Ieri nu am fost prezent la
întâlnirea, de început de weekend, cu prietenii mei. Din motive pur subiective.
Apocalipticii m-au tot avertizat, toată săptămână, că sâmbătă va fi război
civil în România. N-a fost!... De ce să fie?...
Personal am problemă mai veche cu
unii migratorii unguri, care joacă de mai mulți ani la ofsaid. După ce i-au
civilizat austriecii câteva secole și i-au învățat bunele maniere, pierdute
încet-încet, după Revoluția de la 1848, încearcă acum procedeul cucului. După
ce s-au așezat în cuib străin, fac ce fac și-l alungă pe băștinaș. De multe ori
l-a ucis mișelește! În masă.
Ip, Moisei, Treznea, Ciumărna, Aita Seacă, Sărmașu, Luduș,
Sândominic, Aghireș, Huedin, Hărcana, Nușfalău, Cerișa, Marca, Brețcu,
Mureșenii de Câmpie, Mihai Bravu, Zalău, Huedin, Belin, Zăbala, Halmășd,
Sântion, Cosniciu de Sus, Camăr, Aghireș, Sucutard, Ditrău, Suciu de Sus,
Tărian, Prundu Bârgăului, Cătina, Răchitiș, Șincai, Turda, Ozd, Gădălin și alte
zeci de locuri vă spun ceva?
Numai pun la socoteală
deznaționalizare forțată. Practicată cu sălbăticie sau șiretlicuri. Europa tace
când vede actele provocatoare ale urmașilor lui Arpad ! E drept, și noi i-am altoit, dar numai ca
răspuns la nenumăratele acte de barbarie din partea lor. Raitele la Budapesta
nu sunt ușor de uitat!
Mulți fac marea confuzie crezând
că ungurii sunt huni. Nu, domnilor, sunt două popoare migratoare diferite.
Hunii erau curajoși, cruzi, dar nu vicleni. Deși ambele triburi sunt venite din
stepele Asiei. Au tăbărât peste noi. Cei care eram, de la începuturile lumii,
aici. De o parte și alta a Carpaților. Și nu doar pe la poale.
ADN-ul nostru dovedește din plin
acest lucru, pe când ADN-ul ungurilor le arată clar originea. Ab ovo ! De fapt,
se vede acest lucru și în comportamentul cotidian. Vicleni, cruzi și dușmănoși.
Le-am îngăduit să stea printre noi, așa cum le-am permis și romanilor o
perioadă, și hunilor, goților, gepizilor, slavilor, pecinegilor, cumanilor,
turcilor, tătarilor și câte alte neamuri migratoare.
Dornice să ia de-a gata. Am fost
hipermarketul Europei vreo mie de ani!
Toleranți am fost cu toți. Până
ne-au scos din sărite. Apoi, le-am tras scatoalce și bătute de neuitat, până au
găsit alți fraieri prin Europa.
Să fiu bineînțeles. Nu am nimic cu
secuii. Ăștia mai sunt cu puțin peste cinci sute pe plaiurile mioritice.
Dacă îi cauți bine la ADN, nici
nu prea există!
Am ce am, cu cei care se dau
secui. Vine un „domn” de la Buda să facă cu mâna ungurilor din Târgul Secuiesc.
Foarte bine ! Să le facă. De pe
cal sau nu. Cu șa sau fără.
Dar să nu facă cu mâna păsărilor,
cerului nostru milenar, pădurilor și apelor mioritice, pământului plin de
sângele și urmele civilzației de top a înaintașilor noștri primi. Dacii. Și ai
României moderne și contemporane.
O să spuneți! Bine, domnule, da,
de ce te-ai enervat? Doar asta fac de decenii întregi! Nu te-ai obișnuit?
Infatuarea lor și pretențiile ilogice sunt arhicunoscute! Toți vecinii pustei
au probleme de genul ăsta. Vor să demonstreze ceea ce nu sunt. Acum, e vai de
capul lor. Nici nu știu pe unde să mai scoată cămașa cu criza, care i-a dat
peste cap. Și cu ai lor conducători ultranaționaliști.
Sunt venetici! Asta o știu de
prin anii tinereții. Afirm asta fară a fi malițios. Ar însemna să mă cert cu ardeleanca
mea. Din județul Covasna!
Ei, bine, m-am aprins fiindcă
aniversarea cu scântei, mi-a adus aminte de un tembel de jurnalist vasluian,
Tănăsuc (vine de la tanău?!) scrie, fără pic de documentare (sau poate la
comandă!?!”) un articol în România liberă (!) intitulat Maghiarii din inima
Moldovei. Citesc și mă crucesc. Unde?!?
La Chițoc, unul din satele
copilăriei mele, ar exista după poveștile sale unguri! Curat, basne.
Repet, nu aș avea nimic împotrivă
dacă ar fi așa! Știți că ungurul, ca și iarba rea nu piere! Nici românul! Ar fi
trebuit să-i apuc și eu prin anii '50-'60-'70. Ai secolului trecut. Tatăl meu,
preotul Găbureac, ar fi știut, cu siguranță, dacă ar fi avut catolici în
parohia, pe care a păstorit-o vreme de trei decenii.
Mai mult, lucrarea mea de licență
a avut ca subiect, neplagiat, ci muncă concretă de cercetare a arhivelor și pe
teren, tocmai locuitorii frumoase iașezări dintre dealuri. A fost un gest de
dragoste și respect față de acești oameni minunați, trecuți prin multe încercări.
E adevărat că pe la 1618, vin din
Ardeal, de la Cojocna, neamuri românești, care n-au mai putut suporta asuprirea
habsburgică. Exercitată de reprezentanții lor. Unguri. Așa cum adevărat e și
faptul că în sat sunt câteva familii de mazuri și alte câteva de țigani rromi,
dar de unguri nu a fost vorba vreodată. Minciuni sfruntate. Astfel de insinuări
nu-mi sunt străine. Le-am simțit periodic de-a lungul anilor. Pe plaiuri
nemțene și, mai ales, în zona Romanului.
Pretențiile, de azi, ale unor
unguri cu fumuri, care se dau mari apărători ai secuilor, nu mă surprind deloc.
Mă întreb, însă, oare secuii, nu pot să reclame când nu le sunt respectate
drepturile?
Și apoi, ce drepturi au
românii-români și nu le au românii-secui ? Sau românii-unguri, bulgari, turci,
evrei, ucrainieni, italieni, cehi, sârbi, tătari ...?
Românii-români au ținut în
sărăcie, de mai bine de 25 de ani cele două județe cu populație majoritar de
etnie maghiară și nu secuiască? Sau chiar ai lor conducători, unii
segregaționiști, ca să-i poată manipula cât mai bine împotriva românilor-români
și fura mai bine? Cine a defrișat munții! Cine a furat din banul public în acea
zonă ? Cine și-a bătut joc de oamenii acelor locuri ? Că prin alte județe știm
cine. Tot mai mult.
Observ cu satisfacție că și
Justiția oarbă a cam început să vadă mafiile constituite în plan național,
județean și local. Păcat că vede doar la indicațiile doamnei U.E. și ale
Unchiului Sam ! Cu ai noștri aleși, slabă nădejde! Ei, înșiși, umplu,
încet-încet pușcăriile!
Halal, conducători ce-și pun,
soțiile, copiii, neamurile în posturi grase !
În Ardeal avem de-a face cu
reaprinderea unor tăciuni. Iar serviciile noastre secrete asistă pasiv. Demisul
o face pe indignatul, dar cu cine se pupa mai în anii din urmă? Cine l-a salvat
la Referendum? Prin neprezentare.
Jandarmii, care ne altoiau prin
Piața Universității, se fac că nu văd. Sunt mielușei de paști prin locurile
unde se aniversează Revoluția de la 1848 în spirit segregaționst vădit.
Dar să fi fost Revoluția de la
1848 doar a ungurilor ? A fost, parcă, și a noastră. A fost și a altora. A fost
o Revoluție cu multe asemănări cu Revoluția din Europa de Est din 1989. Cu un
program bine definit. Civilizarea Europei.
Constat, bucuros, că urmașii
revoluționarului Iancu aniversează în liniște deplină. Fără zgomote, petarde,
steaguri arse și făcut cu mâna. Deocamdată!
De ce? Pentru că sunt de-ai
locului. Dintotdeauna. Igen?
De Sergiu Găbureac
***
Cine sunt hunii – ungro –
maghiarii?!?
„Continuitatea românilor în vatra
lor strămoşească – Dacia nu a fost contestată până la sfârşitul secolului al
XVIII-lea.
(Franz Joseph Sulzer-Geschichte des
transalpinischen Daciens)
Sensul unei
rase, naţii ori seminţii în istorie nu constă în cuceririle şi acaparările
samavolnice teritoriale, provinciale, în migraţiile barbare distrugătoare, în
iredentismul grotesc, în falsificarea istoriei şi a culturii, în maghiarizarea
forţată a populaţiei ocupate, în interzicerea vorbirii limbii române în
teritoriul sfâşiat şi controlat de invadatori, în şerbia aproape milenară cu
care a înjugat pororul român din Ardeal, în ,,aranjarea,, diferitelor tratate
internaţionale, în obținerea garanţiei marilor bancheri internaţionali sau a
lobbismul anumitor congresmeni întru şovinism pentru liderii diferitelor
organisme ale societăţii deschise, ci în misiunea spirituală şi jertfelnică pe
care o aduc lui Dumnezeu, naţiei lor şi indirect celorlalte naţiuni.
Naţiunea
noastră dacoromână este cea care a înrâurit dublu destinul rasei migratoare a
huno-ungurilor: i-a aşezat într-o vatră ca temelie a vieţii şi le-a dat un sens
spiritual încreştinându-i la ortodoxie.
Drept
recunoştiinţă s-au învrăjbit într-o acută tendinţă de hegemonie, de jafuri
repetate, de profanări ale sfintelor locaşuri, de masacre înmiite asupra
populaţiei civile, care au culminat cu diabolicul holocaust cunoscut în istorie
sub denumirea de teroarea hortistă ...
Cine sunt ei?
Noi
dacoromânii îi ştim destul de bine fiindcă i-am simţit pe pielea noastră, pe
truda şi sângele nostru, de-a lungul veagurilor şi chiar în prezent, dar la fel
de bine i-au cunoscut şi-i cunosc şi marile personalităţi culturale ale lumii.
Să le dăm
deci, cuvântul-mărturie:
Nestor în
Cronica sa de la Kiev din sec. XI, a întocmit povestea neamurilor, spunând că:
ungurii trecuseră pe lângă Kiev, peste muntele Ugorskis, peste Nipru,
îndreptându-se spre Carpaţii nordici de deasupra Tisei, purtând lupte cu cei ce
trăiau acolo, cu vlahii şi slovenii. Înlăturând pe valahi s-au aşezat împreună
cu slovenii pe care i-au supus peste acea ţară, care ulterior a devenit
Ungaria. (Fontes, II, p.74-75 / Pr. D. Bălaşa, File noi în istoria
Daco-Românilor, în rev. Altarul Banatului, 1991, p.10-12,45)
Fiindcă am ajuns
la unguri să zăbovim puţin asupra pseudo teoriei lui Roesler.
În anul 1886,
între 1-2 Octombrie s-a ţinut la Viena al VII-lea Congres al orientaliştilor.
De la Universitatea Budapesta a participat profesorul Paul Hunfalvy, care s-a
străduit să impună bazaconiile-teoriei Roesler, şi anume că: leagănul
naţionalităţii române este în Balcani şi că abia către sfârşitul Evului Mediu
această naţionalitate începe să se stabilească la sud de Dunăre.
Cu infatuarea
sa, Hunfalvy şi-a încercat cacialmaua-ştiinţifică în faţa marilor savanţi ai
lumii ştiinţifice. Ghinionul lui dincolo de aberaţiile susţinute a fost titanul
savanţilor, boierul, folcloristul, filologul şi istoricul Bogdan Petriceicu
Haşdeu, cunoscător a peste 23 de limbi. Înainte de a scăpa în Dunăre Hunfalvy,
Haşdeu intervine: Cer permisiunea de a-l întrerupe pe d. Hunfalvy, pentru a-i
pune o întrebare care ar putea să-l intereseze în chiar calitatea sa de ungur.
În franceză calul castrat se numeşte Longre, de unde hongrer acţiunea de a
scopi un cal. În Evul Mediu şi chiar înainte de secolul al IV-lea, după mărturia
lui Ammian Marcellin, această artă era practicată pe malul stâng al Dunării de
Jos. Dacă cineva ar încerca să conteste existenţa în Evul Mediu al ungurilor în
Ungaria actuală, i s-ar putea foarte bine opune cuvântul francez hongre valon
honc. Or, în toate dialectele germane, calul jugănit se numeşte Wallach, adică
„român”. S-ar putea explica acest termen, dacă românii n-ar fi trăit în Evul
Mediu pe acelaşi mal stâng al Dunării de Jos cu ungurii?
-Dl. Hunfalvy:
Eu nu cunosc vechimea acestui cuvânt în germană.
-Dl. Haşdeu:
Este foarte posibil ca să nu se găsească în vechile texte al Germaniei
străvechi şi totuşi el trebuie să fie relativ foarte vechi în vorbirea
poporului căci, pe de o parte, el s-a răspândit până în limbile scandinave: în
suedeză wallach „hongre”, pe de altă parte el a pătruns în lituană: volukas
„hongre”; în fine el se găseşte în toate dialectele slave din nord: în boemă,
în polonă, în sorabă, în rusă etc., peste tot considerat de secole ca un vechi
termen popular cu totul indigen, nicăieri ca un neologism sau ca un cuvânt de
împrumut.
Alfred Ludwig,
delegatul praghez face următoarea observaţie: Eu voi prezenta de asemeni în
trecere o obiecţie la teoria d-lui Hunfalvy. Dacă Românii ar fi venit de
dincolo de Dunăre, natural că vechile lor capitale s-ar găsi în sud, mai
aproape de acest fluviu, în timp ce din contra, noi le vedem toate la nord,
aproape de Carpaţi, şi decât mult mai târziu, Românii îşi apropie reşedinţele
lor de Dunăre.
-Dl. Hunfalvy:
Acele capitale nu erau fondate de Români, ci de Slavi, aşa cum numele lor o
atestă.
-Haşdeu
intervine: Îmi permit o nouă întrebare: În care dialect slav a găsit dl.
Hunfalvy cuvintele Câmpu-Lung şi Argeş nume ale vechilor capitale româneşti?
Bătrânul
lingvist ungur se clatină în derută: Eu nu ştiu dacă aceste nume sunt vechi. În
Aulă se aşează alături de ungur, ridicolul situaţiei. Haşdeu rămâne în
picioare. Hunfalvy se împleticeşte bălmăjind: Aici discuţia este închisă,
„graţie” memoriului prea lung... evitând neplăcerea de a obosi chipurile
atenţia Congresului şi că transmite manuscrisul d-lui profesor Roth,
preşedintele secţiunii ariene, pentru a fi publicat în întregime în Buletin.
Urmarea
imprevizibilului s-a produs: S.
Papageorgios, delegatul atenian cu teza despre Cuţovlahi se retrage.
Haşdeu înainte
de a-şi prezenta lucrarea spune:
,, Domnilor, România poate fi
mândră de a fi de două ori obiectul discuţiilor în rândul Congresului
orientaliştilor. Mai întâi dl. Hunfalvy propusese să demonstreze în faţa
dumneavoastră că leagănul naţionalităţii române este în Balcani şi că abia spre
sfârşitul Evului Mediu această naţionalitate începe să se stabilească la sud de
Dunăre. Eu regret că dl. Hunfalvy nu ne-a citit decât introducerea unei lungi
monografii destinate să figureze în extenso în Buletinul Congresului. Asistenţa
gustă din plin, chiar cere supliment la fina ironie savantă. Regret încă cu
atât mai intens de a nu putea împărtăşi teoria venerabilului meu amic, teorie
deja susţinută altă dată de Sulzer şi Roesler, asupra raporturilor de filiaţie
între ramura daco-romană şi ramura macedo-română a gintei traco-latine.
Comunicarea savantului nostru încântă asistenţa atestând străvechimea
Daco-românilor în Vatra lor multimilenară.
(B.P.Haşdeu, Sur les elements turcs dans la langue roumaine. Notice lue
au VII-e Congres des Orientalistes, a Vienne, le 2 octombre, 1886, Bucarest,
1886, p. 5-6, 19-20, 21, 50, )
Savantul
nostru Haşdeu aflat în corespondenţă cu Hunfalvy îi trimisese cu mult înaintea
Congresului cursurile sale predate de el la Universitatea Bucureşti în cadrul
Facultăţii de Litere şi Filosofie: Principie de filologia comparativa
ario-europea, cuprinzând grupurile indo-perso-tracic, greco-italo-celtic şi
leto-slavo-germanic, ca aplicaţiuni la istoria limbii române, Zina Filma, Goţii
şi gepizii în Dacia. Studiu istoric lingvistic şi Glossariu tomul I, cu vorbele
din limba română şi străine. Autori: A.T. Laurian şi I.C. Massim.
Mihail
Eminescu preia argumentele lui Haşdeu, le îmbogăţeşte cu cele ale lui
Iulius Jungetu şi Edward Gibbon şi
supune pseudo-teoria lui Roesler la un examen destul de argumentat şi destul de
critic. (Opere vol X, Ed. Academiei, Bucureşti, 1989, p.701)
Mirajul
aurului şi-a bogăţiilor dace, i-a năpustit pe Hunii în frunte cu fiorosul Attila
peste noi, Dacoromânii. Neputând să-şi împlinească visul prin faptul că
Tezaurul dacic fusese capturat de Traian şi romanii lui, Hunii s-au încăierat
între ei după care s-au îndreptat spre Roma, acolo unde se afla Comoara
Dacilor: cinci milioane livre de aur,
zece milioane livre de argint, în afară de cupe şi lucruri scumpe, depăşind
orice preţuire, apoi turme şi arme şi peste cinci sute de mii de bărbaţi, cât
se poate de potriviţi pentru lupta cu armele lor, aşa cum a afirmat Criton,
care a luat parte la război. (Fontes, I, 507, 614-615; Fontes, II, p.292-293)
Trebuie
desigur să venim cu o precizare referitor la numărul prizonierilor. Cifra
prezentată de Criton sau de alţi adepţi ai teoriei Golirii complete a Daciei
ocupate în anul 271, d.Hr. este falsă, este o veritabilă găselniţă pentru
iarmaroc.
Ea a fost
îmbrăţişată doar pentru a se justifica Vatra străbună rămasă goală în fosta
provincie ocupată şi a se impune teoria aşezării migratorilor Huni în Vatra
noastră părăsită, atunci. Dovadă este pseudo-teoria susţinută de Sulzer şi
Roesler.
Alt
raţionament este că armata romană oricât de puternică ar fi fost, trebuia să
fie cel puţin de două ori numeric peste prizonieri daci, căci altfel n-ar fi
avut nici o şansă să-i supuie, să-i dezarmeze, mai ales că se cunoaşte vitejia
dacilor şi curajul lor nemuritor de a înfrunta bucuroşi moartea.
Dar să revenim
tot la râvnitorii de comori hunii-unguri. După ce s-au încăierat şi prădat
reciproc în Dacia neocupată au părăsit-o cu un gust amar. Iată ce ne relatează
despre ei Sfântul Ambrozie: Hunii s-au
aruncat asupra Alanilor, Alanii asupra Goţilor, Goţii asupra Taifalilor şi
Sarmaţilor şi aşa mai departe. (Manole Neagoe, Attila, Ginghis-han şi Tamerlan,
Ed. Meridiane, Bucureşti, 1971, p.18).
O descriere
realistă a Hunilor ne-o face ilustrul Ammian Marcellian:
,, Neamul Hunilor, puţin cunoscut
în vechile monumente istorice, locuieşte dincolo de mlaştinile Macotrice, în
preajma Oceanului Îngheţat, şi întrece orice măsură a sălbăticiei. La ei chiar
în primele zile de la naştere, copiilor li se brăzdează adânc obrajii cu fierul
pentru ca nimicindu-se din timp rădăcina părului, să se acopere cu cicatrici şi
zbârcituri. Încât îmbătrânesc fără barbă şi fără pic de frumuseţe, întocmai ca
eunucii, cu mădulare butucănoase şi vânjoase, cu cefe groase şi cu înfăţişare
monstruoasă care te înspăimântă şi te face să crezi că sunt animale cu două
picioare sau momâi cioplite în chip grosolan, aşezate la marginea pădurilor. Pe
lângă neplăcuta lor înfăţişare omenească, mai sunt şi grozav de înapoiaţi, aşa
încât nu simt nevoia focului sau a mâncării gătite, ei se hrănesc cu rădăcini
de ierburi sălbatice şi cu carne de animale de tot soiul, pe jumătate crude, pe
care o încălzesc puţin, aşezând-o între picioarele lor şi pe spinarea cailor.
Nu sălăşluiesc niciodată în case şi se feresc de ele ca de nişte morminte
oprite folosinţei obşteşti. Nu-i cu putinţă să găseşti la ei nici măcar o
colibă ţuguiată de trestie, ci în rătăcirile lor prin munţi şi păduri se
obişnuiesc din leagăn să îndure frigul, foamea şi setea... (la noi n-au dovedit
acest lucru. n.a.) La dânşii nimeni nu ară şi nici nu pune vreodată mâna pe
plug, căci toţi umblă de colo până colo fără sălaşuri statornice, fără cămin şi
fără lege, fără un trai regulat, totdeauna ca nişte fugari, împreună cu
căruţele în care locuiesc. Asemenea animalelor necuvântătoare, nu-şi dau seama
în nici un chip de cinste şi necinste, aprinşi numai de o nemărginită lăcomie
pentru aur... Attila s-a intitulat rege al Hunilor şi era extrem de crud.
Ucidea prin răstignire. Avea mai multe soţii... După moartea lui (452 d.Hr.)
ucis în noapte nunţii probabil de tânăra şi ultima soţie Ildice, de origine
germanică, banda de terorişti-fără patrie- s-a destrămat şi a dispărut. (Fontes, II, p.129-131, 281. /Fontes Historiae
Daco-Romanae, Ed. Academiei R.S.R., II, 1970, III, 1975, IV, 1982)
Doamne şi câte mai sunt de spus!
Trebuie să mărturisim tot
adevărul, chiar cu riscul de a-i ajuta şi pe ei.
Material primit de la Gheorghe Nistoroiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu