Cât
de afemeiat a fost Ştefan cel Mare?
Cât
de afemeiat a fost Ştefan cel Mare? A rămas în istorie şi pentru desfrâuri cu
ibovnice şi scandaluri cu bastarzi
📁
Istorie Medievală Românească
Autor:
Sabina Ghiorghe
Ştefan Cel Mare, domnitorul Moldovei din
perioada medievală (1457-1504), a avut
reputaţia unui bărbat cu mare slăbiciune la femei. Cât de adevărată este
legenda potrivit căreia a avut o ibovnică şi câte un bastard în fiecare sat al
Moldovei.
În special după 1990 s-a dezvoltat mitul
că Ştefan cel Mare nu a fost uşă de biserică şi îi sticleau ochii după
focoasele moldovence. Scrierile vechi oferă informaţii contradictorii, aşa cum,
de-a lungul timpului, şi istoricii au continuat să aibă păreri opuse.
Asupra unui lucru par să se fi pus de
acord. Anume, Ştefan cel Mare a înţeles că soarta Moldovei depinde de modul cum
va duce războaiele, cum îşi va ţine duşamnii la distanţă şi cum va încheia
alianţele. Căsniciile sale au fost închegate pe interese politice, alegând
mirese de neam mare pentru a spori numărul aliaţilor în caz de primejdie.
Istoricul vasluian Laurenţiu Chiriac,
profesor doctor în istorie, este de părere că marele voievod a avut patru
neveste: Maruşca (singura soţie care nu a fost de neam mare), Evdochia de Kiev,
Maria de Mangop şi Maria Voichiţa.
Cât priveşte aventurile domnitorului, în
cronicile medievale se face referire la o anume Călţuna din Brăila şi o
pescăriţă numită Maria din Hârlău. Din scrisorile către curţile domneşti de la
Iaşi, Vaslui, Bacău, Roman, etc reiese că domnitorul cerea să i se aducă
ibovnice în fiecare sat unde poposea. Pentru alţi istorici, voievodul ar fi
avut doar trei căsnicii oficiale, Maruşca fiind considerată doar o concubină.
MARUŞCA
Aceasta pare să fi fost prima căsătorie a
domnitorului (1457), a doua relaţie a lui Ştefan cel Mare după aventura cu
Călţuna din Brăila. Istoricii nu au reuşit să se pună de acord asupa perioadei
în care au fost căsătoriţi, ba chiar nu este recunoscut acest mariaj de mulţi
istorici. În “Istoria lui Ştefan cel Mare” (1904), Nicolae Iorga scria: “Domnul
moldovean, care avea din legătura sa cu o femeie anume Maruşca un fiu pe nume
Alexandru, numit astfel după Alexandru cel Bun....”. Acest fiu este menţionat
în pomelnicul de la Bistriţa şi apare alături de tatăl său după ce se
căsătoreşte cu Evdochia de Kiev. Cum biserica nu permitea să scrii pomelnice
pentru fiii care reieşeau din relaţii care nu erau consfinţite în faţa lui
Dumnezeu, unii istorici susţin că de fapt aceasta a fost prima soţie.
EVDOCHIA
DE KIEV
Pentru cei mai mulţi istorici, inclusiv
din punctul de vedere al lui Nicolae Iorga, aceasta este considerată prima
soţie a lui Ştefan cel Mare. Tot în cartea lui marelui istoric N. Iorga sunt
însemnări despre eveniment: “Nevasta şi-o găsi tot printre frumoasele
Rutenimii: ea era Evdochia, soră cu Simion, cneazul din Kiev. (...) Ştefan cel
Mare se însură în acest an, la 5 iulie 1463. (...) Nunta se va fi făcut la
Suceava. (...) Dar căsătoria nu fu fericită. În 1466 (după 9 iulie) sau în
1467, doamna se stingea fără să fi văzut adevărata mărire”. Evdochia de Kiev,
deşi a murit de tânără, i-a dăruit domnitorului trei copii (Elena, Iliaş şi
Bogdan) - care au murit cu toţii în timpul vieţii tatălui lor.
MARIA
DE MANGOP
Această a doua soţie oficială era tot de
neam nobil, aparţinând familiei imperiale a Comnenilor care au condus vreme de
generaţii Imperiul Bizantin. Nunta a avut loc pe 14 septembrie 1472. Fericirea
lor nu a ţinut prea mult.
“...Maria nu se învrednici de mai multă
fericire decât Evdochia de la Kiev, întâia soţie a lui Ştefan. Ea n-avu copii,
lângă dânsa crescură copiii din flori ai bărbatului ei...”, Istoria lui Ştefan
cel Mare, N. Iorga.
Este singura soţie de care voievodul ar fi
divorţat pentru că nu putea să facă copii, restul soţiilor au decedat.
Acoperământ pentru mormântul Mariei de
Mangop FOTO multiart.ro
MARIA
VOICHIŢA
Cu aceasta pare să fi avut Ştefan cel Mare
o relaţie specială, ea fiind una din cele două fiice a lui Radu cel Frumos, domnitorul
Munteniei. Xenopol are propria teorie despre această relaţie. Se crede că
Ştefan cel Mare a fost cucerit de frumuseţea muntencei şi i-a fost concubină
încă de pe când era căsătorit cu Maria de Mangop. A aşteptat până în 1480
pentru a se cununa cu ea, când a atins vârsta maturităţii. Au răma împreună
vreme de aproape 25 de ani, până în 1504 când domnitorul a murit. Cu Maria
Voichiţa a avut patru copii: Bogdan al III-lea (succesorul tronului), Bogdan
Vlad, Ana şi Maria Chiajna.
CĂLŢUNA DIN BRĂILA este una din cele două
ibovnice ale lui Ştefan cel Mare despre care sunt dovezi istorice. Legătura
dintre cei doi pare să fi fost una întâmplătoare, femeia fiind căsătorită.
Împreună ar fi avut un fiu, Mircea. Într-o scrisoare a brăilenilor către Ştefan
cel Mare, document tradus din slavonă şi publicat de istoricul Ion Bogdan,
domnitorul Moldovei este apostrofat: “Ai tu oare omenie, ai tu minte, ai tu
creieri de-ţi prăpădeşti cerneala şi hârtia pentru un copil de curvă, fiul
Călţunei, şi zici că-ţi este fiu”.
MARIA DIN HÂRLĂU i-a oferit lui Ştefan cel
Mare pe Petru Rareş, unul din cei mai importanţi domni ai Moldovei. Nu există
dovezi că ar fi fost căsătoriţi oficial.
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu