sâmbătă, 22 martie 2025

Alexandru Stanciulescu-Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....!

 



SĂ REDESCOPERIM ROMÂNIA!

- PĂRINTELE PIMEN -

 

Dorul românilor din diaspora

 

La foarte mulți, părinții pleacă în străinătate, la muncă. Copiii nu mai au contactul cu părinții și neavând prezența, căldura lor, se formează o distanță între ei. Părinții, ca să completeze această lipsă, le trimit bani. Dar, uneori le fac un și mai mare rău, trimițând bani, mai ales dacă copilul are libertate și nu știe să o folosească. Poți să-i dai tot ce vrei. Totuși, prezența părinților are cel mai mare rol în viața copiilor.

 

Când îi întrebi pe părinți: „De ce nu vă întoarceți? De ce nu încercați să vă limitați la strictul necesar?”. Ei zic: „Pentru ei, ne-am dus”. Pentru ei? Dacă tu lipsești douăzeci de ani din viața copilului, cum te-ai dus pentru el?”. La început, te duci pentru el, dar după aceea totul devine o nevoie de a ta, nu mai e pentru el. La început, zici: „Mă duc, să aibă copiii de toate”, dar după un timp, te întreb: „De ce nu vii?”. „Păi, m-am obișnuit acolo”. Și atunci, unde-i nevoia copiilor dacă tu te-ai obișnuit acolo și pe urmă, nu poți să renunți la asta?

 

Mă bucur când aud de familii din străinătate care spun: „Copiii noștri vor să se întoarcă în țară. Noi rămânem aici, dar ei vor la studii, în România”. Au descoperit România, venind în concediu, cât e de frumoasă în comparație cu țara unde sunt ei. Părinții s-au obișnuit acolo, și-i lasă pe copii la studii, dar ei au intrat într-o comoditate. Și atunci, nu mai poți să spui că te-ai dus pentru copii.

 

Dar, te-ai gândit la viitorul copiilor care rămân fără rădăcini, fără țară, că întotdeauna o să fie străini și pentru aceia, mai târziu, străini și pentru România? Nu întâmplător, Dumnezeu a rânduit să aibă fiecare neam, limba lui, rădăcinile, tradițiile lui. Atunci, când se ajunge la amestecarea aceasta, se dă peste cap tot ce ține de rădăcini. Se nivelează totul.

 

Nivelarea gândirii

 

Și, revenind la tehnologie, pentru că la aceleași lucruri se uită toate popoarele lumii, că-i chinez, american, român, ușor, ușor li se nivelează gândirea. Renunță la tradiție, la multe. Noi zicem: „A, dar ce are? Păi, e bine așa!”. Da, dar îi îndepărtează de rădăcini. Rădăcini, ce înseamnă? Familia tradițională și credința. Ușor, ușor, ele se diminuează, devin superficiale. Și atunci, și legătura cu Dumnezeu devine la fel. Apar divorțurile sau: „De ce să ne căsătorim, că-i bine și așa?”. Ai două-trei relații, fără căsătorie, și copii din fiecare. Trăiesc și ei cum pot. Și încet, încet se pierde legătura cu Dumnezeu.

 

Întotdeauna, bătrânii până la urmă își încheie viața, dar tinerii ajung bătuți de vânt, de soartă, cum se zice. Dacă nu le mai este bine într-o țară, fug în alta. Apare o problemă acolo, fug în alta. Deci, oameni ai nimănui! Nu luptă pentru nimic, nu țin cu adevărat la nimic, pentru că nu mai au pentru ce. Din momentul în care știi: „În căsuța asta, au stat și părinții, și bunicii sau la cimitirul acela, am străbunici”, în istoria ta vezi că e o legătură cu locul acela.

 

Vedeți și acum, cât de ușor se duce istoria noastră! Tot se introduc istorii străine ca să ne pierdem. Să nu mai avem strămoșii noștri, voievozii ce au luptat, care s-au jertfit pentru fiecare bucățică de pământ. E o luptă la nivel mondial ca să se niveleze gândirea și să fie distrusă.

 

„Eu am nădejde!”

 

Tinerii aceștia au ajuns uneori să-i ridice ei, pe părinți, pentru că au strigat la sfinți, la Maica Domnului și au fost ajutați. Mai ales la Iași, în jurul Cuvioasei Parascheva, sunt o grămadă de minuni. De aceea, eu am nădejde în tinerii aceștia că o să fie, poate, mult mai buni decât generația noastră. Ei văd că e greu și atunci se ancorează în credință. Și găsesc căile lor: se apropie de Biserică, se spovedesc, se împărtășesc. Îi vezi așa, senini, frumoși!...

 

Deci, ați întâlnit tineri frumoși...

 

Sunt. Avem în țara asta. La noi, încă există o putere a tineretului. De aceea, e o luptă la toate nivelurile. Am întâlnit fete care îmi spuneau: „Părinte sunt în ultimul an de Facultate. Vreau să intru în biserică, cum a făcut mama, la cununie”. Auzeam pe un părinte care zicea: „O tânără acum, dacă ajunge la căsătorie, așa cum vrea Dumnezeu, e trecută în rândul mucenicilor”. E mucenicie pentru că toate prietenele ei se laudă cu necinstea. Și ea trebuie să treacă prin toate astea, să stea cu mintea la Hristos și nu-și piardă direcția.

 

 (Extras dintr-un interviu publicat în Revista Atitudini Nr. 87

 

 

 

 

BISERICILE FRANTEI ARD SI NIMANUI NU-I PASA

 

In 2024 au fost incendiate cu 30% mai multe biserici in Franta ca in 2023. Presa europeana tace. Din fericire unele publicatii conservatoare inca publica asupra subiectului. Un astfel de articol a fosu publicat de Spectator (UK) pe 15 februarie. Informatiile date sunt infricosotoare si denota ca francezilor nu le mai pasa daca crestinsimul mai supravietuieste ori nu in tara parintilor lor. Textul in engleza al articolului poate fi citit aici: https://www.spectator.co.uk/article/frances-churches-are-burning-and-no-one-seems-to-care/

 

Redam traducerea in romana:

 

***

 

Bisericile din Franța sunt atacate si arse, dar mass-media și instituțiile politice se prefac că nu observă. Anul trecut am văzut incendii la bisericile istorice din Rouen, Saint-Omer și Poitiers – fiecare statistică sumbră într-o criză în creștere. De ani de zile, am văzut locuri de cult creștine targhetate pentru incendiere și vandalism. Cu toate acestea, până acum, confirmarea oficială a amplorii problemei a lipsit în mod curios. Asta s-a schimbat. Serviciul francez de informații teritoriale a raportat o creștere cu 30% a incendiilor criminale în biserici în 2024. Asta nu este o mână de incidente izolate – este o creștere seminificativa. Una profund tulburătoare.

 

Date statistice

 

În 2023, au fost înregistrate 38 de cazuri de incendieri criminale împotriva bisericilor din Franța. În 2024, acest număr a crescut la aproape 50. Cele mai afectate regiuni sunt Nouvelle-Aquitaine, Île-de-France și Grand-Est. Acestea nu sunt incendii accidentale declanșate de cablaje defectuoase sau de o lumânare nevizionată lăsată pâlpâind. Ele sunt acte deliberate. Cu toate acestea, nu a existat niciun strigăt ca răspuns la această situatie, nicio cerere de acțiune din partea presei franceze, doar o tăcere tulburătoare.

 

Ni se spune adesea că toate religiile trebuie respectate. Vedem condamnări rapide ale atacurilor asupra sinagogilor sau moscheilor și pe bună dreptate. Dar când vine vorba de biserici, peste subiect se coboară o liniște ciudată. Mass-media franceză, de obicei dornică să disece tendințele sociale, a fost vizibil tăcută. Europe 1 și Journal du Dimanche au dat raportului o mențiune trecătoare, menționând creșterea incendiilor în biserici, creșterea furturilor din lăcașurile de cult (cu 7% până la 288 de incidente înregistrate) și chiar o tentativă de atac islamist asupra unei biserici dejucate de serviciile de securitate în martie 2024. Dincolo de asta, nimic. Fără titluri pe prima pagină. Fără dezbatere națională. Doar indiferență liniștită.

 

Creștinismul în Franța este atacat – nu doar în sensul metaforic al scăderii frecvenței la biserică și al secularizării târâtoare a societății, ci într-un mod foarte real, fizic. Incendiere, profanare, furt. Acest lucru nu se întâmplă într-un ținut oarecum îndepărtat, se întâmplă în Franța, o țară care încă se pretinde că este înrădăcinată în moștenirea ei creștină.

 

Statisticile pot fi noi, dar tendința nu este. Atacurile asupra bisericilor s-au înmulțit de ani de zile, cu rapoarte despre altare distruse, statui degradate și corturi furate. Cu toate acestea, fiecare incident este tratat mai degrabă ca un nefericit unic, decât ca un model îngrijorător.

 

Unul dintre cele mai șocante atacuri din ultimii ani a fost uciderea brutală a părintelui Jacques Hamel în 2016, care a fost luat ostatic de doi teroriști islamiști în timp ce tinea Liturghia la Saint-Étienne-du-Rouvray. L-au forțat să îngenuncheze la altar înainte de a-și tăia gâtul, totul în timp ce filmau actul lor barbar. Moartea lui ar fi trebuit să fie un punct de cotitură împotriva violenței crescânde împotriva lăcașurilor de cult creștine. În schimb, tiparul de atacuri a crescut.

 

Politicienii ignora subiectul

 

Politicienii, dornici să evite conversațiile neplăcute, le îndepărtează ca un vandalism mărunt, mai degrabă decât ca ceva mai sinistru. Faptul că un raport guvernamental recunoaște acum amploarea crizei ar trebui să fie un semnal de alarmă. Nu numai că atacurile sunt în creștere, dar rapoartele oficiale confirmă un număr tot mai mare de cazuri de incendiere intenționată, furturi și întreruperi ale slujbelor religioase, evidențiind o ostilitate în creștere față de lăcașurile de cult creștine.

 

Recunoașterea atacurilor anti-creștine ar însemna confruntarea cu câteva adevăruri incomode.  Ar însemna să recunoaștem că Franța nu reușește să-și protejeze propria moștenire civilizationala. Ar însemna să abordăm întrebarea incomodă despre cine este responsabil. Și ar însemna ruperea narațiunii la modă care înfățișează creștinismul ca fiind învechit, opresiv sau chiar care merită dispreț.

 

Acest lucru nu poate continua. Bisericile Franței nu sunt doar lăcașuri de cult; sunt legături vii cu trecutul națiunii, comori culturale care aparțin tuturor, credincioși și necredincioși deopotrivă. Distrugerea lor este un atac atât la moștenirea țării, cât și la poporul acesteia. Guvernul francez a confirmat în sfârșit ceea ce mulți dintre noi știam deja. Atacurile se agravează. Întrebarea este acum dacă guvernul francez va face ceva în acest sens.  Din păcate, cred că știm deja răspunsul.

 

De ce nimeni nu vorbeste despre decapitarea si genocidul impotriva crestinilor in Siria si Congo?

 

Cuvintele sunt insuficiente pentru a ne exprima frustrarea privind masacrul intentionat al crestinilor in Africa si Orientul Mijlociu. Spectator (UK), insa, este, se pare, singura publicatie occidentala in care citim despre masacrele orchestrate impotriva crestinilor cu scopul cert si clar exprimat de a elimina minoritatile crestine in diferite tari ale lumii. Recent, Spectator a publicat astfel de comentarii privind Congo si Siria.

 

Detaliile privind Congo sunt infioratoare. Un caz a implicat o persoana care a fost decapitata, iar capul i-a fost strivit intr-o risnita in vazul si tipatul oamenilor. [Link: https://www.theguardian.com/global-development/2024/dec/21/children-executed-and-women-raped-in-front-of-their-families-as-m23-militia-unleashes-fresh-terror-on-drc]

 

***

 

Iata citeva alte detalii:

 

Statul Islamic din Congo are un mod nemilos de a opri străinii să-i raporteze autorităților. Conform directivelor lui Jamil Mukulu, care a trăit cândva ca si cleric la Londra, oricine trece prin tinutul lor trebuie ucis la vedere. „Macelăriți-l, tăiați-i imediat capul”, spunea el odata. „Nu vă gândiți niciodată, nu ezitați.” Luna trecută, au decapitat 70 de creștini în Mayba, în estul Congo, potrivit organizației caritabile catolice Aid to the Church in Need, care ajuta creștinii persecutați din întreaga lume. Organizația de caritate a spus că cadavrele victimelor, inclusiv femeile, copiii și bătrânii, au fost aruncate într-o biserică evanghelică din apropiere.

 

Chiar și într-o lume deja obișnuită cu ororile Statului Islamic, astfel de atrocități ar trebui în mod normal să fie subiectul ziarelor. Nu este așa când e vorba de Congo, unde violența a devenit norma de multă vreme. Singura atenție pe care creștinii uciși au primit-o în Marea Britanie a fost din partea lui Lord Alton din Liverpool. „Ce facem pentru a confirma aceste rapoarte?” a întrebat el în Parlament. Este puțin probabil ca întrebările lui să primească răspunsuri satisfăcătoare. [Link: https://www.spectator.co.uk/article/why-does-the-beheading-of-christians-not-make-headlines/]

 

***

 

O situatie similara se afla si in Siria.

 

Recent, Secretarul de Stat al SUA Marco Rubio, afirma că „teroriştii islamişti radicali” vizeaza minorităţile din Siria, inclusiv alauiţi, creştinii şi druzii. Deși cifrele precise sunt greu de stabilit, se pare să fi fost ucișe până la 3.000 de persoane in Siria, majoritatea civili alauiți nevinovați, dar si un număr de creștini. Creștinii din Siria sunt profund îngrijorați pentru că, așa cum spune vechea expresie siriană, „întâi alauiții, apoi creștinii”. De la instaurarea guvernului islamist la sfârșitul anului trecut, creștinii au fost ucisi, răpiti, intimidati și vandalizati. Situația este foarte tensionată. [Link: https://www.spectator.co.uk/article/save-syrias-christians/]

 

 

 

FRUNZISUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

  

Vezi ca pomul îsi leapada iarna frunzisul sau, iar primavara, fiind încalzit de soare, îsi desface mugurii din nou. Multi oameni fac asemenea. Atunci când sunt rapusi de iarna, de frigul necazurilor si al nenorocirilor, ei îsi leapada poftele si parca se straduiesc sa se caiasca si sa le faca pe toate dupa buna placere a lui Dumnezeu. Însa atunci când îi încalzeste iarasi caldura bunastarii, acestia îsi dezleaga poftele ca mai înainte si, întocmai precum pomii îsi desfac frunzisul, ei iarasi înverzesc, se împodobesc si se desfata cu placerile lumesti. Asa sunt cei care atunci când îi loveste frigul unei boli, se caiesc si înceteaza a pacatui si fagaduiesc sa vietuiasca în cucernicie si sa-I slujeasca lui Dumnezeu, însa dupa ce se fac sanatosi, se întorc din nou la poftele si la faptele lor de mai înainte. Sa stii ca astfel de oameni nu sunt adevarati dreptslavitori crestini, ci doar niste fatarnici, întrucât adevaratii crestini ramân nestramutati în bunastare si în necazuri, în boala si în sanatate, în saracie si în bogatie, în defaimare si în cinstire, în slava si în umilinta, în robie si în libertate; oriunde si oricând ei se afla în pocainta si savârsesc roadele acesteia, iubindu-L pe Dumnezeu si slujind Lui. Aceste cugetari te îndeamna sa nu te asemeni celor amintiti mai sus, ci sa fii pururea statornic, în fericire si în nenorocire, sa te lepezi de poftele tale si sa faci voia Domnului. Iar daca esti si tu un astfel de om, atunci te povatuiesc sa te îndreptezi, pentru ca nu cumva, stând împreuna cu fatarnicii, sa auzi de la Hristos: „Nu va stiu pe voi de unde sunteti” (Luca 13, 25).

  

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086




CUVÂNT SUPERB DESPRE MAICA DOMNULUI ȘI FEMEIE

- Pr. MICHEL QUENOT -

 

Comoara cea mai pură a omenirii

Un diamant acoperit de praf îşi pierde strălucirea şi frumuseţea. Ce minune, în schimb, să-l contempli proaspăt şlefuit! Expus razelor soarelui, se aprinde şi străluceşte în mii de lumini.

Comoara cea mai pură a omenirii, Fecioara Maria, reflectă lumina din Lumina purtată la sânul său. Poeţi, scriitori, pictori, sculptori, artişti de toate genurile s-au întrecut, de-a lungul timpurilor, să o mărească şi să încerce să exprime frumuseţea sa maternă. Atmosfera de indiferenţă şi de raţionalism, creată de omul modern îndopat de tehnologie şi ancorat în material, goleşte totuşi orice spaţiu de o Fecioară Maică, cu atât mai mult de o femeie considerată Maică a lui Dumnezeu. (…)

Multă cerneală a curs pe tema ei, şi chiar dacă totul pare a fi spus deja, ea depăşeşte într-atât inteligenţa omenească, că proslăvirea ei rămâne inepuizabilă. Nicio limbă omenească nu este de ajuns pentru a enumera minunile sale!

Maică a celor vii

Câte fiinţe umane nu suferă din lipsa unei adevărate mame? Se strică şi se încalcă acest rol vorbind de mame necăsătorite, de mame purtătoare (n. r. care dau naştere prin însămânţare artificială), de mame lesbiene.

Adam o numeşte pe însoţitoarea sa „Eva”, ceea ce înseamnă „viaţă”, „pentru că ea este mama tuturor celor vii” (Fac. 3:20). Înălţată la gradul de mamă a creştinilor, urmaşă a lui Avraam care îi asigură paternitatea, Fecioara Maria a crezut, de asemenea, în îndeplinirea promisiunii Domnului (Lc. 1:45), devenind astfel preafericita Maică a celor cu adevărat vii. Importanţa sa în istoria mântuirii şi în viaţa fiecărui om de aici îşi trage izvorul.

În felul primei Eve, a cărei căderi priveşte întreaga omenire, „da”-ul său la primirea în ea a Mântuitorului a unit dumnezeiescul şi omenescul.

„De la Eva maică a celor vii,

Maica lui Dumnezeu,

Tu ai fost ridicarea,

Căci tu ai adus pe lume pe Făcătorul vieţii”.[1]

Relaţia dintre bărbat şi femeie

În sânul societăţii noastre, în care confruntarea sexelor ia întorsături subtile, femeia ocupă o poziţie ţintă printr-o serioasă repunere în discuţie a rolului său şi a locului său în raport cu trecutul. Orice căutare de fuziune înlocuieşte iluzia şi nivelează harismele specifice fiecăruia.

Într-o viziune a lumii aţintită pământului, omul tinde să organizeze totul după scheme logice, fără referinţă la persoană. Viaţa cedează atunci locul legilor, şi bărbatul – mai ales în dimensiunea sa masculină, dimensiune câteodată nefavorabil poftită de femeie – riscă în orice moment să cadă tentaţiei puterii, a forţei şi a violenţei. Diferiţi din punct de vedere ontologic, bărbatul şi femeia îşi întemeiază legătura lor pe dragoste, şi nu pe egalitate, cum ni se dă să credem.

Femeia dă naştere şi întreţine prin firea sa o relaţie privilegiată cu viaţa. Adevărata sa vocaţie nu se situează în imitarea bărbatului, adesea în luptă pentru putere la toate nivelele societăţii şi, bineînţeles, în Biserică, ci în depăşirea viziunii fixiste masculine care consistă în reducerea vieţii la scheme sterile. Ei îi revine responsabilitatea de a sublinia unicitatea şi plenitudinea vieţii, de a arăta că autenticitatea vieţii rezidă în dragoste, şi nu în sex.

Bărbatul și fuga de vulnerabilitatea inimii

Pentru Jean Vanier, care se bucură de o mare experienţă umană culeasă de-a lungul continentelor şi în comunităţile Arcei, „pericolul la om este de a fugi de vulnerabilitatea inimii sale şi de puterile sale de tandreţe. Uneori, el cere o femeie-mamă, apoi foarte repede, ca un băieţel, el o refuză, dorind propria sa libertate. El se aruncă atunci în lumea eficienţei şi a organizării, negând tandreţea şi adevărata reciprocitate. Dar prin însuşi faptul acesta el se mutilează şi se separă de ceea ce este esenţial în el.

Acum idealizează femeia – ea este Fecioara preacurată – acum o aruncă în dizgraţie – ea este marea seducătoare, instrument al diavolului, prostituata, sau încă, el se serveşte de ea ca de o servitoare. În toate cazurile, el nu face altceva decât să-şi respingă propria sa sexualitate, pe care el o consideră rea, sau o neagă. În orice caz, el refuză orice relaţie adevărată cu femeia ca persoană şi nu o mai vede decât ca simbol al păcatului sau al curăţiei, sau ca pe o fiinţă inferioară.

Întreaga creştere a bărbatului este în maturizarea raporturilor sale cu femeia. Atâta timp cât el rămâne la stadiul de raporturi mamă-copil, sau la stadiul de femeie seducţie-repulsie, el nu poate cu adevărat să crească, chiar spiritual.

Echilibrul femeii

În aceeaşi manieră, femeia de asemenea trebuie să-şi găsească echilibrul. Ea nu trebuie, prin refuzul feminităţii sale, să caute aceeaşi putere ca bărbatul, nici să privească cruciş cu gelozie la capacităţile sale de organizare. Ci ea trebuie să descopere bogăţiile propriei sale feminităţi, puterea care poate fi ascunsă în chiar slăbiciunea ei, lumina şi înţelepciunea propriei sale inteligenţe şi capacităţile de tămăduire şi de compasiune care sunt în ea.

Când este lipsită de orice putere, se întâmplă ca ea să aibă o intuiţie cu atât mai limpede şi mai adevărată, mai puţin amestecată cu patimile de orgoliu şi de putere care colorează adesea inteligenţa bărbatului”.[3]

Femeia desăvârşită

În faţa tentaţiei prometeice a femeii moderne, care consistă în a limita feminitatea sa în folosul unei masculinităţi în care ea crede că va găsi forţa şi prestigiul său, Fecioara Maria oferă exemplul unei fiinţe care a integrat armonios masculinul şi femininul până la o depăşire a genului.

Ea opune orgoliului o smerenie umplută de vigoare spirituală; aparenţei – fiinţa, măştii – chipul; impudorii – frumuseţea pură; căutării frenetice a provocărilor – odihnirea în Duh; urii – iubirea acestui Dumnezeu al iubirii pe care ea L-a născut. Violenţa sa pacifică este cea a Fericirilor; slava sa, cea a lui Hristos.

Femeie împlinită şi personificare a femeii într-o lume dominată de bărbat, ea înalţă forţa Împărăţiei.

(Extras din Revista Atitudini Nr. 12)

 

[1] Adormirea Maicii Domnului, vecernia Mare, Litie.

[3] Comunitatea, loc al iertării şi al sărbătorii, Fleurus-Bellarmin, 1989, p. 256-257.

1] Duminica tuturor sfinţilor, Orthros, oda 3

 

 

 

MATERIALISMUL

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

Teoriile materialiste care neaga nemurirea sufletului uman si îl reduc la nefiinta submineaza existenta si supravietuirea, progresul si fericirea omului. Este respinsa menirea înalta a omului, coborât la nivelul fiintelor necuvântatoare, universul sau spiritual este distrus, sentimentele nobile îsi pierd valoarea, morala, virtutea, adevarul si întregul tezaur de cinste al virtutilor ramân doar niste cuvinte perimate, fara sens si lipsite de orice semnificatie. Evlavia, credinta, cultul religios sunt socotite roade ale unui cuget obscurantist specific vremurilor trecute. Comuniunea este nimicita si în locul ei este introdus individualismul, existenta egoista. Fiecare e împotriva tuturor si cu totii sunt dusmani unii altora. Pacea este alungata în munti, iar în societatea umana se înfiripeaza razboiul necrutator spre proclamarea dreptului celui mai puternic si a tiranului de temut, groaznic si însetat de sânge, care se desfata cu necazurile semenilor, ale caror sânge si sudoare trebuie sa adape pamântul si solul în care îsi înfig radacinile iubirea de placeri si patimile tiranice. Prezentul este totul pentru om, trecutul si viitorul, inexistente; desfatarea de acum si fericirea care decurge din ea sunt gândurile ce domina.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213-214

 

 

 

BILANTUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

De-ti va trece cândva prin minte gândul nechibzuit de a-ti face „bilantul” faptelor bune, cauta îndata sa-ti opresti aceasta pornire gresita, facându-ti mai degraba socoteala pacatelor în care cazi neîncetat si a nenumaratelor ocazii când L-ai jignit pe Stapânul Cel Preabun si Preaîntelept si le vei gasi mai multe decât nisipul marii, faptele bune fiind în comparatie cu ele ca si inexistente.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 104




DE CE NU SE ÎMPLINESC RUGĂCIUNILE?

- PR. IOAN IOVAN -

       

Cum îndrăznești să ceri, când nu te vezi cine ești?

Unii se revoltă că nu li se împlinește rugăciunea. Să nu uitați că pentru oamenii simpli, care sunt mult mai atașați de Dumnezeu decât cei complicați, cu multă știință și multă teorie, cu multă carte întortocheată, pentru oamenii simpli Dumnezeu totdeauna găsește câte un exemplu așa de puternic, încât e mai clar decât teoria sau dogma unei doctrine.

Greșeala mare a noastră e aceasta: uităm dacă nu cumva ce cerem noi nu depășește mult faptele noastre, viața noastră. Cum îndrăznești să ceri, când nu te vezi cine ești? Că Știutorul inimilor știe exact cine ești și atunci, rogu-vă, gândiți-vă mai bine în viitor: aveți dreptul să cereți, să pretindeți punctualitate la Dumnezeu? Sunteți chiar așa de punctuali în moralitatea dumneavoastră, în curăția dumneavoastră?

 

Nicio rugăciune nu este respinsă de Dumnezeu

Dacă nu, lăsați-vă rândul pe care vi-l pune Dumnezeu acolo, ca să știți: nicio rugăciune nu este respinsă de Dumnezeu, chiar dacă nu se împlinește imediat, este pentru tine, este pentru altul, iar dacă totuși nu s-a împlinit, are Dumnezeu grijă și o pune deoparte pentru nevoi mai mari la Dreapta Judecată. Stai liniștit, roagă-te în continuare, cere de la Dumnezeu, trăiește în frica de Dumnezeu și rușine de oameni!

Veniți, iubiți tineri, legați-vă de Hristos până la moarte! Dacă sunteți întinați, spălați-vă de păcate, schimbați-vă viața, intrați pe calea mântuirii și veți fi fericiți! Veți avea de toate, nu mai trebuie să mergeți în străinătate să cerșiți milă! Rogu-vă din suflet: nu vă lăsați ispitiți, nu începeți să răriți mersul la biserică sau la mănăstiri pentru că știți ce repede te ia cel rău?

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 64)

 

 

 

FRUMUSETEA TRECATOARE

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

Vreau sa ramâna în tine si mai puternica minunea creatiei, pentru ca, oriunde te-ai gasi si lânga orice fel de planta te-ai afla, sa-ti aduci aminte cu tarie de Creator. Când vezi un fir de iarba verde si o floare, sa te duci cu mintea la firea omeneasca, aducându-ti aminte de imaginea înteleptului Isaia, care a spus ca „tot trupul este ca iarba si toata slava omului, ca floarea ierbii” (Isaia 40, 6). Putinii ani ai vietii, bucuria cea scurta si veselia fericirii omenesti au gasit în cuvintele profetului o preafrumoasa icoana. Astazi trupul îti este înfloritor si plin de carne din pricina desfatarii; fata ti-i rumena ca esti în floarea vârstei; esti zdravan si puternic, iar când te pornesti, nu ti se poate nimeni împotrivi; mâine, tot tu, esti vrednic de mila, fie vestejit de vreme, fie istovit de boala. Cutare este vestit cu multimea banilor sai; are în jurul lui multime de lingusitori; suita de prieteni fatarnici, care cauta sa-i fie pe plac; nenumarate rude, dar si acestea fatarnice; roi de servitori, care stau lânga el fie pentru a-l servi la masa, fie pentru alte trebuinte; pe acestia îi târaste dupa el si când iese din casa si când se întoarce, ca sa stârneasca invidia celor care-l întâlnesc. Adauga-i acestui bogatas si oarecare putere politica sau dregatorii primite de la împarati sau conducere de popoare sau conducere de osti; adauga-i crainicul, care striga cu glas puternic, mergând înaintea lui, lictori de o parte si de alta, care baga spaima în supusi – ca de la ei vin loviturile, confiscarile de averi, arestarile, închisorile. Da, nesuferita este frica pe care o are de acestia poporul de sub mâna lor! Iar dupa acestea ce-i? Într-o singura noapte sau temperatura mare, sau pleurezia, sau pneumonia rapeste pe om, îl duce dintre oameni si-l dezgoleste dintr-o data de toata înselaciunea care-l înconjura, iar slava lui s-a dovedit a nu fi decât un vis. Dreptate a avut, deci, profetul, când a asemanat slava omului cu slabiciunea florii.

 

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 121

 

 

 

PUTEREA CREATOARE A ARTISTULUI
- Mitropolitul Ilarion Alfeiev
-


Artistul, compozitorul, scriitorul si reprezentantul oricarei profesii creatoare poate, prin maiestria sa artistica, sa-L slaveasca pe Facator. Daca puterea creatoare este închinata lui Dumnezeu, daca persoana creatoare îsi pune straduinta întru slujirea oamenilor, daca propovaduieste idealuri spirituale înalte, atunci lucrarea lui poate sa fie spre mântuirea lui si spre cea a mii de oameni din jurul lui. Daca însa telul puterii creatoare este de a afirma eul cuiva, daca procesul creator este stapânit de intentii egoiste sau mercantile, daca artistul, prin arta sa, raspândeste valori anti-spirituale, împotriva lui Dumnezeu sau împotriva oamenilor, atunci lucrarea sa poate fi distrugatoare atât pentru el, cât si pentru cei din jurul lui.

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga B




LEGAMANTUL PRIETENIEI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca atunci când un tânar si o fecioara întemeiaza o casnicie sau doi oameni leaga o prietenie, acestia asaza între ei un juramânt, fagaduind sa pastreze credinciosia unul fata de celalalt pâna la moarte. Cu acest prilej adu-ti aminte de legamântul care s-a pus între tine si Dumnezeu prin Sfântul Botez. Atunci Domnul cel Milostiv te-a primit întru cea mai înalta dintre milele Sale prin credinta în Hristos si tu ai fagaduit sa-I slujesti Lui cu credinta si dreptate pâna la capatul zilelor tale. Pornind de la aceasta întâmplare, poti: Sa cugeti si sa te minunezi de negraita bunatate a lui Dumnezeu, Care pe omul cel lepadat, calcator de lege si vrajmas al Sau îl primeste întru o asemenea mila, încât îl face fiu al Sau întru Domnul nostru Iisus Hristos si tot întru El îl va întari ca mostenitor al vesnicei Împaratii, daca îsi va pazi credinta sa pâna în sfârsit, dupa cum graieste Apostolul: „Fiindca toti sunteti fii ai lui Dumnezeu prin credinta în Hristos Iisus. Caci câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat” (Galateni 3, 26-27). 2) Sa te cercetezi, cautând sa vezi daca slujesti cu credinciosie Dumnezeului tau, Care te-a primit întru mila Sa. El credincios este si pururea asa ramâne: „Credincios este Domnul întru toate cuvintele Sale si sfânt întru toate lucrurile Sale” (Psalmul 144, 13). El a fagaduit sa-i tina pe cei drepti ai Lui în dragoste si în milostivire, si îi tine; a zis ca le va da Împaratia Cerurilor, si le-o daruieste. Ai pazit ori mai pazesti tu oare credinciosia ta fata de El? Oare nu L-ai parasit, cu toate ca marturisesti numele Lui? Oare nu ti-ai întors inima ta de la El, lipindu-te de iubirea lumii acesteia? Oare n-ai îndragit bogatia, aurul, argintul, cinstirea, slava si placerile lumii, în loc de a-L iubi pe Domnul tau? Oare faci ascultarea pe care El o cere de la tine? „Te-ai îndreptat” tu oare prin Sfântul Botez „întru numele Domnului Iisus Hristos si întru Duhul Dumnezeului nostru” (1 Corinteni 6, 11) si oare adeveresti roadele acelei îndreptari? Oare savârsesti dreptatea? Oare te pazesti de toata spurcaciunea trupului si-a duhului, de vreme ce ai fost sfintit în acel mare Nume si în Duh? De vei zari în tine necredinciosia fata de Dumnezeu, pâna când nu s-a sfârsit înca vremea, întoarce-te la El cu toata inima prin pocainta, tânguire si credinta, caci Domnul îi primeste pe cei ce se întorc, pentru ca nu cumva sa te îndepartezi de El în veci spre marea ta nenorocire. Iar de te vei îndrepta spre Dumnezeu cu o neprefacuta parere de rau si cu credinta, si El Se va întoarce catre tine cu mila Lui, dupa cum ne spune prin Prorocul Sau: „Întoarceti-va la Mine, zice Domnul Puterilor, si Eu ma voi întoarce spre voi” (Zaharia 1, 3). Caci însusi Sângele cel de viata facator al lui Hristos, ce s-a varsat pentru cei întinati, striga catre Dumnezeu pentru pacatosul care cu toata inima se departeaza de pacate si se întoarce la Domnul; iar celor nepocaiti, acel Sânge nu le va aduce nici o îndreptatire, ci le va fi spre o mai aspra osândire, de vreme ce au nesocotit un har atât de mare si de înalt.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 134.

 

 

 

GUSTUL ROADELOR

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Mergând prin livada, ajungi sa întelegi ca nu poti cunoaste pomii altfel decât gustând din rodul lor. Asemenea sa cugeti si despre oameni. Multi se numesc pe sine crestini. Însa crestinul adevarat nu se vadeste altfel decât prin credinta cea dreapta si prin dragoste. Semnele ce marturisesc despre un crestin adevarat acestea sunt: el este plin de dragoste, smerit, rabdator, milostiv si binevoitor. Si precum multi dintre pomii unei livezi aduc roade placute la înfatisare, însa atunci când le gusti pricepi îndata ca nu sunt bune de nimic, asemenea si multi dintre oameni sunt buni numai parelnic: vorbesc domol, blând si linistit, postesc si se roaga mult, însa îndata ce te atingi de ei, se dovedesc a fi amari prin roadele lor, caci sunt plini de ura, pizma, rautate si neîndurare si de aceea prin firea lor ei se aseamana cu pomii cei rai care dau roade rele. Tocmai despre acestea graieste Domnul: „Nu este pom bun care sa faca roada rea si nici, dimpotriva, pom rau care sa faca roada buna. Ca fiece pom dupa roada lui se cunoaste” (Luca 6, 43-44). Nu e defaimat aici postul sau rugaciunea, însa acestea nimic nu sunt fara dragostea crestina; nu este defaimata în sine nici vorba lina, blânda si linistita, însa fara roada dragostei ea nu este decât viclenie si fatarnicie. Nu doar cuvintele, ci faptele împreunate cu vorbe line, blânde si tihnite îl vadesc pe crestinul cel bun. De aceea, trebuie sa purtam înlauntrul nostru adevaratul duh crestin si sa ne straduim neîncetat sa-l dobândim. Si în chipul acesta, daca binele va fi întru noi, el va razbate si în afara noastra. Astfel, dupa cuvântul lui Hristos, „omul bun, din vistieria cea buna a inimii sale scoate cele bune” (Luca 6, 45).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 101

 

 

 

AVEREA SAU CRUCEA

- SF. ILARION FELEA -

 

Creștinul - purtător de Cruce

Creştinul adevărat e un purtător de cruce. El se leapădă de tot ce ar putea să-l împiedice a dobândi împărăţia lui Dumnezeu şi-şi poartă crucea cu răbdare şi cu credinţă până la moarte.
Averea nu spune nimeni că e rea. După cum o întrebuinţează omul, ea poate să fie bună sau rea. Dacă o întrebuinţăm în scopuri bune, e bună; dacă o întrebuinţăm în scopuri rele, e rea. În orice caz, averea singură nu poate să ne asigure viaţa veşnică.

Averea ne însoţeşte până la groapă şi de aici încolo nu ne mai poate ajuta, dacă nu am ştiut să o punem în slujba mântuirii sufletului. Averea ne lasă la moarte, cum ne părăsesc zidarii când nu-i mai putem plăti sau soldaţii când văd că războiul e pierdut.

 

Averea e mai slabă decât veşnicia

Viaţa veşnică este ca şi zidirea unui turn: trebuie să-ţi faci dinainte socoteala dacă ai cu ce să-l isprăveşti, ca să nu începi lucrul şi să rămâi cu zidirea neisprăvită. Averea ne poate ajuta numai să începem, dar nu să şi dobândim viaţa veşnică. Oricum am face socoteala, averea ne duce numai până la un loc, până la moarte. Cu ajutorul ei, locuinţa vieţii veşnice, turnul mântuirii, nu se poate isprăvi.

Viaţa veşnică se dobândeşte prin luptă şi putere. Cel mai tare învinge totdeauna. Averea e mai slabă decât veşnicia. Câte bogăţii nu mănâncă viermii!… Câte avuţii nu spulberă curgerea anilor!... Câte împărăţii mari nu s-au făcut praf şi cenuşă!… Toate, toate sunt trecătoare ca umbra şi înşelătoare ca visul…

 

Averea și necazurile

Singurul împărat nebiruit este Dumnezeu şi singura împărăţie nemuritoare este împărăţia Sa. În faţa acestei împărăţii, averile noastre, oricât ar fi de mari, ne fac numai dureri, neplăceri şi dezamăgiri, pentru că ne legăm de ele, ca şi când ar putea să ne dea totul şi ne dau aşa de puţin.

Mântuirea ne vine numai prin cruce. Cine alege averea, pierde mântuirea. Cine alege crucea, dobândeşte mântuirea.

Avuţiile pot să ne facă vremelnic fericiţi, dar e sigur că în calea vieţii veşnice, ele sunt o mare piedică, deoarece nu ne pot zidi niciun turn de scăpare, nici împărăţie de mântuire. Toţi părăsim lumea aceasta cu mâinile goale. Un mare bogat din vechime a lăsat să fie îngropat cu mâinile afară din sicriu, goale, ca să vadă toţi, că nu duce cu el nimic din toate avuţiile lui.

Creştinul bun pleacă şi el din lumea aceasta cu mâinile goale, dar cu sufletul plin de comori cereşti. El ascultă şi urmează cuvântul Domnului: «Nu vă adunaţi comori pe pământ,… ci adunaţi-vă comori în cer… Că unde este comoara voastră acolo va fi şi inima voastră» (Mt. 6:19-21).

 

(Extras din „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion Felea




Sfântul Mucenic Vasile Mărturisitorul

- preot din Ancira, Turcia -

 

Acest Sfânt Vasile a luat mucenicia de la arieni, în timpul împărăţiei lui Constanţius.

El era un om cunoscut tuturor pentru râvna cu care apăra Ortodoxia şi cu care îşi punea viaţa pentru turma cea cuvântătoare lui încredinţată, în cetatea Ancirei.

 

Ocărând pe împărat

Suindu-se apoi la rândul lui pe tronul imperial, urmaşul lui Constanţius, Iulian Apostatul, a început să-i prigonească sălbatic pe creştinii ortodocşi.

Cum Sfântul Sfinţit Vasile mustra ticăloşia lui pe faţă şi îşi întărea turma şi poporul în sfânta credinţă, el a fost aruncat în temniţă.

Venind Iulian la Ancira, Sfântul Vasile a fost adus în faţa lui.

Împăratul a încercat să-l convingă pe sfânt să se lepede de credinţa lui în Hristos, ademenindu-l cu onoruri şi bogăţii.

Sfântul Vasile însă i-a răspuns:

„Eu în Hristos al meu cred, pe Care tu îl lepezi pe când El ţi-a încredinţat ţie împărăţia aceasta pamânteasca.

De aceea va fi luată ea de la tine, foarte curând.

Au nu ai ruşine de Sfântul Altar sub care ţi-ai scăpat viaţa din mâinile celor care voiau să te omoare, pe când erai copil de opt ani?

De aceea iată, îndată îţi va fi ţie răpită această împărăţie lumească iar trupul tău nu va cunoaşte îngropare după ce vei fi pierit cu sunet, căci în chinuri mari vei avea să-ţi lepezi necuratul tău suflet."

 

Jertfă vie adusă lui Hristos

Iulian s-a umplut de furie şi de ură mai mare la auzul acestor cuvinte şi a poruncit ca în fiecare zi să se jupuiască de pe trupul sfântului câte şapte fâșii de piele.

Aşa au făcut chinuitorii timp de mai multe zile.

Fiind din nou adus înaintea împăratului, Sfântul Vasile a apucat cu mâinile lui una din aceste fășii şi a aruncat-o în faţa păgânului împărat, strigându-i:

„Apucă şi mănâncă, luliane, căci dulce îţi este ţie acest fel de hrană, iar mie Hristos îmi este Viaţa!"

Vestea acestei fapte a mucenicului a răsunat în toate cetăţile împărăţiei.

Văzând aceasta Iulian de ruşine a părăsit Ancira şi a plecat la Antiohia.

Torţionarii au continuat mai departe să-l chinuiască pe mucenic cu fiare înroşite în foc, până când el şi-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu, pentru Care a luat mucenicia la anul 363 după Hristos.

 

(sursă: „Proloagele de la Ohrida”, vol I, Sf Nicolae Velimirovici)

  

 

 

JUDECATA PREVAZATOARE

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

Daca cele necuvântatoare nascocesc si-si gasesc mijloace pentru mântuirea lor, daca pestele stie ce trebuie sa aleaga si de ce trebuie sa se fereasca, ce vom spune noi cei înzestrati cu ratiune, cei instruiti de lege, cei îndemnati de fagaduinte si înteleptiti de Duhul, când rânduim viata noastra mai fara de minte decât pestii? Ei stiu sa se îngrijeasca pentru viitor, iar noi, pentru ca nu nadajduim în viitor, ne cheltuim dobitoceste viata în placeri. Pestii strabat atâtea si atâtea noianuri de ape ca sa gaseasca un oarecare folos; dar tu ce poti spune, tu, care traiesti în trândavie? Ca trândavia este început al facerii de rau. Nimeni sa nu dea vina pe nestiinta! Este sadita în noi o lege naturala, care ne arata sa ne apropiem de bine si sa ne departam de cele ce ne vatama.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 153










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu