Anria, o carte pentru toate vârstele, care va dǎinui în timp
Alina Lavinia Grigoraş, Aligri și cele 4 anotimpuri, roman, volumul 1:
Anria, Editura Leviathan, Bucureşti, 2024
La zece ani de la apariția cărții de debut, Scufia
cu vise, Editura Oscar Print, București, 2014, Alina Lavinia Grigoraș
revine în forță pe arena literaturii pentru copii cu publicarea romanului Anria,
primul volum din cele 4 din seria Aligri și cele 4 anotimpuri.
Inspiratele şi sugestivele coperţi şi ilustraţii ale
cǎrţii sunt semnate de fiica autoarei, Eva-Katerina Buţu, care la doar 12 ani se
„joacǎ” cu talent şi ingeniozitate cu formele şi
culorile.
Cu imaginația sa debordantă, cu condeiul înmuiat în
cerneala talentului ei autentic și viguros, autoarea a creat o narațiune
fascinantă, în care convieţuiesc în deplinǎ armonie elemente din lumea reală, cea a poveștilor și a basmului cult. În această carte, structurată pe 22 de capitole,
eroii trec dintr-o aventură în alta, folosindu-şi cunoștințele, abilitățile,
învățȃnd unii de la alții, trecȃnd printr-un proces de autodescoperire, devenind
mai buni, mai încrezǎtori în ei înşişi, mai înțelepți. Pe tot parcursul
romanului interesul cititorilor este menținut la cote ridicate de spiritul de
aventură care străbate cartea ca un fir roșu, de varietatea personajelor, unele
cu puteri supranaturale, de vioiciunea și frumusețea stilistică a descrierilor.
Scriitura este picurată cu suspans, simţ al umorului, rețete vegetariene despre
băuturi întăritoare, săpun magic, salate energizante etc. Un mare merit al
autoarei este cǎ strecoarǎ în context informaţiile educative fără didacticism.
Eroina principalǎ a romanului, un acronim între
numele și prenumele autoarei, este „o fetiță firavă abia în prima decadă de vârstă”,
inteligentă, curioasă, curajoasă, își făcea temele și învața lecțiile cât ai bate din
palme, avea mai mult timp la dispoziție să hoinărească prin grădina casei și
să-și pună în aplicație spiritul ascuțit de observație. Ea este secondată de
alte două personaje importante: Boticelli „prietenul ei cel mai bun, aliat și partener în
toate” care este de fapt, „un motan
gras, cu ochii verzi de smarald, primit în dar de Aligri când a împlinit 3 ani”
și Bibliotecus, bibliotecarul
ţinutului: „o enciclopedie ambulantă, dornic să vorbească și să
dea explicații”, un „anriş”, adică
un locuitor de pe tărâmul iernii – Anria (o anagramare a cuvântului Iarnă).
În acest roman, acțiunea se întâmplă pe tărâmul
fantastic al iernii, în care Aligri, plină de curiozitate, intră cumva asemenea
lui Alice în Țara minunilor, printr-o gaură. Dar nu de iepure, ca-n
povestea lui Lewis Carroll, ci mult mai spectaculos, printr-o scobitură sub
formă de spirală aflată în spatele caisului din grădina casei. Lumina care
strălucea din scobitură i-a atras pe Aligri și pe motan, ca un magnet în
interior, printr-un cilindru, ca pe un tobogan, la capătul căruia o trambulină
i-a propulsat în Anria, unde-şi are culcuşul şi domneşte Crăciunul. Acest ţinut
mirific este împărţit în mai multe districte (zone distincte)
separate prin poduri (graniţe), guvernate de constituţii, legi scrise şi
nescrise, cu conducǎtori democraţi sau dictatori, cu o istorie alternȃnd în
perioade de rǎzboi şi de pace. Numele districtelor sunt ingenios alese de
autoare din dicționarul anotimpului cǎruia aparțin: Districtul Oamenilor de Zăpadă Multicolori, Cartierul Coniferus
verde, Palatul Crăciunului, Districtul Pinguinilor, al Brazilor Argintii,
Districtul Fulgilor de Zăpadă, al Țurțurilor de Gheață, al Hornurilor de Fum,
al Nămeților, al Gerului, al Viforului… Fiecare district are ceva
caracteristic, de care Aligri și Bibliotecus trebuie să fie conștienți. De
exemplu, în Districtul Fulgilor de Zăpadă, pericolul îl reprezintă „balada de ninsoare” (te adoarme și poți îngheța); districtul
Viscolului este „un tărâm fără
intrare și fără ieșire precise, fără timp și spațiu delimitat.”; ţinutul
Gerului are reputația nu doar pentru frigul său crâncen, ci și pentru răutate
etc.
Revenind la naratiune, „vinovat” de tot șirul aventurilor e doar Boticelli
care în joaca lui pisicească a deșirat și încâlcit firele unor „gheme argintii, verzi, aurii și roșii puse ordonat
sub un brad de Crăciun”, care era de fapt „Bradul Cosmic”. „Iar firele ghemelor erau nici mai
mult nici mai puțin decât rădăcinile fiecărui anotimp, într-o „ordine prescrisă”. Cum firele din Bradul
Cosmic puteau fi descurcate doar cu o baghetă specifică Anriei aflată la
marginea ținutului, la Al Zecelea Pod de Gheață, cei trei prieteni au fost
nevoiți să pornească într-o călătorie plină de provocări, capcane, încercări, teste,
apariții înșelătoare sau înspăimântătoare, stare de război, captivitate în
închisoare… Ca să avanseze dintr-un district în altul, eroii principali au
trebuit să-și folosească inteligența, cunoștințele, calitățile și aptitudinile,
să-și întǎreascǎ trăsăturile de caracter prin practicarea diferitelor lecții,
cum ar fi renunțarea la obiecte cu valoare sentimentală (sacrificii), diplomația,
bunele maniere. Deoarece „lucrurile
nu sunt tot timpul ce par a fi” şi binele „învinge când nu cedezi ispitei și lupți să mergi
înainte”, eroii principali au trecut cu brio testul toleranței, al
sfaturilor bune, al răbdării, al bunătății și generozitătii, al rezilienței
etc. Acestea au fost de fapt „armele”
cu care eroii principali au cucerit bagheta magicǎ. Ca urmare, firele s-au descâlcit
ca prin farmec şi ordinea anotimpurilor nu a mai fost în pericol. Un Happy end,
ca în orice poveste sau basm care se respectă.
Se pare că tot boacăna lui Boticelli, legată de încâlcirea
firelor anotimpurilor, a trezit din somnul veșnic uriașii de gheață ai lui
Ymir, care erau adormiți de milioane de ani, și a dus la războiul dintre
districte, împărțite în două oștiri: Alianța răului și Alianța binelui, cu
victoria celei din urmă. Dar cine este Ymir? Este „supremul creator, care avea formă de om de gheață,
dar putere de zeu”. Veți afla mai multe dintr-o frumoasă legendă a
vikingilor pe care autoarea ne-o povestește prin intermediul lui Bibliotecus la
paginile 57-58.
Aș dori să subliniez că unele avantaje ale lumii moderne,
cum ar tehnologia de ultimǎ oră au pătruns şi în Anria. Gândul m-a dus automat
la Jules Verne, dar si la Harry Potter din seria de volume scrise de J. K.
Rowling, care au fascinat cititorii de-a lungul anilor cu spiritul de aventurǎ
si inventivitatea tehnicǎ. Astfel, pe tǎrâmul iernii veşnice, unele uşi
sunt automate, cu senzori, „dotare
de ultimă generatie”, „există
și sănii cu motor, deci au comandă automată și au un confort sporit în
interior” iar „schiurile pot tȃşni ca vântul și ca gândul” dacă se
apasă un buton care acționează ca un laser. Talismanele de chihlimbar veșnic
verde pot fi activate doar prin folosirea unui cod de acces ca să „ofere protecție
maximă împotriva celor mai mari pericole” etc.
De remarcat cǎ-n acest prim volum totul este legat
de iarnǎ. Nu doar numele districtelor, ale personajelor, dar mai ales descrierile
plastice şi detaliate care stimuleazǎ toate simţurile. De exemplu: Bibiotecus
este prezentat ca „o vietate
ciudată, mică și îndesată care semăna cu un spiriduș. Omulețul nu avea însă
urechi mari de spiriduș, nici nu avea urechi de fapt, ci niște pâlnii care
semănau cu conurile de brad. Era alb la fațǎ ca zăpada pe care călca, avea un
cap rotund ca un glob și un smoc de păr verde în frunte.”; Brăzuții, „copiii înaripați ai brazilor (…) niște pui de
pasăre ciudați, aurii, cu ciocul și picioarele roșii și penele ca niște crengi
de brazi de un verde închis”; oamenii de zăpadă din Anria: „Firește, tot din nea albă imaculată erau făcuți,
însă erau echipați în culori care mai de care mai stridente și aveau fiecare
câte o piesă vestimentară care îi distingea de ceilalți: câte o căciulǎ mai
trăsnită, vreo mătură într-o formă ciudată, fulare multicolore, fie elegante,
fie moderne, sau nasturi la fel de strident colorați, în forme ciudate. Unii
chiar aveau niște bumbi bizari care scoteau sunete muzicale când apăsai pe
ei”; Dârdâiașii: „Niște
făpturi lățoase, cu plete albe ca funiile împletite din sfoară, care se
amestecau cu șuvițele de lână nepieptănate ale sumanelor de pe ei, ce păreau
acoperite de promoroacă…” Alte personaje
care-şi
au reşedinţa pe tǎrâmul Anriei sunt:
Împărăteasa Fulgia, Glacia, Viforul, Vifornița, Crivățul, Gerul,
Viscolul, Hornurile de fum etc.
Prin iscusința
condeiului sǎu, prin care frazele curg clar și limpede, înfrumusețațe de
abundența figurilor de stil, prin atenția la detalii și ghidarea firului
acțiunii cu inteligență, inventivitate și curaj ca să treacă victorios prin
toate încercările și capcanele, Alina Lavinia Grigoraş, conduce cititorii de
toate vârstele prin „tărâmul iernii veșnice” într-o caleaşcǎ de literaturǎ bunǎ
din care n-ar mai dori să coboare.
Costin
Tuchilǎ, în prefaţa cǎrţii concluziona: „Acest prim volum al romanului Aligri și cele patru anotimpuri rivalizează cu
cea mai bună literatură modernă de gen.”
Susțin această afirmație și am convingerea că prin
publicarea romanului Anria scris cursiv, cu fantezie, agerime,
originalitate, frumusețe stilistică, Alina Lavinia Grigoraș a îmbogățit
literatura română cu o operă de excepție care va dăinui în timp şi-n sufletele
cititorilor. Aceastǎ lucrare veritabilǎ poate intra cu grație și-n patrimoniul
literaturii universale, dacă autoarea, o foarte bună cunoscătoare a limbilor
engleză și franceză, o va traduce în aceste limbi în viitorul apropiat.
Felicit din toată inima autoarea și pe toți cei
care au contribuit la apariția primului volum din seria Aligri și cele
patru anotimpuri și aștept cu nerăbdare publicarea celorlalte trei
volume.
Valentina Teclici
Napier, Noua
Zeelandǎ
Membrǎ a Uniunii
Scriitorilor din Bucureşti, Secţiunea pentru Copii şi Tineret


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu