K. Marx: "Insemnari despre
romani "
In 1964, cand
insemnarile inedite ale lui Karl Marx
despre romani apareau intr-un volum editat de Academia Republicii Populare
Romane, eram medic in Maramures.
In fiecare
inceput de luna, mergeam la Sectia Sanatatii Raionale din Viseul de Sus pentru
sedinta de analiza muncii si trasarea sarcinilor pentru urmatoarea luna. Dupa
sedinta trecem prin magazine si prin unica librarie, raionala, care era ticsita
de opere marxist - leniniste, literatura sovietica si cate-o noutate romaneasca
sau de peste cortina de fier. Nimeni din cati intrau in librarie, in acele luni
ale lui 1964, nu a dat vreo atentie volumului maroniu, cu o banda aurie
lucioasa, pe care scria: K. MARX - INSEMNARI DESPRE ROMANI. Atat eram de
indopati de marxism incat nu mai vroiam sa auzim nimic de Marx! Nici macar nu
ne-am pus intrebarea: oare ce insemnari putea sa faca Marx despre romani,
stiind ca a trait asa de departe de ei si a murit in 1883?
Aparitia
volumului K. MARX - INSEMNARI DESPRE ROMANI in librariile din Romania a fost
inca un semn ca incepuse, de sus, desprinderea "de fratii nostri de la
rasarit", de "eliberatorii poporului roman". Prin tiparirea
insemnarilor inedite ale lui Karl Marx despre romani, care se aflau in Arhiva
Marx - Engels a Institutului International de Istorie Sociala din Amsterdam,
romanilor li se oferea, prin dascalul marxismului, o lectie de istorie
romaneasca ce le-a fost interzisa din 1944, aceea a cotropirilor si
exploatarilor Principatelor Romane de catre rusi, cuprinsa in perioada dintre
Ocuparea Crimeii (1787) si pina la Razboiul din Crimea (1856).
Pentru inceput
as fi dorit sa scriu citeva randuri despe Karl Marx. Despre fiul unor evrei,
care s-au convertit la luteranism, despre studiile sale universitare de drept,
istorie, filosofie (teza cu care si-a luat doctoratul a fost despre filosofii
greci, nu rusi), despre ostilitatea si critica sa la adresa religiilor care
i-au inchis toate portile academice germane, despre suspendarea ziarului editat
de el si parasirea Germaniei. Si despre expulzarea din Franta (in 1845, din
cauza ideilor sale), urmata de expulzarea din Belgia (in 1848, dupa publicarea
Manifestului Comunist) si chiar despre viata lui din Anglia, dar m-am
razgandit, las cititorul sa se convinga singur ca unul a fost marxismul cu care
au fost indoctrinati romanii de catre dictatura stalinista si altul a fost Karl
Marx pe care, in mod ciudat, l-a interesat sincer soarta si viitorul romanilor.
Inainte de-a
intra in lectura propriu-zisa a volumului, este de precizat ca manuscrisele
autografe sunt urmarea lecturii
"Histoire politique et sociale des Principautes Danubiennes" a
lui Elias Regnault care a aparut la Paris in 1855.
Autorul
istoriei politice si sociale a Principatelor Dunarene, un valoros publicist si
istoric al secolului XIX-lea, a mai scris o istorie despre Napoleon, despre
Franta, Anglia si Irlanda. Din 1848, a inceput sa stranga material istoric
despre Principatele Romane, scrise de diferiti publicisti francezi, dar
folosind si lucrarile lui Nicolae Balcescu, Ion Eliade Radulescu, Ion Ghica si
Aurel Papiu Ilarian, scotand un volum istoric de peste cinci sute de pagini in
1855, pe care l-a pus la dispozitia francezilor, dar si a romanilor francofili.
Elias Regnault a fost un sustinator ardent al formarii unui stat unitar roman
in paginile publicatiei sale pariziene "L'Avenir national". A fost un
prieten sincer al poporului roman, tot asa si Karl Marx, dupa cum reiese din
insemnarile sale despre romani.
Elias Regnault |
Iata acum ce a
extras si cum a comentat Marx istoria romanilor.
Precizare: Toate citatele cu
litera groasa, care urmeaza de acum in text, sunt din K.Marx - Insemnari despre romani (Manuscrise
inedite - publicate de Acad. Prof A. Otetea si Prof. S.Schwanin) aparut in
Editura Academiei Republicii Populare Romane in anul 1964.
Manuscrisul
inregistrat cu B 85 este cel mai amplu si incepe cu uciderea lui Grigore Ghica
de catre turci si-i trimite capul
imbalsamat la Constantinopol: acolo e infipt intr-un cui pe zidurile Seraiului
(1777) pentru ca a protestat impotriva cedarii Bucovinei in favoarea Austriei
Grigore Ghica |
Daca pina la
aceasta data, doar turcii si habsburgii dominau principatele romanesti, odata
cu ocuparea Crimeei de catre Ecaterina a Rusilor, in 1787, vecinatatea rusa
devine un nou pericol pentru principate. Iar dupa Pacea de la Sistov din 1781,
Karl Marx noteaza: Abia au plecat
austriecii din Tara Romaneasca si rusii, sub Suvorov, au intrat. Tara este data
prada focului si jafului de catre acesta.
Dupa zece ani,
Rusia obtine un hatiserif de la sultan, prin care se poate amesteca in
treburile principatelor, iar amestecul lor vine intotdeauna cu armata multa si
jefuitoare. Cand pe firmamentul istoriei apare Napoleon si se imprieteneste cu
Alexandru, tarul Rusiei, acesta se grabeste sa-i ceara anexarea principatelor. Napoleon isi da consimtamintul la anexarea
celor doua principate, noteaza Karl Marx. Spre norocul romanilor, prietenia
celor doi nu a durat mult si a inceput razboiul intre ei. Daca incepea cu cateva luni mai devreme, Basarabia nu ar mai
fi fost cedata rusilor de catre turci.
Karl Marx
noteaza: Turcia nu putea ceda ceea ce
nu-i apartinea, pentru ca Poarta otomana n-a fost niciodata suverana asupra
tarilor romane. Ca sa nu mai vorbim de Rusia care nu avea nici un drept sa
ia ce nu-i apartinea, dar o asemenea Rusie nu a existat niciodata si nu va
exista vreodata!
Dupa victoria
asupra lui Napoleon, Alexandru avea cuvantul hotarator in Congresul de la Viena
la care Karl Marx adauga: ...rusii s-au aratat asa cum sunt: jaful si
ocuparea Basarabiei au spulberat toate iluziile si Taranul care suferise cel
mai mult de pe urma ocupatiei n-avea pentru muscal (moscovit) decat cuvinte de ura.
Din tot
cuprinsul manuscrisului reiese cat de sensibil a fost Karl Marx la suferintele
taranilor romani, atat de napastuiti de boierii lor, dar si cat de jefuiti au
fost de rusi.
Despre Tudor
Vladimirescu are numai cuvinte de lauda:
Vladimirescu era patriot roman, pentru el, Rusul si fanariotii sunt
dusmanii, Tudor respinge alianta rusa ... Apoi, in detaliu, scrie despre
tradarea si uciderea eroului nostru pe care o califica Asasinat marsav. Totusi,
ceva se schimba dupa 1821 in Principatele Romane, turcii accepta din nou
numirea de domni pamanteni, care au pus
la locul de cinste limba romaneasca dispretuita de retorii Fanarului.
Karl Marx
scrie pe larg despre ocupatia rusa din timpul razboiului ruso-turc din 1828 -
1829, cand 150.000 de rusi au gasit de cuviinta sa invadeze, ca lacustele,
Moldo-Valahia.
Au avut loc excese groaznice. Contributii
de tot felul in produse, furaje, vite, corvezi, hotii, omoruri etc. Barbati si
femei au fost inhamati la care cu vizitii cazaci care nu-si crutau nici bata,
nici varful lancii lor. Peste 30.000 de romani fura smulsi de la munca campului
pentru a servi ca animale de munca.
Ocupatia asta
de jaf si haos a tinut pina in 1835, inca sase ani dupa terminarea razboiului
si-a Pacii de la Adrianopol in care rusii, ca invingatori, au dispus cum au
dorit de Principatele Romane. S-a mers atat de departe incat: Orloff, in numele tarului, propune
sultanului sa cumpere cele doua provincii, oferindu-i 36.000.000 fr. Din
care reiese ca, sub dominatia "curtii otomane" si a "curtii
protectoare", principatele ajunsesera marfa de targ.
Alexey Fyodorovich Orlov |
Intre 1829 si
1834, Kiselev a fost guvernatorul general al Principatelor Romane, care isi
pierdusera orice urma de libertate si independenta, pentru ca guvernatorul rus,
prin forta si dictat, a inlaturat, prin alungare, inchisoare sau moarte, pe
toti romanii care protestau impotriva lui sau al Regulamentului Organic pe care
l-a introdus in 1831.
Andrei Petrovich Kiselev |
Marx
exemplifica cum I. Vacarescu a protestat impotriva puterilor nelimitate ale lui
Kiselev si a fost dat pe mana judecatorilor militari rusi care l-au surghiunit
din Bucuresti si faptul ca alti patru boieri romani care au protestat toti murira din intamplare" in aceiasi
saptamana (vezi pag.119). Kiselev a adus niste modificari Regulamentului
Organic care puneau sub control si supunere totala Principatele "curtii
protectoare" de la Petersburg.
In octombrie 1834, Rusia evacua, in
sfirsit, Principatele. Inainte de plecarea sa, Kiselev incredinta toate posturile
parte fanariotilor, parte altor levantini ... si ca ofiteri subalterni, rusi
sau creaturi rusesti!
Aici ar trebui
sa ne oprim un moment si sa comparam ocupatia rusa si schimbarile impuse de ea
din perioada 1829 - 1834 cu una recenta, cea din 1944 - 1958, pentru ca seamana
intre ele ca doua picaturi de apa.
"Vremea
trece,vremea vine. / Toate-s vechi si noua toate" sau in 1829 "curtea
protectoare" cica vroia sa ne scape de "semiluna" care ne
ameninta crestinismul nostru, iar ei, "fratii nostri pravoslavnici, s-au
jerfit pentru noi". Ce farsa inaltatoare la cerul tuturor religiilor! In
1944, "glorioasa armata rosie ne-a eliberat" de exploatatorii nostri
si de crestinismul nostru". Alta farsa! Dar vorba lui Marx, intai trebuie
sa traim tragedia istorica pentru ca abia apoi sa ne dam seama de farsele ei!
De invatat, oricum, nu invatam aproape nimic, pentru ca noi suntem un neam prea
destept sa avem nevoie de istorie. In schimb invata ceva "conducatorii
nostri", ei care au fost "liberi cugetatori" inainte, acum
practica pravoslavismul supramistic!
Sa ne
intoarcem la Marx care isi noteaza in manuscrisul sau, pas cu pas, momentele
importante ale istoriei principatelor si iata-l ajuns la alegerea de domn,
conform Regulamentului Organic, dar vointei rusesti:
Alegerea are loc la 1 ianuarie 1843.
Bibescu este ales.
Ca un veritabil parvenit, el incepe prin
jaf si agiotaj. Bibescu devenea din ce in ce mai slugarnic fata de Rusia. Un
rus - Trandafirov - venise in Tara Romaneasca sub pretextul de a infiinta o
mare exploatare minera. Obtinu concesii enorme ... opinia publica si
Adunarea protesteaza si toata istoria devine asemanatoare cu cea din zilele lui
Adrian Nastase, pentru ca Bibescu, printr-un fel de "ordonanta de
urgenta" a timpului sau, ordona
prorogarea Adunarii ... Rusia ii
veni in ajutor.
Daca mai
adaugam si: Bibescu - un tigan infumurat
- era acum stapan absolut (vezi pag.128) avem un exemplu concret cum se
repeta istoria noastra in anul 2002.
Sa nu ne indepartam
prea mult de Marx, tocmai cind enunta un adevar istoric pe care istoricii
romani din 1944 si pana astazi, in 2002, il ascund, iata-l: Ideea politica
fundamentala a revolutiei din 1848 de la Bucuresti a fost o miscare impotriva
protectoratului rus (vezi pag.130).
Mai cititi odata si pe urma
faceti rost de volum sa aflati si argumentele lui Marx. Pentru ca Marx studia
mult, nu era gurist ca Dinescu sau pseudo-moralist ca Paler. Iata un argument: Orice ofiter sau slujitor devotat Rusiei
putea fi numit boier. Si sub sovietici a fost la fel si sub paleocomunistii
ce conduc Romania astazi e tot asa, numai ca nu le mai zicem boieri.
Urmeaza cateva
pagini magistrale de analiza sociala si economica a Principatelor din preajma
revolutiei de la 1848, pe care "iubitii nostri" istorici de azi si
"crema" mass-mediei bucurestene ar trebui sa le ia de exemplu de
profesionalitate si sa-l reflecte pe Marx in scrierile lor asa cum merita, sa
afle si tanara generatie romana adevarul despre el.
Desteptarea
suna si pentru romanii ardeleni, care intre timp s-au bucurestenizat, mai precis
s-au fanarizat, pentru ca Marx scrie si despre romanii din Transilvania: Romanii sunt opriti sa poarte haine si
pantaloni de postav, cisme, palarie mai scumpa de un florin si camasa de panza
fina. Ei erau numiti "plebea vagabonda", desi formau 2/3 din
populatie, in timp ce ungurii, sasii, secuii, grecii, armenii formeaza numai
cealalta treime. Principiul fundamental al legii maghiare: Nobilitas Hungarica
est ... In Dieta din 1847 s-a manifestat
cel mai injurios dispret fata de slavi si de romani: a topi toate
nationalitatile in nationalitatea maghiara ...
Iar despre
Kossuth, si Marx stia ca nu era ungur, ci slovac,
fiul unui plugar sarac ... casatorit cu fiica unui magnat ... datorita acestei protectii a ajuns in Dieta.
Kossuth Lajos Prinzhofer |
In Martie
1848, Kossuth a trimis o delegatie de
trei sute de magnati, imbracati in tunica nationala la Viena, la imparat,
cu o constitutie prin care cerea incorporarea
Transilvaniei la Ungaria. Si imparatul le-a dat semnatura ... si asa au
inceput adunarile de la Blaj ale romanilor, iar Marx scrie admirativ despre Iancu, Barnutiu, Laurian, Baritiu, pe
care azi romanii ardeleni ii pomenesc din nou in soapta. Patru ani de inchisoare pentru toti aceia care ar indrazni sa vorbeasca
impotriva perfectei unitati a natiunii maghiare, asa suna articolul 18-lea
al constitutiei dietei unguresti din 1848!
Avram Iancu |
Simion Bărnuțiu |
August Treboniu Laurian |
George Barițiu |
Marx isi
noteaza toate amanuntele evenimentelor din Transilvania anilor 1848 -1849,
chiar si evenimentul necinstei unguresti prin care intalnirea de pace este
folosita: ...ca o cursa, Iancu, Buteanu,
Dobra sunt surprinsi de catre maiorul Hatvany; primul reusi sa scape; Dobra fu
masacrat pe loc. Buteanu, in ziua urmatoare, fu spanzurat. Tradare lasa,
noteaza Marx (paginile 158 - 159). In concluzia manuscrisului sau despre revolutia
din Transilvania, afirma: ... ca fara
romanii din Transilvania, comandati de Iancu, rusii nu ar fi fost in stare sa
se masoare cu Bem. Kossuth respinse cu dispret propunerile romanilor. Iancu
batu zdravan pe unguri. Asa fura paralizate victoriile lui Bem. Austria n-a
rasplatit cu nimic pe romani.
Ba da, cu o
decoratie, pe care Avram Iancu, cu demnitate, a refuzat-o: "Io m-am luptat
pentru libertate, nu pentru o cruce, de-astea avem destule". Imparatul s-a
simtit profund jignit si l-a obligat sa paraseasca Viena.
Dar era sa uit
ca rusii, vreo zece mii, intrasera in Transilvania in februarie 1849. Nu puteau
sa piarda o ocazie de-a invada, de-a lupta lenes si-a jefui virtos! La fel au
intrat si in Moldova si Tara Romaneasca in 1848. Nu mai puteau sa stee in
stepele lor de grija romanilor...
La 29 sept. 48, rusii intrara in Tara
Romaneasca, ca "liberatori".
Manuscrisul
autograf a lui Marx despre romani, inregistrat ca B 85, are in volumul
Academiei Romane saizeci de pagini despre care istoricul A. Otetea crede ca Marx
ar fi adunat acest material documentar pentru tezele sale despre politica de
expansiune si cotropire a marilor puteri, in special politica externa a
tarismului ... Atat a scris istoricul roman despre tarism, si mai putin altii,
desi stiau totul, comparau in mintea lor expansiunea tarismului si al
comunismului rus din 1917, dar nu au avut curajul sa scrie ca sa informeze
corect istoric poporul roman, generatia tanara.
Andrei Oțetea |
Pe vremea
aceea, ei aratau numai fata marxista a lui Marx. Ei o scoteau in relief, iar
tovarasii cu propaganda ne indoctrinau prin toate mijloacele, tot timpul cu
marxism-leninismul si cu "eliberatorii" care ne-au eliberat de tot ce
am avut mai bun in Tara si specific ca Natiune.
Cele douasprezece "eliberari rusesti" - din 1711
pina in 1944 - sunt mai dezastroase decat toate invaziile care s-au abatut
asupra noastra in doua mii de ani!
Exagerari?
Nicidecum! Puneti in balanta tot, tot: tara si averea romaneasca, munca si
cultura noastra, plus anihilarea libertatii, credintei, aspiratiilor neamului.
Karl Marx a
citit si studiat cu asiduitate nenumarate volume pentru cele citeva sute de
articole si carti pe care le-a scris. A citit si "Histoire politique et
sociale des Principautes Danubiennes" a lui Elias Regnault, a fost
contrariat de invaziile si oprimarea ruseasca in Principatele Romane. A
realizat marea tragedie a Poporului Roman, a scris despre ea!
Si acesta este motivul de azi pentru care romanilor nu li se
mai vorbeste si scrie despre el !!!
Corneliu Florea, Wiinipeg -
Canada, februarie 2002
P.S. Multumesc Domnului Dr. Stefan Constantin din
Viseul de Sus, pentru bunavointa de a-mi darui valorosul volum: K. Marx -
Insemnari despre Romani .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu