil să se mai formeze gândirea copilului în cadrul
demersului didactic. De exemplu, în clasa a V-a se predau câteva fragmente
aleatorii despre verb, venite de nicăieri și orientate spre niciunde.
În spate
este și o gândire schizoidă. Ani de zile am afirmat că elevii noștri sunt mai
buni decât cei din occident, în timp ce sistematic am copiat sistemul
occidental și l-am implementat cu acribie.
2. Neînțelegerea
fenomenului literar
Planul de
școlarizare pentru Limba și literatura română este trasat de oameni care nu
înțeleg fenomenul literar, fiind imposibil să explici ceva ce nu înțelegi. Să
vorbești despre „Literatura (care cuprinde atât texte literare, cât și texte
nonliterare)” este un nonsens. E ca și cum ai spune că pictura cuprinde toate
manifestările umane prin forme și culori. Se produce o diluare până la
inconsistență. Paradigma comunicativ-funcțională ce animă din spate programa
actuală înseamnă marginalizarea funcțiilor de bază ale literaturii, care sunt
de natură ontologică și gnoseologică: opera literară adevărată îți îmbogățește
cunoașterea pentru a te ajuta să îți lămurești existența. Din păcate, se
ratează această esență, accentul fiind greșit pus pe lectură, pe o lectură
exterioară actului literar. Se pornește de la premisa că elevilor nu le mai
place să citească, că textele marilor autori români sunt perimate, dificile, de
neînțeles, deprimante. Se consideră că ele trebuie înlocuite cu texte actuale,
facile, accesibile, care să atragă. Se dorește păstrarea plăcerii de a citi.
Introdusă în aria plăcerilor, opera literară este concurată inegal de produse
care sunt și mai actuale, și mai facile, și mai accesibile, și mai atractive.
Deci creația literară tot va fi în pragul dispariției după principiul să citim
orice, numai să citim. Literatura se poate păstra nu ca o alternativă în
obținerea de plăceri de rang inferior (caz în care se promovează fantezia
frenetică, deșănțată, șocantă, magia, luarea în derâdere, psihedelisme, tocmai
pentru a concura produsele video și halucinogenele), ci ca o alternativă la
obsesia plăcerii, ca o ieșire din degringolada hedonistă. O literatură fără
idealuri înalte, luminoase, e o mocirlă. Introducerea (reintroducerea) unor
texte valoroase ale unor mari scriitori, precum Ion Agârbiceanu, Dimitrie
Bolintineanu, George Coșbuc, este calea de a se pune problema altfel, la nivel
sufletesc, la nivel profund uman, într-o înaltă ordine morală; copilul, fiind
în formare, ar avea șansa unui model firesc, șansa unui model de rezistență.
Accesându-l, urmându-l, copilul va salva în acest mod literatura salvându-se pe
sine. Iar un copil puternic, rezistent contribuie la rezistența comunității. În
schimb, o societate care își modelează copiii după cultul plăcerii este o
societate slabă, unită doar în împătimire.
3. Epurarea valorilor
naționale, subminarea identității românului
În pofida
acuzelor acide din ultimii ani, istoria profundă arată că a fi român este un
mod constructiv de a exista în lume. Românul este chemat a fi om bun în cheie
românească. Modul de viață occidental, cu mirajul vieții plăcute din punct de
vedere material, ne poate determina să renunțăm la identitatea și la rostul
nostru. Spunea cineva că posibilitatea de a pleca din țară ne-a făcut să nu mai
fim nevoiți să ne construim țara. Dar și să rămâi în țară fizic și să pleci din
spiritul național este tot o plecare, o cădere din românism. Chiar orientarea
de sus a învățământului actual încurajează acest fenomen maladiv.
Afirmăm
toate acestea nu pentru a susține un extremism național, ci vorbim despre o
minimă cunoaștere de sine, o minimă demnitate și responsabilitate a celui care
se naște într-o familie care i-a lăsat multe daruri muncite din greu, neluate
cu forța sau cu viclenia de la alte familii. Nu ne referim aici la mari
eroisme, ci la faptul că trebuie să păstrăm la Limba și literatura română texte
ale autorilor români. A crede că nu avem autori români valoroși și relevanți
acum este o neînțelegere izvorâtă din spiritul hedonist, nihilist, depresiv ce
animă neîncrederea în rostul nostru.
4. Periclitarea
programatică a viitorului disciplinei
Toate
schimbările ce se produc în structura disciplinei Limba și literatură română
converg spre același punct. Prin urmare, nu pot fi făcute la nimereală. Haosul
nu este produs haotic, ci programatic. Să avem în vedere câteva schimbări care
contribuie la dispariția graduală a disciplinei. Până în clasa a X-a nu se
studiază propriu-zis niciun autor român. În manualele noi apar texte ale unor
autori străini – a se vedea manualele de clasa a V-a din 2017. În clasa a VI-a
se dau evaluări naționale în care se amestecă româna cu engleza. În general,
evaluările naționale întăresc starea de fapt. Mai mult, Olimpiada de Limba și
literatura română funcționează în paralel cu așa-numita Olimpiadă de
Lingvistică, care în câțiva ani, dacă nu se reacționează, o va înlocui. Ca să
nu mai spunem că Olimpiadă de Lingvistică nu are nimic de a face cu
lingvistica, sunt doar niște exerciții de logică aplicate pe material lingvistic,
nimic de deschidere a unui nivel de înțelegere. Totodată, se tot elimină
conținuturi valoroase. Tendința este de a reduce vechea disciplină Limba și
literatura română la un biet curs practic cu denumiri de tipul „Lingvistică și
comunicare”, „Competențe în limba maternă”, un curs bazat pe funcționalități de
comunicare fără rădăcini, fără identitate, fără valori, fără orizont cultural,
fără capacități explicative.
5. Îndepărtarea
cadrelor didactice valoroase prin netitularizare și prin frustrare
Nu arareori
orele strălucite sunt judecate obtuz după oarba corectitudine politică, după
limbajul didactic de lemn, după strategiile moderne superficiale, după
documentele fără noimă, după setea de note umflate. Pe acest fundal problematic
suplinitorii de mare potențial sunt mai expuși. Dar cel mai mult ei se
confruntă cu ignoranța. Vin și pleacă ca și cum n-ar fi. Sunt folosiți, apoi
aruncați.
Astfel,
tineri valoroși nu sunt titularizați, an de an sunt purtați ca debutanții la
examene de titularizare în care nu sunt posturi titularizabile. Când pleacă din
sistem nici nu trebuie să își depună o demisie; când pleacă, nu au senzația că
au renunțat la sistemul de învățământ, ci că sistemul de învățământ a renunțat
de mult la ei, poate chiar de la început. Ei, care sunt ca aurul pentru țară,
pleacă atunci când sunt în plinătatea forțelor și nu mai este cine să-i
înlocuiască pe măsură.
6. Disocierea
universităților de pregătirea studenților ca viitoare cadre didactice
În plan
universitar nu există o asumare serioasă a ridicării nivelului preuniversitar.
Există cel mult o lamentare a profesorilor universitari cu privire la calitatea
studenților ce încep studiile superioare. În loc să se responsabilizeze și să
caute sistemice reclădiri, prea mulți universitari sunt foarte distanțați unii
de alții, prinși în orgolii mărunte și în conflicte administrative, în sterile
dispute între paradigme; prea mulți nu sunt în stare nici să producă un student
valoros sau să îl promoveze, nici să reprezinte o elită intelectuală – nu au o
finalitate reală în plan cultural, social, existențial. Pentru mulți nu există
o preocupare pentru a inspira viitorii învățători și profesori pentru că nu au
simț social, durere sufletească pentru bolile conceptuale ale celor mai tineri.
Tinerii debutanți vin în esență neștiutori, neinspirați, fără pasiune pentru
meseria lor, fără a avea drag de copiii despre care nici nu li s-a vorbit
serios în facultate, modulul pedagogic fiind marginalizat.
Studenții de
azi sunt tot mai lipsiți de mari modele în plan academic, fapt ce nu le conferă
o țintă înaltă sau un punct de reper pentru a-și vedea adevărata măsură.
Geniile ce caută cu sinceritate înțelegerea nu sunt chemate să predea la
facultate, ci tot felul de oameni cu puteri de înțelegere limitate de o ignoranță
adânc înrădăcinată în ființa lor. Vechea obsesie românească a postului bun
îmbolnăvește neîncetat mediul universitar, consecințele fiind majore în
calitatea educației întregului neam. În mediul universitar există și oameni
valoroși, deși mulți sunt îngropați în treburi administrative și într-un spirit
de lehamite combătut cu un entuziasm cel mult individualist. Ce lipsește în mod
clar este o viziune implementată pentru salvarea învățământului românesc. De
exemplu, rectoratul și inspectoratele școlare ar putea colabora pentru a
identifica profesorii preuniversitari excepționali, care au nivelul intelectual
necesar de a preda la facultate, care își cunosc meseria și au spirit de
sacrificiu pentru elevi. Aceștia ar putea fi invitați să țină cursuri studenților
pentru a insufla pasiunea necesară acestei ocupații de căpătâi. Multe strategii
constructive ar putea fi concepute și aplicate pentru un viitor normal al
educației.
Cadrele
didactice care înțeleg cele notate mai sus și au o durere sufletească pentru
acest proces de destabilizare a disciplinei Limba și literatura română, un
pilon central al educației în România, pot susține protestul de față pe care îl
văd o scrisoare deschisă instituțiilor, mijloacelor mediatice, părinților și
elevilor.
https://www.activenews.ro/stiri-educatie/PROTESTUL-unui-profesor-clujean-fata-de-posibila-introducere-a-testelor-grila-la-proba-de-romana-de-la-Bacalaureat-153294
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu