Când
totul e vice-versa
Grid
Modorcea, Dr. în arte
11
Iunie 2025
Postul „Cinemaraton” îmi apare pe zi ce trece ca un
spectator nebun după comedia românească, în special după filmele lui Geo
Saizescu, care este un fel de Monseur Hulot (Jacques Tati) al nostru. Și ca
personaj, cu nelipsita-i umbrelă neagră, este întruchiparea stilului crazy, dar
pe linia tradiției românești, a persoanjelor populare cu proști. Proștii sunt
perfect ilustrați în filmele lui Saizescu, proști de toate soiurile, deși
predilecți sunt proștii deștepți, care adică nu sunt proști de tot. Cum e Păcală
față de Tândală.
Actorul care s-a mulat cel mai bine pe astfel de
personaje este Sebastian Papaiani, care s-a aflat într-o relație privilegiată
cu Geo Saizescu, regizorul care l-a distribuit în multe filme de-ale sale,
începând cu „Un surâs în plină vară” (1963), „Balul de sâmbătă
seară” (1968), „Astă seară dansam în familie” (1972) şi
culminând cu „Păcală” (1974), un film emblematic pentru
comedia cinematografică românească. Geo şi cu Papi se înţelegeau de minune, din
gesturi, din priviri, fiindcă amândoi aveau în vine o smintenie creatoare, un
vertij pe care eu l-am numit „iuţirea de sine”. Geo, care era şi el un excelent
actor, i-a imprimat lui Papi această stare de prosteală artistică, s-o mai
numim suprarealisă sau, pe limba lui nenea Iancu, vice-versa.
Geo Saizescu a impus în comedia românească genul
viceversa, care nu este altceva decât stilul crazy românesc, foarte
potrivit cu folclorul românesc, cu tradiţia lui lumească, dar şi cerească. Iar
când istoria s-a degradat, când el a ieşit din tradiţie şi s-a denaturat, s-a
stricat, s-a împuţit, ca în perioada post-decembristă, Geo l-a numit
harababură. El a făcut şi un film despre noua societate românească numit
chiar „Harababura” (1990), după care a şi scos o revistă cu acelaşi
titlu, în care am avut şi eu publicate câteva articole. Ba Geo, pentru spiritul
meu polemic, m-a şi onorat în anul 2007 cu Premiul „Valentin Silvestru” acordat
de Fundația „Păcală” pentru „violența satirică și sarcasmul său umoristic,
prezent în scrierile sale românești, ca și în duelurile sale… cinematografice”,
aşa cum scrie pe diploma pe care am primit-o la ceremonia de la Casa Oamenilor
de Ştiinţă.
Ceea ce n-am scris niciodată când el trăia, iată scriu
acum şi poate că spiritele superioare care ne călăuzesc îi va semnala mesajul
meu. Așa cum Caragiale a marcat politica românească, pe ideea că totul e
vice-versa, cum vedem și astăzi, așa și Geo a pus pecetea pe harababura în care
trăim. Evident, Sebastian Papaiani mi-a prilejuit aceste meditaţii noi despre
opera lui Saizescu. Şi care ar fi noutatea? Consider că filmul „Păcală”, prin
finalul său, un final lung, de circa 20 de minute, face din Geo Saizescu un
Bruegel al românilor. Ceea ce vedem în acest film reflectă un univers
asemănător cu al flamandului Peter Bruegel cel Bătrân (1525-1569), supranumit
Pictorul Ţăranilor, fiindcă a surprins ideal inocenţa vieţii de la ţară, a
vieţii simple, cotidiene, adesea în uimitoare peisaje hibernale. Lumea văzută
de el e plină însă de cruzime şi păcate, dar domină spiritul ludic, veselia,
iar răul este tratat în spirit ironic, caricatural. În toate tablourile sale,
apare parcă un Păcală care stă la masă cu moartea şi lăcomia, cu desfrâul şi
păcatul.
I-am văzut tablourile de aproape la Metropolitan
Museum of Art, Tate Modern, Prado, Luvru şi alte mari muzee ale lumii. E o
fericire să vezi opera lui pe viu. Iar Păcală, acest personaj suprarealist,
care umblă cu uşa casei după el, lipită de spate (aşa a înţeles el expresia
mumă-si „trage uşa după tine”), pare rupt din lumea trăsnită, absurdă, a lui
Bruegel, fiindcă absurdul se naşte din concretizarea metaforelor, din luarea ca
atare, mot-à-mot, a expresiilor sau a vorbelor de duh.
Filmul „Păcală seamănă cu tablouri
ca „Nunta ţărănească”, „Lupta dintre Carnaval şi Post”, „Dans
ţărănesc” sau „Ţara trândavilor”. De altfel, Bruegel picta în
spiritul tradiţiei, putând fi asociat cu înaintaşul său, Hieronymus Bosch, cu
ceea ce ne-a lăsat în fabulosul triptic numit „Grădina plăcerilor”.
Acest spirit ludic popular nu a fost prins de nici un
pictor român, dar l-a prins Geo Saizescu în filmul Păcală, tot
o pictură a plăcerilor, fiindcă a filma înseamnă a picta cu imagini. Toată
lumea e viceversa. E o nebunie generală, toate personajele, circa 50, fac
drăcii, sunt implicate într-o harababură sui-generis, o vânzoleală cum nici
Sorescu, nici Amza Pellea, nici Marin Preda, şi nici un alt scriitor cult,
preocupat de reflectarea specificului naţional, cu panaş oltenesc, nu au
reuşit.
Oamenii stau prin copaci, sar ca nebunii în apă
îmbrăcaţi, cu notabilităţile satului în frunte, se ceartă, se împacă, se
îmbrăţişează, protestează, fac gură mare, hărmălaie, fură, mănâncă, se
păruiesc, se hlizesc ca netoţii, se agită fără nici un sens, în timp ce
Păcăliţa stă să fie spânzurată, își așează lațul pe umeri ca pe o podoabă, dar
minunea se petrece, Păcală apare și o salvează de la ştreang. Spânzurătoarea la
români devine o bufonadă, totul este bulversat, nimic nu se mai leagă, deşi
tocmai acest univers dezlânat, bramburit, constituie adevărata ţesătură a unei
comunităţi, a satului românesc, văzut prin prisma unui personaj ca Păcală şi a
lumii lui, din care nu lipseşte nici Tândală, nu lipsesc nici popa, nici
primarul, nici vardistul, nici perceptorul, judecătorul, cârciumarul,
pădurarul, nimeni, toată protipendada şi toţi proştii, harnicii şi paraziţii,
chibiţarii şi zurlii, toboşarii şi bandiţii, sunt prezenţi. Şi, evident,
animalele şi păsările domestice printre picioarele lor.
E o lume răsturnată, ieşită din matcă, o harababură
creatoare, idee pe care Geo a dus-o mai departe în toate filmele sale, în
special în Păcală se întoarce (2006), filme „păcăleşti”, unde
apar şi alţi actori ai stilului viceversa, ca Dem Rădulescu, Ştefan
Mihăilescu-Brăila, Gheorghe Dinică, Jean Constantin, Vasilica Tastaman,
Octavian Cotescu, Dumitru Furdui, Puiu Călinescu, Draga Olteanu Matei, Aurel
Cioranu, Cosma Braşoveanu şi alţi faimoşi comici. Avea talentul de a face
distribuţii harababuriene, de a şoca unind toate generaţiile, toate
caracterele, de a armoniza extremele, de a o pune pe Ioana Bulcă lângă Stela
Popescu, pe Adela Mărculescu lângă Magda Catone sau pe Ernest Maftei lângă
Șerban Ionescu. Dar acest spirit a fost radiant şi de el s-au molipsit toţi
comediografii români. Până şi Sergiu Nicolaescu îl preia în „Nea Marin,
miliardar”.
România este o ţară suprarealistă, nu-i artist să nu
adauge pecetea sa, iar Geo o reprezintă ideal în film, însă nu în spiritul
marilor avangardişti, unor suprarealişti ca Victor Brauner, Jacques Hérold,
Jules Perahim, Marcel Iancu şi alţi interbelici, ci în spiritul lui Bruegel,
dacă ne referim la arta plastică, la o imagine universală, şi în spiritul
popular, al folclorului românesc, profund vice-versa, aşa cum îl găsim în
special la Anton Pann şi Ion Creangă.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu