C.S. LEWIS
Sfaturile
unui diavol bătrân
către unul mai tânăr
unde spre sfârşit
SFREDELIN PROPUNE O
ÎNCHINARE
Traducere din engleză de
SORANA CORNEANU
Născut în
Irlanda în 1898, C.S. LEWIS este educat la Colegiul Malvern timp de un an, după
care îşi continuă studiile în particular. Obţinând cea mai mare distincţie de
absolvire acordată de Universitatea Oxford (triple First), rămâne în cadrul
universităţii ca Fellow al colegiului Magdalen, funcţionând ca tutore, în
perioada 1925-l954. În 1954 devine profesor de literatură medievală şi
renascentistă la
Universitatea
Cambridge. Cursurile ţinute de el, remarcabile şi populare, au influenţat în
mod profund şi durabil generaţii de studenţi.
Ateu până la
maturitate, C.S. Lewis îşi descrie convertirea în Surprised by Joy (Surprins de
bucurie): “în 1929, pe la Rusalii, m-am dat bătut şi am admis că Dumnezeu este
Dumnezeu... eram, poate, cel mai descurajat şi mai nehotărât convertit din
toată Anglia. “Această experienţă a fost cea care l-a făcut să înţeleagă nu
doar apatia, ci şi refuzul activ de a accepta religia; pornind de aici, în
ipostaza de scriitor creştin înzestrat cu o minte excepţional de ascuţită şi de
logică şi cu un stil lucid şi înviorător, C.S. Lewis a fost fără egal. The
Problem of Pain (Problema durerii), The Screwtape Letters (Scrisorile lui
Sfredelin sau Sfaturile unui diavol bătrân către unul mai tânăr), Mere
Christianity (Creştinism. Pur şi simplu), The Four Loves (Cele patru iubiri),
precum şi postuma Prayer: Letters to Malcolm (Rugăciune: Scrisori către Malcolm)
nu sunt decât o parte din operele sale cele mai vândute. A scris şi cărţi
pentru copii şi sciencefiction, în paralel cu multele sale lucrări de critică
literară. Operele sale sunt cunoscute de milioane de oameni, pretutindeni în
lume, prin traduceri. S-a stins din viaţă în 22 noiembrie 1963, în locuinţa sa
din Oxford.
Un drac cel mai bine se alungă,
atunci când nu se lasă dus cu textele Scripturii, dacă îl faci de râs şi de
batjocură, căci nu îndură să-l iei peste picior.
LUTHER
Diavolului... spirit mândru... nu-i
vine la socoteală să îţi râzi de el.
THOMAS MORUS
Prefaţă
Nu am de
gând să lămuresc cum anume mi-a picat în mână corespondenţa pe care o ofer aici
publicului cititor.
În ce
priveşte diavolii, rasa omenească poate face două greşeli la fel de însemnate,
dar opuse. Una e să nu creadă în existenţa lor. A doua e să creadă în ea şi
să-şi bată capul cu diavolii în prea mare şi dăunătoare măsură. Ei înşişi se
bucură la fel de ambele erori şi-l vor saluta pe materialist, ca şi pe
magician, cu aceeaşi desfătare. Materialul folosit în această carte e la
îndemâna oricui a apucat o dată să priceapă ce şi cum; însă ranchiunoşii şi
exaltaţii care i-ar da o rea folosinţă nu vor afla nimic de la mine.
Cititorii
sunt sfătuiţi să nu uite că dracul e un mincinos. Nu toate vorbele lui
Sfredelin trebuie luate drept adevărate, nici măcar din punctul lui de vedere.
Nu am încercat nicicum să identific vreuna dintre fiinţele umane despre care e
vorba în scrisori; dar tare mă îndoiesc că portretul Fratelui Spike sau al mamei
pacientului, de pildă, ar fi pe de-a-ntregul fidele. Imaginaţia lucrează în Iad
tot aşa cum lucrează pe Pământ.
În fine,
trebuie să adaug că nu m-a preocupat deloc să pun în ordine cronologia
scrisorilor.
Numărul 17
pare să fi fost compusă înainte ca raţionalizarea să devină o treabă serioasă;
în general, însă, diavoleasca metodă a datării pare să nu aibă nimic de-a face
cu timpul terestru şi nici eu nu am încercat săi dau de cap. Istoria Războiului
European, în afară de cazul când se întâmplă să intersecteze condiţia spirituală
a vreunei fiinţe umane, i-a fost lui Sfredelin, fireşte, perfect indiferentă.
C.S. LEWIS
MAGDALEN
COLLEGE,
5 IULIE 1941
--------
Sfredelin propune o
închinare
Am fost
deseori încurajat să continui seria iniţială a Sfaturilor, dar mulţi ani de
zile ideea nu mi-a surâs deloc. Deşi textul a curs ca de la sine, mai puţină
bucurie în a scrie ceva nu cred că am avut vreodată.
Uşor a fost,
fără îndoială, din simplul motiv că, odată inventată, tehnica scrisorilor
diavoleşti îşi generează singură şi în mod spontan urmarea, precum piticii şi
uriaşii lui Swift sau filozofia medicală şi etică din “Erewhon”. Numai să-i dai
ghes şi te poartă liniştit preţ de o mie de pagini. Dar deşi nu mi-a fost greu
să intru în jocul mental al atitudinii diavoleşti, nici prea tare nu m-am
amuzat, sau cel puţin nu pentru multă vreme. Tensiunea mi-a produs un fel de
crampă spirituală. Lumea în care trebuia să mă proiectez în timp ce vorbeam
prin gura lui Sfredelin era tot o prăfoşenie şi-un zgrunţur, o secătuială şi-o
scabie. Orice urmă de frumuseţe, prospeţime şi jovialitate trebuia lăsată
deoparte. Aproape că m-a dărâmat înainte să-i pun punct. I-ar fi dărâmat şi pe
cititorii mei dacă aş fi continuat.
În plus,
purtam într-un fel pică textului meu pentru a nu fi ieşit o altfel de carte, pe
care însă nimeni n-ar fi putut să o scrie. În mod ideal, sfaturile lui
Sfredelin către Amărel ar fi trebuit însoţite de învăţăturile unui arhanghel
către îngerul păzitor al pacientului. Fără de ele, imaginea vieţii omeneşti e trunchiată.
Dar cine şi-ar fi putut lua asupră-i sarcina? Chiar dacă un muritor — care ar
trebui oricum să fie unul mult mai bun decât mine — ar putea să se ridice la
anvergura înălţimilor spirituale cerute de încercare, cum s-ar putea decide
asupra unui “stil potrivit”? Pentru că aici stilul ar fi într-adevăr parte din conţinut.
Simpla povă- ţuire n-ar fi de ajuns; fiecare propoziţie ar trebui să poarte cu
sine iz de Rai. Iar în zilele noastre, chiar dacă cineva ar fi în stare să
scrie proză în maniera lui Traheme, nu ar primi încuviinţarea să o facă, pentru
că cerinţa “funcţionalismului” a sărăcit literatura de jumătate din funcţiile ei.
(în esenţă, orice ideal stilistic dictează nu doar felul în care lucrurile
trebuie spuse, ci şi ce fel de lucruri pot fi spuse.)
Apoi, pe
măsură ce anii treceau, iar experienţa sufocantă a scrierii Sfaturilor se
atenua în cămările memoriei, gândul a început să mi se oprească asupra a tot
felul de lucruri care păreau să invite comentariul unui Sfredelin. Hotărâsem să
nu mai scriu niciodată vreo “scrisoare”. În schimb, ideea unui soi de “cuvântare”
îmi tot dădea târcoale, mai mult sau mai puţin insistent, fără să apuc s-o pun
pe hârtie. Apoi a venit invitaţia din partea The Saturday Evening Post şi aşa
m-am apucat de lucru.
C.S. L.
Scena se
petrece în Iad, la dineul anual al înaltului Colegiu de Pregătire a Tinerilor
Ispititori Decanul, Dr. Balelungi, tocmai a ridicat paharul în sănătatea
oaspeţilor. Sfredelin, care este invitat de onoare, se ridică şi întoarce închinarea:
Domnule Decan, Iminenţa voastră, distinse Scărboşenii, dragii mei împieliţaţi
şi Necuraţi, iubiţi Diavoli: Se obişnuieşte în astfel de ocazii ca vorbitorul
să se adreseze mai ales proaspeţilor absolvenţi care vor fi trimişi în curând
pe Pământ pentru stagii de ispitire. Obicei căruia mă supun cu plăcere. Îmi amintesc
foarte bine cu câtă trepidantă nerăbdare mi-am aşteptat şi eu prima mea
misiune. Am speranţa şi credinţa că fiecare dintre voi încearcă aceeaşi
tulburare în seara aceasta. Aveţi toată cariera înainte. Iadul se aşteaptă şi
vă cere ca ea să fie încununată — aşa cum a fost şi a mea — de neîncetate
izbânzi. Dacă nu, ştiţi ce vă aşteaptă.
Să nu vă
faceţi iluzii: fără veninul sănătos şi realist al terorii, alături de
neîncetata muşcătură a neliniştii, încercările voastre sunt sortite eşecului.
Cât de des îi veţi invidia pe oameni pentru a fi fost înzestraţi cu darul
somnului! Aş vrea, totuşi, să vă înfăţişez şi o imagine moderat optimistă a
situaţiei strategice generale.
Temutul
vostru decan s-a referit, printre multe alte lucruri, la masa festivă din faţa
voastră, cerându-şi, într-un fel, iertare. Aflaţi, iubiţi diavoli, că nu e
neapărat vina lut Nu putem să nu recunoaştem însă că sufletele omeneşti din ale
căror chinuri ne-am înfruptat în seara aceasta au fost de foarte slabă calitate.
Cu toată arta culinară a specialiştilor noştri în tortură, tot fără gust au
rămas. Ah, de-aş putea să-mi mai înfig dinţii în carnea unui Farinata, a unui
Henric al VlII-lea sau chiar a unui Hitler! De-aţi fi văzut ce crustă, numai
bună de crănţănit! Ce furie, ce egoism, ce cruzime, de o robusteţe aproape la
fel de mare ca a noastră. Cât deliciu să simţi cum se împotriveau devorării!
Iar când îi înghiţeai, cum ţi se mai încălzeau măruntaiele!
În loc de
aşa ceva, cu ce ne-am ales noi în seara asta? Am avut mai întâi o autoritate
municipală în sos de fraudă. Doar că eu unul nu am putut distinge savoarea unei
avariţii cu adevărat pasionate şi brutale de care se încântau simţurile pe
vremea marilor rechini din secolul trecut. Pe când acum, e foarte clar, am avut
în farfurii o piticanie — un aventurier de paie care, între cunoscuţi, învârtea
câte o glumă nesărată, iar în public se producea cu cele mai răsuflate
banalităţi — o zgaibă de om care a dat cu nasul de corupţie şi s-a trezit şi el
că nu e rău să fii corupt, la fel ca toată lumea.
Apoi a venit
o supă călduţă de adulteri. Aţi mirosit oare vreo urmă de hormoni inflamaţi, de
carne aţâţată, rebelă şi nesătulă? Eu n-am simţit nimic. Pentru mine au avut cu
toţii gust de idioţi cu prohabul plat care din prostie sau meschinărie rămân cu
pantalonii-n vine pe unde apucă, doar pentru că li se trage de la vreo reclamă
cu femei goale, sau că încearcă să se simtă moderni şi emancipaţi, sau ca să se
asigure că sunt şi ei virili ca toţi bărbaţii “normali”, sau chiar pentru că nu
au nimic altceva de făcut. Sincer, mie unul, care am gustat dintr-o Messalina
ori un Casanova, mi s-a făcut greaţă. Doar sindicalistul cu garniture de gogoşi
umflate a fost poate ceva mai bine. Individul chiar a făcut ceva rău la viaţa
lui. De pe urma lui s-a lăsat, nu chiar fără să ştie, cu vărsare de sânge,
foamete şi ameninţarea libertăţii. Da, într-un fel. Dar ce fel!
S-a gândit
atât de puţin la aceste obiective ultime. Toată viaţa i-a fost dominată de
grija de a urma linia partidului, de propria importanţă şi, mai presus de
toate, de simpla rutină.
Să ne
înţelegem. Gastronomic vorbind, situaţia e deplorabilă. Sper însă că nici unul
dintre noi nu pune gastronomia pe primul loc. Nu avem oare, într-un sens
diferit şi mult mai serios, motive de speranţă?
Să ne gândim
mai întâi la simpla cantitate. Calitatea poate să lase de dorit; niciodată însă
nu am avut mai mare abundenţă de suflete, fie ele şi mediocre.
Şi apoi
triumful. Ne-am putea spune că asemenea suflete — mai bine zis asemenea
băltoace noroioase rămase din ceea ce a fost odată un suflet — nici nu merită
damnate. Da, dar Duşmanul (din cine ştie ce raţiuni obscure şi perverse) s-a
gândit că merită salvate. Credeţi-mă pe cuvânt, aşa e. Voi tinereii care încă
nu V-aţi început activitatea nici nu vă închipuiţi cu cât efort şi câtă iscusinţă
au fost într-un sfârşit capturate aceste mizerabile creaturi.
Dificultatea
s-a tras tocmai din nevolnicia şi moliciunea lor. Am avut aici de-a face cu
atâta noroială a minţii, cu atâta lentoare în reacţii încât ne-a fost extrem de
greu să îi ridicăm la acel nivel de claritate şi forţă a deciziei la care
păcatul de moarte devine posibil. Atenţie însă: i-am ridicat atât cât trebuie,
şi nu dincolo de milimetrul fatal al lui “prea mult”. Fiindcă atunci, desigur,
totul ar fi fost, poate, pierdut. Ar fi putut vedea şi s-ar fi putut căi. Pe de
altă parte, dacă i-am fi ridicat prea puţin, s-ar fi calificat mai degrabă
pentru Limb, precum creaturile care nu-şi află locul nici în Rai nici în Iad —
suflete cu rezultate modeste, cărora li se permite să se afunde de-a pururi
într-o subumanitate mai mult sau mai puţin împăcată.
În faţa
fiecărei alegeri individuale a ceea ce Duşmanul ar numi calea “cea rea”, astfel
de creature sunt, la început, aproape sau total lipsite de responsabilitate
spirituală deplină. Nu înţeleg nici sursa şi nici adevărata natură a
interdicţiilor pe care le încalcă. Nici nu se poate vorbi la ei de conştiinţă,
în afara atmosferei sociale care îi înconjoară. Şi fireşte că le-am încurcat şi
le-am dat peste cap limba însăşi; ceea ce în profesia altcuiva s-ar numi mită
pentru ei se cheamă “atenţie” sau cadou. Prima însărcinare a Ispititorilor care
s-au ocupat de ei a fost să facă din astfel de alegeri ce-i aşezau pe calea
spre Iad un obicei solid, prin neîncetată repetiţie. Iar apoi (pasul crucial)
să transforme obiceiul în principiu — un principiu pe care creatura să fie
oricând gata să-l apere. După asta, totul merge ca la carte. Conformismul
social, practicat întâi pur şi simplu din instinct sau chiar în mod mecanic — cum
ar putea o moluscă să nu se conformeze? — devine astfel, pe nesimţite, un ideal
al vieţii împreună sau al traiului ca toată lumea.
Simpla
ignoranţă a legii pe care acum o încalcă ia forma unei vagi teorii desemnate —
nu uitaţi că stau prost cu istoria — drept “moralitate” convenţională sau
puritană sau burgheză. Se formează astfel puţin câte puţin în inima creaturii
un miez tare, bine tăbăcit şi înrădăcinat în care se adună convingerea că trebuie
să continue să fie ceea ce este şi chiar să reziste oricărei tentaţii de a
schimba ceva. E un miez foarte mic, deloc reflexiv (sunt prea ignoranţi) şi
prea puţin sfidător (uscăciunea lor emoţională şi imaginativă exclude
posibilitatea), umil, în felul lui, dar de o modestie falsă; un miez ca o
pietricică sau un început de cancer. Dar numai bun să ne potrivească ţinta. Ne
oferă, în sfârşit, condiţiile unei respingeri reale şi deliberate, deşi încă nu
deplin articulate, a ceea ce Duşmanul numeşte Har. Avem aşadar sub ochi două
fenomene de bun augur. Mai întâi, abundenţa capturii; oricât de insipidă ne-ar
fi hrana, nu ne putem teme de foamete. Şi apoi, triumful; nicicând nu au dat
dovadă Ispititorii noştri de mai mare îndemânare. A treia morală, însă, pe care
nu am tras-o încă, este cea mai importantă dintre toate.
Soiul de
suflete din disperarea şi năpasta cărora ne-am — bine, n-am să spun înfruptat,
dar în orice caz ne-am asigurat minimul de hrană în seara aceasta sunt şi vor
fi din ce în ce mai numeroase.
Comandamentul
nostru Inferior ne asigură că aşa stau lucrurile; directivele primite ne cer o
gândire tactică adecvată situaţiei de fapt. “Marii” păcătoşi, la care pasiuni
dintre cele mai vii şi mai plăcute nouă trec dincolo de orice limită, iar
voinţa se concentrează cu imensă ardoare asupra unor obiecte detestate de Duşman,
nu vor dispărea. Dar vor fi din ce în ce mai rari. Capturile noastre se vor
înmulţi; doar că vor fi cel mai adesea simple gunoaie — gunoaie pe care altă
dată le-am fi aruncat Cerberului şi hăitaşilor Iadului, căci ne-ar fi părut
nedemne de gurile diavoleşti. Şi vreau să înţelegeţi bine două lucruri. Unu la
mână, că oricât de deprimant ar părea, lucrurile se schimbă de fapt în bine. Şi
doi, v-aş atrage atenţia asupra felului în care am ajuns aici.
E o
schimbare în bine. Marii (şi delicioşii) păcătoşi sunt făcuţi din acelaşi
material ca şi oribilele fenomene cărora li se spune mari sfinţi. E adevărat că
din cauza virtualei penurii de astfel de material ne alegem noi cu hrană
searbădă. Dar nu duce ea, în acelaşi timp, şi la absoluta frustrare şi foamete
a Duşmanului? El nu i-a creat pe oameni — şi nu s-a făcut El însuşi om şi nu a
murit printre ei sub tortură — ca să livreze candidaţi Limbului, “jumătăţi” de
oameni. El a vrut să producă sfinţi; oameni divini; creaturi care să-i semene.
Nu este sărăcia bucatelor de pe masa noastră im preţ infim de plătit în
schimbul asigurării că marele Lui experiment dă semne de epuizare? Şi nu numai
atât. Pe măsură ce marii păcătoşi se împuţinează, iar majoritatea îşi pierde
orice urmă de individualitate, marii păcătoşi devin mult mai eficienţi ca
agenţi în serviciul nostru. Orice dictator sau chiar demagog — aş zice că orice
vedetă de cinema şi orice folkist — poate acum trage după sine turma umană cu
zecile de mii. Gloata se oferă lui (atât cât poate ea oferi) şi prin el, nouă.
Se poate să vină o vreme când nu va mai fi deloc nevoie să ne chinuim cu
ispitirea individuală, cu excepţia câtorva cazuri speciale. Nu vom avea decât
să prindem fluieraşul şi toată turma îl va urma de la sine.
Dar
înţelegeţi voi oare cum de am reuşit să reducem atât de mult din rasa umană la
nivelul unor simple cifre? Aşa ceva nu a venit de la sine. A fost răspunsul
nostru — şi salutăm grandoarea lui — la una dintre cele mai serioase provocări
cu care ne-a fost dat să ne confruntăm.
Daţi-mi voie
să vă înfăţişez felul cum se prezenta situaţia omenirii în a doua jumătate a
secolului al nouăsprezecelea — perioada în care eu mi-am încetat activitatea ca
Ispititor activ şi am fost recompensat cu un post în administraţie. La acel
moment, marea mişcare umană în slujba libertăţii şi egalităţii ajunsese la o
fază matură şi dădea deja roade trainice. Sclavia fusese abolită. Războiul
american de independenţă fusese câştigat. Revoluţia franceză reuşise. Toleranţa
religioasă era îmbrăţişată aproape peste tot. Iniţial, mişcarea fusese punctată
de multe elemente favorabile nouă. Se amestecau acolo mult ateism, mult
anticlericalism, multă invidie şi sete de răzbunare, până şi câteva încercări
(cam absurde) de revitalizare a păgânismului. Nu ne-a fost atunci prea uşor să
hotărâm care avea să fie linia noastră. Pe de o parte, primisem o dureroasă
lovitură — care încă ne ameninţă — prin faptul că orice individ de orice soi, care
până atunci suferise de foame, acum primea hrană de la alţii, sau că oricine
trăise mult şi bine cu lanţuri la picioare acum se putea elibera. Dar pe de
altă parte, mişcarea se însoţea cu atâta respingere a credinţei, cu atât
materialism, secularism şi ură, încât am simţit că era de datoria noastră să o
încurajăm.
Către
sfârşitul secolului, însă, situaţia devenea mult mai simplă şi în acelaşi timp mult
mai gravă.
În sectorul
englez (unde am activat cel mai mult în linia întâi), se întâmplase ceva
oribil. Duşmanul, abil ca întotdeauna, îşi trăsese spuza pe turta lui şi dăduse
acestei mişcări progresiste şi eliberatoare o tentă care să-i convină. De-abia
dacă se mai ghicea ceva din vechea înclinaţie anticreştină. Periculosul fenomen
numit socialism creştin lua deja proporţii. Proprietarii de fabrici care altă dată
se îmbogăţeau din sudoarea amărâţilor, în loc să fie asasinaţi de către
propriii muncitori — de asta ne-am fi putut folosi — primeau acum admonestări
din partea celor din aceeaşi clasă cu ei. Bogătaşii renunţau în număr din ce în
ce mai mare la privilegii nu prin forţa revoluţiilor sau sub constrângere, ci
ascultând de propria lor conştiinţă. Iar săracii, care aveau de câştigat de pe
urma situaţiei, se purtau de-a dreptul lamentabil. În loc să profite de noile
libertăţi — aşa cum speram şi aveam motive să ne aşteptăm — pentru a trece la
masacre, violuri şi vandalizări, sau măcar la beţii fără capăt, s-au apucat ca
proştii să se facă mai curaţi, mai cumpătaţi, mai chivernisiţi, să-şi
îmbunătăţească educaţia şi chiar să ducă o viaţă virtuoasă. Credeţi-mă, iubiţi
diavoli, ameninţarea unei societăţi sănătoase părea atunci perfect plauzibilă.
Însă graţie
Tatălui Nostru din Adânc, ameninţarea a fost îndepărtată. Contraatacul s-a dat
pe două nivele. La nivelul cel mai adânc, s-a lucrat la exprimarea deplină a
unui element care germinase înăuntrul mişcării încă de la începuturile ei.
Ascunsă în inima acestei propagande pentru libertate stătea şi o profundă ură
pentru libertatea personală. Acel nepreţuit individ pe nume Rousseau a fost
primul care să vorbească deschis despre ea. În comunitatea lui democratică
perfectă, vă amintiţi, numai religia de stat e permisă, sclavia e repusă în
drepturi, iar individul trebuie să ştie că ceea ce guvernul îi spune să facă
este şi dorinţa lui, chiar dacă nu-şi dă seama de asta. Pornind de aici, via
Hegel (un alt propagandist indispensabil pentru noi), am obţinut fără probleme
şi nazismul şi statul comunist. Până şi în Anglia am avut succese.
Am aflat cu
câteva zile în urmă că în această ţară nu poate nimeni, dacă nu are permis,
să-şi taie pomul din propria grădină cu propriul topor, să facă din el scânduri
cu propria drujbă şi din scânduri să-şi construiască un hambar în propria lui
grădină.
Acesta a
fost contraatacul nostru pe primul nivel. Voi, care de-abia vă începeţi
stagiul, nu veţi primi încă sarcini de acest tip. Deocamdată veţi fi
distribuiţi ca Ispititori pe lângă persoane private.
Împotriva
acestora, sau prin intermediul lor, contraatacul ia o formă diferită.
Democraţie e
cuvântul cu care trebuie să-i duceţi de nas. Experţii noştri filologi au reuşit
deja atât de bine să corupă limba omenească încât nici nu mai e nevoie să vă
atrag atenţia că, pentru ei, înţelesul cuvântului trebuie să rămână obscur şi
prost definit. Nu au de ales. N-are să le treacă niciodată prin minte că democraţie
desemnează în fapt un sistem politic, ba chiar un sistem electoral, şi că ceea
ce încercaţi voi să le vindeţi aduce doar pe departe cu aşa ceva. Evident că
nici nu trebuie să li se dea voie să formuleze întrebarea aristotelică dacă
prin “comportament democratic” se înţelege comportamentul pe care democraţiile
îl adoptă sau comportamentul care susţine o democraţie. Pentru că dacă s-ar
gândi aşa, nu se poate să nu le dea prin cap că între cele două nu se pune
neapărat semnul echivalenţei.
Voi să
folosiţi termenul numai şi numai ca formulă incantatorie; sau, dacă vreţi,
numai pentru puterile lui comerciale. E un cuvânt pe care ei îl venerează. Şi,
fireşte, el se leagă de idealul politic care spune că oamenii trebuie trataţi
în mod egal. Veţi opera astfel subtil în minţile lor tranziţia de la acest ideal
politic la credinţa că toţi oamenii chiar sunt egali. Mai ales acela de care vă
ocupaţi. Drept urmare, puteţi folosi cuvântul democraţie pentru a legitima în
mintea lui cele mai degradante (şi de asemenea cele mai puţin plăcute)
sentimente umane. Astfel îndrumat, va îmbrăţişa, nu doar fără pic de jenă, dar
chiar cu zâmbetul pe buze, purtări
pentru care, de n-ar fi apărate de aura cuvântului magic, oricine l-ar da de ruşine.
Sentimentul
despre care vorbesc este, desigur, acela care îl face pe om să spună: Sunt la
fel de bun ca tine.
Primul şi
cel mai evident punct câştigat este că astfel îl împingeţi să aşeze în centrul
vieţii lui o minciună sfruntată. Ce vreau să spun nu este pur şi simplu că
lucrurile pe care şi le spune sunt false în sine, că la fel de egal este cu
ceilalţi în ce priveşte bunătatea, onestitatea şi simţul măsurii pe cât de egal
le este în înălţime sau greutate. Ce vreau să spun este că nici el nu le crede.
Nimeni care spune că e la fel de bun ca altul nu crede aşa ceva. N-ar spune
asta dacă aşa ar gândi. Câinele St. Bernard n-ar spune-o niciodată căţeluşului
de pluş, nici învăţatul idiotului, nici omul cu serviciu amărâtului care bate
străzile, şi nici femeia frumoasă unei slute. În afara arenei politice, despre
egalitate nu vorbesc decât cei care se simt în vreun fel inferiori. Un astfel
de discurs exprimă tocmai sentimentul iritant şi coroziv al unei inferiorităţi pe
care pacientul refuză să o accepte.
Şi pe care
astfel o detestă. Da, şi prin urmare ajunge să deteste orice tip de superioritate
care s-ar manifesta la alţii; ajunge să o denigreze, să o vrea ştearsă cu
buretele. Curând va suspecta că orice diferenţă ascunde pretenţia unei
superiorităţi. Nimeni nu are voie să-i fie diferit, nici prin voce, nici prin
haine, nici prin maniere, tipuri de distracţie ori preferinţe culinare. “Ia
uite la ăsta ce engleză cursivă şi melodioasă are — trebuie să fie un snob
fandosit care face pe nebunul. Uite-l şi pe ăla care zice că nu-i plac
crenvurştii — fireşte, nu sunt de nasul lui, ce să zic. Şi ăstălalt care a dat
drumul la tonomat — un deştept care nu poate fără să se dea mare. Dacă ar fi
oameni ca lumea, ar fi şi ei ca mine. De ce trebuie să iasă neapărat în evidenţă?
Nu e democratic.”
E adevărat
că acest fenomen foarte folositor nu e în sine o noutate. De mii de ani e
cunoscut printre oameni sub numele de invidie. Doar că până acum a fost întotdeauna
considerat drept cel mai odios, şi în acelaşi timp cel mai comic, dintre vicii.
Aceia care şi-l descopereau, se ruşinau singuri; iar dacă nu, semnele vădite de
alţii se bucurau de prea puţină simpatie. Încântătoarea noutate a situaţiei
prezente este că invidiei i se poate da credit — devenind astfel lucru demn de
laudă şi respect — prin puterea incantatorie a cuvântului democratic.
Sub
influenţa melodiei vrăjite a cuvântului, cei care sunt în vreun fel sau oricum
inferiori altora vor încerca mai cu sârg şi mai eficient ca niciodată să
coboare pe toată lumea la propriul lor nivel. Dar asta nu e tot. Aceeaşi
influenţă îi va face pe cei care se apropie, sau s-ar putea apropia, de măsura
întreagă a umanităţii să dea înapoi, speriaţi că ar face astfel dovada unui
comportament nedemocratic. Sunt informat din surse sigure că tinerii îşi
reprimă înclinaţiile incipiente pentru muzica clasică sau literatura bună de teamă
că astfel ar putea să nu mai fie ca toată lumea; că oamenii care şi-ar dori cu
adevărat să fie — şi care sunt dăruiţi cu har pentru a fi — oneşti, căşti ori
temperaţi refuză să o facă. Acceptând, ar deveni diferiţi, ar putea impieta
asupra stilului de viaţă, s-ar desface din ograda lui “împreună”, şi-ar
periclita “integrarea în grup”. Ar fi pe cale (oroarea ororilor!) să se
transforme în indivizi.
Întreaga
atitudine se poate rezuma prin cuvintele cu care o tânără femelă se pare că se
ruga recent: “O, Doamne, fă să fiu şi eu ca toate fetele din ziua de azi!”
Mulţumită eforturilor noastre, aşa ceva se traduce din ce în ce mai frecvent
prin: “Fă să fiu o obraznică, o proastă şi o leneşă.”
Pe de altă
parte, ca efect secundar ce nu poate decât să ne încânte, cei câţiva (din ce în
ce mai puţini) care nu admit alinierea la normalitate, obişnuit, traiul ca
toată lumea şi integrare, tind pe zi ce trece să se preschimbe în nişte
fandosiţi şi nişte excentrici, aşa cum şi apăreau oricum în ochii gloatei. Căci
suspiciunea adesea produce ceea ce suspectează. (“De vreme ce, orice-aş face,
vecinii tot au să mă creadă o vrăjitoare sau o securistă, ce-ar fi să nu-mi mai
pese de nimic şi să le dau motive întemeiate.“) Drept urmare avem acum o
intelighenţie care, deşi nu foarte numeroasă, e de mare folos cauzei Iadului.
Dar aici
avem un simplu efect secundar. Ceea ce trebuie să vă solicite neîncetat atenţia
este vasta şi generala mişcare în slujba discreditării şi, în cele din urmă, a
eliminării oricărei forme de excelenţă umană — morală, culturală, socială sau
intelectuală. Nu e oare amuzant să vedem cum Democraţia (în sensul încântător
al cuvântului) ne slujeşte în acelaşi fel în care o făceau cele mai vechi
dictaturi, şi prin aceleaşi mijloace? Vă amintiţi cum unul dintre dictatorii
greci (pe vremea aceea îi numeau “tirani”) a trimis o dată solie altui dictator
ca să-i ceară sfatul în ce priveşte principiile guvernării. Cel din urmă i-a condus
pe soli într-un câmp de porumb, unde a zburat cu sabia toate vârfurile care
depăşeau cât de puţin nivelul general. Morala era evidentă. Să nu îngădui nici
un soi de distincţie printre supuşii tăi. Nimeni nu are voie să fie mai
deştept, mai bun, mai faimos sau chiar mai frumos decât restul lumii, iar dacă
e vreunul, căsăpeşte-l. Adu-i pe toţi la acelaşi nivel: toţi nişte sclavi, toţi
nişte cifre, toţi nişte nulităţi. Toţi egali.
Astfel au
putut tiranii practica, într-un sens, “democraţia”. Însă acum “democraţia”
poate opera foarte bine fără să aibă nevoie de alt fel de tiranie decât aceea
proprie ei. Nimeni nu mai trebuie astăzi să meargă pe câmp cu sabia în mână.
Ştiuleţii cei mici le vor mânca singuri capetele ştiuleţilor mai răsăriţi. Iar
ştiuleţii mai răsăriţi încep şi ei să-şi roadă din vârf, în dorinţa de a fi una
cu Ştiuleţimea Generală.
Am spus mai
devreme că damnarea acestor suflete prăpădite, a acestor creaturi care aproape
că au încetat să mai fie indivizi, cere o muncă laborioasă şi plină de
neprevăzut. Dar cu îndemânare şi eforturi bine direcţionate, puteţi fi aproape
siguri de rezultat. Marii păcătoşi par mai uşor de prins. Dar de la ei nu ştii
niciodată la ce să te aştepţi. După ce i-ai jucat cum ai vrut timp de şaptezeci
de ani, Duşmanul poate să ţi-i smulgă din gheare în anul următor. Vedeţi voi,
astfel de oameni sunt capabili de adevărata căinţă. Sunt conştienţi de
adevărata vină. În cazul în care lucrurile iau o întorsătură proastă, sunt gata
să înfrunte de dragul Duşmanului presiunile sociale din jur la fel de bine cum
erau gata să le înfrunte de dragul nostru.
Într-un fel,
e mai dificil să urmăreşti şi să plesneşti o viespe zburătăcită decât să
împuşti de aproape un elefant sălbatic. Dar dacă nu-l nimereşti, elefantul e
mult mai periculos.
Eu unul am
activat, aşa cum am amintit, mai ales în sectorul englez, şi încă primesc de
acolo mai multe veşti decât de oriunde altundeva. E posibil ca lucrurile pe
care le voi spune acum să nu se aplice în întregime la sectoarele unde vor
opera unii dintre voi. Puteţi însă, odată ajunşi la locul faptei, să faceţi modificările
necesare. De aplicat le veţi putea aplica, într-o măsură mai mare sau mai mică.
Dacă măsura se dovedeşte prea mică, rămâne în sarcina voastră să faceţi din
ţara de care vă ocupaţi un soi de Anglie aşa cum se prezintă ea astăzi.
În această
ţară cu mare potenţial, spiritul lui Sunt la fel de bun ca tine a trecut de
stadiul unei simple influenţe sociale generale. Începe deja să-şi facă simţită
prezenţa în sistemul de învăţământ. Nu-mi propun să estimez cu precizie măsura
în care s-a întins acţiunea lui în acest domeniu. Nici nu contează.
Odată
sesizată tendinţa, se pot uşor prevedea dezvoltările ulterioare; mai ales că
aici vom avea şi noi un cuvânt de spus. Principiul de bază al noului sistem are
să fie că proştii şi leneşii nu trebuie făcuţi să se simtă inferiori elevilor
inteligenţi şi silitori. Aşa ceva ar fî “nedemocratic”. Diferenţele între elevi
— căci sunt, indubitabil, diferenţe individuale — trebuie muşamalizate. Lucrul
se poate înfăptui pe mai multe nivele. În universităţi, examenele trebuie
astfel gândite încât aproape toţi studenţii să obţină note mari.
Examenele de
admitere trebuie astfel concepute încât toţi, sau aproape toţi cetăţenii să
poată intra la universitate, indiferent dacă au sau nu capacitatea (sau
dorinţa) de a se alege cu ceva de pe urma învăţământului superior. În şcoli,
copiii care sunt prea slab dotaţi sau prea leneşi să înveţe limbi străine, matematică
sau noţiuni ştiinţifice de bază vor fi încurajaţi să facă ce făceau cândva
copiii în timpul lor liber. Pot, de exemplu, să facă turtiţe de nămol şi asta
să se cheme curs de modelaj. Dar în nici un caz nu trebuie să li se dea de
înţeles că simt inferiori copiilor care studiază. Oricât de stupide le-ar fi preocupările,
ele trebuie să primească — englezii deja folosesc expresia, mi se pare — “partea
lor de respect”. Ba se poate opera încă şi mai drastic. Copiii care se dovedesc
apţi de un nivel superior pot fi ţinuţi în loc în mod artificial, doar pentru
că ceilalţi copii s-ar alege cu o traumă — Belzebut, ce cuvânt bun! — dacă s-ar
vedea lăsaţi în urmă. Copilul eminent va rămâne astfel în mod democratic
ţintuit locului în grupa lui de vârstă pe tot parcursul şcolii, iar un elev
care ar fi în stare să-i priceapă pe Eschil sau Dante va trebui să stea cuminte
şi să-l asculte pe colegul lui care încă silabiseşte “Ana are mere”.
Într-un
cuvânt, avem motive întemeiate să sperăm într-o viitoare abolire a
învăţământului, atunci când va ajunge să domnească triumfător principiul lui
Sunt la fel de bun ca tine. Orice recompensă pentru rezultatele bune şi orice
pedeapsă pentru rezultatele proaste vor dispărea. Cei câţiva care ar vrea să
înveţe vor fi împiedicaţi să o facă; cine se cred ei să-şi depăşească colegii?
Şi oricum profesorii — sau poate ar trebui să-i numesc bone? — vor fi mult prea
ocupaţi să-i cocoloşească pe nerozi ca să mai piardă vremea cu predatul
profesionist. Iar noi nu vom mai fi nevoiţi să ne cheltuim inteligenţa şi
energia pe răspândirea imperturbabilului amor-propriu şi a ignoranţei
incurabile printre oameni. Nevolnicele târâtoare au s-o facă singure.
Bineînţeles,
asta se poate întâmpla doar dacă tot învăţământul devine învăţământ de stat. Va
deveni. E parte a aceleiaşi mişcări. Taxele penale, concepute în acest scop,
încep să lichideze clasa de mijloc, adică acea clasă socială care era gata să
strângă şi să cheltuiască bani şi să facă tot felul de sacrificii pentru a-şi
trimite copiii la colegii particulare. Desfiinţarea acestei clase, care merge
mână în mână cu abolirea învăţământului,
este, din fericire, un efect inevitabil al spiritului care spune Sunt la fel de
bun ca tine. Acesta este, în definitiv, grupul social care a dat umanităţii
covârşitoarea majoritate a oamenilor de ştiinţă, a medicilor, filozofilor,
teologilor, poeţilor, artiştilor, compozitorilor, arhitecţilor, juriştilor şi economiştilor
pe care i-a avut vreodată. Dacă era vreun lot de ştiuleţi înalţi care să
trebuiască forfecaţi, cu siguranţă ei erau. Aşa cum remarca nu demult un
politician englez, “O democraţie nu se împiedică de oameni importanţi”.
Ar fi de
prisos să întrebi o astfel de creatură dacă prin nu se împiedică înţelege că
“nu-i fac trebuinţă” sau “nu şi-i doreşte”. Dar vouă ar fi bine să vă fie clar.
Căci aici se pune din nou întrebarea lui Aristotel.
Noi, aici în
Iad, sperăm la desfiinţarea democraţiei în sensul strict al cuvântului: acela
de sistem politic astfel numit. Ca orice formă de guvernământ, lucrează de cele
mai mute ori în avantajul nostru; dar, una peste alta, mai puţin decât alte
forme. Iar ceea ce trebuie să înţelegem noi e că “democraţia” în sensul diavolesc
(Sunt la fel de bun ca tine, traiul ca toată lumea, idealul lui împreună) este
cel mai eficace instrument pe care îl putem mânui pentru ştergerea
democraţiilor politice de pe faţa Pământului.
Asta pentru
că “democraţia** şi “spiritul democratic** (în înţeles diavolesc) duc la o
naţiune lipsită de oameni importanţi, o naţie alcătuită mai ales din semidocţi
de o moralitate flască din pricina lipsei de disciplină în tinereţe, plini de
aroganţa pe care o naşte ignoranţa tămâiată, debili de prea multă alintătură.
Adică tocmai
ce aşteaptă Iadul de la orice popor democratic. Iar atunci când o astfel de
naţie intră în conflict cu un popor care şi-a trimis copiii la şcoală să
studieze, care îşi recunoaşte şi îşi recompensează talentele şi care nu dă
drept la cuvânt masei ignorante, balanţa va înclina doar într-un singur sens.
Una dintre
democraţiile acestea s-a declarat nu de mult surprinsă să afle că Rusia i-a
luat-o înainte în domeniul ştiinţei. Minunat specimen de orbire omenească! Când
toată societatea lor nu ştie cum să mai pună beţe-n roate oricărui soi de
excelenţă, de ce se miră că la ei ştiinţa stă pe loc?
E de datoria
noastră să încurajăm comportamentul, manierele şi întreaga atitudine pe care democraţiile
le preţuiesc în mod natural, pentru că tocmai ele vor duce, dacă li se lasă
frâu liber, la distrugerea democraţiei. V-aţi putea întreba cum de nu pricep
până şi ei cum merg lucrurile. Chiar dacă nu pun mâna pe Aristotel (asta ar fi
nedemocratic), te-ai gândi că Revoluţia Franceză i-o fi învăţat deja ceva: anume
că modul de viaţă îmbrăţişat în chip firesc de către aristocraţi nu este modul
de viaţă care să susţină aristocraţia. Ar fii putut apoi aplica principiul la
toate formele de guvernământ.
N-aş încheia
totuşi pe această notă. Nu aş vrea — ferească Iadul! — să arunc în minţile
voastre sămânţa iluziei pe care voi înşivă trebuie să o răsădiţi cu grijă în
minţile victimelor voastre omeneşti. Mă refer la iluzia care spune că soarta
naţiunilor este în sine mai importantă decât soarta indivizilor.
Răsturnarea
oamenilor liberi şi multiplicarea statelor ridicate pe sclavie sunt pentru noi
un mijloc (în afară de faptul că sunt, fireşte, şi o distracţie); dar adevărata
ţintă este distrugerea indivizilor. Pentru că numai indivizii pot fl salvaţi
sau damnaţi, pot deveni fii ai Duşmanului sau hrană pentru noi. Valoarea reală,
în ce ne priveşte, a oricărei revoluţii, conflagraţii sau perioade de foamete
stă în spaima, înşelăciunea, ura, furia
şi
disperarea individuală pe care ele le pot produce. Sunt la fel de bun ca tine
este un mijloc folositor pentru distrugerea societăţilor democratice. Dar e
mult mai valoros ca scop în sine, anume ca stare de spirit care va duce în mod
necesar la excluderea simplităţii, a dragostei pentru semeni, a împăcării şi a tuturor
mulţumirilor date de recunoştinţă şi admiraţie, şi astfel va îndepărta fiinţa
umană de orice cale care i-ar putea conduce paşii către Rai.
Ajung acum
la partea mai plăcută a misiunii mele. Mi-a revenit sarcina ca în numele
oaspeţilor să închin în sănătatea domnului decan Balelungi şi a înaltului
Colegiu de Pregătire a Ispititorilor. Vă invit să vă umpleţi paharele. Dar ce
avem aici? Ce să fie acest minunat buchet care îmi desfată nările? E oare cu putinţă?
Domnule decan, îmi retrag toate cuvintele aspre despre dineu. Ochii şi nasul mă
încredinţează că, până şi în vremuri de război, pivniţele colegiului încă mai
păstrează câteva sticle din vechiul şi nobilul vin de Fariseu. Măi să fie! E ca
în zilele cele bune. Ţineţi-l o clipă în dreptul nărilor, iubiţi diavoli.
Ridicaţi-l şi priviţi-l în lumină. Priviţi acele filoane vârtoase care se zbat
şi se încolăcesc în inima lui întunecată, ca şi cum şi-ar disputa un drept.
Asta şi fac. Ştiţi oare cum e amestecat vinul acesta? Mai multe tipuri de
Fariseu s-au recoltat, s-au pus la macerat şi au fermentat împreună pentru a
produce această subtilisimă savoare.
Tipuri care
pe pământ erau duşmani de moarte. Unele erau toate numai reguli şi moaşte şi
rozarii; altele, mai ales zdrenţe şi feţe lungi şi meschină abstinenţă, ură
moştenită împotriva vinului, a cărţilor de joc sau teatrului. Amândouă se
făleau cu aceeaşi rectitudine morală şi împărtăşeau aceeaşi distanţă, aproape infinită,
între ceea ce în fapt sunt ei şi ceea ce este sau voieşte cu adevărat Duşmanul.
Singura doctrină vie din religia fiecăruia era anatema împotriva decăderii
celorlalte religii; afurisenia le era singura evanghelie şi denigrarea toată
liturghia. Cum se mai urau acolo sus unde străluceşte soarele! Şi cât încă mai
vârtos se urăsc acum când s-au unit pe vecie în neiertarea şi neîmpăcarea lor.
Uluirea şi furia înciudată cu care s-au trezit împreunate, puroiul fermentat al
vrajbei lor etern impenitente vor curge ca focul, foc întunecat, prin măruntaiele
noastre spirituale. Aş zice, prieteni, că ne aşteaptă vremuri de restrişte dacă
vreodată ceea ce oamenii numesc îndeobşte “religie” ar dispărea cu totul de pe
pământ. Ea încă ne poate dărui păcate dintre cele mai fine şi mai nobile.
Minunata floare a nesfinţeniei nu poate să crească decât în imediata apropiere
a Celor Sfinte. Nicăieri nu avem mai mare succes în ispită decât anume pe
treptele altarului.
Iminenţa
voastră, distinse Scârboşenii, dragii mei împieliţaţi şi Necuraţi, iubiţi
Diavoli: Ridic paharul în cinstea Decanului Balelungi şi a Înaltului Colegiu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu