luni, 14 august 2023

Stanciulescu Alexandru Barda - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 



Iubirea de vrăjmași și rugăciunea inimii.

- Sf. Ignatie Briancianinov -

 

 

 

Când te vei purta astfel, când vei iubi și te vei ruga pentru vrăjmașii tăi să le fie dăruite toate bunătățile, atât vremelnice cât și veșnice, numai atunci se va pogorî la tine Dumnezeu într-ajutor și vei călca, prin rugăciunea ta, pe toți vrăjmașii tăi, vei intra cu mintea în biserica inimii spre a te închina Tatălui în Duh și Adevăr (In. 4, 24).

 

Dar dacă vei îngădui inimii tale a se împotrivi prin pomenirea răului și vei da îndreptățire întru trufia ta mâniei tale, Domnul Dumnezeul tău Se va întoarce de la tine și vei fi dat spre călcare picioarelor satanei. El are să te calce cu toate gândurile și simțirile necurate: nu vei fi în stare să te împotrivești lui.

 

Iar dacă Domnul te va învrednici să pună la temelia nevoinței tale de rugăciune, nerăutatea, dragostea, neosândirea aproapelui, dezvinovățirea lui cu milostivire, atunci vei birui cu osebită înlesnire și grabă pe potrivnicii tăi, vei ajunge la rugăciunea curată

 

 

 

Dorința de a plăcea oamenilor

- Sf. Maxim Mărturistitorul -

 

 

Slava deșartă este abaterea de la scopul cel după Dumnezeu și mutarea către alt scop decât cel dumnezeiesc. Căci cel ce se slăvește în deșert se îndeletnicește cu virtutea pentru propria slavă, iar nu pentru slava dumnezeiască precum și cel ce cumpără prin propriile trude laudele neîntemeiate ale oamenilor.

 

Cel ce caută să placă oamenilor se îngrijește numai de purtările morale aparente și de cuvintele lingușitorului, pentru ca prin unele să atragă vederea și prin celelalte auzul celor care se încântă și se uimesc de cele ce văd și aud și care circumscriu virtutea numai simțirii. Așadar, numim dorință de a plăcea oamenilor ostentația obiceiurilor morale și cuvintelor, care se face prin om, chipurile de dragul virtuții.

 

Așadar, cel ce se înalță pentru virtute sau pentru cunoștință și care nu are conștiința propriei slăbiciuni pe măsură ce înaintează în virtute prin har, acela nu a scăpat de răul mândriei. Iar cel ce se îndeletnicește cu binele pentru propria slavă acela s-a preferat pe sine lui Dumnezeu, fiind străpuns de cuiul slavei deșarte. Iar cel ce face sau grăiește virtutea pentru a fi văzut de oameni, acela pune cu mult deasupra încuviințarea omenească față de cea dumnezeiască, bolnav fiind de patima de a plăcea oamenilor. Iar cel ce se folosește de purtările morale în chip rău numai pentru cuvioșia virtuții ca să-i înșele pe alții, ascunzând sub chipul exterior al evlaviei o dispoziție rea a voii lui, acela cumpără virtutea prin vicleșugul fățărniciei. Așadar, unul ca acesta și-a îndreptat scopul spre altele decât spre pricina fiecăruia dintre acestea.





SFINȚII DIN AIUD VINDECĂ UN TÂNĂR DE TUMOARE PE CREIER

 

 

Unui bărbat din Bucureşti de 46 de ani, i-au venit în ianuarie surorile disperate cu maşina, plângând pentru că fuseseră prin Bucureşti pe la Sfântul Nectarie, pe la Sfântul Ilie Lăcătuşul, să le asculte Sfinţii rugăciunea şi să-l vindece pe fratele lor care era internat în spital, operat pe creier şi care se afla în comă din cauza unei tumori foarte mari, nemaiprimind nici o şansă de supravieţuire din partea medicilor.

 

Şi, mergând la Radu Vodă şi aflând de la o femeie că sunt Sfinţi mari care fac minuni la Aiud, au venit spre seară şi, plângeau cu amar din faţa casei şi până la osuar, şi acolo, în faţa icoanei Maicii Domnului şi a Sfintelor Moaşte. Le-am dat untdelemn şi le-am spus să-l dea pe cap în semnul Sfintei Cruci.

 

 

 

L-AU UNS CU ULEI DIN CANDELA SFINȚILOR

 

Când au ajuns la Bucureşti aşa au şi făcut. Şi după ce l-au dat cu untdelemn, medicii s-au răzgândit şi l-au băgat din nou în operaţie. L-au operat şi minune dumnezeiască! După trei zile de la operaţie a fost în picioare, fără pierderi de memorie, fără ameţeli, fără nici o reacţie adversă la problema pe care a avut-o la cap.

 

Iar în Săptămâna Patimilor, în Joia Mare, au venit împreună la Aiud şi plângeau toţi de bucurie. Bărbatul a fost cel care a condus maşina de la Bucureşti până la Aiud, ca să aducă mulţumire Sfinţilor pentru această minune care s-a făcut cu el. I-am şi văzut operaţia. Un sfert din cap era tăiat în zona frunţii.

 

OSUARUL DIN AIUD

 

Şi era şi el oarecum şocat de locul Aiudului, pentru că nu se aştepta să vadă mănăstirea în forma în care este ea, adică pe Râpa robilor. Intrând în osuar, a rămas oarecum mut faţă de ce a văzut acolo – icoana Maicii Domnului şi Sfintele Moaşte.

 

Mama lui spunea întruna de mulţimea lacrimilor vărsate pentru copilul său că i-au secat şi lacrimile şi mulţumea Maicii Domnului şi acestor Sfinţi că i l-a vindecat. Ţi se sfâşia inima când te uitai la ei. Ei sunt o mărturie mare de credinţă a unei întregi familii care s-au rugat pentru un fratele de-a lor ca Dumnezeu să-l vindece.

 

(Extras din Revista Atitudini)

 

 

 

PARINTI SI COPII

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Dumnezeu a pregatit o lume în care copiii sa se poata simti bine, dar asta depinde de noi, de cei maturi. Depinde de noi cum se simt. Ce facem în familie, în lume, ca acesti copii sa nu se simta într-un mediu ostil? „Nu-i întarâtati la mânie pe fiii vostri” (Efeseni 6, 4) însemneaza: nu-i deceptionati, nu-i smintiti, nu-i tulburati, nu le stricati sufletele prin faptele voastre, prin vorbele voastre, prin gândurile voastre. Stati de vorba mai mult cu copiii vostri. Priviti-i mai atent. Ascultati suspinul ce-l scot uneori, copiii, si în somn. Fiti mai întelegatori fata de ei. Acordati-le mai multa grija. Cautati sa întelegeti mai adânc viata lor. Priviti mai des si mai profund în ochii lor. Uitati-va la fata lor, care nu e întotdeauna senina. Coborâti mai adânc în viata lor, în sufletul lor, în inima lor. Sa nu va închipuiti ca v-ati facut datoria daca le-ati asigurat hrana si haina. Gânditi-va ca fiii vostri nu au numai stomac si trup. Aduceti-va aminte ca fiii vostri au si inima, si suflet.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 95

 

 

 

PUNCTUL DE SPRIJIN

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Despre caracterul limitat al lumii si îndeosebi al omului: lumea da un punct de sprijin fapturilor corporale, ca sa nu se risipeasca în nemarginire.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 40




MINUNEA DE PE MUNTELE TABOR

DE ANUL ACESTA

 

 

Creștini din toată lumea au venit să se închine pe muntele Tabor, acolo unde Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos S-a schimbat la față înaintea ucenicilor Săi.

Pentru că Patriarhia Constantinopolului ține calendarul neîndreptat, prăznuirea Schimbării la față are loc în noaptea de 18 spre 19 august.

 

Dacă de obicei autocarele cu miile de pelerini urcau muntele, anul acesta forțele de ordine israelitene au încercat, uneori agresiv, să împiedice creștinii să serbeze Schimbarea la față pe Muntele Tabor. Chiar dacă, în cele din urmă, au permis accesul pelerinilor pe munte, acesta s-a făcut pe jos, fără mașini. Și era umilitor să vezi bătrâni, oameni invalizi, urcând unii cu cârjele muntele, ce nu este tocmai ușor de urcat, oameni care, în numele credinței, au riscat propria lor sănătate și viață. În ultimii ani agresiunea evreilor ultra-religioși împotriva creștinilor a luat amploare, existând chiar unele proiecte de lege ce au încercat să scoată creștinismul înafara legii.

 

Însă jertfa lor nu a rămas nerăsplătită de Domnul, Care a strălucit minunea Sa pe muntele Taborului, arătându-Și Harul prin norul ce a învăluit creștinii, mai ales pe cei care urmau să se împărtășească. Pentru că era limpede că norul se pogorâse deasupra Potirelor și Sfintei mese și apoi se răspândea în văzduh cuprinzând ca într-o adiere lină și plină de desfătare duhovnicească pe creștini.

 

Astfel, Domnul ne arată că niciodată nu trebuie să deznădăjduim și să ne pierdem încrederea în El, chiar dacă societatea de azi ne doboară parcă prin ateismul, imoralitatea și duritatea ei. Noi să rămânem însă blânzi ca porumbeii și înțelepți ca șerpii, sus având inimile spre Domnul nostru cel iubitor, Care săvârșește minuni mari celor ce pătimesc pentru El

 

 

MILIOANE DE CHIPURI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

As putea sa-mi imaginez înlauntrul sufletului milioane de chipuri, de pilda, toate ale Maicii Domnului; as zugravi-o cu mintea în toate felurile si toate înfatisând aceeasi persoana vrednica de veneratie, ca si Ea însasi. Dupa cum Monada Cea de dinainte de fire, datatoare de viata, a conceput, a creat prin cuvântul ziditor si a sfintit prin Duhul Sfânt o infinitate de chipuri inteligibile dupa însusi modelul Sau, Care sunt Puterile ceresti, asijderea Tatal a conceput, iar Fiul, Însusi Chipul cel viu al Tatalui, a creat si a sfintit prin Duhul Sfânt si un chip al Sau sensibil si inteligibil totodata – omul. De la aparitia aceluia, la început chip unic, creeaza, spre uimirea noastra, pâna în ziua de astazi asemenea chipuri. Si toate sunt vii, nespus de frumoase, dupa asemanarea lui Dumnezeu, dainuitoare, vesnice. Asijderea si eu, oricât de multe icoane as face, pe toate le voi considera adevarate, vrednice de cinstire, îmi voi pleca genunchii înaintea lor, cu conditia sa corespunda chipurilor (imaginilor) vii ale Sfintilor lui Dumnezeu. Ce ne-ar putea împiedica sa avem atâtea chipuri ale Mântuitorului Hristos, câte chipuri reale de crestini exista? Orice icoana a Mântuitorului este chipul Sau vrednic de cinstire, care straluceste în sufletul oricarui crestin adevarat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 438-439

 

 

CAINELE

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Nimic nu este fara de rânduiala, nici nehotarât în cele ce sunt, adica în fapturi, ci toate poarta si arata în ele semnele si urmele întelepciunii Ziditorului. Iarasi sa ne gândim, cât de recunoscator este câinele si catre prietenie tiitor de minte? De cuvântare cu adevarat este lipsit câinele, dar întocmai înteleptilor lumii acesteia, cum ei se îndeletnicesc cu silogismele lor, întru acelea câinele se arata de la fire învatat. Ca urma piciorului fiarei cercetând-o câinele, când ar fi aflat-o cum ca în multe parti se desparte si se împarte, numai nu sloboade glas sa ne arate zicând: „Uite pe aici si pe aici a trecut fiara si în aceasta parte a apucat”, si asa prin lepadarea cararilor celor mincinoase pe cea adevarata o arata. Dar ce zic de cararea fiarelor, caci câinele si cararile oamenilor straini si tâlhari foarte adesea le descopera celor ce sunt în paguba, dupa cum aceasta o stiu cei ce se îndeletnicesc cu descoperirea furilor, iar tinerea de minte pentru facerea de bine al acestui animal, pe care din nemultumitori, pentru facerea de bine, nu rusineaza? Fiindca unii din câini se pomenesc ca au murit pentru stapânul lor. Înca se cade a ne minuna cum câinele se face luisi doctor la durerea de cap si de stomac, pascând iarba ce se zice troscot si asa, prin învatatura cea neînvatata a firii sale, pe cele ce îi sunt de folos le paste!

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 8: Minunile lui Dumnezeu la vietuitoarele de pe us, p. 78-88



SIMPLITATEA COPILAREASCA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Straduieste-te sa ajungi la simplitatea copilareasca în purtarea cu oamenii si în rugaciunea catre Dumnezeu. Simplitatea e cel mai mare bine si vrednicie a omului. Dumnezeu este cu desavârsire simplu, fiindca este cu desavârsire duhovnicesc, cu desavârsire bun. Fie ca nici sufletul tau sa nu se împarta între bine si rau.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 12.

 


Maica tăcerii

- Cuv. Iosif Isihastul –

        

 

De câte ori nu am stat în fața icoanei Ei, a candelei și nu aveam absolut nimic să-i spun. Gol, nimic, numai ochii, numai lacrimile…

 

Nu ieșea niciun cuvânt de pe buzele mele uscate. Niciun cuvânt din mintea mea tulburata.

 

Ca atunci când durerea te închide, când te îngheață în cea mai grea iarnă a inimii tale.

 

Tăcere, privire în gol, inimă paralizată.

 

Când te doare, nu vorbești, taci, iar strigătele tale sunt atât de puternice, încât pare că nu sunt auzite.

 

Am văzut buze care vibrau dar fără să vorbească. Glasuri care răgușeau dar fără să rostească niciun cuvânt. Tot omul devine numai ochi, tot trupul un strigăt, un strigăt fără sunet.

 

Tăcere, trupul în poziție de rugăciune, în stare de așteptare…

 

De câte ori nu m-am rugat în această stare de absolută tăcere. Pe aceste dușumele reci, în nopți ce păreau fără sfârșit.

 

Singura tovarășie, icoana Maicii Domnului, o îmbrățișare, o mângâiere de Mamă, o îmbrățișare caldă și un sunet în ureche: “ssssst, toate vor merge bine….”

 

Aceasta este Maica Domnului care aude rugăciunile celor tăcuți, care deși nu vorbești, știe ce spui, care fără sa explici știe ce simți și te înțelege.

 

Acestei mame a tăcerii m-am rugat și azi, ne-am rugat toți, chiar și cei care nu merg la Biserică.

 

A auzit tăcerile noastre, a simțit tânguirile noastre și lipsurile noastre. Tristețile și neliniștile noastre, fricile și panica noastră, deșertăciunile și deznadejdile noastre.

 

Și sa fiți siguri pentru un lucru, cu cât va rastignesc oamenii, Dumnezeu va înviază.

 

Cu cât oamenii va rănesc, Hristos o să va fie aproape, cu cât oamenii vă distrug visele, Maica Domnului va deveni cea care vă va umple inima voastră și în îmbrățișarea ei largă vom încăpea toți, trădători și trădați…

 

 

 

 

Moș Gheorghe Lazăr (Pelerinul):

Cum se nevoia noaptea și câteva sfaturi hazlii

 

 

În cămăruța de piatră din turnul clopotniță al Bisericii Sf. Ioan Botezătorul ctitorită de marele voievod Ștefan, psalmodia lină a neobositului nevoitor e întreruptă din când în când de bătăile orologiului bătut de vânt din vârful turnului legendar.

 

„După ce dormea două ceasuri până la ora 12, se scula, descuia biserica Sf. Ioan în taină, se încuia pe dinăuntru și stătea desculț în mijlocul bisericii, pe piatra rece, nemișcat cu mâinile în sus, două-trei ore. Apoi scotea cojocul și făcea metanii, timp de o oră, rostind câte o rugăciune scurtă pentru fiecare sfânt din calendar. Și așa continua până către ziuă. Iar când se revărsau zorile, ieșea în taină din biserică, se urca în turn, ațipea câte un ceas și se deștepta odată cu toată lumea. Nimeni, afară de câteva persoane, nu știa nevoința aceasta a Moșului Gheorghe. Dimineața își făcea câteva rugăciuni, apoi își lua Psaltirea subțioară și pornea desculț, cu capul descoperit, pe ulițele orașului, zicând psalmii pe de rost.

 

Se ducea pe la alte biserici unde îl îndemna duhul, pe la cei ce-l chemau în familie, la unii preoți. Și nu se întorcea în turn, până nu termina Psaltirea toată de rostit: «Acum să începem drăguțele de rugăciuni ale catismei întâi», zicea bătrânul cu glas blând. Și începea. Lin, duios, rar și în ison. Psalmii deveneau în graiul lui o minunată și lungă cântare îngerească. Se uneau cu suflarea lui. Se făceau una cu duhul lui”.

 

Vorbea puține cuvinte, dar pline de durere și dar prorocesc

 

Pe cale, prin oraș primea milostenii cu care cumpăra un sac de pâine pe care îl împărțea săracilor ce flămânzeau pe la colțurile străzilor. „După ce împărțea totul, pâine și bani, intra singur în turn, doar cu o singură bucată de pâine, pe care o mânca seara. Dacă era o zi de post (lunea, miercurea, vinerea), nu gusta nimic până a doua zi. Dacă era altă zi, gusta pâine cu ce-i mai trimiteau credincioșii la chilie. Și aceasta numai seara. Aceasta a fost regula lui toată viața”. Numele celor care îl miluiau erau șoptite de către Moș Gheorghe Lazăr în tăcerea fiecărei nopți, cu rugăciunea: „Prea Sfântă Treime, miluiește pe cutare, care m-a miluit pe mine păcătosul”, iar desăvârșita lui sărăcie uimea pe toți cei din jur: „Tăcut, blând, fericit, flămând, gol, sărac, Moșul Gheorghe era plin de o nespusă pace și bucurie. Unde intra el, intra și darul lui Dumnezeu: pacea, armonia, bucuria, binecuvântarea. Când stăteai de vorbă cu el, simțeai o mare putere dumnezeiască în cuvintele lui și o mare bucurie în inima ta. De aceea era pomenit în partea locului cu mare evlavie ca un mare cuvios și sfetnic duhovnicesc. Vorbea puține cuvinte, dar pline de durere și dar prorocesc”.

 

 

Sfat duhovnicesc

 

Cerceta cu dragoste părintească pe monahii care îi cereau sfaturi mântuitoare și îi ajuta să treacă peste tulburările care adesea amenințau să îi răpună. „Odată s-a dus la stâna Mănăstirii Neamț, unde se aflau cei trei frați călugări din Transilvania: Veniamin, Pamvo și Damaschin, vechi ucenici ai bătrânului. Iar ei, fiind tulburați, i-au spus: «Moș Gheorghe, noi plecăm din mănăstirea asta, că ne-am smintit!». «Dar de ce, drăguță?». «Nu mai este mântuire aici! Am văzut pe unul făcând cutare păcat, pe altul vorbind cutare lucru, pe altul certându-se, iar pe altul pârând pe frați». Atunci bătrânul, deși era foarte blând, a strigat de trei ori: «Nu fă tu, bă! Nu fă tu, bă! Nu fă tu, bă! Că fiecare va răspunde pentru ale sale păcate. De ce vezi și judeci pe alții?».

 

 

CALEA CURATATA

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Folosindu-te de obisnuitele cunostinte omenesti îti poti însusi perfect o anumita disciplina si, de cele mai multe ori, ceea ce ai învatat la scoala nu ti se va sterge din minte toata viata. În privinta credintei nu este asa. Adica ai aflat o data, ai prins niste lucruri, le-ai „pipait” si gata, te gândesti: „obiectul credintei mi-a ramas în suflet, limpede, l-am înteles, îl voi iubi toata viata”. Nu este asa. El, acest „obiect” ti se va parea de o mie de ori obscur si îndepartat, ba chiar vei avea impresia uneori ca ti-a „scapat” cu totul si ca, dupa ce ti s-a parut ca-l iubesti, ca traiai si respirai prin el, ti-a devenit deodata cu totul indiferent. Ca sa nu ti se întâmple asa, trebuie sa cureti mereu calea ce duce spre credinta si sa o faci cu lacrimi si cu suspine, ca sa o poti vedea, însusi, cuprinde cu inima si cu sufletul. Nepasarea fata de credinta este urmarea pacatului.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 435-436



Rugăciunea Maicii Domnului

înainte de adormirea sa și

venirea Apostolilor

-Sf. Maxim Mărturisitorul -

 

 

Atunci Sfânta Născătoare de Dumnezeu și-a deschis gura nestricăcioasă și preacurată și le-a spus: „Voia Fiului și Dumnezeului meu să fie cu mine, El este Dumnezeul meu, și Îl slăvesc și Îl înalț pe Dumnezeul părinților mei. El este Fiul meu născut din mine după trup, dar Tatăl Său e Dumnezeu, Ziditorul Maicii Sale.

 

De aceea doresc să mă duc la El, Cel ce dăruie tuturor ființă și viață. Și când mă voi duce la El, nu voi înceta să mă rog și să mijlocesc pentru voi și pentru toți creștinii și pentru lumea întreagă, ca Cel ce o judecă în milostivirea Sa să se milostivească de toți credincioșii și să-i întărească și să-i ducă pe calea vieții și să-i întoarcă pe necredincioși și să facă din toți o singură turmă a Bunului Păstor Care Și-a dat sufletul Său pentru oile Sale și le cunoaște, și ai Săi Îl cunosc”.

 

Pe când binecuvântata Maică a lui Hristos vorbea așa și-i binecuvânta, de îndată s-a auzit glasul unui tunet puternic și un nor cu adiere pașnică. Și iată că din norul strălucitor au căzut ca niște picături de rouă înmiresmată sfinții ucenici și apostoli ai lui Hristos, care fuseseră adunați de la marginile pământului în fața casei Preasfintei Fecioare Născătoare de Dumnezeu.

 

Evanghelistul și Teologul Ioan i-a primit și i-a salutat în liniște și i-a adus la Sfânta și fericita Fecioară. Nu erau numai cei 12, ci și mulți alții din numeroșii lor ucenici aleși și făcuți vrednici de cinstea apostoliei, cum ne spune marele Dionisie Areopagitul în Scrisoarea sa către Timotei, că el însuși Dionisie și Timotei și Ierotei și alți prieteni au venit acolo împreună cu apostolii la moartea Împărătesei. Au intrat înaintea ei și au salutat-o cu frică și cu respect…

 

Maica i-a salutat pe Petru și pe Pavel și pe toți ceilalți și le-a spus: „Bucurați-vă, copii, tovarăși și ucenici ai Fiului și Dumnezeului meu. Fericiți sunteți voi care ați fost socotiți vrednici să fiți ucenicii milostivului și slăvitului Domn și Învățător și El v-a încredințat slujirea atâtor taine și v-a ales pentru a avea părtășie la prigoanele și patima Sa, ca să vă învredniciți să fiți uniți cu slava și Împărăția Lui, după cum v-a făgăduit și v-a poruncit Însuși Domnul slavei!”.

 

 

 

Moaștele sfinților închisorilor din Aiud

și vrăjitoarele

 

Un preot avea Sfinte Moaşte de la Aiud acasă; s-a trezit într-o zi cu patru vrăjitoare la poartă care i-au zis:

Părinte, ia de aici 400.000 de Euro şi mută-te de aici!

Dându-şi seama repede cu cine stă de vorbă le-a răspuns scurt:

Eu nu mă mut de aici!

Rămânând uimite de refuz au continuat cu insistenţă să-i spună:

Dacă nu te muţi tu, atunci spune-i la acela care stă în casă cu tine, el să se mute.

Înţelegând părintele că este vorba de Sfântul de la Aiud le-a zis:

Eu nu-L dau pe Hristos afară din casă!!! Şi le-a închis poarta în nas.

Până să aducă Sfintele moaşte acasă avea mari necazuri cu vrăjitoarele, dar din ziua aceea nu le-a mai văzut şi nici nu a mai avut probleme.

 

(Minuni relatate de Părintele Gavriil, starețul mănăstirii Sf. Cruce din Aiud)

 

 

 

CUVANTUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Fiecare cuvânt pe care-l trimiti în lume va zidi sau va darâma. Va înalta piscuri de lumina sau va face sa se deschida prapastii de întuneric. Va stârni binecuvântari sau blesteme înfricosatoare. Cu ce vom îmbogati noi chipul de lumina si de vis al lumii? Cu ce vom spori noi armonia si frumusetea vietii? Cu ce vom adânci noi taina cea mare din inima Universului?

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 109




DESPRE DEPRESIA CIVILIZAȚIEI ACTUALE

- Sf. Ioan Iacob Hozevitul -

 

  

În urma potopului oamenii s-au abătut iarăşi de la calea lui Dumnezeu şi se aşteptau iarăşi la alt potop. Pentru asta au început să zidească Turnul Babel (adică cetatea Babilonului). Aveau de gând s-o înalţe mai presus de norii cerului, ca să nu-i mai înece apa. Pentru nebunia lor, Dumnezeu le-a amestecat atunci limbile şi n-au putut isprăvi nimic.

 

Lumea modernă de astăzi nu este mai brează decât cea de-atunci. Azi toţi oamenii cunosc că s-au depărtat de la Dumnezeu şi pentru asta se aşteaptă la o pedeapsă cerească. Dar în loc să alerge la chivotul scăpării (adică la corabia Bisericii) prin dreapta credinţă şi pocăinţă, în loc să caute pe Dumnezeu, oamenii buimăciţi cu civilizaţia, îşi zidesc iarăşi „turnuri” ca şi oarecând la Babilon.

 

„Turnul Babilonului” din zilele noastre nu este o clădire de piatră sau de cărămidă, ci goana cea nebună după născociri. Lumea zice că născocirea maşinilor şi a armelor moderne uşurează viaţa omului şi îi garantează siguranţa, adică ne pune la adăpost. Dar cât de înşelătoare este părerea aceasta! Căci noi vedem că de la o vreme încoace, de când s-a modernizat lumea şi au sporit născocirile, de atunci s-a înmulţit şi răutatea, iar viaţa omului s-a făcut mai amară şi mai împresurată de primejdii. Niciodată n-a fost lumea mai tulburată şi mai deznădăjduită ca în vremurile noastre, când a sporit civilizaţia.

 

După cum vedem procopseala asta de civilizaţie cu moda cea nouă, i-a învăţat pe oameni să umble mai mult goi, adică a izgonit ruşinea din lume. I-a dăscălit pe oameni să nu mai caute pe Dumnezeu, deci a reuşit să strice şi sfânta credinţă. I-a învăţat pe stăpânitori ca să înşele mai bine şi să robească noroadele mai cumplit decât faraonii Egiptului. Cu alte cuvinte nevoia de civilizaţie a sugrumat dreptatea şi libertatea lumii. Civilizaţia falsă a învăţat pe oameni să inventeze, adică să născocească cele mai grozave arme pentru pierzarea lumii şi prin asta a izgonit şi dragostea de pe pământ.

 

(Fragment din Scrierile duhovnicești ale Sf. Ioan Iacob, partea a II-a, pag. 367-369)

 

 

 

MAICA DOMNULUI ȘI MĂSLINII

- Sf. Maxim Mărturisitorul -

 

 

După ce, din nou, Sf. Arhanghel Gavriil i-a vestit Maicii Domnului, de data aceasta, mutarea sa la ceruri, Maica Domnului s- a dus să se roage și să își pregătească sfințit sufletul său în grădina Ghetsimani.

 

Despre petrecea în grădina Ghetsimani, Sf. Maxim Mărturisitorul, luminat de harul lui Dumnezeu, ne relatează:

 

Atunci Preabinecuvântata și slăvita Născătoare de Dumnezeu Maria s-a ridicat și, plină de bucurie, s-a dus în Muntele Măslinilor ca să aducă Domnului în liniște și în lucrarea harului mulțumirea și cererile ei pentru sine și pentru întreaga lume. Urcându-se în munte, și-a înălțat mâinile și și-a închinat rugăciunile și mulțumirile lui Hristos, Fiul Său.

 

Atunci s-a întâmplat minune mare, pe care au știut-o cei ce s-au învrednicit de o astfel de cunoștință, și acest lucru a ajuns prin ei până la noi. În timp ce se ruga, toți pomii ce se aflau acolo s-au închinat până la pământ cinstind-o (cf. Is 55:12). Când și-a sfârșit rugăciunea și mulțumirea, plină de Domnul, s-a întors în Sion și de îndată Domnul l-a trimis pe Ioan Evanghelistul și Teologul pe un nor, căci Sfânta Fecioară dorea să-l vadă, întrucât Domnul îi dăduse porunca înfierii.

 

Cea binecuvântată între femei l-a văzut și s-a bucurat încă și mai mult și a poruncit rugăciunea. Și sfânta Împărăteasă s-a rugat, iar după rugăciune l-a înștiințat pe Ioan și pe celelalte fecioare ce se aflau acolo, prin vestea primită de la înger, cu privire la mutarea ei, și le-a arătat ramura de palmier pe care i-o dăduse îngerul. A poruncit să se gătească casa, să se aprindă candelele și cățuia cu tămâie, căci ea și-a împodobit casa ca pe o cămară de nuntă ca să-L primească pe Mirele Cel nemuritor, Fiul ei mult milostiv, pentru că Îl aștepta cu o nădejde neclintită. Toți se tânguiau și plângeau de despărțirea sa de ei.

 

Or sora lor, Împărăteasa și Maica Domnului, îi mângâia pe unul câte unul și pe toți împreună, le-a dat o salutare mișcătoare și le-a spus: „Bucurați-vă, copii binecuvântați, și nu faceți din mutarea mea pricină de doliu, ci umpleți-vă de bucurie și mai mare, căci aceasta vine pentru bucuria veșnică, și harul și mila Domnului să fie cu voi pururea”.

 

Apoi a privit la Ioan Evanghelistul și i-a spus să dea cele două veșminte ale ei celor două văduve care o slujeau.

 

După aceasta a rânduit și a poruncit cum anume să fie îmbălsămat și unde să fie păstrat trupul ei preasfânt și preacurat.

 

Și așa el a așezat-o pe slăvita Maică a lui Hristos în sicriul ei, culcușul care până atunci, noapte de noapte, fusese scăldat de lacrimile ochilor ei pentru dragostea Fiului său Hristos și fusese luminat de rugăciunile și cererile ei

 

 

 


Ni se pare că ne-a părăsit Dumnezeu?

- Arhim. Iustin Pârvu –

 

 

Să nu mai aşteptăm de la noi mari progrese duhovniceşti, pentru că ne aflăm faţă în faţă cu o neputinţă a firii dusă la extrem, în care Dumnezeu a îngăduit să ne lase singuri şi neajutoraţi cumva. Neputinţa firii se vădeşte şi lucrarea lui Dumnezeu în lume abia se mai întrezăreşte, încât pare că ne-a părăsit Dumnezeu. Dar nici pe departe nu este aşa, dragii mei. Hristos spune, prin gura apostolului, că în slăbiciune se vădeşte puterea Sa, adică în asumarea smereniei şi vederea neputinţei firii în toată goliciunea ei.

 

Dar mare este înţelegerea acestei neputinţe şi asumarea ei, după cum zice şi Sf. Siluan Athonitul, pentru vremurile noastre parcă „Ţine-ţi mintea în iad şi nu deznădăjdui”, adică rezistă să vezi realitatea dură în care ne aflăm şi nu uita că Dumnezeu ne rabdă!

 

Nu mai vedem noi o perioadă de strălucire a creştinismului

 

E grea într-adevăr mărturisirea şi parcă suntem cu totul descoperiţi şi neînarmaţi. Dar să nu uităm că nici apostolii, când au plecat să propovăduiască adevărul Mântuitorului Hristos, nu au avut cu ei nici traistă, nici baston, nu au luat cu ei nimic fără numai convingerile, curajul şi moartea pentru adevăr. Iată că Dumnezeu ne dă prilejul să ne asemănăm primilor creştini, pentru că la fel suntem şi noi la ora actuală; ne confruntăm cu o lume cu totul potrivnică lui Hristos şi noi, care mai trăim aşa câtuşi de puţin, avem datoria să ducem mai departe adevărul acesta prin mărturisire, pentru a lăsa moştenire generaţiilor de după noi, un îndemn mărturisitor pentru cei care vor merge pe urmele lui Hristos.

 

Bineînţeles că nu mai vedem noi o perioadă de strălucire a creştinismului sau alţii, după noi. Dar noi suntem convinşi că biruinţa este a lui Hristos şi a Bisericii Sale, al cărei trup suntem, şi porţile iadului nu o vor birui. Acesta este îndemnul Mântuitorului la care trebuie să fim atenţi şi să ne găsim în poziţie de trezvie şi rezistenţă pe linia noastră, a Bisericii noastre străbune – „Fericită este sluga pe care o va afla priveghind, iar nevrednică este sluga pe care o va afla lenevindu-se”.

 

Extras din „Ne vorbește Părintele Justin”, vol I)




Puterea spovedaniei

- Arhim. IUSTIN PÂRVU -

 

 

Iertarea Duhovnicului

 

Mai e o întrebare cu spovedania. Există un grad de păcat care se poate ierta prin spovedanie? Deci până la o anumită limită? Spre exemplu: am furat. Ăsta se poate ierta la modul egal în faţa părintelui cu faptul de a spune: am omorât un om?

 

Egal. Pentru că dacă eu îi iert acestuia păcatul lui aşa mare, apoi Dumnezeu o să-mi ajute şi mie cândva, că l-am tolerat pe păcătosul acesta. Şi acesta o să se roage pentru mine: „Doamne, iartă-l că şi pe mine m-ai iertat”.

 

Spuneaţi că spovedania înseamnă despovărare, cum de altfel e mântuirea, că mântuirea înseamnă despovărare. Dacă eu am făcut o faptă rea, mă duc şi-i spun preotului la spovedanie: „uite, domnule, am furat sau am omorât pe nu ştiu cine”. Această greşeală, acest păcat, rămâne pentru mine toată viaţa, cât trăiesc eu, rămâne pentru mine. Povara asta eu n-o pot da nimănui.

 

Trebuie să ai încredere în taina asta a Bisericii: „iertate îţi sunt păcatele tale şi iertate vor fi”. Eu dacă nu am această convingere, înseamnă că nu recunosc tainele lui Dumnezeu şi tot ce facem noi este o joacă şi lucruri care nu prezintă o importanţă a mântuirii noastre. Dar noi trebuie să ştim că un păcat făcut de om, mare sau mic, dar spovedit, aşa în adevăr, este iertat. Acum desigur, depinde şi de om, de creştin, cum se spovedeşte. Că merge la părintele, scoate un carneţel şi de acolo rupe o foaie, a citit tot ce a vrut el acolo, bune sau rele. Nu are putere spovedania asta. La spovedanie trebuie să plângă creştinul când spune un păcat; să se căiască. Scoţi un copăcel din pământ şi tragi de el şi tragi şi nu se lasă deloc. Cam aşa trebuie să fie şi spovedania noastră, că dacă nu-i aşa, e superficială şi ineficace.

 

 

 


Harul preoției

 

 

De ce trebuie să fac spovedania în faţa preotului?

 

Să ştiţi că altădată spovedania se făcea în mijlocul poporului. Într-o duminică, într-o zi de Paşti, într-o sărbătoare, cu cât era lumea mai multă, cu atât ieşea fiecare acolo în mijlocul poporului şi-şi spunea păcatul.

 

Mi se pare un lucru foarte bun. Se supunea oprobriului public.

 

Da, dar întrucât lumea a început să nu mai fie aşa de sinceră, din cauza publicului, a poporului, atunci s-a revenit la o stare individuală directă.

 

Bun, dar nu prin propria ta hotărâre biruieşti păcatul? Eu făceam o greşeală – înjuram. Şi m-am uitat în oglindă şi am spus: „Mă omule, eşti om cu şcoală, nu? Vezi atâţia oameni, tu vorbeşti cu fiecare om în fiecare zi 10-20-30 de oameni, ai părinţi creştini care cântă în biserică şi se roagă. Cine eşti tu, mă, cum îţi permiţi, cine eşti tu pe lumea asta, în ce hal ai ajuns că poţi să înjuri atâta?”. Şi deodată, din momentul acela eu n-am mai înjurat pe Dumnezeu. Deci, eu mie nu pot să-mi mărturisesc păcatul?

 

Dar asta este tot a harului, tot lucrarea lui Dumnezeu.

 

Şi atunci de ce trebuie să mă duc în faţa preotului, să mă spovedesc?

 

Pentru că numai el are puterea de a lega şi dezlega. Dumneavoastră puteţi să faceţi minuni să înviaţi şi morţii. N-are valabilitate această sfinţenie a dumneavoastră, fără dezlegarea preotului. Cum spune şi Mântuitorul: „Pacea mea o dau vouă. Câte veţi lega, legate vor fi şi câte veţi dezlega, dezlegate vor fi”. Aici e taina lui Dumnezeu.

 

 

 

Preotul – doctor de suflete

 

Se poate spune că preotul este trimisul lui Dumnezeu pe pământ?

 

Păi, este sigur, pentru că prin el lucrează harul lui Dumnezeu. Dar preotul trebuie să fie ca şi doctorul – să fie la dispoziţia bolnavului cu toate greutăţile şi suferinţele lui. Să aibă uşa bisericii deschisă, să vină acolo creştinul ori de câte ori simte nevoia, să stea de vorbă cu un preot. Că de aceea am ajuns în stadiul de decădere în care am ajuns noi acum. Acum a mai rămas atâta: o voce frumoasă, un spectacol liturgic la catedrală şi atât… Însă rezultatele se văd: „Măi, dar eu mă rog de atâta amar de vreme şi n-am reuşit să fac cutare şi cutare lucru”. Măi, băiete, du-te şi împacă-te cu tine însuţi, adică pregăteşte-ţi viaţa ta spirituală, că nimeni nu ţi-o poate găti, fără această dezlegare a preotului. Nu e sfânt nici preotul şi nici penitentul, dar sfântă este taina. Pentru că o să spuneţi: „Dar am băut cu el azi noapte, am petrecut cu el la nuntă”. Adevărat o fi, dar harul lui Dumnezeu nu se amestecă cu păcatele oamenilor, ale preotului.

 

Deci faptul în sine de a te duce spre spovedanie înseamnă de fapt mersul spre împlinirea acestei taine, fără de care nu se poate.

 

Desigur. O să spuneţi: „Dar eu nu am păcate aşa de mari”. Mare greşeală, enorm de mare, pentru că numai o oră dacă trăim şi păcatele-s cu noi.

 

Dumnezeu nu are nevoie de pălăvrăgeala noastră, Dumnezeu are nevoie de smerenia noastră, de umilinţa noastră fără de care nu ne putem mântui. Spovedania este actul de smerenie, pocăinţa, considerat un al doilea botez.

 

 

 

(Preluat din cartea Ne vorbește Părintele Justin, vol. III)

 

 

 

CA PROPRIA UMBRA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Domnul este pretutindeni si în toate, ne poarta si ne ocroteste, de aceea Îl si numim Atottiitorul. Ar trebui, deci, sa nu ma îngrijesc de nimic. Atotputernicul Dumnezeu ne-a chemat pe toti la viata din nimicnicie si fiindca, prin noi însine, fara Dumnezeu, nu putem face nimic, nu ne putem crea sau mentine viata. Dumnezeu este totul pentru noi. Viata si puterea noastra, lumina si aerul, mâncarea si bautura duhovniceasca, îmbracamintea, totul. El a creat, ne-a dat si ne da si cele necesare vietii noastre materiale: lumina, aerul, caldura, mâncarea, bautura, îmbracamintea, locuinta. Fericiti sunt cei saraci cu duhul care si-au recunoscut nimicnicia, recunoscând totodata atotputernicia si atotdarnicia lui Dumnezeu; fericiti, fiindca nu se îngrijesc de nimic din cele ale vietii acesteia; fericiti cei curati cu inima, fericiti cei ce se predau Domnului întru totul. „Pe noi însine si unii pe altii si toata viata noastra lui Dumnezeu sa o dam”. Fii însa mereu cu Dumnezeu si ti se va da totul: „Cautati mai întâi împaratia lui Dumnezeu (în voi însiva si în altii) si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Fie ca în inimile voastre sa se afle numai Dumnezeu, ramâneti nedespartiti de El mereu si toate cele ale vietii vi se vor adauga voua. Dar nu va legati inima de nimic dintre acestea. Fiindca partea voastra este Dumnezeu, Dumnezeul inimii voastre. Dumnezeu este bogatia cea neîmputinata, izvorul cel nesecat; unde este Dumnezeu, acolo este tot binele. Pe cei ce Îl iubesc pe Dumnezeu, binele îi urmareste ca propria lor umbra.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 378








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu