Cartea
este o alternativă a ființei noastre umane
VADIM
BACINSCHI:
PISANIA
CETĂȚII ALBE
În timpul domniei lui Ștefan cel Mare și
Sfânt, la 1476, în Cetatea – Albă continuă lucrările de fortificare și este
construită poarta cea mare
Ne-o mărturisea o lespede masivă de
piatră, reprezentând un cap de bou cu steaua între coarne, un scut, frunziș bogat
și o pisanie în slavonă. Din ea aflăm că poarta cea mare s-a așezat în vremea
lui Ștefan Vodă, la 1476. În perioada sovietică postbelică piatra a fost scoasă
din zid, destinul ei de apoi rămânând necunoscut.
După Alexandru cel Bun ( meșterii săi la 1421
lărgesc și întăresc Cetatea, Ștefan cel Mare desăvârșește construcția
citadelei: La 1465 este pusă poarta de sus cu un turn cu două contraforturi,
iar la 1479 se mai adaugă un zid în jurul curții mari.
(Cartea ”Cântece pentru Basarabia” autor
Vadim Bachinschi -
Ediție ingrijită și postfațată de
Constantin Mălinaș, Oradea, 2001, p.22)
Mai
este mult pân-la Cetatea Albă,
mai
este mult, dar trebuie să plec
într-un
oraș cu străluciri de salbă,
vertiginos
și crud, ca un înec.
Mai
este mult. Vă spun: la revedere,
la
revedere, frați basarabeni!
De
rău mă tot încearcă o părere
Din
Ismail și până pe la Reni...
Mai
este mult. Dar am s-ajung odată
Să-ngenunchez,
tăcut și vinovat,
în
dreptul pietrei, ce ne-a fost luată
și
dusă undeva, la împușcat.
Și-am
să rostesc:
ne
iartă, Sfinte Doamne,
Ștefane,
tu, părinte ce ne ești,
se
vor întoarce, poate, alte toamne
Și
alte mere vor cădea, domnești...
Atunci
din urbea cu luciri de salbă
o
evadare, sigur, am să-ncerc...
Mai
este mult pân-la Cetatea Albă,
mai
este mult și trebuie să merg.
~*~
BASARABIA
REALĂ
”...Iată
deci margilile reale ale Basarabiei reale: Trage o linie curmezișă de lângă
Nistru de la Bender până la vârful lacului Ialpug la Bolgrad, până la Reni pe
Dunăre, în sus până la Chilia, a treia lature, apoi luând malul Mării Negre
până la Cetatea Albă la gura Nistrului, a patra lature; apoi în sus pe Nistru
de la Cetatea Albă până la Bender, a cincea lature. Numai pământul cuprins
între aceste cinci linii s-a numit cu drept cuvânt Basarabia, tot ce-i deasupra
– e Moldova curată, războtezată de la 1812 încoace”.
(Mihai Eminescu, Studiul ”Basarabia”.
1. Numele și întinderea ei. Ziarul ”Timpul” martie 1878).
Dacă iai astăzi actuala hartă a regiunii
Odesa și încerci să improvizezi, prin mijlocirea-i, o călătorie imaginară prin
satele românești ( zise moldovenești) din Basarabia reală, - vorba lui Eminescu
– rămâi cu senzația că te afli undeva prin zona marilor podișuri și fluvii
siberiene. Toponomia oficială, moștenită tocmai de la regimul stalinist, îți
sugerează anume această senzație. Absolut toate denumirile autohtone ale
localităților noastre rămân trase pe calapod rusesc, ”procedura” răsbotezării
datând cu perioada postbelica a anilor-40. Dominantă în cadrul ei a ajuns
tematica ”acvatică”. Frecăței a devenit Limanscoe; Barta – Plavani; Babele –
Oziornoe; Ceamașir – Prioziornoe; Hagi-Curda – Camâșovca; Cioara-Murza
-Nadrecinoe.
Foarte multe din noile nume
topice(sovietice) nu au nimic comun cu cele autohtone. Bunăoară, ca în cazul
toponimiei ”terestre”. Anadol se cheamă Dolinscoe; Eschipolos – Glubocoe;
Chitai – Cervonîi Iar; Vădeni – Crutoiarovca.
Procedeul preferat al creatorilor de
toponime sovietice a fost traducerea completă sau pe jumătate a numelor topice
autohtone în rusește. În modul acesta Cartal a ajuns Orlovca; Satu Nou –
Novoseliscoe și, respectiv Novosiolovca ( este vorba de două localități: una ân
raionul Reni, cealaltă în raionul Sărata); Erde-Burnu – Utconosovca; Dumitrești
– Dimitrovca; Tașlâc – Camenscoe; Frumușica Veche – Staroselie; Anecdotic apare
cazul localitășii Furmanca din raionul Chilia. Răsbotezată în Furmanovca, ea ne
amintește de comisarul Furmanov. Acesta din urmă, în anii războiului civil din
Rusia, a luptat în regiunea Uralului împreună cu legendarul comandant Vasili I.
Ceapaev, neavând nimic cu Basarabia.
***
Realmente, un pelerinaj prin satele
basarabene cu populație preponderent românească l-am putea începe de pe malul
lacului Cahul, de la Frecăței. O localitate a cărei geamănă (comuna Frecăței),
o găsim în județul Tulcea. De la Frecăței drumul duce direct la Anadol. Aici,
la sfârșitul secolului XIX a fost descoperit un valoros tezaur de monede din
perioada colonizării grecești a acestor locuri (229-228 î.Chr.).
Până la Reni de la Anadol e cale de cîțiva
kilometri. Din centrul raional, pe traseul Reni-Ismail, ajungem la Cartal, cea
mai veche cetate geto-dacă din stânga Dunării. Cartal, în tătărește înseamnă
acvilă, șoim. În aceiași direcție urmează Satu Nou, baștina marelui actor basarabean
Dumitru Caraciobanu. Între aceste două comune s-au aflat Roșcanii – așezare
unde la 1574 și-a găsit moartea în lupta cu turcii Domnitorul Moldovei, Ioan
Vodă cel Viteaz. Împreună cu oastea sa și cazacii ucraineni.
De la căminul cultural din Satu Nou o luăm
la stânga și ajungem la Barta, pe malul malului lacului Ialpug – unul dintre
cele mai mari din Basarabia. Pe celălalt mal al Ialpugului se află Babele –
baștina mareșalului Alexandru Averescu – fost prim-ministru al României, și a
ilustrului cărturar basarabean Moise Pacu. În anii -30/40 comuna s-a numit
”General Al. Averescu” . Din Babele – drum bun pînă la Ismail. Trecem prin
localitatea Broasca. Azi ea se numește, pe manieră rusească – Brosca. La 23 de
kilometri depărtare de Ismail, pe malul lacului Catlabuga, se află Erdec-Burnu,
poate cea mai frumoasă și mai bogată comună basarabeană, populată compact de
conaționalii noștri. La Catlabuga, în noiembrie 1485, Ștefan cel Mare și Sfânt
învinge în lupta sa cu turcii. Despre aceasta citim în Letopisețul lui Grigore
Ureche.
Tot pe traseul Ismail-Odesa ajungem până
la satul bulgăresc Suvorovo (Șichirlic). Îl traversăm și pe un drum lăturalnic,
prin câmpurile de la hotarul dintre raioanele Ismail și Chilia, ne deplasăm
spre Ceamașir, baștina regretatului poet Pavel Boțu.
Coborâm la vale, spre răscrucea din
centrul comunnei. În stânga, panglica îngustă a șoselei duce spre Fântâna
Zânelor (o stație de cale ferată) și mai departe spre Pocrovca Nouă. Luând-o la
dreapta, prin satul lipovenesc Muravliovka, ajungem la Hagi-Curda, sat mare și
bine gospodărit, cu școală medie generală cu predare în limba română.
Drumul înainte prin Ceamașir, pe un pod,
peste lacul Chitai, ne aduce în satul cu același nume (Chitai), iar apoi, după
nici jumătate de oră, în Furmanca. Două localități, în care școlile cu predare
în limba română au fost rusificate în ultimele câteva decenii. Într-o parte
rămân Dumitreștii, cu râulețul Draculea, ce ne aduce aminte de Domnitorul Țării
Românești, Vlad Țepeș (Dracula). Satul Draculea de odinioară azi se cheamă
Trudovoie.
Din Furmanca, prin Enichioi (azi
Novosiolovka) – sat găgăuzesc), ieșim iar pe traseul Ismail-Odesa și nimerim în
Tatarbunar. Din acest centru raional câțiva kilometri ne despart de Eschiopolis
și Borisăuca, pe malul limanului Sasâc (Cunduc). În împrejurimile de aici mai
pot fi deslușite urmele Valului Împăratului Traian, pe care D. Cantemir în
”Descrierea Moldovei” îl numea ”monument veșnic”.
La mai puțin de o oră ajungi de la
Tatarbunar la Sărata. În actualul raion Sărata cele mai importante localități
în care funcționează școli medii generale cu predare în limba română sunt Satu
Nou și Frumușica Veche.
În afara acestui itinerar rămân Cetatea
Albă și Vădenii (comuna Moldova).
De la Cetatea Albă ”în sus pe Nistru”,
până la Bender, Mihai Eminescu trăgea ”a cincea lature” între care (și
celelalte patru) se cuprindea pământul ”numit cu drept cuvânt Basarabia.
(Autor- Vadim Bacinschi – Cuvânt de
Prefață)
Bibliografie:
”Cartea
– Cântece pentru Basarabia” – autor Vadim Bacinschi,
Ediție Îngrijită și Postfață de Constantin
Mălinaș -Ediția a Treia,
Oradea- 2001, Tipărită la Imprimeria
de Vest, Oradea. 2001 , Bihor- România
Sursa: IOAN MICLAU GEPIANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu