MARI FILOSOFI ROMÂNI CREŞTINI
ORTODOCŞI: LUCIAN BLAGA
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Lucian Blaga e cea mai mare surpriză
culturală
a fenomenului românesc de după război.”
(VASILE BĂNCILĂ)
Problema trăirii integral creştineşte este mult mai simplă şi mult mai
complexă decât apologia scrisă, dat fiind faptul că de regulă Gânditorul prin
scris se raportează îndeosebi la latura teoretică a culturii, la câmpia destul
de întinsă a spiritualităţii, nu la Muntele cunoaşterii de unde ţâşneşte
spiritualitatea religioasă ca un izvor sacru, puternic, cristalin, tumultos,
nesecat, păstrător de Legendă, de Doină, de Ancestral, înfrăţit de o puzderie
de afluenţi, de convergenţe metafizice, de supra extazieri mistice, de supra
arderi isihaste, a raportării la o spiritualitate pe care ţi-o doreşti fără a
fi însuşit-o practic, mărturisind-o cu toate valenţele şi cu toate izvoarele ce
se prăvălesc în fiinţa ta ca un Nistru, ca un Prut, Ca un Siret, ca un Olt, ca
un Mureş, ca un Jiu, ca un Argeş, ca o Bistriţa, ca o Ozana, ca o Mare albastră
sau Neagră în reflux, ca o furtună a Dorului la Vîrful cu Dor, ca o cascadă a
Religiosului din Kogaionul carpatin, ca o culme everestă a devenirii în sferele
de azur serafice.
Pe aripile acelor sfere
celeste se aşterne o trăire suavă care îmbrăţişează sublimul.
Cu fiecare licăr al trăirii
suave a spiritului ţâşneşte în inimă flăcările puterii aprinse.
„De cîte ori o putere nouă ţîşneşte în noi ni se tulbură sufletul ca
apa unei fîntîni în care s-a desfundat un izvor nou...” (Lucian Blaga, Zări şi Etape. Ed. Minerva,
Bucureşti-1990, p. 10)
Sufletul trăitorului, al
mărturisitorului creştin ortodox fie el ţăran, poet, sacerdot, artist, teolog
sau filosof, nu se tulbură când harul, miracolul pătrunde în inimă ca un izvor
ce înnoieşte viaţa, ci se aprinde, se înteţeşte, se înfioară, se extaziază, se
înalţă, se purifică, se îndumnezeeşte.
În această perpetuă
surprindere celestă şi cuprindere angelică Inima se cuminecă.
Inima este floarea serafică
care înnobilează apele sufletului precum nufărul lacul.
„În copilărie, cînd am văzut întîia oară nişte nuferi pe undele unui
lac, nu credeam că sunt flori care cresc din apă, ci îmi închipuiam că nişte
flori se oglindesc de pe ţărm în lac. Atîtea flori cresc din apele tăcute ale
sufletului nostru şi-şi dezvăluiesc petalele pe luciul conştiinţei noastre: ele cresc din noi, dar noi le credem
oglindiri din lumea din afară.” (Lucian Blaga, Zări şi Etape, op. cit., p. 12)
Adâncimea gândirii spiritual-transcendentale, a reflectării metafizice
şi a cugetării mistice a Gânditorului gândirii sale mistico-metafizice, a
Creştinului ortodox dacoromân prin excelenţă trebuie să fie direct proporţională
cu înălţimea azurului la care aspiră, la care pătrunde, cu care se
întrepătrunde, la care se raportează trăirea sa pentru Neamul său binecuvântat ocrotit
de Proniatorul, pentru lumea care se mai află încă sub armonia Creaţiei divine,
dar şi ca iubire serafică pentru Dumnezeu.
În Pantheonul Marilor Filosofi
Români Creştini Ortodocşi al cărui studiu destul de elevat îl cercetez, îl
elaborez, îl aprofundez sub un ciclul destul de inspirat am ajuns şi la
ardeleanul fiu de preot, licenţiat şi în Teologie, Lucian Blaga.
După trecerea rapidă prin apele Academiei
Teologice „Andrei Şaguna”-Sibiu,
probabil răsfăţat graţie tatălui său care era Protopop la vremea aceea, s-a
aruncat în vâltoarea Filosofiei şi Biologiei ştiind că între ele există totuşi contraziceri
majore elaborate teoretic de cei ce au voit-o prin prisma raţiunii lor ateo-ştiinţifice
şi nu prin apropieri creştin-ortodoxe pe care le-a îmbrăţişat şi expus genial
metafizicianul nostru, doctorul Nicolae Paulescu.
Ca şi cum aceste contraziceri ateo-ştiinţifice
l-au bine dispus, a dispus să continue studiile post universitare în cadrul
Universităţii din Viena, unde doar Brazii falnici ai Ortodoxiei dacoromâne n-au
putut fi nici îndoiţi, nici frânţi.
Lucian Blaga a fost
ataşat-consilier de presă la Varşovia, Praga, Berna, subsecretar de stat la
Externe, ambasador în Portugalia, profesor la Universitatea din Cluj şi membru
al Academiei Române.
Trebuie să precizez însă, încă
de la începutul acestui studiu, dar cu destulă mâhnire şi compătimire că Lucian
Blaga a fost/ s-a dorit un Filosof creştin, dar a încurcat metafizica filosofiei
în sine cu mistica creştinismului ortodox, dând prioritate uneia şi
subordonând-o pe cealaltă. „Metafizica e
expresia şi afirmarea veşnic reînnoită a unui mod existenţial care ţine
constitutiv de fiinţa omenească.” (Lucian Blaga, Trilogia Cosmologică Diferenţialele Divine Aspecte Antropologice Fiinţa
Istorică, Ed. Humanitas, Bucureşti-1997, p. 20)
Pentru a porni la această
înfruntare-confruntare tricosmologică trebuia musai să-l consulte pe anticul
dac Sf. Dionisie Areopagitul sau să-l aprofundeze pe neegalatul Vasile Băncilă
cu care a avut o elevată corespondenţă epistolară, dar n-a făcut-o nici într-un
caz şi nici în celălalt riscând şi greşind totul.
Neînţelegând nici consubstanţialitatea
ortodoxiei cu românismul a rămas un gânditor gneseologic, punând în locul
Atotcreatorului Dumnezeu, Atotcreatorului Logos, pe Marele Anonim, care prin Censura
Sa Transcendendă ne permite doar o cvasi-cunoaştere,
iar Taina Hristică, elementul de comuniune harică, de coslujire îl preface în mister.
Gânditorul gneseologic nu face
un pas spre cunoaşterea apofatică, precum creştinul ortodox mărturisitor,
slăvitor şi slujitor, ci rămâne în impas.
Lucian Blaga neavând ca
Temelie şi Stâlp al Culturii spiritual religioase cele două elemente
fundamentale: dacoromânismul şi ortodoxia care sunt într-o perpetuă comuniune,
a riscat mult întrupându-se celor mai mari şi mai absolute naturi sensibile de
cercetare: Poezia, Filosofia şi Teologia care au o singură Osie: Ortodoxia
Hristică.
Poezia, Filosofia şi Teologia de fapt se cercetează ca exerciţiu de
stil, de creaţie şi har, dar ele se trăiesc însă cu intensitatea şi
plenitudinea marii Iubiri cereşti.
Întruparea religiosul în
spiritualitatea etnică a unei naţiuni milenare are loc deodată cu naşterea
acelei etnii. Dovadă faptul că spiritualitatea protodacă a fost dintru început
monoteistă şi ontologic profetic precreştină.
Creştinismul ortodox n-a făcut
alceva decât să-şi revendice tronul dinastic al spiritualităţii geto-dace care
s-a circumscris Evangheliei, Ortodoxiei lui Hristos, ca izvor de existenţă, de
trăire, de creaţie, de înomenire, de înălţare, de transcendent.
Spiritualitatea protodacă nu
s-a pierdut, dar şi-a urmat Calea Regală întru Hristos.
Spiritualitatea protodacă purtătoare
a matricei stilistice a etnicităţii sale milenare înfiindu-se spiritualităţii
Duhului Sfânt, a devenit astfel religioasă şi nemuritoare, adică spiritualitate
românească ortodoxă.
Ortodoxia fiind ramura
aristocrat-divină a Dacoromânismului milenar şi veşnic.
Tratând lucrarea Religie şi Spirit, poetul, filosof şi teolog
Lucian Blaga face o distincţie ilogică afirmând că: „Ortodoxia este o religie care a fost asimilată de spiritualitatea
românească, originea ei fiind grecească şi bizantină.” (Lucian Blaga, Religie şi Spirit, p. 181, apud, Dumitru
Stăniloae, Poziţia domnului Lucian Blaga
faţă de Creştinism şi Ortodoxie. Ed. Paideia, Bucureşti, p. 7)
Imperiul bizantin n-a fost grecesc ci traco-dacoromân, prin urmare
matricea stilistică bizantină este înrudită, frăţească cu fiinţa stilistică a
dacoromânismului.
„Fiinţa umană, spune Lucian Blaga, simte o înclinare sau necesitatea de-a participa, într-un fel sau
altul, cu toate facultăţile şi aptitudinile sale la ordinea dată odată
cu revelarea ultimelor elemente sau coordonate ale misterului existenţei.
Metafizica participă, preponderent sau exclusiv pe calea <<cunoaşterii>> la ordinea pe care omul şi-o revelează.
Prin religie fiinţa umană se autototalizează în faţa ordinei ce şi-o revelează,
adică fiinţa umană participă la ordinea în chestiune cu cunoaşterea, cu
afectele, cu voinţa, cu presimţirea, cu intuiţia, cu imaginaţia şi cu tot
fondul subconştient al dorinţelor şi speranţelor, al erosului său, mai mult, cu
tot felul de a gândi raţional şi iraţional, mai mult chiar, cu tot felul său
de-a gândi şi de-a simţi magia.” (Lucian Blaga, Religie şi Spirit, p. 181, apud, Dumitru Stăniloae, Poziţia domnului Lucian Blaga..., p. 11)
O vorbă înţeleaptă a Ţăranului
filosof român spune: „Dacă tăceai filosof
rămâneai!”
Dacă Lucian Blaga rămânea la
domeniul Poeziei, poate se remarca şi ca un veritabil Filosof, dar s-a grăbit
să cuprindă mai multe pierzând Sensul. Adică totul.
Toate cele trei domenii
serafice: Poezia, Filosofia, Teologia au natură divină şi aparţin ca spirit
religios Creştinismului ortodox, chiar dacă se întrepătrund şi cu Tradiţia
monoteistă a spiritului protodac, profetic, sibilin, ca izvor de creaţie arhaic,
ca filosofie ancestrală, ca spiritualitate metaautohtonă.
Poziţia privind non
apartenenţa lui Lucian Blaga la Creştinism, Ortodoxie şi Românesc a făcut-o
marele Teolog Părintele Dumitru
Stăniloae, cu autoritatea sa copleşitoare care, a remarcat de fapt echivocul
consubstanţial al autocontrazicerii filosofului ardelean şi ca atare eu
nu voi relua vreo atitudine diferită.
Peste Ardeal s-au abătut de-a
lungul timpului milenar multe năvăliri, multe încercări, multe ispitiri, multe
controverse, multe neamuri pretins creştine, multe cutremure spirituale precum:
Şcoala Ardeleană ori Uniaţia, dictate, asupriri, terori
hortiste, doriri hegemonice, sfâşieri politice, puzderii de secte, tentaţii
papistaşe etc.
Românul ca să rămână în
rădăcinile Tradiţiei sale creştine trebuie să fie pururea Stejarului care în
faţa furtunilor se înfige mai puternic în pământul sfânt al Gliei sale.
Altfel, smulgându-şi
rădăcinile milenare nemuritoare rămâne cu rătăcirile muritoare.
Înzestrat cu talent de
scriitor, cu o remarcabilă gândire, fiul de preot ardelean şi-a împovărat
creaţia printr-un efort filosofic gnostic, nedefinit ca esenţă, definit ca
dilemă, ca o plăsmuire ce iradia din adâncul său lăuntric sbuciumat de mister,
făcând din fiecare pas al cunoaşterii un impas al necunoaşterii: „Voinţa Marelui Anonim, ca efort, nu e
îndreptată spre creaţie, ci are ca obiectiv tocmai prevenirea unei prea mari
amplori generatoare.” (Lucian Blaga, Trilogia
Cosmologică Diferenţialele Divine Aspecte Antropologice Fiinţa Istorică...,
p. 31)
Neconlucrând cu dreapta
credinţă, cu harul, nefiind în comuniune-cuminecare cu Iisus, faptele îi ies
anapoda, alunecând pe topogamul panteismului, susţinând că Cosmosul n-a fost
creat din „nimic”, ci este o emanaţie
a Marelui Anonim. „Actele creatoare ale
Marelui Anonim nu sunt nici acte creatoare din nimic, nici acte aplicate asupra
unui material dat. Actele Marelui Anonim se numesc mai mult impropriu <<acte creatoare>>, căci
ele sunt în esenţă <<acte
reproductive>>.” (ibid., p. 30)
Maestrul Lucian Blaga în loc
să se îndrepte spre finalismul energiilor necreate ale Sfintei Treimi
Dumnezeeşti, iconomia lor prin cele Şapte Taine în comuniunea cu Omul, cu
Natura, s-a apropiat de fatalismul diferenţialelor
divine, fărâmiţându-le în entităţi mai mici decât atomul, ce navighează în Totul divin ca nişte structuri virtuale.
A căzut din hazard în haos sau
invers. Păcat! Mare păcat!
După ce şi-a aşezat în
luminişul cugetului Poemele luminii şi-a
cioplit cei drept neregulat Pietre pentru templul meu, apoi în loc să calce pe Paşii
profetului, ca să sărute poala lui Zamolxe,
pentru a se afla În marea trecere, cu Lauda
somnului, a purces La cumpăna apelor, înnotând La
curţile dorului, nebănuind Nebănuitele trepte, care pot fi
izbăvitoare precum Lacul Vitezda cu Tulburarea apelor, luminându-şi
chipul ca Daria, lăsând în istorie ca pildă, Fapta, pe Crucea Golgotei
pentru a primi Învierea, sau jertfa supremă ca Meşterul Manole, zguduit
de Cruciada
copiilor, şi-a adus aminte de marele tribun Avram Iancu, care a
încercat salvarea moţilor într-o Arcă a demnităţii precum a biblicului patriarh
cu Arca
lui Noe.
În milostivirea Sa, Dumnezeu
i-a trimis o călăuză de esenţă „tare” în
persoana lui Vasile Băncilă, spre a
nu-l pierde definitiv. Acesta pitrocindu-l din nou, om şi operă l-a asociat
totuşi cu o energie românească purtătoare a unei viziuni protodace.
Vasile Băncilă îl rebotează în
filosofia creştin-ortodoxă asociind caracterul ontologic al metafizicii lui
Lucian Blaga cu viziunea cosmică mistico-metafizică a Ţăranului dac, din care
ţâşnesc ancestral şi nemuritor toată filosofia şi toată înţelepciunea noastră.
Scânteile aurei sale au
strălucit în discursul de la Academia Română când a fost ales membru şi s-a
înnobilat prin Elogiul satului românesc: „Satul
trăieşte în mine într-un fel mai palpitant, ca experienţă vie. Sunt fiu de
preot-toată copilăria, o fantastic de lungă copilărie, adolescenţa, întâia
tinereţe până la vârsta de douzeci şi atâţia ani, le-am petrecut, cu
întreruperi impuse de nomadismul sezonier al şcolarului la sat. Sufletul, în
straturile cele mai ascunse ale sale, mi s-au format deci sub înrâurirea acelor
puteri anonime... Copilăria şi satul se întregesc reciproc alcătuind un întreg
inseparabil. S-ar putea vorbi chiar despre o simbioză între copilărie şi sat, o simbioză datorită căreia fiecare din părţi se
alege cu un câştig... Copilăria mi se pare singura poartă deschisă spre
metafizica satului, spre acea stranie şi firească în acelaşi timp metafizică,
vie, adăpostind în inimile ce bat subt acoperişele de paie, şi oglindită în
feţele bântuite de soartă, dar cu ochii atârnaţi de cer. Mi-aduc aminte: vedeam
satul Lancrăm-Sebeş aşezat înadins
în jurul bisericii şi al cimitirului, adică în jurul lui Dumnezeu şi al
morţilor.” (Discursul Oratoric Românesc, ediţie îngrijită de Adrian Săvoiu,
Ed. Coresi, Bucureşti, p. 173-175)
Fericiţi purtători ai numelor Sfinţilor Arhangheli Voievozi Mihail şi
Gavriil:
Mihai Viteazul, Mihail Eminescu, Mihail
Kogălniceanu, Mihail Sturdza, Mihail Delcea, pr., Mihail Săulescu, Mihail
Celarianu, Mihai Dragodan, Mihai Timaru, Maica Mihaela Iordache, Maica Mihaela
Portase, Mihai Rădulescu-Vâlcea, Mihai Rădulescu-Bucureşti, Mihai Buracu, Mihai
Lungeanu, pr., Mihai Niţă, martir, Mihai
Enescu, pr., martir, Mihai Bădescu, pr., Mihai Codreanu, Mihai Posada, Mihai
Prepeliţă, Mihai Cimbru, Gabriel Constantinescu, Gabriel Artur Silvestri, scriitor
Gabriel Stănescu, Gabriel Bălănescu, pr., Gavril Relea, pr., Gavril Zob, pr., Gavrilă Ion Ogoranu,
Gabriel Victor Gârdan, pr., dr., Gabriel
Valeriu Basa, pr., dr. ş.a.
Tuturor purtătorilor sfintelor nume întru mulţi ani binecuvântaţi!
* Fond de carte, bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti.
* Fond de carte, arhiva Mircea Morărescu-Doblen Germania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu