sâmbătă, 29 martie 2025

GELU STANCIULESCU - SCRISOARE PASTORALĂ - 537

 



   Scrisoare pastorală

Foaie periodică,    gratuită  a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi

Anul XXV(2025),  nr. 537(1 –15 Martie)

         

          Dragii mei enoriași!

Sfânta Spovedanie reflectată în proverbele românești(III).

III. Definiția Sfintei Spovedanii este de o claritate și profunzime impresionante: ,,Spovedania este biciul greșalelor și mijlocul cel mai înlesnitor spre spăsenie și împăciuire”(VIII, 574). Existența sau neexistența Sfintei Spovedanii este în directă legătură cu atitudinea lui Dumnezeu față de om în lumea aceasta: ,,Cel ce nu se pocăiește, de câte ori se închină, de atâtea ori aduce aminte lui Dumnezeu de-ale lui nelegiuiri, de-aceea tu întâi să te pocăiești, apoi la Domnul să îndrăznești”(VIII, 264); ,,Precum după boală sănătatea e mai dulce, așa și după greșeală căința ne-aduce pocăință mai dulce”(IX, 57); ,,Prin păcate ne bolnăvim și prin pocăință ne lecuim. Alergă la leac, ca să scapi de boală”(VIII, 264). Această atitudine însă devine mult mai  hotărâtoare pentru situația sufletului după moarte: ,,Urât este să te duci cu sufletul încărcat de nelegiuiri, de blestemății și de netrebnicii”(VIII, 543).

IV. Întemeietorul Tainei Sfintei Spovedanii nu este menționat în proverbele studiate.

V. Săvârșitorul Sfintei Spovedanii este preotul, care e numit frecvent și pe bună dreptate duhovnic.  Instituția duhovniciei în dreptul cutumiar(obișnuelnic) românesc este foarte veche și e firesc acest fapt, având în vedere, pe de o parte, vechimea preoției, iar pe de altă parte vechimea creștinismului la români. Așa, bunăoară, ea a intrat în cutumele unor localități  rurale, fiindcă acolo se întâlnesc destul des proverbe precum ,,I-a făcut popa blană”(V, 82). În acele localități era obiceiul  ca preotul să facă judecățile pentru infracțiunile din parohie. Pentru adulter, punea un țăruș în curtea bisericii. Făcea gaură la o scândură și o înfigea pe țăruș. La celălalt capăt al scândurii făcea altă gaură și acolo băga cu capul pe femeia adulteră, după slujbă. Toți care treceau o scuipau. Bărbații nu erau băgați niciodată cu capul ,,în blană”. Duhovnicul are puterea de a lega și dezlega păcatele oamenilor: ,,Ca duhovnicul: el leagă și dezleagă”(IX, 203). El spovedește pe toți, și buni și răi: ,,Duhovnicul spovedește și pe cel bun și pe cel rău”(VI, 632). Ținerea sau iertarea păcatelor este un drept incontestabil al duhovnicului: ,,Ca duhovnicul: când vrea, te iartă, când vrea, te osândește”(IX, 203). El își  ,,încarcă sufletul cu păcatele altuia”(VII, 75), în sensul că toate păcatele mărturisite intră în responsabilitatea preotului. El răspunde în fața lui Dumnezeu de ușurința cu care a iertat unele păcate, de refuzul de a reține altele, de asprimea sau ușurătatea epitimiilor pe care le dă.  Tocmai de aceea duhovnicul trebuie să fie om învățat, mai învățat decât toți, fiindcă el este cel care leagă și dezleagă, cel care povățuiește, cel care dă sentințe: ,,Duhovnicii decât toți mai învățați să fie, că de la ei toți așteptăm povățuiri să luăm”(VIII, 710). Autorul proverbului nu se sfiește să spună că duhovnicii buni contribuie substanțial la progresul religios-moral al unui popor și invers: ,,vai de acel popor ce duhovnici nevoiași au”(VIII, 710). Cele destăinuite la scaunul duhovniciei rămân îngropate în sufletul preotului-duhovnic. El are obligația sacră de a nu le divulga nimănui: ,,Ce știe popa nu trebuie să știe satul”(VII, 100); ,,Nimeni ca duhovnicul mai multe taine poate cunoaște”(IX, 203). Spovedania este făcută direct, față către față, fără martori: ,,La duhovnic, ca la moară, pe rând intră, pe rând iese”(IX, 203). Credincioșii se îndeamnă unul pe altul să se spovedească: ,,Haideți să ne spovedim/La moș popa Constantin”(VII, 90). De aici vedem imaginea duhovnicului ca a unui bătrân preot cu experiență de viață. El povățuiește și dă canoane enoriașilor ce se spovedesc, dar în unele cazuri  aceste  prescripții el nu le respectă: ,,Duhovnicul pe păcătoși bine îi povățuiește, iar el niciuna nu păzește din câte lor le grăiește”(VIII, 710). De aceea omul din popor îi transmite un îndemn înțelept: ,,Dohtore, vindecă-te mai întâi pe tine însuți”(V, 270). Dacă uneori epitimiile și îndrumările duhovnicești sunt prea aspre, omul din popor conchide: ,,Nici toate ale dohtorului, nici toate ale duhovnicului”(V, 269). Există și afirmații ironice din partea omului din popor care se bazează pe obiceiul unor preoți – duhovnici de a lua bani pentru spovedanie: ,,Vai de duhovnici, când vor lipsi păcătoșii”(VIII, 710).

VI. Primitorii Sfintei Spovedanii sunt creștinii, oamenii păcătoși, care-și simt sufletul greu de păcate(Va continua).

*

Cunună pentru Femeie.  Am găsit pe internet o predică excepțională a Înalt Prea Sfințitului Arhiepiscop Calinic al Argeșului și Muscelului  dedicată Femeii din toate timpurile și din toate locurile, din care vom reda în paginile de față un fragment, cu speranța că, după lectura lui, respectul față de tovarășul de viață pe care ni l-a dat Dumnezeu de la facerea lumii va fi mai mare.

,,Acum, la începutul bătrâneţii mele, îmi pot desluşi ceea ce m-a fascinat din primăvara copilăriei! Cele două fiinţe unice pe pământ şi în Cer: Maica Domnului şi mama care m-a născut! Cele mai apropiate fiinţe, fără de care n-aş fi fost şi n-aş fi primit ocrotirea sub sfântul Omofor. De câte ori stăteam la masă şi mai întârziam în glume şi în zbenguieli, mama mi-o reteza scurt: ,,-Mâncaţi mai repede, că Maica Domnului stă în genunchi!” Îşi poate imagina oricine, ce efect extraordinar au avut spusele mamei, pe un ton extrem de serios, care-mi face fiori şi acum, când scriu aceste rânduri. N-am mai auzit niciodată pe nimeni spunând. Cum adică, să stea Maica Domnului în genunchi, atât timp cât noi mâncăm? De unde a auzit mama acest lucru? N-am întrebat-o şi nici n-am aflat până acum. S-ar putea să se mai spună aceste cuvinte în spaţiul nostru binecuvântat de Dumnezeu! De atunci făceam parte din cele două case: a Maicii Domnului şi a vrednicei mele mame şi ori de câte ori vorbesc şi-mi aduc aminte de mama, gândul îmi zboară la toate femeile de la începutul lumii până azi!

Ce minune a mai creat Dumnezeu! Femeia straşnică! A pus Dumnezeu atâta plinătate şi atâta forţă în sinea ei, deşi pare şi chiar este atât de sensibilă şi chiar, se poate spune, extrem de fragilă. Auzeam uneori spunându-se de către unii bărbaţi, că femeia nu trebuie atinsă nici cu un fulg, aşa trebuie să ne purtăm de delicat şi frumos. Când eram student la Sibiu, profesorul meu Grigore Marcu, o celebritate în Studiul Noului Testament, când a intrat într-un magazin, l-am auzit cât de frumos a salutat pe doamnele de acolo şi cât de suav le-a sărutat mâinile, spre surpriza mea - o mărturisesc - totală! Nu m-am aşteptat să-mi văd pe cogemitea profesorul şi preotul să facă un gest pe care nu-l mai văzusem. Deşi era cam potrivit de statură, l-am văzut cum creştea spre înalturi, mai ales că, tânăr fiind, l-am privit atent să văd dacă nu cumva glumeşte. Era de maximă seriozitate! A crescut în ochii mei profesorul exigent, dar au crescut şi acele doamne care au primit cu drag, dar şi cu o obişnuită stare.

Femeia este conştientă că este valoroasă, chiar dacă nu are timp s-o arate prea des. Este prea ocupată cu lucrurile serioase şi nu glumeşte asupra rosturilor sale sădite de Dumnezeu: de mamă, de gospodină, de vatră caldă în virtuţi şi vreri creştine, de vrednicii de fiecare zi, care nu se văd şi de care, uneori, te cuprind, fără să vrei, unele amărăciuni, dacă nu sunt recunoscute de cei din jur. Mama, soţia, gospodina, întreita lucrare, şi osteneala fără margini, de nimeni ştiută, mereu împrospătată şi, de la capăt, din nou luată! De unde atâta forţă? Ai putea spune că este de domeniul supranaturalului! Mă uitam la mama şi o vedeam cu câtă forţă lucrează o zi întreagă şi noaptea până a doua zi. N-am mai văzut o aşa fiinţă şi de dragul ei o ajutam din răsputeri. Pentru mine, mama, soţia, gospodina, este întreita minune printre noi, oamenii. Şi, Doamne, de câte ori n-am umbrit întru întristare această întreită minune! Ori de câte ori am supărat pe mama mea cea scumpă, am avut cumplite dureri în suflet şi acum simt ca şi atunci, ba, mai mult, cu cât trece timpul, durerea creşte şi mai mult. Nu că aş fi supărat-o peste măsură, dar mai ales că nu i-am mulţumit niciodată că m-a născut, că m-a crescut, m-a învăţat, m-a dus la biserică, m-a vegheat să nu mă frig pe sobă sau să cad în fântână. Când mama a venit la Curtea de Argeş şi a intrat pe uşa palatului, unde, în anul 1936, tata a stat de gardă când era în armată, mi-a povestit cum m-a pierdut într-o zi din ochi. Aveam 2 ani! Strigând după mine disperată, a întâlnit-o pe moşica lui Cojoc, vecina noastră de casă, şi întrebând-o dacă m-a văzut cumva, i-a spus: ,,-Tu, Ileană, Costică mergea pe cărare spre fântână, fugi să nu păţească ceva!” M-a găsit cu burta pe buduroiul fântânii, uitându-mă în apă, cum fac şi acum! M-a luat de cămăşuţă de pe spate în sus ca să nu mă sperii! ,,-Vai, mi-a spus mama, parcă s-a întâmplat ieri. Am nişte emoţii grozave!” Când mi-a povestit, m-a cuprins un straşnic plâns pe dinăuntru!  Câtă  grijă la o mamă şi că nu uită nimic! Nici un amănunt! Când spui mamă, spui un univers! Când spui femeie, spui viaţă! Când spui soţie, spui speranţă! Ea, femeia, mama, soţia, gospodina, umple totul: casa, lucrarea, bucuria, fericirea, văzduhul, cerul!

Doamne, ce fiinţă este femeia! Dacă ar şti ea însăşi cât este de valoroasă! Dar s-o lăsăm aşa, mai bine să nu ştie pentru că în final ea este o taină a lui Dumnezeu printre noi, oamenii. Să nu fim barbari cu femeia pentru că este viaţă şi cu ea ţine Dumnezeu! Să nu uităm!”

*

Din sfaturile Părintelui Arsenie Boca. ,,Când cineva te jicnește nu te răzbuna pe el, nu-l urî și nu te supăra pe el, întrucât această jicnire este un dar de la Dumnezeu. Dacă n-o accepți, urmează ca purificarea sufletului să se înfăptuiască prin boli și nenorociri, iar dacă nu ești pregătit nici pentru aceasta ea vine prin moarte. Această formă de purificare ne este dată prin intermediul celor apropiați, de aceea, în măsura în care reușim să-i iertăm, în aceeași măsură sunt posibile schimbări interioare de profunzime.

Se cuvine să iertăm nu numai în gând, ci și cu sufletul. Cel mai mult ne leagă de trecut supărările neiertate. Iertând un om care ne-a jicnit sau ne-a supărat, ne putem vindeca de o boală gravă. Roagă-te în permanență ca toți cei din jurul tău să fie fericiți, sănătoși și întreaga lume să fie binecuvântată. Această rugăciune va iradia atât de multă iubire către întreaga lume, încât iubirea se va întoarce la tine din belșug.

Cum dăruiești, așa primești. Răzbunându-te, te faci egal cu adversarul. Iertându-l, te arăți superior. Iertând, ne eliberăm pentru a ne putea înălța. Să fim conștienți că, iertând, îi eliberam pe cei care ne-au greșit, deci, iertând, oferim libertate. Să alegi calea iertării, pentru că numai ea desface rana încleștata în timp. Că de nu iertați voi, nici Tatăl vostru nu vă va ierta vouă greșelile.

 Dependența naște frica, îndoiala, depresia și supărarea. Nu căutați plata, nici lauda și nici o răsplată, orice ați face. Săvârșind ceva bun, noi pretindem imediat recompensa. Aceste dorințe aduc ca rezultat suferința. Cu cât veți intensifica dorințele omenești, cu atât va crește nivelul de agresivitate și se va întări programul de autodistrugere. Orice dorință, când se agață de tine devine stăpânul tău.

Când ești mânios, mânia devine stăpânul tău, te acaparează complet. Astfel, mânia ta, în această stare, va face lucruri pe care mai târziu le vei regreta. Dependența naște agresivitatea. Iar agresivitatea produce boală. Boala purifică sufletul omului și îi fortifică sistemul imunitar. Dependența de dorințe, frica, depresia și supărarea atrag gelozia. Cu cât este mai puternică dependența de persoana iubită, cu atât mai numeroase sunt pretențiile noastre față de ea. Cearta, mânia, nerăbdarea emit în tăcere o mare forță distructivă. Numai prin iubire poate seca izvorul răutăților.

Să nu vorbiți despre nenorocirile trăite pentru că ele pot prelungi durata lor. Când nu vorbim cuiva despre problemele noastre, noi ne îndepărtăm de ele. Îndepărtarea de ele este primul pas pentru depășirea acestora. Esențial este, când vorbiți despre problemele și emoțiile dvs., să nu căutați milă sau compătimiri. Țânțarii și furnicile apar când este prezentă trufia. Când tânțarul vă înțeapă este o umilință pentru dvs. El este de mii de ori mai mic decât dvs. și reușește să vă înțepe simțitor. În această situație, dacă nu vă enervați, trufia descrește. Deci, țânțarii ne pot ajuta la ameliorarea destinului și micșorarea trufiei.”

*

Scrisoarea-Testament a lui Nicolae Iorga. Redăm mai jos o scrisoare a lui Nicolae Iorga, scrisă cu puțin înainte de a fi ucis. Este plină de învățăminte pentru fiecare din noi și pentru toți laolaltă, azi, mâine și în toate timpurile. Iat-o:

,,Dragii mei români,

Când aceste rânduri vor fi citite, eu nu voi mai fi. Dar cuvintele mele vor rămâne, așa cum rămâne lumina unei stele moarte, călăuzind pașii celor ce vin. Am iubit acest pământ, am scris și am luptat pentru ca voi, cei de azi și de mâine, să știți cine sunteți.

România nu este doar brazda pe care o calci sau râul ce-ți adapă setea. România este limba pe care o vorbești, cântecul ce-ți tresare sufletul, amintirea celor ce au visat pentru voi înainte de a vă naște. Ea este jertfa lui Mihai la Călugăreni, lacrima lui Horea în lanțuri, sabia lui Ștefan în apărarea hotarelor. Dar mai presus de toate, România este ceea ce fiecare dintre voi alege să fie.

V-am privit, popor al meu, în ochii copiilor voștri și am văzut în ei viitorul. Sunt cartea nescrisă pe care doar voi o puteți umple cu înțelepciune sau ignoranță, cu muncă sau nepăsare, cu demnitate sau uitare. Vă rog, în numele celor care s-au stins pentru această țară, să nu-i lăsați fără rădăcini.

Păziți-vă graiul, căci în el stă sufletul nostru. Când dispare limba, dispare și neamul. Citiți, învățați, cunoașteți-vă trecutul. Clădiți viitorul cu mintea, nu doar cu mâinile. Cinstea, munca și iubirea de țară să vă fie scut și armă.

Vor veni vremuri de încercare, cum au venit mereu. Vor fi momente când România va părea rătăcită printre furtuni. Să nu vă lăsați amăgiți de strălucirea mincinoasă a altor pământuri. Țineți aproape, țineți-vă frățește, căci nimeni nu ne va ridica, dacă noi nu ne ridicăm singuri.

Dacă simțiți că nu mai este nădejde, priviți spre munții noștri. Ei nu s-au plecat în fața vijeliilor. Așa trebuie să fie și sufletul românesc: de neîndoit, de neînfrânt.

Vă las această scrisoare ca pe o fărâmă din sufletul meu. Să o citiți când drumurile se vor tulbura, când glasul trecutului va fi acoperit de vuietul nepăsării. Și să nu uitați: o țară nu trăiește doar prin hotarele ei, ci prin inima celor ce o iubesc.

Al vostru, Nicolae Iorga”

*

In memoriam: Prof. Vasile Prescure. Mi-a fost profesor în seminarul de la Craiova. Era pe atunci un flăcău tomnatec, foarte atent la el și la cele din jurul său. Hainele sale erau modeste, dar întotdeauna curate și bine călcate. Pantofii erau parcă scoși atunci din cutie și încălțați pentru prima dată. N-am înțeles  cum își lega șireturile, fiindcă niciodată nu li se vedeau capetele. Poziția mâinilor sale era inconfundabilă: mereu adunate la mijloc, mereu cu una sprijinindu-și capul. Era un om meditativ, adânc. Poate a fost vreodată supărat, dar știa să se stăpânească, fiindcă niciodată nu l-am văzut ieșindu-și din fire, strigând și amenințând, așa cum făcea directorul, spre exemplu.

Ne preda în anii trei, patru și cinci Psihologia, Filozofia și Dogmatica. Erau obiecte grele, dar dânsul știa să le facă ușoare, pe înțelesul nostru. Venea întotdeauna cu lecțiile scrise pe coli ministeriale. Ne explica lecția, apoi ne lăsa foile să le copiem pe caietele noastre și să învățăm. La examene se mulțumea dacă îi reproduceam textul pe care ni-l dăduse dânsul, dar se bucura sincer, când vedea că vreunul iese din text, gândește pe cont propriu și exprimă lucruri interesante, conforme cu învățătura oficială. Venea la biserică regulat, fie că era de serviciu, fie nu. Pășea ușor, pe vârfuri, se strecura atent până la un scaun oarecare și acolo rămânea până la sfârșitul slujbei. Privea în pământ, asculta, medita, se ruga. Îl priveam și înțelegeam că așa ar trebui să fim și noi, elevii.

Cele mai frumoase momente  pe care le crea ,,nea Vasile”, cum i se spunea în culise de către elevi, erau acele ore  dinafara orelor, când dânsul venea la câte o clasă unde știa că sunt copii interesați și ne vorbea despre lecturile sale. Citea mult. De fiecare dată când venea la noi la clasă în afara orelor – și asta poate de două-trei ori pe săptămână, ne prezenta o altă carte. Unele erau în română, altele în franceză, altele în germană. Pe marginea acelor cărți ne vorbea o oră sau două, dar simțeam că ar fi fost în stare să ne vorbească și o zi. Aș putea spune că dânsul a reușit să mă învețe în seminar ce înseamnă preoția. Dânsul a reușit să ,,ne deschidă ochii” și să înțelegem că preoția nu e meserie, ci misiune și, ca atare, trebuie practicată ca o misiune a vieții. Este înnăscută în firea omului. Dacă n-o ai, să nu te faci preot. Poți să fii bun pentru orice altceva pe lume, dar de preot nu. Cred că dacă n-ar fi fost Domnul Prescure printre profesorii mei, mi-ar fi rămas un gol imens în suflet. Aș fi terminat seminarul, poate și facultatea de teologie, fără să știu ce înseamnă de fapt Teologia. După ce-i ascultai o prelegere, te îndrăgosteai cu adevărat de Preoție, doreai să ajungi cât mai repede preot, ca să-I slujești lui Dumnezeu.

Ne răspundea la întrebări cu lux de amănunte, ne crea piste de decolare pentru o lume a cugetării, a credinței, a apropierii de Dumnezeu.

Ne vorbea despre toate sistemele filozofice. Era expert în ele. Într-o zi, însă, unul dintre colegi, absolvent de liceu, l-a întrebat ce este materialismul și marxismul. Domnul Profesor nu ne vorbise niciodată despre acestea. Știam ce sunt, dar era subiect tabú. L-a privit pe elev adânc câteva minute, ne-a privit și pe noi cu un zâmbet abia perceptibil și a spus: ,,Nu e momentul acum să vă vorbesc despre astea! Altădată!” Am terminat școala și nu s-a ivit prilejul acela până târziu!

Domnul Profesor Prescure era un singuratec. Însoțea pe ceilalți profesori, ședea cu ei în cancelarie, dar el era cu lumea lui, cu lecturile lui. Era croit dintr-o altă stofă!

După ce am terminat seminarul, am plecat la facultate, m-am căsătorit, m-am preoțit. L-am întâlnit rar pe Domnul Profesor. Am vorbit puțin cu dânsul, deși știam că aș avea o mulțime de lucruri să-i spun. După Revoluție s-a călugărit. A ajuns stareț la Mănăstirea Prislop din Județul Hunedoara. Am aflat destul de târziu, că fusese ucenicul Părintelui Arsenie Boca. Știam că venea de undeva din ținutul Făgărașului, dar nu ne vorbise niciodată de Părintele Arsenie.

Astăzi, de câte ori merg cu grupuri de credincioși la mormântul Părintelui Arsenie, mă strecor ușor să nu mă vadă supraveghetoarea. În spatele mormântului Părintelui Arsenie se află mormântul Părintelui Vasile Arhimandritul, fostul meu profesor de altădată. 

Dumnezeu să te ierte, dascăl scump al tinereții mele!

*

Prețul unui copil. Eram o mogâldeață de om. Nu mai aveam frați. Mă luau părinții în toate părțile cu ei, fiindcă nu aveau cu cine să mă lase acasă. Învățasem rostul vitelor, aveam grijă de ele în câmp, vreme în care părinții făceau muncile pe la locurile mai apropiate. În sat era o familie fără copii: Gheorghe și Lenuța Curea. De la o vreme stăruiau tot mai insistent de părinții mei să mă dea lor, să mă înfieze. Promiteau că dau în schimb, nici mai mult, nici mai puțin, un taur. Noi aveam un bou și trăgeam la jug cu Melache al lui Cățel, așa că oferta lui Gheorghe Curea venea să completeze o mare lipsă a familiei.

În fața mea, părinții înclinau să fie de acord. Mă întrebau mereu pe mine dacă vreau să mă fac copilul lui Gheorghe și al Lenuței. Refuzam întotdeauna categoric și atunci ei mai mult stăruiau: ba că vom avea și noi de atunci înainte doi boi și nu ne vom mai ruga de unul sau de altul să ne împrumute, ba că suntem săraci și nu vom avea niciodată bani să cumpărăm un bou, ba că Gheorghe nu stă departe de casa noastră și voi putea să revin pe acasă ori de câte ori voi vrea și că vom fi tot împreună. Eu: una și bună, nu și nu! La un moment dat am început să plâng. Nu știu dacă se așteptaseră la așa întorsătură, dar atunci știu că m-a luat tăticu în brațe, m-a sărutat și mi-a spus: ,,-Bine, mă, tată, mă, ai fi crezut tu, că te dădeam noi pe un bou? Toți boii și toate vacile din lume să nu-i fi dat și pe tine nu te dădeam! Păi atîta copil avem și noi și să-l dăm altuia?!”

M-am liniștit, dar multă vreme m-am minunat, amintindu-mi întâmplarea și socotind cât de scump poate fi un copil! 

Gheorghe și Lenuța au luat mai mulți nepoți de-a lungul timpului cu intenția de a-i înfia, dar nici unul nu a stat mai mult de un an. Se purtau urât cu ei, îi umileau și îi jicneau și copiii plecau repede. Mai târziu, Bebe al lui Bogatu mi-a spus, legat de un caz asemănător: ,,-Părinte, câinele nu fuge de îmbucături, ci de zburături!” Avea dreptate!

*

Cântec şoptit. Am găsit pe internet o poezie cu acest titlu, plină de frumusețe și de simțire românească. Acum, când se vând pe nimic minele de aur de la Roșia Montană, poezia aceasta e mai actuală ca oricând. Din păcate, nu-i cunoaștem autorul. Indiferent cine o fi, cinste lui!


 

,,Munţii noştri aur poartă

Şi-au purtat din veac în veac,

Ne-a fost dat s-avem o soartă,

Soarta unui neam sărac...

 

Palmele acestea două,

Tălpile crăpate sunt,

De sudoare, nu de rouă

Avem Casă pe pământ!

 

Când străini veneau de-a valma

Pe-Arieş în sus şi-n jos

Am răbdat mereu sudalma

Şi ocara pân’ la os.

 

Dar de-aici, din Ţara asta

De-Adevăr şi de dreptate,

 

Nu ne-am părăsit nevasta

Şi pruncuţii pân’ la moarte!

 

Piatra, lemnul, râul, para,

Ne ştiu Dorul pe de rost,

De cu zori şi până sara

Cine suntem, cine-am fost.

 

Doamne, ce sublimă-i Clipa

Psalmului în care tac!

Mi-a fost dat să-ndur risipa

Ăstui cântec fără leac.

 

Obosit printre cuvinte

Gândul tace şi ascultă-

Aur poartă Munţii noştri,

Aur şi durere multă…”


*

Ajutoare și donații. În această perioadă am primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnul Rolea Aurel din Schela Cladovei, Doamna Sârbu Felicia din Turda(CJ)  și Doamna Nina-Mihaela Rusu din Tr. Severin: câte 300 lei; Doamna Leferenz Elisabeta din Nürnberg(Germania): 245 lei; Doamna Ilinca Luminița din Tr. Severin, Doamna Ana-Maria Fota din Tr. Severin: câte 200 lei; Doamna Vișan Ecaterina din Tălpășești(GJ), Doamna Mișa Mirela din Tr. Severin, Fam. Mureș din Tr. Severin, Doamna Preda Emilia din Tr. Severin, Doamna Rolea Violeta din București, fiică a satului Bârda, Doamna Roman Carmen din Tr. Severin și Domnul Ciurel Ion din Tr. Severin: câte  100 lei;  Doamna Nicolae Victoria din Tr. Severin: 75 lei; Doamna Filip Cornelia din Tr. Severin: 50 lei;

Pentru Fondul Central Misionar au donat: Domnul Zgarcea Cornel și Domnul Boșneanu Virgil din Tr. Severin: câte 100 lei. Dumnezeu să le răsplătească tuturor!  

*

Publicații. În această perioadă am reușit să mai publicăm câteva materiale astfel: Taina Sfintei Spovedanii reflectată în proverbele românești, în ,,Națiunea”, București, an. XIII(2025), 9 mart., ediție și on-line(https://ziarulnatiunea.ro); ,,Scrisoare pastorală” – 236, în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, 17 mart. 2025, ediție și on-line (https:// ebibliothecaseptentrionalis. wordpress.com); în ,,Observatorul”, Toronto (Canada), 17 mart. 2025, ediție și on-line(https://www.observatorul.com); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 18 mart., ediție și on-line (https://armoniiculturale.ro); Paraliticul vremii noastre, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXVI(2025), nr. 1270(20 mart.), p. 12; Sărbătoarea bucuriei și a speranței,  în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXVI(2025), nr. 1271(20 mart.), p. 4, 10;

*

         Parohia noastră a republicat vol. D. Bălașa, Țara Soarelui și  Norica Ion, Evadarea din iad.

Parohia noastră a publicat cartea Părintelui Pr. Stelică Zoican, Graiuri și fapte pe firul vieții(160 pag.). Lucrarea este o culegere de amintiri personale, pe care autorul le prezintă într-un mod plăcut și atrăgător. Se adaugă numeroase fotografii ilustrative. Autorul și-a cumpărat întreg tirajul.

*

Zâmbete. ☺-Dacă te-ai împrietenit cu cineva care nu se spală, nu înseamnă că te-ai împrietenit cu necuratul! ☺O veste bună de la guvern: prețul la benzină de luna aceasta este mai mic decât cel de luna viitoare! ☺Chiar nu știu să mă comport la vârsta mea! Niciodată n-am avut atâția ani! ☺Soacra e ca un condiment: se amestecă în toate! ☺500 milioane de europeni cer ajutor de la 300 milioane de americani să-i apere de 140 milioane de ruși ținuți în loc de 30 milioane de ucraineni!☺ Când traversați strada, uitați-vă foarte atent la mașini, nu la semafor. Foarte rar semafoarele au călcat pietonii! ☺,,-Părinte, sunt foarte speriat! Aud mereu o voce, care-mi spune ce să fac! Sunt posedat?” ,,- Nu, fiule! Ești însurat!” ☺ Dumnezeu a făcut viața simplă; omul a complicat-o! ☺Cuvintele sunt gratuite! Numai modul cum le folosești te poate costa!

*

        Anunț. Facem înscrieri pentru făclii de Paști. Costă 25 lei/buc. și 35 lei/buc.

*

        Apel. Rugăm respectuos pe toți enoriașii parohiei noastre să binevoiască să curețe mormintele celor dragi ai lor. Vine Marea Sărbătoare a Învierii și e nevoie de o înnoire, de o înfrumusețare și a locurilor de veci. Cimitirul este ca o carte de vizită a unui sat. Păstrați-o curată!

*

Excursii. În ziua de joi, 27 martie, organizăm o excursie-pelerinaj la Prislop. Mergem pe Valea Jiului și întoarcem pe Caransebeș. Prețul e de 80 lei/pers. Vom reveni cu amănunte.

*

Înmormântări. În ziua de 13 Martie am oficiat slujba înmormântării pentru Rolea Elena(60 ani) din Bârda.  Dumnezeu s-o ierte!

*

Program. În cursul lunii Aprilie avem următorul program de slujbe: 5 Apr.(Malovăț-Bârda); 6 Apr.(Malovăț); 12 Apr.(Malovăț-Bârda); 13 Apr.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 14 Apr.(denie la Bârda); 15 Apr.(denie la Malovăț); 16 Apr.(spovediri și împărtășiri în Bârda, la biserică și în sat; denie la Malovăț); 17 Apr.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț; denie la Bârda); 18 Apr.(spovediri și împărtășiri de adulți în Malovăț; slujbă la Bârda de la ora 18; slujbă la Malovăț de la ora 21); 19 Apr.(spovedit și împărtășit copiii în Malovăț dimineața; pomeniri la Malovăț, la ora 19; Slujba Sf. Învieri la Bârda, la ora 23); 20 Apr.(Slujba Sf. Învieri la Malovăț, la ora 3); 21 Apr.(Bârda, slujbă și pomenirea Paresimilor la vii); 22 Apr.(Malovăț, slujbă și pomenirea Paresimilor la vii); 23 Apr.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 26 Apr.(Bârda-Malovăț, cu pomenirea Paresimilor la morți); 27 Apr.(Malovăț).   În restul  timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa: stanciulescubarda @gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!  

    Pr. Al. Stănciulescu-Bârda    








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu