Preliminarii
ale celui de-Al Doilea Război Mondial (2)
Col.
(r) Prof. univ. dr. Alesandru Duţu
13
Martie 2025
Martie-iunie
1938! Presiuni interne şi externe asupra Cehoslovaciei!
Înfiinţată la 28 octombrie 1918, în urma dezmembrării
Imperiului austro-ungar, prin unirea Cehiei şi Slovaciei, Cehoslovacia a fost
recunoscută de puterile Antantei, care i-au definitivat frontierele la 8 mai
1919, reprezentanţii ţării participând apoi la semnarea Tratatului de la
Versailles din 28 iunie 1919, prin care Germania i-a acceptat „completa
independenţă" şi frontierele (art. 82) şi a renunţat în favoarea sa la
„toate drepturile şi titlurile sale asupra părţii din teritoriul silezian"
(art. 83). Independenţa şi frontierele aveau să-i fie recunoscute şi la 10
septembrie 1919 prin tratatul de pace de la Saint-Germaine-en Laye, încheiat
între Marile Puteri Aliate şi Asociate şi Austria.
Stat independent şi suveran, membru fondator al
Societăţii Naţiunilor, statul cehoslovac s-a confruntat de la început cu mari
probleme interne, determinate de tendinţele separatiste ale etnicilor
germani/sudeţi, polonezi, maghiari şi chiar slovaci.
Mari probleme pentru suveranitatea, indepedenţa şi
integritatea Cehoslovaciei a produs şi politica revizionistă promovată de
guvernele german, maghiar şi polonez, precum şi de indiferenţa şi
conciliatorismul marilor puteri europene din acea vreme, chiar dacă guvernul de
la Praga încheiase cu unele dintre ele tratate de alianţă.
În mare măsură însă sistemul de alianţe cehoslovac
era, neoperaţional, în condiţiile în care:
- La Conferinţa de la Locarno din 1925 Germania a
refuzat să garanteze şi graniţele vestice ale statelor de la frontiera sa
orientală.
- Eventualul sprijin din partea Franţei, cu care
Cehoslovacia încheiase un Tratat bilateral de alianţă militară la 25 iunie
1924, urmat de un altul de asistenţă mutuală la 16 octombrie 1925, a devenit
problematic în condiţiile în care Franţa a garantat la Locarno (1925) frontiera
occidentală a Germaniei, ceea ce o punea în postura de agresoare în cazul unei
eventuale intervenţii în sprijinul Cehoslovaciei, fără ca Germania să garanteze
şi graniţele vestice ale statelor de la frontiera sa orientală.
- Punerea în aplicare a Tratatului de asistenţă
mutuală sovieto-cehoslovac din 16 mai 1935 era condiţionată de acceptarea de
către Polonia (mai ales) şi de către România a tranzitului trupelor sovietice
pe teritoriile lor, problematică, în condiţiile specifice ale relaţiilor
acestor ţări cu U.R.S.S., precum şi de itervenţia Franţei.
- Chiar dacă Mica Înţelegere, încheiată în 1920-1921,
împreună cu Iugoslavia şi România, era o organizaţie politico-militară cu
caracter defensiv, înţelegerile cu caracter militar se refereau doar la un
eventual atac din partea Ungariei şi nu prevedeau acordarea vreunui ajutor în
cazul unei agresiuni din partea unei terţe puteri.
Cel mai mare pericol l-a reprezentat revizionismul
german, Berlinul incitând Austria împotriva Cehoslovaciei, promiţându-i partea
meridională a Bohemiei, până la Budejovice, şi o bună parte din Slovacia.
Poloniei i-a promis părţi din Ucraina Subcarpatică, Silezia Superioară, zona
Teschen etc., iar Ungariei partea sudică a Slovaciei..
Presiunea germană s-a intensificat imediat după
ocuparea Austriei, când Hermann Göring a propus (13 martie 1938) folosirea
forţei prin concentrarea a 20 de divizii din Armata 4, precum şi a celor peste
10.000 de sudeţi instruiţi în Germania, aflaţi la frontiera cu Cehoslovacia.
Pentru a nu se crea vreo confuzie, Konstantin von Neurath a informat
ambasadorii germani de la Londra, Varşovia, Budapesta şi Bucureşti că Germania
nu a garantat integritatea teritorială a Cehoslovaciei, ci doar frontiera
acesteia în timpul acţiunii din Austria.
- La 18 mai 1938, Hitler a discutat cu principalii
comandanţi militari problema spaţiului vital şi a declarat că va rezolva
,,odată pentru totdeauna şi radical problema germanilor sudeţi”. În acest scop,
generalul Wilhelm Keitel a primit ordin să acţioneze prin surprindere, în urma
unui incident (chiar prin asasinarea plenipotenţiarului german dela Praga)
pentru „a pune lumea în faţa faptului împlinit” şi a determina opinia publică
internaţională să găsească „justificarea morală a unei acţiuni militare”.
- Cu prilejul semnării „Fall Grünn" (30 mai),
Hitler a reamintit generalilor Keitel şi Blomberg maxima lui Otto von Bismarck:
„Cine stăpâneşte patrulaterul (Boemiei-n.n.) stăpâneşte Europa". Apoi a
decretat concentrarea rezerviştilor pentru 2-3 luni, astfel ca până la 15
septembrie să se afle sub arme 1.500.000 de oameni.
- Asigurându-şi sprijinul Italiei, Führer-ul a
avertizat Franţa şi Marea Britanie că „va interveni pentru salvarea fraţilor de
peste hotare”, afirmând apoi că în situaţia în care acestea se vor amesteca va
fi „cu atât mai rău” pentru ele.
- Pentru a se asigura şi de sprijinul Budapestei, în
timpul discuţiilor cu conducerea ungară (28 august 1938, la Berlin), Joachim
von Ribbentrop a precizat că „cel care nu ne sprijină pleacă cu mâinile goale”,
iar Hitler a adăugat „acela care vrea să participe la ospăţ, trebuie să ajute
cel puţin la bucătărie”.
- Polonia a vizat, la rându-i, regiunea Teschen.
În acest timp, în Cehoslovacia se intensificau
acţiunile iridentei sudete, Konrad Henlein lansând o violentă campanie de
alipire a teritoriilor sudete la Germania, acţiunea fiind respinsă însă de
preşedintele Eduard Beneš şi de guvernul cehoslovac, care au condamnat
amestecul Germaniei, pronunţându-se pentru reglementarea administraţiei prin
instalarea în funcţii a germanilor sudeţi şi soluţionarea problemelor culturale
şi şcolare, respingând însă autonomia regiunii cerută cu insistenţă de liderul
sudeţilor.
- Sub presiunea germană, guvernul cehoslovac a
elaborat, după Anschluss, un Plan-program, care cuprindea unele revendicări ale
sudeţilor: eliminarea abuzurilor din învăţământ, folosirea limbii minorităţii
ca oficială (în zonele cu preponderenţă minoritară), eliminarea nemulţumirilor
din administraţia locală, a fricţiunilor dintre jandarmerie şi poliţie cu
populaţia sudetă ş.a.
- La rându-i, Konrad Henlein a înaintat lui Hitler şi
altor conducători nazişti, la 28 martie, un program în 8 puncte, respins
anterior de Eduard Beneš, care a fost prezentat la Congresul Partidului German
al sudeţilor de la Karlsbad (Karlovy Vary) din 24 aprilie 1938. Considerate a
avea un caracter minimal aceste revendicări vizau:
deplina egalitate a sudeţilor cu cehii în toate
problemele; recunoaşterea pentru sudeţi a calităţii de persoană juridică;
fixarea limitelor teritoriale a zonei sudete;
crearea unei administraţii germane autonome în toate
domeniile vieţii publice;
măsuri legislative care să protejeze pe germanii
stabiliţi în afara limitelor teritoriului; suprimarea măsurilor abuzive
aplicate germanilor sudeţi după 1918 şi conferirea despăgubirilor
corespunzătoare;
recunoaşterea şi aplicarea principiului prin care
teritoriul germano-sudet trebuie să fie administrat numai de cetăţeni localnici
sudeţi; deplina libertate pentru sudeţi de a adera la ideologia nazistă şi a se
organiza în acest sens.
- La 21 mai 1938, criza sudetă a atins punctul
culminant prin întreruperea oricăror negocieri cu guvernul cehoslovac şi prin
plecarea lui Konrad Henlein la Berlin.
- Nedumerit de acest lucru, premierul Milan Hodža a
prezentat în aceeaşi zi, Statutul minorităţilor, insistând asupra avantajelor
care li se ofereau, dar şi asupra responsabilităţilor acestora. Cu acelaşi
prilej a respins cererea slovacilor de a li se conferi autonomie, cu guvern şi
parlament propriu, şi a cerut ordine şi disciplină pentru a se depăşi situaţia
grea prin care trecea ţara.
- Concomitent, preşedintele Eduard Beneš a afirmat,
într-un discurs radiodifuzat, hotărârea de a rezista presiunii Reich-ului chiar
cu armele în mâini.
- Revenit în ţară, Konrad Henlein a devenit mai
îndrăzneţ, condiţionând, la 24 mai, reluarea negocierilor de demobilizarea
imediată a armatei şi acceptarea ca bază de discuţie a programului sudet în opt
puncte de la Karlsbad.
- La rându-i, premierul Milan Hodža a legat
colaborarea în cadrul guvernului cu membrii partidului sudet de recunoaşterea
faptului că guvernul central era organismul care decidea în toate problemele
importante care priveau interesele vitale ale statului şi de acceptarea
politicii externe, bazată pe colaborarea cu toate statele. • Înţelegerea nu a
fost posibilă deoarece pretenţiile liderilor sudeţi au depăşit limitele
„autodeterminării” cerute şi a egalităţii în drepturi promisă de guvern,
sudeţii solicitând de această dată recunoaşterea „de facto şi de jure” a
comunităţii germane sudete, adică acceptarea formulei „stat în stat”, fapt
respins de Executiv.
- Situaţia guvernului a devenit din ce în ce mai
dificilă, mai ales după ce Comitetul director sudet a înaintat, noi revendicări
care în situaţia în care erau acceptate ar fi dus la ştirbirea independenţei şi
demnităţii naţionale.
- Presiunilor sudete li s-au adăugat şi cele ale
slovacilor, la 15 iunie, Andre Hlinka, şeful Partidului Populist Slovac, dând
publicităţii, la Bratislava, un program, respins însă de guvernul central, prin
care se cerea autonomia totală a Slovaciei şi modificarea Constituţiei pentru a
se putea constitui un guvern cu putere legislativă proprie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu