Cum au fost realizate singurele
fotografii ale Unirii de la 1918. Samoilă Mârza, ajuns întâmplător fotograful
Unirii.
Singurele
fotografii care se păstrează din timpul evenimentelor din 1 Decembrie 1918 sunt
realizate de Samoilă Mârza, ajuns "fotograful Unirii" din întâmplare.
Avea 32 de ani, iar cu patru zile înainte se întorsese din război. Ca să ajungă
la Alba a mers 11 kilometri, cărând aparatul pe bicicletă.
1 Decembrie
1918, începutul României moderne, are multe poveşti, unele uitate ori ştiute
doar de istorici. Una dintre ele este cea a lui Samoilă Mârza, ajuns din
întâmplare "fotograful Unirii". În 2011 doar istoricii îşi mai
amintesc de Samoilă Mârza. Mormântul său este uitat şi neîngrijit într-un
cimitir din Alba Iulia, iar recent reprezentanţii firmei care administrează
locurile de veci i-au somat pe urmaşii fotografului că vor exhuma osemintele
acestuia pentru neplata unei taxe de concesiune.
Singurele
fotografii care se păstrează din timpul evenimentelor din 1 Decembrie 1918 sunt
realizate de Samoilă Mârza, originar din localitatea Galtiu, din judeţul Alba.
La 1 Decembrie 1918 Samoilă Mârza avea 32 de ani.
Istoricul
Liviu Zgârciu povesteşte că Samoilă Mârza a ajuns "fotograful Unirii"
dintr-o întâmplare, deoarece fotograful Arthur Bach, angajat oficial de către
organizatorii Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, nu s-a prezentat pentru
a imortaliza evenimentele.
În timpul
Primului Război Mondial, Mârza a fost încadrat în serviciul topografic şi
fotografic al armatei, fiind trimis pe frontul din Italia.
Înainte cu
patru zile de 1 Decembrie 1918, Samoilă Mârza s-a întors în satul natal,
Galtiu, iar în dimineaţa de 1 Decembrie a pornit şi el spre Alba Iulia, după ce
a făcut trei fotografii cu sătenii care mergeau la Marea Adunare Naţională.
Fotograful
şi-a cărat aparatul cu burduf, trepiedul şi clişeele de sticlă pe bicicletă, pe
distanţa de aproape 11 kilometri dintre Galtiu şi Alba Iulia.
"Din
păcate Samoilă Mârza nu a avut acces în Sala Unirii, pentru că nu avea
credenţional (permisul de acces la adunarea din Sala Unirii - n.r.) şi din sală
nu există nicio fotografie. Din fericire a făcut alte cinci fotografii, trei
instantanee din mulţime şi două imagini cu tribunele oficiale, care sunt
singurele fotografii ale evenimentului de la Alba Iulia", explică Zgârciu.
În ultimii
ani ai vieţii, Samoilă Mârza a trăit în sărăcie, fiind nevoit în anumite
momente să-şi vândă chiar şi clişeele pe care imortalizase evenimente istorice
importante.
Liviu
Zgârciu spune că lucrul cel mai trist este că multe clişee nu au ajuns la
colecţionari sau fotografi, ci au fost distruse, iar sticla a fost folosită la
fabricarea unor oglinzi foarte căutate în acea perioadă.
Istoricul
spune că în 1967 directorul Muzeului Naţional al Unirii de la acea dată, prof.
dr. Gheorghe Anghel, a reuşit să cumpere de la Samoilă Mârza aparatul folosit
pentru a imortaliza evenimentele din 1 Decembrie 1918, dar şi clişeele cu
fotografiile de la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.
"Samoilă
Mârza a imortalizat numeroase evenimente istorice, dar, din cauza lipsurilor
materiale, multe clişee fusese nevoit să le vândă pentru sticla specială din
care erau confecţionate. Cu banii primiţi de la muzeu, Mârza şi-a cumpărat un
aparat performant, pe care dorea să-l folosească în 1968, la evenimentele
comemorative ale Marii Uniri, dar a murit în 1967", spune Zgârciu.
Samoilă
Mârza a reuşit, de-a lungul timpului, să imortalizeze evenimente istorice
importante, precum vizita Regelui Ferdinand I din anul 1919 de la Alba Iulia,
Abrud şi Câmpeni, încoronarea Regelui Ferdinand I cu Regina Maria, în 22
octombrie 1922 la Alba Iulia, sau în 1928 - manifestările organizate la Alba
Iulia pentru a marca împlinirea a zece ani de la Marea Unire.
Fotograful a
realizat în 1919 un album despre 1 Decembrie 1918, numit "Marea Adunare de
la Alba Iulia în chipuri", pe care l-a oferit cadou unor personalităţi ale
perioadei respective: Regele Ferdinand I, primul ministru I.C. Brătianu,
Nicolae Iorga, Iuliu Maniu, generalul francez Henri Mathias Berthelot. De
asemenea un exemplar al albumului a fost folosit ca document, fiind depus de
delegaţia română la Conferinţa de Pace de la Versailles.
Regele
Ferdinand I l-a declarat printre furnizorii Curţii Regale, iar generalul
Berthelot i-a trimis un permis de călătorie gratuită pe căile ferate franceze.
În pofida
importanţei istorice a muncii sale, fotograful Samoilă Mârza a trăit mereu
aproape de sărăcie, dovadă fiind şi faptul că timp de aproape 60 de ani a
folosit acelaşi aparat foto vechi, cu care imortalizase evenimentele de la 1
Decembrie 1918. Ultimul său album - "Marea Adunare de la Alba Iulia în
chipuri"- l-a dăruit fostului dictator Nicolae Ceauşescu, în 1966, în
timpul vizitei acestuia la Alba Iulia.
Fotografiile
lui Samoilă Mârza au ajuns celebre, însă de "fotograful Unirii" îşi
mai amintesc doar istoricii.
Unul dintre
istoricii de la Muzeul Naţional al Unirii a avut uimirea să descopere, recent,
că rămăşiţele lui Samoilă Mârza au fost pe punctul de a fi exhumate de firma
care administrează cimitirul în care se află mormântul fotografului, în Alba
Iulia. Zgârciu afirmă că pe monumentul funerar fusese lipită o somaţie pentru
neplata taxei de concesiune a locului de veci.
Mormântul a
fost salvat doar la intervenţia mai multor istorici, însă s-a demonstrat, după
cum susţine istoricul Liviu Zgârciu, că şi alte personalităţi înhumate în
cimitirul din Alba Iulia ar fi putut avea aceeaşi soartă şi nimeni să nu afle.
Cei care se
hotărăsc să caute în cimitirul municipal din Alba Iulia mormântul lui Samoilă
Mârza trebuie să aibă multă răbdare şi timp, deoarece acesta nu iese cu nimic
în evidenţă, nu e marcat şi nici îngrijit.
Pe micul
monument funerar de la căpătâiul marelui fotograf se poate vedea una dintre
celebrele fotografii ale acestuia din 1 Decembrie 1918 şi urmele somaţiei
lipite de administratorii cimitirului, prin care anunţau exhumarea pentru
neplata taxei de concesiune.
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu